MARRASKUUN MURUSET 2010

Ultrassa käyty.Hoitaja ei meinannut eka löytää,mut sit pyysi toisen hoitajan joka sit löysi alkion. Oli vielä niin pieni.
Marraskuun vauva siis tulossa,eikä Syyskuun niinkuin menkoista ois voinu päätellä.
Sielä se pieni köllötteli,sydän sykki :heart:
Uudelleen utraan noin vk 11,voi olla et lääkäri haluaa vielä aikaisemminkin ultrata ennen np-ultraa.
LA ei varmistunut,mut sekin selviää sit viimeistään np-ultrassa.Viikkoja nyt jotain 6-7..eivät osanneet niitäkään varmaksi sanoa.
 
Moikka!

Viime torstain ultrassa alkio vastasi 6+3 (menkoista 6+5) eli saattaapi ollakin, että la siirtyy tänne marraskuun puolelle. Taidan roikkua molemmilla listoilla, kunnes virallinen aika annetaan.

Eli jos joku jaksaisi päivittää mut listalle, niin olisin kovin iloinen: Jaja78, LA 1.11. (tai 30.10.), sairaalana Kätilöopisto, kolmatta odotellaan ja ikää mulla 31v. Kiitos!

Sitten tunnelmiin: olen jotenkin tänään tosi alakuloinen. Täällä siis myös yksi hirmuisesti keskenmenoa pelkäävä (ja yhden sellaisen kokenut 11/09, km käynnistyi 10+6, mutta pieni vastasi vain viikkoja 7+4, syke löytyi kyllä aiemmin 6+5, mutta kesken meni silti). Olen nyt nähnyt monena yönä todentuntuista unta, että saan taas keskenmenon. Herään itku silmässä ja rinta puristaen, enkä meinaa uskaltaa lähteä vessaan, ettei se vaan ole totta... Oireiden vaihtelevuus ja jatkuva menkkakipuilu eivät auta asiaa yhtään. Tänään on sitten kyllä tositosi huono olo, samoin perjantaina oli, mutta la-su oli "liiankin" siedettävää ja heti huoli heräsi.

Kuluisi nyt viikot, niin alkaisi kuulua sydänäänet dopplerilla ja liikkeitäkään en malta odottaa! Mulla kanssa kaapissa odottamassa tuo Angelsounds-kotidoppler, ehdin sen viime raskaudessa tilata ennen km:a ja yritin kuunnellakin, mutta ei sieltä muuta kuulunut kuin oma syke (tietenkään, meidän pienihän oli jo menehtynyt tuolloin).

Keskiviikkona on esikoisen 6v-neuvola ja ajattelin silloin varailla itselleni oman ajan, sikäli mikäli pikkuinen on vielä kyydissä tuolloin. Ei kyllä innosta yhtään, ihan turha koko eka käynti kun liian varhaista kuunnella vielä elonmerkkejä ja kaikki muu on ihan tuttua samaa vanhaa kauraa. No, saanpahan lähtemään Kättärille paperit eteenpäin, se on ainoa syy miksi neuvolaan kiirehdin, muuten voisin alkaa käymään vasta 12+.

Piprane ema: Mulla on sydänäänet kuuluneet neuvolassa dopplerilla esikoisesta 10+ ja kuopuksesta vasta 12+ ja silloinkin oli työn ja tuskan takana, eli ei välttämättä vielä kuulu vkolla 8-9...

Ja kukas kyselikään mikä ultra neuvolasta varataan? Meilläpäin (pk-seutu) tosiaankin neuvolasta lähtee paperit synytyssairaalaan ja sieltä tulee sitten kutsu np- ja rakenneultriin. Sen takia pitää käydä tässä alkuraskaudessa eka käynti, että saadaan asiat rullaamaan. Mutta systeemit voi olla erilaiset eri kunnissa, toiset kunnathan tarjoavat alkuraskauden ultran ja toisissa taas on ultrat neuvoloissa jne.

