Masentaako teitä koululaisten äidit (lasten vaatteet ja muoti)

  • Viestiketjun aloittaja juu ei
  • Ensimmäinen viesti
juu ei
no alle kouluikäiset meillä saivat harvoi vaatetta, ainakaan uutena. kirpparilta hain jotain, josta kaikki pitivät, lapsi ja äiti. jotain nättiä tai raikasta tai jotain josta lapsi piti.

Nyt kun ovat koululaisia, niin kirpparivaatteet eivät oikein enää kelpaa ja pitäisi olla päivän pintamuotia. tyyliä seppälä. Minusta ne vaatteet ovat kauhean huonolaatuisen näköisiä ja jopa rumia. en muutenkaan ymmärrä muodista, jotain kuvaprinttipaitoja tai suuria tunikoita. äh mikä on muotia?
 
"vieras"
Ei niinkään se muoti, mutta tuolle murkkupojalle on vaikea löytää vaatteita, mitä pitäisi. Rahasta ei ole kiinni, saa uutena, mutta inhoaa vaatteiden sovitusta yli kaiken ja sen uuden vaatteen pitää olla juuri oikean tuntuinen päällä :headwall: Vaatimukset on vielä, ettei saa olla mitään tikkauksia tai printtejä, muotipaikoista ei juuri sellaista löydy. Ja värin pitäisi olla vielä mieluiten mustaa.

Alakouluikäisellä tytöllä tahtoo olla sama juttu, ettei saa olla printtejä. Aikaisemmin meni vielä äitin ostamat, mutta nyt ei enää kaikki kelpaa.

Ekaluokkalaiselle menee melkein mikä vaan, mitä ostan.
 
Meillä perheessä on 4. luokkalainen ja 1. luokkalainen. Molemmat poikia ja ei mitään muodin perässä kulkijoita. Enpä edes tiedä mikä on koululaisilla muotia. Esikoinen pukeutuu verkkareihin ja huppareihin ja samoin hänen kaverinsa. Farkuista ei poika tykkää ollenkaan. Tuo ekaluokkalainen on toista maata. Housuiksi kelpuuttaa farkut, sammarit tai jotkin muut puuvillahousut, jossa nappi ja vetskari. Vyötä käyttää housujen kanssa. Yläosa on sitten hällä neuletakki ja nyt viime aikoina myös huppareita. Ensi viikolla pitää suunta vaateostoksille ja pojat saa itse valita vaatteensa budjetin mukaan.
 
"vieras"
Ärsyttää. Perkeleen musta-lilat vitkuttimet ääliöblondin kuvalla varustettuna. Tai leggarifarkut, joilla kans ei meinaakaan tareta talvella, eikä niiden päälle VOI laittaa toppahousuja!

Tai ne tennarit. Nuo iki-ihanat linttaantuvat lastulevypalaset kankaalla ja älyttömällä määrällä narua. Todella talviset ja lämpöiset tänne Lapin talveen. *piilotin tänäaamuna yhdet saunaan*

Paidat on ohuita littanoita, jotka nyppääntyy ja glitterit katoaa ekaan koneelliseen pyykkiä. Ja noita tuo tenava hinkuu. Ne on niin nättejä, niitä on kaikilla.

Saan vielä välillä tahtoni läpi ja ostan ihan nättejä ja muodikkaita vaatteita, mutta tenava haluasi valita noita Kapahlin ryijyjä ja Seppälän lumppuja.
 
"vieras"
Meillä perheessä on 4. luokkalainen ja 1. luokkalainen. Molemmat poikia ja ei mitään muodin perässä kulkijoita. Enpä edes tiedä mikä on koululaisilla muotia. Esikoinen pukeutuu verkkareihin ja huppareihin ja samoin hänen kaverinsa. Farkuista ei poika tykkää ollenkaan. Tuo ekaluokkalainen on toista maata. Housuiksi kelpuuttaa farkut, sammarit tai jotkin muut puuvillahousut, jossa nappi ja vetskari. Vyötä käyttää housujen kanssa. Yläosa on sitten hällä neuletakki ja nyt viime aikoina myös huppareita. Ensi viikolla pitää suunta vaateostoksille ja pojat saa itse valita vaatteensa budjetin mukaan.
Pojille kivoja huppareita, yksityiskohdilla varustettuja farkkuja, rentoja ruutupaitoja ja alle pirteitä trikoopaitoja, hienoja vöitä, kivan mallisia gollege-housuja yms.

