Mikä siinä on niin vaikea päiväkodilla ymmärtää, että lapsi ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnollisiin juttuihin?!

uskonnonopettaja
Meidän ekaluokkalaisen uskonnontunneilla on ainakin käsitelty lähinnä sellaisia asioita kuin ystävyys, toisen huomioiminen, kiitos ja anteeksi-sanat yms. Mielestäni erittäin hyödyllisiä asioita käsitellä. Lisäksi on ollut tunti jossa on käsitelty sitä mikä on kirkko ja mitä siellä tapahtuu. Mielestäni myös hyvä tietää koska kirkkoja nyt Suomessa löytyy jokaisesta pitäjästä. Toissaviikolla lähtivät adventtikirkkoon koulusta, poika oli tohkeissaan asiasta koska ei ole koskaan ollut evlut kirkossa. (me siis ei kuuluta kirkkoon). Oli tykänny reissusta kovasti. MItä hänen uskonnonkirjaa selasin niin aika neutraalia tekstiä siinä oli. Juurikin painottui enemmän etiikkaan kuin uskonnon harjoittamiseen mielestäni.
Näin juuri. ei siellä uskontotunnilla mitään kauheuksia opeteta vaan etiikkaa, uskonnontuntemusta ja tunnistamista sekä uskontoja. Ei rukoilla eikä pidetä mitään käännytyskoulua. Hienoa kuulla, että teillä on opetuksesta positiivisia kokemuksia.
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_
"vieras"
[QUOTE="poikia3";25189741]Kuinka moni teistä ap:n kanssa eri mieltä olleista, olisi valmis laittamaan lapsensa tunnustukselliseen Islamin uskoiseen vaikkapa pyhiinvaellus-polkuun? Ja jos ette, niin miksi ette? Eihän nyt yksi polku lapsianne mitenkään vahingoita? Sehän on vain satua ja kiva retki? Sääli lasta, kun ei saa osallistua ja kaikki muut saavat!

Mun mielestäni oleellista tässä asiassa on tunnustuksellisuus! Monet ateistit sallivat lapsensa tutustua kristilliseen kulttuuriin ja uskontoon kunhan toiminta ei ole tunnustuksellista. Tunnustuksellista ei esim. ole tutustuminen kirkkoon, sen sijaan hartaushetki on sitä. Enkelin askarteleminen ei ole tunnustuksellista - mutta jouluhartaus on.[/QUOTE]

No kyllä mun puolesta lapsi voisi sinne mennä,mitä pahaa siinä olisi? En mäkään käsitä miten se voisi vahingoittaa. Vaikka lapsi sattuisikin vahingossa lausumaan pari muslimien lorua,niin ei se käännytä häntä islamiin eikä tee hänestä muslimia.
 
"vieras"
Tää keskustelu on menny jo ihan sairaaks. Mä totean vain että en henkilökohtaisesti jaksaisi miettiä tuollaista asiaa,koska mikä on tapahtunut niin se on tapahtunut. En myöskään usko,että ihmisen kyky kyseenalaistaa asioita aikuisena vauroituu siitä jos hän lapsena saa vaikutteita muusta kuin omasta uskonnostaan. Jokainen tekee omat henkilökohtaiset päätöksensä ja loppupeleissä voimme vain esittää toivomuksen omien lastemme kohdalla. Loppu on kiinni heistä itsestään.

Jos vuosikausia uskonnollisen painostuksen alla olevat ihmiset kykenevät halutessaan näkemään epäkohdat ja ajattelemaan omilla aivoillaan,niin miksi ei kykenisi myös sellainen ihminen jonka ainoa kosketus kristinuskoon on ollut joku päiväkodin leikkitapahtuma tai vaikka peruskoulun uskontotunnit? En tiedä ketään joka olisi näiden juttujen takia hurahtanut uskoon tai kadottanut kykynsä tarkastella asioita kriittisesti.

Sen sijaan uskon,että asioiden jatkuva kieltäminen ja erikoisjärjestelyjen vaatiminen tekevät asioista suurempia kuin ne oikeasti ovatkaan. Yleensä kiinnostus lisääntyy sitä mukaa,kun vanhemman ote tiukkenee. Lähinnä kuulostaa siltä että uskonnoista halutaan tehdä joku peikko tai mörkö,jota tulee aina kavahtaa eikä sitä voi välinpitämättömästi ohittaa. (Tuolla ohittamisella tarkoitan sitä,että vaikka jossain kuulisikin vaikka raamatun kappaleen tai kaksikin,niin sen voisi laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos,miettimättä sen enempää että sorretaanko tässä nyt ihmisoikeuksia vai ei).

