Mielipidettä tiedustelen kirpputori pöytävuokrista jne..

  • Viestiketjun aloittaja mietiskelijäkirppu
  • Ensimmäinen viesti
mietiskelijäkirppu
Olen miettinyt kirpputorin perustamista tai jotain sen tyylistä.

Kiinnostaisiko sinua tuoda myyntiin tavaraa esim. vaatetta, mahdollisesti huonekaluja, leluja, urheiluvälineitä tms.. jos joutuisit maksamaan esim. 10 e 10 tuotteesta vuokraa per viikko sekä per tuote jonkin prosenttiosuuden hinnasta. Prosenttiosuus voisi määräytyä tuotteen hinnan mukaan tai jos toisi vain yhden tavaran myyntiin siitä jokin isompi prosenttiosuus.
Eli ei olisi omia pöytiä vaan yksi "sopivan" kokoinen liike jossa kaikkien asiakkaiden tavarat olisivat esillä. Miesten ja naisten vaatteet lajiteltuna jne.. lastenvaatteet ja tarvikkeet omissaan ..

Onko ihan tuhoon tuomittu ajatus ja onko se esim. meidän seudulla 25-35 e pöytävuokra/viikko parempi? Ajattelin jos ihmisillä ei aina täyttyisi koko pöytä tavarastra vaan haluaisi päästä eroon muutamasta tavarasta.

Yrittäisin hakea tällä parempaa mahdollisuutta saada tavaraa/vaatetta myytyä ja asiakkaat löytäisivät nopeammin haluamansa. Ei tarvitsisi vaeltaa useita pöytiä tonkien vaan kaikki olisi siististi järjestyksessä. Second Hand Shoppeina tällaisiä näyttää toimivan mutta mitä olen törmännyt keskittyvät vain vaatteisiin.
 
"vieras"
Todennäköisesti on tuhoontuomittu juttu. Piätisi olla aika arvokkaita tavararoita, jos menee euro kappaleelta ja provikat päälle, sellaiset myy sitten varmaan mieluummin jossain huutiksessa.
 
mietiskelijäkirppu
Sitä kans jäin miettimään miten toimisi tällaisten halpojen tavaroiden suhteen..provikka pienempi tms..Koska sitten lähtee idea jos tavarat liian kalliita, koska osa kirpputoreista on jo korkeasti hinnoiteltuja. Meneekö sitten hinnoittelu liian monimutkaiseksi jos prosenttiosuus olisi muuttuva mutta esim. tuo 10 e ja 10 tuotetta vakio... Kanta-Hämeestä olen kotoisin. Helsingissä saattaisikin toimia suuremman asiakasmäärän suhteen ja kalliimpien ja laadukkaiden tavaroiden suhteen.

Paikkakuntamme kaipaisi suurempaa kirpputoria koska täällä pöytävuokrat mielestäni lian kalliita, mutta vuokrat olisi taas liian huimia perustaakseni jättikirpputoria jossa olisi sitten pöydät.
 
---
Mä kans mietiin sitä että millä myyjä löytää tavaransa kun haluaa ne pois myynnistä? Mutta mahtava idea että tavarat olisi järjestetty, pitäis varmaan kehitellä jotenkin..
 
Meilläpäin oli vissiin muutaman kuukauden pystyssä tuontyylinen paikka.

Siellä oli kyllä ihan normaali viikkovuokra, mutta kirppiksen myyjä laittoi tavarat esiin ja keräsi ne, kun viikko oli kulunut ja oli aika hakea tavarat pois.

Periaatteessa pidin siitä ideasta, että kirppis oli sellainen second-hand-liikkeen näköinen jolloin kirppistely sujui rivakammin.

Sen sijaan tuommoinen sekava hinnoittelu ei houkuta. Mitä selkeämpi se on sen parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Mä kans mietiin sitä että millä myyjä löytää tavaransa kun haluaa ne pois myynnistä? Mutta mahtava idea että tavarat olisi järjestetty, pitäis varmaan kehitellä jotenkin..
No ei sitä hommaa voi myyjälle jättää. Siihenhän menee tunti, toinen jos kolmaskin, jos on yhtään isommasta liikkeestä kyse.

Tämä kirppis, josta kerroin, hoiti homman niin, että loosivuokraaja hinnoitteli tuotteensa, sekä teki tuotteista listan, johon kirjoitti samat tiedot, kuin tuotteisiin. Esim: takki, punainen, koko 38, 4€.

Hän vei hinnoitellut tuotteet ja listan kirppikselle, jossa myyjä vei tavarat paikoilleen. Ko. kirppiksellä naisten vaatteet olivat värien mukaan, eli tämä punainen takki meni punaisten vaatteiden kohdalle.

Kun viikko oli ohi, myyjä näki mitä oltiin myyty (hintalaput kerättiin) sekä mitä oli myymättä, eli mitä listalla luki. Ja sen listan avulla hän tiesi etsiä punaista takkia koossa 38.

Miinuksena tuohon käytäntöön tosin sanon sen, että ennemmin mä asiakkaana hakisin vaatteita KOON, enkä värin mukaan, sillä jos tuotteet on väreittäin, joudun kuitenkin käymään lähes koko naisten osaston läpi...jos olisi kokoluokittain, kävisin läpi vain sen oman kokoni.
 
mietiskelijäkirppu
Tuohon tavaroiden löytymiseen olen jo löytänyt ratkaisun. Tarkoitus tietokoneistaa homma mahdollisimman hyvin ja viivakoodein hintalaput jne..nopeuttaisi työtä.

Osaako "chef" sanoa miksi paikka meni konkkaan:) Eikö ihmiset tuonut tarpeeksi tavaraa myyntiin ja mikä siellä oli hinnoittelu vuokran suhteen? Tuossa ollut varmaan suuri työmäärä jos ihmiset tuoneet paljon myyntiin tavaraa..
 
Mulle ei tulisi mieleenkään mennä myymään sinne :) Pääosin kirppiksillä myydään tavaraa, joista 1e on suhteessa iso hinta ja siihen vielä prosenttiosuus päälle.

Esim lasten paidoista pyydän 1-1,5e (bulkki, merkkivaatteet eri juttu) ja silloinhan ne annetaan sinulle ilmaiseksi. Sama koskee kaikkea pientä sekalaista kodinhärpäkettä - ei niistä kukaan maksa maltaita.

Homma voisi toimia, jos kirppis brändäytyisi merkkivaatteisiin ja tuotteisiin. Silloin osuus Arabian kannuista tai lastenvaunuista ei tulisi niin merkittäväksi. Samoin lasten merkkivaatteet maksavat enemmän.

Mietin miksi kukaan edes vaivautuu myymään maksullisella paikalla, jos myytävänä on vain muutama hassu tuote? Eikös niitä kannattaisi silloin kerätä enemmän tai myydä vaikka naamakirjassa?
 

Yhteistyössä