Marraskuun muruset *lokakuussa*

Mulla oli viime yönä maha omituisen kipeä ja sellainen kireän oloinen. Tuntui kuin vatsanahka repeäisi ja maha painaisi samaan aikaan todella paljon :D Tosin ei se supistukselta tuntunut tai sitten en vain tunnista supistuksia. Tänään maha on ollut mun mielestä poikkeuksellisen alhaalla. Tosin on se aika alhaalla ollut ennenkin, eikä vauva silti ollut laskeutunut. Mistäköhän tuollainen kipu mahassa voisi tuntua?

Huomenna olisi sitten edessä kontrolliultra. Jännittää kamalasti lääkärin päätös, käynnistelläänkö vai ei. Osa musta toivoo että käynnistettäs ja osa taas toivoo vauvan tulevan ihan ittestään.. Painaa tuo suuri kokoarvio kuitenkin sen verran, että käynnistyksen kannalla olen. Tahtoisin sen kuitenkin alakautta synnyttää, jos vain mahdollista. Tietysti vauvan vointi menee mun toiveiden edelle..

Nallu ja Hattivatti 38+2
 
Ihana kojootti tuo esikoisenne rättirituaali:heart: Oon nähnyt rätillä naamansa peittäviä vauvoja muitakin. Meillä esikoinen otti erään flunssan jälkeen n. 1vuotiaana pyykkinarulta pesussa olleen muumipussilakanan, vauvakokoa ja siitä asti, yli 3vuotta, tuo pussilakana on ollut hänen unikaveri/riepu. Onneksi sen saa pestä. Alkaa olla jo ihan kulahtanut. Kuopuksella on uniriepupupu, oísko Diingliisar-sarjaa? Niitä on 3 kpl. Yksi tarhassa ja 2 kotona ja ne 2 pitää olla joka ilta sängyssä. Pupu ollut unikaverina ihan vastasyntyneestä asti ja jotenkin siitä tuli tosi tärkeä ihan parin kuukauden iästä asti.
 
Kojootti Me ostetttiin juurikin Gessleinit, ja jo liikkeessä myyjä sanoi, että hällä itsellään on kanssa Gessut ja se niiden oma sadesuoja on ihan onneton, ei Suomen oloihin suunniteltu lainkaan. Eli suositteli meitä ostamaan saman tein vaunuihin muun merkin sadesuojan ja otettiin samaan syssyyn vielä sitten hyönteisverkkokin kesää ajatellen. Eipä sitten tarvitse kesällä sitten niitä rättejä ja liinoja pähkäillä, kun tuo hyönteisverkko estää ötökät ja on sen verran tumma, että varjostaakin varmaan vähän auringolta. Mutta siis kannattaa varmaan hommata joku toinen sadesuoja. Jostain luin, että esimerkiksi Brion suojat menee hyvin Gessuihin ja on muutenkin hyvälaatuisia. Mä luulen, että tuo vaunuihin kuuluva muovihökötys (sen lisäksi ettei hengitä) ei kestä pakkasia, vaan napsahtelee rikki taitekohdista kylmemmällä, sen sorttiselta tuntui käteen.

Huoh, kyllä taas on maanantai kun ei keskittymisestä töihin meinaa tulla mitään! Mutta täällä on jo lähtölaskenta töiden suhteen käynnissä: enää 7 työpäivää jäljellä. Käytännössä siis tämä ja ens viikko, mutta keskiviikkona ja ens maanantaina pidän vapaata, kun pitää lomat käyttää ennen äippäloman alkua pois!

Mä oon jo melkein ruvennut huolestumaan, kun näyttää siltä, kun mun maha ei ois kasvanu pitkiin aikoihin! Kyllähän se sf-mitan mukaan kasvaa, joskin hissuksiin, mutta jotenkin se on ruvennut viikkoihin nähden näyttämään tosi pieneltä. Ehkä sain tän huolen kun edellisen ja viime neuvolan välillä ei ollut mulle tullut painoa yhtään lisää, vaikka aikasemmilla kerroilla on aina lisääntynyt, ja se sf:kin oli kasvanut vaan 1 cm (eli mun pienessä mielessä se vois mennä mittavirheenkin piikkiin). Toivottavasti tää on nyt vaan tällainen itse kehitetty huoli, että kasvais kumminkin se vauva siellä ihan normaalisti.

Johonkin muuhunkin mun piti vastailla, kun tuohon vaunuasiaan, mutta nyt on kyllä unohtunut aivan autuaallisesti..

