Marraskuussa 2010 syntyneet <3

Josefiina84 Meillä nukutaan tosiaan 3-5h unia mutta odotan minäkin lapsen kasvamista. Tuntuu et oon ihan kauhea äiti kun haluaisin jo tämän vauva ajan yli. Vaikka koko ajan kauhistelen miten poika kasvaa niin silti vaan odotan et sais jotain tehtyä. Vauva aikana pitäis pystyä tekemään jotain mut ei onnistu täällä. Itse saan syötyä vasta kun mies tulee kotiin ja pitää poikaa. Koira on varmaan ihan masentunut kun mamista ei oo enää kaveriksi. Sit jos poika nukkuu hyvin niin mä en jaksa tehdä mitään. Istun vaan sohvalla ja katson tv:tä tai oon koneella. Ei touhuaminen huvita yhtään.

Pikku-Katti kiitos imetys mielipiteestä. Mä alan jo itse masentua kun kaikki odottaa mun imettävän (niinkun olen täällä jo tuhannesti kertonut:ashamed:) vaikka itse en kyllä nauti pätkääkään imetyksestä. Mä lupasin neuvolatädillekin et lypsän niin kauan kun mahdollista ja yritän yhä imetystä mutta lopetan jos ei meinaa onnistua. Poika ei vaan saa ruokaansa tissistä ja siinä menee hermo mulla ja pojalla. Eli huono imetyskokemus täälläkin esikoisesta.

Neuvolassa käytiin tosiaan tänään ja poijalle tullut painoa yli puolikiloa syntymäpainoon (eli kasvaa hyvin vaikka imetys ei onnistu, tähän ajatukseen tuudittaudun itse).

Eveny ja Taavi 2,5 vk
 
Tyttö syntyi ma 22.11 klo 21:00 rv 40+2 3355g, 51cm ja py 35,6cm :heart: Eilen kotiuduttiin ja nyt opetellaan uutta arkea. Ylpeä isosisko on vähän hämillään mutta eiköhän tottune tilanteeseen :p

ziziz ja neiti 2,5vrk
 
Onko kellään kokemusta tuosta Eisbärchenin fleece-lämpöpussista, joka on suunniteltu erityisesti pikkuvauvoille? Lähinnä mieti, mitä vauvalle pukee tuon pussin alle? Tarkeneeko pelkillä sisävaatteilla vai pitääkö olla esim. fleece-tai villakerrasto vielä lisäksi? Oletuksena 5-10 asteen pakkastilanne..

Terese ja poitsu 6 viikkoa ja rapiat
 
Moi vaan kaikille!

Meillä arki lähtenyt rullaamaan ihan ok. Vauva tänään 16 vrk ikäinen. Täysimetyksellä mennään ja neiti onkin kova tyttö tissillä olemaan. Eilen kävi terkkari kotona, hyvin kasvaa tyttö, syntymäpaino 3150g ja eilen 15vrk iässä jo 3850g!
Eilen aloiteltiin d-vitamiini, ostin niitä gefilus d-tippoja, ei ainakaan vielä ole massuun käynyt. Vauva on perustyytyväinen, sylissä tykkää paljon olla. Viime yönä valvottiin klo1-4 ja tissiteltiin lähes koko tuo aika... Meillä syödään välillä ½ tunnin välein, välillä nukkuu kolmekin tuntia putkeen, ei mitään säännöllistä rytmiä ole.

kirppunen ja neiti 16vrk
 
Tää vois liittyä kans joukkoon mukaan, vaikka enemmän tuleekin varmaan lueskeltua teidän muiden juttuja, kuin kirjoteltua!
Meidän tyttö syntyi 16.11 klo 1.25, rv 39+6, mitoin 3790g ja 52cm, py 34,5cm.

Tähän asti kaikki on mennyt hyvin, imetys onnistunut loistavasti, mihin olen enemmän kuin tyytyväinen! Esikoisen kanssa imetyksestä ei tullut sitten yhtään mitään...ja ymmärränkin hyvin kaikkia teitä ketkä imetyksen onnistumisen kanssa painiskelette! Mä en silloin esikoisen aikaan jaksanut muiden jopa ilkeistäkin kommenteista välittää, toivottavasti muutkin annatte kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, vaikka se vaikeaa onkin!

