Mikä on teidän tekosyy?

  • Viestiketjun aloittaja Jaa mää vai
  • Ensimmäinen viesti
viieeras
Alkuperäinen kirjoittaja Jaa mää vai;30594053:
Jalankulkija, joka seisoo suojatien edessä, tahtoo päästä siitä yli 99% varmuudella. Siis vain 1/100 pysähdystä on turhia.

Ps. Kuljen olosuhteiden pakosta lähinnä autolla (ok, se on tekosyy)
Niin, mutta seisominen ei ole vielä ylittämistä eikä suojatielle astumista.
 
Mitään ei pidä poistaa, vaan autoilijoiden asenteet muuttaa. Ei siihen muuta tarvita. Jos KAIKKI autoilijat ottaisivat suojatiet huomioon, pysähtyisivät ja varoisivat, niin suojateitä kunnioitettaisi ja kävelijät olisivat turvassa. Mutta ilman suojateitä he olisivat vielä enemmän vaarassa, koska suurin osa autoilijoista kuitenkin edes jotenkin reagoi suojatiehen.
 
......
Minä ymmärsin autokoulussa niin, että jos jalankulkija on astumassa suojatielle tai jo ylittämässä suojatietä, silloin pitää väistää. Jos taas selkeästi seisovat odottamassa vuoroaan, niin silloin ei tarvitse väistää.
Ei, kyllä sun kuuluu tilaa antaa sille vuoroaan odottavalle jalankulkijalle. Vai meinaatko että jokaisen jalankulkijan tulisi aina riskillä mennä sinne auton eteen, ja toivoa että pysähtyy.... ? tai jalankulkijan aina katsoa mikä on sellainen väli että ehtii välistä mennä? ei. Jalankulkija joka on suojatien edessä, lasketaan suojatietä ylittäväksi/ sille astuvaksi.

Ihan normaalia on se että jalankulkija tulee suojatien eteen, pysähtyy varmistamaan että auto pysähtyy ja sitten vasta ylittää suojatien. Ei sinne suojatielle juosta kuulu eikä pidä ja aiheuttaa täten äkkijarrutuksia jne. Itsekkin kuljen esim. lastenvaunuilla, luuletko että lykkään ne vaunut sinne eteen merkiksi että "hei, minä tässä ylittäisin tätä suojatietä" No en helvetissä. Pitääkö mun sitten odottaa vaikka sata autoa siinä suojatien edessä, koska en uskalla vaunuja sinne auton eteen lykätä? Ei.

Se on sitten eri asia, jos jalankulkija seisoo 3 metrin päässä siitä suojatiestä, eikä näytä aikeita ylittämisestä. Tosin, varovaisuutta autoilijan pitää noudattaa silloin, jos hän päättääkin lähteä suojatietä ylittämään...
 
  • Tykkää
Reactions: dipt
viieeras
Ei, kyllä sun kuuluu tilaa antaa sille vuoroaan odottavalle jalankulkijalle. Vai meinaatko että jokaisen jalankulkijan tulisi aina riskillä mennä sinne auton eteen, ja toivoa että pysähtyy.... ? tai jalankulkijan aina katsoa mikä on sellainen väli että ehtii välistä mennä? ei. Jalankulkija joka on suojatien edessä, lasketaan suojatietä ylittäväksi/ sille astuvaksi.

Ihan normaalia on se että jalankulkija tulee suojatien eteen, pysähtyy varmistamaan että auto pysähtyy ja sitten vasta ylittää suojatien. Ei sinne suojatielle juosta kuulu eikä pidä ja aiheuttaa täten äkkijarrutuksia jne. Itsekkin kuljen esim. lastenvaunuilla, luuletko että lykkään ne vaunut sinne eteen merkiksi että "hei, minä tässä ylittäisin tätä suojatietä" No en helvetissä. Pitääkö mun sitten odottaa vaikka sata autoa siinä suojatien edessä, koska en uskalla vaunuja sinne auton eteen lykätä? Ei.