Sitä piti kysymäni, että te jotka hankitte sellaisen Eisbärchen lämpöpussin, niin minkä sorttisen mallin hankitte? Mietin, että meillä vois ehkä olla tarve vaunuihin sellaiselle, kun emmin, että onko se äp:n makuupussi tarpeeksi lämmin, jos on taas samanlainen tosi kylmä talvi tulossa. Riittääkö sellaiseen Jääkarhupussiin pakkasillakin, että vauvalla on vaan sisävaatteet, myssyt, lapaset ja lämpimät tossut? Jossain olin nähnyt tällaisia mielipiteitä ja jäin miettimään, että pitääkö paikkansa?

Siilinlapsi kyselyiässä ja öttis 33+4
 
Hitsin pimpulat, siis synttärionnittelut piti ainakin laittaa vuosia täyttäneille! :flower: Onnea!

Ja täällä kanssa yksi, joka on jo ruvennut suunnittelemaan joululahjoja. Osan yritän hankkia marraskuun aikana, ja muut ainakin mietin valmiiksi, jotta mies voi niitä hommata jos en itse pääse. Miehen lahja täytyy tietenkin sumplia vaikka etukäteen.
 
Kojootti, meillä on sellainen muovinen, läpinäkyvä sadesuoja noissa meidän kaksostenrattaissa (rattaat merkkiä Childwheels, rinnakkainistuttavat). Niissä on kyllä ihan ilmanottoreiät siinä sivuilla, että happi pääsee kiertämään. Tuosta pakkasenkestävyydestä sen verran, ettei se oikein kestä. Kovilla pakkasilla se muovi kovettuu niin, että herkästi menee rikki saumakohdasta jos vähänkin kiskoo kovemmin. Eli ei ehkä paras materiaali Suomen oloihin. Mä ostin Brion kaksostenrattaiden sadesuojan, mutta se ei mahtunut siitä työntöaisasta kunnolla (on niin leveä) ja rattaatkin ovat 78 cm leveät. Käytin sitten tuota kirkasta sadesuojaa kun oli aivan pakko, muuten mä pidin sitä hankala. Kauhean ison tilan vie, vaikka miten taittelisi.

Tuosta unirätistä vielä. Meillä on kuopuksella vieläkin käytössä kuvioharsot uniriepuina. Hänellä niitä on 3 kappaletta. (Tosi hyvä kun voi osan pestä ja silti on vielä harso käyttöönkin). Hän tykkäsi jo lapsena laittaa harsoa naamalleen. (Itse tosin jouduin aina tarkistamaan, että happea mahtuu kulkemaan ja tarvittaessa siirtää harsoa kauemmas). Meillä se harso (jokin niistä kolmesta) kulkee aina mukana. Se pitää olla autossa mukana, kaupassa jne. Alkaa kauhea show jos herran "apu" (oma nimitys harsolle) ei löydy kun hän sitä tarvitsee. =)
 
Moiks!

Kojootti, gessleinin sadesuoja on ihan onneton ja jäi meiltä ainakin kokonaan käyttämättä just sen kankeudun/umpinaisuuden takia. Ostin ihan pristamasta Emman sadesuojan joka toimii vaunuissa ku vaunuissa =)

UniriepuAsiaa.. Meillä esikoinen on imee etusormeaan, vaihtoi sormen tuttiin heti kun vaan osasi tutin ottaa ite suusta pois ja eipä sille mitään mahtanut. Tähän liittyy vaan sellanen hassu juttu että sormi menee ainoastaan suuhun silloin kun hänellä on Titi (harso). Eli yöunilla jä päikkäreillä hän nukahtaa Titinsä kanssa etusormeaan imien :heart: Kotona Titin saa myös hakea sängystä murheeseen, mutta enää vuoteen me ei olla sitä missään raahattu mukana.

Siilinlapsi kyseli Eisbärchen lämpöpussista.
Minä hankin sellaisen, kun monella kaverilla ollut käytössä ja kehuneet kovin käytännölliseksi. Itse hankin siis sellaisen pikkukarhun joka menee turvaistuimeen. Näin ajattelisin, että kun kelit pysyvät plussan puolella vauvalle riittää automatkailuun sisävaatteet+tumput ja lakki. Mut sitte ku alkaa kylmenemään, niin kyllä oon ajatellut että joku plyyssiasu tai fleecepuku vielä sisävaatteiden ja pussin väliin. Vaunuissa riittää taatusti kovemmillakin pakkasilla äp-makuupussi jos vauva on toppapuvussa. Voihan makuupussin päälle vielä laittaa esim. viltin lämmikseeksi. Mut jos ulkona esim -15 astetta pakkasta ni sisävaatteet, villapuku, toppapuku ja vaunuihin makuupussiin niin taatusti tarkenee! Sittenhän paljon riippuu tietenkin vauvasta, jotkut ovat tosi "kuumaverisiä" ja toisille tuntuu että paleltuvat vaiks päällä olis mitä!
Mä aattelin lähinnä vuoden päästä talveen hommata ehkä sitte sen ison karhun pussin vaunuihin ku vauva jo istuskelee, niin lämmittää mukavasti! Sellanen lampaantalja on myös tosi jees !!

