MIKÄ OIKEUS,on opettajalla puuttua kotona annettavaan rangaistukseen?

  • Viestiketjun aloittaja kysynpäVAIN
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpäVAIN;23846096:
anteeksi nyt kamalasti mutta minä ole lapsistani puhunut yhtään mitään :O
Pitää olettaa aina täällä suoraan!
Olen vammaisten parissa töissä ja syötin 2 vammaista aikuista ennenkuin pääsen lähtemään tästä.
Joten huh.
Ai sä oikeesti asiakkaistasi käytät nimitystä vammaset? Oikeesti? Eiks niillä olekaan ihmisarvoa? :O

Joo, oletus oli että phuit lapsistasi kun kirjoituksistasi ei käynyt ilmi että olit töissä ja kun puhuit siitä koululaisestasikin kauhean negatiiviseen sävyyn.
 
Vammainen on vammainen. Mitä ihmeellistä siinä on? Esim. kehariko parempi sana.
Työpaikka kieli on eri kuin se mitä puhutaan keskustelupalstalla, miksi ei vain yksin kertaisesti että "nyt minun on vielä hoidettava pari työjuttua ja sitten pääsen lähtemään kotiin" jos jotakin haluaa työstä mainita sitten puhuisin asiakkaista, mutta tuskin kertoisin mitä heille tai heidän kanssa pitää tehdä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpäVAIN;23844996:
Joka kerta arestit ilman tulosta,kavereiden tapaamiset pannassa eli eipä ole kavereitaan nähnyt vuoden aikana muuta kuin koulussa!
ei etuuksia kotona mutta tytölle se on yks ja sama,istunut huoneessaan yksin viis veisaten.
ja KYLLÄ koulussa tapahtuvat asiat ovat opettajan vastuulla silloin kun lapsi siellä on.
jos jokainen asia on ei haittaa opettajan mielestä vaikka mulle niitä raportoikin niin ei ole normaalia!
siitä ollut monta palaveria minun taholta opettajan kanssa mutta hän ei näe MITÄÄN ONGELMAA missään!
Jos rangaistus ei auta, niistä tulee luopua. Rangaistusten tarkoitus on ohjata lasta, ei kostaa hänelle. Vaikuttaa todella että olette lukkiutuneet lapsen kanssa valtataisteluun eikä lapsella ollut alunperinkään mahdollisuuksia voittaa. Lapsi ei yksinkertaisesti kykene täyttämään toiveitasi, vaikka haluaisi. Hän tarvitsee apua ja tukea. Kehu silloin kun onnistuu ja pidä huolta että joka päivä tulee enemmän kehuja kuin moitteita.

Minulla itselläni on erityislapsi, joka on kehittynyt valtavasti koko ajan vaikka tarvitseekin vielä apua, varsinkin tunteidensa käsittelyssä. Työskentelen tämän lisäksi erityislasten parissa ja tiedän keinojen toimivan myös ei-erityisiin. Lapsesi on ihana, kun vain annat hänelle mahdollisuuden.

Diagnoosit ovat monesti juuri sen takia hyödyllisiä, että vanhemmat lopettavat pakottamisen ja aloittavat ohjaamisen. Ei tarvita kuin näkökulman vaihdos: Tottelematon -> Osaamaton.
 
Koko ketjun luettuani ihmettelen kyllä kovasti, jos lapsi on neuvolan, päiväkodin, eskarin, opettajan, kouluterkkarin ja kaikkien mielestä aivan ns. normaali.

Noin paljon ongelmia ja vaikeuksia, eikä kukaan ammattilainen näe lapsessa mitään epätavallista?!

Vai liioitteleeko ap....? Jos ei liioittele, niin olisikohan jo aika iskeä nyrkkiä todella kovaa pöytään ja VAATIA kattavia tutkimuksia?
 
"just"
Muakin ihmetyttää tuo että aloittajan pitäisi pystyä viemään lapsensa kouluun joka aamu ja hakea hänet myös pois sieltä??Miten se voi olla mahdollista jos käy töissä vai onko kaikki täällä vastaajat kotiäitejä jotka eivät osaa ajatella että toiset käyvät töissä?Ja tuo että lapsella menee monta tuntia läksyjen tekoon?Siitä pitää ilmoittaa opettajalle.Mä muistan jostain lukeneeni että jos läksyjen tekoon menee yli tunti niin silloin tehtävät on liian vaativia.Ja itse muistan kouluajoiltani että jos läksyt olivat tekemättä niin niitä jäätiin koulun jälkeen tekemään kouluun ja siellä istuttiin kunnes läksyt oli tehty.Itsekkin siellä istuin pari kertaa ja kyllä se kummasti muistutti läksyjä tekemään kun tuo oli vaihtoehtona.
Ap oletteko olleet yhteydessä perheneuvolaan?Suosittelen
 
"huh"
Kyllä se luokkaretkikin on koulua, eikä mikään pelkkä huvin vuoksi tehtävä retki.

Onko sulla ap muita lapsia? Siis onko kokemusta ennestään tämän ikäisistä lapsista?

