Marraskuun muruset *lokakuussa*<3

Joku kyseli harrastuksien jatkamisesta raskauden jälkeen...

Mä olen kivunnut normaalin alatie synnytyksen jälkeen jo parin viikon päästä takaisin selkään.Heti vaan kun on alapää sen sallinut.Ja ihan oman voinnin mukaan liikkunut.Kuukauden sisällä synnytyksestä on ihan normi treenit ollu. Ja mun mielestä viimmeksi sanottiin et ainakin ratsastus on hyväksi sisemmille vatsalihaksille joita kannattaa ensin aloittaa harjoittaa.
Viimmeksi kun oli sektio (ja se tulehtu) niin lääkäri sanoi et ei kahteen kuukauteen hevosen selkään.Normaalisti olis kuukausi riittänyt levoksi ja sen jälkeen varovaisesti olis saanut aloittaa. Ja sen kuukauden mä jaksoin silloinkin odottaa.Luulis et kaikkea muutakin saa tehdä ja kai oma keho kertoo jos tuntuu pahalta niin odottelee vielä hetken.

Nytkin mä niin toivon et vois alateitse synnyttää oman toipumisen takia.Ku mä en malta odottaa et pääsee liikuu.Ulos lenkille ja kuulokkeet korviin heti vaan kun mahdollista.Mut vauvan vointia en uskalla sen edelle laittaa.Et sitte varmaan mennään leikkaukseen jos ei tuo meidän murunen käänny rt:hen ennen synnytystä.

Sintsu ja öhkö 36+5 (tai jotain)
 
Moikka

Liikunnan aloittamisesta synnytyksen jälkeen on ollut puhetta. Itse aion jatkaa salitreeniä käytännössä "heti" synnytyksen jälkeen ja juoksua n. 4-5 viikkoa synnytyksen jälkeen kunhan lationpohjan lihakset on saatu jumpattua kuntoon. Tämä siis siinä tapauksessa, että kaikki menee niin hyvin kuin esikoisen synnytyksessä. Silloin aloitin myös tutuilla lajeilla ihan heti kuin siltä tuntui-eli aika äkkiä synnytyksestä. Juoksutreenit aloitin viimeksi vaunukävelylenkkien lomassa ylämäkiä juosten ja siitä sitten pikkuhiljaa siirryin juoksemaan rattaiden kanssa pari kertaa viikossa. Rattaiden kanssa juostessa oli se etu, että siinä aloitteli pikkuhiljaa juoksua uudelleen eikä heti vanhaan malliin pitkiä matkoja, jotka olisivatkin olleet ehkä aluksi liian rankkoja just lantionpohjalihaksille.
Jokainen aloittaa mun mielestä oman kunnon ja oman kehon tuntemusten mukaan liikunnan. =)

Flunssa vaivaa edelleen :( Harmittaa, sillä olisin halunnut viimeiset viikot ennen synnytystä keskittyä intensiivisesti salitreeniin. Voi tietysti olla, että tämä ei ihan vielä synny, mutta useina päivinä on ollut jo "sellaisia" tuntemuksia, että ei tässä enää kauaa tarvitse uutta tuloksata odotella. Kunhan ei joutuisi kipeänä synnyttämään...

Pikku-Katti 36+4
 
synnytyksen jälkeinen liikunta: ihan vaunulenkeillä aloitetaan ja sit jossain välis vois aloittaa vaikka vesijumpan, näin olis suunnitelmissa

siilis: en ajatellut pestä uuden vaunun kankaita..

omaan napaan ei ihmeempiä. parin tunnin päästä lähdetään miehen kans osteleen viimeisiä tavaroita vauvalle ja jos sattuis löytämään olohuoneeseen pöydän niin olis hyvä, sitä on täs jo vähän kaivannutkin..

kurpitsa ja "A" rv35+5 ( tiistaina neuvola+lääkäri )
 
Liikunnasta: Mä ainakin aion aloittaa liikunnan eli vaunukävelyt, hölkän, juoksun ja ratsastuksen heti kun olotila siltä alkaa tuntumaan, jotain lantiopohjalihas jumppaa on tarkoituksena alkaa heti synnytyksen jälkeen tekemään :)
Mähän lopetin juoksemisenkin tässä raskaudessa vasta rv 29 viikoilla, ja muuta liikuntaa pystyin harrastamaan 5-6 x viikossa aina rv 36 viikoille :)

Huomenna ois taas äippäpolikäynti, luultavasti kokeita, käyrää ja ultraa luvassa.. ihanaa nähdä poikaa taas, vaikka kohtahan sitä näkee 24/7 :heart:
Anoppi läksytti ihanasti eilen sukulaisia, kun mä asensin sen tyttärelle kattotuuletinta ja sukulaiset kauhisteli siellä, että eihän raskaana oleva nainen tuommoisia enää tee, anoppi huusi siellä pää punertavana että eihän Tanjan käsissä mitään vikaa ole :D
Muutoin vointi on hyvä, mutta alapää on todella hellänä ja etenkin sohvalta nouseminen käy ikävästi sinne, oikeestaan niin kovasti että välillä siitä kivusta meinaa tipahtaa polvilleen :( Mistäköhän johtunee?

Tanya & herra hukkapätkä 37+2
 
Siilis voisko olla luomi siinä kantapäässä?

