***Me monikot***

tervetuloa kristanna ja matkaroskis :wave:

meillä on alkanut illat sujua tosi hienosti, nytkin jo molemmat nukkuu. Iltavellin jälkeen vaan viedään nassikat sänkyyn ja useimmiten alle puolessa tunnissa nukahtavat, joskus joutuu tutia laittamaan tai ottamaan syliinkin hetkeksi takasin ehkä jopa 10 kertaa, tänään ei kertaakaan... :D ja unta riittää 5-8h eli voi jopa hetken henkästä ennen unille menoa. Miusta tää on ihan huipusti, kun ikää vasta 3,5kk (korj. 1,5kk).

Soseita on maisteltu nyt 2x päivässä, bataatti ja porkkana uppoo hyvin. ja pikku hiljaa saatiin ohjeeksi ottaa kuvioon lihaakin, kun alkaa olla kasvisannos tuossa 1dl luokkaa. elikkä varmaan noin viikon kuluttua. Hurjalta tuntuu, mutta niin on näiden kasvuvauhtikin hurjaa, jätkälle 480g ja neidille 420g oli tullu 12 päivässä... :p

miulla jännitys vähän lisääntyy, jään ens viikolla itekseni lasten kanssa kun mies lähtee töihin. noi syöttöhetket vähän on vielä hektisiä... mutta eiköhän tässä selvitä.

Mukavaa viikonloppua kaikille
 
Kirstana, Aleksandra83 ja wiuhti Tervetuloa mukaan. Mukava että saadaan lisää porukkaa koko ajan mukaan :)

Uni kuulumiset: Meillä on uskomatonta mutta totta edelleen uni homma nyt hyvällä tolalla. Poika nukahtaa nykyään jopa ihan itsekseen sänkyyn. Tyttö vaatii taasen lisä ohjelmaa siihen nähden minkälainen nukahtaja hän oli ennen tätä meidän omaa "unikoulua".
Nyt uutena hän on ottanut ohjelmistoon sängyssä tutipullosta juomisen :)

Muuten menee päivät tosi nopeasti. Tuossa helteiden aikaan oli tosi koetuksella pojan kanssa kun vain kitisi ja kitisi päivästä toiseen vaikka päällään olisi seisonut. Siihen vielä oma jatkuva väsymystila niin ei hyvä. Onneksi nyt on ollut jo sitten muutama hyvä päivä perä jälkeen :)

Yöllä meillä herätään edelleen ainakin kerran juomaan maitoa.

 
Tervehdys kaikille ja ihanaista elokuuta!

Tänne ei oikeastaan mitään mullistavaa uutta, isommat pojat odottelevat koulujen alkua kovasti. Isompi siis menee tokalle ja pienempi menee ekalle. Pienempi on tohkeissaan kun sai eilen ekan oman rannekellon! Meillä on perinteenä että ekaluokkalaiselle ostetaan oma kello, niin oppii pikkuhiljaa. Pienempi kaksikko viettää päivänsä lähinnä ulkona, takapihalla lykkivät nukenrattaita pallot kyydissä. Wilma kovasti hakee sanoja, yrittää toistella perässä, Oskarikin joitain sanoja kyllä. Hiljaa hyvä tulee. Uhmaa tuntuu olevan uhkaavasti ilmassa, ja siihen päälle noiden isompien esiteinikiukuttelut niin välillä on takki aika tyhjä... Ehkäpä tämä arki rauhoittuu kun ne koulut alkaa. Pienemmät jatkavat edelleen kotonaoloa, minä teen keikkahommia ja mies on kotona eläkkeellä :D Mutta ehkä jotaikin kerhotoimintaa pitäsi keksiä että kaksikko tottuu muihinkin lapsiin! Kuinkas te muut, kerhoiletteko kaksostenne kanssa paljon?

Nyt tulee sellaiset aromit nenään että pesut kutsuu... mukavata elokuuta!

HM
 
Moi, kerkiän tänne valitettavasti harvoin, mutta kivaa lukea teidän muiden arjesta!

Meille kuuluu ihan hyvää; lapset siis nyt 8 kk ja arki on jo helpompaa kun esim. pari-kolme kk sitten. Pitkään ovat jo nukkuneet aikas hyvin yönsä, voi sanoa, että melkein 20-8, joskus tuttia laitetaan yöllä ja aamuyöstä syötetään vähän maitoa, mutta ei aina.