Ei mua hetkauta vaikka minareetista kailotetaan jotain mölötystä mitä en edes ymmärrä,en koe tulleeni henkisesti raiskatuksi enkä pelkää klitorikseni joutuvan silvotuksi ;) Mun puolesta olkoon menemättä kuka minnekin ja sehän on ihan helppo homma jos ne järjestelyt voi tehdä huomaamattomasti ja mukavasti,ne menee jotka menee ja ne jotka jää,tekee sit jotain muuta ilman sen kummempia hössötyksiä. Mutta sitä en ymmärrä,että joku vanhempi paasaa kotona että sinähän ET mihinkään jeesusjuttuihin MENE!!! ja tärisee hysteerisenä päiväkodin tuulikaapissa kun kuulee että lapsi on vahingossa kuullut pätkän jouluevankeliumia.

Vielä lopuksi.. joku tuolla sanoi,että ei halua lapsensa tietävän mitään kristinuskon raadollisuudesta ja karuudesta,koska ei sano suoraan sitäkään että elukat teurastetaan ruuaksi ym. Jäin ihmettelemään että miksi juuri uskonto on se asia,missä pitää lätkäistä heti pöytään ne kaikki karuimmat ja raaimmat yksityiskohdat,kun ei muistakaan asioista tarvitse? Lapselle pitäisi heti kertoa että jeesus roikkui verisenä ristillä ja että jumala yritti hukuttaa koko ihmisväestön,mutta sitä ei tartte sanoa että eläimet tapetaan sähköshokilla ja laitetaan lihakoukkuun roikkumaan että me saadaan pötyä pöytään? Mikä logiikka toi on?
 
  • Tykkää
Reactions: fifiia
"vieras"
Näin juuri. ei siellä uskontotunnilla mitään kauheuksia opeteta vaan etiikkaa, uskonnontuntemusta ja tunnistamista sekä uskontoja. Ei rukoilla eikä pidetä mitään käännytyskoulua. Hienoa kuulla, että teillä on opetuksesta positiivisia kokemuksia.
Joo,ja meillä ainakin käytiin läpi kaikki mahdolliset uskonnot,kristinusko oli vaan yks osa-alue.
 
"huoh"
[QUOTE="Savosta";25195119]
En ollut rukoillut tai ollut kiinnostunut uskonnosta ennen ekaa luokkaa, mutta koulun aloitettuani tulin todellakin aivopestyksi. Aloitin iltarukouksetkin kotona... Sitten kun kasvoin vähän, joskus 11-vuotiaana aloin ajattelemaan itse ja tajusin mitä höpöhöpöä uskonnot ovat. Kaikki uskonnollisiin hetkiin pakko-osallistumiset oli sen jälkeen musta ärsyttävää ajantuhlausta ja kaikki rukoushetketkin tuijottelin seiniä ajatellen miten jotkut voi olla niin typeriä että uskoo tuollaista satuilua. Sanomattakin varmaan selvää, että erosin kirkosta kun tulin täysi-ikäiseksi :)![/QUOTE]

Eli se meni ohi kun tuli ikää lisää. Mitään korjaamatonta vahinkoa ei tapahtunut. Tätä juuri ajan takaa. Huolimatta tuosta kertomastasi normaaleihin nykykouluihin verrattuna kiihkouskovaisesta opetuksesta, osasit jo 11-vuotiaana kyseenalaistaa koko homman. Ovatko omat lapsesi jotenkin jälkeenjääneitä, kun et usko että he toimisivat samoin?
 
"onnellinen"
tiiättekö että lapset pph luona lukevat sarjakuvaraamattua päivittäin. Lapset tykkäävät siitä oli sit muslimi tai hindu tai ateisti. Hoitaja samalla siunaa lapsiaan,pyytää enkeleitä varjeleman pienen askeleen.
 
