Marraskuun muruset *lokakuussa*

Täytynee munkin hommata joku toinen sadesuoja, ellen satu jostain löytämään mun matkarattaisiin hommaamiani brion sadesuojaa. Kyllä se jossain täällä kaaoksen keskellä on.
Mulla on vatta niin kireä ettei oo tosikaan. Olo on niin tukala, että pelkään kovasti tämän tulokkaan syntyvän ennen aikojaan. Pysyis vaan kyydissä vielä 5 viikkoa niin oltais virallisesti täysiaikaisia.
Vauva on tullut paljon alaspäin, mutta ei varmaankaan sentään kiinnittynyt vielä. Vessassa käyn yhtäpäätä.
Raskausarpia mulle ei ole tullut lainkaan tässä eikä viime raskaudessa, mutta maidon noustessa niitä tuli rintoihin. Vaalenivat kyllä ihan huomaamattomiksi muutamassa kuukaudessa. Tuolla Mitäs nyt -palstan puolella on ollu niitä kuvaketjuja raskauden "runtelemista" vatsoista, ja täytyy sanoa että ne on kyllä aika karuja. Vaikka ne arvet onkin pelkkää pintaa ja saaneet syntynsä maailman ihanimman asian tähden, niin kyllä varmasti on melkoinen henkilökohtainen kriisi niihin sopeutumisessa :hug:
 
Raskausarvet Mullahan ei tosiaan aiempia raskauksia tahi muita ole taustalla, mutta muista syistä ihan messevät raidat molemmilla lonkilla sekä sisäreisissä. Viime viikolla huomasin ekaa kertaa, että pari pienen pientä täplää oli ilmestynyt tuonne kylkiin ikään kuin edellisten jatkoksi. Eli jatkoa voi vielä seurata, mutten murehdi siitä. Noista edellisistä olin aikanaan melko pahoillani, kun ne tulivat raskaan nesteytyksen seurauksena sairaalassa, mutta opin hyväksymään ne ja totuin, joten nämä mahdolliset uudet eivät enää liikauta juurikaan. Näillä sentään on hyvä ja rakas syy, kuten teistä jokunen oli todennutkin :) Mutta täytyy kyllä sanoa, että ehkä olisin enemmän otettu, jos niitä ilmestyisi vatsaan tai rintoihin, joissa minulla ei ennestään ole mitään. Nyt muutos vanhaan on niin pieni. Ainakin nyt tiedän, että vaalenevat tosi paljon ja muuttuvat melko huomaamattomiksi lopulta.

Vielä tuosta lämpöpussista Eli kyselin juuri siksi, kun en tiedä kannattaisiko satsata siihen Jääkarhu-pussiin eli isompaan, vai hommata sitten talveksi joku toppahaalari. Monella tuntui täällä olevan se pienempi fleece-pussi, joka ei varmaan suojaa kylmältä niin paljon. Meille harkitaan lähinnä sitä isoa pussia, jonka Sokeripalakin oli tilannut. Mietin kanssa samoja perusteita, kun meillä ei autoa ole, eli käyttö turvakaukalossa jää ihan minimaaliseksi, vaunujen kanssa enimmäkseen mennään. Sen isomman pussin kai käsittääkseni pitäisi olla aika lämmin, ja juuri siitä olinkin ymmärtänyt, kun monella palstalla kirjoitettiin, että sisävaatteet riittäisi (ei nyt tietysti pelkät alusvaatteet, mutta jos pitkähihaisen bodyn ja potkisten päälle laittaa vielä jotain velour-asua tai muuta verkkaria, ja sitten perus tumput, töppöset ja myssyt). Nyt vaan pohditaan, että mahtuuko tuo meidän vaunuihin, kun Gessuissa on puolipehmeä kantokoppa, joka on siis jo vähän pienempi kuin monien merkkien kovat kopat. Toisaalta se pehmeä koppa on myös lämpimämpi käsittääkseni, eli siinäkin mielessä voisi tuo iso Jääkarhu riittää? Tietty jos kovat pakkaset paukkuu ja on pakko lähteä ulos, niin sittenhän sinne voi vielä sisävaatteiden ja pussin väliin laittaa vaikka äippäpakkauksen vanuhaalarin tai jonkun muista välihaalareista, vaikka vähän isoja olisivatkin..