Meillä esikoisella oli myös koliikki, ja tämä toinen on tähän asti ollut todella "helppo" vauva..Nyt rukoilenkin joka ilta, ettei masuvaivat alkais...Esikoisella ne alkoi siinä kahden viikon ikäisenä..
Välillä oon aatellu jopa, että onko tällä vauvalla päässä vikaa, kun on niin tyytyväinen, eikä itkeskele juuri ollenkaan!?? Vaikee kuvitella, että jos vauva on jatkossakin yhtä tyytyväinen, että kuinka helppoa vauvan kanssa eläminen voikaan olla verrattuna esikoisen vauva-aikaan...

Meillä yöt on menny pääosin myös 3-4 tunnin unipätkillä, mutta viime yönä vetäs ekan pätkän jopa 6 tuntia! Kyllä katoin kelloa muutaman kerran, ennenkuin uskoin...
Jaksamisia kaikille, joilla vauvat valvottaa...se on rankkaa, mutta onneksi sitä ei kuitenkaan kestä hirveän kauaa!
Meillä myös neuvolasta kävivät kotikäynnillä toissapäivänä, kun neiti oli 7 päivää vanha. Painoa oli 3630 (synt. 3790)...vielä olis siis hiukan matkaa syntymäpainoon, ens viikolla mennään punnitukseen. En kuitenkaan jaksa tuosta painosta stressata, kun esikoinen ei ollut vielä 2 viikon iässäkään lähtöpainossa.

Mutta eipä tässä muuta...niin juu, napatynkä irtos meillä 7 päivän ikäisenä!

Ansku ja "Mutru" 9vrk
 
Eveny en muistanu noita rv:tä laittaa aiemmin tuohon, eli poitsu synty 38+3 viikoilla

Imetyksestä: Mä oon imettäny täysimetyksellä tähän asti. Nyt oon sitten muutamana päivänä epäilly että riittääkö maito kun toinen syö aivan jatkuvasti! Eilen poika ei nukkunut kuin yhdet kunnon unet päivällä ja silloinki imi tuttia unien ajan ihan tuskassa. Illalla imetin valehtelematta viistuntia putkeen, välillä nukahti noin vartiksi ja taas oli tissiä vailla. Loppujen lopuksi lämmitin nannia 90 milliä ja jätkä vetäsi sen kerralla... Eli ei riitä mun maito:( Itku tuli, mutta ei auta... Poika nukkuikin yön sitten vain yhdellä syötöllä entisen 2 tunnin tankkivälin sijaan. Kumpi sitten syynä, riittävä ruoka vai huonot unet päivällä? On ollu kyllä mieletön stressi päällä, joten eipä ihme että maito tyrehtyy. Toisaalta pitää miettiä hyviä puolia: maito riitti kuukauden joka on kai se erityisen tärkee aika (?) ja nyt voin sitten antaa miehellekkin hoitovastuuta ihan erilailla. Mutta on tämä silti kova pala, en ois uskonu että näin paljo kirpasee. En oo muutenkaan ollu mikään suuri imetyksestä nauttija, mutta eipä näköjään mieli ole silti yhtään iloisempi:'( Nyt siis mennään osittaisella lapsen tarpeen mukaan, yrityksen puutteesta ei voi mua kyllä kukaan moittia... (vaikka tiedän että äiti saa slaagin kun kerron ko. asiasta!)

Zaijuska ja kuukaudenvanha pikkusyöppö :heart:
 
Hei!
Ilmottaudun joukkoonne, poika syntyi 7.11 mitat oli 3820g, 52cm ja pipo 36cm.

Imetyksestä: Itse imetin ensimmäiset 2.päivää ja sit päätin etten halua imettää ja korvikkeella mennää, alussa oli paha mieli asiasta, mut parempi näin.

Yöt: Poika herää 1-3h väelin syömään, alku yöstä nukkuu pidemmät unet kuin loppuyöstä. Itse hoidan kaikki yöt yksin poikaa. Eikä vielä väsytä ainakaan yhtn. :)

Nukkumisesta: Nukkuu vieressä, saman peiton alla, ikinä ei ole nukkunut omassa sängyssä, sellai äidin poika :)

Mut nyt kuuluu kitinää, pitää men seurustelee.

mibetsy ja 19vrk ikäinen kulta
 
Hei taas! Meillä kyllä nuo mahavaivat häiritsee vauvaa. Imeminen on välillä vaikeaa, joutuu irrottaa otetta vähän väliä. Myös unien läpi huutaa mahavaivoja. Yöt onkin usein levottomia ja syöttöjä on nyt tullut 3-4 yössä. Väsymystä on jonkin verran, mutta ainakin vielä jaksaa. Miehellä onneksi työpäivät suhteellisen lyhyitä ja hän hoitaa yöllä vaipanvaihdon. Tänää otin viimeisen antibiootin ja toivon, että niiden loppuminen auttaa pojan vatsavaivoihin. Jos ei niin sitten pitää alkaa miettimään muita tapoja hoitaa asiaa. Ja meilläkin tosiaan nukkuu vieressä, ei saada omaan sänkyyn illalla/ yöllä nukahtamaan millään, vaikka haluisinkin.