Olenpas mä jotenkin ankea tänään, sorry about that ! Mukavaa viikkoa kuitenkin kaikille ja voimia niitä tarvitseville!

Terkuin,
Jaja 7+0 tai 7+2
 
Töistä joku aika sitten kotiuduttu ja ei niin pahasti menny mitä pelkäsin (ainakaa vielä). Muutama tosi puhalluttava hetki oli ja arpoinki jo et meenkö vessaa vaikko en. Syömällä aina sitten helpotti. Nyt työvuoron jälkee väsyttäis ihan liikaa ja palelee. Mutta eipä tässä oikee tirsoille pääsee, muksut reuhaa, harrastukset ja ruuanlaitto yms.

Ihanaa, täällä on jo ihania ultrauutisia saatu! onnea vain :heart: toivon mukaan torstaina meille suodaan samaa!

Voi Toive, älä vielä luovuta! Niin usein olen kuullut et on ollut vuotoja, koviakin ja kaikki ollut hyvin! Kyllä kai ne vuototilanteissakin ultraavat. Käy ihmeessä ultrassa että saat selvyyttä asiaan. Kovasti voimia :heart:

Ei se auta ku palata kotihommien pariin :wave:

Minnäi ja Myry 7+2
 
Johan oli aamu! Ekaa kertaa mulla oli ihan törkeän huono olo heti aamusta. Yleensä pahin pahoinvointi alkaa vasta iltapäivällä. Heräsin neljältä aamuyöstä ihan hirveään huonoon oloon, pyttyä en käynyt kyllä vieläkään halaamassa vaikka mieli tekikin;) Aattelin että en kyllä hengissä selviä töistä, mutta olo parani tuossa kymmenen maissa. Kyllä mua vähän ihmetyttää miten tän raskauden pystyy töissä salaamaan, jos olo vielä pahenee.
Mulla oon ollut ekaa kertaa käytössä myös jo jonkin mainitsemat pahoinvointirannekkeet. Ei ollut kyllä apua mulle, tosin en ole ihan varma laitoinko ne oikeaan kohtaan edes.
 
Tirlittan1968
Toive81 toivotaan että ei nyt tulisi km. Minusta ultraan voi mennä vaikka vuotaisikin.
Terese mikä on pahoinvointiranneke? Heräsin just unilta, kovasti väsyy kun vähän joutuu liikkumaan. Kylmäkin on ja huimaa kuin heikkopäistä. Luinkin googelsta että huimaus on raskauden oireita ja luultavasti vaan tulee pahenemaan.
Mutta en valita- iloinen olen vaan kaikista tuntemuksista ja siitä että vihdoinkin olen raskaana.
 
Maanantaita kaikille ja tervetuloa uusille :wave:

Hevosista ja ratsastuksesta: mulla on niitä 5, tai no, kolme hevosta ja kaksi ponia (ruunia kaikki, 10v sh, 6v ER, 17v lv, 9v russi ja 10v tilasto). Ratsastanu oon aikasemmissa raskauksissa voinnin mukaan oikeestaan niin pitkälle, ku vaan oon ite päässy kampeemaan itteni selkään ;) Eli oma talli meillä, hepat kotopihassa.

Koiruuksiakin löytyy 2 ja sit muutama kissa. Asutaan maalla (mettän keskellä), että mikäs noita pitäessä...

Keskenmenon pelko joo on, ja kova. Johtuen edellisestä, keskenmenneestä raskaudesta (10/09). Oli lähes oireeton raskaus, ja vaikka ultrassa (neuvolassa) näkyi syke rv9+, en luottanu raskauden jatkuvuuteen... Ja se aavistus osu oikeaan :( Siksi nytkin on pelko persuuksissa, kun oireet niin vähäiset (lue=pahoinvointi puuttuu) verrattuna onnistuneisiin raskauksiin.
Tänään soitin neuvolaan ja kerroin pelostani - täti olis ottanu mut ultraan vaikka heti :eek: Sovittiin nyt kuitenki ens maanantaille se, ku en saa töitäni niin järjestettyä, et ehtisin tällä viikolla (oon eri paikkakunnalla töissä). Ja otetaan vaan ihan ultra silloin, ja jos raskaus näyttää normaalilta ja viikot vastaa todellisuutta, niin sit varaillaan varsinaista neuvola-aikaa erikseen. Meillä on kyllä ihana th tuola neuvolassa, en voi moittia. =)

Mulla piti olla oikeen asiaaki, mut jotenki pää tyhjeni, ku tähän koneelle istahdin...