Missäköhän noita Eisbärcheneitä voisi käydä hypistelemässä livenä? Olis kyllä kiva nähdä se iso pussi ennen ostopäätöksen tekoa, kun mietityttää se vaunuihin mahtuminen.

Voi hitsi, nää vaateasiat on kaikkein vaikeimpia ekaa oottavalle, kun en yhtään osaa kuvitella, mikä kaikki on tarpeellista ja järkevää, mikä taas turhuutta. Noiden muiden varusteiden kanssa on jotenkin helpompi käyttää omaa järkeä ja päättelykykyä. Tuttavapiirin vauvatkin on kaikki syntyneet kevättä ja kesää vasten, tai ihan ihan alkusyksystä, eli kokemusta vauvojen talvipukeutumisesta on vähän vaikea saada tuttavilta.

Tanyalla mahtaa olla jo nyytti kainalossa, ja Nallullakin saattaa olla jo tosi kyseessä. Jännää! Tässä rupeaa tulemaan itsellekin konkreettiseksi asiat, vaikka matkaa on vielä muutama viikko edessä..

Siilinlapsi ja öttis 33+5
 
Siilinlapsi Meil on tuo isompi pussi ja oli aiva ihana kun testasin sitä gracon rattaisiin. Tosi lämpöiseltä vaikutti. Vaunut meillä on vielä sukulaisilla säilös niin niihin en oo voinu testailla. Meidän koirakin oli sitä mieltä et hyvä nukkumapaikka on :D Pikkukarhua meil ei sit taas ole kun tein itse sellasen ohuen pussin kaukaloon joka toimii vähä niinkuin peiton tilalla ja sinne alle normaalit piha vetimet päälle.

Ostettiin tuo iso jääkarhu pussi ihan vaan prismasta. ja Lastentarvike liikkeissä olen hiplaillut sitä pientä pussia.

Eveny ja poju 36+6
 
Eveny, kiitos tiedosta, ehkä pitää tehdä isku lähi-Prismaan, josko sieltä löytyisi hypistelykappale :) Käykö tuo iso pussi muuten ihan vastasyntyneelle, kun jossain näin suosituksen että 4 kk ylöspäin vasta? On tämä vaikeaa..
 
tanyan vauvauutisia odotellessa ja pääsiköhän nallu käynnistykseen?

oli aika turha neuvolalääkäri käynti mut ainahan ne on..
ens viikon ti seuraava neuvola
silminnähden oli turvotusta kropassa jonka seurauksena painoa oli tullut kahdes viikos 2kg :O
verenpaine oli hyvä 135/85
pissa puhdas
kohdunpohjankorkeus sama kuin kaksi viikkoa sitten eli 30cm eli likellä alakäyrää mennään
samaa tämäkin lääkäri sanoi jotta pieni siro vauva olis tulossa, alle kolmekilonen, no passaa mulle

nyt vois hipsiä nokosille kun tuo mein kuopuskin on päikyillä ( tuli jostain syystä taas yöllä valvottua )

kurpitsa ja "A" rv36+0 poks, poks
 
Mä ostin aikoinani tuon ison jääkarhupussin hulluilta päiviltä. Ostohetkellä jo mietin, että onkohan tässä mitään alennusta, ja kotona googlaamalla selvisi että ihan normaalihintainen oli.. Oli siis siellä hulluilla päivillä esillä semmoisessa korissa, ja päällä vaaaltava keltainen juliste jossa luki hinta (olisko ollu n. 40 euroa). No mutta enivei, hyvähän se pussi on ollut. Ainoa mikä mua on siinä ottanut aivoon, on se että pohja on hirmu liukas, ja esim. matkarattaissa se pussi lähtee aina valumaan vaikka kuinka olis vyötkin kiinni. Ne pohjassa olevat liukuestenyppylät on siis ihan yhtä tyhjän kanssa.

