Marraskuussa 2010 syntyneet <3

Meillä nukutaan myös kyljellään. Välillä selällään. Kylkeä vaihdellaan mut ei mitenkää tarkasti. Poika tykkää enemmän nukkua vasemmalla kyljellä.

Huh onneksi anoppi lähti. Mulla on hyvät välit anoppiin, 300 km. Mutta nää kyläilyt käy hermoille välillä. Mut täytyy ymmärtää et hänelle poika on ensimmäinen lapsenlapsi ja mun äidille tää on 12. ja isälle 14. lapsenlapsi.

Poika on nukkunu tosi paljon tänään. saapi nähdä miten yö menee.

Hei muuten. Onko ihan normaalia että mulla aina makuulle mennessä tulee selkään ihan ihme kipuja. Sellanen niinku särky mut tulee iskuna. Vaikea selittää. Täytyy kyllä varata hieroja aikaa kun hartiatkin on jumissa, meni jo laitoksella kun oli niin huono nukkua.
 
terese juu oli K-HKS mulla synnärinä. onneks mun kohdalla vaan toi yks lastenhoitaja olis sitä lisämaitoo tyrkyttäny, muut hoitajat oli kyllä mukavia (yhtä lukuunottamatta.) en kyllä ees kertaakaa laskenu vauvaa sänkyni viereltä kansliaan hoitoon tms joten eivät päässeet lisämaitoja salaa juottamaan :kieh:

eveny tsemppii anopin kaa ja hyvä et se lähti!! niin törkeetä musta tollanen. mielipiteensä musta voi ehkä sanoo esim kerran (ja mielellään hienovarasesti!) mutta se saa mun mielestä riittää!! kyllä vauvan omien vanhempien tulee saada tehä päätökset ja niitä pitää kunnioittaa!

ikää kysyttiin, itellä ikää 26v (samoten kuin siipalla.)
 
Jos sitä siirtyisi tänne minäkin, elikkä poitsu syntyi 8.11. rv39+4 3845g ja 53cm. Pipoa en nyt muista.

Meillä on arki lähtenyt ihan hyvin sujumaan, pientä mustasukkaisuutta on ollut ilmassa, mutta aika pientä. Pieni mies nukkuu öisin 2-3 tunnin pätkiä, joten itsekin olen saanut hyvin nukuttua, eikä väsymystä ole ollut.

Istuminen tuottaa vielä itsellä hankaluuksia epparihaavan ja peräpukamien vuoksi, mutta päivä päivältä menee vaan paremmin. Auton rattiin uskalsin tänään lähteä, kun tuntui, että istuminen jo onnistuu suht hyvin.
 
Pullomaidon määrästä Meillä poika syö yleensä sellaisen 90-100ml kerralla,joskus menee vähän enemänkin. Poika syö 3-4 tunnin välein, joskus tunnin-kahden välein.

Kyljellään nukkuu,mut yleensä kääntää itsensä selälleen jossain vaiheessa. Ollaan vuoroteltu puolia,yöllä tosin aina samalle kyljelle laitan,niin että näen pojan naaman.

Ikä Itsellä ikää 26v.
 
korvike: tissimaidolla ollaan menty mutta nyt olen kahtena iltana joutunut antamaan tissittelyn päätteeksi korviketta kun jää selvästi nälkäiseksi ( perjantai-iltana meni 50ml ja lauantai iltana 30ml ) ja jos toinen on koko ajan tissillä niin eihän se maito kerkiä ees nousta, yöllä tissit tuntuukin jo täysiltä ja heruvat pienestä liikkeestäkin ja muina aikoina on oma maito riittänyt hyvin. eikä tunnu yhtään huonolta itestä että korviketta annan, pääasia että vauva on tyytyväinen toki toivon että oma maito riittäisi jatkossakin ettei tarvitsisi antaa enempää korviketta kuin tuon kerran päiväs mut sen näkee sitten..

kurpitsa ja aarni tänään 2vkoa
 
Meillä oli aivan ihana yö. Mentiin unille puolilta öin ja poika heräs vasta puoli 6!! Sit nukuttiin kyllä vain 2h.

Mulla on ongelmana koko ajan pään särky. Taitaapi olla hartiat jumissa.

