Marraskuun Mussukat 2014 *Lokakuussa*

Täällä meinataan kokokestoilla! Tietty jos näyttää siltä että on tulossa tilanne ettei vaippapyykkiä pysty hoitamaan niin sitten täytyy ottaa kertikset käyttöön. Nuo villahousut+harsot houkuttaa eniten (oon myös itse neulonut parit), mutta meillä on myös iso kasa kuoria ja muutama sisävaippa. Saa nähdä mikä sitten käytössä on mieluisin :) En pidä itseäni mitenkään hippinä tms, mutta olen itse käyttänyt kuukuppia jo monen monta vuotta ja kertiskuukautissiteet & -tampoonit ällöttää, niin pidän noita kertisvaippoja ehkä lähes yhtä inhona ajatuksena. Plus tietty hyvä mieli kun rahaa säästyy ja vaippavuori ei meidän takia hirveesti kasva :) Mikä sitten mietitytti enemmän niin miten hoidan itse jälkivuodolta suojautumisen, kun kuukuppi ei siinä voi olla käytössä. Päätin ainakin kokeilla kestosuojia ja ne jännittää enemmän kuin kestovaipat, mutta eiköhän nekin pelitä jos en ihan oo kuiviin vuotamassa...

Streptokokki-näyte piti käydä antamassa labrassa (itse täytyi varata aika, mutta siitä sanottiin neuvolassa ja kuukausi-pari sitten). Ilmeisesti tästäkin käytäntö vaihtelee, mutta kuulemma TAYSin alueella on noin vuoden verran jokaiselta odottajalta haluttu näyte.

Mitä muuten käytännössä tarkoittaa kun puhutaan että vauva on kiinnittynyt? Minulle on kerrottu vain että tämän mun tyyppi on hyvin laskeutunut alas ja tuskin enää kääntyy.

wbä 37+3
 
wbä Olen ymmärtänyt/antanut itseni ymmärtää, että laskeutuminen tarkoittaa sitä, että vauvan pää on alkanut painua kohti synnytyskanavaa eli on laskeutunut lantioon. Kiinnittyminen puolestaan enemmänkin sitä, että se on jo ihan "lähtökuopilla". Ainakin minun terkkarini sanoi viimeksi, että kyllähän tämä vauva alhaalla on, mutta hyvin vielä saan päätä liikuteltua, että kiinnittymistä ei ole tapahtunut.

Onnea Viktorialle ja Qwertylille tsemppiä!

Mrs Rock 33+5
 
Neljättä odottava
Onnea vauvan saaneille ja tsemppiä vauvan kohta saaville!!

Onko teillä muilla yhtään kääntyny ajatukset ja kaikki keskustelun ja mielenkiinnon aiheet vatsaan päin...? Ja tulevaan!?

Musta tuntuu etten oo oikeen hyvää keskustelu seuraa tällä hetkellä, ku en ymmärrä puoliakaan mitä esim. Mies kertoo maailman menosta tai työpaikan sattumuksista tms... ja jos käy vieraita, nii hirveen vaikea olla puhumatta vaan omasta navasta... :/ Yleensäki tuntuu ettei jaksais kyläillä tai pyytää vieraita ku sitä on niin keskittyny jotenki ihan muihin asioihin.. ei oikeen sosiaalinen fiilis.. Mut sit on kiva ku joku tulee käymään! Ja varsinki jos kysyy kuulumisia, kjäh kjäh. ;)

Sain vihdoin tänään hankittua vauvan tarvikkeet valmiiksi ja pakattua sairaalakassin!! Iski kyllä kaupassa pieni paniikki, ku ostelin sairaalakassiin evästä, että kohta sitä siellä kärvistellään... Tuli jotenki elävästi mieleen edelliset kerrat...

Neljättä odottava rv 36+0
 
Onnea Victoria! :)

Meillä ollaan rt ja painoarvioksi saatiin eilen himpun yli 3 kg. Että ei arvion mukaan oo mikään sokerivauva. 3,5 kg hujakkeella laskettuna.