Siilinlapsi saikin mut muistamaan, että kyllä mulle tulikin esikoista odottaessa raskausarpia, juurikin tuonne lonkkiin! Tulivat melko aikaisessa vaiheessa jo, ja ne on jo ihan päässeet unohtumaan. Nyt kun tämä takamus on jo kerran leveytynyt niin ei oo tässä toisessa raskaudessa enää tullut lonkkiin lisää viiruja, vanhoilla mennään ;)
 
Siilinlapsi On tuo pussi kyl tosi iso mut onhan siinä ne narut millä kiristellä päänaukkoa. Jos sen jaksaa kiristää oikein hyvin niin eiköhän sinne vauvanki saa ahdettua, vauvalle vaan tarvii sit ehdottomasti kaulurin. Mä katsoin seinäjoella prismassa niin ei ollut noita pussukoita mut kun tultiin sukuloimasta kotiin niin jyväskylässä oli prismassa ja sielläki vaan toisessa. Et voi olla ettei löydy ihan joka prismastakaan. Tuossa pussissa ihmettelin kovasti pääosan reunassa olevaa kangas palaa jossa roikkuu narut. Olin jo leikkaamassa sen irti kun mulle kerrottiin et sillä sidotaan pussi rattaissa kiinni selkänojan taakse ettei pussi valu alaspäin. Fiksua.
 
Moi!

Voi vitsit kyllä oon vähän kade Tanyalle joka varmaan jo pitelee nyyttiä sylissä.. :heart:

Tänään on sit viimeinen työpäivä. Ihan outo tunne. Vähän haikein mielin jätän työpaikan sillä mä nautin työstani tosi paljon ja mulla on ihan mielettömän ihanat työkaverit. No onneksi mä pääsen tänne niitä moikkailemaan just niin paljon ku haluan. :)

Tänään myös poksuu viikot! 33+0 on nyt plakkarissa! Jee! Työpäivän jälkeen meillä onkin eka osio synnytysvalmennuksesta. Perjantaina käydään tutustumassa synnärille ja ens viikolla vielä opetellaan hoitamaan lasta. :) Lähinnä näihin "teoriattunneille" osallistutaan miehen takia jotta sillä olis jotain tuntumaa mitä siellä sairaalassa tapahtuu. Omalta osaltani näen, et synnytys menee mulla omalla painollaan ja mä en voi juurikaan tuleevaa synnytystä varten valmistautua koska jokainen synnytys on erilainen. Lapsiakin mielestäni osaan jo hoitaa entinen tarhantäti kun olen ja about miljoona serkkua vauvasta asti hoitaneena mutta mies ei puolestaan juurikaan pikkuvauvoja ole nähnyt saati niitä hoitanut. Ja ei se oppi ojaan kaada meikäläistäkään. :)

AaVee ja pikku L 33+0
 
Aavee Meillä mies on menossa perhevalmennuksen lastenhoitokerralle yksin, kun minä olen äitiysjoogassa silloin, enkä pääse mukaan :) Mahtaa ne muut perheet ihmetellä, että mihin on mahansa jättänyt :D

Eipä sillä, olisin ihan mielellään mennyt mukaan, kun en taatusti enempää kun mies näistä tiedä (hän sentään opiskelee lastentarhanopettajaksi), mutta noita joogatunteja on niin vaikea korvata. Seuraava lastenhoitokerta on vasta päivää ennen meidän laskettua aikaa, joten taitaa jäädä väliin, jos ei nyt ole ihan ihmeen hyvässä kuosissa ja yhtenä palana vielä silloin!
 
Mulla on entiset raskausarvet ruvenneet venymään ja lonkkiin tullut muutamia pieniä kans.. Mutta kerkeävät kyllä vielä kasvamaan :/
Esikoisen aikaan mulla tuli jalkoihin sairaalassa olo aikana raskausarpia, siis kun lähdin käynnistykseen, niin silloin ei vielä ollut, mutta kun kotiin tulin vaavin kans niin olivat ilmestyneet..