Se on sitten eri asia, jos jalankulkija seisoo 3 metrin päässä siitä suojatiestä, eikä näytä aikeita ylittämisestä. Tosin, varovaisuutta autoilijan pitää noudattaa silloin, jos hän päättääkin lähteä suojatietä ylittämään...
Niin, miksi sen jalankulkijan pitäisi varmistaa, että auto pysähtyy, jos se olisi automaattinen sääntö, että auto pysähtyy (paitsi oman turvallisuutensa vuoksi)? Minulle on ainakin pienestä pitäen opetettu, että jalankulkija pysähtyy katsomaan ja ylittää tien vasta kun autot ovat menneet tai joku antaa tietä. Jotenkin olen olettanut, että tämä tarkoittaa sitä, että myös jalankulkijan kuuluu odottaa vuoroaan.

Eihän liikennevaloissakaan ketään käsketä ensin katsomaan joka suuntaan, jos vaikka joku ajaakin päin punaisia. Miksi sitten jalankulkijoita kehotetaan tähän, jos heidän ei missään tapauksessa tarvitsisi odottaa vuoroaan?
 
....
Niin, miksi sen jalankulkijan pitäisi varmistaa, että auto pysähtyy, jos se olisi automaattinen sääntö, että auto pysähtyy (paitsi oman turvallisuutensa vuoksi)? Minulle on ainakin pienestä pitäen opetettu, että jalankulkija pysähtyy katsomaan ja ylittää tien vasta kun autot ovat menneet tai joku antaa tietä. Jotenkin olen olettanut, että tämä tarkoittaa sitä, että myös jalankulkijan kuuluu odottaa vuoroaan.

Eihän liikennevaloissakaan ketään käsketä ensin katsomaan joka suuntaan, jos vaikka joku ajaakin päin punaisia. Miksi sitten jalankulkijoita kehotetaan tähän, jos heidän ei missään tapauksessa tarvitsisi odottaa vuoroaan?
Ihan oman turvallisuuden vuoksi kannattaa pysähtyä varmistamaan eikä juosta suojatielle, vaikka laki velvoittaakin sen autoilijan sitä tietä antamaan. Miksi siihen pitäisi antaa JOKU MUU syy?

Ja ainakin minulle autokoulussa opetettiin että myös autolla risteyksiä ylittäessä, kannattaa vilkaista sivusuuntiinkin eikä luottaa aukottomasti siihen että kaikki odottaa vuoroaan. Ja onneksi niin teen, koska pari kertaa on joku meinannut punaisia päin kylkeen tulla, juuri siihen kylkeen missä matkustaa minun lapseni omassa turvaistuimessaan... hyrrr.

Autokoulujen laaduissa on kyllä isoja laatueroja, niinkuin keskustelusta huomaa... Minusta aika oleellinen ja alkeellinen opetus on se, että ihmiset on inhimillisiä olentoja, kaikki ei noudata sääntöjä, itse pitää aina noudattaa varovaisuutta vaikka olisikin oikeassa ja toinen väärässä.
 
Jaa mää vai
Eikö olisi yksinkertaista vain pysähtyä sen suojatien eteen, jos joku selvästi (tai vaikka vähemmänkin selvästi) haluaa yli? Jonkunhan sekin täytyy aloittaa. Esimerkiksi Ranskassa toimii oikein hyvin, siellä on kuitenkin aika paljon enemmän ihmisiäkin (toki heillä on omat liikenneongelmansa). Jos aina vaan käytetään tekosyitä siihen miksi ei ITSE pysähdy niin ei voi olettaa että kukaan muukaan pysähtyy. Ja jos kukaan ei pysähdy, suojatiet pitäisi poistaa. Nyt on tilanne, että ehkä 80-90% ei pysähdy Suomessa.
 
viieeras
Ihan oman turvallisuuden vuoksi kannattaa pysähtyä varmistamaan eikä juosta suojatielle, vaikka laki velvoittaakin sen autoilijan sitä tietä antamaan. Miksi siihen pitäisi antaa JOKU MUU syy?

Ja ainakin minulle autokoulussa opetettiin että myös autolla risteyksiä ylittäessä, kannattaa vilkaista sivusuuntiinkin eikä luottaa aukottomasti siihen että kaikki odottaa vuoroaan. Ja onneksi niin teen, koska pari kertaa on joku meinannut punaisia päin kylkeen tulla, juuri siihen kylkeen missä matkustaa minun lapseni omassa turvaistuimessaan... hyrrr.