Tanyalle tsempit synnykseen !!

Nyt ruokaa, esikoinen huutaa =)
 
Tanyalle tsemppiä tositoimiin :)

(.) täältä tänään Nlo terkut:
painon muutos 200g/vko yht. tullut jo 11kg
turvotus +
RR 112/68
pissa ok
sf-mitta 31.5
tarjonta rt? Ei ollut terkka varma, lääkäri katsoo kahden viikon päästä.
Syke 140
liikkeet ++

liikkeet on nyt reilun viikon tuntuneet mönkimiseltä enemmän eikä enää tule niin paljon teräviä potkuja, eli ilmeisesti potkii tuonne sisuksiin.
Toivottavasti nyt vaan kääntyy pää alaspäin, koska eniten pelkään että joudun sektioon. Ei ole vielä laskeutunutkaan maha, esikoisesta kävelin kuin ankka näillä viikoilla. Kaikki ihmettelee miten mulla voi olla niin pieni maha ja ovat suu auki kun sanon että LA on ens kuussa, sf mitta kyllä huitelee jo tuolla keskikäyrän yläpuolella mutta maha on pienempi ja eri mallinen kuin esikoisesta.

Nyt en muista enää mitä piti kommentoida... Jaa minullako raskausajan dementia...
:LOL:

Hyviä vointeja kaikille!!

Liongirl ja asukas 33+2
 
josefiina täällä on yksi hevosenomistaja.. selkään aion takaisin heti kun oma olo sen vain sallii ja aion ratsastella alusta alkaen niin kuin jaksan ja hyvältä tuntuu.. :) missään en ole törmännyt tuohon että noin vuoteen ei just esim. ratsastusta tai juoksua suositeltaisi.. ystäväni on ratsastanut noin 2-4 vkon päästä molemmista synnytyksistään jo ihan normaalisti, ei ainakaan ole hänellä ollut mitään ongelmia.. sektion jälkeen tietysti tarvii pidemmän toipumisen.. eli aion kiivetä selkään heti kun vaan kykenen :D

neuvolassa olin tänään, pissa puhdas, sf 30, painoa tullut parissa vkossa kilo lisää.. turvotus +, muuten ok kaikki.. ens vkolla sitten taas ja ens vkolla olis torstaina myös synnytystapa arvio, ei malttais taas sitäkään odotella :D

kyllä tosiaan pitäis ruveta miettimään noita joululahjoja... :xmas: kummitytöllä ja veljen tytöllä on kaiken lisäks synttäritkin marraskuun lopulla ja toisella ihan joulukuun alussa.. huh..

saana & 35+3
 
Gessun sadesuojasta puhuitte. Me ostettiin kaverilta käytettynä gessut ja en ole vielä edes tutustunut niihin kaikkiin lisäosiin mitä hän mukaan laittoi. Pitänee tarkistaa millaisen sadesuojan hän on noihin hankkinut!

Eisbärchen lämpöpussista Ostin kaverilta untuvapussin (brio) jota ajattelin nyt tämän talven käyttää. Siskolta saan varmaan sitten seuraavaksi talveksi tuon Eisbärchen pussin kun hänen lapsensa kasvaa siitä yli. Kovin vähän te laitatte vauvalle päälle;) Tunnustas olevani sellainen toppaaja, että meillä esikoinenkin on ollut aina aika reilummin puettu, mitä näistä keskusteluista tulee luettua. Laitokseltakin kotiudutaan aikanaan niin, että ensin body+sukkikset, sitten sellainen velourpotkupuku, kevyttoppahaalari, kypärämyssy, Jonathanin korvallinen teddylakki, tumput ja sitten istuimeen ja autoon! Ihan vastasyntyneellä on kuitenkin tuo lämmönsäätely vielä niin heikkoa, että kokisin palelluttavani lapsen, ellen pukisi ainakin noita hänelle päälle! Samoin meillä kaikki (siis minä ja sisarukseni) vaunuissa pitävät lapsella talvella pitkähihaiset alusvaatteet niiden päälle collegevaatteet tai villahaalari, villasukat, toppahaalari, kypärämyssy, paksumpi lakki, tumput ja töppöset. Sitten makuupussiin ja jos pakkasta esim. -10 niin siihen vielä vilttiä tms. päälle. Varsinkin tuo pää on pienellä sellainen joka haihduttaa lämpöä tosi helposti! Samoin ääreisverenkierto ei vielä toimi kunnolla, joten sormien ja varpaiden paleltumia tulee helposti! Mutta näistä asioista on niin erilaisia mielipiteitä, että jokainen sitten omalla tyylillään. Niska ei kuitenkaan saisi tuntua vilpoiselta kun kädellä kokeilee, eikä tietenkään sitten hikoillakkaan!

