Marraskuussa 2010 syntyneet <3

hipsu, mulla oli tuota yksinhallitsijaongelmaa esikoisen kanssa etenkin alkukuukausina, vähitellen se sit karisi kun aloin huomata ettei mun ihan kaikkea tartte itse tehdä tai edes valvoa, eikä vauva ihan oikeasti mene rikki jos pää on vähän huonossa kulmassa tai body väärin napitettu =) Suosittelen aina välillä antamaan isän tehdä hommia esim vaipanvaihdon tai pesut ihan rauhassa. Menet suosiolla toiseen huoneeseen sillä välin ja käytät ajan hyväksesi tekemällä jotain itse rauhassa tai oikaiset vaikka sängyn päälle kun olet väsynyt, alkuun et varmaan osaa rentoutua mut pian opit ;) Mun mies ainakin hermostui siitä kun kyttäsin vieressä ja arvostelin suoritusta koko ajan. Tämän toisenkin kohdalla kyllä minä hoidan enemmän vauvaa ja mies leikkii esikoisen kanssa mutta toisinpäinkin tehdään aina välillä. Lähiaikoina aion opettaa vauvan myös juomaan lypsettyä maitoa pullosta jolloin pärjää isän kanssa muutaman tunnin jaksoja ja pääsen esim. salille - mitään kiirettä mulla ei kyllä ole ollut, ennemmin olen vaan löhöillyt sohvalla vauva tissillä, suklaata syöden ;)
Sokeripala ja murunen 4vkoa
 
Tanya, meillä poika ei osaa nukkua vieraassa paikassa, joten aika usein kyläileminen on kitinää tai huutoa. En oo kauheesti sit ees viittiny käydä kylässä, ehtii sitä sitte parin kuukauden päästäkin! Esim. jouluaattona kun oltiin 3 eri paikassa ja ei käyty kotona lainkaan niin aamulla poika heräs 10.30, otti puolen tunnin torkut mun sylissä illalla 6 aikaan.. Noh, nukahti kyllä sit mummulassa yöunille vähän 9 jälkeen illalla kun oli jo niin poikki! Sitte kun poika heräs puolen yön aikaan niin nopeesti vaan vaatteet niskaan ja kotiin, jatko kyllä sit hienosti uniaan kotona kun sai ruokaa! En tie voisko toi huono nukkuminen vieraassa paikassa sit liittyä jotenkin koliikkiin. Jostain luin kyllä et koliikkilapselle on erittäin tärkeää päivittäiset rutiinit ja päivärytmi menee helposti sekaisin jos on jotain poikkeavaa päivän aikana!

Sokeripala, meillä koliikki alko samana päivänä kun poika täytti 2 viikkoa! Yleensä alkaa 2-3 viikon iässä, joten te ootte jo "turvallisilla vesillä" :)

Onks kellään muilla sellasii tuntemuksii että tuntuu kun ei olis ollu raskaana ja eikä olis ees synnyttäny? Mulla viikon päästä kaks kuukautta synnytyksestä ja olo on ihan kumma. Must tuntuu jotenki siltä et oon ollu kyl siel synnyttämäs, mut sit kuitenki et olisin seurannu jotenki ulkopuolelt sitä synnytystä ja koko raskaus aikaa.. tätä tunnetta on niin vaikee selittää :D mut ihan hassulta tuntuu.. Ja nyt pikkuhiljaa alkaa tohon poikaanki vast kiintymään, meillä kun ollu nää pari ekaa kuukaut oikee hulabaloota ni on vaan tuntunu et joka päivä on vaan yhtä suorittamista eikä oo pystyny nauttii tosta pikkusesta :( En tie, kai mulla vähän jotain synnytyksen jälkeistä masennustakin on ollu ja osittain tuo kiintymyksen puute on voinu olla sitäkin kun poika sillon sairaalassa joutu heti lastenosastolle 4 päiväks eikä siinä sit oikeen pystyny alkaa luomaan mitää suhdetta lapseen. Kun olin niin odottanu sitä et vauva nostetaan syntymän jälkeen rinnalle ja sitte pääsinki kattomaan vasta 12h synnytyksen jälkeen poikaa. Sit kun sitä vauvaa pääsi kattomaan niin se tuntukin ihan vieraalta eikä tullutkaan mitään "rakastumisen" tunteita heti vauvaan. Mut nyt pikkuhiljaa tuo rakastuminen tohon pikku tuhisijaan nostaa päätään :)

hattis ja poitsu 7vk4pv
 
Nyt on joulut lusittu! Ja kotona onkin käyty lähinnä nukkumassa :) Meillä ei ole ollenkaan tuota Tanyan mainitsemaa "ongelmaa", vaan tyttö nukkuu hyvin kylässä. Ehkä jopa paremmin kun kotona :saint:

