MARRASKUUN MURUSET 2010

Tasse: Ymmärrän hyvin huolesi verenpaineen suhteen. Itsellä oli kanssa viime raskaudessa vaikea raskausmyrkytys, joka virallisesti alkoi noin rv 27, ja sen seurauksena poika syntyi 29+5. Verenpaine pelottaa kovasti, koska se oli neuvolassa alusta asti vähän koholla. Olisin kanssa halukas aloittamaan lääkityksen heti, ettei tilanne uusi. En usko että tuo verenpaine on tälläkään hetkellä ihanne lukemissa.
 
soittelimpas sitten neuvolaan =) koitin perua ens viikon lääkärin soittoaikaa,ku en varmaan tarvi enää niitä progesterooni arvon tietoja,ku ei tarvi enää clomeja popsi,mutta nepäs olikin jossai toisessa varaus jutussa,ni pitää soitella eri tätille,ku sen sais viel kiinni. oisin saanut jo ens viikolle ultra/neuvola-ajan,mutta otin vasta seuraavan viikon ajan ku se sopii mun aikatauluun paremmin ;) eli 24pv pääsen kurkkimaan,että onhan kaikki kunnossa. jes! viikkoja sillon vissiin tasan 6. jännittää jo nyt. ja jos kaikki on kunnossa,kirjataan mut sit neuvolan kirjoille samalla reissulla. käski varata 1½tuntia aikaa siihen reissuun. ku menis äkkiä tää aika.. meillä on näköjään neuvolassa muuttunut käytäntö, ennen ultrassa käytiin eripaikassa,nyt vissiin neuvolatätit? tekee ultrat. tosi kiva kyllä,että pystyy samalla kertaa tekeen ultran ja keiken muun. tiiä vaikka pääsis tiheään käymään ultrassa,toivottavasti =)
tänä aamuna oli muuten tosi lähellä ettei pitänyt halailla pönttöä,yökkimässä jo kävin pöntön reunalla,eli taitaa hauskuutta olla luvassa. edellisessä raskaudessa oksensin vissiin 3 kertaa,mutta öklö oloa oli vk:lle 12.
joku kyseli lasten tulevia ikäeroja. meillä lesten ikäeroksi tulee 5v1kk. toisaaltaan harmittaa,ku niin pitkä ikäero tulee,mutta parempi pitkä,ku ei ollenkaan. ei tosin mitään helppoa oo ollut meillä tää vauvan aikaan saanti,ni pitä olla tyytyväinen sihen mitä annetaan.
 
Meillä tulee Esikon ja vauvan ikäeroksi noin 4v4kk ja kakkosen ja vauvan ikäeroksi noin 3v.
Maanantana on np-ultra vai sanotaanko sitä nykyään seulonta ultraksi..Kun siinä otetaan myös se verikoe lisäksi..Jännittää..Olen myös menossa 4D-Ultraan kunhan viikkoja tarpeeksi,vaikka täällä saa kuuluu myös tuo rakenneultra raskausajan ultriin.
Itse joudun tarkkailemaan verenpainetta,3kert/vko..jos kotona paine ok ni sit voin lopettaa tarkkailun jossain vaiheessa.
 
Nyt tulin kertoon teille loistavan ihmelääkkeen pahoinvointiin! Tänään sen totesin: jäätelö!! Kylmä jäätelö tekee niin hyvää ja myös täyttää hetkeksi mahaa.

Juu, mulle on tulossa raskauskiloja!! :D
 
Varasin itselleni hammaslääkäriajan ensi viikolle ja tarkistutan hampaat, kun yleensä raskauden aikana saattaa hampaiden kunto huonontua tosi paljon. Hammasröntgeniä en anna ottaa, mutta muuten hampaat kuntoon :D en usko kuitenkaan, että kauheesti on mitään, mut hyvä se on tarkistaa legot kuitenki.

