Marraskuussa 2010 syntyneet <3

Tervetuloa uusille! Toivottavasti muistan kaikki päivitellä kun eilen illalla tosiaan kotiuduttiin 4 pv sukulointi reissulta. daewen on myös tervetullut :)

Tuo meidän reissu meni hyvin vaikka kovasti jännitti miten poika nukkuu. Unet reissussa oli aivan mahtavat. Yksi yökin nukkui 7h putkeen!!!! Nyt kotiin tultiin niin myöhään ja matkan (4h) nukkui niin viime yö oli aikamoista sekoilua. Hienosti poika jaksoi nähdä ainakin 40 uutta ihmistä, kun kaikki sukulaiset halusi pojan nähdä.

To käytiin neuvolassa ja poika painoi 4600g (3510g) pituutta oli 56.6cm (51cm) pipaa en muista nyt.

Pitääpi kirjoitella lisää kun saa ensin kotiuduttua kunnolla taas.

Eveny ja "taavi" 1kk ja 6 pv
 
mustasukkaisuus vauvasta: aikoinaan esikoisesta olin mustasukkainen, ja omistushaluinen ( johtui menetyksen pelosta koska aiemmat lapset oltiin menetetty.. ) se oli tosi pitkään ja voimakkaana mussa mutta meni ajan kanssa ohi eikä näiden seuraavien lapsien kanssa ole ollut moista mustasukkaisuutta..

meillä pojalla on nuhaa ja kolme edellistä yötä on ollut tosi levottomia ja heräilyä pitkin yötä, nenä vuotaa/ krohisee, ei onneksi kuumetta ole..itse on ihan silmät ristissä kun yöt saa nukkua 1,5h-2h pätkissä |O eihän se ihme ole että nuhan pikkuinen sai kun nuo isommat lapset ovat olleet kans viimeiset pari viikkoa räkäsiä..

monella on kyllä helposti lähtenyt paino tippumaan, ei mulla vaan..
sitkeessä on kilot tässä kropassa. bmi 22 ennen raskautta ja raskausaikana kiloja tuli 13 joista on tippunut nyt 5 viikon aikana vajaa 6 kiloo..ei nuo kilot muuten haittaa mut kun vaatteet kiristää ja jos ei kiristä niin ei mee päälle laisinkaan ja se hiukka masentaa kun ei ole kun kahdet verkkarit joihin mahdun ja rupee jo nää verkkarit ottaa pannuun kun tahtois jo pukeutua muuhunkin..pitää vissiin suunnata vaatekaupoille ja olla välittämättä kokolapuista...

mutta nyt vois mennä lastenhuoneisiin järjestelemään lelut ja nakata kaikki turha krääsä pois suosiolla..

kurpitsa ja Aarni 1kk ja 6 pvää
 
Siilinlapselle lykkyä imetyksen kanssa! Täälläkin non ollut vähän takkuamista, maitoa on tullut kivasti eli lisämaitoon ei ole tarvinut missään välissä turvautua mutta kunnon imuotteen löytäminen on ollut vaikeaa. Välissä joutui turvautumaan rintakumiin ja jonkun kerran lypsettyyn maitoonkin ettei rinnat olisi menneet ihan rikki. Nyt tuntuu ote löytyneen taas paremmin ja useampi päivä on mennyt ilman noita apuvälineitä. Huomenna on neuvola ja sitten saa nähdä mitä painolle kuuluu, ainakin tyttönen viihtyy rinnalla ja pissaa & kakkaa tulee mukavasti.

Mustasukkaisuutta en ole tuntenut, esikoisen kohdalla noita tunteita oli mutta nyt olen lähinnä vain tyytyväinen kun joku ottaa hetkeksi vauvan syliinsä. Tyttönen kun on sylissä viihtyvää laatua enkä tiedä miten edes pärjäisin ilman kantoliinaa.