Liikuntaa
alan oman jaksamisen mukaan harrastella. Vaunulenkkejä alkuun ja sit joskus keväällä ehkä jotain juoksu/hölkkä hommia.. Ja ehkä jumppaa.. senpä näkee sitten kun on sen aika..

Mulla onkin jo ens viikolla nlääkäri rv34+5 koska syyslomalla ei ole lääkäriä eikä neuvolaa ollenkaan.. Ja juurikin se korppikynsi :/ Mielen kiinnolla ja kauhulla odotan mitä tuleman pitää..

puhnalle 33+5
 
Semmosta tulin kysymään, että onko teille muille puhuttu neuvolassa influenssarokotteesta? Meidän neukkulan täti soitti, että saan sen torstain neuvolassa jos haluan. Aion ottaa sen joka tapauksessa, olisin raskaana tai en, sillä naapurissani asuvalla isoäidilläni on syöpä ja hoidot vie sitten häneltä vastustuskyvyn. En siis halua ottaa itselleni sitä mielenpäälle, että tartuttaisin mummun ja minun takiani pian vaikka kuolis:ashamed:

Mutta siis, nyt tämän odotuksen takia saa sen ilmaiseksi ja en tiennyt että niitä jo nyt aletaan pistämään! Ei kuulemma pitäisi olla vaikutusta vauvaan, ehkä voi antaa vähän vasta-aineita hänellekin, ettei niin helposti pitäisi sairastua? Kummittelee vaan nuo rokotuksilla pelottelut mielessä... Joka vuosi olen sen kyllä ottanut ja itselleni ei ole tullut mitään reaktioita sen kummemmin, eikä siis influenssaakaan moniin vuosiin!
 
Moikka

Hauskaa, että täällä alkaa jo täysiaikaisia vauvoja pian putkahtamaan maailmaan :) Tanya on jo varmasti saanut vauvelinsa ja Nallukin voi olla jo hyvässä synnytysvauhdissa =)

Mä luulen, että mun ei tarvitse enää kauaa olla yhtenä kappaleena. Nyt on pari päivää ollut samoja menkkajomotuksia ja selkäsärkyä, joilla esikoisenkin synnytys lähti käyntiin. No, huomennahan tuo meidän nyytti onkin jo täysiaikaienen, että saa vaikka tullakin pian. Nyt on flunssakin onneksi jo lievittynyt, että ei olisi niin kauheaa joutua tositoimiin :LOL:

Raskausarvista: uusia ei ole tullut, mutta vanhat ovat alkaneet punoittamaan. Arpiahan voi tosiaan huonolla tuurilla tulla vaikka vasta synnytyksessä, että vielä ei voi huokaista helpotuksesta. Entisissäkin on kyllä ihan omiksi tarpeiksi :kieh:

Taidanpa pian lähteä kävelylle ja sitten tyttöä hakemaan hoidosta :)

Pikku-Katti 36+6
 
Aavee - Onnittelut mammaloman alkamisesta :) Mulla oli myös haikea fiilis lopettaa työt, mutta aloin kyllä olemaan jo niin loppu että en olisi yhtään enempää jaksanut. On kyllä AIVAN ihanaa olla hyvällä omalla tunnolla kotona :whistle:

Mulle on myös alkanut ilmestyä raskausarpia. Vielä on vain pieniä "alkuja", mutta onhan niillä tässä viisi viikkoa aikaa kasvaa :kieh:

Zaijuska - mulle ei ole puhuttu mitään influenssarokotteista neuvolassa.

Pikku-Katti - Jännittävää ;) Taitaa teilläkin olla muutaman päivän sisällä pieni nyytti kainalossa :heart:

Silent ja ihme 35+1
 
moikkelis koikkelis!