Riikka & öttiäisvauva 4+4
 
Eli neuvolassa käytiin ja verikokeet ja pissi testit kaikki läpi meni B)

sanoin että tiedän tasantarkaan koska hedelmöitys on tapahtunut ja viikkoja kasassa 6+5 MUTTA laitto mulle viikot 9!!!

Eli laski siitä koska menkat oli ja et kierto on normaali vaikka mun historiani pursuaa pitkää kiertoa :headwall:

No pääsenpähän aikasemmin ultraan :D

Nyt meen ottaa päikkikset :heart:
miimii ja viuhti 6+5
 
heip taas.. :)

käytin noita laskureita ja ne antoivat LA:ksi 17.11... et jos joku haluaa sen korjata.. :flower:

varasitteko neuvolaan aikoja kuinka nopeasti? et kehtaanko huomenna soitella jo... :)

saana ja :heart: 4+
 
Heissan vaan kaikki!

Oon plussannut 4 kertaa tässä muutaman päivän sisällä, ja laskuri http://www.kampanjat.net/raskauslaskuri/index_uus2.html näyttää lasketuksi 8.11. Siitä en nyt kuitenkaan liiemmin välitä, kun pelottaa ja ahdistaa aivan huisisti mahdollinen tuulimunaraskaus... Omalla äidillä niitä kaksi takana ja miehenkin äidillä keskenmenoja. :( Jotenkin ei vaan tunnu, että olisin oikeasti raskaana, oon pessimisti joo, mut tuntuu väärältä hälyltä.. Ikää pian 21 vee.

Ja nyt siis 5+3

Sain neuvola-ajan päivälle 7.4. Ei sanonut täti puhelimessa enkä sitten osannut oikein kysyäkään, että onko heillä siellä ultraa ja pitääkö minun itse aika varata keskarille.. hmmm, alkuraskauden ultra on kyllä koko ajan mielessä mutta missä täällä Lappeenrannassa sellaseen pääsee?? Felicitaksella lähes 200 euroa ja joo, pieni hinta toisaalta mielenrauhasta mutta näin opiskelijoina ei kyllä mielellään riskeerata, jos siellä ei sitten mitään näkyiskään.

Miulla ei muute pahemmin oireita oo ollu. Nyt flunssassa, mikä tuntuu olevan aika yleistä alkuvaiheen odottajille? Ei tältä väsymykseltä jaksa lenkille tai mitään.. Syyskuun maratonillekin olin reenaamassa. Taitaa nyt(toivon mukaan!) jäädä ens vuoteen. :)
 
Tiikeri83 oi teillä on vauva syntynyt aikaisin.. miten kaikki on mennyt? mulla raskausmyrkytystä ei ainakaan todettu vaikealla asteella, en tiijä miten se nyt määritellään. turvotukset tuli valtaisana jo rv20 mutta onneksi valkuaista alkoi tulla vasta joskus rv 32. rv36 jouduin osastolle ja synnytys käynnistettiin 37+0. eli päästiin ihan ok viikoille. ton verenpaineen kans mulla on vaan "ongelma" että se ei oireile mitenkään (sama juttu isälläni eli suvussa kulkee). eli siis mulla ei tuu päänsärkyä eikä mitään. jotkut tietenki ajattelee että mitä se valittaa muttaku ne paineetki saattaa aika äkkiä nousta ni silloin tietäis vähän rauhottaa itseään ja levähtää jos ois merkkejä. kun jouduin osastolle sisään viime kesänä ni paineet tais välissä olla peräti 110/195 ja hoitaja ei meinannu uskoa ku sanoin että mulla on ihan hyvä olo.

siis tuntuu nämä päivät kyllä pitkiltä!! tuntuu että ois äkkiä np-ultra että sais huokasta ja ehkä toivottavasti kunnolla iloita raskaudesta.. no ehkä se on vaan nämä ekat viikot tämmöstä kituuttamista :) raskausoireina mulla on ihan järkyttävä hiustenlähtö ja janojanojano!!! siiiis koko ajan pakko saada ihanaa raikasta vettä nam! ja välillä noustessa tai äkkiliikkeissä tuntuu repäsykipua.