Meillä menee lypsymaitoa pullosta 40-100ml. Tissin jälkeen siis noita otetaan. Äsken lypsin aamu maidot sen jälkeen kun olin toisesta tissistä imettänyt. Lypsyllä tuli 150ml eli maitoa riittäisi mutta poika ei jaksa juoda kun lisämaitoja meni sitten vielä 100ml pullosta. Tuon pään säryn takia lypsän usein kun ei viitsi imettää heti kun on ottanut särkylääkettä. Pitää melko vahvaa lääkettä ottaa kun mulla on paha migreeni ja ihan pikku lääkkeet ei auta.

Eveny ja "Taavi"poju 2vk
 
Meillä meni yö vähän heikommin kuin Evenyllä :). Pojalla oli vatsavaivaa jota sitten heräsi itkemään noin tunnin välein..aamuyöstä nukuttiin muutama tunti sohvalla kun tultiin olohuoneeseen telkkua katsomaan. Jospa sitä sitten tänä yönä sais paremmat unet.

Joko vauvoilla on napatynkä irronnut? Meillä ei vielä mut ei ole enää kovin paljoa kiinni. Aamulla huomasin et punottaa ilkeästi yhdestä kohtaa ja nyt pelottaa et alkaa tulehdusta sinne pukkaamaan. Onneksi anoppi tulee huomenna kylään niin saa katsoa tilanteen kun on kätilö ammatiltaan :).
Meillä anopin kanssa on onneksi hyvät välit. Hää on viisas siinä asiassa että antaa meidän hoitaa lapset niin kun halutaan eikä jakele ohjeita jollei erikseen kysytä. Välimatkaakin tosin on et harvoin nähdään joten sekin voi vaikuttaa siihen et välit hyvät :D

No juu, nyt jos pienet tirsat koittas ottaa kun pikku heppukin nukkuu ja isommat ulkona pulkkamäessä!
 
anopit: meidän perhe ei olla oltu pahemmin tekemisissä anopin kanssa, välit on melkein kokonaan poikki, ollaan nähtykkin viimeksi 2 vuotta sitten, vähän harmittaa lapsien takia lähinnä kun tää meidän keskimmäinen lapsi on ollut mummansa sylissä viimeksi 7kk:den ikäsenä eikä taatusti tiedä edes kuka tää ihminen on jos nyt tulis käymään..ei toki ole sitä pelkoa että edes ristiäisiin vaivautuis tulemaan ei se tullut kutsuttuna edes lapsien synttäreille kesällä joten tuskin menee edes ristiäiskutsua sinne päin...vaikea korjata välejä jos toinen ei tule yhtään vastaan vaan narisee ja valittaa joka asiasta :stick:

napatynkä irtos tos 1,5vkon iässä
 
Täällä napatynkä irtosi 6 vrk iässä, mutta vielä erittää. Olen putsaillut sitä muutaman kerran päivässä ihan puhdistusaineella.

Viime yö oli yhtä hulinaa... Nyt on tyttö päivälläkin ährännyt hirveästi ja piereskellyt koko ajan :| Nyt mä sitten mietin, onko tuo korvike syynä vai joku mun syöminen :confused:

aletheia ja Milla 17 vrk
 
Minäkin tänne tunkisin itteni, vaikka kans jakauduin tuolla lokakuun puolella;)

Eli poika syntyi 26.10. Painoa 3400, pituus 51 ja pipo 35.5

Tissimaidolla ollaan täällä menty. Välillä tuntuu, että ei jaksais enää imettää... Ootan niin sitä päivää kun tähän syöntiin tulis jotain rytmiä! Välillä menee usean tunnin unet ja sitten saattaa riippua tissisuussa kaks tuntia! Ei toki syö koko 2tuntia, mutta kun laittaa pois rinnalta, niin melkeen heti tahtoo takasin. Paino on noussut pojalla tosi hyvin, että maitoa tuntuu riittävän. Nännit on kuitenki kovilla, vaikka rintakumin kanssa imetänkin. Poika ei huoli ilman kumia rintaa, vaan lähinnä massuttaa ja lussuttaa vaan niin, että rinta tulee ihan sairaan kipeeksi:'( Yritän nyt motivoida itseäni tämän imetyksen kanssa, toivotaan että jaksan ainakin sen kolme/neljä kuukautta tätä rintarallia.

