Mies ei sitten aikonut maksaa lapsen välikausiasua...

  • Viestiketjun aloittaja qojootti
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mut tässä ei taida olla kyse vk-puvun hinnasta, vaan rahojen jaottelusta. Kaipa sitä miehelle säästöön jää, jos toinen maksaa pienemmistä tuloistaan enemmän. Joku jo aiemmin kysyikin, että mitä varten mies säästää? Omiin juttuihinsa vai perheelle?
Unohdin vastata tähän :) Säästöt menee kyllä yhteiselle tilille eli perheelle säästää. Laitan minäkin säästöön rahaa, mutta en niin paljon kuin mies pystyy laittamaan. Tässä kuussa en tosin voi todennäköisesti kovin montaa euroa säästämään...
Mitä varten säästätte? Muuten vaan? Ja aina sama summa saatava säästöön joka kuukausi? Meillä hoidetaan ensin pakolliset menot, ja niihin kuuluu myös lasten vaatetus, ja jos ja kun jotain jää, niin laitetaan säästöön. Välillä enemmän, välillä vähemmän.
Pahan päivän varalle säästetään. Mies laittaa säästöön sen 300- 400 riippuen omista menoistaan. Ei siis ole kiveen hakattu summaa, mikä pitäisi saada säästöön. Tai ainakin olen näin kuvitellut.

 
m
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä:

Naimisissa, yhteinen koti, yhteiset lainat, yhteiset rahat, yhteiset lapset. Se ostaa kummalla on rahaa. Lapsen menoista ei tartte edes keskustella. Ostetaan kun on tarvis. Jos minä maksan, ni sitten ukko maksaa kauppareissuja, koska kotihoidontuki on aika pikkunen =)
Mitäs yhteistä noissa rahoissa on, kun "mies maksaa ja minä maksan"?

Yhteiset rahat on meillä ainakin yhteisellä tilillä, jonne menee kummankin palkka. Omia tilejä ei ole, vain säästötili lisäksi.
Tiliin on molemmilla käyttöoikeus, eikä ole sun ja mun rahoja.
minä en haluaisi tätä. koska mies ostaa paljon kalliimpia vaatteita itselleen ja käy parturissa jne. minä ostan vaan ruokaa enkä törsää mihinkään. jos meillä olisi yhteinen tili johon kummankin tulot menee, kenelläkään tässä taloudessa ei olisi rahaa sitten jos tulee remonttia tai muuta isompaa pakollista vaan pitäisi ottaa lainaa. nyt on, kun on sovittu kuka maksaa minkäkin laskun ja molemmat käyvät ruokakaupassa. omat tilit.
Yhteinen tili vaatii toimiakseen sen, että molemmilla on samanlainen tapa käyttää rahaa. Me käytetään rahaa samalla tavalla ja siksi yhteinen tili toimii meillä, enkä voisi ajatellakaan, että olisi erilliset tilit. Niinkin on asia ollut viitisen vuotta ennenkuin esikoinen syntyi. Sen jälkeen todettiin, että koska kaikki muukin on yhteistä, niin miksei rahatkin.
Näin juuri!!
 
Mie en kyllä henkilökohtaisesti tunne ketään kuka varsinaisesti HALUAA ostaa kalliin puvun lapselleen. Sen sijaan mm itse kuulun niihin ketkä ostavat niitä "kalliita" pukuja siksi, että lapset säilyisivät kuivina ja lämpiminä olosuhteissa kuin olosuhteissa. Pojan ulkovaatteet on lisäksi valittu sellaisin perustein, että tyttökin voi niitä käyttää kasvaessaan.

Ihan vaan sillä sanon, kun tuntuu olevan niin vaikea ymmärtää, miksi lapsensa hyvinvointiin haluaa satsata.
 
Ok, nyt vasta hokasin.

