Mikä oikeus kouluterkkarilla on lapsen rutiinitarkastuksessa kysyä vanhempien alkoholinkäytöstä?

vieras
Minä juon 1-2 kertaa vuodessa, muutoin absolutisti. Silti en pidä pahana, jos ap juo esim. 3 olutta ke, pe ja la. Itse en tule edes kolmesta humalaan, olen sen verran lihava. Huomaan sen silloin, kun otan, niin 3 ei vaikuta minuun niin, että olisin huppelissa.
 
sss
Kai sen kohdan voi lomakkeessa jättää tyhjäksi, jos on jotenkin liian henkilökohtaista kertoa, polttaako..

Itse kyllä kannatan avointa ilmapiiriä. En käsitä ihmisiä jotka vetää herneen nenään tällaisista, että "mikä oikeus jollain on kysyä".. Kai sitä nyt kysyä saa, hyvän tähden.
 
liisu
Yksikin annos lapsiperheen äidiltä kotona on liikaa. Juokaa jossain muualla sitten kun olette hankkineet lapsillenne hoitajat. Mitä jos lapsi sairastuu, alkoholin vaikutuksen alaisena sitten sitä kait hoivaatte ja viette lääkäriin? Aina lapsi on se joka kärsii!
 
5 annosta kuussa
Alkuperäinen kirjoittaja statistik:
Alkuperäinen kirjoittaja 5 annosta kuussa:
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
No kyllä mä siihen kyselykaavakkeeseen vastasin, mutta ärsyttää tuo holhousasenne, varsinkaan kun siitä saatava hyöty on arvatenkin minimaalinen.
Niin ja mä en itse polta ja alkoholia käytän pari kolme kertaa viikossa yht. n 10 annosta. Tämän myös vastasin siihen kyselykaavakkeeseen.
Juot kyllä aika paljon sitten.
Viikossa suurkulutuksen raja naisella on 16 annosta viikossa, kertakulutuksen raja on 5 annosta kerralla naisella. Että rinsessalla ei kyllä ole lähellä tuo viikkokulutuksen raja, sitähän en tiedä, paljonko hän juo kerralla. Jos 10 jakaa kahdella, tulee 5 annosta kerralla ja jos jakaa kolmella, on annoksen määrä n. 3
Sanoisin että lapsen kokemaan turvalisuuden tunteeseen voi vaikuttaa jo se että äiti on 2-3 kertaa viikossa "vähän hiprakassa", saatika sitten siihen kotona opittavaan juomiskäyttäytymiseen. Sitäpä minäkin tällä hain, että suurkulutus on jo todella paljon ja silloin ollaan jo todella ongelmissa, mutta paljon on kymmenenkin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja liisu:
Yksikin annos lapsiperheen äidiltä kotona on liikaa. Juokaa jossain muualla sitten kun olette hankkineet lapsillenne hoitajat. Mitä jos lapsi sairastuu, alkoholin vaikutuksen alaisena sitten sitä kait hoivaatte ja viette lääkäriin? Aina lapsi on se joka kärsii!
Yksikin annos? Teet lapsillesi liian kireän ilmapiirin, jos sinusta jopa yksi annos on syntiä. Minä juon kerran kuukaudessa yhden saunasiiderin ja sen jälkeen voin ajaa autoa, jos jotain sattuu. 1 annos ei estä ajamasta autoa.
 
liisu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja liisu:
Yksikin annos lapsiperheen äidiltä kotona on liikaa. Juokaa jossain muualla sitten kun olette hankkineet lapsillenne hoitajat. Mitä jos lapsi sairastuu, alkoholin vaikutuksen alaisena sitten sitä kait hoivaatte ja viette lääkäriin? Aina lapsi on se joka kärsii!
Yksikin annos? Teet lapsillesi liian kireän ilmapiirin, jos sinusta jopa yksi annos on syntiä. Minä juon kerran kuukaudessa yhden saunasiiderin ja sen jälkeen voin ajaa autoa, jos jotain sattuu. 1 annos ei estä ajamasta autoa.
Enhän sanonut että se on syntiä. Mutta ajatko todella autoa yhden siiderin jälkeen? Itse pidän nollarajaa kaikessa mikä liittyy lapsiin ja autolla ajoon. Hanki hoitaja!