Napatynkä lähti vähän reilun viikon iässä. Ihan hyvin on parantunut eikä enää eritä. Ulkoiltu on muutamaan otteeseen. Sisälle olen kuitenkin laittanut aina nukkumaan, kun meillä ei tuota itkuhälytintä vielä ole, niin menis niin kauheaksi valvomiseksi tuonne vaunuihin. Pukki taitaa meille tuoda tuon itkuhälyttimen, joten talven mittaan sitten unille laitan vaunuunki. Jos nyt pakkaset antaa periksi moiselle...

Ikää mulla on 31 ja isännällä 34. Ja pikkumiehen lisäksi meillä siis 9-v esikoispoika:heart: Ja anopista en edes halua sanoa mitään... Ei kuuluta toistemme fanijoukkoihin:x
 
Minäkin voisin siirtyä tänne :)

Eli poika syntyi 28.10. rv 38+4, 3530g & 50cm, pipo 37cm.

Imetyksessä täälläkin takkuilua, ensin imetän toisesta rinnasta 10-15 min ja toisesta sama ja päälle lisämaitoa 50ml(ennen 70 ml) ja öisin 70-80ml.
Napatynkä irtosi 8vrk iässä
Masuvaivat alkoi kiusaamaan poikaa alkuviikosta eikä sitten melkeinpä nukkunutkaan yhtään paitsi öisin, sitten kokeilin tota masulla nukkumista vähän väliä niin johan helpotti kummasti, ja perjantaina sain mallasuutetta joka auttoi myös, kun ei tavaraakaan tullut ulos. Muuten poika on nukkunut selällään koska mä sain sellasen käsityksen että suositellaan vaan selällään nukuttamista?? Mutta ei nähtävästi pidä paikkansa :D
Ikä 20 v.

Maria & poju 24 vrk
 
Moikka

Voisin tunkea tähänkin ketjuun mukaan.
Meidän tyttö syntyi 5.11. painoa oli 3440g ja pituutta 50 cm, pää 35,5 cm muistaakseni.

Vauva on tuntuu tosi helpolta tapaukselta esikoiseen verrattuna ja olenkin ihan ällikällä lyöty miten helppoa voi joskus vauvan hoito olla. Esikoinen ei osannut syödä rintaa kunnolla ja nukkui huonosti. Tämä uusi tulokas onkin onneksi ihan siskonsa vastakohta ja ihanan tyytyväinen tyyppi.

Imetyksestä: hyvin on lähtenyt käyntiin imetys. Etukäteen kammosin imettämistä esikoisen huonosta imetyskokemuksesta johtuen, mutta tämä vauva onneksi tietää mitä tehdä ja osaa syödä hyvin. Ymmärrän kyllä erittäin hyvin teitä, joilla on ollut ongelmia imetyksessä, toiset vauvat valitettavasti ovat huonoja syömään rintaa ja se on äidille tosi turhauttavaa, etenkin jos on etukäteen haaveillut imettävänsä vauvaa kauan.

Pikku-Katti ja Pikku-J (2vk)
 
Evenyn yö kuulostaa tosi mahtavalta! :D täälä ei todellakaan nukuta noin pitkiä välejä vaan viime yönäkin 2 tunnin välein poika halus tissille ja aina kun yritin laittaa viereen nukkumaan niin heti tahtoi takas tisille. Nännit on hellänä mullakin ja purenkin välillä huulta kun poitsu nappaa kunnon imun päälle auts! mietin tossa et auttaiskohan se lasinol mitään tohon nänni aristukseen? oon kyl katellu et ei ne ainakaan vielä auki oo ja kipukin tuntuu vaan silloin alussa kun poitsu nappaa kiinni. Sinnikkyydellä siis täälläkin mennään eteenpäin :)

nukkuus teiän vaavit kans perhepedissä niinku meillä? vai saako joku siirrettyä pienokaisen pinnikseen yöllä? meillä pinnis toimii tällä hetkellä pojan vaatevarastona, kun musta on helpomi laskee poitsu aina viereen sille puolelle minkä tissin oon syöttäny.

napatynkä irtos 4 päivään iässä ja parani ihan huomaamatta.

