*Marrastähdet '07* heinäkuun helteessä :)

Miiku: :hug: yritä jaksaa...

Mä en ole myöskään saanu mitään esitietolomaketta eikä siitä ole ollut edes puhetta kertaakaan. Onkohan nääkin jotain paikkakuntakohtaisia eroja et missä vaiheessa se annetaan?

Nyt on ukon synttärit juhlittu ja vihdoin saan hengähtää :whistle: nyt pitäis oikeesti lähteä nukkumaan, koska oon taas ihan poikki, joten palailen asiaan taas kun aivot toimii paremmin... :snotty:

Ai niin, tänään tuli tekstiviesti, että pinnasänky tulee huomenna kotiin klo 14 mennessä! =) JEE!!! :D

H82 23+2
 
Meillä se esitietolomake piti palauttaa jo ennen viikkoo 20...

Nyt ois mökki siivottu,passaa anopin olla viikonloppu koiranvahtina.Sanohan tuo,et ois hänkin voinu,mut mua jokseenki inhottaa,jos joku meillä siivoilee ilman minua.Huomenna iltapäivällä nokka kohti Tamperetta ja kunkkua.Pesin kaikenlisäks neljä mattoakin.Olo on kyllä sen mukanen,tais verenpaineet käydä aikas korkeella,nyt jo vähä parempi,ku on tullu lepäiltyä.

Vimpula ja hormoonihiiri 23+6
 
Joo eli sit se varmaan on se sama minkä mie palautin kans jo rv 19 (kun siis piti palauttaa silloin).. Mut en mie siihen älynny mitään synnytystoiveita tms. kirjoittaa kun ei kukaan sanonu :/

Jee, huomenna mökille rentoutumaan ja mehustusurakan pariin. Alkaa uudet viinimarjat kypsyä niin pitänee nuo vanhat mehustaa pakastimesta alta pois :)

HT ja veturi 25+6
 
Koska teillä on jotai synnytysvalmennusta tai sairaalaan tutustumista tms.? Mulle ei ainakaan sellasista ole mitään puhuttu.

Entä "riehuuko" kaikilla vauva joka pvä yhtä paljon? Mulla tuntuu tänään vaan olevan hiljaisempi pvä. Olen kyllä siis koko pvän sillon tällön tuntenut potkuja ja tossa ku makoilin niin jotai muljas, mut paljon hiljaisempi pvä ku esim eilen. Mut kaippa se asentoki vaikuttaa missä hän tuolla mahassa on, vai?!?!?!? Kertokaa tietämättömälle ettei tarvii stressata...

Sanna ja Nipsu 23+1
 
Mulla ei ollu ekan aikaan synnytysvalmennusta ollenkaan ja sairaalaan tutustuminen oli ehket noin paria kuukautta ennen laskettua.Näky toi tulevan ulos ilman sitäki... :D

On mullaki hiljasempia päiviä,mut pienellä härnäyksellä saa ne tarvittavat elonmerkit tulemaan,sen verran ees,et oma mieli rauhottuu!Tartteehan pikkunenki lepäillä aina välillä!
 
kiitos kaikille haleista..

ottaan niin päähän..viimeset puoli vuotta oon näköjään eläny semmosessa valheessa,että...kunpa tää ois vaan unta. tuntuu nii perkeleen raskaalta jatkaa tätä kaikkea yksin..

joku kyseli synnytysvalmennuksista, mulla se alkaa syyskuussa.

vauva on kovasti muistanu äitiä potkiskella, ei vaan nyt osaa iloita siitä kun joka potkusta ajattelee sitten myös sitä isiä..

miiku 23+3
 
Voi Miiku, yritä jaksaa ihan vauvankin takia. Et saa stressata liikaa, vaikka vaikeaa varmasti onkin. :hug: äläkä pidä asioita sisällä vaan voit varmasti täälläkin avautua ja kertoa tuntemuksiasi. siis jos haluat ja siltä tuntuu! :hug:

Sanna: täällä on ainakin erilaisia päiviä, välillä vähän hiljasempaa ja sitten taas tosi kovaa jytinää. Esim. eilen tuli potkuja joka suunnasta ja aamulla jatku sama homma :D

Mä sain neuvolasta lapun, jossa on laitettu viikot, jolloin pääsee synnytysvalmennukseen ja osastoille tutustumaan. Ite pitää siis varata aika, mutta muistaakseni oli viikolta 30 lähtien...