kävin taas uimassa ja oli kyllä ihanaa. nyt on tosissaan tavotteena että joka päivä vähintään tunti liikuntaa että pysyis kunnossa loppuraskaudessa. hyvä tavote ku reenailee rv25-40 varten =)

Saana07 aika moni meistä on jo näköjään soitellu neuvolaan ni etköhän sinäki voi =) ja ainakin meidän neuvolassa ne kyllä enemmän tykkää että soitellaanki hyvissä ajoin ni ei tarvi sit pienellä varotusajalle tunkea aikaa väkisin johonki väliin vaikka oikeasti ei ehtiskää.

tasse 4+4
 
Tirlittan1968
Tervetuloa uusille ihanaa kuin pino senkun kasvaa :) Varasin ajan ensimmäiseen ultraan sairaalaan 26.4.2010, samalla tehdään Downin seulonta. Meillä kuuluu äidille 2 ultraa raskausaikana. Ensimmäinen vko 10-12 ja toinen vko 18-21.
 
Sone
Onks muilla niin ettei siedä mitään ruuan hajuja??, Hyi hemmetti mille haisee jääkaappi??!! :x

Riikkavaan: Mie kans varaisn hampilääkärin huhtikuulle, jaiks...

Ikäero: Vanhin on 5v, ja kuopus on 1,5v eli ikäeroo tulee n.2v3kk tän nuorimmaisen kans. Täytyy saada vaiposta pois toi nuorimmainen kesällä niin ei ole kun yks kakkapyly sit marraskuussa :)

Pelottaako muita et siel masus onki useempi vauva? :snotty: :xmas: :saint: :D Minuu vähän... Siis ei oo suvussa kaksosia , mut silti vähän pelottaa että mitenhän sitä selviis 4 lapsen kanssa joista 3 on alle 3vuotiata... :D

Ps. huomena aanulla eka neuvola!!! :heart:

Kylkiluulle tervetuloo mukaan pinoon!! Muistanko oikein et eks siullakin oon tyttö mikä nimi on Louna?
 
Tirlittan1968
Sone mulla oli viimeviikko ja alkuviikko tosi kuvottava olo ja mikään ruoka ei haistunut eikä näyttänyt hyvältä. Tasse mä olen myös kova liikkumaan ja aion myös liikkua ja jumpata jotta loppuaika menisi hyvin. Pitää olla mun tarkkana ton syömisen suhteen etten ala syömään nyt niitä lisäkiloja liikaa, pääsee sitten synnytyksen jälkeen nopeammin taas kuntoonkin. Ekan raskauksen aikana mulla tuli vain 11 kg mistä synnärille jäi 7kg.
Tervetuloa mukaan Avelia. Saana07 mä varasin heti + tehtyäni ajan neuvolaan. Eka käynti on 6.4. En malttanut odottaa :)
 
Sone,kyllä mullakin jänskättää,että montako siellä onkaan. varmaan osa syynä se että raskaus on clomeilla aikaan saatu,ni riski aina kuitenkin isompi. ei meilläkään kyllä suvussa taija olla kaksosia,en ainakaan näin äkkiseltään muista yksiäkään,mutta eihän sitä ikinä tiiä. onneksi ite pääsen jo 2viikon päästä sinne ultraan,ni näkee onko siellä ketään.
meillä haisee jääkaappi myös aika kurjalle,mutta muuten ruoka haisee ihan ok,vielä- voihan se olla että mulla on vasta "hauskuus" eessä.

mukava että muutkin on yhtä hätäisiä varaamaan neuvolaan aikoja, ite tosiaan tänään varasin ku varmistuin lopullisesti tuloksesta. ihmeen äkkiä sain ajan kuitenkin sinne. ilmeisesti ei oo paljoa odottajia nyt kirjoilla meidän neuvolassa..
 