Hyviä vointeja kaikille ja :hug: eriasteisista vuodoista kärsiville - toivotaan tosiaan, ettei olis mitään vakavaa.


nallepööh ja pieni rv6+
 
Ihania ultra kuulumisia tällä jo :heart:
Mä niin odotan torstaita ja toivon et meilläkin on kaikki hyvin.Ja pikkuinen löytyy sieltä mistä pitää.
Mulle ei ole vielä hirveitä pahoinvointi oloja tullut.Välillä vähän yökkäilen mut pöntölle ei ole tarvinnut mennä juttelee.Muutenkin kaikki ruoka maistuu ja oikeestaa huono olo iskee jos on liian kauan syömättä.Ja mä sitte mietin et kuinka kohan paljon mä lihon ku syön koko ajan :( Mut on tää näin parempi ku et oksettais koko ajan.

Sintsu ja unelma 6+5

Meillä on pojat ihan pipeinä.Kauhia kuume kummallakin ipanalla :( Mut kyllä on nyt hiljaista kotona...
 
Ihania ultrauutisia Ella! Mullekin ihan tuli nyt mieleeni että pitäisikös mennä itsekin vaikka en yhtään kyllä ajatellut meneväni...Meillä täälläpäin on noita paikkoja niin huonosti tai sitten matka on niin pitkä, niin en oikein tiedä miten sen järjestäisi.

Tänään sain kyllä niin kaamean sätkyn. Vessassa käydessä tuli veriviiru, kunnon kirkasta verta ja jo luovutin mielessäni taas tämän homman. Mutta sen jälkeen ei mitään. Vaikka tutkimalla tutkin niin pisaraakaan en mistän löytänyt, ja valkkarikin on ihan valkoista. Jos se olisi raskaudesta/keskenmenosta ohtunut niin kyllä edes hetken olisi valkkarikin verensekaista ollut. Tiedä sitten mistä johtui.En edes löytänyt mitään nirhamaa, haavaumaa tai näppylä, josta moinen olisi tullut...lienenkö seonnut tässä täpinässäni ja pelossani vai untako näin :LOL: Mutta kyllä säikähdin...juri noin kun viime keskenmenoni alkoi... mutta taas kaikki vaikuttaa olevan hyvin...vaan hiukan säikky taidan olla....

Voimia kovasti teille pahoinvoiville ja töissä sinnitteleville!samaa tässä odotellessa... ;) Mutta vaikka hiukan olisikin kärsimystä, niin kyllä on palkkio sen arvoinen...

Vaahtokarkkiunelma ja möhköfantti 4+4
 
Hui, kuinka paljon tekstiä! Hyvä te! :flower:

Toive :hug: Jospa vielä olis toivoa?? :/

Mulla hävis pahoinvointi johonkin tai ainakin tänään ollut normi olo. Heti tietty aloin kauhukuvia mielessä kehitellä. Voikohan oireet tulla ja mennä näin??

Onnea hyvistä ultrakuulumisista!! :heart:

Kenellä kaikilla ultra nyt on vielä tuloillaan?? Jännää..
 
