Marraskuun muruset *lokakuussa*<3

Puhnalle Onko sulla verokortti ollu sosiaalietuutta varten kelalle? Mun kaveri sano, et verokortti kandee hommata erikseen kelalle sosiaalietuutta varten ja sit työnantajalle palkkaa varten. Mahdollista kuntalisää varten vielä piti olla kuulemma erillinen. Tiiä sitte. Näin mua ohjeistettiin juuri äitiyslomalta tulleen kaverin tiimoilta.

Nyt haluais jo mennä lepäämään..

AaVee 32+2
 
MoonVaan, tosi ihana makuupussi vauvalle! :) Värit on tosi ihanat!

Meinasitteko muuten kaikki pestä myös tuon makuupussin ja muut ns. ulkotamineet? Itellä on ollu meneillään vauvelin vaatteiden pesurumba äippäloman alun kunniaks ja jätin ulkohaalarit + makuupussin pesemättä, kun ne ei varsinaisesti oo ihoon kosketuksissa... Ihan kiitettävästi pesukone saanu pyöriä ja silitin jopa myös kaikki vaatteet + lakanat, mitä en siis KOSKAAN tee omille tai miehen vaatteille :D Mut nyt ovat sieviä ja rypyttömiä ja siisteissä pinoissa omassa lipastossaan koon mukaan lajiteltuna :heart:

Oon kans väsänny listoja tekemättömistä hommista, mut se lista täydentyy vielä hurjaa vauhtia! Ei oo yhtään kerenny tulla tylsää kotona, vaikka pelkäsin hyppiväni seinille kun kotiin joudun jäämään... Meinasin jopa ennen loman alkua, että kävisin kaks kertaa päivässä lenkillä! Eihän sitä kerkee mihinkään ulos ees, kun tekemistä on niin paljon. Ihanaa, tää eka lomaviikko on ollu niin ihana! =) Sisko oli meillä tiistaihin asti ja yhdessä vaaterumbaa tehtiin ja vaatteiden kokoja selkattiin. On muuten koot ihan mitä sattuu, kun eri valmistajat ja sit käytetyt vaatteet on monesti kutistunu pesuissa jne.

Monilla alkaa jo synnytys tosiaan oireiden perusteella olemaan lähellä! Kovasti tsemppiä kaikille kärvistelijöille! :)

Jospa sitä nyt pistäis nenänsä ulos ja lähtis kävelylle!

Ritu ja pomppiainen 35+5
 
Ei nyt sitten tarvitsekaan enää tehdä yhtään työvuoroa, jäin tänään saikkarille. Eilen kirjoitin siitä supistelusta ja mahakivusta ja se vain yltyi. Yöllä en pystynyt hievahtamaankaan ilman järkyttävää kipua ja poltetta mahassa, Välillä selvästi tuli kipeitä supistuksiakin, mutta se vatsan kipu ei mennyt millään pois. Sain tänään aamulla sitten neuvolasta ajan lääkärille, joka määräsi loppuajaksi sairaslomalle. Kohdunsuu oli kiinni mutta hyvin pehmeä ja kaula oli lyhentynyt 3 cm--> 1,5 cm:iin. Lääkäri oli ulkomaalainen ja puhui kyllä suomea, mutta musta tuntui, ettei hän ymmärrä mitä yritin kysyä. Kysyin mikä sellaista järkkyä vatsakipua voi aiheuttaa niin hän vain kysyi laskinko miten kauan supistus kesti ja miten tiuhaan niitä tuli. Sanoin, etten voinut laskea kun oli pelkkää jatkuvaa kipua! ei osannut siis sanoa mistä johtuu. Vauvan syke oli myös korkea, 180 ja sekin sai mut huolestumaan. Onkohan hänellä joku hätä siellä masussa? Sf mitta ei ollut kasvanut yhtään pariin viikkoon eikä sitäkään kommentoinut mitenkään. Huomenna mun pitäis soitella, että miten menee. Lähetettä Tyksiin en saanut. Haluaisin kyllä päästä käyrille ja ultraan. Kipuja on edelleen ja kipeitä supistuksia tulee säännöllisen epäsäännöllisesti. Toivottavasti tilanne nyt rauhoittuu, tai sitten menen omin päin sinne äitiyspolille!