Autokoulujen laaduissa on kyllä isoja laatueroja, niinkuin keskustelusta huomaa... Minusta aika oleellinen ja alkeellinen opetus on se, että ihmiset on inhimillisiä olentoja, kaikki ei noudata sääntöjä, itse pitää aina noudattaa varovaisuutta vaikka olisikin oikeassa ja toinen väärässä.
Niin autokoulussa ja esimerkiksi lapsia opetettaessa kehotetaan varovaisuuteen, mutta minä puhuinkin liikennesäännöistä. Miksi liikennesäännöissä ei erikseen mainita, että pitää varoa mahdollisia punaisia päin ajajia, mutta suojatien kohdalla kehotetaan varomaan?
 
viieeras
Ihan oman turvallisuuden vuoksi kannattaa pysähtyä varmistamaan eikä juosta suojatielle, vaikka laki velvoittaakin sen autoilijan sitä tietä antamaan. Miksi siihen pitäisi antaa JOKU MUU syy?

Ja ainakin minulle autokoulussa opetettiin että myös autolla risteyksiä ylittäessä, kannattaa vilkaista sivusuuntiinkin eikä luottaa aukottomasti siihen että kaikki odottaa vuoroaan. Ja onneksi niin teen, koska pari kertaa on joku meinannut punaisia päin kylkeen tulla, juuri siihen kylkeen missä matkustaa minun lapseni omassa turvaistuimessaan... hyrrr.

Autokoulujen laaduissa on kyllä isoja laatueroja, niinkuin keskustelusta huomaa... Minusta aika oleellinen ja alkeellinen opetus on se, että ihmiset on inhimillisiä olentoja, kaikki ei noudata sääntöjä, itse pitää aina noudattaa varovaisuutta vaikka olisikin oikeassa ja toinen väärässä.
Niin autokoulussa ja esimerkiksi lapsia opetettaessa kehotetaan varovaisuuteen, mutta minä puhuinkin liikennesäännöistä. Miksi liikennesäännöissä ei erikseen mainita, että liikennevaloissa pitää varoa mahdollisia punaisia päin ajajia, mutta suojatien kohdalla kehotetaan varomaan?
 
....
Niin autokoulussa ja esimerkiksi lapsia opetettaessa kehotetaan varovaisuuteen, mutta minä puhuinkin liikennesäännöistä. Miksi liikennesäännöissä ei erikseen mainita, että liikennevaloissa pitää varoa mahdollisia punaisia päin ajajia, mutta suojatien kohdalla kehotetaan varomaan?
Mistäs minä tiedän, enpä ole niitä sääntöjä laatinut. Eipä ne nyt mitään aukottomia ja autuaaksi tekeviä ne laitkaan aina ole. Liikennesäännöissä kyllä taidetaan kehottaa yleiseen varovaisuuteen.

"Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi."
 
Jaa mää vai
Eräällä nimimerkillä on selvästi paha olo, koska hän purkaa pahaa oloaan nimittelemällä täällä muita idiootiksi ja sanomalla mm. "Sinunlaisesi idiootit pitäisi poistaa".

Ajattelin laittaa tähän hauskasti linkit vaginan hiivasienitulehduksesta ja pms-oireista parannusta lupaaville sivuille, mutta ymmärsin, että tuolla nimimerkillä saattaa olla ymmärrettävä syy voida pahoin (niin itseasiassa taitaa lähes aina olla). Olisi Ikävää pilailla sellaisen ihmisen kustannuksella, joka on hyvä ja ystävällinen, mutta vaan stressaantunut esimerkiksi lapsen sairastelukierteestä tai vaikkapa miehen (tai naisen) väkivallasta. Hyväähän hän vain kommenteillaan kai kuitenkin tarkoitti, mutta ei vaan ehkä osaa tai pysty keskustelemaan juuri nyt. Myönnän myös, että jotkut viestini olivat provokatiivisia. Ehkä olisikin järkevämpää pyytää anteeksi, hyvää minäkin vain tarkoitin.