Tanyalle ja Nallulle tsemppiä koitokseen! :) uskomatonta että tästä se alkaa marrasmurujenkin lähtölaskennat!
olitte kaivanut taas ton arvauslistan esille ja mä voisin vielä laittaa oman veikkaukseni, kun ylihuomenna on painoarvio niin kerkeen viel heittää ihan oman arvauksen: ]eli hipsu86 rv 40+1 ja 3300kg

raskausarpia ei ole näkynyt ainakaan vielä ja vaikka olisikin niin ei haittaisi pätkääkään sillä murrosiässä niitä tuli rintoihin eikä ne ole haitanneet ikinä patkääkään :) en oo senkään asian kanssa pikkumainen :)

pikkulakanoita on tullut siliteltyä, mutta mitäs teette noitten harsojen kanssa, silittääkö niitä kukaan? aattelin et ne tuntuu nyt pesun jälkeen aika kovilta kun en laittanut huuhteluainetta niin raapiiko ne pienen herkkää ihoa nyt?

Mulla on nyt alkanut öisin kokoemätintä/kohdun kaulaa jomottamaan/särkemään onks nää nyt niitä liitioskipuja vai miks ihmeessä makuultaan rupee tolleen kivistämään? Kuka tietäis? :)

Liikunnasta: jatkan ihan normimalliin synnytyksen jälkeen, kun oon koirallisena ihmisenä niin lenkkihullu etten osaa alottaa päivää ilman kunnon aamulenkkiä. vauvaa en tosin aikonut aluksi mukaan ottaa ollenkaan, mahd. pakkasen ja muun kylmän takia, vaan jätän sen isukin kainaloon nukkumaan siksi aikaa :)

hipsu 36+5
 
Raskausarvista olette puhuneet. Mulla niitä on tullut, mutta se oli odotettavissakin. Mulle niitä on aina tullut helposti (murrosikä ja lihominen). Mies on kuitenkin ihana ja on sitä mieltä ettei arvet haittaa yhtään! :)

Palasin taysista ja vielä tuo vauva potkottaa masussa. Olin käyrillä ja sykkeet oli hyvät. Vauva voi oikein hyvin, mikä on pääasia. Lääkäri antoi ultran mukaan painoarvion, mikä on 4,4kg. Synnytystä ei ruveta käynnistelemään, vaan lääkärin mukaan ei edes kannata yrittää synnytystä alateitse. Mulle varattiin siis sektioaika ensi viikolle. Mulla on todella paha mieli sen suhteen, kun en saa vauvaa heti rinnalle. Pelottaa ihan kamalasti noin suuri leikkaus. Vauvan vointi on kuitenkin tärkein, joten kai tuo paras vaihtoehto on.

Nallu ja Hattivatti 38+3
 
Tanya on varmaan jo oman pikkuisen saanut. Nallukin on varmaan parhaillaan synnyttämässä. Kohta saadaan sitten näitä tuoreita vauvakuulumisia ainakin kaksin kappalein. :) Tosi monella muullakin on tilanne jo siinä vaiheessa, että niitä vauvauutisia on odotettavissa useampiakin.

Raskausarpia on täälläkin.:wave: Jokaisen raskauden aikana on tullut ja siitä ovat sitten omia aikojaan haalenneet. Mua ne ei mitenkään haittaa. Ovat vaan muistoja eletystä elämästä. :D

Lämpöpusseista on myös keskusteltu. Mulla on noihin meidän vaunuihin ostettu oma Brion musta shiny lämpöpussi. On juuri sopivan paksu olematta kuitenkaan liian tönkkö tai liian kuuma. Multa löytyy myös Carenan musta lämpöpussi, joka on huomattavasti Brion pussia paksumpi ja sitä kautta myös paljon enemmän tilaa vievämpi. Olen ajatellut myydä sen Carenan pussin kun tuolla Brion ohkaisemmalla pärjää hyvin ja sen saa vielä niin kivasti rullalle niinkuin makuupussin, jolloin se ei vie paljoa säilytystilaa. Tämä ensimmäinen talvi me mennään kyllä ihan äippäpakkauksen makuupussilla ja vasta ensi talvena Brion pussi otetaan käyttöön. Olen kyllä tosi paljon tykännyt Brion pussia kuopuksella käyttää.