Supisteluja on mutta ne on laimeita.

Minäkin vältelly vieraita. Tuntuu just sille kans et ei oo mitää puhuttavaa muuta ku maha jutut.
Mä oon ollu muutemkin tosi väsynyt kun tuntuu että kaikki uutiset ja jutut mitä kuulee on niin huonoja. Eilen kyllä saatiin serkkurivistöstämme vaaleanpunaisia uutisia.

On ollut kyllä niin stressintäyteinen odotusaika että toivon ettei ne tuntemuksrt siirry vauvaan ja ettei hää olisi kovin itkuinen. Olisin niin valmis jo synnyttää.

Eilinen ä.poli käyntikin oli niin syvältä. 5 min lääkärissä ja ulos.

Nyt lähen kahvinkeittoon. Tänään on kirppistelyä kaverin kans tiedossa.

Nasu ja muru 37+5
 
onnea synnyttäneille ja tsemppiä maanantaille Qwertylille!!! :)

streptokokkinäytteestä oli puhuttu, täälläki otetaa kaikilta ja mulla oli positiivinen nii sit ab:n saan synnytyksessä. Koitan olla murehtimatta asiaa ku ilm. kuitenki tosi yleistä ja tietääpähän tarkkailla vauvaa sit yhä tarkemmin synnytykden jlkn et ei tuu infektion merkkejä.. :)
 
Streptoa ei täällä oteta, mulla ei ole otettu yhdessäkään raskaudessa.

(.) tänne ei ihmeitä. Sain tänään uuden vaivan, häpyluu on ollut kipeä koko päivän. Sovin myös yksien tuplarattaiden ostosta, huomenna olisi tarkoitus hakea, jei! :) sitä piti kysyä, että napsuuko kenelläkään muulla maha?? Mulla on alkanut välillä kuulumaan mahasta naps-ääni, sellainen kun nivelet välillä napsahtelee, kun itse olen ihan paikallani, vauva liikahtaa ja kuuluu napsahdus. Googlettelun mukaan joko vauvan nivelet tai kalvot napsahtelisivat. Tuntuu uskomattomalta, että vauvan nivelet voisi paukkua niin, että ääni kuuluu.

CL ja mini-A 38+0 Poks!!
 
Moi mammat! :)

Olipas kiva lukea, että ensimmäiset meistä on jo saanut vauvelin syliinsä! <3 Onnea vauvautuneille Piiulle, Boschille, Victorialle! <3 <3 <3

Mulla oli ma neuvola, kaikki ok, vauva laskeunu, ja sf-mitta oli 33cm. 4/5 synnytyksestä on lähteny käyntiin sf-mitan ollessa 33cm. Siks mä salaa toivon että tääki käynnistyy ennen seuraavaa neuvolaa.

Streptonäyte otettiin alaosastolta, kummastaki luukusta. Tuloksia en vielä tiedä.

Olo on ollu kohtuu hyvä, väsymyski meni pois ku rupesin popsiin Obsidania tuplana. Lenkillä käyn muutaman kerran viikossa 7-8km. Viimeks se oli kyllä vähän jo haastavaa ku rupes tuleen sukkapuikkoja tiheään tahtiin. Piti hidastaa ja lyhentää askelia että pystyi käveleen loppumatkan.

Myös valkovuoto on lisääntyny. Limatulppaa tulee pienissä osissa, lisäksi tulee toooosi vetistä valkkaria. Eilen supisteliki aika usein, mut ei kovin kipeästi. Silti painetta oli sen verran että suoli tyhjeni 3-4krt. Sit illalla ei enää mitään.