Siksi mainitsitsin nuo lapsilisät kun me sovimme aikoinaan yhteen muuttaessamme, että se kumman tilille raha tulee, ostaa vaatteet. ja kengät. Meille se systeemi sopii, välillä ei ole kuluja lainkaan (saadaan paljon käytettyjä vaatteita ) ja välillä on paljonkin ostettavaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Onneksi ei tarvi ruikuttaa, koska on yhteiset rahat ja kummallekin lasten tarpeet etusijalla. :) Ja pikkupentuja meillä ei asu, mutta ostetaan mieluummin lapsille laadukasta, joka kestää sitä konttaamistakin menemättä rikki. Ja valitettavan usein se laatu maksaa.
Joo meillä tämä samainen puku on kestänyt edellisenä keväänä ja syksynä melkoisen kovaa kulutusta menemättä rikki. Mitä nyt hiukan öljytahtoja tullut, jotka sitten osaksi jämähtäneet pintaan. Mutta on siis ollut mukana rakennushommissa, traktorihommissa, kestänyt konttailua erilaisilla pinnoilla yms.

 
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä:

Naimisissa, yhteinen koti, yhteiset lainat, yhteiset rahat, yhteiset lapset. Se ostaa kummalla on rahaa. Lapsen menoista ei tartte edes keskustella. Ostetaan kun on tarvis. Jos minä maksan, ni sitten ukko maksaa kauppareissuja, koska kotihoidontuki on aika pikkunen =)
Mitäs yhteistä noissa rahoissa on, kun "mies maksaa ja minä maksan"?

Yhteiset rahat on meillä ainakin yhteisellä tilillä, jonne menee kummankin palkka. Omia tilejä ei ole, vain säästötili lisäksi.
Tiliin on molemmilla käyttöoikeus, eikä ole sun ja mun rahoja.
Meilä ainakin katsotaan olevan yhteiset rahat vaikka molemmilla palkat meneekin omille tileille. Yhdesä sitten katsellaan kumpi maksaa mitkäkin laskut, paljonko laitetaan säästöön jne. Kuukauden myötä kumpikin maksaa omalta tililtään mitä ostaa ja jos rahat käy vähiin, pyytää toista laittamaan lisää.

Isommista hankinnoista keskustellaan, pienempiä voi sitten hankkia vaikka heräteostoksina. Yhteisillä rahoilla tarkoitan tässä sitä ettei tarvi laskea mitä kumpikin on tienannut ja kuluttanut, vaan kaikki tulee yhteiseen käyttöön.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja IceQueen:
oisko kannattanu varmistaa et ukko maksaa noin paljon tai ollenkaan
No lähinnä minä kysyinkin mieheltä, että maksaisiko esikoisen puvun? En ole siis pukua vielä tilannut, pakko kuitenkin aika pian tilata, kun alkaa toppapuku olla liikaa ulkona.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Mie en kyllä henkilökohtaisesti tunne ketään kuka varsinaisesti HALUAA ostaa kalliin puvun lapselleen. Sen sijaan mm itse kuulun niihin ketkä ostavat niitä "kalliita" pukuja siksi, että lapset säilyisivät kuivina ja lämpiminä olosuhteissa kuin olosuhteissa. Pojan ulkovaatteet on lisäksi valittu sellaisin perustein, että tyttökin voi niitä käyttää kasvaessaan.

Ihan vaan sillä sanon, kun tuntuu olevan niin vaikea ymmärtää, miksi lapsensa hyvinvointiin haluaa satsata.
Tätä peesaan. :) Mut sehän on kiellettyä satsata lastensa vaatteisiin niin että kestävät ehkä vielä toisenkin käyttäjän leikit. ;) Ja kuten jo aiemmin sanoin, ostan halvemmalla jos laadukasta jostain edullisemmin löydän.
 
jaa
No kun me tapasimme mies oli täysin persaukinen. hänellä oli siis velkaa (opintovelkaa) eikä yhtään säästöjä. kaikki meni mitä tuli, tarjosi muille jne. minulla oli lähes 100 000 markkaa säästössä, mitä olin säästänyt kesätöistä, koulujen stipendeistä ja myös osa äitini opiskelua varten säästämiä rahoja, mitä en kätytänyt kun pärjäsin hyvin opintorahalla.

Mies on jonkin verran tullut kanssani säästäväisemmäksi eikä enää tuhlaa niin paljon, ja toisaalta minä en ole enää yhtä säästäväinen vaan ostan joskus lapsille jotain kallista.