Mahtaako Liirah ne sun vatsakivut olla samanlaisia?

Mirtsu ja pieni 33+1
 
vaimo85 viitsitkös laittaa tänne näkyviin, että mitä siinä sun rd-ruokavaliossa suositellaan iltapalaksi?
Toki :) Mä itseasiassa oon aika yllättynyt kuinka paljon tän esimerkki ateriasuunnitelman mukaan saa päivässä syödä ja varsinkin sitä hiilihydraattia. Leipääkin tuntuu olevan lähes jokaisella aterialla. Tän on tehnyt HUS-sairaaloiden ravitsemusterapeutit ja tätä noi terkat tääl meidän kunnassa jakaa rd-äideille.
Mut siis täs on sellainen ehdotelma, että iltapalana (n. klo 19-21) söisi 2 viipaletta leipää+ 1-2 vähärasvaista juustoa tai leikkelettä+ kasviksia ja teetä. Sitten on vielä myöhäis-iltapala klo 21-23 paikkeilla (mikä on tärkeä varsinkin insuliinihoitoisille) ja siinä on ehdotelmana 1 viipale leipää+ 2 dl maitoa tai piimää tai 1 hedelmä tai 2dl marjoja sekä kasviksia. Lisäksi on maininta, että nämä kyseiset iltapalat voi myös yhdistää halutessaan.
Ja senhän sä varmasti tiesitkin, että leivän kuuluu olla jotain runsaskuituista täysjyväleipää =)
 
Mirtsu-78 Kiitos tsempeistä! :)

Katja-75 Mulla on myös lista tehtävistä asioista. Viikonlopun aikana pitäs hoitaa kaikki loput asiat kuntoon.

Peloista Tuli tuosta liirahin pelkopolikäynnistä mieleen.. Eli mä olen useinkin yrittänyt neuvolassa puhua mun peloista, mutta aina th:t on sivuuttaneet koko asian jotenkin. Nyt olen siis menossa synnyttämään ne samat pelot mielessä..

Ritu Mä pesin makuupussin, peitot, ulkovaatteet ja kaikki. Ainoat mitä en pessy oli sitterin ja turvaistuimen päälliset (molemmat uusia).

Mein pitäs tiivistellä ikkunoita vielä ennen vauvan tuloa, mutta jotenkin en saa aikaseks. Viikonloppuna olis tarkotus tehdä suursiivous ja maanantain mä sit vaan lepäilen ja nautin kodistani. Voi olla, että tiistaina jään jo sitten taysille..

Nallu ja Hattivatti 37+5 (23.10)
 
Mirtsu ja muut vatsakipuiset: Mulle tuli esikoista odottaessa rv 32 yhtenä iltana ihan yllättäen kauheita vatsakipuja. Sellaisia, jotka pakottivat kulkemaan kaksinkerroin, mutteivät kuitenkaan tuntuneet supistuksiltakaan (tosin silloinhan en vielä tiennyt, miltä kivulias supistus tuntuu, joten ei ollut vertailukohtaa) . Nukuttua en saanut silmäystäkään, joka asennossa vaan sattui. Aamulla lähdin sitten äippäpolille, ja siellä otettiin käyriä. Joitain supistuksiakin tuli, mutta ei mitään erityisen hälyttävää. Sain kerran supistuksenestolääkettä ja jäin osastolle viikonlopuksi, ja liikkua ei saanut muuta kuin vessaan. Vauva oli perätilassa ja istui peppu niin tiiviisti kohdunsuulle painettuna, että lääkäri meinasi sen olevan syynä kipuihin. Viikonlopun jälkeen kotiuduin, ja aloitin samalla sairasloman joka jatkui äitiysloman alkuun asti. Samanlaista vatsakipua ei enää tämän jälkeen tullut, mutta muutoin vaivat kyllä paheni kun menin revähdyttämään häpyliitokseni :x

Ehkäpä noi selittämättömät vatsakivutkin kuuluu sitten enemmän tai vähemmän normaaliin raskaudenkulkuun. Ja ehkäpä kyse voisi olla siitä, että tässä vaiheessa se kohtu joutuu varmaan venymään hurjaa vauhtia, koska vauva kerää massaa niin nopeasti.
Toivottavasti mahakipu helpottaa ja vauva syntyy täysiaikaisena! :hug:
 