Päikkäritä nukkuu miten sattuu, huonosti viime aikoina, yleensä kahdet unet. Se on ollut tylsää, koska ovat sitten väsyneitä koko ajan ja ei viihdy missään, itkee ja kitisee vaan..Että kirpeämpiä kelejä odotellessa....

Vähän olen huolissanikin vauvoista, ne ei vielä ryömi, konttaa tms. :| tytöllä on kyllä kova hinku eteenpäin, mutta ei niin ei, ovat junnanneet samalla tavalla jo monta kk. Kääntyilevät kyllä ja hyvin pitävät päätä ja hyppiminen on hurjan kivaa....Siis niin, että me hypytetään, ei mitään hyppykiikkuja tms. No, neuvolasta eivät ota kantaa kamalasti, kuten ei mihinkään muuhunkaan, että ehkä olen vaan vähän hätäinen ja tiedän toki sen, että kaikki ei edes ryömi tai konttaa. Ja toki 5 vkon "etuaikaisuus" vaikuttaa kanssa.

Hampaita ei myöskään ole kummallakaan.

Joo, menen laittamaan ruokaa, nyt molemmat ekoilla unilla, joskus nukkuvat 2 tuntia, joskus 30 min..... =)
 
Mukava on lukea muiden ja ertyisesti eri ikäisten kaksosten arjesta :heart:

Täällä tuhisee poika sylissä joten kysyn vain nopsasti jospa vinkkejä löytyisi puklailun / oksun vähentämiseen...
tirpuset siis kohta 8 vkoa. synt. vkolla 36+
varsinkin tyttö puklaa, röyhtäyksistä huolimatta. jos ei jo heti päälle niin välittömästi kun sänkyyn laskee. usein tulee parikin runsasta puklua, voli kai sanoa ihan oksua... eli nukkumaan on hankala hänen rauhoittua :(

ovat täysin Nanni maidolla, määrät per syöttö ovat reilu 100ml - 200 ml.
ekassa nevolassa oli kasvua, seur. punnitus torstaina. se onkin lääkärineuvola, joten jospa siellä jotain neuvoja tuohon vaivaan saisi... :?
ähinä ja käkinä ja möyriminen ja äänen pitäminen jatkuvasti (suolistossa pyörii...??) on muutenkin koko ajan. varsinkin yöllä kun on muuten hiljasta, niin se kuullostaa tosi kovalta äänekkäältä...

mutta nyt on menätävä... kutsut kuuluu...
paremmalla ajalla sitten muita kuulumisia.
kertokaapas hyvät ihmiset, jos teillä on runsas puklaus saatu jollain kuriin???

Möhkis ja tirpuset kohta 8vko
 
Meidän pojat leikkii paraikaa keskenään, joten tulenpa kuulumisia kirjottaan.
Tänään tuli pojille 10kk mittariin (syntyneet 3.10.09), huih sentään miten tää aika kuuluu nopeasti! Ihanaa ja kamalaa samaan aikaan :) Lapset on olleet tähän asti terveitä, mikä on on tietysti ihan huippujuttu. 2 alahammasta on molemmilla (about 8kk iässä puhkes), ylös taitaa seuraavaks tulla kun ikenet alkaneet taas syyhytä :) Toinen poika nostaa itseään usein polviensa varaan ja kiikuttelee edes-taas, toinen ei vielä... mutta siis ryömitään hurjaa vauhtia. Kyllä sitä konttaan lähdetään ajallaan - ehkä ihan hyväkin vielä näin :D

Meillä on menty 3h syömisrytmissä syntymästä asti ja se on helpottanut arkea hirmua paljon. En edes viitsi ajatella millaista elämä olis ollut niin että pojat olis syöneet eri aikaan... Myös päivä- (noin kahdet) ja yöunirytmi (20-7.30) on ollut sama. Jos lapset on vaiks mummulassa päivähoidossa niin on helppo ohjeistaa miten mennään... Yökylään en ole halunnut lapsia vielä antaa.
Meil on pojat syöneet syöttötuoleissa 9kk ikäsestä, sitä ennen sittereissä. Ja kun oppivat hyvin istumaan (lattialla saa joskus varmistella takaa ettei kaadu) ollaan käyty koko perhe kaupassa. Ei oltu siis 9 kuukauteen käyty yhdessä kaupassa koska olis meistä ollut työlästä raahata painavia kaukaloita ja ottaa kahdet ostoskärryt niitä varten. Nyt lapset saa sisaruskärryihin ja tyytyväisinä tarkkailevat muita ihmisiä ym. :)