Mua alko nyt häiritsemään etten oo saanu mitään esitietolomaketta. pitää ens neuvolakäynnillä mainita asiasta. Eikä multa olla vieläkään kysytty siitä tuberkuloosirokotteesta mitään. Unohdin senkin kysästä viime kerralla :headwall:

Mulla meni viime yö ihan pieleen, koska molempia jalkoja kramppas vuorotellen ja samaan aikaan. Mies sitten yritti pohkeita hieroa ja vääntää vastaan, mutta eihän se auttanut kun sen hetken. Pitää tänään käydä apteekissa magnesiumia ostamassa, koska enää en jaksa öitä näin viettää :kieh: Samalla pitäis kai sitä rautaakin ostaa, pitäiskö mun vielä varmistaa se neuvolasta vai voinko alkaa popsimaan sitä omatoimisesti? :whistle:

Nyt täytyy jatkaa hommia... :whistle:

H82 23+3
 
Pikasesti vaan kävin lukasee ja vastaan joihin juttuihin.

Esitietolomake......ikinä en ole sellaista täyttäny :eek: ja lapsia on siis jo neljä entuudestaaneli olisikohan ihan paikkakuntakohtasia juttuja.

Liikkeistä, tämä kaveri on kyllä niin vilkas tapaus että ei jätä mua rauhaan edes öisin, useammakin kerran yössä herään möyrintään. Ja ei päivisinkään ole pitkiä taukoja jolloin liikkeitä ei tuntuisi, nukkuukohan hän ollenkaan :eek:

Synnytysvalmennus Mä en ole koskaan sellaisessa ollut.... ja onhan nuo lapset syntyneet ilman sitäkin. Esikoisen kohdalla terkkari mokas ja unohti mulle ilmotella valmennuksen alkamisesta ja kun itse siitä tiedustelin oli jo myöhäistä. Eipä tullut sitten enää seuraavien kohdallakaan mentyä mukaan.

Miikulle :hug: :hug: ja voimia tulevaan.

katjuza ja ilmarijalmari 24+3
 
Sanna Viimeks sain neuvolasta päivämäärät valmennuksiin, 7. elokuuta muistaakseni eka. Ja sairaalaan "pääsee" tutustumaan täällä kun on täynnä muistaakseni rv 35, syyskuulle oli miulle laitettu siihen päivät että niistä jompi kumpi pitäis sit valita.

Liikkeistä sen verran, että välillä on päivät hiljaisempia, mutta varsinkin illalla kyllä huomauttaa olemassaolostaan :heart: tai jos on masun päällä jotain painavaa esim. koira sohvalla ;) tai turvavyö autossa istuessa.

H82 En nyt enää ulkoa muista mut mikä siulla on hb? Täällä jos alle 110 puolen välin jälkeen niin suosittelevat rautaa, ei aiemmin. Itellä kun viimeks 145 niin ei oo ollu ajankohtaista miettiä.

Omaa napaa Niin se vaan täytty 26 viikkoa tänäään ja kierähdettiin 27. viikolle :) Eilen tuli 8 kk iskän kuolemasta ja kyllä oli taas niin pimeä/synkkä päivä pään sisässä vaikka aurinko paisto pilvettömältä taivaalta. Ikävä vaan vaivaa. Mutta kaikella joku tarkoitus, tätä kyytiläistä odotettiin reilu 1½ vuotta ja pari kk iskän kuoleman jälkeen sitten tärppäs ihan luomuna...

HT ja veturi 26+0
 
Onpas tullu paljo tekstiä, piti kaikki lukea läpi :)
Tosi moni on näköjään saanu jo vauvan sukupuolen selville :heart: minäkin olisin ehkä toisaalta halunnu kysyä, mutta mies ei. No näkeehän sen sitte syssymmällä :D

Miiku84 voimia sulle :hug:

Taisin viikko sitte kirjotellakin kun oli supistuksia, jopa kaks päivää sain saitsua, onneks ne menivät ohi, johtuivat sitten kai jännityksestä tms. kun just kesälomalta menin takas töihin silloin.