Me ollaan nyt oltu joka päivä ulkona rattailla, mutta taitaa tänää tulla eka tauko, kun on -14 astetta. Täytyy sitten itse käydä vaan koiran kanssa kun mies tulee kotiin ja pieni nukkuu.

Mä en jotenkin uskalla hirveästi lähteä mihinkään liikenteeseen pienen kanssa. Pelottaa, että jos se alkaakin itkeä niin en saa sitä rauhottumaan kun tissillä, kun ei sille tutti kelpaa ainakaan vielä. Mutta ehkä sitten joulun jälkeen alkaa liikkumaan enemmän.

Birre86 ja poika 3vko.
 
Ai miten ihana poika meil on. Eilen käytii suihkussa ja poika nukahti sen jälkeen eli joskus puoli 11 aikaan. Normaalisti mennään 11-12 välillä unille. Noo minä varauduin et pitää ainakin yksi ylimääräinen syöttö tehdä yöllä vaan mitä teki poika. Se nukkui 6h putkeen ja niillä unilla korjaantui meidän uni rytmi.

Pakkasrajasta: Kysyin eilen neuvolassa et miten kauan se 10 asteen raja pitää. En saanut oikeen mitään vastausta mut kuulemma vaunuuttelemassa voi käydä -15 asteeseen asti mut ei saa jättää vauvaa nukkumaan vaunuihin. Ja pitää tarkistella ettei oo kylmä.

Birre puhui tuosta kulkemisesta, me ollaan käyty 2-3 päivän välein kaupassa pojan kanssa. Välillä kun poika tuskaantuu tai tulee kuuma, niin meinaa mulle iskee paniikki et millä pojan saa hiljaiseksi mutta pakkohan se on opetella kulkemaan. Yleensä vähän "yli syötän" poikaa ennen kun lähdetään, eli siis annan vielä 20ml maitoa pullosta just lähtiessä. Meinaa vaan tuo kaukalopussi olla jopa liian kuuma meidän pojalle.

Nyt nautin hetken hiljaisuudesta koira kaunalossa :) <3

Eveny ja Taavi 19 vrk
 
pullotuteista
hei olisko antaa hyviä vinkkejä pullotuteista/tuttipulloista? mun ois tarkotus ens viikolla olla parina päivänä poissa kotoa, pumpata siis maitoa etukäteen (1 pullo jo on pakkasessa) ja mies sit syöttelis maitoo pullosta.. meil jotain tuttei mut ne on sellasii huonoi et ku pullon kaataa ylösalasin niin sielt tulee norona kun eiks sen pitäis tulla vasta ku vauva imee.. ei onnistunu mitenää noilla pullotuteilla syöminen, ku ihan liikaa tuli kerralla.. pulloja löytyy siis useampiakin, samoin huonoiksi osoittautuneita tutteja, ainu-merkkisiä, kokoa 2,4 ja M, ilmeisesti ainakin noi koot liian isoja, mut ei noi muutenkaa hyviltä vaikuta.. joten te keillä kokemusta niin please, suosituksia...:) millasia esim mam-tutit, ku niitä ainaki löytyis tost prismasta, ku tääl päi (riihimäen suunnalla) ei taia olla mitää sen kummempaa lastentarvikeliikettä.. aventista oon kuullu kans, voi olla ett tarttis huomen lähtee jonnekki metsästää niitä...
 
Josefiina Meillä käytössä noi SW:nkin mainitsemat aventin pullot. Suosittelen. Siinä on toi tuttiosa yritetty saada lähes samanlaiseksi, kun oikea nänni. Ja vähentää myös ilmavaivojen määrää. Etkös ollut Hämeenlinnasta? Täällä noita pulloja myy ainakin sittari ja vauva set.

Lisähuomio: Ai olitkin Riksun suunnalta, muistin väärin..
 