Hipsu - Mä olen yrittänyt olla arvostelematta miehen tapaa hoitaa vauvaa ja hyvin olen mielestäni onnistunutkin ;) Meillä oli sairaalassa perhehuone ja tuntui että alussa mies hoiti vauvaa jopa enemmän ja paremmin kuin minä! Meillä ei kummallakaan ollut mitään kokemusta pienistä vauvoista ja mies uskalsi paremmin nostella ja pidellä pientä 2,6 kiloista tyttöä. Tästä syystä mun ei ole ollenkaan tarvinnut olla huolissaan että mies ei osaa. Muutaman kerran olisi tehnyt mieli jotain arvostella, mutta tiedän että mies hermostuisi ja olenkin yrittänyt purra hammasta ja ajatella että hänen tapansa hoitaa vauvaa on varmasti ihan yhtä oikea :)

Meillä on jostain syystä alkanut yöt mennä huonommmin kuin ennen. Neiti on alkanut syömään 2-3 tunnin välein, kun aikaisemmin väli oli 3-4 tuntia. Viimeiseen viikkoon ei olla saatu kuin haaveilla 4 tunnin pätkistä : / Olen niiiiin kateellinen teille joilla vauva saattaa nukkua jopa 6 tuntia putkeen.. koskakohan sitä uskaltaa itse alkaa edes haaveilemaan moisesta :kieh:

Miten teillä vauvat viihtyy sitterissä, lelukaaren alla tms? Meillä ihan muutamia minuutteja kerrallaan. Hereillä ollessa neitiä pitää viihdyttää / pitää sylissä kokoajan, tai muuten menee hermo. Yksin ei siis viihdy juuri ollenkaan :confused:

Silent ja pikkuneiti 8 viikkoa ja rapiat :)
 
Viimeksi muokattu:
SW meillä meni pojalla rytmi ihan sekaisin kun oltiin sukuloimassa. Siellä nukkui vielä 6-7h unia mutta kun kotiin päästiin rytmi on muuttunu sellaseksi että yöllä nukutaan vaan 2.5-4h unia. Noi 4h on harvinaisia. Miehelle just sanoin et mitenköhän sekaisin sitä olis jos sais nukkua koko yön. Ja mies menee tammikuulla viikoksi koulutukseen ja pohtii sitä et miten hän taas tottuu vauva arkeen kun ensin viikon saa nukkua rauhas.

Sitterissä ym poika ei viihdy yhtään. Minä oon yleensä koko päivän yökkäreissä hiukset takkusina ja vasta joskus 3 aikaan päivällä pesen hampaatkin. Poika ei siis suostu päivisin kauheesti äitille omaa aikaa antamaan. Yöt nukkuu hyvin (siis lyhyitä pätkiä mutta nukahtaa aina heti kuitenkin) ja niin nukun minäkin.

Meillä mies hoitaa paljon vauvaa ja ihan yhtä hyvin kun minäkin. Ja annan mielelläni hoitaakin etten väsy itse liikaa.

hattivatti Meidän poika oli kanssa aluksi teholla ja täytyy sanoa että jotenki hassut tunteet vauvaa kohtaan on ollut. Kyllä siihen kiinnyin ja kaikkea aluksi mutta kuitenkin. Noin viikko sitten aamulla poikaa pitelin sylissä ja yhtäkkiä tuli sellanen olo et "musta tuli nyt äiti" en osaa kuvailla tunnetta kunnolla mutta oli vaan sellanen olo et jokanen kehon osa tajus et mulla on vauva. Ja kun synnytyksenkin jo niin hyvin unohtanut. Mieheltä saatan kysyä kun teeveestä tulee synnytys ohjelmaa et "teinkö noin"
 
Hattis Kiitos vastauksesta =)
Mä alan uskomaan, että kylässä käymisen ongelmat ja sen jälkimainingit liittyy jotenkin koliikkiin.

Sitterit ym. Meidän poika ei viihdy lainkaan sitterissä, puuhamatosta ei ilmeisesti vielä ymmärretä mitään.
Suosikkipaikkoja on sohva, sänky ja keinu. Näihin jää yksinäänkin nukkumaan tai valvomaan :)
Vaunut on kanssa kovassa huudossa, jollen saa millään poikaa rauhottumaan sisällä niin vaunulenkki pelastaa aina :)

Onneksi en hehkuttanut koliikin päättymistä, kun eilen illalla vedettiin taas tunnin mittaiset koliikki-sessiot, onneksi ei sentään kahta tuntia kestänyt.