Neuvolassakin kävin 19.7, sillon siis viikot 21+6. Verenpaineet oli ok, painon nousu 688g / vko, ei kuulemma hirveen paha, vauvan syke 145. Hemppa oli vaan 109, joten ei ihme että tulee nukuttua pari tuntia päiväunia, ja vielä n.11 tunnin yöunet päälle :whistle: Kohdunpohjan korkeus oli 22. (onkse just se sf-mitta??)

Ja sellasta piti kysellä, että Mites muilla? Onko tullu paljon kommentteja mahan koosta? Itse kuulen lähes päivittäin että "mites meinaat marraskuussa liikkua", "eiks ton pitäs jo syntyy", "toi varmaa juoksee ulos mahast koht", Enkä nyt sillä et mitenkää haittais, päinvastoin, mut kummastuttaa vaan. Multa työterveyslääkärikin tivasi että onko ultralla katsottu jos vaikka lapsia oliskin kaksi, kun kuulemma ihmeen iso maha jo.. :LOL:


Nyt yritän alkaa täyttelemään kelan papereita ennen töihin lähtöä...

punkkari 23+0
 
HelmenTyttö: :hug: vaikka ikävä ei varmasti koskaan lähde pois, niin jossain vaiheessa se kuitenkin helpottaa. Aikaa se vain vie...
Sullahan on hemoglobiini hyvä, saako udella että mitä oot tehny/syöny kun noin korkeella pysyny? ;)

Mulla oli hemoglobiini laskenu 116. Huhtikuussa oli 130...Mietin vaan et pitäiskö rimpauttaa sinne neuvolaan, mutta kun oma terveydenhoitaja on lomalla seuraavaan neuvolakäyntiin saakka, niin jotenkin en viittis soitella niille muille... :/

Tosta synnytysvalmennuksesta vielä, eli meillä terkka sano et jos mies ei tule siihen mukaan, niin sitten ei pääse myöskään synnytykseen. Onkohan muuallakin näin? :snotty: Ukko on kyllä tulossa, mut ihmetyttää vaan, koska noi valmennukset on keskellä päivää, joten saa taas työvuorojaan sumplia... :whistle:
 
HE82 Täällä on "pakollinen" vaan se sairaalakäynti ja se on sijoitettu ilta-aikaan että kaikki isätkin ainakin sen puolesta pääsis - paitsi tietty jos sit on vuorotyössä. Eikä kuulema isää salin ovelta käännytetä vaikka ei ois tuossakaan käyny, mutta suositus ois että tuolla olis mukana se synnytykseen tuleva tukihenkilö.

Ja tuosta hb:stä, en oo syöny mitään erikoista, aina vaan on ollu yli 140, ihan suht alkuraskaudesta kävi jopa 130 mut nyt nousi taas omiin lukemiin. Miun äitillä on kans hyvä hemppa, miun syntymän jälkeen olivat kolmesti mitanneet kun eivät uskoneet kun 2 eri mittaria näytti että 140 heti synnytyksen jälkeen :)

punkkari Joo se sf-mitta on just kohdunpohjan korkeus :) Mahasta on tullu mainintoja juu, ja itekin nauran että oon varmaan valas sit lokakuun lopulla - kaverilla on vielä häät silloin 27.10. kun miun la sit 2.11. Saas nähdä kuinka käy, menenkö yhtenä, kahtena vai en ollenkaan :) Ja tää maha tuntuu nyt vielä enemmän "pompsahtaneen" näkyville kun paino on muuten tippunu, reisistä on lähteny yhteensä reilu 4 cm jne.

HT ja veturi 26+0
 
Onpas paljon eroja synnytysvalmennuksissa ja synnäreillä tutustumisissa. Täällä synnytysvalmennus oli vapaaehtoinen ja se järjestettiin jo touko- ja kesäkuun aikana. Ei vielä hirveästi ollut mielessä vastasyntyneen hoito ja imetys silloin. Isät sai tulla mukaan, mutta ei ollut pakko. Tilaisuudet alkoi klo 18.00, joten eipä mekään moneen keritty, kun normaalisti ollaan vielä navetalla siihen aikaan. Yhteensä valmennuskertoja oli 6 ja ne kesti noin 2 tuntia kerrallaan.