Kuinkas moni teistä tekee itse ruoat lapsille? Meillä on tähän asti menty kaupan purkkiruoilla. Ei syötetä purkista vaan lautaselta. Kylhän niitä purnukoita melkoinen kasa kertyy viikossa kun lounas, välipala ja päivällinen niistä tulee :D Aamulla ja iltapalalla sit puuroa.

Kuinkas pitkään te muut ootte aatellu hoitaa lapsia kotona? Mulla on tarkoitus palata töihin vasta sitten kun lapset täyttää 3 vuotta, siis jos miehellä vaan töitä piisaa. Sitten tietty palaan aikasemmin jos mies irtisanottais... kohta pitääki laittaa hakemus kodinhoidontukee varten (ei o muutes ihan työn mukanen palkka ei!)

Joku kyseli kerhoilusta - tääl meiän paikkakunnalla on semmonen monikkoperheiden ryhmis, jossa käytiin kerran kun lapset oli muistaakseni 4kk. Nyt syksyllä se taas alkaa ja tarkotus olis siä käydä kun aikatauluun sopii. Mukava siä jutella toisten äitien kans arjesta ja lapset leikkii toisten kanssa. Ainakin nyt tuntuu olevan sellanen vaihe että eivät kovin vierasta uusia kasvoja, vähän aikaa sitten tilanne oli hieman toisin.

tupsuliini + poitsut 10kk
 
Möhkölle: meillä poika osin korvikkeella (Nan) ja syöttömäärä on noin 100ml. Jos enempi menee, niin varmasti myös tulee takas. Poika nyt noin 1kk ja 1vko. Eli pähkäilemme saman vaivan kanssa. Joku "lääke" kai on olemassa pulautteluun. Onko se nyt Cuplaton, vai mikä. Mutta meillä ei ole haluttu alkaa antamaan mitään ylimääräistä, ainakaan vielä.

Jatkaisin tähän samaan sellaisella kysymyksellä, että onko teidän lapsella kovasti ilmaa masussa. Meillä poika paukuttaa tosi paljon ja haju on ihan kamala eli maha varmasti kipuileekin. Lisäksi kakki on sellaista vihreetä liejua ja sitä tehdään huutaen selkä kaarella. Hankalaa raukalla.
 
hempukka123 Älä hätäile suotta. Ei meilläkään varmaan sen kummempi tilanne ole ja kohta tulee 8kk täyteen. Poika menee nyt ryömimällä ympyrää ja takaperin. Tyttö kehtaa joskus mennä ympyrää mutta muuten ei liiku lainkaan.
Poika kovasti koittaa jalkoja laittaa mahan alle aina, mutta ei muuta :)
Toki itsekin välillä mietin että mitekähän ne "normit" menee, kun juuri erään tutun tyttö nousee jo seisomaan ja on 6kk :)