Tunnut kyllä tosi ehdottomalta, sellaiselta joka keskittyy ennemminkin rankaisemiseen eikä niinkää lapsen auttamiseen :(
 
Kyllä minä pitäisin tuota jonku ehdottamaa rutinoitumista hyvänä keinona. Että siis sinä, mies tai esim sisarus saattaisitte tytön kouluun ja olisitte vastassa kun pääsee pois :)

KOittaisit juuri kannustamalla mieluummin saada tytön sinne kouluun ja samalla tietysti sanoa esim. että saa sitten tavata kavereita vapaa-ajalla kun näkee että on luottamista.

Vrt. "Et pääse ulos leikkimään jos et ole koulussa ajoissa, et näe kavereita jos läksyt ei ole tehtynä!". Tai "pääset ulos leikkimään kavereiden kanssa heti kun nähdään että voidaan luottaa että teet niinkuin sovitaan. Pieni asia mutta suuri ero. Ensimmäinen lause negatiivinen, toinen lause paljon positiivisempi.

Itse kyllä laittaisin tytön sinne luokkaretkelle sillä sillä että et häntä sinne päästä, voi vaan pahentaa asiaa. Teinille voisi jo sanoa ettei pääse jos ei pidä lupauksista ja säännöistä kiinni. Noin pienellä on kuitenkin niin monta asiaa mielessä siellä koulumatkalla kun saattaa kaikki ojat ja muut kiinnostaa vielä :) Tai kaverit kun tietää ettei niitä sitten enää loppupäivästä näe... Mutta tämä luokkaretki parantaa juuri sitä luokan "me-henkeä" jota tyttö varmaan tarvitsisi jotta kokisi koulun mukavana asiana ja että sinne kannattaa mennä kun on kunnolla tutustunut luokkakavereihin. Luokkaretken jälkeen tämä "ei saa nhdä kavereita"-sääntökin saattaisi toimia jos tyttö huomaa että luokkakavereiden kanssa olisi kiva leikkiä koulun jälkeenkin.

Yksi juttu mikä voisi kans olla ihan kokeilun arvoinen olisi että sovit tytön kanssa menevänne vaikka uimahalliin kahdestaan, tai rannalle yms. kun on viikon ollut ajoissa koulussa ja tehnyt läksyt tahalteen vitkuilematta. Tuon ikäiselle äidin tuki ja yhdessäolo on vielä tärkeää.

No mutta näin ainakin itse ajattelisin/tekisin :D
 
:(
7-vuotias lapsi ei vielä ymmärrä kovin hyvin tekojensa pitkäaikaisia seurauksia. Sen takia rangaistusten ja palkintojen pitäisi tapauhtua mahdollisimman nopeasti. Minusta on suhteettoman julmaa kieltää luokkaretkelle lähteminen rangaistuksena jostain yhdestä asiasta, tai sitten siitä "kun sinä aina teet niin ja näin", tms. Lapselle pitäisi olla selvää jo etukäteen mitä valinnoista seuraa, ja rangaistuksen pitäisi olla suhteessa syyhyn.

Voin kuvitella, että tämä äiti on kiukuspäissään vain yhtäkkiä saanut päähänsä kieltää lapselta luokkaretkelle menon ja perheen lomamatkalle osallistumisen, eikä se ole ollut mikään rauhassa harkittu asia mistä olisi lapsen kanssa sovittu. Kuulostaa tosi tosi ikävältä tilanteelta.

Jos suinkin mahdollista, niin yritä järjestää että voisit viettää aikaa kahdestaan tyttäresi kanssa. Juttele hänen kanssaan. Yritä muodostaa yhteys ja ymmärtää hänen puoltaan asioista. Kerro miksi on tärkeää tehdä läksyt ja olla ajoissa. Puhu hänelle niin kuin älykkäälle ihmiselle. Uskon nimittäin, että tyttösi on hyvin älykäs. Hän näkee lävitsesi, eikä hyväksy mielivaltaisia käskyjä, tyyliin "siksi kun minä sanon". Uskon että hän pelkää sinua, mutta uskaltaa uhmata pelkoaan, toisin kuin sisaruksensa.

Tällä hetkellä hän ei näe maailmassa kovinkaan paljon järkeä kouluun pitää mennä, mutta jos myöhästyy, niin ei sillä niin väliä ole. Tekee mitä tahansa, niin lopputulos on sama. Äiti huutaa ja huutaa. Muutaman vuoden päästä todellisuudelta pakenemiseen ei riitä haaveilu, vaan siirrytään päihteisiin. Koska milläänhän ei ole väliä. Maailmassa ei ole mitään hyvää. On vain tämä hetki, mitä se sitten onkin.
 
Voijumalankevät
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpäVAIN;23844290:
syyksii jatkuvaan myöhään kotiin tuloon sanoo AINA haluaa jäädä leikkimään eikä mitään läksyjä tai muita halua alkaa tekemään.Joutuu siis hetken huilauksen ja ruuan jälkeen alkaa niitä tekemään koska niissä menee useampi tunti(tekee jatkuvasti kaikkea muuta ja heittäytyy tahallaan avuttomaksi että hänelle kerrottaisiin suoraan vastaukset näin pääsisi helpomalla)
kouluun menosta vetoaa että opettaja on sanonut että saa mennä myöhässä ja monesti on myös välitunnilta mennyt myöhässä tunnille.
Sulla on siis ekaluokkalainen??? Sun pitää AUTTAA sitä lasta tekemään ne läksyt, jos ei muuten onnistu. Olen samaa mieltä kuin joku aiemmin - sulla on nyt pahasti hakusessa vanhemmuus!
 