Synnärille tutustuminen on tähän asti ollut 2 kertaa viikossa, mutta lehdestä luin, että määrärahojen takia tutustuminen lakkautetaan heinäkuun loppuun, joten eipä me ainakaan päästä ollenkaan tutustumaan. No, kai ne pääovelta neuvoo mihkä mennään kun synnytyksen aika tulee. Täytyy vielä terkalta varmistaa, että onko tutustuminen tosiaan lopetettu.

Esitietolomakkeen palautin heti tokalla neuvolakäynnillä. Vielä on täytettävänä mielialalomake ja synnärille mennessä täytyy olla mukana jokin "synnytystoiveita" tyyppinen lappunen. Tällaista toimintaa täällä päin.

Mahan kommentoijista sen verran, että mulla maha alkaa vasta hieman pömpöttää, niin kommentit on tyyliin "mistä mahasta toi muka syntyy" ," onkohan kaikki hyvin kun on noin pieni " ," kyllä se maha viimeistään loppuvaiheessa on normaali". Tympäsee välillä tällainen. Eikö kaikkien maha saa kasvaa siinä tahdissa kun kasvaa ja olla iso tai pieni. Kuka sen sanoo millainen on normaalikokoinen maha missäkin vaiheessa.

Viikuna ja Nuppu 25+1
 
Esitietolomake on täällä ainakin sellainen missä kysytään suvun sairauksista,aiemmista synnytyksistä,hätäkastenimet sekä toiveet tulevaa synnytystä varten. Sen palautan seuraavalla kerralla neuvolaan ja he lähettävät sen sairaalaan. Tietää sairaala varautua tuleviin synnyttäjiin =)

Mulla nyt ei paljoa toiveita ole synnytyksen varalle kun tiedän,etten kuitenkaan taas ehdi saamaan epiduraalia eli ilokaasulla luultavasti kärvistellään :kieh: Ainoo toive on,että synnytys menisi nopeasti ohi ja vauva tulisi iisisti maailmaan =) Saakahan sellasia toiveita listata :LOL:

Mun mahaa on kommentoitu ihan tässä pankin tiskilläkin. Yksi mies totesi tällä viikolla,että hän näki juuri naisen joka saa syyskuulla vauvan ja sillä oli kyllä paljon pienempi maha :whistle: Mitäs siihen sitten lisäämään... Mulla on siis mielestäni iso maha,mutta ei sitä neuvolassa ole mitenkään kommentoitu. Sf oli pompannut 20cm:n lyhyessä ajassa.

Kiva kiva kun meidän vanhin poitsu oksensi koko eilisen illan :| Tarttuu sitten sata varmana meihin kaikkiin muihinkin :$

Niin joo hehkutanpa tähän lopuksi,että tänään tein oikein kirpparilöytöjä =) Ensinnäkin vauvalle uuden veroinen turvakaukalo ja hintaa oli huimat 9e! Kiva sellainen nallekuosinen missä oli vielä kunnon aurinkolippakin. Vauvalle käyttövaatetta läjäpäin halvalla ja isommatkin pojat sai muutaman paidan
=) Vähän olin tyytyväinen ostoksiini!

Tänään olimme nuoremman kanssa allergiapolilla kontrollikäynnillä niin sainpas sitten parkkipirkoilta sakkolapun :kieh: :headwall: Huimat 30e :eek: Meillä ei ole ikuna ollut parkkikiekkoa niin olipa mies sitten ostanut kiekon enkä mä tiennyt sen olemassaolosta autossa :headwall: Ei sitten ollut mulle maininnut :headwall: :headwall: |O Just kun iloitsin ettei ole paljoo laskuja maksettavana seuraavasta palkasta niin johan rapsahti ja ihan turha summa vielä :kieh:

Niin ja me ei enää osallistuta valmennuksiin. Esikoisen aikana käytiin kaikissa mahdollisissa. Eikä multa ole edes kysytty että haluttaisko me osallistua uudelleen. Vai onko ne vain ekakertalaisille?

Sannalle että just luin siitä Vaukirjasta (jonka kai olet neuvolasta saanut) että näillä viikoilla vauvoilla alkaa olemaan unijaksoja.