Tervetuloa uudet! :flower:

Kiitos niille, jotka vaihtoivat kokemuksia neuvolan vaihdosta :) Oon jännittäny et miten se sujuu, mut eiköhän se hyvin mene.

Mua jännittää myös se että jos masussakin on useampi. Kyllä kaikki olisivat tervetulleita mutta kyllä se alussa pieni shokki olisi. Uskon kuitenkin, että kaikkeen sopeutuu.

Joku kysyi hajujen sietämisestä, niin täällä on yks jota oksettaa lähes kaikki mahdolliset hajut. Alkaa olemaan syötävät ruoat vähissä, kun mikään ei mene alas. Vähän väliä täällä kyökkäillään kun haistaa jotakin pahan hajuista.

Nallu ja Hattivatti 6+6
 
Sone
Tervetuloa Avelia ja Saana :)

Sanelma: Miekin vähän mietin et onkohan se hauskuus vasta edessä = oksentelu...

Samoilla linjoilla kun Tessa ja Tirlittan, aion myös liikkua koko raskauden ajan, en vois ees kuvitella että olisin vaan, siis jos vointi vaan sallii. Olen hieroja/kosmetologi , joten fyysinen kunto on oltava suht hyvä jos meinaa jaksaa. Kesä vähän pelottaa jos on kuuma ja hierontoja päivät täynnä :) Viimeks jäinkin viikkoo ennen äitiysloman alkua saikulle kun supisteli ja ei jaksanut enää oikein hieroa.

Sone ja viikot jotain :)
 
Hei.

Täällä myös plussannut marraskuulainen, la 18.11. Ja katselin meidän odottajien ikiä tässä ketjussa, niin huomasin olevani seniori (ilmeisesti?)...Toinen lapsi meille tuloillaan, poika 3,5 vuotta ja ikäeroa tulee siis reilu 4 vuotta. Joulukuussa oli tuulimuna, mutta nyt selvästi parempi tunne itsellä kuin tuolloin. Tuulimunassa tunsin heti, että kaikki ei ole kunnossa. Ei vielä oireita!

Viikkoja kasassa vasta 4...



 
Tervetuloa kaikki uudet!! =)

Sone Mua kans hiukan jänskättää onko useampi asukki kyydissä, kun meillä niitä jonkin verran löytyy suvustakin.. mut tuskinpa nyt kuitenkaan on ku se yks :) Itselle se ois kyl varmaan melkoinen shokki jos tuliskin kaks, ku tää esikoinenkaan ei oo nyt vasta ku 9kk.. mut toki vastaan otetaan jos on tullakseen :D

Täällä ollut kohtalaisen hyvä päivä - kiitos Postafen-tabletin, jonka otin heti herättyäni aamulla. Aamun muutamat eka tunnit (n. klo 7-9) on olleet ne pahimmat ja nyt nuo tunnit meni tosi hyvin ohi. Hirmuisen väsymyksen tuo lääke vaan tuntuu aiheuttavan, olin ihan tööt-väsyny aamun ajan! Nyt mä en vaan taida uskaltaa enää jättää ottamattakaan tuota tablettia, sen verran hyvin se tehos :snotty: joten b-vitamiinin tehoa en oikein osaa sanoa.. tai no ainakaan illasta ei oo ollu huono olo.. :)

Paljon voimia kaikille muillekin pahoinvoinnin kans taisteleville! :hug: Eiköhän me tästä jotenkin selvitä ohi.. vaikka aina ei todellakaan itsestäkään siltä tunnu :(

