Marraskuussa 2010 syntyneet <3

Meillä on tähän asti nukuttu ja syöty hyvin. mutta nyt on alkanut tuo taistelu unta vastaan ja mahassa on hirmusti ilmaa. Illalla kun pojan vaan saa unille nukkuu 4-5h unet ja sitten 3-4h unet aamu sitten vaihtelevasti. Ruokaa menee 100ml ympäri vuorokauden mutta välillä tuntuu et syö tunnin välein 60ml.

Onko muilla vauva alkanut hylkiä toista vanhemmista? Meillä ei meinaa isä enää kelvata jos poika on väsynyt. Äskenkin poika huusi ihan punaisena isänsä sylissä ja kun minä otin syliin nukahti heti. Tämä alkoi heti kun mies palasi töihin.

Noista hormoninäpyistä en tiedä mistä tulevat mutta meillä on pojan naama ihan täynnä niitä.

Eveny ja Taavi 4vk
 
Hattis Petja siis tosissaan huusi 20 tuntia vuorokaudessa, kakatessaan murahteli kovasti vartin verran, kakka oli semmosta "kovahkoa kittiä", lisäksi viimeisenä iltana ennen oikean diagnoosin tekoa alkoivat hengitystiet oireilla.. poika meinasi tukehtua käsiin.

Mä en tarkkaan tiedä mitä eroa noissa tipoissa on, mutta fb:n puolella luin kahdella muullakin olleen hyötyä ainoastaan disflatyl-tipoista :)

Tanya & Petja 7vko+5pvä
 
Heippa.

Vinkkinä ensisynnyttäjille, jollainen itsekin olen. Kaupasta saa maidonkerääjän (n.4e), joka on pieni kuppi, jonka voi laittaa toisen rinnan päälle kun imettää toisesta, jolloin heruva maito valuu kuppiin eikä pitkin rinnuksia. On vähentänyt rintasuojien tarvetta olennaisesti. :D
 
Pitkästä aikaa mäkin olen täällä kirjoittelemassa. Tyttö nukkuu, joten nyt on hyvä hetki kirjoitella meidän kuulumisista.

Ensiksi onnittelut uusille vauvan saaneille! :flower:

Meillä nämä menneet viikot ovat menneet nopeasti. Tuntuu, että aika menee liiankin nopeasti. Tämä kun on näillä näkymin meidän viimeinen vauva niin on jotenkin tosi haikea olo siitä. :( Yritän kovasti nauttia tästä hetkestä ja muiden tapaan laittaa kaikki nämä hetket tarkasti muistiin. :heart:

Tyttö on yhtä ihana ja kiltti kun aiemminkin ja helppoa on hänen hoitamisensa ollut. Meillä isoveljet ovat aivan innoissaan tästä meidän pikku prinsessasta ja kovasti häntä silittävät ja hoitavat. Mitään mustasukkaisuutta en ole kummassakaan pojassa havainnut. (Ovat tottuneet jakamaan äidin ja isän huomion, joten siksi kai sitä ei ole tullut).

Meillä mennään edelleen imetyksellä. Maidon määrää en mäkään tiedä kun rinnasta ravintonsa saa. Yleensä mä imetän toisesta rinnasta ja siihen hän yleensä nukahtaakin. Välillä annan myös toista rintaa jos vaikuttaa vielä kovin nälkäiseltä. Aamulla ja päivällä tyttö syö lyhyempiä aikoja (noin 30 min) noin 3-4 tunnin välein ja illalla sitten pidempiä pätkiä (1-1,5 tuntia) ja tiheämmin. Kun tyttö on kylläinen hän lopettaa syömisen itse, enkä sitten enää tyrkytä lisää.