Yö meni hyvin; käytiin 22.30 nukkumaan ja herättiin ekan kerran 05:00, sitten takasin nukkumaan ja herättiin 09:00 :)

Nyt lähden vaunulenkille =)

Petja keinumassa, ikä 10vko+5pvä:



Tanya & Petja 10vko+6pvä
 
Hipsu: Meillä mies oli aktiivisesti hoitamassa jo esikoista alusta asti, eli ei ollut uollaista ongelmaa. Tosin nyt on välillä mennyt päinvastaiseksi kun välillä haluaisin itse jonkun hetken nukkua rauhassa vaikka alkuyöstä (vauvan nukkuessa/syödessä vieressä jännitän yhä jotenkin niskaa ja meinaa päätä särkeä) niin vaikka mies tyttöä pitäisikin niin tyttöselle ei meinaa isin syli kelvata. Lopulta en itse saa nukuttua sitä kitinää kuullessani joten helpompi hakea tyttö takaisin viekkuun. Kieltämättä mies on nyt vähemmän ollut vauvaa hoitamassa kun hänellä on ollut päävastuu noista isommista.

Mitä sittereihin yms tulee niin hetkittäin viihtyy sitterissä kun sitä sopivaa tahtia keinuttelee, muuten olisi vain mamman sylissä 24/7. Kantoliina on meillä pop.

Muuten kyllä ihanan helppo vauva. :heart: Imettäminen on sujunut hyvin noiden alkuviikkojen kipuiluiden jälkeen, lisämaitoa ei olla tarvittu lain ja toivottavasti tätä rataa selvitään sinne 6kk ikään asti.

Madicken ja tyttönen 4vko:a
 
Joulu sitten oli ja meni. Toisaalta,eihän noita pyhiä ja yhtä syömistä kukaan loputtomiin jaksa:confused:

Sitterissä meillä viihdytään vaihtelevasti,riippuu vähän missä mielentilassa tyttö on kulloinkin. Nostin jo selkänojaakin pystympään asentoon kun kovasti haluaa katsella ympärilleen. Paljon on sylissä hereillä ollessaan.

Viime yö meni 2h pätkissä|O Oon tottunut nukkumaan ainakin sen 3h kerrallaan ja useimmiten enemmänkin niin kyllä meinasi ottaa koville tiheämmin heräily. En tiedä mistä johtui. Tuntui kyllä,että maitoa ei tullut riittävästi. Itse asiassa aloitti jo eilen illalla tankkaamisen ja tänä päivänäkin oli sama meininki kunnes lopulta luovutin ja annoin pullosta Nania:confused: Mulla tulee yleensä hyvin maitoa,mutta sitten jostain syystä aina välillä tulee näitä pausseja,että ei maito riitäkään tytön tarpeisiin. Ja meillä tyttö on suursyömäri!! Huomenna tuleekin terkkari kotikäynnille niin saadaan taas uusimmat mitat.

LilliM ja manteli huomenna 3 vkoa.
 
sitteri: siinä viihdytään vain pienen hetken kerrallaan, sylis on enimmäkseen vaikkei siinäkään aina viihdy..lattialla leikkimatolla ei viihdy oikein lainkaan, parhaiten viihtyy ihmettelemässä vaunukopassaan ja siel päivisin unikin maittaa hyvin

meil poika alkanut nukkumaan noita 3- 4,5h unipätkiä mutta nyt tuo nenän tukkoisuus vaivaa unia ekan syötön jälkeen joskus 2 aikaan yöstä eikä siinä toisen tuhina krohinaa kuunnellessa saa itekään nukuttua, meiltä löytyy kyllä sellainen ilmankostutin josko sitä kokeilis auttaisko se..

saa nähdä kauanko tätä osaimetystä kestää vielä kun tuntuu että poika rupee itse vierottaa itteään tissistä, on nimittäin päiviä jolloin ei huoli tissiä lainkaan vaik kuinka yrittäis, alkaa vaan kauhia itkuraivari..

ai niin poika on nukkunut nyt kaksi yötä pinniksessään :) ei tarvi enää itkeä tuossa äitiyspakkauslaatikossa sitä kun nenä on kiinni laatikon reunassa ;)
 
Sitterissä tms viihtymisestä Meillä neiti haluaa lähes koko hereillä ajan seuraa. Syli on lemppari paikka, nyt pari viimestä kertaa ollaan oltu lattialla 10min (minä kokoajan vieressä) ja jouluaattona viihtyi sitterissä hyvin. Me pidetään tosi vähän sitterissä (en oikein itekään tykkää siitä, kun on noi katit), joskus jos mä tarvin molempia käsiä syömiseen niin sitten. Lattialla ollaan yritetty pitää aina niin paljon kun neiti vain viihtyy. Yleensä siitä on alkanut kauhea huuto, mikä ei meinaa lakata ollenkaan. Mut niinku sanoin ni pari viime kertaa on menny ihan ok.

