Masentaako teitä koululaisten äidit (lasten vaatteet ja muoti)

  • Viestiketjun aloittaja juu ei
  • Ensimmäinen viesti
"mä"
Meillä poika haluaa lötkögollareita ja väljiä huppareita. Housuissa väreinä musta ja harmaa, kuvaa saa olla, kunhan se ei periaatteessa esitä mitään (eli ei batmania, supermiestä tms. oikeaa kuvaa). Huppareissa värinä mieluiten musta, menee myös harmaa, punainen ja nyt oli tumman lila ensimmäistä kertaa päällä.

Itse pidän myös pojan käyttämistä vaatteista, joten tilanne on ihanteellinen!
 
"Jepulis"
Mä oon ihan kusessa noiden esikoisen vaatteiden kanssa. Neiti käyttää kokoa 134cm JA on juuri täyttänyt 6v! Lapsenomaisia vaatteita ei löydy mistään, ja tässäkin ketjussa mainittuja muotirytkyjä ei kelpuuta sen paremmin äiti kuin tytärkään. Etsi nyt sit siinä suurinpiirtein muumiprinttejä teini-ikäisten koossa. Voi prkl.
 
Non compos mentis
[QUOTE="Jepulis";23075485]Mä oon ihan kusessa noiden esikoisen vaatteiden kanssa. Neiti käyttää kokoa 134cm JA on juuri täyttänyt 6v! Lapsenomaisia vaatteita ei löydy mistään, ja tässäkin ketjussa mainittuja muotirytkyjä ei kelpuuta sen paremmin äiti kuin tytärkään. Etsi nyt sit siinä suurinpiirtein muumiprinttejä teini-ikäisten koossa. Voi prkl.[/QUOTE]

Joo, itse olen löytänyt muutaman liikkeen täältä Helsingistä, joista saa kelvollisia vaatteita. Esim. nameit - ainakin vaatteet ovat värikkäitä/yksivärisiä - printtejä ei oikein ole. Polarn o. pyret vähän sama homma. Mieluummin sitten erivärisiä yksivärisiä tai raitaa/palloa kuin jotain teinix-kamaa.
 
"vieras"
Joo, itse olen löytänyt muutaman liikkeen täältä Helsingistä, joista saa kelvollisia vaatteita. Esim. nameit - ainakin vaatteet ovat värikkäitä/yksivärisiä - printtejä ei oikein ole. Polarn o. pyret vähän sama homma. Mieluummin sitten erivärisiä yksivärisiä tai raitaa/palloa kuin jotain teinix-kamaa.
Ja edullisia perusvaatteita saa myös ns. ketjuliikkeistä. Juuri ostin pojalle 134/140cm Kapphallista collarihousuja, raidallisia ja yksivärisiä trikoopaitoja, farkut ja tosi kivan näköisen softshelltakin. Paljon enemmän iloisia värejä olisi toki ollut pienten puolella, mutta näillä mennään...
 
Non compos mentis
[QUOTE="vieras";23075554]Ja edullisia perusvaatteita saa myös ns. ketjuliikkeistä. Juuri ostin pojalle 134/140cm Kapphallista collarihousuja, raidallisia ja yksivärisiä trikoopaitoja, farkut ja tosi kivan näköisen softshelltakin. Paljon enemmän iloisia värejä olisi toki ollut pienten puolella, mutta näillä mennään...[/QUOTE]

Noh, eilen kävin siellä nameit:ssä viimeksi, pitkähihainen t-paita maksoi 5,90 €, joten ei mitenkään ylitsepääsemättömän hintaista. Eettisyys tietysti jää kiistakapulaksi lastenvaatteissa aina.
 
"pop"
Lapset vielä niin pieniä, että mukisematta pukevat mitä kaapista löytyy. Mitä nyt 3v on välillä ehdoton hupun kanssa :D

Isompana varmaan toteutan samaa kuin äitini aikoinaan. Hän osti perusvaatteet, joihin saimme kyllä sanoa mielipiteemme, mutta äiti teki lopullisen päätöksen. Näihin kuului esim farkut ja päälipaidat. Jos halusimme jotain muunlaista vaatetta, muodikkaampaa tms, se piti itse ostaa omilla rahoilla. Saimme kuussa n.50mk ja siitä piti säästää, jos halusi jotain muuta kuin äidin ostamia tylsiä ja typeriä vaatteita ;)

Ainakin se on auttanut ymmärtämään rahanarvon...
 