Zaijuska, mä olen ajatellut kysyä asiaa huomenna neuvolassa. Lähinnä kiinnostaa tuo meidän kuopuksen rokottaminen (kun alle 3-vuotiaat saa sen ilmaiseksi). Aion kysyä myös rokotteesta itselleni, sillä raskaanaolevathan saavat sen ilmaiseksi. Lähinnä sitä ajattelin, että jos vauva sitten sitä kautta saisi vähän enemmän suojaa tuota alkavaa flunssakautta vastaan. Tässä mm. asiasta: Raskaana oleville ilmainen kausi-influenssarokote - HS.fi - Kotimaa. Sikapiikin sain itse silloin viime talvena jo, joten sen vuoksi en sitä niinkään itse tarvitse, mutta onhan se plussaa jos itse ja vauva säästyy tulevalta kausi-influenssalta. Muakin mietitytti tuo rokotekeskustelu, mitä on ollut tuosta Pandemrix-rokotteesta, mutta tämä rokote poikkeaa lukemani mukaan siitä.

Hipsu86, mä olen pessyt harsot ja sitten vielä kuivausrummussa kuivattanut. Ovat siinä kyllä pehmenneet aivan riittävästi. Nyt ekan kerran mä vielä silitin ne kun olivat niin ryppyisiä, jatkossa en enää silitä.

(.) Täällä on oma vointi vaihtelevaa. Mitä nyt lähinnä tuo ihme kipu tuolla pakarahermossa aina välillä vaivaa. :kieh:Tuntuu, että liitoskivut ovat vaihteeksi taas hävinneet ja muuten olo on ihan suht ok. Närästys on kyllä yöllä jotakin aivan järkkyä, tuntuu kun lieskat tulisi kurkusta ulos. :vampire: Samoin vessassa juoksen kahden kolmen tunnin välein. Tyttö kyllä kovasti liikkuu ja ne liikkeet ovat jo tuntuvia, eli hänellä ilmeisesti kaikki hyvin.:)

Tulen taas huomenna kertoilemaan neuvolakuulumiset.

Katja-75 ja PikkuNeiti rv 34+6

 
Viimeksi muokattu:
Nallu, kyllä ne on ison painoarvion vauvalle antanut. Jos olisit alakautta synnyttänyt niin olisi varmasti pitänyt käynnistää jo aiemmin ja vielä magneettikuvauksella kuvata tuo lantio. Kyllä se niin isolta kuulostaa, että varmasti sektio on tässä tapauksessa ainoa turvallinen tapa saada vauva maailmaan. Onhan se sektio varmasti pettymys, ymmärrän sen enemmän kuin hyvin. (Itselläkin kun on kaksi käynnistettyä synnytystä päätyneet lopulta sektioon). Varsinkin jos olit motivoitunut ja asennoitunut synnyttämään alateitse.

Loppupeleissä, tavalla millä se lapsi sitten lopulta syntyy ei ole väliä kunhan lapsi syntyy turvallisesti/vammoitta ja elävänä tähän maailmaan. Itsekin olisin kovasti halunnut synnyttää alateitse, mutta lapsen vointi meni tietysti edelle.

Kyllä se muakin harmittaa, että leikkauksen jälkeen näen lastani vain pienen hetken kun meidät sitten jo erotetaan. Mä menen yksin heräämöön ja mies jää lapsen kanssa kahden. Kauhea ikävä ja kaipuu vauvan luo tulee heti, mutta se pari tuntia heräämössä menee kuitenkin suht nopeasti. Osastolla vauva sitten tuodaan luoksesi heti ja jälleennäkeminen on sitäkin riemukkaampi.:)

Sektio on itsessään iso leikkaus ja siinä on omat riskinsä; mutta täytyy ajatella vaan, että olet parhaimmassa mahdollisessa hoidossa. Ne ihmiset osaavat asiansa ja he tekevät kaikkensa, että sektio menee hyvin eikä tule mitään komplikaatioita. Se on normaalia, että sua ekakertalaisena pelottaa ja jännittää. Muakin jännitti aikoinaan, mutta nyt mä tiedän jo mitä tuleman pitää, enkä pelkää. Kaikki menee varmasti hyvin! Niin sulla kuin mullakin. Ei muuta kuin tsemppiä! :heart:
 
tänään neuvolas tarjottiin tota rokotetta mut kieltäydyin.

mulla vauva potkii niin kovasti et kipeetä tekee ja sisuskalut on muussina, ihme että kalvot on vielä ehjinä luulis et tällä potkuriehumisella olis jo riekaleina...

raskausarpia on jo entuudestaan ihan tos alamahan sivuilla enempi tuos oikeel puolel, muualla ei ole. ei oo haitannut mun elämää..
 