"vieras"
Hyva kysymys.
Jos ma matkani paatyttya uskovana huomaan olleeni vaarassa ja Jumalaa ei olekaa,niin mita ma menetan? en mitaan
Jos ma matkani paatyttya ei uskovana ,huomaan etta Jumala tusiaankin oli olemassa enka varayttanyt evakaa matkani varrella hakeakseni uskoa Haneen, niin mita silloin menetan? Kaikki, iankaikkisen elaman ja vapauden helvetista.
Mielestani on aika typeraa olla edes etsimatta uskoa.
Eli pitää teeskennellä uskovansa varmuuden vuoksi, ei siksi että todella uskoisi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;25195059:
Voisiko joku selventää mulle tota aivopesujuttua? En tajua miten varsinkaan ateistit voivat pelätä, että päiväkodin tai koulun uskonnolliset tapahtumat vaikuttavat lapseen niin hurjasti. Lähes kaikki on varmaan itse lapsena käyneet läpi ne samat asiat, silloin todennäköisesti vielä paljon "uskonnollisempana" versiona. Tuliko teistä sen takia uskovaisia? Kävikö joku läheltä piti -tilanne? :D
Olin pienenä seurakunnan nappulakerhossa ja koulussa uskontotunnilla. Kirjoitinkin reaalista ällän historiasta ja uskonnosta. Vasta armeijassa näin valon ja käännyin ateistiksi. Sittemmin olen kitkenyt mielestäni automaattisia uskonnollisia reagointitapoja (esimerkiksi kun kuulen jutun lähetyssaarnaajasta ja alkuasukkaista, oletan automaattisesti, että lähetti on hyvis ja alkuasukkaat pahiksia) ja olen sitä mieltä, että savotta olisi oleellisesti helpompi, ellei minuun olisi lapsena iskostettu kristillisiä ajattelutapoja. Kristillinen valtakulttuuri on kuin jähmeästi vierivä virta, jonka voiman tajuaa vasta kun yrittää uida yläjuoksulle päin. Hellarit ja muut porhaltavat perämoottorilla alavirtaan ja vähättelevät virran voimaa; heille sitä ei ole ollenkaan. Mutta me ateistit haluaisimme, ettei lastemme mieleen istutettaisi noita kristillisiä rakennuspalikoita, joiden poistaminen myöhemmin omasta tahdosta on sitten niin hirvittävän vaikeaa.

On kaunis ajatus opettaa lapsille vain yleistä uskontotietoutta ja antaa heidän itsensä sitten vanhempina päättää, mitä uskontoa alkavat harjoittaa, jos mitään. Uskikset kuitenkin tietävät, että tehokkaampaa on iskostaa herkkään lapsen mieleen kristillisiä perusajatuksia tosina, koska sen ansiosta hän myöhemmin ei tule kritisoineeksi kristinuskoa siinä missä muita uskontoja. Hän "tietää" että Jeesus kuoli meidän syntiemme tähden jne. koska niin hänelle on opetettu pienestä pitäen. Niinpä jos päiväkotitäti on itse uskovainen, niin hän voi herkästi ohittaa vanhempien tahdon tässä asiassa; toimiihan hän omasta mielestään lasten parhaaksi. Asiaan vaikuttaa sekin, että päivähoitolaki velvoittaa tukemaan lapsen uskonnollista kasvatusta. Se helposti unohtuu, että tukemisessa on kunnioitettava lapsen vanhempien vakaumusta. Onhan se hankalaakin erottaa lapsia pienryhmiksi vakaumuksen perusteella, joten eiköhän kutsuta seurakunnasta joku opettamaan koko ryhmälle jotain ei-tunnustuksellista ja pidetä hoitajien kesken viimein se kehittämispalaveri, jota ollaan jo niin useaan otteeseen lykätty.
 
Khimaira
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo;25201818 olen sitä mieltä:
Mä olin erittäin pettynyt kun sain kuulla/ ymmäsrin ettei joulu olekaan Jeesuksen syntymäjuhla ja ettei koko Jeesusta edes ole olemassa ollutkaan. Tuli sellainen olo että miksi ihmeessä lapselle on pitänyt syöttää sellaista soopaa ja miksi lapsi on pitänyt pitää valheessa, kuten esim. juuri joulupukki- sadulla.

Oli nähty ihan vaivaa pukki- sadun kanssa, muistan kun en meinannut millään uskoa että pukki on käynyt, niin ulos oli oikein vedetty reen jäljet suksilla joita mulle sitten esiteltiin. Joululahjatoiveet piti laittaa aitan hirren väliin, jotka sitten pukki toteutti jos oli oikein kiltti. No mä en ollut, en saanut koskaan toivomiani asioita. Jäin vaan miettimään että mitä se kiltteys on..Sitä että on aikuisille mieliksi, eikä ole omaa tahtoa?
 