Minkä kokosia vaatteita tein vauvoilla on ja kuinka vanhoja vauvat on? Meillä neiti 10vkoa, 56cm vaatteet istuu parhaiten. Vähän pienemmät 60-62cm menee myös, mutta suurin osa liian isoja (varsinkin leveydeltä). Tutan 50cm bodyt menee myös vielä. Kotivaa'alla punnittin tytön tänään mun sylissä, sen mukaan olis 5,7kg (näyttää 100g tarkkuudella). Mut eihän toi kovin tarkka vaaka ole. Meillä ongelma on se, että tyttö on siro mutta pitkä. Eli monet vaatteet on tosi leveitä..

Nallu ja Sonja 10vko
 
Nallu meidän poika on ottanut jonku kasvu spurtin. Potkuhousuissa 50-56 ois muuten hyvä mut liian lyhyet samoin housut. 60-62 taas kauheen leveitä. (poika tullut isäänsä, isällä pitkä selkä ja pitkät jalat ja pituutta muutenkin yli 190cm) Bodyt sais olla vielä 56 cm. Paitsi et jotain sukulaisilta saatuja jo saanu laittaa pois kun jäänyt selästä liian lyhyiksi, muuten leveitä. Mut puolet 62cm vaatteista kaivettu jo esiin. Painosta en tiiä just nyt, joku aika sit koti vaa'alla 5,4kg. Ikää 7 vk ja 2 pv
 
Vaatteista - Meillä tytölle menee 56 cm bodyt (tutan 50 cm) ja 50 cm housut. Housut tuntuu olevan isompia kun bodyt. Meillähän tyttö oli pieni (2,6 kg) syntyessään ja ensimmäisen kuukauden hukkui 50 cm kokoisiin vaatteisiin :) Seuraava neuvola meillä on vasta 1.2. (edellinen oli 2 viikkoa sitten), eli ei mitään hajua mitä neiti nyt painaa.

Meillä neiti on alkanut vetämään kunnon iltaraivareita! Eilenkin illalla huusi suoraa huutoa kaksi tuntia ennen kun suostui syömään ja sen jälkeen nukahti. Ainoa asento missä viihtyi, oli kun kantoi mahallaan kokoajan liikkeessä |O

Aamulla yritin saada tyttöä takaisin nukkumaan 45 min. Oli niin väsynyt että ei edes jaksanut silmiä avata, mutta joka kerta kun laskin sängylle alkoi ihan hirveä huuto. Nice.

Eikai se koliikki voi tässä vaiheessa (2kk) enää alkaa vai mitä ihmettä tämä on? Säälittää varsinkin miehen puolesta kun joutuu mennä ajoissa töihin eikä saa nukuttua.. :|

Silent ja kiukkupussi huomenna 2 kk
 
vaatteista:riippuu niin vaatemerkistä, on meinaan iso ero noissa... 56-62cm vaatteet käytössä..niin ja ikää on sen 2 päivää päälle 7 viikkoa. tän hetkistä painoa en tiedä mut 1kk neuvolas oli 4085g ja 55cm, joten oliskohan nyt jotain 4,5kg paikkeilla kenties..

pitääköhän tässä soitella hammaslääkäri aikaa, eilisestä on jomotellut alahammasta, aiemmin jomottelu tuli ja meni mut näköjään jäänyt päälle tää jomottelu..voi hittolainen sentään, kunhan ei pahemmaks tulis kun ne ristiäisetkin olis sunnuntaina
 
Ihan äkkiä vaan kommentoin, pitäis taas olla jossain ihan muualla= viihdyttää lasta.;)

sw!! Meillä ihan sama homma. Eilen oli kauhea iltaraivari ja tosiaan kannoin tyttöä niin, et kasvot oli lattiaan päin. Mitä ihmettä tää meinaa?? Tyttö nyt 8 viikkoa.
 
sokeripala: lohduttavaa kuulla että muillakii ollu esikoisen kanssa tätä samaa hallitsemista=)
nyt mä rupeen skarppaamaan ja ottamaa rennommin. ihan naurattaa ku on niin hikipinko tän vaaavin kanssa:LOL:

SW: no meillä taas tää mun tarkkuus johtuu varmaan siitä et oon ollu paljo vaaveleitten kans tekemisis ja päiväkodista jäin äippälomallekkin ni luulen osaavani kaiken paremmin ku mun mies ja oon kokoajan neuvomas sitä. mut yrittänyttä ei laiteta-nyt alan ottamaan löysin rantein jos suinkin onnistun:saint:

vaatteista: meillä siis pikku ukko 7vk ja 2pv ja 62 ja pienimmät 68 bodit käytössä. poika on nyt 60cm pitkä ite ja oiskohan painoo jotain 5,5-6kg ku kaks viikkoo sit oli 5,2kg ja yli 300g tullu ain viikossa lisää.

onks kenenkään muun töysimetyksellä oleva vaaveli saanu jostain ruoka-aineista ihottumaa? meiän pojalla tulee ikävä kyllä :( mun rakastamastani suklaasta karseeta ihottumaan kasvoihin :( saatiin se jo rauhottumaan ku olin viikon ilman suklaata mut nyt lipesin taas jouluna ja pojan pää on sen näkönen nyt taas et heitettiin kaikki loput suklaat kaappiin pois mun silmistä :( neuvolan täti oli se kuka tän suklaan kerto syyks tähän ja sit ku viel testattiin se ni pakko oli uskoa. unohtu vaan kysyä et tarkottaaks tää nyt siis et poika on imetyksen jälkeenkin allerginen suklaalle vai onks tää vaan täs vauvavaihees..
tarttee nyt keksiä joku muu herkku mitä saa napsia kun ei meinaa tän imetyksen energian kulutuksen takia pysyy toi oma paino tippumatta ellen napsi lisäenergiaa jostain. ihan uskomatonta tääkin homma, ei oo eläissään ollu tällästä aineenvaihduntaa kun nyt on :D onks muilla sama tunne? noh eihän nää epäterveelliset herkut nyt sopis päivittäiseks muutenkaan mut musta tuli vaan synnytyksen jälkeen niin kauhee sokeri-narkki et huh huh! :D
 
hipsu: meillä tulee tytölle välillä kasvot ihan punaiseksi syötön jälkeen. En ole vielä hoksannut mikä ruoka-aine aiheuttaa sen. Mitään ihottumaa ei kuitenkaan ole tullut, vaan tosiaan sellaista ohimenevää punaiseksi lehahtamista : / Ikävää, että et voi syödä nyt suklaata, mulla on ihan sama tilanne, että energian kulutus on valtava ja herkkuja uppoaa mahaan aivan liian usein. Sähän voisit ottaa lisäenergiaa vaikka kuivatuista hedelmistä ja pähkinöistä ja tietysti karkki on "hyvä" lisäenergian lähde ;)

Siteri odottaa meillä käyttöä komerossa. Vauvalla on lonkkalasta, jonka vuoksi häntä ei saa laittaa sitteriin (eikä auton turvakaukaloon). Yleensä hänen ollessa hereillä kannan häntä tai pidän lattialla, sohvalla tai äitiyspakkauksen laatikossa. Vauva viihtyy ihan hyvin myös itsekseen hereillä ollessa, kunhan hänellä on jännää katsottavaa tai muut perheenjäsenet on ihan näkö-/kuuloetäisyydellä.
 
Heippa pitkästä aikaa kaikille!

Eipä ole taas hetkeen tullut kirjoiteltua, kun on ollut niin tohinaa tämä arki. Imetyksen kanssa on taisteltu ihan tähän päivään asti, lähinnä siis noiden imetyksen aikaisten ja jälkeisten kipujen. Olen nyt apua hakenut neuvolasta terkalta ja lääkäriltä ja kävinpä aatonaattona vielä NKL:n osastollakin kätilön kanssa käymässä juttuja läpi, jos saataisiin joku ratkaisu tilanteeseen. Nyt näyttää siltä, että ainakin osan kivuista on aiheuttanut sammas, jota ei vauvan suussa näyttäisi olevan, mutta vissiin sitten mun nänneissä on ollut, ehkä ihan tuolla maitotiehyissä saakka. Ainakin lääkäriltä saatu daktarin-kuuri (ulkoinen) on vähentänyt polttelun tunnetta ja nyt pystyn oikealla rinnalla imettämään lähes kivutta. Vasen sattuu edelleen, sillä suurin haava ei ole vieläkään kokonaan parantunut (ollut siis jo kolme viikkoa..), mutta siitäkin olen aatonaatosta lähtien sitkeästi imettänyt. Toisinaan menee jo tosi nätisti, mutta välistä tekee niin p***** kipeää! Puolisentoista viikkoa meni maitoa pumpaten, oikeastakin piti pari päivää pumpata, että pahin kipu helpottaa. On se kyllä rasittavaa, jatkuva sterilointi ja tiskaaminen ja neljän tunnin välein pumppaaminen, ihana helpotus on ollut siirtyä takaisin imetykseen vaikka se kipeää tekeekin. Nyt alkaa kuitenkin olla luottavainen olo sen suhteen, että kyllä tää tästä lähtee sujumaan, jos ei kivuttomasti niin ainakin sietokyvyn rajoilla...