Moikka

Täällä olikin jo monet käyneet ultrassa! Onnea ultralöydöksistä! :flower:
Kävin tänään Femedassa ultrassa, löytyi yksi sikiö, joka vastaa viikkoja 6+0. Ja syke löytyi :heart:

Vältettävistä ruoista on ollut puhetta. Minä olin ihan ylitarkka esikoista odottaessa noiden lukemattomien ruokarajoitusten kanssa. Se aiheutti sanoinkuvaamatonta ahdistusta ja pakkomielteisyyttä, joten tällä kertaa olen tehnyt päätöksen olla noudattamatta noita ohjeita.
Toki alkoholia ja tupakka en käytä odotusaikana, mutta mitään puhdasta, ja tuoretta, hyvin valmistettua ruokaa en jätä syömättä vaikka se vältettävien ruokien listalta löytyisikin.
Nämä on niitä päätöksi, joita jokaisen pitää itse puntaroida ja tehdä kuten itse parhaaksi kokee. Minulle tämä on itselleni paras valinta =)

Katti, 6+0
 
Me kans mennään torstaina varhaisultraan, toivottavasti kaikki olis hyvin ja syke löytyis :)

Tänään on ollu ihan omituista menkkamaista juilintaa alamasulla.. Oon yrittäny ajatella et ne on vaan jotain asiaan kuuluvia, mut en tiiä sit onko..? :( Verta ei onneks oo kuitenkaan näkyny - ja toivottavasti ei näykään.
 
Sone
Toive: Älä vielä luovuta!!!! Tuu heti kertoo kun saat selvyttää asiaan :hug: :hug:

Km:Miulla myös km v.2007 ja tiesin jo heti alussa ettei kaikki ole hyvin, oli itellä jotenkin kipeä olo, ihan kun olis ollut rankka tulehdus päällä. Se oli rankka kokemus. Mutta siitä selvis. Tottakai pelottaa km , viime raskaus meni myös pelon kourissa, millon mitäkin peläten. Nyt en jotenkin jaksa pelätä, kun se ei mitään auta. Yritän vaan nauttia raskaudesta ja toivoo parasta. Joku puheli että oireeton raskaus pelottaa, noh, siihen voin todeta että esikoisesta miulla ei ollu mitään oireita, ehkä yhden kerran närästi koko aikana, voin erittäin hyvin, ja vauva ei syntynyt ennen kun käynnistettiin!

Kiitos miimii kattavasta listasta :) Maalaisjärellä mennään joo :)

Terese: Onnea ultraan, miula olis kans ollu ultra nyt to, mut terkka siirti sen 29.3 että kerkee kasvaa vielä, näkyy sit kuulemma paremmin, varsinkin kun miulla on niin epäsäännöllinen kierto ja voip olla että la siirtyy eteenpäin. Meillähän taitaa muuten olla sama la siun kans? Tai miunhan ei nyt oo varman, ite laskin että 8.3 ja terkka sai 7.3 laskurilla.

Onnea kaikille niille ketkä on saanut jo ultrakuulumisia!! :flower:

Sone 6+
 
Kertokaa sitten noita pää-perämitta tuloksia. Mä huomasin, että kirjotti tekstiin väärin, 7,5 mm vastaa kuvan mukaan 6+5 eikä 6+4, minkä kirjoitti. Eli uä:n mukaan ois 6+5.

Toisessa kuvassa, josta sanoi että oli huonompi, on mitta 6,5 mm ja se vastaisi 6+4, minkä se tekstiin laittoi. Jotenkin mä itse oon enemmän 6+6-7+0 kannalla ovikseen perustuen. Mähän käytin Fertility Friendiä ja lämpöjen ja ovistestin mukaan FF antas 7+0, toki jos ovisplussa tulikin 2vrk ennen ovista niin saan ton 6+6. Sillon hedelmöitys olisi tapahtunut lämpöjen nousun jälkeen.

Mies ei tajuu miksi mä lasken näitä "syntyy sit kun syntyy". Tottakai mutta onhan tämä nyt mielenkiintoista, ainakin minusta :LOL:

Ella ja Kirppu noin 6+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sone:
Toive:

Terese: Onnea ultraan, miula olis kans ollu ultra nyt to, mut terkka siirti sen 29.3 että kerkee kasvaa vielä, näkyy sit kuulemma paremmin, varsinkin kun miulla on niin epäsäännöllinen kierto ja voip olla että la siirtyy eteenpäin. Meillähän taitaa muuten olla sama la siun kans? Tai miunhan ei nyt oo varman, ite laskin että 8.3 ja terkka sai 7.3 laskurilla.