Toki :) Mä itseasiassa oon aika yllättynyt kuinka paljon tän esimerkki ateriasuunnitelman mukaan saa päivässä syödä ja varsinkin sitä hiilihydraattia. Leipääkin tuntuu olevan lähes jokaisella aterialla. Tän on tehnyt HUS-sairaaloiden ravitsemusterapeutit ja tätä noi terkat tääl meidän kunnassa jakaa rd-äideille.
Mut siis täs on sellainen ehdotelma, että iltapalana (n. klo 19-21) söisi 2 viipaletta leipää+ 1-2 vähärasvaista juustoa tai leikkelettä+ kasviksia ja teetä. Sitten on vielä myöhäis-iltapala klo 21-23 paikkeilla (mikä on tärkeä varsinkin insuliinihoitoisille) ja siinä on ehdotelmana 1 viipale leipää+ 2 dl maitoa tai piimää tai 1 hedelmä tai 2dl marjoja sekä kasviksia. Lisäksi on maininta, että nämä kyseiset iltapalat voi myös yhdistää halutessaan.
Ja senhän sä varmasti tiesitkin, että leivän kuuluu olla jotain runsaskuituista täysjyväleipää =)
Kiitos :) Mun iltapala on ollut aikalailla tuon ohjeen mukainen: Syön viimeisen kerran justiinsa tuossa klo 23 maissa, ja silloin syön ruisleipää, juustoa ja tomaattia, ja iso muki maitoteetä. Ja jos napa vetää niin sitten otan vielä pari porkkanaa.
Leivän olen valinnut kuitupitoisuuden mukaan, pääasiassa syön näkkileipää tai oululaisen jälkiuunileipää. Alkaa vaan kyllästyttää nekin. Puurot nostaa verensokereita mulla liikaa, tosin illalla ei kyllä välttämättä niin kävisi. Ehkäpä mä kokeilen tänään illalla ruispuuroa marjoilla. Aamupalaksi se ei käy, ku silloin mulla nousee arvot helposti.

Semmostakin mietin, että kun tuosta guaremista on apua sokeriarvoihin, niin mahtaisikohan vi-siblinilla olla sama vaikutus? Kun sekin on käsittääkseni geeliytyvää kuitua, ja voisi siten hidastaa noita hiilareiden vapautumista (vai miten se nyt olikaan). No, eipä siitä haittaakaan ole jos sitä kokeilee, voisi tehdä muutenkin ihan hyvää vatsalle kun nyt mahan kasvaessa huomaan että alkaa suolentoiminta laiskistumaan.
Kaalilaatikko oli muuten näemmä hyvä ruoka raskausdiabeetikolle! Niin mä vähän veikkasinkin, kun pääraaka-aine on tuo kaali. Vaikka toki joukossa oli siirappiakin, ja puuroriisiä tietty myös jonkin verran. Vedin armottoman satsin (oli pakko ku pojalle ei kelvannut ja eihän sitä nyt voinut poiskaan heittää ;) ) , ja tunnin jälkeinen arvo pysyi reippaasti alle viitearvon. Otin vielä jälkkäriksi vähän jogurttia, ja silti pysyi hyvänä arvot.
 
Ootko kojootti kokeillut leipävaihtoehtona esim. noita eri valmistajien tekemiä 100%:sti kauraleipiä, joissa on kuitupitoisuus kanssa jotain 10g/100g tai ylikin (eli samaa luokkaa kuin kunnon ruisleivässä)? Ajattelin vaan, et jos kerta kyllästyttää syödä aina samaa ;) Mä käytän niitä usein, koska mun maha menee ummelle suht pienestäkin määrästä ruisleipää : / Tuohon guarem -asiaan mä en osaa sanoa, mut Vi-Siblinistä sen verran, et niitähän on kahta vaihtoehtoa: toinen on makeutettu sokerilla ja toinen makeutusaineella (sorbitolilla). Et kannattaa ottaa se huomioon kun lähtee sitä ostamaan. Mä oon käyttänyt sitä yhden mitallisen verran koko tän raskauden ajan aina aamuisin, niin maha ei ihan hirveän kovalle mee. Että siinä tarkoituksessa ainakin toimii :p
 