Aika matelee ku oottaa vaan et syntys jo! Vaikka viikkoja ei oo vielä kauheesti, mutku 3/5 on syntyny alle 37-viikkosena, nii jotenki luulee että tääki syntys. Alunperin veikkailin et tää syntyy 30.10. kun on rv36+6, ku kaks muutaki on syntyny noilla viikoilla. Saas nährä. ;)

Mä oon ihan erakoitunu, en käy ku kerran viikossa ruokakaupassa. Enkä jaksa vieraita. Haluan vaan olla omissa oloissani ja perheen kans kotona. Haluaisin pitää miehenki koko ajan lähellä ja harmittaa ku sen pitää käydä töissä. :D

Vauvaa varten kaikki on valmiina. Oma sairaalakassi pakkaamatta. Varmaan pakkaan sen vasta sit ku oikeesti tulee lähtö synnärille.

Eipä tässä kellään enää ihan mahottoman kauan voi mennä ku marraskuuki kohta jo koittaa. :)

Tsemppiä kaikille viimisiin raskausviikkoihin. <3
 
Täällä päästiin tänään voiton puolelle, kun 34+0 napsahti mittariin. Nyt uskaltanee liikkuakin jo enemmän ja voinnin mukaan toki tehdä. En tiedä, onko korvien välissä vai missä, mutta kovettelusupistukset ovat rauhoittuneet viimoisen viikon aikana paljon (vaikka niitä kyllä edelleen tulee, mutta ei siinä määrin mitä aikaisemmin on tullut).. Mikäs siinä, myöskin ne jomottelut ovat rauhoittuneet.

Tänään /tulevalla viikolla ajattelin raivata makuuhuoneeseemme tilaa tulevan asukkaan tavaroille. Sänkyä ja hoitopöytää siis pitäisi kokoilla ja uskaltaisikohan sängyn jo pedatakin.

Sairaalakassit ovat olleet valmiina pari viikkoa varmuuden vuoksi, mutta 4 viikkoa sittenhän lääkäri oli sitä mieltä, että en 32 viikkoa ennätä nähdä.. Niin vain nähtiin ja enemmänkin :)

Tsemppiä kaikille ja jaksamista. Onhan tämä ihanaa aikaa, kun nyt taas on lupia tehdä enemmän.

MrsRock
 
Mulle on muuten epäselvää se, että kuinka pitkälle raskautta pitää soittaa ambulanssi, jos vedet menee? tai että missä vaiheessa raskautta voi sit vaan mennä omin avuin sairaalaan eikä tarvi varoa liikkumista? vai riippuuko se siitä onko vauva kiinnittynyt? Kysyin viime nla-käynnilä, jolloin viikot oli neuvolan mukaan muistaakseni tasan 36 että nyt jos vedet menis ni pitäskö vielä soittaa ambulanssi ni ne sano että joo, makaamaan vaan samantien ja soita amb.. ja just oltiin tuolloin kokeiltu että vauvan pää vielä heiluu eikä oo siis kiinnittynyt.

mut jos aattelee että ois jo viikoilla 38 vaikka ja vedet menis, muttei tietäs onko kiinnittynyt, ni voisko sit kuitenki rauhassa kävellä puhelimelle ja soittaa äitipolille että millon tuun.. :D vai kauan se joku napanuoran luiskahdus -vaara (??) on .. tajuskoha kukaan mitää tästä selityksestä:D
 
google antoi monenlaisia ohjeita, tuolla vauvantai-sivustolla oli lapsiveden menoon liittyen tämmönen ohje...:

"Jos vauvasi on perätilassa tai poikittain, odotat kaksosia tai raskausviikkoja on alle 37, voi napanuora luiskahtaa emättimeen lapsiveden mukana. Käy silloin vasemmalle kyljellesi tai konttausasentoon (pylly ylös), jotta napanuoraan ei kohdistu painetta, ja mene siinä asennossa sairaalaan."
 
Kyllä se taitaa se 37 viikkoa olla rajana. Sen jälkeen tapauskohtaisesti. Meidän synnärin ohjeessa ohjeessa sanotaan näin
Synnyttäjät tulevat sairaalaan yleensä omatoimisesti. Tule ambulanssilla, jos lapsi on perätilassa, odotat kaksosia tai lapsivesi menee alle 37 raskausviikolla, ilmenee kovaa kipua tai veristä vuotoa.
 
victoria Onnitelut nyytin saapumisesta :heart: Ja muillekin jos minulta nyt joku ohi on mennyt.