Möhkö-72
Meillä oli myös tuo tyttö kova puklimaan. Molemmat puklasivat rintamaidot joka kerta, ja tyttö pukli myös NANnit niin että tuli nenästäkin pahimmoilleen ulos. Se oli melkoisen rajua katsottavaa.
Kokeiltiin reloja ja disflatylia mutta se oli vielä pahempi virhe. Sitten otettiin sellainen käytäntö että annettiin tytön syödä vain vähän ja sitten röyhtäytys, taas syödä ja röyhtäytys jne...Oli hitaampaa ja se auttoi.
Samoin meillä on varulta ollut alusta asti käytössä Ainun Anti-Colic pullot (ne isommat)
http://www.ainu.fi/Tuotteet/Ainu-Mam-Anti-Colic-tuttipullo-160ml-260ml
Saikin jäljestellä että sai ns. tytön värit ja pojan värit 7 plo rer nenä eli yhteensä 14 plo kasaan täällä takapajulassa :) Ne värit helpotti syötöissä tietämään kumman pullo on kysessä varsinkin öisin.
Samaiset pullot on edelleen käytössä ja lisäksi meillä on vielä vellipullot erikseen samanmoinen nippu :whistle: Tosin niillä ei ole oikein enää käyttöä kun vellit syötetään lusikalla nykyään.
Maito määrä kuullostaa aika isolta jos menee 2dl kerralla tuon ikäisellä. Mitenkä pitkät syöttövälit tulevat?
Kaikkihan on niin yksilöllistä, mutta minä ehkä kokeilisin sitä n. 1dl annosta, tietysti jos nälkä on niin enemmän mutta maksimissaan antaisin 1,5dl juoda.
Vilkaisin juuri meidän ruokapäiväkirjasta että pikkasen vajaa 3kk ikäisenä meidän poika on juonut 1,5dl kerralla ja tyttö noin 90-100ml. Toki meillä vedettiin silloin jo kiinteitäkin mutta pelkillä maito kerroilla.

tupsuliini79 Minä ainakin näillä näkymin olen kotosalla lasten kanssa ja haluaisin olla mahdollisimman pitkään. Vanhemmistakin olin molemmista niin että olivat 3v kun menin opiskelemaan ja toisen jälkeen töihin sitten.
Nyt se voi olla taas sama edessä, kun ei ole vakkari työtä. Tosin sitähän ei koskaan tiedä jos sellaisen saisi jostain niin toki vastaan ottaisin...tai vaikka määräaikaisenkin.
Se on tosiaan älytöntä miten vähäiselle rahalle jää jos jäisi kotihoidon tuelle. Laskin että minulla se tietäisi hurjaa 563,27e "palkkaa" - verot vielä pois. Ei kauheasti houkuttele.
Siksipä menen ansiosidonnaiselle kyllä ensin :)


Ja nyt kahden pikku kitisiän luokse. Meillä meni viimeiset päikkärit pieleen ja pitäis jaksaa kahdeksaan asti illalla jotenkin heidät valvottaa että saisi yön edes jotenkin menemään läpi.
Viime yö valvottiinkin pojan kanssa jostain syystä.

 
Möhkö ootko kokeillu muita maitoja ku nannia? Jos joku muu kävis vähä vähemmän mahaan ja helpottais sekä möyrintää että oksentelua? Meillä molemmat oksenteli kaaressa karseita manaajaoksennuksia pienempänä, mut loppu sitten ajastaan ilman sen kummempia toimenpiteitä. Pulloihin kannattaa panostaa, meillä oli käytössä tupperwaren älyhyvät tuttipullot joissa myös oli se anti-colic systeemi. Sen kummempia vinkkejä ei mulla oo mutta kaiketi se on suht normaalia tuo pulauttelu ja kaaressa oksentelu niinku meillä ku ei nuo neuvolassa asiasta olleet millänsäkää sillon.

Hempukka, jokainen menee omaan tahtiinsa. Ota vaan rennosti, kyllä vielä ehdit niiden lapsukaisten perässä juosta ihan riittämiin ;) Nyt kun noilla meijänki mukuloilla on jo jalat alla niin välillä melkein ikävä tulee viime kesää kun eivät vielä liikkuneet :D

Täällä on ollut tohinaa ihan riittämiin, viime viikolla käytiin koiranpentu ja nyt onkin sitten kahden sijasta kolme vahdittavaa. Jokainen taitaa herjuuden teon oikein hienosti, ei oikein ees aina tiedä että mihin suuntaan repiäis kun pojat ja koira pistää ranttaliks :D Mutta pojat ovat oikein onnellisia uudesta tulokkaasta :)
 
Moikka kaikille!

Tulisin mukaan... meillä on 31.12.2009 syntyneet kaksoset, tyttö ja poika.

Nyt en ehdi juurikaan kirjoitella, mutta tuosta Nanista, se ei käynyt meidän vauvoille lainkaan. Se aiheutti vatsavaivoja ja molemmilla kakka muuttui vihreäksi. Vaihdettiin Tutteliin ja se sopi hyvin.
 