Viimeksi muokattu:
Jes,, piti painaa "tummenna" ni painoinkin "lähetä" =D

Mun listassa on myös kohta "varaa itsellesi kasvohoito", "!hanki sairaalasta kotiintulovaatteet" ja "katso päivällä leffa" Eli oon listannu myös sellasia omia hemmotteluja mitkä oonki jättäny listalla nyt ihan viimeiseksi!:heart:

Tänään silitin kauheen kasan lakana/pyyhe/harsopyykkiä. Pesin jääkaapin ja järjestin molemmat pakkaset. Meillä on teatterihuoneessa sellaset vmäiset isot lepotuolit joiden kankaita ei saa irti.. joten niiden käsinpesu vei myös kivasti aikaa. Sit viel käsittelin olkkarin mustat nahkasohvat ja siivosin keittiöstä yhden "romukaapin" Eli, oon laittanu listaan kaikkea sellasta hommaa, mitä en taatusti tuu tekemään seuraavaan puoleenvuoteen (vaan haluan et ne on nyt tehtynä)
Mun lista alkaa siis kans olemaan tehnynä. Enää ku sais valokuvat teetettyä ja ne kansioihin, siinä isoin ja myöskin vmäisin homma!

Mirtsu; Mimmoset sykkeet vauvalla on ollu normaalisti? Mähän kävin kaks kertaa äippäpolilla vauvan korkeiden sykkeiden takia vkolla 35 ja 36. Eli normaalisti syke 150 ja nyt huiteli 170-200. Vauva ultrattiin kahteen eri otteeseen hyvin tarkasti eikä mitään selitystä kohonneelle sykkeelle löytynyt, muutako että Mulla oli flunssa ja myös oma syke normaalia korkeempi! No edellisessä neuvolassa sykkeet oli tasoittuneet, mut eilen lääkäris taas 170.
Lääkäri vaan totes, et vauva on vaan sen luontonen et nostaa sykkeen helposti! Tiiä sitte mimmonen tyyppi sieltä on tulos ;)
Mut jos siis sun vatsakivut jatkuu ja yhtään on huoli vauvasta ni Äitiyspolille voi mennä aina !
Esikoisesta hyppäsin äippäpolilla 3 kertaa viimeisen 2vkon aikana ku vauva ei tuntunu liikkuvan enää yhtää .. Sillo sanottiin että ykskää kerta ei oo turha !!

Meidän iCandy Pear vaunut on vihdoin tulleet !! Meen huomenna ne hakemaan :heart:

Eikait täsä, nukkumaan sitä saa pian lähteä !!

Moon ja pikkunen 37+0
 
Kipu helpottanut täällä. Nyt ei ole tarvinnut ottaa särkylääkettäkään. Huomiseen seurailen taas vointia. Toivotaan että kivut tosiaan oli erittäin liioiteltuja venymiskipuja..(toivottavasti kukaan muu ei joudu kokemaan samanlaista oloa).. Mutta kyllä se vaan aina pelästyttää : / nyt täytyy ottaa rauhallisesti vaan ja olla stressaamatta turhia.


Verokortista:
Itse soitin tänään verotoimistoon ja olisin saanut pienemmän prosentin loppuvuoden tuille, mutten nostanut. 3,5% alemmaksi olisi rahassa ollut kutakuinkin 70-80e luokkaa niin mitä sitä laskemaan. Tammikuussa soittelen sitten ja pyydän verokorttia missä lasketaan sosiaalietuuksien mukaan se ensi vuoden kortti. Tälle vuodelle tosiaan olisi prosentti ollut 16,5 ja nyt on viety aina 20%. Katsotaan paljonko on ensi vuonna. Voi toki olla että pyydän lisäämään prosentin kaksi jotta mieluummin tulisi palautuksina kuin jäisi jäännösveroa.

Taivaan tosi se näköjään on, että jos "tienaa" paljon tukia lapsikorotuksien kera ja sattuu olemaan tuetussa harjoittelussa korotetulla tuella, niin silloin vain yksinkertaisesti se 20% ei riitä kelan tuille. Mutta täytyy sanoa että hyvää ja selkeää palvelua verotoimiston puhelinneuvonnassa!