Helppoa ku heinänteko. Mulla on kaksi poikaa ja kolme tyttöä. Poikien kans sujuu juuri noin kivasti, likat on mahdottomia jästejä vaatekaupassa.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";23074811]Ärsyttää. Perkeleen musta-lilat vitkuttimet ääliöblondin kuvalla varustettuna. Tai leggarifarkut, joilla kans ei meinaakaan tareta talvella, eikä niiden päälle VOI laittaa toppahousuja!

Tai ne tennarit. Nuo iki-ihanat linttaantuvat lastulevypalaset kankaalla ja älyttömällä määrällä narua. Todella talviset ja lämpöiset tänne Lapin talveen. *piilotin tänäaamuna yhdet saunaan*

Paidat on ohuita littanoita, jotka nyppääntyy ja glitterit katoaa ekaan koneelliseen pyykkiä. Ja noita tuo tenava hinkuu. Ne on niin nättejä, niitä on kaikilla.

Saan vielä välillä tahtoni läpi ja ostan ihan nättejä ja muodikkaita vaatteita, mutta tenava haluasi valita noita Kapahlin ryijyjä ja Seppälän lumppuja.[/QUOTE]

no just noita laaduttomia tennareita ja ja ohuita paitoja ja laaduttomia tyhmännäköisiä leggarifarkkuja tarkoitin. just toi nuorten tyyli. 10+ ikä.
en ole vielä ostanut mitään noista, mutta ylähuuli väpättää niin useasti tytöllä siihen malliin, että kai se on kohta pakko.
 
"vieras"
Ei masenna.

Perusvaatteet (t-paidat, tunikat, sisähousut, alusvaatteet) on edullista mutta hintaansa nähden laadukasta esim. hm peruskamaa, väreissä ja malleissa saa lapsi valita itse. Farkut tai muut saa olla vähän hintavampiakin, edelleen saa lapsi valita itsekin kun hinta on ok. Kengät ja hupparit yms. saa olla joskus merkkikamaakin, kohtuuden rajoissa. Merkkitennareita, -huppareita ja -asusteita on toivottu mm. synttärilahjaksi ja saatu. Ulkoiluvaatteissa laatu saa maksaa mutta käyttöominaisuuksista paremmin ymmärtävänä valikoin niistä muutaman sopivan mistä lapset saa valita mieleisen. Ei ongelmaa. :) Miten tästä edes saa tehtyä ongelman?
 
Ei masenna. Esikoiseni on tosin vasta ekalla luokalla, ja laittaa vielä suosiolla leggarifarkkujensa päälle toppahousut :)

Mun ja tyttäreni vaatemaku menee vielä toistaiseksi ihan hyvin yksiin. Tyttö pukee päälle mitä tahansa, ei hän ole kovinkaan nirso. Minä oon itse tykästynyt pillifarkkuihin, Svea-pipoon yms ja sellaisia tytölle ostanut.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";23074847]Ei masenna.

Perusvaatteet (t-paidat, tunikat, sisähousut, alusvaatteet) on edullista mutta hintaansa nähden laadukasta esim. hm peruskamaa, väreissä ja malleissa saa lapsi valita itse. Farkut tai muut saa olla vähän hintavampiakin, edelleen saa lapsi valita itsekin kun hinta on ok. Kengät ja hupparit yms. saa olla joskus merkkikamaakin, kohtuuden rajoissa. Merkkitennareita, -huppareita ja -asusteita on toivottu mm. synttärilahjaksi ja saatu. Ulkoiluvaatteissa laatu saa maksaa mutta käyttöominaisuuksista paremmin ymmärtävänä valikoin niistä muutaman sopivan mistä lapset saa valita mieleisen. Ei ongelmaa. :) Miten tästä edes saa tehtyä ongelman?[/QUOTE]

Ongelma on siinä, että minusta muoti on aivan typerän näköistä. kaikilla nuorilla samanlaiset tennarit (no joo, joillain kai sitten kaliimmat kuin toisilla, jotka siitä merkistä stiten maksaa) ja housut ja huonosti istuvat tunikat tai pitkät paidat. typerän näköistä ja laadutonta. minusta siistit kirppiskuteet toiselta vuosi kymmeneltä olisivat paremmat.
 