PULAUTTELUSTA meillä tytöt pulautteli kanssa, mutta kiinteiden myötä se jäi pikkuhiljaa pois. Oli kyllä aika pukluperhe täällä, sohvat, vaatteet, matot kaikki puklussa, mutta ei siihen oikein mikään auttanut. Kokeilimme väli röyhyjäkin, mutta ei. Eli kyllä se siitä!! ;)

Hyi kamala, mikä käry, nyt pakko mennä kakkapyykille, jatkan paremmalla aikaa...
 
Nyt voin jatkaa..
KOTONA OLOSTA mulla loppui juuri äitiysloma ja nyt jään kotiin suurensuurelle kotihoidontuelle! Ajatuksissa on ollut olla kotona niin kauan kun tytöt on 2.5 - 3 vuotiaita eli puolitoista-kaksi vuotta vielä. Esikoinen lähtee nyt esikouluun ja sitten ekalle, niin menee koulunkin aloitus kivasti, kun olen kotona! Toivottavasti vaan pärjäillään rahallisesti niin kauan. :|


RUOAN TEKEMISESTÄ oon tehnyt tytöille itse ruokia ja kun laiskottaa tai ollaan reissun päällä niin olen antanut purkista. Hyvin syövät kaikkea jo ja nyt juodaankin jo tavallista maitoa. Sekin jo säästö, ettei tarvitse nannia kantaa selkä vääränä, vaan saa ostaan tavallista maitoa ja halvemmalla.

KERHOISTA tähän asti ollaan aika tiivisti pysytty kotona, mutta nyt kun pojan alkaa eskari, niin ajattelin kunnostautua ja lähteä esim. perhekerhoon ainakin kerran viikossa.

Sen olen huomannut, että kyllä kaksosista on paljon seuraa toisilleen. Ei tarvitse olla leikittämässä vaan touhuavat kaksistaan, välillä pahoilla teilläkin! Ja silloin ollaan ihan hiirenhiljaa ja touhutaan tosi yhteistyössä.

Miten te joilla jo vanhempia kaksosia, mihin aikoihin olette siirtyneet mahdollisista tuttipulloista nokkamukeihin? Esikon aikaa muistelin, että hoidossa aika pian yhden vuoden jälkeen pullo jäi pois. Mutta meidän tytöt ei kyllä vielä kovin hyvin juo nokkapullosta ja ei itse. Eivät osaa kallistaa niin, että jotain saisivat. Ja kokemuksia, mitkä mukit hyviä?

Tässä taas tarinaa pitkälti, palaillaaan! Mukavaa päivää kaikille!!
 
noista masuvaivoista: meillä on kyllä disflatyl auttanut jonkin verran, alkuun oli just kakka vihreetä tummaa liejua, mutta ainakin itkut ehkä väheni lääkkeen myötä. Ja pulauttelua ollu, siihen ei oikeen oo keksitty mitään. Keskosuuden takia annettava rautalääke provosoi kyllä puklailua, mutta 2kk jälkeen helpotti. ja v ellien aloitus paransi tilannetta edelleen. nyt soseiden myötä tullu tytölle oksentelua jaa se huolettaa :( poika syö taas sit sitäkin innokkaammin.

jaahas, nyt pitääkin rientää... :D

ihana lukea muiden elämästä ja arjesta

soja
 
Ihan nopeeta: oksenteluun on lääke, Gaviskon, jota annetaan 0,5- 1 ml. Mutta ennen sen aloittamista kannattaa käydä lääkärillä vielä tarkistuttamassa että mistä on kyse, refluksista vai pulauttelusta.

Nyt iltakylpyhommiin...
 
Torstaita!
Joku täällä puheli pulauttelusta; omalta osaltani voin kertoa että välillä oli epätoivo lähellä. Nämä 2 pulauttivat poikkeuksetta joka syötön jälkeen tavaraa (runsaasti!) pihalle, imetin molempia yhtäaikaa sohvalla ja sinne sitä tavaraa on valunnut nyt puolen vuoden ajan niin kamalasti että sohva haisee siis ihan hirveälle =) Mitään vikaa tai apua en lähtenyt etsimään kun typyt kasvoivat ihan ok eikä neuvolassakaan sanottu juuta eikä jaata. Ystävälläni on 3 lasta joista kuulemma keskimmäinen on pulauttanut vauva-aikana pari kertaa... Ja mulle sattui sitten kaksi sylkykonetta. Mutta nyt kiinteiden alottamisen jälkeen tilanne on huomattavasti helpottunut, enää tulee luullakseni sellaisia normaaleja määriä =)

Sitten kysymys: miten teillä nukutaan/miten saatte vauvat iltaisin nukkumaan? Mä olen suuressa viisaudessani nukahduttanut vaavat iltaunille AINA tissillä ja sitten siitä raahannut salaa sänkyyn ja nyt olen sitten enemmän kuin pulassa; millä mä saan ikinä noi sänkyyn nukkumaan ilman tunnin tissisessiota. Pari kertaa ihan vaan kokeillut laittaa suoriltaan sänkyyn ja..no joo huonoin tuloksin kun emmä oikeen kestä tota sydämestä repivää huutoa kovinkaan kauan.. Että KAIKKI nukkumis ja nukahtamisvinkit ja neuvot olisi kullanarvoisia!!! Ja öisin, herääkö teidän mukulat yhtäaikaa vai erikseen vai ei ollenkaan? Ja herääkö toinen toisen röhkimisiin?

Kuulutteko monikkoperheyhdistykseen ja oletteko käyneet missään häppeningeissä?
 
Iltatervehdys jälleen!

Nukkumisesta: Wilma ja Oskari nukkuvat omassa huoneessaan vielä pinnasängyissä (en ole päässyt vielä ostamaan isojen sänkyjä ). Illalla suihkun ja iltapalan sekä iltatuokion päätteeksi viedään herrasväki omiin sänkyihin, pusutetaan hyvät yöt ja kaksikko jää sitten hakemaan unta. Joskus nukahtavat saman tien, joskus saattavat tovin kikatella keskenään, mutta pointtina on siis se että meillä ei nukutella, silitellä eikä kanniskella. Isommat pojat ollaan samaa metodia käyttäen nukutettu aikanaan. Toimii. Yleensä eivät herää toistensa ääntelyihin, Wilma saattaa joskus itkeäkin aika äänekkäästi mutta herra vetää tyytyväisenä zetaa. Vauva-aikana kun yöllä ruokittiin niin tehtiin sillälailla että herätettiin kummatkin samaan aikaan syömään, muuten olisi unet olleet kortilla.

Mistäpäin te muut olette? (saako udella...? ) Me asutaan Tampereella, ja vaikka kaupungissa taatusti on muitakin kaksosperheitä niin muita en tunne. Ehkä pitää liittyä Monikkoperheet ry:n että saisi jonkinlaista vertaistukea... monilla tutuilla on yksi tai kaksi lasta, mutta ei ole ketään kenellä olisi samanlainen lauma vekaroita. Olisi kiva vähän vertailla kaksosia ja muutenkin puhua tupla-arjesta. ( siis lue: olen hieman yksinäinen ) Minä kyllä ylläpidän tuollaista äiti-lapsi-kerhoa, mutta sielläkin suurin osa on esikoisen saaneita tai kahden lapsen äitejä.

Kova kikatus käy just nyt meillä, hauskaa on kurkkia toisiaan sohvan takaa. Muutoin tää päivä on olltu yhtä hammasten kiristelyä!!!! |O Ja sitten vielä nuo isommat tenavat toilailevat pihalla niin ei voi kuin huokaista ja laskea kymmeneen...

Nyt tälle äidille kuppi kahvia ja sitten iltapesuille.

HM
 
soja tulipa mieleen kysäistä, että minkä ikäisenä teillä alotettiin vellit?
kerroit, että yöt alkoi sujumaan paremmin ja puklailukin väheni...

nyt ei kerkee taas enempää.... nassikat on jotenkin hereillä ollessaan koko ajan kärtysellä päällä... :/
... ja tyttö puklailee jatkuvasti edellistä satsia... :$ y-äk.
 
zaara ja purzelchen Tervetuloa mukaan :heart:

Monikkoyhdistys
Minä kuulun siihen suomenmonikko yhdistykseen, mutta täällä päin lähin ehkä aktiivinen porukka on 36km:n päässä. Ei oikein ole mahkuja lähteä sinne käymään tässä nykyisessä tilassa. Enkä edes ole varma että miten aktiivisia ovat.
Kaikki kunnon happeningit ja meettingit täällä päin oli sitten sen n.130km yhden suunnan eli vielä takas sieltä päässä.
Paikallisia monikko perheitä en juuri tunne vaikka tiedän. Ei ole oikein ilmeisesti kenelläkään hikua alkaa mitään omaa porukkaa täällä pyörittämään. Olen miettinyt josko itse sellaisen koittais kasata, mutta nyt just ei kyllä ole voima varoja moiseen.
 
möhkö-72 meillä alotettiin maissivelli n. 2,5kk iässä, ja on sopinut pikkusille tosi hyvin, syövät oikeen mielellään. Etenkin tytön syömistä on ilo katsoa, kun maitoa menee ehkä vaan 100ml, ei aina sitäkään mutta velliä tempasee 150-180ml. ja tosiaan yöunet parantui parissa päivässä. Joskus toki ollu huono omatunto, kun syöttämällä pitää lasten unia jatkaa, mutta pitäähän itsestäkin pitää huolta. JA OIKEESTI lienee se unien jatkuminen merkki siitä, että lapset ovat tarvinneet lisää energiaa ja voivat nyt hyvin!

Nytkin meillä jo ollaan yöunilla, iltavellistä saatu hyvä unille käynti rutiini! jää omaakin (ja miehen kanssa yhteistä ;) ) aikaa

nyt pitää mennä nauttimaan yhteisestä ajasta, lisää myöhemmin

ainiin, ja soseet aloitettiin n.3kk iässä, poika syö jo täysiä annoksia ja on tyytyväinen, nukkuu nyt päikkäritkin. tyttö syö vielä lähinnä makuannoksia.
 
soja, kuullostaa ihanalta ja todellakin siltä että lisäenergia teki hyvää =)
Nuo unet kiinnostaisi minuakin, huonolla omallatunnolla terästettynä kanssa... mutta nyt tirpuset syö eri aikoihin ja sen pari kertaa kumpikin (riippuen monelta saatu nukahtamaan...), joten minä nukun muutamia sellasia tunnin pätkiä :|
Meillä mennään ihan korvikkeella.

Miten aloit (saa muutkin toki vastailla vellikyselyyn - olisi kiva kuulla kokemuksia!) antamaan velliä - ensin sekoitit korvikkeeseen vähitellen lisäten määrää??
Ensin ilta vasten vai kokeiluvaiheessa aamusella, jos tulee mahanpuruja... ?
Tuliko teillä mitään ongelmia vellin alottamisesta niinkuin masupuolella?

...plääh...tässä hemmetin helteessä on päivä ollut yhtä taistelua... koko päivän on kanneltu jompaa kumpaa...unet on olleet lyhkäsiä ja kärty päällä... Mä olen talvi-ihminen ollut aina ja voitte vain kuvitella, minkälaista kärsimystä tämä kesä on kelien puolesta ollut :eek:
todella tylsää, kun nahkat on nihkeenä hiestä... varsinkin, kun tuntuu ettei muu kun syli kelpaa tänään... kämppä lämpee (kaksi kerrosta, makkari yläkerrassa...) ihan saunaksi, toivon vain, että yö ei menisi ihan kärsimykseksi...

valituksesta huolimatta =) voikaa hyvin ja kirjoitellaan palstalle ;)

tuskainen möhkis
 
Vellit aloteltiin aamusta, ekaks 20ml maitoon, seuraavana aamuna 40ml ja sit 60 ja sit otettiinkin jo aamuun ja iltaan 60ml ja sitten niin paljon kun vetivät. Vähän turhan nopeesti ehkä nostettiin, mut ei mitään ongelmia ollu ja lapset tosiaan näytti tykkäävän =) ja ehkä tosiaan 4-5 päivän jälkeen ei siis enää sotkettu maitoon.



Hoidat sie Möhkö ite kaikki syötöt? aattelin vaan että korvikkeella ollessahan kannattaa vuoroja jakaa... me ainakin alkuun jaettiin, ja molemmat osattiin yllättävän hyvin nukkua vaikka toinen heräsi. Nyt mennään niin, että mies syöttää yöllä tytön pullosta ja mie imetän pojan (tyttö kun ei täysillä ole rinnalle oppinut).