Sone 6+
Niin mullahan on ollut kierrot kanssa tosi epäsäännölliset. Neuvolan mukaan mun la olis jo 24.10. mutta totuus tulee olemaan pari viikkoa eteenpäin. Mun tärppikierrossa ovulaatio oli vasta kp 29, eikä tosiaan missään oppikirjojen mukasessa kp 14;)

 
Yksi ensikertalainen ottaa hapuilevia askeleita marraskuulaisten suuntaan. Ikää olis jo 33 v. ja kaikki on niin uutta kun olla voi. Kovasti ihmeissäni olen tässä viikon verran sulatellut tätä kaikkea ja lukenut muiden odotuksista ja oloista. Itsellä plussatesti tehtynä viime viikon alussa ja oireet kyllä jo selkeät sitä ennenkin, pahoinvointia lukuunottamatta. La olisi laskujeni mukaan 11.11. , nyt siis kai 5+4. Kovasti mietityttää onko kaikki ihan kunnossa ja koska sitä uskaltaisi huokaista helpotuksesta edes vähän. Ensimmäinen neuvola vasta 31.3., vaikka kaipailisinkin jo vähän neuvoja. Onneksi on edes nämä sivut, täällä vaikuttaisi ainakin olevan innokasta ja empaattista porukkaa, kunnon konkareitakin joukossa :) Ja jospa minäkin listalle jo uskaltautuisin, paikaksi voisi laittaa K-HKS.
 
ihani ultrakuulumisia =)
itellä ois 24pv ultraan meno, ihanaa, vähän meinaa jo nyt jännittää. tässä yks ilta mietin ultrassa käyntiä ja tuli semmonen olo,että mä alan varmaan itkemään ku näkee pikkusen. esikoisesta liekkö käynnyt ees mielessä semmonen. mulla on muuten tv ohjelma suosikki muuttunut. nyt pitää vahata neloselta se vauvan synnytys ohjelma.. ihmeellistä muuten tuolla maailmalla ku siel sairaala huoneessa on koko suku,liekkö ihan h-hetkenkin kahtomassa.. en mä kyllä huolis sinne tätejä,setiä,kummeja,kumminkaimoja... hassua! täällä palelee joka ilta ihan tosissaa,nukkumaan mennessä saa laitta 2 sukat,pitkät kalsarit,yöpaita ja 2 peittoa,että tarkenee, samaan aikaan mies nukkuu vieressä melkein ilkosillaan ilman peittoa. ja unet on aikasti villejä. välillä ollaan synnyttämässä ja välillä puuhtaan vaikka ja mitä. tosi katkonaisia on unet täälläkin,eikait se jo nyt valmista yöheräämisiin :D
joko te muut ootte kertonut raskaudestanne jollekkin? itellä polttelis kertoa kaikille,mutta mies toppuuttelee kovasti. mun hierojalle/vyöhyketerapeutille kerron tänään,ku varailin hierojalle aikaa,sain sanoa,että vaan pelkkä hieronta =) onnitteli moneen kertaan.tuli ihana olo. =) pojalle (4½v) sanoin päivällä,että entä jos äitin massusssa on vauva.vähän aikaa poika kahteli mua,kokeili mun mahaa ja tuumas että ei oo,sun maha on ihan pehmyt,se ei oo yhtään kova :LOL: :LOL: koitin sit selittää että,entä jos siellä on ihan pikkiriikkinen vauva kasvamassa ni heti oli mellevää poikaa, voi olla että meillä on pitkät 8kk odotusta edessä. mutta poika on innolla mukana.. ei ollut kyl viel tarkotus kertoa pojalle mitään,jos vaikka sattuu jotain ikävää,ni ei tarvis selitellä miks ei tulekkaan vauvaa,mutta kun aiheesta tuli pojan kans puhetta,ni tuli sit kerrottua. =) ens viikolla kerron varmaan sit mun vanhemmille,ku mulla on sinne neuvolaan meno,ni pitää poika kiikuttaa niille hoitoon siksi aikaa,ku en keksi mitään hyvää teko syytäkään, ku aika on jo 8.30 ni monetkaan kaupat ei oo viel auki,parturissa oon vasta käynnyt ja normi tarkastuksessakin neuvolassa vasta käynnyt,ni ei keksi mitään teko syytä eikä kehtaa valehellakkaan..