"vieras"
Ei masenna. Esikoiseni on tosin vasta ekalla luokalla, ja laittaa vielä suosiolla leggarifarkkujensa päälle toppahousut :)

Mun ja tyttäreni vaatemaku menee vielä toistaiseksi ihan hyvin yksiin. Tyttö pukee päälle mitä tahansa, ei hän ole kovinkaan nirso. Minä oon itse tykästynyt pillifarkkuihin, Svea-pipoon yms ja sellaisia tytölle ostanut.
Meillä oli myös ekalla ja tokalla noin yhtenevä maku ja vaatehankinta oli helppoa. Sitten se alkoi muuttua. Likat on haastavia.

Pojille on niin helppo ostaa vaatteita, Ostaa vain niille ominaisia värejä ja kivaa kestävää kampetta, niin hyvin menee ja pojat tykkää.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";23074878]Meillä oli myös ekalla ja tokalla noin yhtenevä maku ja vaatehankinta oli helppoa. Sitten se alkoi muuttua. Likat on haastavia.

Pojille on niin helppo ostaa vaatteita, Ostaa vain niille ominaisia värejä ja kivaa kestävää kampetta, niin hyvin menee ja pojat tykkää.[/QUOTE]

joo puhunkin tietysti isommista lapsista. meillä kyllä kelpasi ihan kirppisvaate, halpa sellainen eka-tokalla, kolmannella.
 
[QUOTE="vieras";23074878]Pojille on niin helppo ostaa vaatteita, Ostaa vain niille ominaisia värejä ja kivaa kestävää kampetta, niin hyvin menee ja pojat tykkää.[/QUOTE]

Meillä poika on haastavampi. Hyvin, hyvin tietoinen siitä millainen vaate on hänestä "kähee". Ja ikää on vasta 5 vuotta...
Eli goodbye Bamse, Lindexin Muumit ja retrovaatteet joista äiti tykkää. Welcome Star Wars, Bakugan, yms printtipaidat.
 
"vieras"
Meillä poika on haastavampi. Hyvin, hyvin tietoinen siitä millainen vaate on hänestä "kähee". Ja ikää on vasta 5 vuotta...
Eli goodbye Bamse, Lindexin Muumit ja retrovaatteet joista äiti tykkää. Welcome Star Wars, Bakugan, yms printtipaidat.
Kamalaa. Tuo ois mun maailman romahdus. :D

Meillä vanhin poika on 10-v ja Lindexin hupparit ja Henkkamaukan farkut on hänestä kivoja. Urheiluliikkeistä ostan joskus, ja kivoja peruspaitoja vähän sieltä ja täältä. Niiiiiin kätevää. Eikä tuo halua mukaan ostamaan, pitää aina niitä, mitä minä hälle valitsin.

Nytkin ostin vaaleanpunaisen hupparin ja lilan paidan ja oli ihan onnessaan niistä. :D

Mutta tuo neiti 9-v. Huoh.
 
sama.vieras
[QUOTE="a p";23074876]Ongelma on siinä, että minusta muoti on aivan typerän näköistä. kaikilla nuorilla samanlaiset tennarit (no joo, joillain kai sitten kaliimmat kuin toisilla, jotka siitä merkistä stiten maksaa) ja housut ja huonosti istuvat tunikat tai pitkät paidat. typerän näköistä ja laadutonta. minusta siistit kirppiskuteet toiselta vuosi kymmeneltä olisivat paremmat.[/QUOTE]

Mutta eihän ne vaatteet sun päällä ole, eihän niiden kuulu ollakaan sun makusi mukaisia? Mun ikäluokan vanhemmista takuulla näytti ne puntista revityt levikset, tissintyrkytyspaidat, napapaidat ja muut ääliömäisiltä mut eipä me niitä silloinkaan kuunneltu.

