*MarrasMassutII MARRASKUUSSA!! '08 ~korkattu~:) *

Kävin eilen neuvolassa ja lääkärillä.. :hug:

Pojan päänympärys vastasi vikkoja 37+3
vartalo 37+0
reisiluun pituus 39+0

Painoarvio oli 3400g ja kohdunsuu kiinni, kaulaa jäljellä eli ei ihan heti ole syntymässä! :eek:

Isoja vauvoja meikäläinen punkaa.. Olen itse 157cm pitkä ja norm. paino on 54kg!

Lääkäri sanoi, että vauvan kasvu hidastuu huomattavasti loppua kohden. Kiivaimmat kasvuviikot ovat ohitse viikolla 38+ eli hän oli sitä mieltä että ei tämä kasva sen suuremmaksi kuin kakkonenkaan (3910g) :heart:

Lääkäri oli kyllä alansa guru synnytyslääkäri eikä mikään arvauskeskuksen kandi! Että kai se on vaan luotettava! :/

Että hoikkanen pitkä poika taitaa olla tulossa! :heart: :heart: :heart: :heart:

Neuvolassa mitattiin vain paino, jota on tullut 9 kg alkuraskaudesta... Verenpaine oli 120/83
Kohdun korkeutta ei mitattu... Kiireinen täti! :D

Sipra 38+1
 
Huh, pakko ottaa lepoa tän siivouksen lomassa, on tää nykyään kova fyysinen suoritus :D
Tulin siihen tuloksee et tää lapsi ei ainakaa siivoomalla tuu ulos :snotty: oon riehunu ihan reippaasti eikä pienintäkää ilmotusta et se haittais ;)
Täällä sataa vettä joten iltaan mennessä me kaikki kiipeillää seiniä pitkin......
 
Moikka mammat!
Täällä päin maailmaa ei mitään kummempia - yhtenä kappaleena ollaan ja kai pysytäänkin vielä jonkun aikaa...
Olin eilen lääkärillä - vauva on kai jo alottanut laskeutumismission, mutta aika minimaalista on edistyminen :| , kohdunkaula kiinni. Painoa oli 2 viikossa tullut 1,3kg (!!!), lääkäri ei ultrannut, joten jäi vähän epäselväksi, kummalle meistä oli kudosta kertynyt...toivottavasti ei sentään kaikkea vaaville. Lääkäri sanoi vähän hassusti, että jos lapsivesi menee yhtäkkikä, mun pitäis mennä makuuasennossa sairaalaan, ettei napanuora "huuhtoudu" mukana ja jää puristuksiin...ootteko tommosesta kuullu?

Sain vihdoin siivottua tän kämpän ja oon varsin tyytyväinen itseeni :D

Voi vitsi, kaihoisana lueskelin muutama päivä sit teidän joulujuttuja...mulle joulu on joulu vaan vanhempien luona Suomessa, mutta jää tänä vuonna joulun tuoksu ja tunnelma väliin. Ei näes saada vaaville passia tarpeeksi ajoissa, kun pitää ensin juosta tuhannessa virastossa:
- aika paikalliseen maistraattiin (kestää väh. 10 päivää), josta saa syntymätodistuksen (toivottavasti kansainvälisen, ettei tarttis käännättää sitä
- Apostille-leima syntymätodistukseen (Suomen päässä vaaditaan ulkomaisilta asiakirjoilta) jostain muusta virastosta
- asiointi Berliinin Suomen suurlähetystössä - ilmoitus "ulkomailla syntyneestä Suomen kansalaisesta"
- sit kun on kirjoilla Suomen väestörekisterissä, voi jättää henk. koht. lähetystöön passinhakemuksen.
- Ai tietysti - vauvastahan pitää otattaa muutaman viikon iässä biometrinen passikuva :LOL: :LOL: :LOL:
Joo et tommonen ruljanssi meillä edessä...ja joulun pyhät välissä... Vähän vaikee mennä sukulaisillekaan lupailemaan ristiäisajankohtaa, jos ei vaavi saakaan matkustaa omiin ristiäisiinsä, kun ei passia saatu ajoissa... :headwall:

Mut joo...tämmöstä kiinnostavaa puitavaa mulla tällä kertaa.

Hyvät voinnit teille kaikille - toivottavasti alkaa supistelut ja muu "kärsimys" pian tuottaa tulosta...

Ellie 38+2
 
Teil onki Ellie kivasti tota paperi hommaa ku vauva syntyy.