Mulla on maidonkerääjät ollut kovassa käytössä kun toinen rinta heruu niin kovasti kun toisesta imetän. Mä olenkin kerännyt päivän mittaan heruneet maidot tuttipulloon, josta olen sitten lisämaitoa antanut ennen yöunille menoa tai sitten yöllä. Olen saanut sellaiset 140 ml maitoa talteen ihan tuolla herumisella. Meidän tyttö kun tuntuu tarvitsevan sitä lisämaitoa juuri yötä vasten ja yöllä saadakseen unen päästä hyvin kiinni. Yöllä olen muutaman kerran korvikettakin antanut tytölle kun olen ollut tosi väsynyt ja tyttö on kovin nälkäinen ollut. Silloinkin olen yleensä vielä rintaa antanut päälle. Mä olen kans välillä miettinyt, että riittääkö mun oma maito ollenkaan, mutta jos toinen kasvaa hyvin ja saa unen päästä kiinni syötyään niin tulkitsen maidon silloin riittävän. Mulla tuo maidon riittävyys huolettaakin ehkä enemmän juuri yösyöttöjen kohdalla ja silloin kyllä herkästi annan lisämaitoa jos yhtää vaikuttaa siltä, että toinen on kovin nälkäinen eikä rauhoitu uneen millään.

Kylvetyksestä oli Tanya kysellyt. Meillä kylvetetään kerran tai kaksi kertaa viikossa. Pyllypesut ja kasvojen pesut sun muut tehdään päivittäin.

Sitten kyselisin teiltä muilta sellaista, että onko teidän vauvat kovia pulauttelemaan? Meidän tyttö on aivan mahdoton pulauttelija. Body menee vaihtoon monta kertaa päivässä ja sängyn tyynyliinaa saa vaihtaa useasti myös. Tyttö pulautteleekin melkein joka kerran kun syö. Häntä täytyy tosi varovaisesti käsitellä syötön jälkeen, ettei juuri syödyt eväät tule samantien ulos. Mä olen tästä neuvolassakin puhunut, mutta neuvolan täti sanoi, että jos syö ja kasvaa hyvin niin sitten ei mitään hätää. On vaan tosi ärsyttävää, että tyttö on jatkuvasti body märkänä ja hiuksetkin välillä oksennuksessa. Mulla pojat eivät koskaan pulautelleet tällä tavalla, joten siksi olen vähän ymmälläni näin runsaan pulauttelijan kanssa. Toivottavasti tämä ikävä vaiva poistuu kunhan tyttö tuosta vähän kasvaa.

Nukkumisesta vielä. Meillä nukutaan päivällä sellaisia 3-4 tunnin pätkiä ja yöunille mennään yleensä siinä klo 22-24 tienoilla. Yöunet ovat 3-6 tunnin pätkiä. Yöllä herätään yleensä kerran tai kaksi riippuen siitä koska on nukkumaan menty. Esim. viime yönä tyttö meni nukkumaan klo 24 ja heräsi syömään klo 3. Nukkumaan meni klo 4. Aamulla klo 8 herättiin taas syömään.

Meillä oli perjantaina tytön toinen neuvolakäynti. (Halusin tuon imetyksen takia seurata tuota painonkehitystä). Painoa tytöllä oli 3410 (3230g) ja pituutta 52,2 cm (49 cm). Päänympärys oli 36.5 cm (35 cm). Tyttö sai kovasti kehua jäntevyydestä ja siitä, että pään kannatus oli hyvää. Seuraava neuvoakäynti meillä on sitten 15.12, jolloin on 1 kk-neuvolatarkastus.

Hyvää itsenäisyyspäivää!

Katja-75 ja PikkuNeiti 2 viikkoa ja 6 päivää
 
Mä olen sitä mieltä, että meidän poitsun kaikkien kehuma iho on osittain tuon Ceridalin kylpyöljyn ansiota, suosittelen lämpimästi kaikille :)

Johan oli eilinen päivä Petja kanssa: ei saatu kaveria ollenkaan nukkumaan kuin muutamaksi tunniksi koko päivänä, ei vaan rauhottunut ollenkaan. Alkuillasta Petja oli hyväntuulisena hereillä ja äänteli kovasti joten katseltiin hieman virikkeitäkin, sen jälkeenkään uni ei vaan saavuttanut poikaa, ja yöllä vedettiin itkupotkuraivarit ennenkuin nukahti : /
Onneksi mies oli vapaalla tänään niin mä sain jäädä nukkumaan, kun Petja halusi hereille :)

Joko muiden samanikäiset ääntelevät kovasti?