Viimeksi muokattu:
Tuttipullot: Meillä on kaksi aventin 0 päällä tuttipulloa, 3 normaalia ainun tuttipulloa "majavanhäntä" tutilla, 1 tokmannilta ostettu pingviini pullo jossa tuttina sellanen suora tutti ja sitten vielä joku iso zeepra pullo jossa myös suora tutti jossa 3 eri astetta kuin lujaa tulee maitoa. Nuo suorat ja aventtit on parhaita.

Ilmavaivoja täälläkin.
 
kuulostaa monen puhe lapsen kasvamisen odottelusta tutulta, tosin ei nyt, mutta esikoisen aikana. toki oikein huonon yön jälkeen mietin nytkin, että kumpa nää yöheräämiset jo vähenis, mutta en samalla tavalla odota pojan kasvamista. nyt jo hirvittää, että aika menee niin nopeaa ja lapset kasvaa.. melkein tulee jo vauvakuume :D mutta tosiaan esikoisen vauva-aikana ajattelin noin jatkuvasti.

yksi vinkki masuvaivaisille korvikevauvoille, mikäli syöttövälit on lyhyitä, kokeilkaa parin vrk:n ajan pitkittää välejä vähintään 3 tuntiin. Joka syöttökerralla kunnon satsi, että jaksaa seuraavaan. Meillä helpotti esikoisella jonkun verran tuo välien pidentäminen (th sitä silloin suositteli), kun vatsa saa ilmeisesti paremmin hengähdettyä, kun pääsee välillä kunnolla tyhjenemään. En toki tiedä, auttaako tuo kaikilla... mutta kannattaa kokeilla!

ja kainalossahan tuo meidän poitsu nukkuu... kun nukahdan yleensä itse syötön aikana, niin siihen se sit jääkin. vähän on niskat itellä aamuisin juntturassa kun nukkuu yön lähes samassa asennossa, mutta lyhyt se on tämäkin aika :)

jaksamista jokaiseen perheeseen ja oikein mukavaa pikkujoulua kaikille!

suhveli ja pikkunen 22vrk
 
Mä olen suhvelin kanssa samoilla linjoilla siinä, että mä toivoisin ajan menevän oikein hitaasti. Mä en siis todellakaan halua, että pikkuinen kasvaa nopeasti vaan haluan nauttia jokaisesta hetkestä täysillä. Meillä jos tämä nyt on viimeinen vauva niin on jotenkin haikeaa kun aika menee niin nopeasti ja vauva kasvaa ihan silmissä ja kohta on jo taapero. Musta on nyt ihanaa nauttia tästä hetkestä ja vauvasta. Toki yösyötöt välillä käyvät voimille, mutta mä tiedän kokemuksesta ettei ne loputtomiin kestä. (Esikoisen kanssa mäkin odotin vain, että aika menisi nopeasti eteenpäin, että noista yösyötöistä pääsisi eroon). Nyt on aivan toinen ääni kellossa siis. Mun tapauksessa tämän tekee helpoksi se, että tyttö on tosi kiltti, eikä juuri itke, eikä mitään masuvaivoja ole. Meillä nukutaankin hyvin ja pidempiäkin pätkiä, joten kovin helpolla olen hänen kanssaan päässyt. Ensimmäistä kertaa mulla tuo imetyskin on onnistunut ja tuntuu, että maitoa riittää. (Poikien kanssa mentiin osittaisella imetyksellä sinne 1,5 kk ikään, jonka jälkeen imetys loppui kokonaan). Sektiostakin olen palautunut aika hyvin, joten senkin puolesta kaikki on hyvin. Toivotaan vaan, että tämä jatkuu näin mukavasti tästä eteenpäinkin. :)

Katja-75 ja Pikku prinsessa 1 viikko ja 4 päivää :heart:
 
Moi

Ajan kulumisesta minäkin olen huolissani. Eilen tuli tippa linssiin kun katselin pötköttelevää vauvaa, joka onnellisena imeskeli tuttiansa vieressäni.
Aika menee ihan oikeasti niin nopeasti, että vauva-aika on ohi tosi pian. Itsekin mietin, että jos tämä toinen lapsi onkin se viimeinen, niin haluan oikeasti nauttia näistä vauvantuoksuisista hetkistä täysillä. Myös minä toivoin esikoisen vauva-aikana, että aika kuluisi nopeasti ja lapsi oppisi kävelemään ja puhumaan, mutta nyt osaan paremmin nauttia tästä hetkestä.
Vauvan hoitaminen on myös (ainakin meidän) uhmaikäiseen varrattuna huomattavasti helpompaa ;) Haasteet ei siis poistu lapsen kasvaessa, ne vain muuttuvat erilaisiksi...