LilliM+isäntä 22+2 ;)
 
nyt on taas vaihteeks kotiin mökiltä tultu ^^

EMMAMMA: juu kyllä mulle sen punaisen sydämmen voi laittaa aineskin näillä näkymin ;)
Mulla meni reilu viikko että tuli kotiin se äitiysrahapäätös ja nyt vielä pari viiikkoa että tulee postissa se paketti :)
oisin kyllä luullu että täällä helsingin seudulla menis kauemmin mutta onneks ei :D

noista synnytysvalmennuksista yms; mulle niitä tarjottiin lokakuun alkuun ja ei ole kuulemma pakollisia mutta suotavia ja ois mukava jos ois mies mukana. Täällä ne tais olla aika aamusta.. :O
muita papereita mä en oo saanu täytetättäväks, en hätäkasteista enkä toiveista tai mistään.. ens kerralla mulla on lääkärineuvola ja terkka "vasta" syyskuun alussa niin sitten vois kysyä että tuleeko täällä joitain sellaisia..
Voi tietty olla aika paikkakunta kohtaista..

Sen tubi rokote jutun ne kysy viimeksi ja sitä ei saada kun ei kuuluta riskiryhmään.

Rautaa oon sillon tällön ottanu, saa nähä mitä uus terkka sano kun sen luo menee kun muutetaan. Että mitä mieltä on , onko se 122 liian vähän vai ei ja onkohan se noussut..
tuntuu tosiaan että joka puolella on niin eri nuo "säännöt" tuohon raudansyömisen aloittamiseen.

tänään tilailin parit vaatteet h&m:ltä, saa nähä milloin tulee
:)

että tämmöistä nyt täällä tälläkertaa..

ja MIIKU:lle :hug: täältäkin!
 
Minä luulen että on noi valmennukset lähinnä ensikertalaisille.

Äitiyspakkauksen tossa hain ja vähän tutustuin sen sisältöön. Oikein kivoja vaatteita oli ja haalari oli mun mielestä ihmeen hyvä ja vähän paksumpi kuin -04 pakkauksessa. Suurin osa vaatteista oli Tutan tai Kinderitin että ihan hyviä pitäis olla. Täällä ainakin ollaan ihan tyytyväisiä.

Toki meillä varmaan jos vanhat merkit pitää paikkansa noita 60 cm pidetään vasta jotain 3 kk ikäisenä, että pitäis vähän pongailla noita 50-56cm molemmille sopivia vaatteita, tytölle kyllä löytyy jo valmiiksi joka lähtöön.

Se naisten kondomi oli ... no joo onhan se. Tuskinpa käytännössä kovin hyvin pelaa? Ja se kestovaippa??? No tuskinpa tulee yhtä edes kokeiltua, että taitaa saada neitin vauvanukke kunnollisen vaipan.

loviisa ja nalle 24+6 tai jotain siihen suuntaan
 

Voi katjuza..kunpa ne supparit menis ohi ja vauva pysyis sisällä viel useemman viikon..tosi ikävää ku noin suppailee :( Koita jaksaa..

Meillä muuten vieläki palauttamatta se esitietolomake, ku se viimeks unohtui kotiin..pitää muistaa ens neuvolaan, se ku on 30.päivä..

nyt pitääki lähtee nukuttaa tyttöö..piti kyl vähä pidempi juttu kirjutella
 
No niin, nyt koitti vapaus! Viimeinen työpäivä kahlattu läpi kunnialla ja nyt edessä kiireistä jouten oloa :D Kahden kuukauden sairasloma siis edessä ennen äitiyslomaan vaihtoa. Olen tosi tyytyväinen että jaksoin koko kesän puurtaa nuo loput työharjoittelut pois, nyt voin ihan hyvällä omallatunnolla jäädäkin kotiin lepäilemään.

Hain turvakaukalot eilen matkahuollosta, ovat ihanat! Sovitettiin ne autoonkin, ja saatiin huokaista helpotuksesta; kaukalot mahtuvat autoon, ja vielä mun takapuolikin siihen viimeiselle paikalle :LOL: Mahdetaan me olla näky kun koko poppoo purkaudutaan autosta jossakin marketin pihalla..