Uskaltauduin eilen ostamaan H&M:stä imetyspaitoja neljä kappaletta, joten optimismi on valloillaan täällä kaikesta huolimatta :) Imetystä lukuun ottamatta on jutut sujuneet hyvin, vauva on ihana ja melko kiltti, vaikka välillä on päiviä kun ei vaan keksi mistä kiikastaa. Kantoliina on meilläkin ollut aivan ehdoton, sinne poika nukahtaa ja viihtyy tosi hyvin, saa itse vapaat kädet tehdä kaikenlaista ja vauvan uni on rauhallinen. Sitterissä on viihtynyt lyhyitä aikoja, mutta varmaan hieman kasvaessaan alkaa ymmärtää sen päälle paremmin. Toistaiseksi poika nukkuu mun vieressä sängyssä kun koen sen itse helpommaksi imetyksen kannalta, ja tietysti pojjaan unen kyttäämisen :) Minun täytyy aina välillä voida tarkistaa, että hengittää varmasti ja on hyvässä asennossa jne. Jotenkin vieressä nukkuminen antaa minulle varmemman olon :)

Vaatekoista olitte jutelleet, meillä ikää on nyt 1 kk 2 päivää ja pituutta on viime viikon neuvolassa ollut 54,5 cm ja painoa 4440 g, vaatteista menee vieläkin esim. Tutan 50cm vaatteet, muiden merkkien alkaa käydä pikku hiljaa pieniksi. 56cm on aika sopiva, mutta esimerkiksi H&M:n 62cm on kanssa aika hyviä, ne kun on niin pieniä kokoja.

Unet on meillä aika vaihtelevia, yöllä syöttöväli on useimmiten 3-4 tuntia, välillä saattaa olla paria tuntia, riippuen päivän tahdista. Päiväsaikaan on ollut 2-4 tuntia, mutta esimerkiksi eilen aika hyvä keskiarvo oli 3,5 tuntia.

Millonkas teidän vauvat on ruvenneet hymyilemään? Minua kiinnostaa kun tuo kuukauden ikä on saavutettu ja aletaan pikku hiljaa, varmaan parissa viikossa lähestyä niitä ekojen hymyjen otollisia bongausaikoja kenties :)

Siilinlapsi ja siilivauva 4 vko 4 pvä
 
siilis: ikävältä kuulostaa sun kivut imettäessä, mutta ihailtavaa kun kivusta huolimatta olet päättänyt onnistua imettämisessä =)

hymy: parin päivän ajan poika on tietoisesti hymyillyt ja se on tosi ihanaa katseltavaa :)
 
Moi Kaikille, Joku on saattanut kaivatakin nimittäin en oo kerinny käymään täällä aikoihin !
Ollut hirveää hössäkkää.. ekku oli vaavin vieras rumbat, sit kävästiin kotipuolessa vkon kyläilyllä, sitte ristiäsjärjestelyt ja sitte tuliki tää joulu !

Neiti sai nimekseen Netta Maaria :heart: ja kastetilaisuus oli tosi kaunis.

Meillä on mennyt todella hyvin, neiti on nyt (piti oikeen laskea) 7vkoa ja 3 pvää..
Nukkuu edelleen about 20h vuorokaudesta. Illalla väkisin valvotan sitä pari tuntia jotta alkaa hahmottamaan yön ja päivän eroa.. mut eipä oo yölläkää valvottanu vaan 4-6h välein herää syömään ja nukahtaa uudestaan. Eli äärettömän tyytyväinen tapaus on, niinku oli siskonsakin!

Nyt meidän perhettä on vaan kiusannut yskä joka äitiys minulla ja esikosella keuhkoputken tulehdukseksi. No vauva sai sen tietysti sitten lievemmässä muodossa kans =( raukka yskiny äänensä ihan käheäksi ja itkee ku pieni kissanpoikanen ! Mut silti jaksaa olla reipas.. syödä ja nukkua hyvin !