Me ei olla hankittu tuttipulloja tms. mitään vielä.. vähän alkaa kiire tulla. Koitettiin miettiä mitä pitäisi ostaa mutta listalla on vaan tuttipullo ja tutteja ja vaippoja.. apua :confused: Täällä joku olikin kirjannut listaan mitä hankittavaa on, täytyy melkein alkaa selaamaan.
 
Tänään on ollut taas huono päivä :kieh: Tai kiukuttaa kaikki ja nyt illalla nousi vielä tuolle keskimmäiselle kuumekkin.

Mä soitin neuvolaan ja siirsin tiistain ajan ku on samalle päivälle tuo poli käynti. Ja kysyin noista paineiden mittaamisesta.Hyvä ettei se täti suuttunut : / ja mitään vastausta en sitten saanut...Ja sitte mä erehdyin sanomaan ääneen, et ku ne siellä lääkärissä pyysi miettimään tuota synnytys tapaa.Jos käy niin et ei käänny.Ja mä en osaa oikein verrata et sektio(on kokemusta) vai alateitse(yhtä kysymysmerkkiä). Niin neuvolantäti vaan tokas et olethan sä jo kaksi synnyttänyt :confused: Joo, mut en perätilassa! Sano se sitten siihen vaan et tutkiihan ne...mut tuli vähän olo et en kysy enää mitään.Ärsytti vaan ihan hirveesti.

Mä en osaa tehdä mitään listaa ikinä.Tai jos teen niin hävitän sen hyvin tehokkaasti.Mut meillä on ehkä kaikki valmiina.Tai no tutti keitot keitetään vasta kun tullaan kotiin ja varmaan sängynkin petaan vasta sitten.Mut kyllä se vauva vois jo tulla.Vaikka viikonpäästä :) Kun silloin on poikien pk keskustelut ym. jutut hoidettu.
Saiaala kassit mulle ja vauvalle on vielä laittamatta.Mut sisältö on jo valmiiksi mietitty.Kävin ostaa uuden hammasharjan ja tahnankin valmiiksi.Pitää vaan laittaa laukkuun.Ja kirjan ajattelin ottaa myös mukaan...

Ja rattaat saatiin myös ostettua.Jalka peite tosin saadaan vasta loppukuusta mut ei haittaa.Ne on ihanat:heart: Enkä malta odottaa et päästään käyttämään niitä.
Ostettiin sittenkin sellaiset kermanväristätekonahkaa olevat.Vaikka ei pitänyt.Mut mä vaan tykkäsin siistä eniten.Koppa on ihan kankainen et saa pesuun.

:hug: vielä kaikille mahakipuisille. Mä en oikein edes osaa neuvoa mitenkään Mut luulis et äitipolille voi aina soittaa ja kysyä jos jokin vähänkin mietityttää.Vaikka ei ne sieltäkään osaa aina mitään vastata.Ei se vaan ole kivaa koko ajan kärvistellä kipujen kanssa ja miettiä et missä mennään.

Hih, mulle sanottiin et jos vähänkin alkaa supistelee sillai et tuntuu et jotain tapahtuu.Niin pitää mennä päivystykseen.Mä sitten olen siellä varmaan heti jos tulee yksikin tuntuva supistus:ashamed:Ku olen aika kova panikoimaan synnytyksen lähestyessä.Onneksi mitään ei ole ollut ja en oikeestaan odotakkaan et supistelis vielä...Mulla ku yleensä ne supistukset alkaa vasta kun lapsivedet on menny.Ja sitte sattuu.

Sinstu ja öhkö 36+3
 
Mirtsu mulla ne kivut on ehkä sellaisia.. Hmm, miten sen selittäis. Ehkä parhaiten kuvaa sana repivä. Siis ihan kuin kohtu ois liian pieni ja sit se repeis. Ööh, tai en mä osaa oikein sanoa. Siis kivut saa mut kävelemään kaksinkerroin, tai siis mä en todellakaan kävele silloin, mutta jos seison niin seison kaksinkerroin. Välillä tuntuu ihan täällä ylhäällä, välillä alhaalla, siis milloin missäkin.
Mut soita polille ja mee näytille. Mä oisin sitä mieltä.