PLM
[QUOTE="vieras";23844557]30 vuotta sitten nämä lapset olivat tottelemattomia ja ne pantiin kuriin ja järjestykseen, nykyään huligaaneille on adhd ja niiden äideillä toinen muotisairaus; MASENNUS.
Mitä vaan saa tehdä ja niitä pitää ymmärtää, kun sillähän on se erityislapsi.


:headwall:[/QUOTE]

Olen samaa mieltä!
 
"vieras"
Kuulostaa vahvasti provolta. Miten niin on joka aamu myöhässä ja miten niin ei tee läksyjä, kun kyse on ekaluokkalaisesta? Vanhemman tehtävä on tukea lasten koulunkäyntiä. Ekaluokkalaisella se tarkoittaa etenkin tuollasessa tapauksessa sitä, että lapsi saatetaan kouluun ja myös haetaan sieltä!

Jos vanhemmat on töissä silloin, kun koulu alkaa/päättyy, hankitaan paikka aamu-/ iltapäiväkerhosta. Mikäli sellaista ei ole, joku lapsenlikka on tollasessa tilanteessa todellakin tarpeen! Vanhemman tehtävä on myös valvoa ja auttaa läksyissä, että tulevat tehtyä. Hyvä keino on tehdä läksyt heti koulun jälkeen ja vasta sen jälkeen pääsee ulos tai leikkimään.

En oikein jaksa uskoa siihenkään, ettei opettaja olisi puuttunut asiaan mitenkään, jos tilanne olisi sellainen kuin ap kuvaa. Vai onko niin, että jokapäiväinen myöhästely onkin kerran viikossa tapahtuvaa? Tai näkeekö opettaja, että kotona asiaan kiinnitetään liikaa negatiivista huomiota? Ei ole lapsen syy, että myöhästyy, jos vanhempi on kotona koulun alkaessa.
 
"ellinoora"
Nyt järki käteen oikeasti!!Lapsi on ekalla luokalla ja hänellä on suuria vaikeuksia,hakekaa apua!Lapsenne tarvitsee todella paljon nyt aikuisen tukea ja ehdottomasti pääsyä tutkimuksiin,myös vanhemmat tarvitsevat nyt tukea lapsen kasvatuksessa.Tilanne on kovin kaoottinen ja se ei nyt parane jatkuvilla rangaistuksilla todellakaan,nopeasti yhteyttä kuraattoriin ja koulupsykologiin.He osaavat kertoa mistä haette apua.Lastanne ei selvästikään auta loputtomat rangaistukset ja ette voi kieltää luokkaretkeä todellakaan,se kuuluu lapsellenne.Et kai oikeasti luule,että tuon ikäinen on tahalleen noin "huono käytöksinen",hänhän oireilee jostain ja pahasti!
 
Missä ekaluokkalaiset tekevät luokkaretkiä?
minun lapseni ovat tehneet, Espoossa. Retket ovat tosin olleet luonteeltaan sellaisia kevätretkityyppisiä, suuntautuen kaupungin erilaisille virkistys- ja ulkoilualueille. Retkille on menty jalkaisin / julkisilla. Ei tilausbussilla, kuten omina kouluvuosinani. Mutta mukavia päiviä silti, eväineen päivineen.
 
30 vuotta sitten nämä lapset olivat tottelemattomia ja ne pantiin kuriin ja järjestykseen, nykyään huligaaneille on adhd ja niiden äideillä toinen muotisairaus; MASENNUS.
Mitä vaan saa tehdä ja niitä pitää ymmärtää, kun sillähän on se erityislapsi.
Hmmm.

Kärkevää, mutta on tuossa asiaakin minusta.

On erityislapsia, ymmärrän sen. Lapsia, joilta ei voi olettaa ja vaatia samaa mitä samanikäisiltä keskimäärin, koska heillä on keskittymishäiriö, oppimishäiriö tms.

Sitä en vaan ymmärrä, että tällaiselle lapselle annetaan vapauksia, vastuuta ja velvollisuutta kuten "normaalille" lapselle. Kun eihän lapsi niistä mitenkään selviydy.

Olen siinä käsityksessä, että erityislapsen vanhemmuus vaatii erityisiä järjestelyjä, mutta palstaa lukiessa tuntuu joskus siltä ettei asia olekaan näin. Että erityislapsen voi laittaa ulkoilemaan itsekseen, käymään normaalia koululuokkaa, huolehtimaan itse läksyistään jne - ja kun tuo ei onnistu, kun lapsesta on suurta haittaa muille lapsille, niin todetaan että "mutku sil on aadeehoodee".

Ei se voi niin mennä!
 

Yhteistyössä