ei muuten
Ei muuten stressaa mitenkään, mutta kokojen kanssa on hieman ongelmaa. Tai sitten mallistojen. Harmittaa kun ihanat babyprintit loppuu kokoon 80 tai 86 ja lapsi just niihin vuoden ikäisenä mahtuu :/ (esim. joissain mallistoissa jotkut Nalle Puh jne. lastenomaiset kuviot). Sitten 7-vuotias tyttö meillä tykkäis vielä pukeutua lapsekkaasti ja just vielä 128 kokoa löytyy joistain kaupoista, mutta kohta on edessä se, että 134 koossa löytyy vaan miniteinivermeitä, rumia värejä ja kuvioita, eikä söpöjä lastenvaatteita :/.
 
oisko pesijässä vika?
pesettekö te niitä seppälän yms. kauppojen vaatteita väärin? meillä ostetaan paljon seppälästä/henkasta/lindexiltä/kappahlista ja ihan hyvin kaikki vaatteet on kestänyt pesukonetta, printtipaitoja pesen väärinpäin 40asteessa, enkä laita kuivausrumpuun.
 
Oletteko katsoneet LinusLotan valikoimaa isommille? Sieltä löytyy ihan hyvännäköistä. Lisäksi käytän Huutiksen USA-puolta ostoksissa (uusia vaatteita).

Olen päätynyt ostamaan netistä koska tämän kaupungin valikoima ei ole häävi. H&M, Seppälä tms ei oikein tahdo kelvata, ei lapsille eikä minulle. Täyttävät puolen vuoden sisällä 11 ja 14.
 
"jepjep"
[QUOTE="pop";23075616]Lapset vielä niin pieniä, että mukisematta pukevat mitä kaapista löytyy. Mitä nyt 3v on välillä ehdoton hupun kanssa :D

Isompana varmaan toteutan samaa kuin äitini aikoinaan. Hän osti perusvaatteet, joihin saimme kyllä sanoa mielipiteemme, mutta äiti teki lopullisen päätöksen. Näihin kuului esim farkut ja päälipaidat. Jos halusimme jotain muunlaista vaatetta, muodikkaampaa tms, se piti itse ostaa omilla rahoilla. Saimme kuussa n.50mk ja siitä piti säästää, jos halusi jotain muuta kuin äidin ostamia tylsiä ja typeriä vaatteita ;)

Ainakin se on auttanut ymmärtämään rahanarvon...[/QUOTE]

Suoraan sanottuna aivan kamalaa tuollainen, onneksi et ole minun äitini.
Oma äitinikin harrasti tuota välillä, osti jonkun helvetin ruman takin,talvikengät,pipon yms. jotka eivät olleet muodissa ja niitä oli sitten PAKKO pitää(5-6.luokkalaisena).
Oli todella mukavaa olla omienkin kavereiden ilkkumisen kohteena, onnea vain lapsellesi!
 
"vieras"
Meidän perheessä poika 15-v ja tytär 14-v saavat ostaa vaatteet oman makunsa mukaan. Olen lopettanut kokonaan "itsenäiset" ostokset, koska ne menevät aina pieleen (=eivät kelpaa). Pienemmille (10, 8 ja 5) pojille kelpaavat hyvin vielä äidin ostamat vaatteet. Ja kyllä - joskus masentaa tapella tyttären kanssa vaatteista. Ymmärrän arkipukeutumisen, mutta en hyväksy sitä, että samat rytkyt pitäisi olla myös juhlissa...
 
Ekaluokkalainen tyttö on niin hätäinen pukeutuja, että vetää suosiolla haalarin niskaansa- toppahousut ja takki (jotka olis mun mielestä paljon sievemmät :D) vie liikaa aikaa........

Ei oikein vielä ole ollut havaittavissa niskoittelua vaatetuksen suhteen. Edessähän se väistämättä on.....
 
[QUOTE="jepjep";23076574]Suoraan sanottuna aivan kamalaa tuollainen, onneksi et ole minun äitini.
Oma äitinikin harrasti tuota välillä, osti jonkun helvetin ruman takin,talvikengät,pipon yms. jotka eivät olleet muodissa ja niitä oli sitten PAKKO pitää(5-6.luokkalaisena).
Oli todella mukavaa olla omienkin kavereiden ilkkumisen kohteena, onnea vain lapsellesi![/QUOTE]

:O

Mun äiti teki kanssa noin. Toki vähän sai vaikuttaa, mutta turha oli haaveilla joitain 450 markan leviksiä ellei itse niihin säästänyt.
Tottahan sitä olis halunnut vaikka mitä, mutta mun m ielestä oli oivallinen oppi tajuta että kaikkea ei saa eikä pystykään hankkimaan.
Onneksi mun kaveripiirissäni ei ollut sellaisia moukkia jotka olis ivanneet vaatteista.....
 