Mulla on alkanut hammaskipu!!! Oon aika varma et edessä ois juurihoito, mut miten ihmeessä mä pystyn muka makaa selälläni tunnin verran? Vihloo niin pirusti kun menee jotain kylmää hampaaseen, ja ei oo ennen tehnyt tollasta. Huomen kai tarttis soittaa hamppilääkärille, tai jollei huomen ni sit maanantaina.

Liirah + Sissi 33+0
 
Mun piti vielä tuosta verosta laittaa. En mee nyt ihan varmaksi sanomaan mut mulla kun on ollut tuo prosentti sen 20 niin mätkyjä on tullut. En nyt vaan muista et oliko äitiys ajan rahoista kyse vai kotihoidon tuesta. Luultavasti silloin kun olen kotihoidon tuella ollut.Olenkin sitä silloin nostanut muistaakseen 21 tai 22. Kannattaa siis tarkistaa ku ne satasien mätkyt ei ole kiva ylläri joulun alla.
 
liirah, jos on juurihoidon tarpeessa se hammas, niin eiköhän ne voi laittaa siihen nyt aluksi vähän pitkäaikaisemman lääkepaikan. Lääkepaikkahan siihen tod.näk. laitetaan joka tapauksessa, koska jos se hammas vaatii juurihoidon, tarkoittaa se sitä, että hampaassa on tulehdus ja se tulehdus tarvii saada kuriin ennen juurihoidon aloittamista. Mulla oli lääkepaikka hampaassa 1,5 kuukautta, koska niin kauas kunnallisella meni seuraava aika. Halusin saman lääkärin tekevän homman alusta loppuun, se ehkä vaikutti siihen odotusaikaan. Lääkepaikka oli kuitenkin varsin tehokas apu, kertaakaan ei hammasta särkenyt sen paikan kanssa. Juurihoidettuna sattui sitten senkin edestä, ja loppu (sekä kyseinen hammas) onkin historiaa. Lääkepaikan laitossa ei mene kovinkaan kauaa, ja uskoisin että hammaslääkäri voi pitää tuolia vähän istuvammassa asennossa tämmöisessä poikkeustilanteessa.
Mun tuttu ku kävi hammastarkastuksessa kaksosia odottaessa,ni menetti tajunsa siihen tuoliin, ku maha painoi niin paljon. Virkosi sitten kun tarkastus oli ohi :whistle:
 
Musta tuntuu että tänne on aina tullut tosi paljon tekstiä kun käyn katsomassa, mutta ehkä on tullut nyt kiireisenä äitiyslomalaisena käytyä harvemmin. Mukavasti päivät sujuu esikoisen kanssa ja tekemistä kyllä riittää!

Mulla on kanssa tuollainen ennen vauvan syntymää tehtävien asioiden lista, ja siinä on vielä ainakin parikymmentä kohtaa eli ei passaa ihan vielä pienen syntyä... toki viikkojenkin puolesta saisi vielä olla mahassa. Mun listalla on ikkunoiden pesua, kirjahyllyjen ja kaappien järjestämistä ym, eli paljon sellaista mitä en usko ehtiväni/jaksavani ensikuukausina vauvan synnyttyä. Mutta jos niitä jää tekemättä niin jääkööt, olisihan tietenkin mukavaa jos koti olisi siistinä mutta kokemus on osoittanut että meidän perhe pärjää aika sotkuisessakin ympäristössä pitkään :D Ja toisaalta kun ihmisiä tulee vauvaa katsomaan niin ei mun mielestä tartte odottaakaan että paikat olisi tiptop. Sain pakastimen sulatettua ja sinne olisi nyt aikomus alkaa tehdä ruokia ja leipomisia varastoon vähitellen. Ja jos en jaksa/ehdikään leipoa niin sit paistellaan kyläilijöille joulutorttuja =)