Tanya & Petja 7vko+6pvä
 
kylvetys: 1-2x viikos kylpy, välil käytän pesuun liberon baby wash:a mut pääasiassa mennään pesut pelkäl vedel

pulauttelu: korvikkeen annon jälkeen aika usein pulauttelee liikoja ulos mutta aika vähäistä se on kun muistelee mitä se pulauttelu oli noiden kahden aikaisemman lapsen kans...

heh, jos mä yrittäisin kerätä heruneet maidot tuollaiseen kerääjään niin saisin ehkä pari tippaa sinne pohjalle joten eipä hyödytä mua nuo kerääjät ;)

huomenna 1kk neuvola
 
Heippa täältäkin pitkästä aikaa. Vai oonko mä kirjotellu tänne millon viimeksi, en muista :confused:

Tyttö tuli eilen 1kk, kylläpä aika menee nopeasti! Ilmavaivaa on edelleen paljon. Disflatyl on käytössä, mutta siitä huolimatta illat varsinkin on huutoa. Eilenkin huusi 0.30 asti :( Yöt nukkuu onneksi ihan mukavasti, 3-4 tunnin pätkissä. Olen nukuttanut tytön sitterissä, se auttoi yöuniin huimasti. Ilmeisesti se pieni kohoasento auttaa masukipuihin.

Kylvetyksestä. Kerran on tyttö kylpyyn päässyt kotona, me käydään mieluummin suihkussa. Vauva tykkää siitäkin kovasti.

Katja, meillä esikoistyttö oli ihan mahdoton pulauttelija. Joka syönnin jälkeen vaatteet meni kolmeenkin kertaan vaihtoon. Joskus tuli eväät pihalle metrin kaaressa kunnon paineella, ei ollut kivaa... Paino kuitenkin nousi hyvin, joten asiaan ei puututtu missään vaikka useaan otteeseen siitä kysyin. Vanhempana oli vielä melkoinen sihtikurkku ja oksensi kaiken karkeamman pihalle. Se loppui muistaakseni joskus 1,5 vuoden tietämissä. Yleensä tuo pulauttelu helpottaa siinä vaiheessa, kun aloitetaan kiinteät. Meillä on muuten myös neuvola 15.12. :) Ehkä nähdään siellä. Meillä on aika klo 9.50. Lääkärineuvola.

Mä olen lopettelemassa pumppausta... Alkoi toinen nänni märkiä oikein kunnolla ja rinta oli muutenkin helvetin kipeä. Tulehdusta ei kuitenkaan ollut. Siitä en enää pumppaa, toisesta vielä kerran päivässä kunnes maidontulo vähenee siitäkin ja pystyn kokonaan lopettamaan. Olen nyt ne pumpatut maidot viskonut suoraan pakkaseen ja annetaan joskus myöhemmin vauvalle. Mun maito nimittäin aiheuttaa tällä hetkellä ihan törkeät huudot pienelle :( En oikeasti jaksanut alkaa selvittää, mikä ruoka/aines sen huudon aiheuttaa. Huono äiti... Mutta kun raskausaika oli pelkkää oksentelua ja syömättömyyttä, niin en vaan jaksa.
 
Kylvetys tehdään meillä noin 2-3 kertaa viikossa, eikä meillä vielä ole hormoninäppylöitä. Mutta viimeksi ne tuli vasta 2kk tienoilla ja oli sitten esikoinen ihan näppylöillä kun oli ristiäiset.