Madicken ja tyttönen 2 vkoa

 
Tänään tuossa tunti sitte kävi neuvolantäti eka kotikäynnillä ja arvatkaa paljo pikkumiehelle oli tullu painoa!? huikeat 4810g!!!:whistle: (syntymäpaino 4150g) Ja meijän poju on vasta tasan 2 viikkoa:) Meinas terkka ett mistä oikein vauva saa moista aitoa kun oon ite lyhyt ja kilojakaan ei juuri synnytksestä jäänyt. Tuo mun maito on vaan jotain ihan kummallista. Ja syönki kuin hevonen, ja silti vauva vie kaiken eikä jätä mulle mitään:D

Toivpttavasti en joudu lopettaa tämänkin imetystä parin kuukauden jälkeen kun vauva suoraan sanoen imee musta kaiken. Aikasemmin aloin oleen ihan tautisen väsyny ja vaan laihduin kun taas vauva kasvo vauhdilla. No se hyvä puoli on ettei tarvi syömisiään niin kauheasti vahtia.

petite ja vauva 2vko:heart:
 
Siilinlapsi, tsemppiä imetykseen. Meillä murunen nyt 2vkoa ja 4päivää. Samoja ongelmia täälläkin ollut, tissit suihkuaa joka paikkaan ja vauva meinaa saada vaan etumaitoa. Olen nyt puristellut liikoja pois imetyksen aikana, ettei raukalla ole koko naama maidossa. :D Ja olen myös pumppaillut pahimpia etumaitoja pois. Lisäksi olen nyt antanut välillä kaksi kertaa peräkkäin samasta tissistä maidot, etten joka imetyksellä vaihda tissiä. (meillä jaksetaan syödä vain yhdestä tissistä kerralla) Samaten mulla meni nännit verille ja kirveli alkuun, mutta oikealla imetysotteella parani tosi nopsaan. Hieroin myös maitoa nänneihin aina imetyksen lopuksi. Aikamoista ronskiutta sitä tarvitaan, että tissi on oikein vauvan suussa, mikään hienoinen sipistely ei auta. :D Kyllä se siitä Siilinlapsi!

Mustasukkaisuutta on täälläkin hieman, mutta ei onneksi liikaa. Tuntuu vain, että tuo maailman ihanin murunen kasvaa niin vauhdilla. Noin 15 vuotta minä vauvakuumeilinkin ennen kuin tämän oman ihmeeni sain. <3 Joten lienee oikeus ollakin hieman omistushaluinen. :rolleyes:

Viime yönä murunen nukkui eka kertaa 5 tuntia putkeen, JIIHAA! Muutoin syö öisin 3 tunnin välein ja päivisin 2 tunnin välein. Olen ylpeä, kun ainakin toistaiseksi vaikuttaa, että lapsi on ymmärtänyt hyvin yön ja päivän eron. Hieman pelotti tämä talviajan pimeys, miten saa muksun tajuamaan päivän ja yön eron.

Päivittäjälle, mulla oli rv 40+6 kun muksu syntyi.

Ihanaa joulunodotusta jokaiselle!:xmas:
 
Hei! Täällä ollaan vähän väsyneitä. Vauva nukkunut nyt 4 yötä huonosti, heräilee 1,5-2 tunnin välein, eikä hiljene muulla kun tissillä. Aamuyöstä saan annettua myös tuttia, mutta se sitten tippuilee koko ajan ja pitää olla antamassa sitä pienen suuhun. Haluisin vähitellen alkaa laittaa pientä omaan sänkyyn nukkumaan ja imettää yölläkin istualteen, mutta oon niin väsynyt tällä hetkellä, että ei jaksa kun syöttää vauvaa makuultaan ja antaa nukahtaa viereen! Toivotaan että alkaa taas nukkumaan paremmin. Se on hyvä, että poika ei yöllä edes yritä seurustella, vaan syö ja sitten nukahtaa (tai huutaa ilmavaivoja).

Täällä ollaan kohta kuuden viikon iässä, eikä pieni onneksi hirveesti turhaan huuda. Poika pysyy pitempään ja pitempään tyytyväisenä ja saa jo paremmin syötyä rintaa kerralla, eikä tartte kokoaikaa pitää tissillä hereillä ollessa. Pää nousee myös hienosti, hymy on irronnut jo viikon verran ja ääntelee jonkin verran.

Imetysote meillä on ollut alusta asti hyvä ja täysimetyksellä mennäänkin. Mutta mullakin on suihkutissit ja pieni syö vaan yhtä rintaa kerrallaan. Erityisesti yöllä rinnat on niin täydet, että pitäs ennen joka syöttöä jaksaa jonkin verran tyhjentää rintoja.