Qwetyli Tsemppiä huomiseen :heart: Tulehan sitten kertoilemaan itsestäsi kun jakselet :)

nasumasunen Meillekin sukuun synty samana päivänä tyttö kun serkku kävi pyöräyttämässä :) ja sitä uutista kun sai odottaa... huh :)

Täällä ollaan jo niin odottavalla kannalla kanssa. nyt rupeaa vauvoi satelemaan sellaisella tahilla et haluan äkkiä tämän omanikin täältä maailmaan..

Edellis yönä heräsin vissiin jonkun näköisiin supistuksiin mut meni sit ohi ja sain nukuttua mut mikään asento ei ollut hyvä ollenkaan.. ainoa asento jossa pystyn olemaan on vasemmalla kyljellä. niin selällään kuin oikealla kyljelläkin niin ahistaa heti oloa ja happi loppuu..


arpia on ruvennut masuun tulemaan enenemissä määrin mut ei ne onneks järkkyi viel oo..
4 päivää oltu virallisella äippälomalla ja nyt jo haluan töihin... :) mut ehkä sit vaan tyydyn kotona siivoamiseen. ja ajattelen kollegoi siel työmaal vaan myötötunnosta

moon stars ja tirppa 35+3
 
Kiitos kun muistutitte siitä streptosta! Mun ohjeissa lukee, että 36+6 pitää viimeistään ottaa (miksihän?) ja kas, sehän on huomenna... Täällä otetaan kaikilta ja ohjeet ja putkilo on siis kotona odottaneet pari viikkoa... Täysin unohduksissa! Huomenna mulla on kyllä neuvolalääkärikin, joten eiköhän selviä. Olen ollut neljä viikkoa flunssassa ja tänä viikonloppuna tämä taas paheni, joten toivottavasti se voi kirjoittaa vaikka lähetteen labraan tulehdusarvoja varten. Alkaa vähän kyllästyttää... Tässä vaiheessa toiveajattelu on huipussaan että syntyisi etuajassa :) Mutta eipä taida todellisuudessa merkkejä sellaisesta olla.
 
Neljättä odottava
Painosta, mulla tullut kans jotain 12kg:n luokkaa, isoa vauvaa kyllä odotellaan... ja alkupaino kans ylärajoilla, joten ahistaa joka kerta puntarille meno... :/ Onneks tiedän että paino laskee roimasti heti synnytyksen jälkeen... kun vain saisi sen pidettyäkin niin alhaalla!

Voi että mä repesin tolle luppelon löytämälle ohjeelle: "Mene kontalleen ja nosta pylly ylös ettei paine kohdistu emättimeen tms ja mene siinä asennossa sairaalaan".. Nii mulla alko mielikuvitus heti laukkaa: soittais taksin et saisinko tilataksin, jossa on luiskat, niin on helpompi kiivetä kyytiin. Sitte konttais pylly ylhäällä ovesta ulos ja takaperin luiskaa pitkin taksiin, ettei vaan painetta kohdistu napanuoraan/emättimeen! :"D

Omaa napaa: Viime yönä heräsin järkyn kipeisiin supistuksiin! Niiiden aikana ja välillä vihlo julmetusti tonne alas oikealle. Mä huohotin sängyssä ja mietin et mitä tää on, kellottelin et 3-10min välein tuli supistus ja sen aikana se vihlonta koveni aina ja viilsi tosissaan. Mietin et herätänkö miehen vai soitanko sairaalaan vai ambulanssin vai mitä!? Ja että en mä vielä haluakaan synnyttää, ku ei mulla oo vielä valmiina edes kaikkea! Ja että voinkohan näillä viikoilla (36+) edes synnyttää tossa lähisairaalassa vai pitääkö mennä yliopistolliseen... parisen tuntia kärvistelin ja sit lähin vaeltelee pitkin taloa ja puuhastelin kaikkea, nii ne supistelut lakkas. Vielä se vihlova kipu jäi oikeelle alas, mut hälveni aamuun mennessä.