Vauva painaa nyt mahalaukkua niin, ettei voi syödä kuin miniannoksia kerrallaan... Ihan hyvähän tuo olisi jos ei sitten tulisi koko ajan jotain näpsittyä, kun ei ole kunnolla syönyt:headwall: Supistuksiakin tulee aika ajoin, kuitenkin vielä aika laihoja...

Zaijuska & Saappi 36+2
 
Siilinlapsi, mä hankin sen Eisbärchen kaukalopussin, eli sen pienemmän koon. Eikai niitä muita malleja tietääkseni oo, kuin se pieni tai sit niitä isoja oli paksu ja ohuempi kait. Luin kans jostain, et riittäis sisävaatteet + myssy, töppöset ja lapaset sinne sisään. Mut kokeilemalla se sit varmaan vasta oikeesti selviää... :) Kun ei itellä vauvan pukemisesta minkään valtakunnan kokemusta! ;)

kojootti, meillä tuli teutonia-vaunujen mukana kans lähes samanlainen kirkas kokomuovinen sadesuoja kuin tuossa gessleinissä tulee, ja en kyl meinannu käyttää sitä. Tai no en nyt sitä poiskaan ole heittänyt, mut ostin suosiolla Brion mustan kankaisen sadesuojan, on halpakin, apaut 10 e maksaa. Hyvin käy noiden vaunujen päälle ja on ihan hyvännäköinen kätevillä vetoketjuilla, eli vauvan saa vaunuista pois poistamatta sadesuojaa.

Tanyalle isot tsempitykset täältäkin!! Hui, jotkut jo synnyttää!! :O =)

Ritu 36+2
 
Tsempit Tanyalle tätäkin kautta!! Nyt niitä vauvoja alkaa tulemaan,hui!

Maitohappojen nimeen minäkin vannon=) Tuolle kolmoselle annoin maitohappotippoja jo ihan vastasyntyneestä,koska hälle määrättiin ensinnäkin ab-kuuri hormoninäppyihin 3 päivän iäsää. Maha ei mennyt yhtään sekaisin ja olen varma,että maitohapot auttoi. Ja manteli tulee myös saamaan maitohappoja ainakin ekat kuukaudet,koska meillä noita isompia muksuja jotka kantavat koulusta kaikki pöpöt. En tiedä onko sattumaa vai ei,mutta aloin itse syömään maitohappoja kolmosen odotusaikana ja kolmosella ei ole allergioita/atopiaa kun taas keskimmäisellä on. Nytkin olen jo monta viikkoa napsinut maitohappokapseleita ja en ole kipeänä ollut koko syksynä. *koputtaa puuta*

Harsosta vaunujen edessä sen verran,että viimalla olen joskus tainnut laittaa,mutta olen jättänyt kyllä ilmaraon,etten kokonaan ole tukkinut. Mutta kyllä mä pidän hyttysverkkoa kesät talvet,koska pelkään kamalasti jos vaunuihin eksyy esim.hiiri tai orava mikä ei ollenkaan ole mahdoton ajatus.

LilliM ja manteli 33+1
 
Hui miten jännää, Tanyalle tsempit synnytykseen :wave:

Ja Nallullakin saattaa olla synnytys edessä huomenna, KÄÄÄÄK :) Tsemppä siis sinnekin :p

Me ei varmaankaan hommata lämpöpussia vaunuihin, kun tuleva mummi (mieheni äiti) on tehnyt vauvalle fleecestä sellaisen lämpöisen peitto/pussukka systeemin. Hän on muutenkin kutonut ja ommellut vauvalle jo vaikka mitä kivaa :)

Kävin tänään katsomassa hyvän ystävän alle viikon ikäistä tyttövauvaa ja oli kyllä suloinen ja pieni :) Täytyy itsekin varmaan hommata vielä muutamat 50 cm kokoiset vaatteet, kun tämä pieni olisi ainakin hukkunut 56 cm kokoisiin. Oli syntyessään 48 cm ja 1 250 g.

Täällä poksuu 35+0 :whistle:
Parin viikon päästä voisin mielelläni jo synnyttää :)
 
Vau, Tanya menee jo synnyttään, tsempit jos vielä ehdit lukemaan ja kivaa kun tulee pian vauvauutisia =)

Nallulle myös kovasti tsemppiä viime hetken jännäämiseen ja itse synnytykseen jos huomenna sille tielle jäät! Varmaan kyllä sit vaikea tulla kotiin jolleivät vielä käynnistäisikään, itse ainakin jos sillä ajatuksella menisin niin olisi. Mut jos nyt jostain syytä eivät vielä ottaisikaan niin tuskin sulla kovin kauan menee kuitenkaan kun on nyytti sylissä =)