Meillä mennään täysimetyksellä, iltaisin oon antanut lisämaitoa kun tuntuu vielä nälkäiseltä. Oon sen verran saanut pumpattua pakkaseen, vaikka imetys lähti käymään aika huonosti kun en saanut imettää ensimmäiseen 4 päivään. ja miksi en, sitä ihmettelen vieläkin.

aletheia höpö höpö sä mikään huono äiti ole! Kaikilla ei imetys onnistu ja silloin lapsi kasvaa aivan hyvin korvikkeella! Koita nyt saada rintasi kuntoon, kuulostaa ihan kauheen kipeelle! :hug:
Mulla silloin sairaalassa kun pumppasin sähköpumpulla ni alkoi yhtäkkiä vuotamaan toisesta nännistä ihan puhdasta verta... No onneksi se oli se kerta vaan.

Musta tuntuu että meidän poika on jotenkin liian rauhallinen. Ei itke ollenkaan, ruokaakin kun haluaa niin alkaa sellai ähisee, mutta ei itkemään. Ja on jotenkin löysä mun mielestä. Lääkärit sitä mieltä että on ihan normaali, koska tuli sen verran ennen laskettua aikaa kuitenkin. Mulla on melkein vauvakuume koska tää muru on niin helppo. Ja toisaalta toivon melkein sitä koliikkia, kun mua huolettaa taas se kun hän ei itke.
Niin se vaan on, että ei se huoli lakkaa ennen kuin on haudassa.

Huomenna ois pienellä magneettikuvaus. Miten MÄ mahdan kestää sen kun murun pitäisi maata siellä paikallaan tunti..

Liirah + Muru 4vkoa ja 5 päivää
 
Tanya: Meidän muksut suht samanikäiset ja täällä olla viikon ajan nyt ihan selkeästi sellaista pientä juttelua ruvettu harrastamaan muutaman kerran päivässä. Samoin katse on muuttunut sellaiseksi "tiedostavaksi" jos ymmärrät mitä meinaan ;) Pieniä hymyjä ja juuri suhun kohdistuneita katseita :heart: Mulla ihan tippa tulee linssiin aina silloin kun toinen hakee ihan oikeaa kontaktia, ihana tunne.

Täällä edelleen noita pienimuotoisia mahaongelmia :( Syödessä parutaan, kun ilmaa menee keuhkoihin eikä röyhty meinaa irrota. Cuplatonit otin käyttöön viikko sitten, eikä ainakaan mitään järin suurta apua niistä tunnu olevan valitettavasti. Kun jotenkin voisi toisen oloa helpottaa, että röyhdyt saataisiin aikaiseksi.

Meillä kylvetään 1-2 krt viikossa ja iho on aivan loistavassa kunnossa otsaa lukuunottamatta. Otsa on tosi kuiva ja olen nyt sitä parin viikon ajan yrittänyt kovasti rasvailla (muu osa ihoa ei tarvitse rasvaa ollenkaan). Niin ja pelkässä vedessä kylvetään.

Terese ja poitsu 8 viikkoa
 
käytiin 1kk neuvolas.
pojalla oli painoa 4085g ja pituutta 55cm ja pipo oli 37,5cm. hienosti siis kasvetaan, ainoa ongelma on tuon navan kanssa joka ei vieläkään ole kunnossa, siellä sitkeesti vaan kasvaa joku sieni vaik ollaan kahteen kertaan jo neuvolassa siihen myrkyt laitettu ja tuon takia käydään viel perjantaina neuvolas näyttäytymässä. sais jo parantua!!

neuvolatäti ehdotti että kun meil tuota korviketta menee loppuviimeks aika pieni määrä niin omasta jaksamisesta riippuen ( ettei tule pakkopullaa hommasta ) vois yrittää päiväsaikaan tarjota enempi vaan rintaa eli kun on kertaalleen molemmat tissit syönyt niin tarjois hetken perästä uutta kierrosta jos tarve vaatii ja sit tarjois tuota korviketta taas vastaavasti vähempi, saatais rintamaitoa erittymään enempi. no teoriassahan tää varmasti toimii mut käytäntö voi olla toinen mut voishan sitä tietty yrittää...kyllähän tuo poika välillä jää tyytyväiseksi pelkäl rintamaidollakin ( parina kertana vuorokaudes )

mut joo jos laittais pyykit pesuun ja jatkais siivoilua ennen kuin poika herää..

kurpitsa ja Aarni tänään tasan 1kk
 
moikka!
Meillä poika huomenna 3 viikkoa ja hyvin on edelleen mennyt. Tutille opetellaan, koska poika on niin kova imemään, että rinnalla pitäs olla, mut sit suuttuu kun sieltä tulee maitoa :stick:
Mutta poitsu ei huuda onneksi niin kuin siskonsa aikoinaan eli 6 tuntia putkeen illalla.