On meilläkin noita näkemyseroja välillä mutta me saadaan niistä vain hyvät naurut ja kukin jatkaa makunsa mukaisesti. Esim. nämä hillittömällä tupsulla varustetut 80-luvun pipot on musta törkeän ja kamalan näköisiä ja sanoinkin sen pojalle että näyttää ihan teletappien kokoontumiselta koulun pihalla. Asialle naurettiin ja nauretaan edelleen, pipo on ja pysyy. Ei pidä ottaa niin vakavasti. ;)
 
sivusta
[QUOTE="a p";23074876]Ongelma on siinä, että minusta muoti on aivan typerän näköistä. kaikilla nuorilla samanlaiset tennarit (no joo, joillain kai sitten kaliimmat kuin toisilla, jotka siitä merkistä stiten maksaa) ja housut ja huonosti istuvat tunikat tai pitkät paidat. typerän näköistä ja laadutonta. minusta siistit kirppiskuteet toiselta vuosi kymmeneltä olisivat paremmat.[/QUOTE]

Voi hyvänen aika! Ei kai sen esiteini- tai teinimuodin kuulukaan näyttää siltä, että äitikin sitä pitäisi! Totta kai kuuluu olla sellaista mistä he itse tykkäävät. Sinun silmää miellyttävät kirppiskuteet, lapsen silmää nykyiset.
Toinen juttu sitten on, että mielestäni kuitenkin talvella pitäisi olla talvivaatteet ainakin vielä ton ikäisillä. Kun yhden vanhemmat antaa periksi tai eivät välitä, pian samalla tavalla tekeviä on puoli luokkaa. Sentään vielä se pipo kuuluu muotiin, toisin kuin omassa nuoruudessa, jolloin kuljettiin paljain päin vielä 10 asteen pakkasellakin.
 
[QUOTE="vieras";23074911]Kamalaa. Tuo ois mun maailman romahdus. :D

Meillä vanhin poika on 10-v ja Lindexin hupparit ja Henkkamaukan farkut on hänestä kivoja. Urheiluliikkeistä ostan joskus, ja kivoja peruspaitoja vähän sieltä ja täältä. Niiiiiin kätevää. Eikä tuo halua mukaan ostamaan, pitää aina niitä, mitä minä hälle valitsin.

Nytkin ostin vaaleanpunaisen hupparin ja lilan paidan ja oli ihan onnessaan niistä. :D

Mutta tuo neiti 9-v. Huoh.[/QUOTE]

Se oli myös mun maailman romahdus :D. Melkein itkin Lindexillä kun nuoriherra, tuolloin vielä 4 v, totesi ettei hän kyllä äiti mitään Bamsea enää halua...ne on hei äiti vauvoille.

No, onneksi hupparit kelpaa, ja onneksi esim. Star Wars-vaatteita (jotka on NIIN kova juttu nyt päiväkodissa!) on kivoissa väreissä eikä vaan mustaa, harmaata, jne. Urheiluliikkeiden vaatteet on pojasta myös kivoja. Ja uskon, suorastaan toivon että koululaisena hän ei todellakaan halua enää mitään örkkiprinttipaitaa, vaan nimenomaan jotain huppareita ja sen sellaisia :)

Neiti 7 vee alkaa varmaan jossain vaiheessa tinttaamaan vaatteiden suhteen. Mikäli äitiinsä tulee :snotty:. Nyt nautin siitä, että mun ostamat vaatteet kelpaa mukisematta - tai Svea-piposta tuli itse asiassa vähän noottia: "äiti hei...ei kukaan ekaluokkalainen pidä tällaista!". Kuulemma vain kolmasluokkalaisilla ja sitä isommilla on sellainen pipo. Mutku tyttö on minusta niin söpö sellaisessa smurffihatun näköisessä lötköpipossa :heart:
 
svea pipo
Minä ostin meidän tokaluokkaiselle tytölle sellaisen svean vaaleenpunasen pipon ja ei halunnut pitää sitä. Eli myin sen sitten pois huuiksessa kun ei ollutkaan käyttöä:D
 
"kuuden äiti"
no alle kouluikäiset meillä saivat harvoi vaatetta, ainakaan uutena. kirpparilta hain jotain, josta kaikki pitivät, lapsi ja äiti. jotain nättiä tai raikasta tai jotain josta lapsi piti.