Nallu Sulla menee nyt ihan samalla tavalla kuin mun parhalla ystävällä kk sitten. Sen vauvan kasvua seurattiin 3kk ennen laskettua aikaa ja pari viikkoa ennen laskettua sanottiin, että leikataan n. laskettuna päivänä, koska kokoarvio oli yli 4,5kg. Tästä aiheesta on kai tehty ihan lähiaikoina tutkimus, että mielummin leikataan suoraan kuin käynnistetään (esikoinen varsinkin kun äidillä paikat ei samalla tavalla yleensä kypsyneet)koska tutkimus on osoittanut, että se käynnistys päättyy silti usein sektioon. Niin kävi kyllä mulla itselläkin tuosta esikoisesta vaikka koon vuoksi sitä ei käynnistetty vaan yliaikaisuuden.

Mun ystävä pääsi 2 päivässä sektion jälkeen kotiin kuten minäkin aikoinaan ja tosi nopeasti sektiosta voi toipua mikäli ei tule mitään komplikaatioita. Toinen ystäväni taas synnytti esikoisen alakautta loppukesästä ja välilihahaava tulehtui niin pahasti, että joutui 6 viikon sisään syömään useamman antib.kuurin, ei voinut istua eikä käydä kävelyllä vaan lähinnä makasi vauvan kanssa kaikki päivät, koska pystyssä/istuessa tuntui, että koko alapää räjähtää ja kipu oli suunnaton. Että vaikka toki alatiesynnytys on monille aina se ykkösvaihtoehto ja sektio kyllä on iso leikkaus, voi käydä niin, että sektiosta toipuu supernopeasti ja vaikeasta synnytyksestä toipuminen kestää ja kestää...

Nyt sohvalle, ihan naatti saunan jälkeen...
 
Katja Kiitos tsemppauksesta! Olet aivan oikeassa siinä, että loppupeleissä syntymistavalla ei ole merkitystä. Pääasia on se, että vauva saa syntyä maailmaan turvallisesti. Kiitos kirjoituksestasi, siitä tuli hyvä mieli :) :heart:

Maija ja poijjaat Parempi tosiaan näin, että sektio on suunniteltu. On ainakin aikaa valmistautua siihen henkisesti, eikä vauva asetu vaaraan.
 
Paljon olette taas ehtineet kirjoitella :) Mä ehdin käydä täällä niin satunnaisesti, että tipun aina kärryiltä. Tanya taitaa olla jo synnyttänyt!

Mulle ei kuulukaan mitään uutta. Eilen oli neuvola, siellä kaikki ok. Paino oli taas tippunut, mitä en voi käsittää. Mulle on tullut nyt yhteensä 600g koko raskauden aikana. Noh, onneksi vauva on ultrien mukaan kasvanut viime viikkoina yli 200g viikossa joka tapauksessa.

Toissayönä supisteli lupaavasti, teki koko ajan kipeämpää. Eipä siitä sitten mitään tullut, mutta ehkä se vähän mulle antoi toivoa, että jos sitten kuitenkaan tässä raskaudessa ei tarvitsisi yliaikaisuuden vuoksi käynnistää. Esikoisesta kun ei ollut loppuvaiheessa minkäänlaisia supisteluja ennen käynnistystä. Huoh, mulla on alkanut olla pinna tosi kireällä viime aikoina. Tiukka rd-ruokavalio sokerimittauksineen tuntuu välillä vievän kaiken ilon koko odotuksesta. Olen jo melko lailla kypsä tähän tilanteeseen ja haluaisin jo päästä synnyttämään...