Kylvyssä ei olla käyty vielä, kun navan paranemiseen meni todella kauan, mutta nyt tänään voitaisiin testata =)

Meillä myös disflatylit käytössä, kun vauva joutuu niin kovasti käyttämään voimia piereskelyyn, mutta nyt ei ole niin kamalaa ähellystä, vaikka kyllä pitää korvatulpat korvissa nukkua, kun meidän vauva äheltää muuten unissaan koko ajan.

Poika pulauttelee silloin, kun on imutarpeissaa syönyt liikaa tai heti syönnin jälkeen liikaa nostelee, mutta ei mitenkään huolestuttavasti. Seuraava neuvola olisi 28.12 ja siellä sitten näkee miten on kasvanut.

Seksistä sen verran, että eilen testattiin ekan kerran ja samalta tuntui kuin ennenkin, vaikka ihan kamalasti jännitin :D ja meni varmaan puoli pulloa liukastetta, kun olin ihan varma että jostain kiristää. Jälkivuoto mulla vielä ilmeisesti on, mutta eilisen jälkeen ei ole tullut enää.

Tää viikko on miehen vika isyyslomaviikko ja sit ollaankin kahdestaan, kun ensi viikolla tyttö menee vielä kokopäivähoitoon, kun mulla on tenttejä. Sit tulee joulu ja vuoden alusta tytöllä on osahoitopaikka, mikä musta on hyvä, kun tyttö täyttää keväällä kuitenkin jo 4 vuotta.

Mutta nyt lähdetään tytyn kanssa hakemaan piparinkoristeluvälineitä ja tarvikkeita :xmas: Mulla on jo laatikoiden alut tehty pakkaseen, pulla ja kakut myös siellä. Piparit leivottiin ja lahjat lapsille ostettu. Sitten aattona tarvitsee enään tehdä rosollit ja laatikot sulattaa ja heittää niihin kermat, mausteet yms ja uuniin, niin ei keittiö oo niin kamalan näköinen, kun tarvitsee tehdä kerralla vähemmän.

Riikka & ääppy 20 päivää.
 
Heippa!

Minäkin voisin myös tänne nyt liittyä, eli:

poika 8.11.10 klo.23.33, 3370g, 50,5cm, pipo 36cm ja rv 38+5

sori, nyt tulee vähän "tarinaa", onko jollain ollu samanlaista tai jotain sinnepäin:
meillä on kotiutumisesta alkaen ollut aikamoista huutoa ja kitinää, jätin maitotuotteet pois sitten heti, mutta ei apua, reladropsit käyttöön, eikä apua, lisäksi olen yrittänyt ruokavalioni pitää todella "vauvaystävällisenä". Yöt kyllä on menny jostain syystä onneks aika hyvin yhtä-kahta yötä lukuunottamatta. Alkuun itku oli enemmän iltapainotteista. Kävimme myös lastenläääkärillä pojan ollessa 2 vkoinen kun molemmat aloimme epäilemään refluksivaivaa, kun oireet siihen viittas.. lääkäri käski sitten gavisconia kokeilemaan ja tuntuikin alkuun että se auttoi.. mut sitten itkut jatku ja seuravaassa neuvolassa pojan ollessa 3 vkoinen, todettiin että paino ei ollu vkossa noussu yhtään. eli neuvolan th ajatteli itkun olevan nälkää. no, sitten aloitettiin korviketta juottamaan rintamaidon ohella ja kolme päivää menikin todella hyvin. mutta viime pe alkoi taas itkut oikein toden teolla, aamusta iltaan.. jos nukahtaa, herää noin puolen tunnin -tunnin päästä kiukkuiseen itkuun kun tulee puklua taas vaikka ruuan jälkeen on jo pulautellu.. en tiiä mitä pitäis kokeilla vai onko tää koliikkia tms "normaalia"? jos joku osais sanoa et tää on "normaalia" niin ois hyvä..