Siilinlapsi: kannattaa tarkkailla tota kuumetta. Mulla oli pientä kuumeilua päivittäin viikon verran ja sain onneksi antibioottikuurit vaikka ei ollu oikeestaan muita oireita. Samana iltana nousi kuume yli 39 asteeseen ja siellä se pysyi ennen kuin antibiootti alkoi vaikuttaa. Mulla ilmeisesti oli rintatulehdus. Ajoissa kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan tai synnärille ja hoidattaa tulehdukset! Antibiootin loputtua mulla on meinannut uudestaan tulla rintatulehdusta, mutta oon nyt yrittäny lämpimillä suihkuilla ja rintoja tyhjentämällä hoitaa niitä.

Mustasukkaisuutta on ollut jonkin verran. Erityisesti kun vauva rauhoittuu jonkun muun syliin. Mutta pääosin oon tyytyväinen, kun saan itse keskittyä johonkin muuhun vähän aikaa!

Mulla on paino tippunut tosiaan lähtöpainoon ja nyt kamppailen ettei tipu enempää, koska oon jo nyt jonkin verran alipainoinen. Syön paljon, pääosin terveellisesti, mutta jokapäivä syön myös kaloripitoista ruokaa (suklaata, joulutorttuja ym.). Kai toi imetys vaan vie niin paljon kaloreita.

Ihanaa joulun odotusta kaikille!!! Birre86 ja pikku-ukko 5vkoa ja 3pvää.
 
eveny: tuota noin..poika oli 4085g ja 55cm pipo oli 37,5cm. teillä on poika kyllä kasvanut hienosti :) meillä poika oli viikon ikäsenä 3270g joten siihen verraten on kasvua tullut ihan kivasti tän 4 viikon aikana

kävin sit vaatekaupoilla ja ihme ja kumma löysin lindexistä ihan kivat löysät farkut jotka ei kiristä mistään! ja sit hain erätukusta sellaiset kevyttoppahousut ulkoiluun kun eihän nuo mun vanhat housut tietenkään jalkaan mahdu mut nyt ei tartte ulkoillessakaan palella..
 
Jihaa, terkka kävi neuvolasta ekalla käynnillä kotona ja pikkuinen oli päässyt hyvin yli kotiutumispainon (3220g -> 3420g). Pieni pelko persuksissa ollut, kun oma maidontuotanto on ollut alussa melko vähäistä ja lisämaitoa annettu, mutta nyt onneksi alkaa omat tissit riittää suurimman osan syötöistä.

Neidin unirytmi on vielä ihan sekaisin, päivisin menee helposti 3-4h pätkiä unessa, mutta öisin tuppaa jäämään 1,5h-2h. Näin pienellä vielä voi kuulemma oikein mitenkään sitä muuttaakkaan. Onneksi mies auttaa minkä voi ja saan nukkua aamulla pidempään jos vauva on yöllä valvottanut. Tuntuu hölmöltä, kun tulee kauhean huono omatunto, kun jättää vauvan miehen hoidettavaksi muutamaksi tunniksi... :)

Daewen ja tyttö 1vk
 
Kiva lukea tätä ketjua vaikka monella onkin jo "isoja" vauvoja. Meidän tyttö kun tulee huomenna vasta viikon:heart:

Maitoa tulee todella hyvin ja imetys on lähtenyt kyllä loistavasti käyntiin. Imetyskumi nyt toistaiseksi käytössä,koska jo sairaalassa rinnanpäät oli tosi arat ja toinen oli nirhautunut vähän auki. Otin varman päälle ja kumi käyttöön. Tyttö on imenyt alusta saakka niinkuin olisi aina sitä tehnyt! Ja hanakasti imeekin.

Yöt on vähän säätöä vielä. Birre kirjoitti ihan kuin meidän öistä. En ole edes seurannut minkämoisia pätkiä nukkuu,mutta ei mitään päätä huimaavaa ole vielä ollut. Alkuyöstä tavannut kakata ja siinähän sitten menee aikaa kun pitää tietty tankata masu uudelleen täyteen. Vieressä nukkuu myöskin kun en ole kanssa jaksanut muuta yrittääkkään. Mutta eihän tyttö ole kuin vasta kohta viikon ikäinen niin ei voi vielä vaatiakkaan kauheasti.