Joululahjoista, mulla ei ole vielä yhtään ostettuna mutta kovasti olisi suunnitelmissa niitä alkaa nyt ostelemaan. Paljon vaan sellaisia hankalia ihmisiä joille ei oikein osaa mitään valita. Ja sellaiset helpot lahjat kuin lahjakortit kauneushoitoihin yms on toisaalta aika kalliita, varsinkin kun meillä on paljon lahjottavia pariskuntia... Meinaan alkaa nyt pihtailemaan kaikessa kun ajattelen miten on rahasta kiinni milloin joudun palaamaan takaisin töihin, tahdon olla kotona pitkään! Esim. appivanhemmille on viety monesti myös kaikenlaista itsetehtyä piparkakkutaloa yms joihin nyt ei taas riitä aikaa. Eli kaikki hyvät lahjaideat "niille joilla on jo kaikkea" on tervetulleita :xmas:

Eisbärcheneistä tilasin just vauvalle sen isomman lämpöpussin, ihan sen takia otin sen ison kun me liikutaan kuitenkin varmaan enemmän vaunuilla kuin kaukalon kanssa ja toisaalta tuo isompi menee sitten seuraavana talvena myös. Mielenkiinnolla odottelen miten iso tuo sitten on kun tulee, eli mahtuuko kätevästi tuohon Emmaljungien citykoppaan vai ei. Joka tapauksessa esikoisen äp:n pussi käy myös aika hyvin alkuvaiheessa.

Sain tänään pestyä ikkunoita, jee! Yksi kohta taas listalta pois. Nyt ollut vointi sen verran hyvä että täytyy koettaa tehdä näitä fyysisempiä hommia alta pois, sit jos laskeutuminen tuo kovat kävelykivut tms voi tehdä niitä helpompia. Nukkuminen alkaa kyllä olla aika katkonaista, no, nukutaan sit joskus vuoden parin päästä kunnolla :D (tässä vaiheessa vielä naurattaa...)

Ainiin, Evenylle kiitos pinosta ja veikkauslistan kaivamisesta esiin, ja Sandralle tervetuloa!

Sokeripala 33+2
 
Eveny Mä tilasin tinttu.comista sellaisen peikkohatun vauvalle,on kaksinkertaisesta fleecestä tehty.Menee ainakin alkuun.

Joululahjoista Käytiin miehen kanssa ostamassa lapsille ensimmäisiä lahjoja viikonloppuna,netistä meinasin myös katsella lisää. Meillä on tänä vuonna "tiukka" lista et mitä ostetaan lapsille. Viime vuonna oli jo liikaa lahjoja,eikä tytöt sit jaksaneet kaikkia availla. Sukulaisille ostetaan yleensä mitä mieleen juolahtaa.

Tänään on ollu ihan höntti päivä. Aamu alkoi huimauksella. Mikään asento ei ollut hyvä. Ei seisossa/makuulla tai istuessa. Vasemmalle kyljelle ,kun menin ni helpotti hiukan,mut asentoa ei voinu muuttaa. Olin sit nukahtanut uudestaan miestä kotiin odotellessa ja herätessä ei enää huipannu/keinunut.. Päivä on menny sit vähän "sumussa" ollu jotenkin outo olo. Huomenna aamusta soittelen neuvolaan tai äitiyspolille.
Verenpaineet on ollu koholla ja turvotustakin on ruvennu olemaan aikas paljon.rupesin miettimään et eikai meinaa iskeä raskausmyrkytystä päälle. Ekassa raskaudessa mulla oli lievä raskausmyrkytys ja nyt on jotenkin samanlainen olo kuin silloin.
 
tanyalle tsempitykset synnytykseen!

joululahjoja ei olla hankittu vielä enkä oo ees ajatellut mut eiköhän ne muutamat paketit kerkiä sit hankkia vaik jouluviikolla..ei jaksa stressata niistä..

en oo koskaan pitänyt vaunun edes mitään harsoo, kesäsin on ollut hyttysverkko talvisin ei sitäkään..edellisis teutonian vaunuis oli kans tuo läpinäkyvä sadesuoja härveli ja se oli kyl surkee joten ostin kans emman sadesuojan ja se istuu näihin uusiin oran vaunuihinkin ihan passelisti ja voi olla sitä tulee käytettyä vaunujen suojana jos on loska/räntäkeliä..

uniriepu: ei ole ollut kummallakaan lapsella mut esikoisella ( 5,5v ) on yksi vauvana unileluksi saatu pupu edelleen rakas ja ilman sitä ei unille mene, ja kuopuksellakin ( 2,5v ) on pari rakasta pehmolelua jotka pitää unille saada, pupu ja dinosaurus mut hän ei ole niin kiintynyt niihin kuin esikoinen tuohon pupuun..

huomenna olis neuvola+lääkäri joten tuun jossain välis kertoon kuulumiset
 
tanyalle tsemppiä täältäkin!