Mun rupes tekee kauheesti mieli omenapiirakkaa joten väsäsin sellasen, uunissa on ja tuoksu alkaa täyttää kämppää :p vanhan ajan vaniljakastikkeen kanssa :p :p

Tuleeko teille muille välillä semmonen kauhu et tik tak kello käy ja synnytys lähestyy?
Mulla tulee edelleen pieniä hetkiä ku karvat nousee pystyy ku rupee laskemaa noita päiviä...
 
Hei! Ellie S : Kyllä se on aika yleinen ohje, että lapsiveden mentyä makuuasennossa sairaalaan. Vaikka ambulanssilla, pääsee varmasti makuuasentoon. En tuosta muusta tiedä.

Sipra: Mulla ainakin vaavit kasvanu just loppuviikoilla, poikakin meni viikolla yli ja oli tullu n. 200g viikossa lisää painoa. Toivottavasti tämäkin, kun on niin pieni vielä.

Kävin tänään käyrillä, matkaa 50 km :eek: Eli synnytyssairaalaan sen verran. Muuta ei otettu ja pääsin kotia. Maanantaina taas kasvukontrolli, jos ei sitä ennen mitään tapahdu.

Kohdunsuu on parille sormelle auki, mutta on ollut ennenkin, eikä supistelut tehny juuri mitään muutoksia. Supistelutkin vähentyneet, aina on hypätty synnärillä n. 37 vkoilla viimeistään, silti raskaudet menny yli. Nyt ei anneta varmaan mennä.
 
Nasuli mulle on puhuttu tuosta menkkajuilimisesta niin, että se olisi supistelua. Eikä välttämättä pelkkää harjoitussupparia; mun siskolla oli pelkkää menkkajuilintaa supisteluna. Ei mitään masun kovettumista tms.

Käytiin tuossa saunassa ja jopa yksi supistus tuli... argh.............. Olin jo aamulla päättänyt, että vauva voisi syntyä isänpäivänä :heart:
Kovin on ollut kova meno masussa tänään, ottikohan vauva herneen nenään kun ympäriltä kuului kamalasti sirkkeliä ja vasaraa? :D
 
Neeanäiti, mullakin kaksi takana mut silti tulee noita hetkiä, en tiiä vaikuttaako se että edellisestä on jo 5,5 vuotta.

Ellie, lueskellu oon monesti että toiset ei oo kuullukkaa että pitäis mennä makuulta sairaalaa jos vedet menee ja toisille siitä on kerrottu/suositeltu. Mulle esim. ei oo koskaa sanottu siitä.
 
Mulle sanottiin tuosta makuullemenosta jos vedet menee, että mun ei tarvitse mennä makuulleen. Liittyi jotenkin vauvan asentoon.... Mutta tämän sanoi siis neuvolassa kätilö, eikä lääkäri. Enkä nyt oikein tiedä että mikä olisi oikea vastaus- mennä vai ei.... Makuulle siis jos vedet menee. :D
 
Se on suositus tuo makuulla meno vesien menon myötä. Itsellä molemmista kalvot puhkaistu, ei ole mennyt kotona.

Mulla on koko illan vihlonu ilkeästi alas ja vauvan liikkeet pahentavat, eli painaa ja muljuttaa päällä sinne, mutta ei vaikuta että maha olis laskenu alemmas. Muistan edellisistä saman näillä loppuviikoilla ja viimeksi tulinkin niin kipeäksi, etten enää pystyny kotona olla ja käynnistivät synnytyksen sit 40+2.

Haluu synnyttämään ja pian! |O

Tuli vähän orpo olo kun mies lähti yötöihin. :eek: No, eiköhän tämä tästä. Lapset nukahtivat jo klo 21.

Tänään olin käyrillä ja kaikki ok! Supistelujakin ollu vain vähän. Aiemmissa ollut jo puolesta välistä, varsinkin ekassa raskaudessa. Menee varmaan loppuun asti, ellei käynnistetä. Yleensä supistelut ei oo avannu paikkoja edes silloin kun pitäisi.

Nyt vähän helpotti kun nousin sohvalta, jossa makoilin äsken kyljelläni. Vauva mylläs kovasti.