Hankintojakin olen pikkuhiljaa alkanut tehdä:tilasin juuri Babystylestä sellaisen pinniksen tai pesukoneen päällä pidettävän hoitoalustan (meidän kylppäriin ei mahdu kunnolla hoitopöytää ja seinä on niin heikkoa tekoa ettei siihen uskallakaan kiinnittää hoitotasoa kuten alunperin oli tarkoitus), Aventin rintapumpun ja Eisbärchen-lämpöpussin. Hulluilta päiviltä ostin jo kahden Aventin tuttipullon pakkauksen ja tuossa pumpussakin näkyi tulevan yksi mukana joten nyt pulloja riiittää...esikoisen vauva-aika meni yhdellä pullolla mutta toisaalta mulla oli silloin niin huono rintapumppu (olisikohan ollut Ainun, halvin mahdollinen joka tapauksessa) ettei oikein houkutellut lypsämään. Korviketta en varmaan osta yhtä tetraa enempää varastoon kun esikoiseltakin ne meni lopulta roskiin avaamattomina, olin kyllä aika ylpeä kun ihan vaan mun maidolla pärjättiin =) mutta toisaalta eihän sitä tiedä lähteekö nyt yhtä hyvin käyntiin, riippuu pitkälti varmasti synnytyksen kulustakin.

Tässä taas vaan omiani höpöttelen, enkä muista toisten asioita kommentoida vaikka lukiessa tulisi vaikka mitä mieleen :ashamed: Nallulla ainakin käy päivät vähiin ja varmasti jännittää, toksemiaäitejäkin on useampia joilla saattaa käynnistys tulla eteen lähiviikkoina ja Tanyallahan on kuulostanut siltä että käynnistyy itsestään hyvinkin pian! Jännä noita kuulumisia on seurailla, synnytystarinoita odotellessa :p

Sokeripala rv 32+5
 
Tänään oli minullakin äippäpolikäynti, joskin tuon rd:n takia. Kyllä oli taas niin odottelua täynnä koko reissu: aika oli 10.30; lääkärille pääsin klo 12 jälkeen ja sit vielä jonottelua db-hoitajan luo, jonne pääsin joskus klo 13 jälkeen.. huhhuh!! No, mulle sattui lääkäriksi sellainen "hömötiainen", joka ei tod. herättänyt suurta luottamusta meissä kummassakaan (siis mussa tai miehessäni). Höpötteli koko ajan itsekseen, paineli vääriä nappeja ultralaitteessa jne.. No, painoarvioksi sai n. 2,4 kg eli edelleen kasvaa alimman ja keskikäyrän puolivälissä. Sinänsä onneks tasaisesti samaa käyrää. Lääkäri vaan alkoi sit höpötellä ja "vertailla" vauvan kokoa minun kokoon ja tuohon raskausdiabetekseen (paastoarvot koholla). Antoi selkeästi ymmärtää, että minun kokoiselleni luulisi jo itsestään selvyytenä tulevan suurempikokoinen vauva ja varsinkin kun on vielä toi rd. Lisäks vaikutti olevan selkeästi yllättynyt kun huomasi esikoisenkin olleen "vain" normaalikokoinen n. 3,5 kg syntyessään (tuolloinkin oli sama rd). Lääkäri toki tutki suht. tarkkaan lapsivesimäärät, istukan kunnon ja napanuoravirtaukset, mut ei löytänyt niistä mitään huolestuttavaa. Mutta argh, kyllä tympäsi reissun jälkeen sekä jonottelu että huono lääkärituuri!!

Juu, mut nyt alamme miehen kans katsoon vielä hetkeks telkkua ennen nukkumaan menoa.. Kommentoin joskus toiste enemmän teidän juttujanne :)

Pirtsi ja kirppunen 36+5
 
Pirtsi ^ Ihan epäreilua :D , mä joudun odottamaan vielä melkein 3viikkoa kokoarviota .. vasta kun 38+2 tulee täyteen..(ei edes neuvolanlääkäriä ennen sitä..onneksi kätilö teki eilen ä.polilla sisätutkimuksen..) sokeriarvot seurannassa ja sf-mitta yläkäyrillä ja siksi laittoivat tuon kokoarvioultran.. mutta olisin niin mielelläni jo 36+ mennyt siihen.. mulla kun alkuperäinen LA kolkuttelee kohta ovella..lokakuun lopussa ja siihen +-2 viikkoa niin heh, ei naurata.. toisaalta, olen pienessä mielessäni toivonut että vauva syntyisi viim. myöhemmin arvioituun (joka muuten on tällä hetkellä viikon liian myöhään taas..) LA mennessä.. yliaikaisuus hieman huolettaa.

muoks. taitaa LKS:ssa olla useampi henkilö, joista ainakaan itse en ole saanut sitä tukea ja turvaa ja luottamuksen tunnetta, kun olisi tarvinnut.. toivottavasti eivät satu synnytykseen mukaan.