ikää on mulla ja miehellä molemmilla 24.

ulkoiltiin tänään ekaa kertaa 1/2 tuntia ja teki kyllä tosi hyvää :)
Mitäs mieltä ootte siitä 10 asteen pakkas rajasta et uskaltaako yli sen vaunuilla edes lyhyitä aikoja vai onks se ihan ehdoton?

nukuttamisesta meillä nukutaan kyljellään ja selällään ihan miten milloinkin, masullaankin pidän poikaa välillä sylissä ja hereillä ollessaan kun tuntuu siitä niin tykkäävän :)

onks kellään kokemusta kantoliinan kanssa imettämisestä? mä oisin siitä kiinnostunut et pystyis liikkumaan kädet vapaana samalla ku poika sais syödä. niitä sidontoja on vaikee löytää mistään :(

hipsu ja joni 14vrk.
 
hipsu meillä ei voi nukkua perhepedissä kun mies nukkuu niin kauhean sikeästi ja on iso mies (pituutta pari metriä ja painoa sen mukaan) eli pelkona et vauva jää miehen alle. sitten siihen lisäksi meidän pikkukoira nukahtaa miehen kainaloon iltaisin ja siitä siirtyy jalkopäähän kun tulee kuuma. Koiraa ei vielä ainakaan kauheasti vauva kiinnosta mut ei uskalla yöllä riskeerata. Aamuisin minä koira ja vauva kyllä nukutaan sängyssä vieretysten.

Koirasta: onko muilla koiria ja miten ne on suhtautunut uuteen tulokkaaseen?
Meidän peto tosiaan ei kauheesti oo kiinnostunut vauvasta mutta eilen anoppi haki vauvan sängystä ja koira nosti metelin et nyt väärä ihminen vie vauvan. Haukkui anopin jaloissa niin kauan et mies meni paikalle.
 
Imetyksestä Onko kellään samanlaista tilannetta, että toisesta rinnasta tulee maitoa HUOMATTAVASTI enemmän kuin toisesta? Mulla toisesta tulee vaan joitain tippoja pääsääntöisesti, kun taas toisesta tulee enemmän. Kysyin lääkäriltäkin mistä voisi johtua, mutta hän sanoi vaan, että niin vain joskus on. Rinnat on vielä ihan hassun näköiset, kun toinen on selkeästi isompi kuin toinen ;)

Eveny Meillä löytyy kaksikin isoa koiraa, joista ainakin toinen nukkuu sängyssä mun ja miehen vieressä. Parhaimmillaan (tai pahimmillaan) molemmat ;) Meillä siis olis jo raskausaikana itsestäänselvyys, ettei vauva nuku meidän sängyssä. Tosin luulen etten ilman noita koiriakaan uskaltaisi vauvaa sänkyyn ottaa. Meillä siis kaksi koiraa ja kumpikaan ei ole ollut vauvasta erityisen kiinnostunut/utelias. Vanhempaa (7 v.) ei kiinnosta pätkääkään, ei tule edes lähelle. Nuorempi (3v.) silloin tällöin vähän haistelee, mutta eipä paljon muuta.

Terese ja poitsu 6 viikkoa
 
Hei! Minäkin voisin ilmottautua mukaan. Eli poika syntyi 5.11, kokoa oli 3840 g ja 51 cm ja pipo oli 37 cm. Synnytys sujui hyvin ja sain vain muutaman tikin muistoksi.

Tänää harjotellaan nyt sitten arkea vauvan kanssa kotona ilman isää. Mies oli siis kaksi viikkoa isyyslomalla ja pitää kolmannen viikon keväällä. Mä oon aika väsynyt, kun en oikeen osaa nukkua päiväunia, enkä aamulla osaa nukkua pitkään. Vauva syö vaan n. 3 kertaa yössä, mutta aamuöisin on nyt ollut vatsavaivoja, mitkä valvottavat minua ja pientä. Syön itse nyt 2:ta antibioottia eli epäilen, että niistä johtuvat. Nukkuminen oli tarkotus tapahtua omassa sängyssä, mutta tähän asti ollaan kyllä nukuttu vauvan kanssa virekkäin. Sitten kun masuvaivat helpottaa ja olen itsekin vähän pirteämpi niin voidaan kokeilla sitä omaan sänkyyn siirtämistä aina imemisten välissä. Tällä hetkellä vauva herää heti jos johonki siirretään.