Meil on ens viikolla neuvola mut omalla vaa'alla painoa just 4kg ku syntymäpaino oli 3140g.
Kasvaa -15 käyrällä mut kuulemma tasaisesti. Vaatekoosta oli juttua, ni suurimmaksi osaksi menee vielä 50cm ku alotettiin 44cm =)

Yritän tulla paremmalla ajalla lukemaan kuulumisianne, Kukahan mahtoi olla marraskuisissa viimeisin synnyttäjä? =)

Hyvää yötä ja vauvan tuoksuisia hetkiä sinne ! Nauttikaa, se on niin hetki ku ne on pieniä, pikkuruisia :heart:

Moon ja pikku Netta
 
Hymy tuli täällä 6vkon ja 1vrk ikäisenä :)

Vaatteista vielä, että tosiaan täälläkin menee vielä 50cm housut helposti.

Neiti on nukkunut jo reilun viikon yöt kokonaan, eli 8-10h. En uskalla vielä sanoa kuitenkaan, et täällä nukutaan yöt heräämättä. Kuiteski jos sen sanoo ääneen ni rytmi muuttuu :D

Me oltiin mammalla joulupäivänä, siellä oli myös mamman miehen tytär perheineen. Kuulin sitten tänään, että tällä tyttären tyttärellä oli puhjennut vesirokko tapaninpäivänä.. Nyt mua pelottaa, että mein neiti saa sen myös :(

Nallu ja Sonja 10vko 1vrk
 
Vaatteet Meillä menee Tutan 56cm bodyt ja potkarit vielä, mutta muutoin on käytössä ja sopivia 62cm vaatteet. Yksikään 50cm ei mahdu enää, ne oli meillä käytössä n. 1kk :)
Täälläkin poika on pitkä ja hoikahko niin istuvimpia vaatteita sille on Tutta, NameIt, Benetton ja Esprit :)
Pari viikkoa sitten poika oli 58cm pitkä, ja painoa oli 5400g, oon 99% varma että painoa on nyt 6kg ja pituus on ainakin 60cm.

Koliikkihuudot jatkuu ja eilen olin ensimmäistä kertaa henkisellä tasolla pohjalla, miehelle itkin että kaikkeni olen antanut ellen enemmänkin, ja kaveri vaan potkii mua päähän :( Nyt kunnollisten yöunien jälkeen jaksan taas panostaa tähän hieman enemmän, ja yritän ymmärtää ollen empaattinen :)
Kyllä se siitä vielä, paistaa se päivä pakostikin risukasaankin!

Poika jokeltelee päivä päivältä enemmän, ja lisäilee kirjaimia varastoonsa. Hymyillään myös jatkuvalla syötöllä, ja on yrittänyt nauraakin :)

Koliikin vuoksi on noussut pelko tehdä enää toista lasta, mitä jos sekin olisi koliikki niin en kestäisi sitä kun kotona seuraa vaatisi "normaali" taaperokin : /

Tanya & Petja 11vko+1pvä
 
Viimeksi muokattu:
Hymyistä en osaa sanoa missä vaiheessa aloitti. Varmaan jo 5 vk ikäisenä koska niitä on tullut jo niin kauan :D Poika myös jokeltelee hyvin vähän ja nauraa ja kiljuu paljon :))

Katselin parin viikon takaisia kuvia ja voi miten pieni poika sillon oli. Ei kannatellut paljon päätä ja muutenkin niin vauva. Nyt iso mies ja tanakka.

Tänään käyn jälkitarkastuksessa ja sitten suunnataan pohjanmaan lakeuksille ristiäisiä viettämään. Koira jännittää, kun eilen pakattiin laukut valmiiksi niin johan koira sit oksensi aamulla. Viime reissun aikaan kävi samoin. Poika ei onneksi tiedä mitään vielä tulevasta pitkästä matkasta.

Eveny ja poika 7 vk ja 3 pv
 
Meillä on nyt nukuttu ensimmäiset 5 tunnin mittaiset yöunet. Itse valitettavasti nukun öisin huonosti, mutta ehkä oma väsymyskin alkaa tässä vähitellen helpottamaan! Kaksi syöttöä on yöllä ja se ei tunnu enää yhtään raskaalta, aiemmin kun oli se 4.

Meillä pieni-ukko taas on mallia leveä ja lyhyt, Eli bodyt on kyllä pituudelta hyviä, mutta sitten junnaa kiinnittäessä sivulta. PAinoa on varmaankin nyt noin 6 kiloa ja 56-57 pituutta. Kova on syömään.

Sitterissä pieni viihtyy melko hyvin ja unillekin pystyy yleensä laskemaan sänkyyn kun on vielä valveilla. Joskus pitää tuttia viedä, mutta nukahtaa itsekseen. Ekat yöunet ottaa omassa sängyssä, mutta herätessään syömään jätän viereeni. Ajattelin, että kun jää yhteen yösyöttöön niin alan sitten totuttamaan omaan sänkyyn kokonaan öisin.