Hyvää yötä! :heart: Neeanäiti ja Pikkuprinsessa rv 37+4 :heart: :wave:
 
lauantaiehtoota vaan kaikille!
Ellie S, synnytysvalmennuksessa kerrottiin tuo juttu. eli jos vauvan pää ei ole kiinnittynyt niin silloin voi olla vaarana että vesien mukana napanuora voi luiskahtaa myös ulos. mutta jos pää on kiinnittynyt niin tulppana silloin toimii eikä voi nuorat sieltä mihinkään pullahtaa! sanoiko lääkäri ettei vauvasi olisi vielä kiinnittynyt? täällä vauva ressu ollut jo yli 2 vkoa jämähtänyt, akselinsa ympäri pyörii eli peppu vetää eestaas mutta muuten ei pääse kääntymään.
punkee sitten itseään ihan hurjasti, ihan välillä tekee pahaa, mutta varmaan vaan turhautumistaan siellä toteuttaa.. tulis ulos vaan jos tylsäks käy aika, viikkoja kuitenkin jo 37+3 ja eilen painoarvio 3,2 kg :LOL:
mitähän teksi sit mieli ilta(yö)palaks.. tarvi mennä kaappeja tutkailemaan. eikä vielä nukutakaan. teetä taidan keittää, saapahan sit ainakin juosta vessassa alkuyön :kieh:
 
Pikainen kommentti täältä kolotuksien keskeltä (koko päivä seisaalteen kun oli nuo tyttären 2v-kemut, vol.2......) että mein sairaalan nettisivuilla lukee et makuultee mennään sairaalaan jos vedet on mennyt ja vauva on perätilassa. Muutoin voi mennä normaalisti kulkien, mutta on painotettu et rauhallisesti.
 
LEP
Onko teillä muilla tietoa napasuonten virtauksista nyt tässä loppuvaiheessa? Et mitä luokkaa olleet? Mulla tuli KYSistä lausunto käynnistä ja ultrauksesta, niin siinä luki että RI 69 rajalla. Kuulemma raja-arvo siinä olisi 68 ja tuo menee hieman yli. Kiinnostas tietää mitä muilla olleet, jos tiedossa. :)
 
Myöhäisiltaa!!

Täällä ollut kolme päivää jonkin sorttista supistelua.. välillä tuntuu mukavasti selässä ja alavatsassa, välillä vaan ihan harkkareita.. Mutta ei tule säännöllisesti. Tälle sunnuntaille ois kyllä mieluinen syntymäpäivä, kun on tää isäinpäivä sekä meidän 1vee hääpäivä! :heart: Mutta eipä se taida sieltä tulla vielä muutamaan viikkoon.. Yöllä heräämiset on ihan karseita, yrittää kääntää kylkee niin pelkkä ajatuskin sattuu.. saati että pitää nousta ylös vessareissulle, niin saa siinä hetken ähistä ennenkuin ylös pääsee.
Tiiistaina seuraava neuvola.. pitää alkaa puhumaan että jospa sais sit mahdollisimman pian yliaikaisajan äitipolille, ettei kahta viikkoa yli annettais mennä, kun pelottaa mikä jätti täältä on tulossa.. kun se oli jo 35+4 viikolla sen 3200g ja muutamilla vasta näillä loppuviikoilla ton kokoinen tai pienempi.. kääk..
Aamulla keittelee tulevalle iskälle kaffet, ostin isäinpäivälahjat yms. vaikka hän sanoi että ei hän vielä isä ole, mut sanoin että olet sinä, oli se tuolla masussa tai ulkomaailmassa.. sun poikas se siellä äitiä potkiskelee. =)

Jaksamisia kaikille loppumetreille!!

marrasvauva, tänään sunnuntaina jo 39+0!!!
 
Illalla ja alkuyöstä supisteli ihan kiitettävästi. Mies ravas ympäri huushollia levottomana ja täydenteli niin sairaalakassia kuin pojan hoitokassiakin. Kävi välillä silittelemässä päästä ja kyselemässä toiveikkaana "Joko lähetään synnyttämään". Sanoin vain, ettei ainakaan tällä menolla eikä tuosta sen levottomasta ravaamisesta ainakaan mitään tule. Paras ois hänenki edes yrittää nukkua siltä varalta, että jos lähtö tuliski, ni ei ois ihan kuoleman väsynyt.
Rauhoittui tuo kroppa sitten kuitenkin ja ite sain nukuttua. Ei muutaku pojalle puuroo naamaan ja miehelle aletaan vääntään kakkua. Tuo hassu hölmö ei oikein osaa odottaa, että viimesillään raskaana oleva vaimonsa mitään kakkuja hänen ekana isänpäivänään väsäis... Paras isänpäivälahja kun kuulemma ois toisen lapsen syntymä, mut semmosiinhan mä en voi vaikuttaa. ;)
 