Vielä ensi viikko on esikoisella lomaa tarhasta, pitääkin sitten suunnitella tuo jatko että miten ruvetaan tarhailemaan, lyhyempää päivää vai joku määrä päiviä/viikko tai kuukausi.

Huomenna kaverin kans kirpputorille etsimään pikkuisia (50-56cm) vaatteita :heart:

Miikulle voimahalit, toivottavasti kaikki järjestyy!! Jaksuja..

ja Katjuza myös jaksamisia sinulle, onko sulla kohdunsuun tilanne minkälainen? Harmi kun näin aikaisilla viikoilla ovat noin pahan kuuloisina, millä viikoilla sulla on aikaisemmat lapset syntyneet?

Liituraita ja typyt 24+4
 
heisan
Täällä ollaan ja ollaan :D tilkkupeittoa olen tehnyt ja hyvää vauhtia alkaa olemaan jo kasassa sekin...8*4 tilkkua tulee ja 3*4 on tehty jo, joka ilta pienesti puurtaa niin alkaa tulemaan valmista :D
Pojankin huoneeseen löydettin käytetty tv-taso, poika kun saa tuon makkarin noin 22" tv:n omaan huoneeseen ja me otetaan se pieni miun vanha kun se menee lipaston päälle, saa poika sitten pelikoneenkin omaan huoneeseen kun siinä on vitriini johon se saa pois pölyttymästä...haetaan se viikon päästä, kun ei aikasemmin kuopioon ole asiaa.
Täällä äitini taas soitti, olivat alkoa ottaneet ja oli kuulemma isän ajanut varastoon nukkumaan ja sinne oisi pitäny lähtä, miksi noi soitot alkaa aina silloin kun odotan tai on lapsi vauva...en ymmärrä...jonkinlaista huomionhakua kait se on, mutta en mie jaksa... :headwall:

Mitäköhä muuta, hattivatti ilmoittelee itsestään säännöllisin väliajoin ja välillä niin ettei tosiaan meinaa saada yölläkään nukuttua niinkuin joku kertoi... yöt menee välillä paremmin, välillä huonommin...viime yö huonommin...Mut jos lähtisi kokeilemaan tuota unta saada palloon

Perfekta ja hattivatti 25+2
 
Oon ollu pari päivää nettipimennossa kun kotona hajos tietsikka ja mökkeilemässäkin tuli pikaiseen käytyä.

esitietolomake Minä sain sen viime neuvolakäynnin yhteydessä. Pitää palauttaa viimeistään 8vk ennen LA:a. Siihen täytetään lapsen nimivaihtoehdot hätäkasteen varalta ja kysellään jotian taustoja raskauden sujumisesta ja allergioista. Niin ja siihen samaan lappuun meillä ilmoitetaan noi toivomukset synnytyksen suhteen. Ajattelin kirjoittaa siihen kohtaan vaan että: kivunlievitystä, kiitos! Siinä samassa paprussa kyseltiin myös että onko halua keskustella etukäteen tulevasta synnytyksestä esim. kätilön tai synnytyslääkärin kanssa. ym.

Synnytysvalmennus Täällä on ilmeisesti yksi kerta fysioterapeutin kanssa, joka opettaa jotain rentoutumis- ja hengitystekniikoita ym. Sitten on vissiinkin muutaman kerran synnärillä, jossa tutustutaan paikkoihin ja kerrotaan synnytyksen eri muodoista ja asennoista, kivunlievityksistä ym. Ne on vissiin kans ilta aikaan, että pääsee mahdollisimman moni isä mukaan.

Sanle ja DJ 24+4
 
Jokos muut ootte alkanu peseen vauvanvaatteita? Itsellä menosa 3 koneellinen, laittelen sitten kaappiin odottelemaan silitystä ja käyttöä...ku ei oo oikeen kivaa että noi laatikotkaan tossa lattialla venyy, niin pesasenpa valmiiksi jo kun nyt aikaa on eikä ole muuta tekemistä...eihän ne siellä kaapissa miksikään mene :D ihana on plärätä noita vaatteita narulle ja kaappiin :heart:

mitäs muuta...ei tainnu muuta ollakaan nyt

Perfekta ja hattivatti 25+3
 

Yhteistyössä