Mulla imetys on sujunut suhteellisen hyvin ja ollaankin pärjätty ilman lisämaitoja. Enemmänkin ongelmana on että maitoa tulee liian nopeasti. Yritän vähän pumpata ennen imetystä, jotta ei tulisi sen takia noita vatsavaivoja.

Meillä on yksi 2 vuotias labbis. Se vähän nuuskii vauvaa, mutta muuten antaa olla. Enemmänkin on vähän masentunut, kun ei saa niin paljoa huomiota nyt kun vauva vie aikaa. Mutta kaipa se tottuu. Lenkillä käydään koko perheen voimin ja ollaan tehty jo pitkiäkin (11km) lenkkejä.

Onko hyviä vinkkejä noihin vatsavaivoihin? Rela-tipat on jo käytössä antibioottikuurin takia (lääkäri suositteli) ja tosiaan yritän aina vähän pumpata ennen imetystä kun multa toi maito tulee niin vauhdilla, mutta silti tuntuu kovasti nyt kärsivän.

Birre86 ja poika 17 vrk
 
Päivitys, eli rv oli 39+3.

Imetys täysimetyksellä mennään. Ennen kuin mun maito nousi, sai vähän korviketta, mutta nyt pelkkää tissiä. Ihan uusi juttu mulle, kun esikoisen kanssa ei onnistunut, silloin syynä pehmeän suulaen halkio. Mutta aluksi tuntui, ettei imetys oo yhtään mun juttu.. jotenkin ahdisti... mutta nyt kun tissit ja nännit tasantuneet, niin on se imetys näyttänyt ne hyvät puolensakin. Mutta pulloon siirrytään jos siltä tuntuu. Ja kun alan taas harrastamaan jalkapalloa ja salibandya tammikuussa, niin pullo tulee väistämättä silloin kuvioihin ainakin treeni-iltoina.

alakuloa esiintyi mulla ekalla viikolla varsinkin aamuisin! viime viikolla vielä jonkun verran ja nyt tuntuu helpottavan. Kun on päässyt taas liikkumaan ja kyläilemään, niin mieli piristynyt. Ja paljon oon tavallaan "surrut" esikoisen puolesta, kun ei enää saa kaikeka huomiota ja en ehdi puuhailla hänen kanssaan tarpeeksi... mutta eipä hän ole maailman ainoa isoveli :D että varmaan sopeutuu. Ja mielestäni on hyvin sopeutunutkin.

napatynkä irtosi noin 1,5vkon iässä.

yöllä nukutaan noin 3h. Onpa yksi 4h pätkäkin tälle taipaleelle mahtunut, mutta muuten tuo 3h on oikein passeli. Kun vain pysyisi tuossa, eikä tihenisi, kuten esikoisella..

ja kumpa koliikki pysyisi poissa, esikoisella se helpotti vasta 3kk jälkeen :/ en muista koska se alkoi... joten koskakohan voi "huokaista" ja todeta, että ei ole pelkoa koliikista?

Mutta voimia kaikille, joilla koliikkivauva, tiedän, mitä se voi pahimmillaan olla! Koittakaa jaksaa, se loppuu kyllä ja jaksaminen palkitaan!

suhveli ja poika 17vrk
 
niin ja nukutetaan kyljillään ja vaihdellaan ihan fiiliksen mukaan, ei mitenkään säännöllisesti. Ja sitterissä meilläkin monesti selällään. Masullaan aattelin alkaa pikkuhiljaa nukuttaan joskus parin vkon päästä. Ehkä jo ennemmin, jos ilmenee masuvaivoja..
 