tää pvä on tainnu olla "pahin" kun aamulla poika heräs noin puol kasi, nukkui jossain välis noin 45min ja nyt kolmelta nukahti vasta seur. kerran.. katotaan kauanko nyt nukkuu.. tämä väli enemmän ja vähemmän itkua ja kitinää.. torkahtaa usein ihan hetkeks (2-8min) ja herää juuri tuohon kiukkuiseen itkuun kun suuhun nousee tavaraa vaikka ruokailusta tosiaan 1-2h ollu... huh, ei mitään jos tää kaikki on "normaalia" joillekin vauvoille, olen vaan huollissani kun ei tosiaan kokemusta entuudestaan ole...

meillä ristiäiset on 19.12., Lukas tulee poitsusta sitten :)
 
niin, piti vielä lisätä et ennen kun nää itku alko, käytiin viime to ylimääräisel neuvolakäynnillä tsekkaamas oliko paino lähteny uudelleen nousuun kun korviketta otettiin mukaan ja paino oli noussu viime vkolla ma-to 3570g -> 3800g eli todella hyvin. Pituuttakin oli tullu 3 vkossa 4cm :).

Päätin tässä just kokeeks antaa pari päivää pelkkää korviketta, katsotaan vaikuttaako asiaan ja sitten kokeillaan noita eri tippoja...

saana & Lukas 4 vkoa+1pvä
 
Heissan!

Miekin voisin liittyä tähän pinoon :) Eli 30.11.2010 näki viimein päivänvalon meidänkin trinsessa. Käynnistettiin tipalla rv 42+0 kun lapsivesien menosta oli jo se 1,5 vrk:tta. Synnytys itsessään oli helppo ja nopea kunhan tippa alkoi viimein vaikuttamaan, kokonaiskesto tais olla pari minsaa päälle 3h. Tytön mitat 3710g ja 51cm.

Tänään tuli neitille siis kokonainen viikko ikää ja aivan ihanasti on kyllä lähtenyt menemään. Tää kakkonen on aivan esikoisen vastakohta, syö ja nukkuu vaan :D Kertaakaan en oo kuullu hänen vielä itkevän kunnolla ja just samoja ajatuksia ollutkin asian tiimoilta kuin liirahilla On se kumma et kaikesta pitää stressata :ashamed:... Jotenkin sitä vain oli niin orientoitunut samanlaiseen vaativan vauvan arkeen kuin ekan kohdalla ettei voi uskoa että voi olla näin helppoa vauvan kanssa.

Nenän tukkoisuudesta oli jotakin puhetta ja meillä auttoi asiaan kun asettelin pinniksen toiseen päätyyn jalkojen alle kirjat kohottamaan pääpuolta.

Ihon kunnosta Meillä on tytöllä ollut muutoin tosi tasainen iho mutta meinaa hilseillä melko paljon. Ceridalin öljyä olen siihen laittanut mutta eipä se ainakaan vielä oo hirveesti tulosta tuottanut. Tosin luin jostakin ettei välttämättä tarvisi edes sitä jollei iho punoita tai ole muuten pahan näköinen koska tuo kuivuminen loppuu sitten kun iho alkaa vauvalla toimia normaalisti.