Ps. Olen oikeastikkin joutunut selvittämään miksi "punainen on punainen" (viittaus aiempaan viestiin). Asiaan voi vastata esimerkiksi fyysikon, filosofin, tai lääkärin näkökulmasta. Oikea vastaus on väitöskirjan kokoinen, eli en edes yritä vastata :)
 
viieeras
Mistäs minä tiedän, enpä ole niitä sääntöjä laatinut. Eipä ne nyt mitään aukottomia ja autuaaksi tekeviä ne laitkaan aina ole. Liikennesäännöissä kyllä taidetaan kehottaa yleiseen varovaisuuteen.

"Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi."
Niin sinä et tiedä. Minä olen tulkinnut sen siten, että myös se jalankulkija on velvollinen odottamaan vuoroaan. Hassua, että pienestä pitäen opetetaan, että ennen suojatien ylitystä pitää varmistua, ettei tule autoja, mutta kun mennään autokouluun, tämä sääntö osoittautuukin ihan päinvastaiseksi.
 
....
Niin sinä et tiedä. Minä olen tulkinnut sen siten, että myös se jalankulkija on velvollinen odottamaan vuoroaan. Hassua, että pienestä pitäen opetetaan, että ennen suojatien ylitystä pitää varmistua, ettei tule autoja, mutta kun mennään autokouluun, tämä sääntö osoittautuukin ihan päinvastaiseksi.
Niin, lapselle opetetaan että pitää varmistua siitä että ei tule autoja tai auto pysähtyy, siksi että meidän maantiet on täynnä _idiootteja_ jotka ei lakia kunnioita vaan voi ajaa lapsen päälle. Laki on asian suhteen kuitenkin täysin selvä; autoilija väistää ja antaa tietä, ei suojatietä ylittävä jalankulkija. Ja tämä pitäisi opettaa myös ihan siellä autokoulussa ja selvästi.

Enpä näe tässä mitään hassua, outoa tai ristiriitaista. Varovaisuuteen kehoittaminen ei kumoa lakia.
 
viieeras
Niin, lapselle opetetaan että pitää varmistua siitä että ei tule autoja tai auto pysähtyy, siksi että meidän maantiet on täynnä _idiootteja_ jotka ei lakia kunnioita vaan voi ajaa lapsen päälle. Laki on asian suhteen kuitenkin täysin selvä; autoilija väistää ja antaa tietä, ei suojatietä ylittävä jalankulkija. Ja tämä pitäisi opettaa myös ihan siellä autokoulussa ja selvästi.

Enpä näe tässä mitään hassua, outoa tai ristiriitaista. Varovaisuuteen kehoittaminen ei kumoa lakia.
Ei tietenkään kumoa. Olen ihan tosissani kuvitellut, että laki on mennyt juuri niin, että myös jalankulkija odottaa vuoroaan, koska niin minulle on pienestä pitäen opetettu. Se on minun tekosyyni. Olen tulkinnut suojatielle astumisen nimenomaan astumisena enkä odottamisena.
 
Jaa mää vai
Vasta kun on tiellä, niin sitten pysähdytään? Mitä sitten, kun ei ehdi pysähtyä?

Ruuhka-aikaan ei pääse tien yli, koska jos astuu tielle, jää alle ja jos seisoo suojatien edessä, kukaan ei pysähdy ja anna tietä. Ongelmallista.
 
viieeras
Alkuperäinen kirjoittaja Jaa mää vai;30594264:
Vasta kun on tiellä, niin sitten pysähdytään? Mitä sitten, kun ei ehdi pysähtyä?

Ruuhka-aikaan ei pääse tien yli, koska jos astuu tielle, jää alle ja jos seisoo suojatien edessä, kukaan ei pysähdy ja anna tietä. Ongelmallista.
Myös ruuhka-aikana liikennevirrassa on pieniä katkoja. Vai miten sinä esimerkiksi ruuhka-aikana pääset kääntymään risteyksessä vasemmallekaan tai risteävältä tieltä päätielle? Ja ruuhkaisimmissa paikoissa taitaa olla valot.