Muuten on aivan ihana tapaus. Vaikuttaa vielä ainakin tyytyväiseltä pakkaukselta ja toivottavasti se asia ei muutu=)

LilliM ja manteli 6pv
 
Meilläkin kävi täti neuvolasta tänään. Pojalla siis tänään viikko ikää. Syntymäpaino oli 3895g, kotiin lähtiessä 3 vrk ikäisenä painoa oli 3665g ja tänään painoa jo 3990g, iso poika :) Pojalla ollut ihan loistava imu ja imuote alusta lähtien ja saanut stimuloitua maitotuotannon minulla huippuunsa :p
Meillä aivan sama tilanne kun mitä Daewen ja LilliMenninkäinen kuvailee: päivisin poika syö ja nukkuu tämän jälkeen tyytyväisenä 3-4h. Öisin syö mutta ei nukahdakaan vaan ja kitisemään/huutamaan ja jos nukahtaa niin yleensä vain lyhyitä pätkiä. Yöt ovat siis olleet suht raskaita, onneksi on mies apuna kotona. Päivisin poika on todella rahallinen ja tyytyväinen tapaus, silloin voi hyvin levätä! Pakko vaan itse ymmärtää että vuorokausirytmin on mentävä näin alkuunsa pienen mukaan.

Jan-na & poika 1vko
 
Heippa pitkästä pitkästä aikaa ja onnea kaikille!

Nallu ihanainen oli minua kaivannut! :heart: Elossa ollaan, vaikka aikas väsyneitä.:D Olen yhden miljoona kertaa yrittänyt kirjoittaa tänne, mutta aina tuo meidän ihanainen tyttö on mut keskeyttänyt.;) On jokseenkin seuran kipee ja mikään muu kuin syli ei tunnu kelpaavan. Sen takia ollut aika rankkaa, vaikka aika luonnollistahan se on, et pieni haluaa olla paljon sylissä. Myös mahavaivoja on ollut kovasti täälläkin eikä mikään tippa tunnu auttavan.

Imetys tuntuu olleen monella vaikeaa. Niin myös täällä. Maito ei riitä mitenkään päin ja siksi täytyy myös korviketta antaa aina vaan enemmän.

Yöunet ovat myös jääneet vähiin ja monesti myös päiväunet mahan takia. Sit, ku vauva nukkuu, niin oon iteki aina yrittäny painua unille. Usein ei vaan onnistu.

Tulen kertomaan ihan pian lisää. On ollut ihana lukea teidän juttuja. On korvaamaton tuki tällainen palsta.

Mut voisin tähän vielä kertoa tietoja eli tyttö syntyi täsmällisesti la:na 2.11. Painoa oli 3,3 kg ja pituutta 50 senttiä.

Hyvää vointeja kaikille äideille ja vauvoille! :heart:

Bigwish ja kulta pieni huomenna 6 viikkoa :heart:
 
painosta: Mulla tuli raskauden aikana se n. 20 kg (lähtöpaino 55-56 kg) ja nyt kun synnytyksestä on reilut 2 viikkoa niin pudonnut n. 7 kiloa, jäljellä siis vaatimattomat 13... En stressaa erityisemmin koska muistan ettei viimeksikään jäänyt juurikaan kiloja heti synnärille, vaan putosi vähitellen, mikä on toisaalta hyväkin asia koska aikeissa on taas imettää pitkään (esikoista imetin 1v 9kk) eikä olisi kiva laihtua liikaakaan. Silti tässä vaiheessa on vähän kärsimätön olo, kun kuten Kurpitsakin jo totesi, täälläkään ei mitkään ei-äitiysvaatteet mahdu kunnolla päälle eikä shoppailusta oikein tahdo tulla mitään.