Soitin sit sairaalaan, nii ensinnäki saisin mennä sinne jo synnyttää. Toisekseen se sano et joskus supistukset tuntuu viiltävänä kipuna oikealla alhaalla, joskus vasemmalla ja joskus keskellä. Ja että se voi olla myös joku kramppi, mutta jos se ois umpilisäke, nii se kipu ei ois aamuun mennessä hälvenny, vaan pahenis vaan ja lämmöt nousis.

Mut arvaatte varmaan, et kiire tuli tänään alkaa laittelee viimeset vauvan jutut valmiiksi!! Ei sitä näköjään tiiä millon se sit tosissaan käynnistyy! (Aikasemmat syntyny ihan lasketun päivän tienoilla, joten siihen oon valmistautunu henkisesti nytkin.. ja aikasemmin ei oo noin kivuliaita supistuksia tullu muuta ku synnytyksessä...)

Neljättä odottava rv 36+2
 
Hep! Täällä yksi, jolla maha naksuu! :D Naksumista kuulunut noin kuukauden verran. Nykyään ääni niin kova että mieskin kuulee sen :attn:. Ollaan ihmetelty ja etsitty selitystä. Hassu ääni!

Mä en ole mistään streptokokkinäytteestä kuullutkaan, eli ei vissiin oteta täällä automaattisesti. Painoa täälläkin tullut semmoset 12kg raskauden aikana :kieh: Hurjaa.

Kiinnittymisestä: viime tiistaihin mennessä (lääkärikäynti) ei ollut ainakaan kiinnittymistä tapahtunut. Edelleen vaikea hengittää ja tissien ja mahan väliin ei vieläkään kämmentä mahdu, eli ei taida olla kiinnittynyt. Kiinnittyykö kaikki vauvat laskettuun aikaan mennessä? Mitä jos ei kiinnity? Miten synnytys sujuu, jos vauva ei ole laskeutunut? Onko laskeutuminen ja kiinnittyminen sama asia? :confused::confused:

Mahakani ja Naxu 36+5
 
Moikka kaikille!

Pääsimme vihdoin perjantaina vauvan kanssa kotiin :) Syömisen opettelua oli pikkuisella noin viikon verran, vaikka sokeritipasta ja sinivalosta pääsikin eroon jo aiemmin. Teho-osastolla meni siis yhteensä päivän vajaa kaksi viikkoa. Ennen synnytystä olin sen kaksi päivää itse osastolla. Tuntuu kyllä ihanalta olla kotona.

Itse olen toipunut tosi hyvin ja haava on parantunut. Olemme jo vauvan kanssa ulkoilleetkin eilen ensimmäistä kertaa. Pieni on myös tissille oppinut tässä parissa päivässä lähes kokonaan ja tänään ei pulloa ole tarvittu ollenkaan :)

Onnea myös muille vauvan saaneille miunkin puolesta.