Meillä on tuollainen lämpöpussi ja mun mielestä on tosi hyvä. 2008 kun ei todellakaan ollut kylmä talvi, niin lapsen voisi melkein laittaa vaunuihin vain kevyet vaatteet päällä + tumput ja lakki, ja lapsi oli aina lämmin, ellei hikinen. Siis todella hyvä!

Kojootti ihana toi N: n tyyli nukkua. =)

Mulla sattuu ylämahaan oikealle, ei koko aikaa, mutta tulee sellaisia aaltoja. Pistävä kipu, onko jollain tietoa mitä vois olla? Mitään raskausmyrkytystä en usko olevan, koska muita oireita ei ole.

Liirah + Sissi 33+4
 
Tanyalle tsemppiä synnytykseen =)

Lämpöpussista Pikkukarhu-lämpöpussi joka on kaukaloon tarkoitettu, voiko sitä käyttää myös vaunuissa?

Minkälaisen toppahaalarin ajattelitte hankkia? Vai käytättekö äitiyspakkauksen haalaria joka oli kyllä ylisuuri.
Itse ajattelin ostaa EISBÄRCHEN-pikkukarhupussin ja lisäksi ajattelin Lindexin nallehaalaria kun se tuntui kaupassa aika lämpimältä Zoom: Haalari Valkoinen € 24,95 | Lindex | artnr: 6370530. Mutta en sitten tiedä miten kylmät kelit on talvella : /
 
Viimeksi muokattu:
Tanyalle paljon peukkuja synnytykseen!

MoonVaan: Rovaniemellähän me täällä joulupukin naapurissa asustellaan :D

Yöllä oli satanut uudestaan lunta ja tiet on jäässä! Josko tää ois se pysyvä nyt.. :D


Kiristymisen tunne:
Itsellä on kans maha laskeutunut ja toisinaan kiristelee. Eilenkin ennen nukkumaanmenoa.. rasvaa massuun ja uudestaan unen yritystä, johan helpotta. Vaikea tosiaan olla kyljellä kun tuntuu että mahanahka kiristää niinkuin liian tiukka paita tms.joka ei liiku mukana.


Raskausarvista:
Täällä ei vielä(kään) noita ole ilmaantunut, ainoastaan mahan laskeutumisen seurauksena pari haaleaa viirua alavatsalla, mutta pitäähän se joku merkki pienestä ihanuudesta jäädäkin äitiin :heart: Ihana mies sanoi että mitä nuo haittaa, ne kuuluu asiaan, eikä noi kyllä edes näy.. :heart:

Iltasupistelut jatkuu ja eilen vauvanhoito/imetys/perhevalmennuksessa neuvolassa kysäisinkin asiasta neuv.tätiltä ja vähän antoi ymmärtää että sieltä se saattaa kohta tupsahtaa ulos :D

Saishan tuo toisaalta syntyä, ei tarvitsis tuolla ulkona varoa niin askeliaan, kun nyt on tiet jäässä ja meillä on pihatiessä lyhyt mutta jyrkkä alamäki eikä edes KAIDETTA! kuvitteleeko taloyhtiö/vuokran-antaja tosiaan että vakuutus korvaa kaiken pahimmankin jos jotain käy :/

Haalareista: Meillä on niitä oikean haalarin alle laitettavia välihaalareita(?),mikskä niitä nyt sanotaankaan, kuitenkin, semmoisia paksumpia kuin unihaalarit sun muut, rattaissa onkin sitten lämpöpussi lisäks valmiina niin pitäis kyllä näillä varustuksilla tarjeta :) täällä kun ne isot pakkaset tulee aika joutuin uudenvuoden tienoilla, niin ei tuolla ulkona oikein ehdi paljoa sitten olemaankaan :/ automatkat pärjätään vähemmälläkin vaatevarustuksella, niin tuo äitiyspak. ylisuuri haalari saa ajaa sen verran asiaansa kuin tarvitsee. (vaikkakin mulla on ystävältä tiedossa pienempi haalari, jos tarvitaan).

Josko lähtis kahvia keittelee jotta sais lisää närästystä tähän lumiseen ja kylmään aamuun :D

H3idi ja pikkumies 36+1

muoks. Minäkin tilasin eilen Carriwellin liivit x 2, toiset pehmoliivit ja toiset ihan imetysliivit mistä irtoaa se olkain ja saa käännettyä kuppiosan. Kokona otin L:n, M olisi auttamatta liian pieni jos vähänkään kasvua tulisi ja varmaan jo nytkin olisi naftit. taulukkoa hieman katselin niin parin kupin kasvullakin pitäisi vielä mennä L koko ainakin ympärysmittojen puolesta ym. Katotaan tuleeko tuplakuplat ja jääkö liivit silti pieneksi.. toivotaan "normaalikokoisia" maitolaitureita :D
 