Painosta & liikunnasta olitte kans ehtineet jo puhua. Painosta mulla ei oo hajuakaan kun en omista vaakaa eikä sairaalassa mitattu omaa :D Mut näin silmämääräisesti oon kyllä tyytyväinen vaikka selkeesti löysemmässä kunnossahan sitä vielä on kuin ennen raskautta. Jumppaamaan oon ajatellut alkaa jo tällä viikolla koska mulla on ihan toipunut olo ja sairaalasta saatujen ohjeiden mukaan keskivartaloakin saa alkaa treenata viikon synnytyksen jälkeen. Joulukuu menee ihan kotijumppaillessa mutta tammikuussa mä jatkan tota mun jäsenyyttä sellaiseen kuntokeskukseen ja koitan päästä mahdollisuuksien mukaan noille tunneille & salille. Saa nähdä miten sitä vain raskii tota typykkää jättää... Niskoja pitäis kans jaksaa jumpata ennen kuin ne pamahtaa ihan jumiin kaikesta kantelusta. Tyttö tykkää myös naatiskella tissillä pitkään ja oma asento aina lysähtää ihan puoli vahingossa.

Piti vielä kommentoida jotain mutta en nyt muista mitä. Kaiken kaikkiaan täällä eletään ihan euforisissa tunnelmissa ja tuntuu et kaikki arjen velvoitteet on jossain tuhannen kilometrin päässä mun tietoisuudesta :D Oonkin ihan varma että jätän jotain olennaista tekemättä / hoitamatta kun vain voisin kaikki päivät haistella vauvaa ja puuhailla kotona XD Onneksi on joulu tulossa niin saa ottaa suht rennosti. Mieskin on vain 4 pvää töissä tässä kuussa <3

JKMS ja pallero 1vko
 
Ilmottaudutaan kanssa mukaan. :wave:

Eli meillä on 29.11 syntynyt tyttönen mitoilla 3980g ja 51cm, pipo 35cm. Rv 39+0 suunnitellulla sektiolla tyttönen tuli maailmaan ja kaikki meni ihan loistavasti.

Nyt ollaan viikonpäivät viihdytty jo kotosalla vauvasta nautiskellen ja joulua valmistellen. Imetys sujuu ihan hyvin vaikka alku on tehnyt kipiää... Lisämaitoa ei olla tarvittu lain ja toivottavasti näin pärjätään jatkossakin.

Tyttö on aika rauhallinen tapaus, ei turhia huutele. Rytmi on vaan aika yövoittoinen, eli päivisin nukkuu pidempiä pätkiä ja iltaisin alkaa noin yötä vasten piristyä ja kaivata seurusteluakin. Toivottavasti saadaan pikkuhiljaa tuo kääntymään sopivampaan suuntaan. Perhepedissä nukutaan joten sinänsä yöheräilyt ja valvomisetkaan ei ota niin koville.

Kylvetyksiin mitä tulee niin sellaisella 1-2x/vko linjalla ollaan suunniteltu alkaa, pienemmät pesut sitten päivittäin ja tarpeen tullen.
 
Viimeksi muokattu:
Hei taas!

Täytyy mainostaa, että me alotettiin tosiaan niihin mahavaivoihin Disflatyl tipat aamuin illoin perjantaina ja tuntuu, että ne on nyt parin päivän ajan auttaneet. Vauva ei enää niinkään huuda vatsavaivoja ja ilmaa tulee reilummin piereskeltynä ulos. Ähisee ja puhisee kyllä edelleen, mutta ei tosiaan huuda hädissään.

Öisin meillä edelleen nukutaan ekana 3-4 tuntia ja sitten 2 tunnin pätkiä. Aamulla yritän saada omat aamutoimet tehtyä ennen kun vauva herää. Sitten syödään ja vaihdetaan päivävaatteet sekä vaippa ja kun alkaa väsyttää niin lähdetään koiran kanssa kolmistaan aamulenkille. Kylvetys/suihku meillä on joka toinen päivä. Vauva kun siitä tykkää niin kovasti.

Seksi meillä alotettiin nyt viikonloppuna. Kovasti jännitti, mutta kyllä se aika samanlaista oli kuin ennenkin. Jälkitarkastus on 22.12 ja sillon toivottavasti saan minipillerireseptin, niin voisi ehkäisyn aloittaa. En halua vahongossa tulla raskaaksi vaikka mennäänkin täysimetyksellä. Millaista ehkäisyä te muut ootte ajatellut?