Mulla on raskaudesta myös jäänyt hirveä makeanhimo. Aina ennen oon tykänny syödä sipsejä ja juustoja, mutta nyt vaan kaikkea makeaa. Ja paino oli jouluherkuttelujenkin jälkeen tippunut vaan eli työllä (suklaalla) saa sen pidettyä 53:ssa kilossa. Sen alle ei saisi tippua!

Onkos ihmisillä uudenvuoden suunnitelmia?

Birre86 ja pikku-ukko 7vko ja 5pvä
 
hammaslääkäriltä tulin..perusteellisen juurihoidon tekivät, ei meinannut puutua ollenkaan ja ehdein jo aatella että tulee tuskanen toimenpide mutta onneks sit lopulta puutus tarpeeksi kun puudutetta lisäiltiin kolmeen kertaan..huomenna sit takas ja paikkaukseen..

täällä kans makeanhimo jäänyt päälle ja muutenkin tekee mieli kaikkea roskaruokaa..

pitäis ruveta siivoomaan kun pappi tulee käymään ja sovitaan niitä ristiäisasioita:)
 
Ristiäistarjoiluihin kaipaisin kipeästi vinkkejä/ideoita. 9. päivä on juhlat ja mulla lyö pää tyhjää. Tai on mulla monia "luottoleivonnaisia" joita olen tehnyt ennenkin ja voin tehdä taas jos en muuta keksi mutta olisi kiva välillä laittaa jotain uuttakin... Jos jollain on joku hyväksi havaittu ja mahd. helppotekoinen resepti mitä vaan, suolaista tai makeaa, niin mulle olisi tervetullut :)

Vauva on ihan inhimillinen itkujen ja heräämisten suhteen edelleen, mutta pulauttelee melkoisesti. Isosiskonsakin pulautteli paljon eli sinänsä osasin odottaakin. Pyykkiä vaan piisaa kun omiakin paitoja pitää vaihtaa monta kertaa päivässä kun tulee usein varoittamatta kunnon satsi päälle ja musta tuntuu että haisen jatkuvasti oksennukselle : / mutta eiköhän se tästä, tosin siskonsa pulauttelu jatkui vielä pitkälle kiinteiden aloituksen jälkeenkin, ihania porkkanapulautuksia ym... Eli ei hankita uutta mattoa olkkariin tämän vuoden aikana ;)

Sokeripala ja murunen 4 vkoa ja rapiat
 
Heippa vaa kaikille!

Täällä ritatulehduksesta toivottu ja se se seurauksena alkoi tähän asti hyvin sujunut imetys takkuilla. Pari kertaa päivään pitää lisä maitoa antaa kun omat tissit ihan tyhjät : /. Poika imee ja imee mutta ei nielaise eli tulkitsen sen niin ettei maitoa tuu, sitten alkaa potkimien ja sätkiminen kunn tyhjää pitää imeä. Voihan olla, että maidon tulo tästä vielä vilkastuu uudelleen kun vaan sitkeesti jaksan rintaa tarjota mutta e vaan tiiä jaksanko kun ei tuo imetys muutenkaan ole miusta iin mukavaa.
Jos mies ei puhuisi imetyksen puolesta niin olisin jo luovuttanut mutta katsotaan nyt miten tää menee...

Meilläkin poika nukkuu yöt hyvin, yleensä ilman syöttöjä tonne 6-7 jonka jälkeen sit tankkaa pari kertaa noin 1,5h välein. Päivälläkin nukkuu vielä aika paljon mutta on myös päivästä riippuen muutama tunin hereilläkin. Yleensä alkaa piristyä tossa klo 19 maissa ja yöunille sit menee 23-24 pintaa. Tossa välissä ottaa muutamat pienet torkut.
Haaveilen et rytmi muuttuisi sellaiseksi että jäisi yöunille aikaisemmin ja heräisi sitten aamulla aiemmin, nyt kun nukkuu aamuselle 10-11. Meillä muuteskin koko perheen rytmit mennyt tän loman aikaan sekasin. Pitäs yrittää ryhdistäytyä vähän :saint:

Poika alkoi hymyillä 5vko iässä ja samoja aikoja alkoi juttelemaan. Vaatteet joita käytetään on 62-68. Jotkut saattaa olla vähän reiluja mutta tykkään ettei kiristä tai purista mistään.

MusuMuru ja Eemeli 7vko 2pvä

Piti vielä sanoa, että ristiäiset meillä on 15.2 enkä oo yhtää ajatellut tarjoiluja...saattaa tälle mammalle kiire vielä tulla :wave:
 

Yhteistyössä