Minkälainen sisarusten mustasukkaisuustilanne teillä muilla useamman äidillä on? Täällä just niin kamalaa kun odotinkin, tuo vilkas 3v hyppii muutenkin seinille kun pakkasella ei olla pystytty kunnolla ulkoilemaan, lisäksi pissaa tahallaan housuun, tulee sängyllä imettäessä viereen/päälle pomppimaan yms. yms. Suorastaan pelottaa minkälaisia yhteenottoja meille vielä tulee kun miehen isyysvapaa nyt päättyi. Meillä kun tuo suunniteltu virikehoito ei onnistunutkaan niin täytyisi äkkiä keksiä jotain toimintaa tytölle, seurakunnan kerhoon on jonossa muttei ole mitään takeita milloin voisi saada paikan. Selvästi kotona olo ei ikäistensä seuraan hoidossa tottuneelle tahdo oikein riittää, käy aika pitkäksi. Ja itsellä on hermot välillä tuon huomionhaun kanssa niin kireällä ettei ole perheväkivalta kaukana :O mutta kaipa se tästä tasoittuu kun koettaa vaan pitää pään kylmänä ja muistaa koko ajan mikä trauma tuo pikkusiskon syntymä toiselle on ollut. Vauva on toistaiseksi ollut aika tyytyväinen ja helppohoitoinen, joskin tukkoisuus valvottaa välillä öisin. Onneksi miehellä on yli viikon joululoma, sitä odottaessa :xmas:

Sokeripala ja murunen 2 vkoa 3 päivää
 
tuosta maitomäärästä vielä..kun eilen olin siel kaupoilla niin mies oli sillä aikaa antanut korviketta ja sitä oli uponnut pikkumieheen jopa 150ml, kuulosti ihan hurjalle määrälle kun tissittelyjen jälkeen on tarvinnut korviketta antaa keskimäärin vain noin 70ml joten saa tuo poika sitten jotain mun tisseistä :p

meillä viime yö meni taas ihan normisti 3h unipätkillä vaikka pikkuisen nenä kovasti tuhisikin mut itse olen paljon virkeämpi kun on saanut nukuttua hiukan pitempiä pätkiä vaikkakin tuon 3h mut se riittää..meillä onneksi se hyvä noissa öissä ettei poika jää hereille silloin vaan uni tulee kunhan on saanut masun täyteen

kurpitsa ja Aarni 1kk ja 1vko
 
Heippa.
Tääläkin kärsitty yks rintatulehus, hyi kamala mikä olotila oli. Ostin sit ruskovillan rinnanlämmittimet ja ne on ollu tiuhaan käytössä ettei vaan uusis tulehus. :)
Muuten kaikki tosi hyvin, tyttö on melko tyytyväinen tapaus. Mun antibioottikuuri aiheutti vähän masun väänteitä mutta se jäi siihen. Mies palas eilen lomalta töihin, jätti muutaman päivän vielä vapaita tuonne joulun alle :) Vähän hirvitti miten pärjätään täälä tyttöjen kesken mutta hyvin on mennyt ainaki toistaseks :p
Isosiskon (1v9kk) mustasukkasuudesta ei tietoa tääläpäin. Kovasti ois hoitamassa ja silittelemässä pikkusiskoa ja kakkavaippaa pitäs kokoajan olla vaihtamassa :D ainut muutos vaan minkä huomannut on nukkumaan meneminen. Ennen nukahti päikkäreille ja yöunille hienosti omaan huoneeseen, omaan sänkyyn mutta nyt ei meinaa rauhottua sinne ollenkaan vaan ravaa jopa 2½h. melko väsyttävää. No, ehkäpä se tästä..
Pikkusen neuvolakäynti torstaina, 4kg raja varmaankin ylitetty :p Voi kun ei olis noin kylmä tuola pihalla, tulee mökkihöperöks itse kukin täälä neljän seinän sisällä. äää!

ziziz ja tyttö 3vk 1pvä
 
Tulin täältä kysymään (kun en yhtään muista ) että koska voi mennä saunaan synnytyksen jälkeen?? Mulla synnytyksestä nyt viikko ja jäkivuotoahan nyt viel tulee...että oliko siinä joku tulehdusriski?? Vitsi kun ei mukamas muista kuinka aiemmin oon toiminut...

Neuvolatäti kävi tänään ja tyttö on saavuttanut syntymäpainonsa=) Lähtöpaino sairaalasta oli 4220g ja nyt siis 4480g. Hyvin on tissimaidolla pärjännyt!

nukuttiin nyt hyvin. Vieressä tuhisi ja viimeinen pätkä taisi olla ainakin 3-4h=) Ensi yönä tietysti taas kukutaan...