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja liisu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja liisu:
Yksikin annos lapsiperheen äidiltä kotona on liikaa. Juokaa jossain muualla sitten kun olette hankkineet lapsillenne hoitajat. Mitä jos lapsi sairastuu, alkoholin vaikutuksen alaisena sitten sitä kait hoivaatte ja viette lääkäriin? Aina lapsi on se joka kärsii!
Yksikin annos? Teet lapsillesi liian kireän ilmapiirin, jos sinusta jopa yksi annos on syntiä. Minä juon kerran kuukaudessa yhden saunasiiderin ja sen jälkeen voin ajaa autoa, jos jotain sattuu. 1 annos ei estä ajamasta autoa.
Enhän sanonut että se on syntiä. Mutta ajatko todella autoa yhden siiderin jälkeen? Itse pidän nollarajaa kaikessa mikä liittyy lapsiin ja autolla ajoon. Hanki hoitaja!
Siinä ei puhalla yli lain sallimaa määrää, jos juo yhden 0,33 siiderin. Ja palaa kahdessa tunnissa(korkeintaan) Painoa minulla 87 kg. Joku voi laskea, kauanko kestää palaa. En hanki kyllä sen vuoksi hoitajaa, jos juon YHDEN saunasiiderin saunan päälle(kerran kuukaudessa) Siitä ei ole vaaraa mitenkään, kellekään. Herranen aika sentään...
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Teki mieli vastata siihen, että joo, suurkuluttaja olen ja isäntäkin vetää viinaa kuin sieni... :kieh:
Kyseessä on selkeästi tärkein yksittäinen kysymys määritettäessä oppilaan terveyttä. Vanhempien tupakointi ja alkoholinkäyttö näkyy lapsen terveydessä.
 
Ooo
Voi tsiisus, että jaksatte mitättömistä pillastua. Pitääkö vetää verhot eteen ja istua pimeässä muksujen kanssa, ettei kukaan vaan tiiä mitä meillä tehdään? Tottakai vanhempien alkoholinkäyttö vaikuttaa lapsen terveyteen ja koulukäyttäytymiseen, oppimiseen, sosiaaliseen kanssakäymiseen jne. Jos terkalla on tuhatpäin oppilaita, niin ei se näitä utelujen vuoksi kysy, vaan siksi, että tietää sitten auttaa lasta jos jotain ilmenee... Kunnissa on tehty linjauksessa päätöksiä, että millaisia kysellään. Jostain korkeammilta tahoilta ne suositukset toki tulee, ettei yksittäisten terkkojen kiinnostuksesta näissä ole kyse. Kysykööt mun puolesta vaikka kuinka monta paperia käytät vessassa, ihan sama, jos ei ole mitään 'pelättävää'!
 
Maatuzka
Alkuperäinen kirjoittaja liisu:
Yksikin annos lapsiperheen äidiltä kotona on liikaa. Juokaa jossain muualla sitten kun olette hankkineet lapsillenne hoitajat. Mitä jos lapsi sairastuu, alkoholin vaikutuksen alaisena sitten sitä kait hoivaatte ja viette lääkäriin? Aina lapsi on se joka kärsii!
Uteliaisuudesta kysyn, että jos esim. jouluaterialla äiti tai isä juo lasin viiniä, niin lapsi pitää viedä siksi ajaksi hoitoon? Tuon yhden viinilasillisen perusteella?
Minä olen liki absolutisti, mutta kantasi on jotenkin tiukkapipo, sori nyt vain.
 

Yhteistyössä