Huomenta ja hyvää isänpäivää kaikkien iseille! Vai miten tuo taivutetaan :LOL: Täällä koettu outo yö. Tai oikeestaan aamuyö. Heräsin siihen että vähän väliä tuli vatsakipua...En muista kuinka monta kertaa mutta aaltoina tuli. En tiedä oliko supistuksia, kun olin kuitenki melko unenpöpperössä. En edes muista mistä kohtaa tuntu...ihan outoa. Varmaan joko suppareita tai sitte suolisto piti taas mekkalaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja marrasvauva:
Yöllä heräämiset on ihan karseita, yrittää kääntää kylkee niin pelkkä ajatuskin sattuu.. saati että pitää nousta ylös vessareissulle, niin saa siinä hetken ähistä ennenkuin ylös pääsee.
Tiiän niiiiin hyvin mistä puhut.. samaa täällä!! tekee tosi kipeetä välillä. Miekin heräsin viimeyönä supistuksiin taas, mut ei sit lähtö tullut vaik ajattelin et pitäs nousta jo laittaa kamat valmiiksi.. Noo viikon päästä saa tulla, kun isäntä saa kurssinsa päätökseen:)
 
Heippa!

Meillä aamulla isi sai lahjaksi kirjan, joka kertoo pikkukarhun ja isikarhun päivästä. Siinä takakannessa lukeekin, että pikkukarhujen isikarhujen yhteisiin hetkiin :heart:
Paketissa oli myös pipo isille, jossa lukee; isi on kova jätkä sekä vauvalle body. Ja kaulaliina isille, se oli muutenkin ostoslistalla niin ostinpa sen sitten samaan syssyyn. Oli mies kyllä otettu, oli kuulemma ajatellut että mä jotain keksin, mutta oli sitä mieltä että olipas paljon lahjoja...! =)

Vein sitten vielä aamupalan sänkyyn. Mies jutteli masulle, että nyt olisi hyvä aika tulla ulos, kun on tälläisiä isitavaroitakin olemassa :D

Mies meni raksalle ja mä ajattelin jos alkaisin kutomaan jotain. Oon vaan äärettömän huono aloittamaan noita hommia ja niissä kestää aina ikuisuus saada valmiiksi.. Huivin ajattelin tehdä, on yksi kiva ohje viimeisimmästä Novita-lehdestä.

Hyvää päivää kaikille!!!! :heart: :hug:
 
Meillä on ainakin juhlittu, vaikka esikoinen oli vasta masussa. Mua kans vihloo ja tekee kipeää ja supistelee aika usein. Vauva kääntää itseään ja sattuu. Nyt olis kyllä hyvä päivä syntyä.

Mulla tullu vähän limaista vuotoakin. Yleensä menny n. 10 pv limavuodon alkamisesta syntymään. Nyt sais kyllä syntyä ennemminkin. :heart:

Mies oli yön töissä ja nukkuu vielä. Uunissa kypsyy karjalanpaisti ja eilen kun kävin anopin luona, oli tehny kakun ja antoi sitä meillekin. En jaksanu alkaa leipoa nyt mitään.

Uni on katkonaista ja väsyttää. On se vaan aikamoista tuskaa jo kääntyä sängyssä ja lähteä veskiin.

Sairaalakassia kuskaan koko ajan autossa mukana kun ajelen. :heart:

Tiistaina seuraava kontrolli. LEP Mua kontrolloitu jatkuvasti napanuoravirtausten vaihtelujen takia. Nyt normaalit, kun lähdin osastolta. En tiedä lukemia.

Jaksamisia loppumetreille meille kaikille! :heart:

:heart: Neeanäiti ja Pikkuprinsessa rv 37+5 :heart: :wave:
 
Onpas tylsän harmaa ilma näin isänpäivänä :eek:

Täällä ei ole mitään merkkejä siitä, että vauvalla olisi kiire maailmaan :) Eipä tässä kyllä ole äidilläkään mikään kiire synnyttämään, ihan mielellään annan vauvelin vielä kasvaa ja kehittyä tuolla masussa.

Mä saan öisin nukuttua ihan hyvin, tosin tällä viikolla olen herännyt joka yö noin viiden maissa ja sitten valvon tunnista pariin. Se on tosi ärsyttävää, mutta saan sitten kuitenkin vielä unen päästä kiinni ja tänäänkin heräsin vasta vähän vaille 11 :D

Tänään illalla olis tarkoitus lähteä ulos syömään, jos vaan jaksan. Meilläkin on kahdet juhlat juhlittavana, kun miehellä on isänpäivän lisäksi huomenna synttärit.

Nyt taidan lähteä leipomaan kauralastuja ja korvapuusteja. Kakkua meillä ei ole, koska meistä kumpikaan ei ole oikein kakun ystävä.
 

Yhteistyössä