Pitää rientää, valmistellaan tässä nimpparikestejä
:flower:
 
Tuommosta totuttelua ajattelin minäkin soja, että vähän kerrassaan.

Tjoo, mä hoidan yösyötöt. Olen ihan itse halunnut, koska esikoisesta (hän täyttää jo 10v) muistan, että se oli ihan sama vaikka tytön isä lupasi syöttää yöllä - mä olin hereillä ihan samalla lailla. Joten sitten oltiin kumpikin väsyneitä. Silloinkin oli (niinkuin nykyisessäkin asunnossa) ongelmana myös se, että ei ollut enempiä huoneita joihin olisi oven taakse päässyt nukkumaan. Ettei olisi kuullut mitään ja näin ollen nukkunut...
Päikkärit otan sitten, jos tuntuu ettei jaksa päivää. Mut en mä tiedä, mistä tätä virtaskaa oikein tulee, kun tosi harvoin tarvii päiväunet, vaikka tässä on menty monta viikkoa jo vähillä unilla... :whistle: Kai se on näitä "äitihormonien" aikaansaannoksia tai jotain. Niitä kun saisi pulloon ja vois käyttää joskus tarpeen tullen vuosia myöhemminkin... ;)

Viime yönä meillä kuitenkin tirpuset nukkuivat ihan normi tapaan, vaikka makkari on pahempi kuin sauna... tuon aamuyön syönnin jälkeen vaan kumpikin heittäytyy jotenkin tosi levottomiksi nukkujaksi. Tämä aamupäivä on ollut perinteisesti (varsinkin pojan) kanssa yhtä itkua ja kitinää, vaikka olisi vasta pulloa saanut. Hetken siinä yritin taas rauhoitella mutta kun ei edes syli rauhoittanut niin uskoin, että nälkäkös sitä pojalla vielä. Ja olihan hänellä... Hän joi (ei siis ihan kertasyötöllä, mutta ihan muutaman tunnin sisällä) siis korviketta kohta 3dl ennenkuin rauhoittui ja nukahti!!
Ajattelin tosiaan sitä velliä tuolle pojalle ainakin jo ihan kohta.... :eek:

mutta nyt on kahviteltava, kun rauhassa saa sen tehdä :) Jos lukis jopa päivän lehden. Usein sekin unohtuu lukasta...

Aika moni kertoi, että löytyy puklaavia lapsosia... se on sitten tod.ärsyttävä vaiva

:kieh: Ja niinkuin liplatus kirjoittikin, meillä myös tytön kanssa jos menee syötöllä yli 100ml niin takuuvarmasti tulee helpostikin ulos. Eikä varmasti johdu siitä, että söis liikaa. Koska sitten taas kohta on nälkä... Mutta onneksi ainakin toistaiseksi yöllä tuo 100 ml on riittänyt nukahtamaan uudestaan. Päivällä ei oikein... Ja olen huomannut, että yöllä puklaaminen on tosi vähäistä, koska monesti on unessa kun sänkyyn takaisin laitan, joten ei jää sinne möyrimään ja huitomaan oksua ylös.

...ai niin...mun piti mennä kahville... :)
 
Tervetuloa kaikille uusille! Mukavaa lukea eri-ikäisten kaksosten arjesta.

Möhkö meillä poika kova puklaamaan ja muutenkin vatsavaivainen. Siirryimme hänen kohdallaan ensin Nanista Nutrilon comfort korvikkeeseen (jauhe herkkävatsaisille) ja 3kk iässä jätimme maidon kokonaan pois ja siirryimme velleihin ja pidimme annoskoot pieninä.
Soja me aloitimme vellit sairaalan ohjeiden mukaisesti suoraan kokonaisilla annoksilla minkä hyvin sietivät. Nyt soseiden aloituksen myötä on pulauttelu selkeästi helpottunut vaikka edelleen pulauttelee pieniä määriä. Myös tyttö on jättänyt kokonaan maidon juonnin nyt 4kk iässä ja siirtynyt velleihin. Sekoittelen maitoa välillä soseisiin. Pulauttelu helpottaa ajan myötä...toivottavasti..
;)

-tiki-
 

Yhteistyössä