Viimeksi muokattu:
Linnna: Tuo Lindexin nallepuku (mulla siis samantyylinen, mutta vuosmallia -08) on suht lämmin. Sinä talvena meni oikein hyvin ainakin täällä etelässä esikoisella vaunuissa se, kun bodyn ja potkupuvun päälle puki fleecehaalarin (+ tietty hanskat, villasukat, kypäräpipo ja pipo) ja sitten sen nallepuvun + äitiyspakkauksen makuupussin. Ja mun silloiset vaunut ei ollut läheskään yhtä lämpimät tai suojaisat kuin nämä nykyiset on. Mutta mä ostin tuon lisäksi Lindexistä sen valkoisen toppapukupussin, missä jalkovälissä vyölle reikä. Automatkoja ajatellen enempi, mut muutoinkin. Autoonkin voi aina ottaa lisäksi viltin mukaan, jos on oikein kylmä. Esikoiselle kudoin villalangasta sellaisen ja kotiuduttiinkin tuolla yllämainitsemallani vaatekerralla ja tuolla peitolla kaukalon kanssa :)

Tervetuloa vaan uusille! :wave:

Tanyan uutisia odotellessa... :p
 
Viimeksi muokattu:
Jännät paikat täällä taas =) Eiköhän niitä vauvauutisia ala ropisemaan pikkuhiljaa =)

Liiveistä: ostin anttilasta kahdet perusimetysliivit 11.90 ja 6.90e eli tosi halvalla, mutta en uskalla kalliimpia ostaa ainakaan ennenku näkee alkaako imetys sujumaan ja mikä koko sit tulee olemaan.

ei muuta tällä erää.

niin paitti et kyselin jo valmiiks et meidän synnärillä saa olla känny aina auki ja läppäri kera mokkulan... jee tää nörtti mamma ehkä siis säästyy hulluksi tulemiselta osastolla =)

piprane ema ja Lotta 35+4
 
Huomenta!

Eisbärchenin pikkukarhu pussia voi hyvin käyttää myös vaunuissa. =)
Ens syksylle pussi varmasti jo liian pieni meidän vauvoille mut esim. kaverillani jonka vauva just nyt 7kk ni tuo pikkupussi on yhtä kätsy kiinnittää rattaisiin ja vetskari vaan kiinni, ni lämpimänä pysyy!
Joku väitti, että pussin sisälle ei tarvi pukea ku lakki, tumput ja töppöset päälle! Järki hoi!!
tietty se toimii sisävaatteiden kans vielä näillä keleillä, autoillessa mut ku tästä pakkas kelit saapuu, ni ei taatusti riitä! Itse ainakin ajattelin laittaa velurihaalarin/puvun vielä alle kun mennään autolla a paikkaan b eikä varsinaisesti ulkoilla. vaunuilu ulkona on sit ihan eriasia ja siel käytössä kyl ihan kunnon toppapuvut villahaalareineen (tarvittaessa)

Maitohappobakteereja meil ei oo syöty ku ulkomaille lähdettäessä, mut nyt kyl vakaasti harkitsen tota mhb+dvitsku yhdistelmää, vaikuttaa aika hyvälle! Maitohappobakteereista ja niiden annosta ku ei mitään haittaa oo, päinvastoin!

Raskausarvista, mulla repes käytännös koko maha arville esikoisesta (äitiini tullu, ku niin herkkä iho) navan ympärillä oikein kunnon repeämät + hiukan selässäkin ja rinnoissa =(
Tästä toisesta raskaudesta ei oo tullu arven arpea !! Liekö syy siinä, että vatsanahka kertaalleen kunnolla repeytynyt ja toiseksi se et täs raskaudessa painoo tullu se 4kg ku esikoiselta se oli 26kg. Tiedä sit!! Nuo arvet on kyl ihanasti vaalentunu, eivätkä oo jääny sillai "lommolle" joten toive elää että ne ajan kanssa häviäisivät!
Ainut murheeni on "mahapussi" joka roikkuu! =( Nyt tässä raskaudessa mun alamaha ei oo sillee kiinteä, kova olleskaan vaan alamahasta roikkuu sellaista ylimääräistä ihoa..
Tääki on sukuvikaa ja oon kyl vakaasti harkinnut vatsanahan kiristysleikkausta kun tiedän et lapsiluku on meidän perheessä täys ja oon pääsy tavoitepainooni.
Liikunnalla ja Jumpalla saa pussia kyllä jonkun verran pienennettyä, mutta tuttu kirurgi sanoi ettei se koskaan palaudu entiselleen =( Siksipä vähän kadehdin naisia jotka sixpack vatsallaan alkavat odottamaan vauvaa ja 2kk synnytyksestä maha on palautunut saman kuosiin ---vääryys sanoisinko :kieh:

Vatsanahan kireydestä, sellaista ei oo! esikoisen raskauspäivyristä jus luin, et näillä viikoilla kiristi jo kovastikin! En tiä johtuuko tääkin siitä, et massu nyt hiukan pienempi, jo riittävästi venynyt mut mukavasti on vielä tilaa ja ku esim tällee istun ni saan vatsanahasta komiasti vielä kiinni ;)

Omaa napaa... eilen oli ihan kumma ilta! Vauva oli ihan normaalin rauhallinen koko illan ja kaskummaa ku yritin ruveta puolkymmenen aikaa nukkuu ni johon alkoi mellestys. Eikä mitään pikku muljahduksia, vaan hän pyöri siellä oikein kunnolla, niin että ääneen säikähdin muljahteluita ku oikeesti luulin et hän on päättänyt rikko sisuskaluni ja kylkiluuni ;(
Mun ei auttanu ku nousta ylös kattelee tvtä ja oikeesti, tuota myllerrystä kesti lähes 3h !!!
En muista esikoisesta tollasta ollenkaan, enkä tästäkää kyl aiemmin vaikka pitempiä jumppatuokioita pitänytkin esikoiseen verrattuna !!

Mulla ei edelleenkää oo tietoakaa turvotuksesta, mistä oon hiukan happy =)
ja suolitoimii, paremmin kuin koskaan! tai sellanen on ainakin olo !! Jees !!

Tänään esikoinen täyttää 2 ½ vee :heart:

Mukavaa syksyistä päivää kaikille !!
Mahtoikohan pinoomme syntyä kukaan 10.10.10 ? =)

Moon ja pikkukakkonen 37+5
 
Huomenta!

Vapaapäivä lasten kanssa kotona ja hermo taas kireällä heti aamusta kun kaikesta nahistelevat. Mä luulen, että toi 4v reagoi muuttoon ja vauvan tuloon tuolla temppuilulla, vaikka kysyttäessä väittää, ettei ne mietitytä tai harmita. No, jospa happi auttaisi asiaa, pitää alkaa kohta pukemaan.

Eisbärchen-pussi: Meilläkin se kaukalomalli, aattelin että sillä pärjää tämän ekan talven vaunuissa ja kaukalossa, yleensä 1-vuotiaana ovat meillä lapset alkaneet nukkumaan ne yhdet pitkät päikkärit kotona pinniksessä ja äiti saa useamman tunnin omaa rauhaa;) Joten toisena talvena ei nukkumista varten lämpöpussia tarvita, jalkapeitto voi ajaa asiansa kävelyillä vaunuissa istuessa. Ja kyllä mun pari kaveria ovat täällä eteläsuomessa sanoneet, että pärjäsivät tuon pussin kanssa syksy/talvivauvan kanssa ilman ylenmääräistä toppaamista vaan tyyliin body, sukkikset, college/velourasu+ohuet tumput ja myssy ja sitten pussiin ja pussin suu kireäksi niin että vain naama jää vauvalta näkyviin ja lämpimänä heräsi. Ja hyvässä lykyssähän vaunuihin tulee vielä se jalkapeite/suojapeite koppaosan päälle ja nekin on aika paksuja. Mutta jokainen pukekoon oman vauvan tarpeen mukaan.

Mä opin vasta kakkosen kohdalla pukemaan alusta asti järkevästi. Esikoisen syntyessä toukokuussa oli niin vaihtelevia ilmoja, että puin toisina päivinä ihan liikaa, tyyliin olisi pärjännyt vaunuissa collegeasussa ja mä puin siihen vielä jonkun teddyhaalarin päälle ja vauva nukkui 10 minuuttia ja heräsi hiestä märkänä:LOL: Kakkonen kun syntyi kesäkuussa niin uskalsin jo hellepäivinä laittaa vastasyntyneenkin helleasussa vaunuihin ilman kummempia peittoja ja hyvin tarkeni eikä palellut.

Pitäisi varata kampaajakin kun tukka kaameassa kunnossa. Ja ripset pitää huollattaa ensi viikolla. Muuten oonkin sitten kuin petolinnun p.erse. Ja samat raskausarvet, joita tuli esikoisesta ja jotka hieman jatkoivat matkaansa kakkosesta, ovat taas jatkaneet vähän matkaansa ja masu kutiaa. Onneksi ne ovat alle vuodessa vaalentuneet aina huomaamattomiksi ja ovat lähinnä alamahalla. Esikoisesta rasvasin ja öljysin mahaa ja olin onneissani kun säästyin arvilta. No, maha repesi yhtenä yönä rv 41+ että ihan kiva. Itkin aamulla kun peilistä näin arvet, mutta nopeasti niihin tottui:kieh:

Ja rv 32+6
 

Yhteistyössä