Meillä on poika 3vee flunssassa ja kuumeessa:confused: Koko syksyn ja alkutalven kaikki oltu terveitä kuin pukit ja nyt sitten heti flunssa. Pelkään niin kovaa,että vauva sairastuu:( Ollaan yritetty,ettei poika koskisi vauvaan ollenkaan ja käsiäni oon pessyt mennen tullen. Ja toivottavasti imetys suojaa edes vähän.

LilliM ja manteli 1vko
 
Bigwish Meilläkin tyttö on aikamoinen sylivauva! Toivottavasti teillä masuvaivat helpottas, me annetaan cuplatonia aina korvikemaidon yhteydessä (n.4 kertaa päivässä) ja se on auttanu mein neitiä.. Mut ei se tietenkään auta jokaisen vauvan kohdalla.

Hui kun kaikkien muiden vauvat kasvaa kovaa vauhtia! Mein "iso" neiti kasvaa paljon hitaammin. Tosiaan 7vko ja 1vrk ikäisenä mitat oli 5000g(s 4260g ja kotiutumispaino 3910g) ja 58,5cm (s 52cm). Pipo oli 39cm (s36cm). Pieni paniikki tän asian suhteen :(

Nallu ja Sonja 8vko 1vrk
 
LilliM, viimeksi minä menin saunaan samana päivänä kun päästiin synnäriltä eikä tullut mitään tulehduksia. Tällä kertaa terkka suositteli odottamaan jälkivuodon loppumiseen asti. Että tiedä nyt sitten :confused: Mutta jos kovasti saunotuttaa, niin kyllä mä menisin :D

Tilasin vaunuihin tämmösen: Kurtis Baby Peace 'dream' (valkoinen) vaunusuoja Alkoi niin riepoa toi harsoviritys vaunuissa ja kun tänään kaupassa näin tuollaisen yksissä vaunuissa, niin totesin, että meille kans! :D Varmaan suojaakin paremmin kuin ohut harso.

Huomenna lääkärineuvola, kiva saada tuoreet mitat taas :)

aletheia ja Milla 1kk 9pvä tai jotain sellasta
 
Kiitos kaikille tsemppauksesta tuon imetyksen suhteen!

Tänään käytiin taas neuvolassa ja meidän vauva oli kuudessa päivässä saanut taas peräti 340 grammaa lisää painoa! Eli nyt tämä mamma yrittää hellittää tämän imetysstressin kanssa ja luottaa siihen, että kun pissaa ja kakkaa tulee riittävästi päivässä, niin varmasti vauva ottaa tarvitsemansa, niin hienosti on paino noussut. Nyt ollaan jo yli neljässä kilossa ja pituuttakin on jo 54 senttiä! Ainoa mikä tätä imetystä tietysti vielä hiertää, on tuo toisen nännin iso haava. Terkkari neuvoikin parin päivän ajan pumppailemaan vasemmasta ja syöttämään vain oikeasta, jotta saisi parantua tuo haava. Imuotettakin katsoi ja kommentoi, että se on niin hyvä kuin nyt on mahdollista, todennäköisesti mun nänni/nännit ovat vaan sen malliset, että eivät välttämättä yllä ihan kitalaen pohjaan vauvan suussa, jolloin ote jää vähän hankalaksi ja aiheuttaa siksi kipua. Ilmeisesti ei auta kuin odottaa, että vauvan suu kasvaa, ja nännipihaa alkaa mahtua sinne enemmän. Tuli parempi mieli tuosta käynnistä, vaikka sitä ennen olin vielä aivan valmis luovuttamaan koko homman. Paljon pelasti se, että vauva oli kasvanut niin hienosti, vähentää stressiä pienen hyvinvoinnista huomattavasti. Parempi kun en enää kauhesti lue noita imetystukilistapalstoja yms. koska niiden juttujen perusteella tuntuu, että meidän imetyksessä kaikki on ihan persiillään, mutta selkeästi niin ei ole, kun paino nousee kumminkin ja vauva vaikuttaa hyvinvoivalta.

Eilen ja tänään on tosin ollut aikamoista kiukkuamista, on ilmavaivaa ja milloin mitäkin, poika on ollut kärttyisä, mutta ilmeisesti se on nyt jokin vaihe.