 
Nii siskot hei, onko liian aikasta mennä ultraan(jossa tosin ei paljoo näy, sydämenlyönnit voidaan kuitenkin varmistaa) vaiheessa 8+3??? Tiedän melkein varmasti että ovulaatio on ollut kuta kuinkin 14.2 ja viikothan lasketaan 1.2 alkaen menkoista eli pari viikkoa jäljessä periaatteessa tulisin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Avelia:
Nii siskot hei, onko liian aikasta mennä ultraan(jossa tosin ei paljoo näy, sydämenlyönnit voidaan kuitenkin varmistaa) vaiheessa 8+3??? Tiedän melkein varmasti että ovulaatio on ollut kuta kuinkin 14.2 ja viikothan lasketaan 1.2 alkaen menkoista eli pari viikkoa jäljessä periaatteessa tulisin.
Mä varasin varhaisultran kun on rv 7+5 , aikasemmassa raskaudessa kävin rv 7+3 ultrassa ja hyvin näki mitä siihen aikaa kuuluu näkyäkin. Myöskin hieno syke :heart: Eli ei oo aikasta mennä tuolloin :)
 
sone meillä on suvussa kaksosraskauksia, oma mummini on kaksonen muun muassa, joten toisaalta pelkään ja toisaalta toivon kaksosraskautta :D
'
tosiasiassa toivon että tulis yksi... olisi ehkä hitusen kaikke helpompaa ja halvempaa??? :LOL: mut kaikki otetaan mitä suurimmassa määrin avosylin vastaan :heart:

soittelin sitten eilen aikaa neuvolaan, ja ajanvaraus onkin ma-to 12-13... soitin sitten tosiaan to klo 14... eli täytyy odotella maanantaihin.
 
Mä en jännitä monta sieltä olisi mahdollisesti tulossa, vaan että onko siellä ylipäätänsä mitään, kunhan nyt vaan aika menisi nopeasti, että pääsisi ultraan/ löydettäis dopplerilla sydänäänet :D
Toki kaksoset olisi aika paukku, mut äkkiä siihenkin ajatukseen tottuis :)

Avelia, just passeli aika mennä ultraan.
Itse viime raskaudessa kävin 7+ viikolla ultrassa, viikkoja olikin 6+5, mut onneksi syke näkyi tuolloin =)

Nyt takas aamuhommiin :wave:

BV ja Chilli 6+2
 
Sone
Mie taisin käydä esikoisen raskaudessa myös varhasessa vaiheessa ultrassa kun ei tiedetty raskauden kestoa yhtään, viikkoja ei ollut kun vissiin 5 ja risat, eli ei sykettä näkyny viel. Seuraavan kerran menin sit niskapoimuun.

Ihanaa, kohta saa neuvolavihkon , just teen lähtöö neuvolaan!!
 
tänä aamun asain shokki herätyksen =/
aamu vessa reissulla tuli ihan tippa punertavaa paperiin.. normaalia? esikoisesta ei ollut mitään tämmöstä. nyt on sit hirveä huoli ja murhe ja ressi käyä vessassa ja mahan tuntemuksia kuulostelen pelko puserossa. varmaan jos aamulla ois kello ollut enemmän oisin suoraan rynnännyt soittamaan neuvolaan,mutta en ihan puol seiskalta kehannut sinne turhaan soitella.
onko muilla ollut vastaavaa?
joku kyseli ultran ajan kohdasta,että onko aikaista. ite kävin esikoisesta 7+jotain ja hyvin näky kaikki tarpellisen,syke myös. nythän mulla on ekaultra(jos sinne asti päästään) jo vk:lla 6, neuvolatäti halus ultrata mut sillon =) ja sehän sopii mulle mitä mainioimmin.
tänään pitäs lähteä pitkäasta aikaa töihin, oon ollut melkeen 2vk lomalla. =) nyt jänskättää,että kuinka sitä joutuu asiakkaiden luona kittaamaan kahvia :x ja kuinka pahat hajut ottaa nenään. toisaaltaan epäilyttää,etten voi kovin pitkään salailla töissä asiakkailta raskautta,varsinkin jos pahoinvointi äityy pahaksi.. täällä muuten aamu pala meinaa tökkiä. ihan ajatuksen kans pitää syyä,että saa alas..
 

Yhteistyössä