mietin pitäisikö ottaa kissoille rabies-rokote vaikka

ovat pääasiassa sisäkissoja ja ulkoilevat vain omalla pihalla kiinni. Tällä alueella kulkee yksi vapaana oleva kissa, joka on muutamaan kertaan käynyt härkkimässä meidän kissoja.... mut muuten tartuntamahdollisuus on aika pieni...
 
joo
Mä rokottaisin kun ei tartunta kuitenkaan sitä puremista vaadi. Todennäköisyys on todella pieni, mutta kun on olemassa rokote niin ilman muuta sitä käytetään. Ethän sä madottamattakaan jätä, eikö niin?
 
Kannattaa valita sopivimmat rokotteet
Rabiesta ei yleensä oteta edes suomalaisille näyttelykissoille - vain jos menevät Ruotsiin tms, se vaaditaan. Rokotteissa on aina riskejäkin joten niitä ei kannata ottaa ihan huvikseen.

Onhan kissalla yleisemmät suositellut rokotukset, kissarutto, kissaflunssa? Klamydia?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mä rokottaisin kun ei tartunta kuitenkaan sitä puremista vaadi. Todennäköisyys on todella pieni, mutta kun on olemassa rokote niin ilman muuta sitä käytetään. Ethän sä madottamattakaan jätä, eikö niin?
Mutta ne madot kun voi kulkeutua vaikka kenkien mukana sisälle jostain ja sitä kautta kissa saa matotartunnan. Me ollaan käyty useammalla eläinlääkärillä ja vielä eri paikkakunnilla, koska ollaan muutettu, ja kukaan ei ole sitä rabiesta antanut.
 
Toinen vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mä rokottaisin kun ei tartunta kuitenkaan sitä puremista vaadi. Todennäköisyys on todella pieni, mutta kun on olemassa rokote niin ilman muuta sitä käytetään. Ethän sä madottamattakaan jätä, eikö niin?
Mutta ne madot kun voi kulkeutua vaikka kenkien mukana sisälle jostain ja sitä kautta kissa saa matotartunnan. Me ollaan käyty useammalla eläinlääkärillä ja vielä eri paikkakunnilla, koska ollaan muutettu, ja kukaan ei ole sitä rabiesta antanut.
Miten madot ja rabies littyvät toisiinsa? Matojen varalle säännöllinen madotus, rabies on ihan eri juttu.
 
juu juu, kissat on madotettu 2x vuodessa ja rokotettu kissaflunssaa sekä kissaruttoa vastaan kerran vuodessa niinkuin pitää. Tänään just käytin rokotuksessa ja eläinlääkäri vaan sanoi että täysin sisäkissaa ei tarvi rabiesta vastaan rokottaa mutta jos vähääkään on ulkona niin sitten pitäis. Mutta kun meidän kissat ulkoilee kiinni... ja mietin että onko tuo 1 vapaana kulkeva kissa nyt sit miten suuri riski. Tietty jos ei sitä oo rokotettu mutta... ei se mun mielestä ees villiintynyt ole.
 

Yhteistyössä