:hug: niille joita veri on pelotellut. toivottavasti ei ole mitään vakavaa.
mullahan tuli kans muuan pv sitten tippa verta,mutta onneksi ei oo tullut sen enempää ja toivottavasti ei tulekkaan..

tein muuten tänä aamuna vielä yhen r-testin :D
oli niin selvä + ettei voinut erehtyä. ja oli paljon tummempi viiva mitä vastaavassa testissä viime viikolla. kummasti rauhoitti mieltä se aamullinen testi. =)
 
Hyvää tiistaita kaikille ja onnittelut hyvistä ultrakuulumisista :heart:
Mä meinasin kohta laittaa tilausta hm:lle ja tilata tytöille vähän vaatetta ja itsellenikin muutamat mammavaatteet ;)
Neuvolaan olen soittanut parin päivän sisällä plussaamisesta, neukka täti onkin sanonut että hyvä et soittelet aikaisessa vaiheessa kun kalenterit täyttyy heil kovaa vauhtia.

Yhdeltä olisi nuorimmaisen 10kk neuvola, omaan neuvolaan olisi vielä 10 päivää aikaa :p
Mutta palailen illalla sitten uudemman kerran.

 
huomenia :) ja onnea hyvistä ultra"tuloksista" kaikille siellä käyneille! :heart:

mulla tähän mennessä oireina ilmestynyt kova väsymys ja närästys... oudolta tuntuu että närästystä ois näin alussa mut eipä mul oo koskaan aikaisemmin närästys vaivannu niin tämän piikkiin menee... :D kuvotusta on heti jos jää pidempi tauko syömisten väliin, mutta ei yökkäilyyn asti koskaan oo menny, eikö "kunnon pahoinvointi" ala yleensä vkoilla 6-8? jos siis on alkaakseen... toivottavasti ei ala, omassa työssä voi olla hankalaa päästä vaikka ihan oksentamaan silloin kun ois tarvis... :LOL:

ja varhaisultraa ei jaksais odottaa... vielä ois 2 vkoa siihenkin... nyt tuntuu et aika taas matelee.. ennen raskautta aika meni tosi äkkiä. mutta onneks on kaikenlaista puuhaa työn lisäks =) ja nyt siis koiran kanssa rokotuksille, itse kampaajalle ja sitten tallille... jotta pääsee iltapäivällä taas nukkumaan :D
 
Hei. Luin juuri, että meillä tulisi "neuvolatäti" käymään perheen kotona, jo ennen lapsen syntymää...jos kyseessä ensisynnyttäjä. Eli ei siis koske mua. Ja eka neuvolakäynti on täällä jo viikolla 8-9 eli pitänee ottaa ajoissa yhteyttä, että saa sopivan ajan. Onko muualla noin aikaisia ekoja neuvoloita?
 
huomenta kaikki rakkaat palstailijat :heart:
Ihanaa kun ootte saanut hyviä kuulumisia ultrasta :heart: itselläkin pian ja toivon että hyvin menee :) täällä taitaa olla tulossa pikku flunssa kurkku hieman karhea ja nenä tukossa :snotty: täytyy levätä =)

RP+skorppis 7+0
 
varasin neuvola ajan viime vkolla, ja mä sain sen 12.4. mikä tarkoittaa mulla rv 9..
en tiedä miten täällä on tapana kun esikoinen on tulossa... sen verran tiedän et kotona käydään vasta synnytyksen jälkeen.
 

Yhteistyössä