Päivittää voipi listaan pituus 49cm ja paino 3570g

Piiu ja vauva 2vko 1pvä
 
Kaikki vauvat eivät kiinnity tai laskeudu ennen synnytyksen alkua, omat ovat laskeutuneet vasta syntymäpäivänään. Kiinnittyminen tarkoittaa vauvan pään kiinnittymistä lantioon, lapsen pää voi vielä kiertyä kuitenkin tässä vaiheessa eli ei tarkoita sitä että pää jäisi "jumiin", sikiö pystyy vielä sitä kiertämään.
Tässä vähän tietoa tuosta sikiön pään kiinnittymisestä ja rotaatiosta synnytyksen aikana:
"Kohdun supistuksien voimasta sikiön pää painuu alaspäin. Kun sikiö painuu lantion yläaukeamaan, asettuu pää siten, että sen kapein halkaisija kulkeutuu lantion läpi. Avautumisvaiheen päättyessä kun kohdunsuu on täysin auki, pääsee sikiön pää laskeutumaan alas lantion loukkoon.
Samasta lähteestä:
"ensimmäinen kiertoliike tapahtuu, kun synnytyskanavan suunta ja muoto muuttuvat. Ne pakottavat sikiön tarjoutuvan osan suuntapisteen kääntymään eteen. Tässä asennossa sikiön pää mahtuu istuinkärkien välistä."
Ja edelleen:
"Kun sikiön pää painuu lantion ala-aukeamaan, pakottavat välilihan ja lantion lihaksisto pään oikenemaan. Pää alkaa suoristua siten, että sikiön pää ei enää ole kohti rintaa ja niskan seutu jää häpyliitoksen alle. Täten syntyvät otsa, kasvot ja viimeisenä leuka"

Kaikki vauvat eivät synny samassa asennossa, täältä voi mm. lukea lisää vauvan optimaalisesta asennosta:
Optimaalinen vauvan asento synnytyksess

Tässä taas esim mainitaan miten voi vaikuttaa synnytyksessä jos vauva ei ole laskeutunut:
"Ponnistusvaihe alkaa, kun kohdunsuu on täysin auki (10 cm) ja lapsen tarjoutuva osa (pää tai peppu) on matalalla. Tässä vaiheessa synnyttäjä tuntee voimakasta painontunnetta / ponnistamisen tarvetta. Joskus vauvan tarjoutuvan osan laskeutumista ja ponnistamisen tarvetta joudutaan odottamaan, vaikka kohdunsuu on täysin auki (ns. siirtymävaihe). "

Oliko näistä apua, Luppelo ja Mahakani?
 
wc-ankka ja miinuska: kiitti, valaisi asiaa paljon nuo tiedot.. :) jännä kun ei oo tullu enempää googleteltua tuota kiinnittymis-/laskeutumisasiaa vaikka kaikkea muuta joka pv googlesta tulee etittyä raskauteen liittyen :D ja tsemppiä miinuskalle, toiv. pysyy vielä jonku aikaa mahassa:) mulla on taas ke kokoarvio äitipolilla.

luppelo rv 36+4
 
Nyt pikkuisen oma napailua, kun en muista mihin kaikkeen piti kommentoida. Ainakin se, että vauvan saaneille isot onnittelut! :flower:

Mutta tosiaan eilen oli jännä päivä. Eilen joskus puolen päivän aikaan alkoi tuntua napakoita supistuksia. Niitä tuli eka kolme vartin sisään. Sit ne loppui. Kohta niitä tuli taas pari paljon napakampaa lyhyen ajan sisään. Sit taas oli jonkun aikaa, ehkä tunnin ettei tullut kuin vain kivuttomia koveteluita. Sitten tuli eka semmoinen järkyttävän kova supistus. Semmoinen, joka kesti varmaan minuutin ja se repi reisistä ja poltti mahaa ja selkää ja tuntui että repeää lantio nivelet ja että se vauva työntyy alas päin. Se oli hurjaa. Silloin tuli ihan itku. Ja sen jälkeen tuli taas epäsäännöllisesti kovettelua ja perus napakoita supistelua. Sit vielä joskus neljän aikaan tuli toinen samanlainen tuollainen raju supistus ja tuntui et jalat lähtee alta. Sit ne illan aikana hiipui supistukset kokonaan pois. Ja sit kohdunsuuta kun mies aina kokeilee niin pari päivää sitten, kun se kalvoja pyöritteli niin mahtui vain sormi ja eilen sinne mahtui hyvin kaksi sormea sisään. Aika vähällä työllä aukeaa tuo kohdunsuu. Vois ajatella, että nuo pari rajua supistusta ois sen työn tehnyt. Saapa nähdä milloin oikeasti saada vauva syliin!

Nyt siivoileen! :)

Mixed 38+?
 

Yhteistyössä