"vieras"
Miksei teinit saa itse valita pukeutumistyyliään? Teini-ikä on oman tyylin ja identiteetin hakemista. Miten sen voi löytää jos äiti määrää mitä puetaan? Meillä ei ollu varaa uusiin vaatteisiin kun olin teini, mutta itse sain kirpparilta vaatteet valita ja ompelukoneella vielä muokkasin oman mielen mukaisiksi.
 
"Kiraki"
Tyttö 9v. Kysyn jos tilaan esim : H&M vaatteita että onko hyvä, tai mikä on hyvä. Sit kaupasta sama homma, ostetaan mistä tyttö tykkää. Käyttää uusia vaatteita 1-3krt ja sen jälkeen taas verkkarit tms. mahdollisimman kuluneet ja mukavat päällä kouluun yms. ja minä pyörittelen päätä illasta ku tulen kotiin :) Onko sillä nyt hirveesti väliä mitä on päällä? Mukavantuntuista ja lämmintä=pääasia. Minun mielestä :)
 
"Kiraki"
[QUOTE="Jepulis";23075485]Mä oon ihan kusessa noiden esikoisen vaatteiden kanssa. Neiti käyttää kokoa 134cm JA on juuri täyttänyt 6v! Lapsenomaisia vaatteita ei löydy mistään, ja tässäkin ketjussa mainittuja muotirytkyjä ei kelpuuta sen paremmin äiti kuin tytärkään. Etsi nyt sit siinä suurinpiirtein muumiprinttejä teini-ikäisten koossa. Voi prkl.[/QUOTE]

Sama homma oli meillä :( ja lasten kenkiä ei löydy nyt kun on 9v.
 
Alkuperäinen kirjoittaja oisko pesijässä vika?;23075700:
pesettekö te niitä seppälän yms. kauppojen vaatteita väärin? meillä ostetaan paljon seppälästä/henkasta/lindexiltä/kappahlista ja ihan hyvin kaikki vaatteet on kestänyt pesukonetta, printtipaitoja pesen väärinpäin 40asteessa, enkä laita kuivausrumpuun.
Tai sitten sinä sulla vaan ei ole vertailukohdetta vaatteelle joka pysyy hyvänä oikeasti. Pesen nurinpäin 40asteessa lindexin/henkkamaukan vaatteet enkä käytä kuivausrumpua. Ja ne menevät järkyttävän nopeasti huonoksi (ainoastaan velour on ok) verrattuna muihin vaatteisiin. Nukkaantuvat, haalistuvat. Mulle nukkaantuminen ei ole isoja nukkapalloja vaan ihan sitä pikkuhöttöä, joka saa vaatteen näyttämään jo huonolta.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja oisko pesijässä vika?;23075700:
pesettekö te niitä seppälän yms. kauppojen vaatteita väärin? meillä ostetaan paljon seppälästä/henkasta/lindexiltä/kappahlista ja ihan hyvin kaikki vaatteet on kestänyt pesukonetta, printtipaitoja pesen väärinpäin 40asteessa, enkä laita kuivausrumpuun.
Meillä ei ole kuivausrumpua ja pesen vaatteet aina väärinpäin ja oikeassa lämpötilassa. Olen tarkka tuossa. Ja käytän valkaisevaa sisältävää ainetta vain valkoisille jne... Laatuvaate ja paskavaate erottuu kyllä. Seppälän rytkyt kulahtaa, kiertyy ja nukkaantuu. Kappahlin samoin. Ne on vain just sen sesongin vaatteita. Kestää kivana vain hetken.

En tykkää yhtään. Henkan hupparit on kestäviä ja pestäviä, ne jotkut hupparit, semmoiset paksummat. Henkalta löytää jotain kivaa trikoota, mutta aika harvoin. Laatu on aika olematonta.
 
"Kenguru"
Ei masenna. Ainoastaan kovilla pakkasilla harmittaa kun tuo teini-ikäinen kulkee pillifarkuissa, mutta samapa oli meininki itsellänikin kun oli tuossa iässä. Onneksi sentään pitävät nykyään pipoja. Säärystimet sentään vetää joskus päälle.
 
"vieras"
Ei masenna. Onneksi lyhyet pusakat ja ällöt matalat vyötäröt on out. Tyttö 12-v. ja jo hieman seuraa muotia. Kyllä se laittaa toppahousut farkkujen päälle pakkasella. Onneksi on isältä perittyä järkeä päässä. :D
Vien tyttöä mieluusti ostoksille, vaikka itse ei koskaan sano tarvitsevansa mitään. Paitsi uggit piti saada. Ilmeisesti olen aina hankkinut hänelle niin paljon vaatteita ettei kiinnosta. Yhdelle on mahdollista ostaa laadukkaita vaatteita ja aina uutta.
 

Yhteistyössä