LilliM Juuri kysäisin tänään terkkarilta tuosta saunomisesta ja sanoi mulle, että ei ole mitään estettä saunoa, kun varmistaa vain, että laudeliina/alunen on puhdas ja suihkuttelee huolellisesti sen jälkeen. Meillä siis synnytyksestä n. 2,5 viikkoa!

Pakko palata imetyksen pariin, poika vaatii lisää vaikka edellisestä syönnistä on varmaan max 40 minuuttia.. joutuu kyllä tuo oikea tissi koville, jos täytyy pumppailla vaan tuosta vasemmasta pari päivää..

Siilinlapsi ja vaativainen pikku-siili 18 vrk
 
LM; mä kävin jo kolme päivää synnytyksen jälkeen omassa saunassa. Mulla ei tikkejä ollut joten jos niitä on niin kannattaa vielä tarkastaa terkkarilta. Ja yleisessä saunassa ei kannata vielä saunoa. Jos olisin odotellut jälkivuodon lppumiseen, olisin voinut käydä vasta 1 kk jälkeen saunassa :)

Täällä kasvettu hyvin, paino viiko sitten 1kk neuvolassa 4460g ( 3440g ), 56cm (50cm ) py:tä en nyt muista.
Sunnuntaina oli kastejuhla ja poika sai nimekseen Aleksanteri Arvo Juhani, kastepäivän kunniaksi väläytti ekan hymynsäkin :)

Op ja A 4 vk 6 pvä
 
Saunominen Itse ainakin olen jo käynyt. Huolehdin vain että on puhdas alusta kun lauteille istun. Sitte olen huolella suihkutellut alapäätä sen jälkeen. Ei mulle laitettu tikkejäkään kuin kolme, niin en oo ollu huolissaan. Itse oon kans tuon tulehdusriskin lisäksi aatellu ett saattaa vain sulattaa nuita tikkejä jos istuu paljaalle kuumalle lauteelle.

Sisarusten mustasukkaisuus: Meillä nuo pojat on vauvan myötä ehkä hieman kurittomampia. Siis pojat on 3v. ja 1,5v. Vaikuttaa kyllä varmasti sekin kun miehellä nyt paljon iltavuoroja ja pihalla on paljo pakkasta, niin ei usein päästä purkaan energiaa sinne ulos. Yksin en muutenkaan ole muualle vielä uskaltautunut näitten vekaroitten kanssa. Mää oon nimittäin varma että nuo kaks häipyis sekunnissa eri ilmansuuntiin:D juokse sitte vauvan kopan kanssa niitten perässä! Isommalla vaippaharjoittelut otti takapakkia ja joudun laittaan välistä vaippaa. Muutoinkin saattaa ottaa tai vaatia tuttipullloa itelleen. Tuo keskimmäinen taas ei meinaa alkuunkaan totella mua. Kokeilee kokoajan mitä saa tehdä ja mitä ei. Muutoin on päivä- ja iltarutiinit sujunu melko normaalisti. Alkaa lapset tottuun vauvan ääniin.

Tänään sitten leivottu kun vauvakin ollut todella rauhallinen ja viihtynyt omissakin oloissa. Yhdessä leivottiin poikien kanssa vielä pieni piparitalokin ja kasa pipareita. Hieman vaihtelua tähän normaaliin touhuamiseen sisällä.

petite ja vauva 2vko 1pv
 
Navasta Meillä pojun napaa joutunu putsaileen nyt melkeen jokaisella vaipanvaihto kerralla:( Jotenki tuntuu että sillon ku oli osastolla niin siellä ei sitä paljoa putsailtu. Niillä tuntu olevan melkein aina kiire. Nyt sitte irtos 2 vko:n ikäsenä vasta tuo isoin osa..mutta varmaan osa jäi vielä kiinni. Siinä on sellanen ovela "pallo".. Terkkari sitä kotikäynnillä katsoi ja meinas että putsaillaan desinfiointi aineella ja katotaan torstaina uudestaan. Jos sillon ei oo irronnu, pienentyny tai vielä erittää paljokin niin alotetaan antibiootti. Ärsyttää vaan jos taas pitää yks antibiootti lisää ottaa pienelle:( Noh senpäs näkee torstaina..
 

Yhteistyössä