Nyt kun ovat koululaisia, niin kirpparivaatteet eivät oikein enää kelpaa ja pitäisi olla päivän pintamuotia. tyyliä seppälä. Minusta ne vaatteet ovat kauhean huonolaatuisen näköisiä ja jopa rumia. en muutenkaan ymmärrä muodista, jotain kuvaprinttipaitoja tai suuria tunikoita. äh mikä on muotia?
No ei masenna.Koululaiset ovat 2. ja 3.luokkalaisia....Tuolle isommalle(tyttö) ostetaan yhdessä mieluisat vaatteet,poika vielä tykkää eniten collegehousuista ym. joten ostan lapsille mieluista,en niinkään muodin mukaan.Rahasta ei ole kiinni meidän vaatehankinnat.
 
pahhi
Meillä on tyttö jo 3-vuotiaasta asti ollut hyvin tietoinen siitä, mistä vaatteista hän pitää. En ole väkisin viitsinyt ostaa vaikka jotain Bamseja tai Muumeja, kun lapsen mielestä ne ovat kamalia. Kai toiset lapset vaan ovat välinpitämättömämpiä vaatteiden suhteen.

Myös poika nyt 3-vuotiaana selvästi tietää, mitä kuvia vaatteisiinsa haluaa.

Minusta printtipaidat on ihan kivoja, ja ostan mielelläni sellaisia printtejä, joista lapset pitävät.

Ja tietysti isot koululaiset saa itse valita (järkevissä rajoissa) vaatteensa. Ei äidin kuulu pukea isoa lasta enää johonkin Bamseihin, jos lapsi ei halua.
 
"hih"
Ei masenna. Ehkäpä siihen vaikuttaa se, että olen itse työssäni juuri murkkujen parissa ja silmä tottuu heidän vaatukseensa, kun sitä jatkuvasti näkee. Nyt täälläpäin on muodissa kerrospukeutuminen, mikä on mielestäni ihanan järkevää ja vapauttavaa. Viime kesältä jäänyt t-paita ylisuuren ja lyhyen paidan alle ja taas mennään. Tennareissa kuluu täällä pitää villasukkia ja leggareita voidaan vetää kahdet päällekäin. Itsellä siis vain tyttöjä, joten tuo poikien vaatetus on jäänyt vieraammaksi.
 
"vieras"
ei masenna :) en pidä kyllä seppälää pintamuotina..
meillä mä olen kiinnostunut vaatteista ja yhdessä lasten kanssa katellaan netistä mikä olis kivannäköistä... meillä on melko erilainen maku, isompi tyttökin tykkää pukeutua vähän eri linjaan ku kaikki kaverinsa...
 
Ego
No ei ainakaan vielä masenna. Eskarilaisella on jo kyllä tietty maku mutta oon osannu valkata kirppareilta häneen makuunsa vaatteita. Ihan on käytännöllistä ollut ja siistiä. Itsee en ostele nyt mitään uusia vaatteita pahemmin kun kasvu on niin hurjaa. Koulussa ei olla mitenkään kukaan muotitietoinen...en oo nähny mitään ihme hepeneitä kellää tuolla ala-asteella. Pieni koulu ja ei siel vaatteilla kilpailla.
 
Koululainen on sitä varmempi "omasta" tyylistään mitä vanhemmaksi kasvaa. Vaatehankinnat tehdään nykyään yhdessä ja joidenkin vaatteiden kohdalla sanon suoraan etten suostu niitä ostamaan (liian teinimäiset vaatteet tokaluokkalaiselle). En osta nykyisin juuri mitään vaatteita kysymättä lapsen mielipidettä niistä, koska kaapissa on tälläkin hetkellä monta vikaostosta jotka jäävät näköjään pitämättä. Esimerkiksi dunsin retropaidat kalpenevat h&m mustien tunikoiden ja huppareiden rinnalla.

Täytyy myöntää, että joskus itseäni vähän nolottaa kulkea tyttäreni kanssa kaupungilla hänen ollessaan niin trendikkäästi pukeutunut ja itsellä saattaa olla monta vuotta vanha suosikkitakki päällä.. ;)
 

Yhteistyössä