Birre86 ja Pikku-ukko 1kk 3 päivää
 
Elikkä ite vihdoin ja viimein löysin tänne. Meille poika päätti syntyä rv 41+3 29.11.2010 klo 6.00 aamulla. Synnytys alkoi rajuna ilman mitään ennakkosupistuksia ja kesti 5 tuntia/3min. Sairaalassa tuosta ajasta kerettiin olla vajaa 2 tuntia. Vauva sai synnytyksen yhteydessä infektion jonka takia oltiin viikon verran sairaalassa. Nyt lauantaina kuitenkin päästiin kotia ja vauvalla kaikki hyvin:heart:

Syntymäpaino vauvalla oli 4150g, pituutta 52,5cm ja hattu 37cm. Lähtötarkastuksessa painoa oli jo kertynyt huimat 4490g :D

En tiedä onko tänne synnytyskertomuksia laitettu, mutta käyn sitten myöhemmin laittamassa jos on.

Petite ja Noel-vauva
 
Huomenia kaikille!
Kivasti tänne ilmaantunut lisää väkeä muutamassa päivässä!
Pojalla tuli eilen 1kk ikä täyteen, ihan huimaa vauhtia tää aika menee! Kohta se jo juoksee..
Maanataina olisi sitten nauvola aika. Mielenkiinnolla odotan millaisissa mitoissa jo mennään kun jotenkin tuo poika näyttää niin isolta :). Mihin se pieni vauva hävisi??

Ristiäisaikaa en ole vielä ehättänyt varaamaan, jospa sitä tänään tomeroituisi. Päiväksi ollaan kaavailtu 8.1.2011 mutta saa nähä onnistuuko. Nimi jo päätetty ja käytössäkin eli ei olla salassa yritetty pitää vaan kaikille ollaan kerrottu mikä pojan nimeksi tulee.

Meillä on nyt vähän alkanut masu enempi vaivaamaan, Cuplaton-tipat olleet käytössä mut ajattelin tänään hakea apteeksita niitä toisia mitä moni täällä käyttänyt, Distafyl tai jotain sinne päin. Jospa ne auttas vähän parmmin..
Eilen käytiin kaupungilla yhden miun ystävän kanssa ja annoin ekaa kertaa pullosta korviketta koska itse vierastan omalta kohdalta julkisesti imettämistä. En tiedä tekikö se tutteli sitten sen että poikaa ei meinannut saada nukkumaan yöksi millään!
Yksi imetyskerta kun jäi väliin niin kyllä rinnoista huomasi kun alkoivat ollaa melkosen pinkeet!
Pakko oli kotiin tullessa syöttää vauvaa vähän molemmista rinnoista vaikka hällä ei tainnut varsinaisesti nälkä ollakkaan...:)

Mitenkäs muilla, onko mielialat tasaantuneet sitten alun hormoonimyrskyn?
Itsellä on alakuloisuutta yhä edelleen, oon muutenkin masennukseen taipuvainen jten mietin et onko muillakin tälläistä vai kannattaisiko ottaa neuvolassa puheeksi? Siellä kyllä tietävät miun tilanteen mut mietin vaan et mitenkä te muut?
 
MusuMuru, mulla on lääkitys päällä ollut synnytyksestä asti masennusta estämään. Kolme kertaa jo ollut synnytyksen jälkeinen masennus, joten siksi. Ota vaan puheeksi neuvolassa, jos alkaa olo mennä liian kurjaksi.

Mulle iski rintatulehdus :( Vasen tissi ihan sairaan kipeä ja illalla nousi kuume. Aamulla kävin lääkärissä ja sain antibiootit. Pitäkäähän siis rintanne hyvin lämpiminä ulkoillessa! Tää on ihan kamalaa...

Koliikkikin pienellä selvästi on, mutta alkoi onneksi helpottaa kun olen itse tehnyt kotona koliikkihierontaa. Eilen illalla huusi vaan puoli tuntia normaalin 2-4 tunnin sijaan.
 

Yhteistyössä