Terese täällä on toinen tissipuoli :D Toisesta tulee yli kolme kertaa enemmän maitoa ja paljon nopeammin. Helppo verrata, kun pumppaan kaiken maidon. Mun äidillä oli sama juttu. Hän kyllä imetti meitä lapsia, mutta myös luovutti naapurin keskoselle. Oli kuulemma oikea mansikki :D
 
koiruuksista
meillläkin tosiaan 2 bordercollieta, vajaa 13v ei välitä vauvasta mitään mutta hän onkin "kaiken nähnyt" herrasmies, ja kuin ihmisen mieli, joten suhtautuminen oli mulla tiedossa..3v nuorukainen taas oli ihan järkyttynyt kun vauva tuotiin kotiin ja karvat pystyssä ja ihmeissään. annettiinkin sen totutella parisen viikkoa vauvan ääniin ja tuoksuihin eri tiloissa eli ovien takana ja vasta vähän aika sitten sai tulla moikkaamaan vauvaa ja ei ollut enää moksiskaan. herkkä kaveri vaati hieman totuttelua :) koirat meillä yleensä päivät ulkona ja yöt eteisessä oven takana ja en kyllä missään tilanteessa jättäisikään niitä vauvan/lapsen kanssa..

nukkumisasennosta
meillä nukutetaan vauva vuorottain eri kyljille. tuota mahallaan nukuttamistahan ei suositella vielä näin pienille koska lisää kätkytkuolemariskiä. tai pikemminkin voisi sanoa niinpäin että selällään nukuttaminen vähentää riskiä reippaasti. annan vauvan olla mahallaan sitten välillä hoitojen/valvomisen yhteydessä tm.

ulkona nukkuminen
ootteko muut saaneet nukutettua ulkona? mä olin eilenki koiruuksien ja tytön kanssa tunnin vaunuttelemasa mut heti ku tultii takas pihaa ja liike loppu niin alko parku. pariin kertaa käytii liikuttamassa vaunuja jolloin parku aina heti loppu mut sit siirrettii vaa sisälle omaan pinnikseen nukkumaan. tänään ajattelin taas kokeilla lenkin jälkeen, saas nähdä...
 
Imetyksestä olette keskustelleet. Mä olen samaa mieltä muiden kanssa siitä, että on ihan sama saako lapsi ravintonsa tissistä vaiko pullosta, kunhan jompaa kumpaa saa. Tärkeintä on, että lapsi kasvaa, eikä se tapa millä sitä ravintoa saa.

Meillä tuo neiti tykkää myös tissillä olla. Hän on siinä vaihdellen 20 minuutista aina 2 tuntiin.
Lisämaitoa en ole antanut muuten kuin viimeisellä syötöllä ennen yöunia (noin klo 24) ja silloinkin 20-40 ml kerrallla. Lisämaitoa hän saa kun hän on ensin syönyt yhden tunnin toista rintaa ja sitten vielä toisen tunnin toista. Yleensä tässä vaiheessa ja siihen kellon aikaan olen ollut itsekin niin väsynyt jo, että tuo lisämaidon antaminen on ollut tehokas tapa saada neiti unten maille.

Meidän neiti myös selvästi tankkaa itseään maidolla illalla ja siksi viihtyy pitkät ajat tissillä. Pitkien imetyskertojen ansiosta hän on jo kahtena yönä peräkkäin nukkunut 6 tunnin keskeytyksettömät yöunet. Eli kyllä se pitkä tissilläolo ennen yötä on kannattanut, vaikka välillä se onkin raskaalta tuntunut.

Vauvan nukuttamisesta vielä. Mä pyrin siihen, että nukutan vauvaa vuorotellen eri kyljellä. Eli aina kun laitan hänet sänkyyn niin laitan eri kyljelle kun viimeksi. Selällään vauva ei ole nukkunut muuten kuin satunnaisesti sitterissä. Ulkona en ole vauvaa nukuttanut. En ole vain raaskinut laittaa kun siellä on niin kylmä.

Napatynkä on meillä vielä paikallaan.

Ikää mulla on 35 ja miehelläni 34. Meidän pojat ovat 2 vuotta ja 6 kuukautta ja 4 vuotta 9 kuukautta.

Katja-75 ja PikkuNeiti 6 vrk
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta perhepedistä vielä. Meillä neiti nukkuu omassa sängyssään muuten, mutta kun hän herää aamulla esim klo. 6 niin silloin otan hänet viereeni imetykselle ja me nukumme molemmat vierekkäin aina seuraavaan imetykseen asti. Meilläkin neiti herää herkästi jos häntä lähtee meidän sängystä siirtämään omaansa, joten tämä on ollut toimivin tapa toimia.
 

Yhteistyössä