Ja mitä tarkoitat, mitä sitten, kun ei ehdi pysähtyä? Miksi ei ehtisi pysähtyä?
 
viieeras
Alkuperäinen kirjoittaja Jaa mää vai;30594264:
Vasta kun on tiellä, niin sitten pysähdytään? Mitä sitten, kun ei ehdi pysähtyä?

Ruuhka-aikaan ei pääse tien yli, koska jos astuu tielle, jää alle ja jos seisoo suojatien edessä, kukaan ei pysähdy ja anna tietä. Ongelmallista.
Myös ruuhka-aikana liikennevirrassa on pieniä katkoja. Vai miten sinä esimerkiksi ruuhka-aikana pääset kääntymään risteyksessä vasemmallekaan tai risteävältä tieltä päätielle? Ja ruuhkaisimmissa paikoissa taitaa olla valot.

Ja mitä tarkoitat, mitä sitten, kun ei ehdi pysähtyä? Miksi ei ehtisi pysähtyä?
 
eisyytä
No en asu piskanmaalla. Eikä mulla ole muuta syytä, kun se, etten näe sinua. Tulet pimeässä räntäsateessa mustissa vaatteissa, ilman heijastinta yht äkkiä siihen suojatien reunaan. En enää ehdi pysähtyä.
Jos vierellä ajaa toinen auto, olen aina valppaana tekemään vaikka äkkijarrutuksen pysähtyyksenio suojatiellä toiselle kaistalle.
 
Peyote
Ei ehdi pysähtyä= jalankulkija on kävelemässä tiensuuntaisesti ja äkkiarvaamatta kurvaa ylittääkseen tien. Näin kävi kerran, mies piti pientä lasta kädestä ja kurvasi eteeni enkä ehtinyt pysähtyä, mutta eivät hekään onneksi alle ehtineet. Käsimerkkejä näytteli mulle. Olisi pienen lapsen laittanut liikkuvan auton eteen. Aika hurjaa
 
viieeras
Ei ehdi pysähtyä= jalankulkija on kävelemässä tiensuuntaisesti ja äkkiarvaamatta kurvaa ylittääkseen tien. Näin kävi kerran, mies piti pientä lasta kädestä ja kurvasi eteeni enkä ehtinyt pysähtyä, mutta eivät hekään onneksi alle ehtineet. Käsimerkkejä näytteli mulle. Olisi pienen lapsen laittanut liikkuvan auton eteen. Aika hurjaa
Nimenomaan tällaisten tapausten välttämiseksi on minusta ihan hyvä olettaa, että myös jalankulkijalla on velvollisuus odottaa omaa vuoroaan ennen kuin lähtee ylittämään tietä. Eihän sitä voi olettaa, että auto pysäyttää jokaisen suojatien kohdalle, jos joku yhtäkkiä haluaakin sen ylittää.
 
Peyote
Nimenomaan tällaisten tapausten välttämiseksi on minusta ihan hyvä olettaa, että myös jalankulkijalla on velvollisuus odottaa omaa vuoroaan ennen kuin lähtee ylittämään tietä. Eihän sitä voi olettaa, että auto pysäyttää jokaisen suojatien kohdalle, jos joku yhtäkkiä haluaakin sen ylittää.
Niinpä. Äijä varmaan näytteli käsimerkkejä koska oikeastaan pelästyi kun tajusi, että oli työntämässä lasta itsensä ja auton väliin. Vaikka autoilija olis unessa ja väärässä ja ihan paska kuski, niin ei se oikeassaoleminen lapsen henkeä korvaa. Autolla on vaikeampi pysähtyä kuin kävellen.
 
nohh
Ei ehdi pysähtyä= jalankulkija on kävelemässä tiensuuntaisesti ja äkkiarvaamatta kurvaa ylittääkseen tien. Näin kävi kerran, mies piti pientä lasta kädestä ja kurvasi eteeni enkä ehtinyt pysähtyä, mutta eivät hekään onneksi alle ehtineet. Käsimerkkejä näytteli mulle. Olisi pienen lapsen laittanut liikkuvan auton eteen. Aika hurjaa
Jos tarkkoja ollaan, autoilijan pitää hiljentää vauhtia jos silloin kun jalankulkija lähestyy jostain suojatietä = on mahdollisesti sille astumassa. Jotta ehtii ajoneuvonsa pysäyttämään. Näin toimitaan ulkomailla, eikä se ole siellä mikään ongelma. Meillä vaan on Suomessa sellainen liikennekulttuuri, jossa suojateitä ja niiden ympäristöä ei kunnioiteta, vaan juurikin luotetaan siihen että se jalankulkija varoo ennen kuin lähtee tietä ylittämään tai osoittaa siitä jotain merkkejä, kun niin meille kaikille lapsena opetetaan tekemään.