Synnytys on muutenkin alkanut pyöriä mielessä yhä enemmän. Voi miten kovasti toivoisin tällä kertaa saavani kuulla sen ensimmäisen rääkäisyn syntymän jälkeen :) Esikoinen kun ei päästänyt inahdustakaan, sen verran oli happivaje vienyt voimia. Samasta syystä en muuten saanut minäkään esikoistani rinnalle kuin vasta muutaman tunnin kuluttua synnytyksestä, vaikka alatiesynnytys olikin kyseessä. Että ei sekään aina sitä katso.

Nyt pehkuihin, olen ihan puhki.

Haven 37+4
 
nuu
Heippa hei!

Vielä vähän reilu viikko pitäs töissä yrittää jaksaa.. Tulee loma kyllä jo ihan todelliseen tarpeeseen:)

Meillä on se pikkukarhu pussi. Saa nähdä kuinka toimii ja oliko hyvä hankinta. Sillon kun esikoisen sain ei tuollaisista pusseista ollut tietoakaan.

Raskausarvista; Ei ole tullut juurikaan muuta kun tuskin silmin havaittavia vaaleita pieniä juovia tonne alamassuun.. Rasvailu on kyllä vähän niin ja näin, rasvailen koska muistan ja jaksan|O Mutta mistäpä sen tietää vaikka niitä vielä loppumetreillä sitten ilmestysikin.

Liikunnasta; Olen suunnitellut aloittavani oikeen tehokkaasti pari kolme jumppaa viikossa tai/ja sitten kuntosalia. Mut saapas nähdä kuinka sisu jaksaa salille sitten tosipaikan tullen vetää. :D Nyt on ainakin jäänyt lähes kaikki muu, paitsi koiralenkit on tullut tehtyä. Kunto varmasti ehtinyt romahtaakkin aikas pohjalukemiin!

Mukavaa talvista viikkoa:xmas:

nuu ja mussukka 33+5
 
Moikka

Tulin vaan poksumaan *poks*, 37+0 :cool:

Tänään neuvola puoli yksitoista, tulen kertomaan kuulumisia sen jälkeen.

Ai niin, viime yö oli aivan järkky. Tyttö pissasi sänkyynsä ja piti vaihtaa lakanat sekä pestä tyttö ja patja. Se jälkeen ei oikein uni tullut, etenkin kun kamalat alavatsan vihlomiset alkoivat vaivata. No, tänään päikkärit iltapäivällä, niin maailma on taas valoisampi paikka :)

Pikku-Katti
 
(.) Neuvolakuulumisia täältäkin:)

rv34+5
Paino: 60,35 (painon muutos +257/vko)
Turvotus: -
RR: 107/64
Pissa: puhdas
Hb: 141
sf-mitta: 31,5 (Jeejeejee!!!!)
Tarjonta: Rt
Sydämensyke: 130-145 (vauva rauhassa)
Liikkeet: +

Mulla on kans tuo maha kovana koko ajan..siis supistuksia tulee tosi herkästi.(ei ummetusta:LOL:) Onneks nyt ei kuitenkaan ole niitä kipeitä ollut.

Onnea Tanyalle ja Nallulle(?)..vai syntykö vielä. Näitä uutisia lisää vaan:heart:
 
Neuvola kuulumisia täältäkin.
Rv 36+4
Kaikki muuten ok,mut verenpaineet koholla.. Ekassa mittauksessa 141/101 ja toisessa 151/101. Terkka laittoi sit lähetteen äitiyspolille ja tässä nyt sit odottelen et ottavatko yhteyttä. Ensi viikon torstaina ois äitiyspolikäynti mut voi olla et ottavat aikaisemmin käymään.
sf: 34cm
hb: 127, ei laittanut enää syömään rautaa.
Tarjonta: rt ja syke 130. Liikkeet ++

Nyt sit vaan pitää lepäillä ja ottaa rauhallisesti ettei paineet jatka nousuaan...
 

Yhteistyössä