H3idi ja pikkumies 35+4
 
Viimeksi muokattu:
Painoarviosta mä pääsen vasta joskus viikolla 39 sinne, no eipä tässä mikään kiire olekaan... Todennäköisesti pienehkö vauva masussa, niin ei tarvitse ainakaan pelätä, että mikään jättiläinen on tulossa.
Nyt on kaikki hommatta vauvaa varten, tuplat laitan tänään tilaukseen, niin saan ne ensiviikolla tilipäivänä sitten noutaa matkahuollosta. Vaunukoppa, lämpöpussi ja hoitolaukku tulivat jo, ovat aika makeet. Easywalkerin duoihin sitten päädyttiin ja ruskeana otettiin ja väri on kyllä tosi jees näin luonnossa. Hintaa rapsakat 900e tuli koko paketille, mutta noilla on kyllä sitten hyvä jälleenmyynti arvokin.

Ollut ihan pyllystä tämä viikko, mies tehnyt yövuoroa, niin ei siitä ole paljon apua kotihommissa tai lastenhoidossa ollut, onneksi on viikonloppu, aioin pakata kimpsut ja kampsut ja häippästä aamulla aikaiseen sienimetsään!

Jaahas, pitää alkaa odottelemaan isännöitsijää, liesituuletin sanoi sopimuksen irti, niin tulee mittailemaan koon ja tilaa uuden...

kirppunen 37+0 POKS :heart:
 
Voi räkä sentään.. Nyt lyhensin paastoaikaa 8 tuntiin, ku se on se eka asia jota mua neuvolassakin neuvottais tekemään, ja silti oli aamun paastoarvo koholla :( Nyt ajattelin sitten ihan vaan omatoimisesti käppäillä apteekkiin hakemaan ne guaremit käyttöön, kun kerran on reseptivapaa ja vaaraton tuote kyseessä. Uskoisin paastoarvojen tipahtavan niiden avulla, kun ei mulla kuitenkaan kovin huolestuttavasti ne ole koholla.
 
H3idi Olen ihan samaa mieltä sun kans tuosta luottamusta herättävien henkilöiden mielipiteestä :( On siellä onneks kivojakin tyyppiejä ja toisaalta ne äippäpolin puolen kätilöt eivät käsittääkseni työskentele ku äippäpolln puolella eli synnärin puolella sit oma henkilöstönsä - ja esikoista synnyttäessäni mulle sattui aivan ihanat kätilöt (ehti siis useampikin olla vuorossa kun toista vrk:ta siellä kärvistelin). Mutta meitähän on moneen lähtöön, joten ei auta ku toivoa hyvää tuuria kätilöiden suhteen! Saapa muuten nähdä, osutaanko yhtä aikaa synnärille :)

Ja mullahan ei tätä toista odottaessani ole enää edes neuvolalääkärillä käyntiä tässä loppuraskaudessa. Näin ollen esim. kohdunsuun tilanteesta mulla ei ole hajuakaan - eikä lääkärikään sitä eilen tsekannut (enkä itsekään toisaalta halunnut sen ko. lääkärin sitä tsekkaavankaan). Tämä siksi että jos mulla ei tätä rd-diagnoosia ois, niin eipä ois kyl itsellänikään välttämättä mitään hajuakaan siitä että on pienikokoinen vauveli masussa.. No, tää on niin tätä säästölinjaa...

Kojootti Mullahan kans on juuri nuo paastoarvot, jotka on koholla. Niiden kans on todella yksilöllistä mikä auttaa/vaikuttaa niihin (mun kohdalla ei oikein mikään! ) mut oletko kokeillut esim. syödä iltapalan mahd. myöhään illalla? Mä itse en oo kuullutkaan et nuo Guaremit auttais paastoarvoihin, mulle niitä joskus on suositeltu aterian jälkeisten arvojen kuriin saamiseen..

Pirtsi ja kirppunen 36+6
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä