Mielipiteitä, aiheena tupakointi työaikana!

Kun mulla ei riitä ihan täysin ymmärrys siihen että tupakointi työaikana kielletään!
Ymmärrän sen ettei voi juosta röökillä tunnin välein, eikä siellä voi viettää aikaa 15min kerrallaan! Mutta esim. jos on määritelty ruokatauko 20min niin eikö se ole oma asia istuuko sen ajan tupakalla vai syökö, sama asia kahvitauot?
 
"vieras"
No itse en kannata tupakointia työaikana koska en itse polta. Varmaan mielipide voisi olla toinen jos itse polttaisin. Varsinkin jos tupakalla pitää käydä tunnin välein niin se tekee päivässä melkoisesti "taukoaikaa" vaikka vain 5 min viipyisi kerrallaan ja ne jotka eivät polta tekevät sen koko ajan töitä. Riippuu tietysti työtehtävistä, mutta ainakin asiakaspalvelussa ei anna kovin hyvää kuvaa jos työntekijä haisee tupakalle eli siitä syystä totaali tupakointikielto työaikana on paikallaan. Muutenkin tupakointi tosi tyhmää, miks ihmeessä pitää vapaaehtoisesti omaa terveyttään pilata.
 
..
No musta jos joku haluaa välttämättä tupakoida niin senkus, kunhan tekee sen samoilla tauoilla kun muutkin pitää taukoa.

Itse olin aikoinaan huoltoasemalla töissä ja ainoa joka ei tupakoinut. Oli kiva tehdä työt yksin kun muut istui pitkiäkin taukoja "tupakalla"..
 
Kun mulla ei riitä ihan täysin ymmärrys siihen että tupakointi työaikana kielletään!
Ymmärrän sen ettei voi juosta röökillä tunnin välein, eikä siellä voi viettää aikaa 15min kerrallaan! Mutta esim. jos on määritelty ruokatauko 20min niin eikö se ole oma asia istuuko sen ajan tupakalla vai syökö, sama asia kahvitauot?
Riippuu ruokatauosta. Jos sinun ruokatauko on selkeästi työajasta pois (yleensä se taitaa olla puolituntia kyl silloin.) voit mennä vaikka minne silloin ja tupakoida. Jos ruokatauko sisältyy työaikaan, et voi silloin poistua työmaalta ja työnantaja voi kieltää tupakoinnin.
 
röökihuuli
Meillä ei virallisesti saa tupakoida työaikana. Kaikki tupakoitsijat näin kuitenkin tekevät, itseni mukaan lukien. Väitän, että työtehoni laskee jos en saa käydä tupakalla. Työni organisoin pitkälti itse ja tapanani on tehdä yksi kokonaisuus kerrallaan ja mennä sitten tupakalle ja samalla ideoida jo uutta hommaa. Toisinaan töissäni tulee odotteluaikaa ja silloin käyn myös tupakalla. Sama se on istunko siinä vieressä odottelemassa, vai käynkö sillä välin tupakalla/vessassa tms.

Ruokatauolla teen usein töitä. Syön eväitä koneen ääressä ja vastailen sähköposteihin. Olkoon se minun aikani takaisin työnantajalle.

Jos joskus tupakoinnin lopetan, teen sen ihan muista syistä kuin työnantajani tahdosta.
 
savuton helsinki
Kaupungin työntekijöillä on tupakointi kielletty työaikana. Tupakalla saa käydä tauolla ne, joilla ruokatauko on omaa aikaa, eli lisätään työpäivän pituuteen. Esim keittöhenkilökunnalla, hoitajilla jne tauko on 20 min työnlomassa, eli ei omaa aikaa= ei oikeutta mennä tupakalle.
 
katatsu
Jep, samaa mieltä, eli tauoilla tupakoinnit. Muuten en näe mitään pahaa. Hoitoalalla ehkä jossain sairaalassa / teholla jne. on ehkä vähän kyseenalaista tupakoida. Esim. monet syöpäsairaat tulevat pahoinvoiviksi hyvin herkästi, muistan kun eräskin henkilö sanoi että koko päivän teki pahaa, kun hoitaja haisi tupakalta...
 
Riippuu ruokatauosta. Jos sinun ruokatauko on selkeästi työajasta pois (yleensä se taitaa olla puolituntia kyl silloin.) voit mennä vaikka minne silloin ja tupakoida. Jos ruokatauko sisältyy työaikaan, et voi silloin poistua työmaalta ja työnantaja voi kieltää tupakoinnin.
Tarkoitinkin sitä että jos on määritelty joku tauko niin ei se ole työajasta pois jos käy tupakalla! Ja tiedän että työnantaja voi kieltää tupakoinnin.
 
"vieras"
Mun mielestä ruokatauko on jokaisen omaa aikaa, mikäli se ei sisälly työaikaan. Ja se mitä tekee omalla ajallaan, ei kuulu työnantajalle. Silloin saa tupakoida.
Mikäli ei ole jo työpaikkaa hakiessa kerrottu työnantajan taholta, että työpaikassa on yleensäkin tupakointikielto. Silloin sen voi itse päättää, meneekö sellaiseen työpaikkaan vai ei. Mutta jos sitä ei kerrota jo tossa vaiheessa, niin jälkikäteen ei työnantaja voi alkaa määrätä mitään tupakointikieltoja, mikäli ei tupakoi työajalla.
 
Tarkoitinkin sitä että jos on määritelty joku tauko niin ei se ole työajasta pois jos käy tupakalla! Ja tiedän että työnantaja voi kieltää tupakoinnin.
Se riippuu niin työntekijästä piteneekö se tauko vai ja sallittavuuskin vaikuttaa siihen miten kiire sieltä tupakilta on pois. Yleensähänä tässä työajan sisällä olevassa tauossa on se ajatus, että työntekijä ei voi poistua työpaikalta, eikä taukoa voi selkeästi määritellä johonkin väliin. Tällöin voi tulla kesken ruokailunkin tilanteita jolloin panosta tarvitaan esim hoitoalalla hälytykset. Mua ei itseä sinänsä häiritse vaikka joku kävisikin tupakalla, mut meillä ei tupakoijat työaikana tupkoi, eikä se ole kenellekkään ollut ongelma. Tärkeintä on, et hommat tulee hoidettua ajallaan, eikä työnteko kärsi! Tosin hoitoalalla jutussa on muutama muukin mutta..
 
"Vieras"
Minusta tupakoijat voi polttaa ihan rauhassa, sillä monet tupakoijat tekevät töitä tehokkaammin sitten muina aikoina, kuin muut. Onhan niitä lusmujakin olemassa, mutta todellakin suuri osa on tehokkaampia sitten sen muun ajan. En nyt edes puhu itsestäni, vaan olen ihan seurannut tupakoijia ihan yleisesti.
 
Helsingin kaupungin työntekijät ei tosiaan saa tupakoida työaikana. Itse poltan, ja alkukangertelun jälkeen tupakattomat työpäivät menee ihan sujuvasti. Eniten siinä ärsyttää se, että kielto ei todellakaan koske kaikkia. Tai koskee tietysti, mutta tiettyjen ammattien edustajia ei kukaan pysty valvomaan polttavatko vai eivät.
 
Meillä on onneksi työilmapiiri, jossa ei kytätä ketään eli ei ole kellokortteja eikä kukaan laske tupakkataukoja. Tupakilla käydään silloin kun siltä tuntuu eikä se työn tuottavuuteen meillä ole vaikuttanut ainakaan negatiivisesti.

Itse en kylläkään tupakoi.
 
Viimeksi muokattu:
jaah
Meillä on toimistolla se politiikka, että aina toimiston tilojen ulkopuolella on omalla ajalla, paitsi jos on erityisesti toimittamassa siellä työtehtävää. Eli työntekijä on normaalina työpäivänä kellokortissa paikalla vain silloin, kun on myös tavoitettavissa työpaikalta. Toimiston tiloissa ei ole ulkotilaa (esim. parveketta) vaan tupakalle tosiaan pitäisi mennä pari kerrosta alaspäin ulos. Ylläri pylläri, firman muutettua nykyisiin tiloihin ovat viimeisetkin tupakoitsijat lopettaneet tupakointinsa. Eli tällä politiikalla on ollut vain hyviä vaikutuksia!
 
Minun pomo on tupakkamiehiä. Se ainakin ravaa alvariinsa tupakalla, tietty samalla hoitaa bisnesasioita puhelimitse, mutta kuitenkin.
Kyllä se jokseenkin hidastaa työntekoa, kun toiset käyvät kessuttelemassa tuon tuostakin.
 
Minun pomo on tupakkamiehiä. Se ainakin ravaa alvariinsa tupakalla, tietty samalla hoitaa bisnesasioita puhelimitse, mutta kuitenkin.
Kyllä se jokseenkin hidastaa työntekoa, kun toiset käyvät kessuttelemassa tuon tuostakin.
Vaikuttaako firman tulokseen jollain tavoin, että pomosi ravaa alvariinsa tupakalla ja vielä hoitaa bisnestä samalla? Vai nyppiikö se vaan sinua?
 
Riippuu täysin alasta. Ok osalla aloista jos ei häiritse työtä (eikä hermostuta työkavereita jotka eivät polta kun tauot venyy).

Mutta jos on töissä asiakaspalvelualalla, esim hoitajana, niin tupakointi ei ole hyväksyttävää. Paitsi jos työskentelee itsekseen, mutta sairaaloissa pahimmillaan tämä tupakoitsija saa osan potilaista kunnon romahtamaan (astmaatikot jne). Samaten tupakoitsija ihan sama millä alalla hyvänsä saisi käyttää järkeään eikä menisi pian röökin tumpattuaan lähelle niitä työtovereitaan, jotka saavat hengitystieoireita siitä katkusta mikä heistä leviää.
 

Yhteistyössä