Mikä oikeus kouluterkkarilla on lapsen rutiinitarkastuksessa kysyä vanhempien alkoholinkäytöstä?

Siis oltiin lapsen kanssa normi terkkavastaanotolla, jossa sai rokotuksetkin ja sain täytettäväkseni kaavakkeen, jossa kysyttiin tietoja lapsen terveydentilasta. Lopussa oli kysymykset vanhempien alkoholinkäytöstä ja tupakoinnista.
Teki mieli vastata siihen, että joo, suurkuluttaja olen ja isäntäkin vetää viinaa kuin sieni... :kieh:
 
ov
Eiköhän ne kartoita sitä ihan sen takia, että tietävät vähän että onko lapsi esim. tottunut näkemään alkoholin käyttöä kotona, jne. Ja faktahan on, että tupakoitsevien vanhempien lapset aloittavat helpommin teini-iässä itsekin tupakoinnin...
 
no
kai ne haluaa kartoittaa mahdolliset ongelman aiheuttajat. Onneksi ei lapselta kysynyt :kieh:
Ja tyhmää kysyä yleensäkkään, kuinka moni vastaa rehellisesti vaikka suurkuluttaja olisikin?
 
sipsi
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Siis oltiin lapsen kanssa normi terkkavastaanotolla, jossa sai rokotuksetkin ja sain täytettäväkseni kaavakkeen, jossa kysyttiin tietoja lapsen terveydentilasta. Lopussa oli kysymykset vanhempien alkoholinkäytöstä ja tupakoinnista.
Teki mieli vastata siihen, että joo, suurkuluttaja olen ja isäntäkin vetää viinaa kuin sieni... :kieh:
Kaikkia lapsia nuo "sienijutut" ei valitettavasti naurata-joillakin kun on noita sieniä kotona... En käsitä, miksi moisesta pultit vetää, varsinkin jos noita ongelmia ei ole. Varmaan lasten parasta noillakin kysymyksillä haetaan...
 
Kysytäänhän tuota ihan äitiysneuvolassakin, eihän siinäkään periaatteessa sen kummemmin olis isän tavoista tarvis kuin koululaisen kohdalla vanhempien. Kait ajatellaan lapsen parasta. Mun mielestä ei pitäs olla mitään ongelmaa vastata tollaseen, jos ei ole huono omatunto. Enkä nyt tarkota tällä automaattisesti että epäilisin ap:sta mitään. =)
 
Hyvä että kysytään.

Kodin ja koulun pitäiis muutenkin pitää eenmmän yhteyttä toisisiinsa. Me olaan esi nkerrottu koulussa jos perheesssä sattuu jotkain isompaa, koskase saattaa vaikuttaa lapsen käytökseen. Esim siloin ku mies sai sydärija joutui osastolle, siitä sai ekroa avoimesti ,kaikille. se selvästi vaikutti ainkin tuon meidän kolmanteen öapsen hyvin negatiivisella käyttäytymisellä. Opet tietää missä mennään.
 
No ei toi musta nyt kuitenkaan kuulu normi rutiinikysymyksiin. Neuvolassa eri asia raskaana olevilta äideiltä.
Ja on totta, että monet varmaan juokin yli suositusrajojen (ollen näin suurkuluttaja), mutta ei lapsen elämään millään tavoin vaikuta. Sitten jos on jo alkoholisti, tulee lapselle jo varmaan muitakin ongelmia (ei saa kotona ruokaa, läksyt tekemättä jne.), niin kyllä sen huomaa muustakin kuin kyselykaavakkeen perusteella :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Ainahan sitä kysyä saa, vastaus on vapaaehtoista.
Noi nyt vielä ymärtää mut jos alettais kysymään varallisuutta tai sukupuolista suuntautumista niin sit vois jo ihmetellä
me ollaan avoimesti opeile kerrotttu muäs sen ettei ola töissä aja ku on töitä saatu, seki on kerotu. Mikä salaisuus se on?
Kaikki nämä saattavat vaikuttaa lapsen käytöksen koulussa, miksi se on salaisuus
 
no
Minä olen samoilla lijoilla aloittajan kanssa,en tajua mitä ne niille kuuluu.
Lapsen terveydestähän siitä on kyse ja mielestäni moiset kysymykset taas kuuluvat luonnollisesti vanhempien omassa tarkastuksessa tehdä,sama kun pakotettasiin ne vanhemmat nyt vaakaan ym eli ei se tarkastus ole kuin lapselle,ei vanhemmille.
Itse en suostunut tuta lappua täyttämään ja kerroinkin syyn,ihan hyvin tuo terkka ymmärsi syyni ja ei asasta sen enempää keskusteltu.
Tosin meidän lapsen kouluterkka nyt tuntee meidät muutenkin kun asutaan seinänaapurina;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
No kerro mulle miksi ei sais kysyä? Hyväähän ne sillä tarkoittaa.
samaa mieltä. Miksi pitää noin hermostua asiasta
No enhän mä mitään ole asiasta hermostunut, ihmettelen vaan =)
Ja mä melkein väitän, että tuolla kyselyllä ei ole paskankaan merkitystä, kaikki siihen vastaa että vähän tai ei ollenkaan. Ja niikuin sanoin että jos perheessä on alkoholiongelma, se kyllä tulee esiin muuten kuin tuolla typerällä holhouslapulla...
 
...niin ei tarvitse vanhempien pelätä mitään vaikka niistä kysytäänkin. Tosiasiahan on että useimpien jo varhain alkoholia kuluttavien lasten kotitaustasta ja vanhempien omasta päihteidenkäytöstä löytyy selittäviä tekijöitä. Minun lapsi voi keskustella avoimesti mistä vain kun meillä on puhtaat jauhot pussissa.
 
Jotta saadaan selville, millaisissa oloissa lapset elää? Kouluth kyllä voi hoitaa perhettä kokonaisuutena tarpeen sattuessa.
Mutta nuo nyt on suht turhia kyllä siinä määrin, että jos olet alkon suurkuluttaja ja vastaat tuollaiseen kyselyyn, niin hyvin todennäköisesti kaunistelet asiaa. Ja se asia tulee lapsen muusta käytöksestä ilmi ennemminkin.
 
Minävain<:
Itse opiskelen ammattikoulussa ja terveydenhoitaja kysyi vanhempieni alkoholinkäytöstä vaikka en ole asustellut vanhempieni luona muutamaan vuoteen.. olen siis jo aikuinen ihminen :D että se kyllä huvitti!
Samaa olen ihmetellyt kun eräs koulumme opettaja kyseli olenko tuomassa äitiäni vanhempainiltaan.. ilmeisesti näytän sitten todella nuorelta?
Normaaliahan tommonen kysely on esim. ala- ja yläkouluissa, ainakin minun mielestäni, kovasti ainakin mun nuoruuteen vaikutti esimerkiksi juuri tuo vanhempieni alkoholinkäyttö.
 

Yhteistyössä