Mutta juuri tuo on yksi niistä syistä, miksi siihen suojatien eteen kannattaa pysähtyä selvästi, ennenkuin lähtee ylittämään... vaikka periaatteessa lain mukaan ei tartte.
 
Peyote
Jos tarkkoja ollaan, autoilijan pitää hiljentää vauhtia jos silloin kun jalankulkija lähestyy jostain suojatietä = on mahdollisesti sille astumassa. Jotta ehtii ajoneuvonsa pysäyttämään. Näin toimitaan ulkomailla, eikä se ole siellä mikään ongelma. Meillä vaan on Suomessa sellainen liikennekulttuuri, jossa suojateitä ja niiden ympäristöä ei kunnioiteta, vaan juurikin luotetaan siihen että se jalankulkija varoo ennen kuin lähtee tietä ylittämään tai osoittaa siitä jotain merkkejä, kun niin meille kaikille lapsena opetetaan tekemään.

Mutta juuri tuo on yksi niistä syistä, miksi siihen suojatien eteen kannattaa pysähtyä selvästi, ennenkuin lähtee ylittämään... vaikka periaatteessa lain mukaan ei tartte.
Öh. Jos on neljänkympin rajoitus ja katu on täynnä suojateitä ja jalankulkijoita, kuinka hiljaa pitäisi oikein körötellä? :D
 
aato
Alkuperäinen kirjoittaja Jaa mää vai;30593920:
Pitäisikö suojatiet poistaa?
Kyllä ehkä - sellaisista paikoista joissa ei ole liikennevaloja ja joissa on enemmän kuin yksi kaista samaan suuntaan. Turhan usein saa uutisista lukea, että joku jäi taas auton alle kun toinen auto pysähtyi ja viereistä kaistaa ajava ei. Teknisiä ratkaisuja voisi myös miettiä. Kuten sellainen, että kun auto on pysähtyneenä suojatien eteen (tai kun suojatiellä on jalankulkija), viereiselle kaistalle nousee metrinen metallitolppa keskelle ajorataa ja se estää ajamisen.


"Suojatie ei ollut nimensä veroinen maanantai-iltana Vantaan Tammistossa.

Poliisin mukaan 14-vuotias tyttö oli ikätoverinsa kanssa ylittämässä kaksikaistaista tietä suojatien kohdalla. Oikeaa kaistaa ajanut auto pysähtyi, kuten pitääkin, ja tytöt lähtivät ylittämään tietä.

Valitettavasti vasenta kaistaa käyttänyt tilataksi laiminlöi kuvatussa tilanteessa pysähtymään velvoittavaa suojatiesääntöä ja ajoi toista tyttöä päin.

Tyttö törmäsi taksin keulaan ja lensi konepellin kautta silminnäkijän mukaan noin 10 metrin matkan. Hurjannäköisestä tilanteesta huolimatta tyttö selvisi poliisin mukaan ruhjeilla ja lievillä vammoilla. Hän valitti voimakasta kipua lonkassaan ja hänet toimitettiin ambulanssilla saamaan hoitoa vammoihinsa.

Taksikuskia epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Suojatiesäännön rikkomisesta johtuvat vastaavat onnettomuudet ovat poliisin mukaan valitettavan yleisiä.

Juttua täydennetty ja korjattu 6.1. kello 13.40: Poliisi täsmensi myöhemmin tiedotteessaan, että kyseessä oli 14- ei 15-vuotias tyttö."

Tärkeä liikennesääntö unohtui taas: 14-vuotias tyttö jäi tilataksin alle suojatiellä
 

Yhteistyössä