Pikku-Katti + Pikku-J 3vko
 
Mä myös toivon ajan menevän hitaasti. Viimeinen vauva tämä on ihan varmasti, joten haluan nauttia kunnolla. Vaikkakin noita masuvaivojakin on, niin silti. Ja luoja paratkoon mä toivon, ettei tuo opi liikkumaan ikinä... :D Varsinkaan, jos tuohon pienempään isosiskoonsa tulee. Yksi härtsääjä kerrallaan riittää :)
 
Jospas minäkin tänne rantautuisin.. :) Eli meidän pieni poika syntyi jo 3.11 rvko 36+6 ja oli sairaalassa 1 1/2 vkoa. Hengityskoneessa ekan päivän ja sitten muuten keskolassa tarkkailussa munuaisten takia. Aluksi oli cystofix ( eli katetri mahanpeitteiden läpi), mutta poika kyllästyi siihen ja poisti sen itse itseltään. Mahtoi sattua, koska sehän oli tikeillä kiinni jne.

Ilman mahavaivoja ollaan päästy ja muutenkin on todella rauhallinen tapaus, välillä mua huolestuttaa kun ei itke ollenkaan... Melkein mä jo toivon koliikkia, hullu minä! :D
nyt lukemaan teidä juttuja.
 
Meillä meni viime yö hiukan paremmin. Klo: 23 nukahti viereen. Sitten heräsi klo: 2 ja klo: 5.20 ja aamulla 8.30 syömään. Yksi herätys oli vähemmän ja vatsavaivatkaan eivät itkettäneet ihan yhtä paljoa, mutta kyllä nekin edelleen vaivaavat.

Viikonloppu meni ihanasti kun oltiin miehen kanssa yhdessä kotona. Katsotaan nyt sitten kun mies taas menee töihin kuinka poikki olen. Jotenkin on tuntunut yllättävän raskaalta tämä vauva-aika. Toisaalta harmittaa kun aika tuntuu menevä tosi nopeasti. Vasta päästiin sairaalasta ja nyt pieni on jo 3 viikkoa ja 2 vrk.

Maitoa tulee edelleen hyvin, liikaakin. Erityisesti öisin rinnat ehtii täyttyä tosi koviksi, kun pieni ei silloin syö niin paljoa kerralla.

Mites muilla on paino lähtenyt ja kuntoilu alkanut? Itsellä ei ole enää oikeastaan yhtään jäljellä raskauskiloja, mutta tietysti vatsa ei ole vielä moneen kuukauteen palautunut. Käyn pääosin vaunulenkeillä tai koiran kanssa lenkillä päivittäin ja nostan kotona painoja (jotta kädet vähän vahvituisivat ja jaksaa kannella pientä). Vatsalihaksia en vielä vähään aikaan uskalla tehdä, mutta lantionpohjanlihaksia pyrin muistamaan päivittäin vahvistamaan.

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!
Birre86 ja pikku-ukko 3vko 2pvä
 
Meillä tän päivää ollut kitinää ja itkua, kakka ei meinaa tulla ja asentoa missä ois hyvä olla tuntuu olevan vaikea löytää. Säälittää toinen kun selvästi koskee :|

Muutenki useampi päivä mennyt nyt siten ettei yhtäjaksoisia pitempiä unia poju ole päivällä ottanut. Torkkuu pieniä hetkiä sylissä tai sitterissä mutta herää melko pian ja ihmettelemään maailmaa..

Toivottavasti nuo meidänkin masuvaivat helpottas :|
 
Täällä on ollut aivan tavallinen päivä ei mitään erikoista. Huomenna miehen loma loppuu eli aamulla jään tänne yksin. Huhhuh mitähän siitäkin tulee?

Painosta: Itsellä on enää 5kiloa lähtöpainoon mut sellanen 15 kiloa jonkulaiseen ihanne painoon. Sitäkin enemmän saisi siis pudota mutta tuohon 15 kiloon olisin enemmän kun tyytyväinen. Ihan itestään nuo kilot kyllä on tippunu sillä mitään en oo niiden eteen tehny. Eli kuntoilut on vielä ihan nollassa. Hassu tunne oli kyllä kun yksi päivä vaunuteltiin ja jaksoin kävellä. Raskaana ollessa kun tuo kävely oli niin rankkaa.

Kovasti väsyttää vaikka kuitenki nukutaan joka aamu ainaki 10 asti.

Eveny ja Taavi 3 vk
 

Yhteistyössä