Tuntuu, että sinne rv40 on niin pitkä aika vielä! huoh.. ja sit siihen vielä päälle tietty se kaks viikkoa...
Teillä joillakin niin pitkällä raskaus, ettei voi ku olla kateellinen!

Mun olis kans tarkotus jotkut carrivelin liivit hommata, mutten ole vielä päättänyt mistä niitä rupeaisin tilaamaan, kun näyttää hinnat vähän vaihtelevan ja sit siinä samalla vois jotain muutakin tilata :D

Mulla ois tarkoitus nettikaupoista katella tässä lähi aikoina joululahjoja, ettei niitä tarvi sit viimeisillään stressailla. Saa sitten joulun alun vaan keskittyä perheeseen <3

puhnalle33+3
 
Joululahjoja olen jo pari hommannut ja kovasti miettiny mitä muuta pitäs ostaa..se on aina vaan yhtä vaikeaa...Onneksi omien sisarusten kanssa on saatu soppari aikaseksi ettei enää toisille lahjoja laiteta, lapsille vaan...

Liikuntaa aattelin ruveta ihan oman olotilan mukaan aloitella, luultavasti pilatestunnille on mahdollisimman pian päästävä! Mää en oo mikään himoliikkuja,mun aika menee aika lailla hyötyliikuntaan kuten kodinhoitoon ku miehen työ on sellasta ettei siihen sillä aika vaan riitä enkä häneltä ole ees vaatinu sitte. Mutta mää vaan oon niiiiiiiin kypsä tähän sotanorsu tilaan ku en oo yli puoleen vuoteen saanu mitään harrastaa että nyt sitte alkaa rääkki kuhan imetys saadaan ensin kunnolla käyntiin!

Sf-mitta mulla on menny yläkäyrillä ja aika lailla viikkojen mukaan eli rv32 oli 32cm. Nyt on kuulemma masu pienempi huomattavasti mutta katotaan nyt mitä se mittanauha tiistana näyttää..ja vauvan kokoa sitte saadaan tietää torstaina...

Kovasti oottelin että tällä viikolla ois tullu lisää vauvauutisia mutta ei niitä tainnu tulla...mutta jospa sitte ens viikolla eikös Nallulla ole ehkä käynnistys eessä?
Tanyan olotila on tainnu ainaki toksemiaepäilyn osalta parantua..?

Omaan napaan ei mitään uutta, olo ei ole hehkeä eikä ihana...nyt päällisin puolin olotilaa voi kuvata migreenillä, armottomalla turvotuksella ja väsymyksellä...muut tulee ihan "mukavasti" perässä...

Sunnuntain jatkoja ja hyviä vointeja!

 
Hyvää sunnuntaita kaikille! :)

Liikunnan alotuksesta
olitte puhuneet, ite meinasin aloitella vaunujen kanssa kävelylenkkejä heti kun kunto sallii. Ensisynnyttäjänä en uskalla vielä sen pidemmälle miettiä, miten sitä muu liikunta alkaa kiehtomaan, mutta normimittoihin ja -kuntoon haluisin päästä pikaisesti. Eli riippuu varmaan pitkälti vauvanhoidon ja imetyksen sujumisesta + tietty synnytyksestä palautumisesta, millon jumppiin ja kuntosalille palaan.

Joku mietti vaunujen tekstiilien pesemistä, ite en meinannu pestä niitä ollenkaan. Vasta sitten kun joskus likaantuvat.

Ritu ja pomppiainen 36+1
 
Liikunnasta: Heti kun olotila sallii niin tarkoitus aloitella pitkät kävelylenkit vaunujen ja koirien kanssa. Hölkkän aloittelen varmaan vasta keväällä. Lihaskuntoharjoittelun (mm.vatsalihakset) sitten kun lihakset ovat palautuneet synnytyksestä. Mistäköhän aikanaan luin ohjeistusta siihen, koska noita vatsalihaksia voi lähteä reenaamaan? Joku maininta oli, että liian aikaisin ei saa aloittaa, muuten voi maha jäädä sellaiseksi "löllöksi", siis nahka roikkuu.

Ootan kyllä niin kuumeisesti, että pääsee taas liikkumaan normaalisti. Supistukset ja liitoskivut (?) yms. pitää mut tällä hetkellä lähes vuodepotilaana:( Ja tietysti en nyt hirveästi uskaltaisi muutenkaan lenkkeillä, kun rasituskielto tuli päälle neuvolasta. Sitten kun (jos) tuo rv 37 tulee täyteen uskaltaa vähän höllätä, mutta luulen että tää olo ei tästä enää parene ennen synnytystä. Toisin sanoen, lenkit tais olla tässä:(

Turvotukset jaloissa vaivaa mua vallan äärettömästi. Lenkkarit on nyt ainoat popot jotka mulle menee jalkaan ja mietinkin, jos vielä lisääntyy niin mitä mä sitten laitan? Reidet on myös aikamoiset "tukit", eikä voi muita housuja kuin collegehousuja pitää. Verenpaineita seurailen ja käyn joka toinen päivä niitä mittaamassa vanhemmillani. Alaverenpaine pyörii nyt tuossa 88-92 tuntumassa keskimäärin.

Terese ja poitsu 35+5
 

Yhteistyössä