Mutta kyllä me mielestämme olemme perhe, vaikka meillä on omat tilit ja koskaan emme ole riidelleet raha-asioista. hoidamme ihan sovussa laskut ja menot ja myönnettävä on että tällä hetkellä mies maksaa enemmän laskuja isommista tuloista mutta omiin menoihin hänellä jää vähintään sama kuin minulla ja silti minulla jää säästöön enemmän.

minusta emme ole mitenkään vähemmän perhe kuin sellainen, joilla on yhteinen tili.
 
Tiina
Mun on niin vaikea ymmärtää tätä, onkohan tässäkin tehty kärpäsestä härkänen? Eiköhän se miehesi maksa sen puvun.

Minä olen aina maksanut meillä lasten vaatteet...ei olla oikeasti asiasta koskaan edes keskusteltu. Ja omat rahat on molemmilla. Mies hoitaa yleensä autojutut, bensat yms.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Laita linkki millaisen meinasit hankkia :) ?
http://www.keltainenkettu.fi/product_details.php?p=2152

Tämän, tosin tuosta kaupasta ei löytynyt enää kuin tyttöväri, jota poika ei suostu päälleen laittamaan :D Ilman tuota fleeceä sais kyllä 55 eurolla, mutta täällä tuo fleese on tarpeen vielä pitkään.
 
ap pyytää ehdotuksia
Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Heh, pakko saada ticketin puku vaikka ei ois siihen rahaakaan. Mä en sit käsitä.
Niin on. Minä en käsitä sitä, että miksi mies ei voi maksaa yhtä pukua, joka tulee hänenkin lapselleen kun kerran varaa on. Meidän talous ei kaadu siihen, että säästöön saakin vain 200 - 300 euroa tässä kuussa.

Mutta joo, ehdotelkaan sitten vedenpitäviä, tuulenpitäviä ja kulutusta kestäviä välikausiasuja tilalle. Ja mielellään nettikaupoista, koska kauppoihin on n. 200 kilometrin matka. Mielellään ihan linkkejä sitten :)
 
kysynpä
Mistä ihmeestä saatte välikausiasunne noin halvalla, esim. remu ja lassie yhteensä 70 euroa??? Ei minusta 88 euroa ole liikaa, koska halvat puvut eivät, varsinkaan kun niitä on jonkin aikaa käyttänyt ja pessyt, pidä yleensä vettä. Haluan, että lapseni saavat vapaasti rymytä ulkona ilman, että märkiä paikkoja tms. tarvitsee varoa. En myöskään halua jatkuvasti käyttää kurahaalareita. joten olen ostanut ihan vedenpitäviä välikausivaatteita. Esim. meidän tuossa lähikauppakeskuksessa travallen remu- välikausipuku oli jotain 70 euroa. Laadukkaissa vaatteissa on etuna ollut myös puhdistettavuus - lika lähtee helposti pyyhkimällä tai suihkuttamalla. Olemme käyttäneet myös huokeampia kuteita ja lapsia neljä, joten kokemusta on.
 
Rouva
Onko lapset teidän yhteisiä? Miksi miehen ei tarvitse osallistua lasten kuluihin? Tai miksi yleensä katselet tuollaista miestä saman katon alla? :eek:

Meillä on yhteiset lapset, yhteinen koti, yhteiset lainat ja yhteiset tulot. Ei tarvi koskaan kinata rahasta. Lapsille ostetaan aina kaikki tarpeellinen, jos jotain jää yli, ostetaan aikuisille, tarpeen mukaan. Ja säästöön laitetaan yhteisistä rahoista, yhteisiin tarpeisiin... En ymmärrä teidän systeemiä.
 
Ap kysyy
http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=565073&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=10009&compartmentId=10068&categoryId=10424

Onko tämä hyvä merkki? Kenelläkään kokemusta näistä lassien puvuista?
 
Rouva
Alkuperäinen kirjoittaja Ap kysyy:
http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=565073&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=10009&compartmentId=10068&categoryId=10424

Onko tämä hyvä merkki? Kenelläkään kokemusta näistä lassien puvuista?
Ei ole vedenpitävä, eli vaatii kurahousut tuohon päälle. Kannattaa ostaa puku, joka pitää vettä, tai ainakin housut. Just ostin lapsille Jonathanin vedenpitävät housut, oisko ollut 29 euroa kipale. Takki 50 euroa.
 

Yhteistyössä