Meillä on uusi harrastus!!

Koira tohkeissaan, ja itsellekin tuntuu olevan hyvää liikuntaa. Ostin vetovaljaat, ja ahkion, ja voilá! :D Vietiin juuri 5v päiväkodille koiran kyydissä, ihastelivat kovasti sielläkin kätevää kyytiä. Itselläkin hiki pinnassa juosta koiran vierellä 3km matka.. Mutta koira selkeesti nauttii täysin siemauksin! Tätä jatketaan takuulla!
Minkäsmoisia systeemeitä olis sitten kesäaikaan tarjolla tuohon vetämiseen??
 
"jojo"
Meillä on tarkoitukseen ihan kärryt. Niissä on kääntyvä etuakseli.

Tositoimiin päästään vasta ensi kesänä, talvi mennään pulkan kanssa. Koira pelkää alumiiniaisoja, joten nyt totutellaan vain vetämiseen köysiaisojen kera. Keväällä siten otetaan alumiiniset kiinteät aisat taas työn alle.
 
"jojo"
Meidän kärryt on väsätty itse, mutta kuulemma esim. Biltemassa on kärryjä. Ne taitavat olla puutarha- tms. kärryn nimellä. Niihin pitää vain laittaa aisankiinnitykset paikoilleen. Koira jaksaa perussäännön mukaan vetää painonsa verran, mutta jos on hyvät kärryt tai liukas keli, usein menee isompikin kuorma, mutta se riippuu eniten koiran tyypistä. Vetokoiratyyppisten muoto jo avittaa sitä vetämistä, toi meidän airis (vähän alle 30kg) on pitkä- ja laihajalkainen, joten en uskalla vedättää paljoa. Enempään sekin näemmä pystyisi, kyllä se kertoo, jos taakkaa on liikaa.

Itse istuin raskaanaolevana, 80 kilon puntuksena potkukelkassa ja koira tuli kiskomaan kanssani vetolelua. Yllätyin, kun potkukelkka nytkähti liikkeelle. Ei sitä vetämiseksi voinut sanoa, kelkka liikkui kymmenisen senttiä, mutta ainakin varmistui, että se koiran oman painon verran eli n.30kg on tosi kevyttä kauraa sille.
 
Ok. Kiitos tiedosta! Pitää katsoa nuita bilteman kärryjä millaiset on.. Samojedihan on vetokoira, ja tuo ainakin vetää intopiukeana kieli poskella! Ei malttanu millään pysähtyä kun piti tytön asentoa välillä korjata. :) Ainakin nyt jaksoi vetää hyvin muoviahkiota, kun kyydissä oli kaksi pienimmäistä tyttöä. Ylämäessä kyllä avitin vetämällä narusta itse. Vetää ahkiota siis ihan naruvirityksellä. Valjaisiin saa kiinnitettyä myös aisat, mutta niihin pitäis varmaan totutella..

Tuo Artun reki näyttäis kyllä tosi hyvälle! Hinta vaan aika suolainen..
 
"jojo"
Tuo Artun reki näyttäis kyllä tosi hyvälle! Hinta vaan aika suolainen..
Mä en onnistunut kaivamaan Bilteman sivuilta sitä kaipaamaani kärryä. Tietty jos teillä on yhtään nikkarointitaitoista ystävää, näkeehän tuosta Artun sivulta mallin. Meillä on takapyörinä kottikärrynpyörät, etupäässä on semmoiset potkupyörän (vai mikä se mummonkuljetin on?) renkaat.

Kallis tuo minustakin on, mutta jos on yhtään tuuria, tongi Huutista. Tai kysele tuolta bernisivujen kautta, jos joku myisi käytetyn. Tai sit mä myyn omani kesällä, kun joudun toteamaan, että taas mennään täyttä lentoa ojaan, kun ne aisat eivät sittenkään ole koiran mieleen :D
 
"jojo"
Ja ollaksesi mua fiksumpi: aisat voisi kannattaa hankkia bambuisina. Veikkaan, että alumiinisten ongelma on se, että ne ovat kuin äänirauta ja se ärsyttää koiran korvia. Pitää yrittää topata nuo omat ennen treenejä.
 
Mies voisi osata tehdäkin kyllä. Pitää katsoa malleja, aisat varmaan joutuu ostamaan, vai pystyykö ne tekemään jotenkin? Ei olla kokeiltu mitään aisoja vielä, niin en tiedä miten koira suhtautuu. Kunhan nyt opittais nämä peruskäskyt eka, ja sen ettei mennä täysiä niinkuin valjakolla ehkä.
 
"jojo"
Mies voisi osata tehdäkin kyllä. Pitää katsoa malleja, aisat varmaan joutuu ostamaan, vai pystyykö ne tekemään jotenkin? Ei olla kokeiltu mitään aisoja vielä, niin en tiedä miten koira suhtautuu. Kunhan nyt opittais nämä peruskäskyt eka, ja sen ettei mennä täysiä niinkuin valjakolla ehkä.
Meidän aisat on tehty ihan taivuttamalla sellaisesta ontosta alumiiniputkesta, jota sähkömiehet käyttävät, kai sieltä vedetään kaapelia läpi, että saadaan siistiä jälkeä? Putkentaivutustyökalua meillä ei ollut, mutta pujotettiin putkeen sisähalkaisijaa ohuempaa kaapelia ja taivutettiin tynnyriä vasten. Siksi piti olla ohuempaa kaapelia, että se mahtuu tulemaan vielä putkesta ulos, kun se väkisinkin litistyy vähän.

Ja hei, muistin, että mullahan on suosikeissa tämä ohje tallessa: NURKKAUS.NET - sussarit
 
Samojedien sivuilta löytyy myös todella hyvin juttua koiran, ihan pennunkin, opettamisesta vetokoiraksi. Meillä kaikki on alkanut ihan hihnalenkeillä suuntien ja reunassa kulkemisen opetteluna. Aina kun koira kääntyy johonkin suuntaan niin minä sanon mikä on se suunta nimeltään, nyt sitten olemme opetelleet käskystä kääntymistä. Pysähtyminen on aina opeteltu että suojatien kohdalla on seis, tien yli ei saa mennä ilman lupaa. Vedä ja mene koira osaa myös, vaikkei ole vielä vetänyt kuin pulkkaa ja stigaa autettuna. Pulkkaa voi vetää jo tyhjillään aika nuorenakin, sitten vaan painoa lisää pikkuhiljaa. Ja lyhyitä matkoja ettei rasitu. :D
 

Yhteistyössä