"Tanu"
These are really prttey. I did not know that about gray being an underpainting for white. Thank you! I feel the same way or at least i want to get my painting photographed as soon as i finish it. Sometimes i make little changes. Today it was gloomy and cloudy so i couldnt get a good picture. But i put it on anyway. i can not do water colors at all. Very nice. You have a real talent.
 
okei ja sit
Joulu ei ole kaikille uskonnollinen juhla. Kuten se ei alunperinkään ole ollut, ennenkuin kristityt sen omi itselleen. Polku oli ihan pelkästään ollut jeesuksen syntymätarina ja siis pelkästään uskonnollinen juttu.
Kai sä olet kieltänyt tontut ja joulupukit sun muut höpötarinat lapseltas yhtä itsepäisesti koska muuten mä en ymmärrä sun logiikkaas. Se on ahdasmielisempi kuin yhdenkään uskovan, sori. Sääliks käy lasta :( Fanaattinen ateisti ei oo sen parempi kuin fanaattinen muslimiterroristi :( Vielä sä joudut niittämään sitä mitä kylvät, lapsesi kautta valitettavasti.
 
niin ja sitten
[QUOTE="vieras";25195300]Totta kai vanhempien toivomusta pitää kunnioittaa. Lapsi ei vahingoitu, vaikka jättää uskonnolliset tilaisuudet väliin. Ei osallistumisestakaan vahingoitu, mutta toden totta ja onneksi meillä on Suomessa uskonnonvapaus ja vapaus olla uskomatta, joten tätä oikeutta pitää kunnioittaa.

[/QUOTE]

Ateistien lapsilla ei ole vapautta uskoa kuten ap sanoi, hän haluaa että hänen lapsensa päättää uskomisestaan vanhempana. On se niin väärin ettei lapsi saisi uskoa mihinkään. Minusta se on henkistä ryöstöä!
 
"Silakka"
Olet siis rajannut tämän " jos pelkänstään uskonnollista"-asian tarhalle, hyvä. Mutta oletko yksilöinyt, kuten edelläkin mainittiin - onko enkelien tmv. askartelu uskonnollisuutta, entäpä joulujutut - nehän kuitenkin liittyvät jouluun joka taas liittyy Jeesukseen. Entäpä pääsiäisenä, symbolistisia askarteluja on vaikka ja kuinka, tai juhannus. Pitäisi varmaan olla selkeämmin rajattuna päiväkotihenkilöstölle tuo "uskonnollinen", sillä kuten tässäkin on huomattu, on ihmisillä erilainen suhtautuminen siihen, mikä on uskonnollisuutta.
 
Helppohan se on kritisoida aina sitä kasvatustapaa, jonka on sattunut saamaan. Ei täysi evoluutioteoriameininkikään ole välttämättä lapselle mikään helppo juttu.

Mites muuten, voinkos minä ilmoittaa lapset koulussa et:seen, he kun eivät kumpikaan kuulu kirkkoon? Minä kuulun. Pitääkö siihen olla molempien huoltajien lupa. Entä jos itse eroan kirkosta, silloinhan niiden on pakko voida mennä et:seen, jos kukaan millään lailla asiaan osallisista ei kuulu kirkkoon?
 
Nyt oli kyllä ihan pakko tulla kommentoimaan tähän.

Sinä siis olet ateisti. Aiotko kasvattaa lapsesi sen mukaisesti? Pimittää häneltä kaikki uskonnolliset asiat? Haluatko että hän kuulee sanan "jeesus" ensimmäisen kerran elämässään yläasteella? Entä, miten hänen tulevalla työpaikallaan reakoidaan, kun hän ei tiedä mikä on raamattu?

Aiotko tosiaan sulkea kaikki nämä asiat pois lapseltasi, vain sen vuoksi että SINÄ olet ateisti? Ymmärrän sen ettette elä kotona uskonnollisesti, mutta miksi ihmeessä lapsi ei voi koulussa/päiväkodissa olla kuten muutkin, oppia samoja asioita? Ei uskonnollisia asioita opeteta sen takia että lapset tulisivat uskoon ja alkaisivat palvoa jeesusta tai jumalaa. Uskonnolliset asiat, liittyvät myös tietämykseen. Mikäli et anna lapsesi opiskella ja osallistua uskonnollisiin asioihin, miten hän voi koskaan tietää mitä ovat jehovat, muslimit, tai ortodoksit?

Mitä jos lapsesi ei haluakkaan kasvaessaan olla ateisti? Jos hän haluaa rippikouluun, ja kirkkohäät? Aiotko evätä häneltä rippikoulun, vaikka hän itse sitä haluaisikin? Entä, jätätkö menemättä lapsesi häihin, jos ne vietetään kirkossa?

Tässä sinulle asioita pohdittavaksi. Miksi et vain antaisi lapsen olla päiväkodissa ja koulussa kuten muutkin, ja sen mukaisesti itse valita oman tiensä, ja sen missä viihtyy ja miten? Täytyykö lapsi alunalkujaan opettaa siihen ettei ole jumalaa, ja että kaikki kirkollinen on ihan höpöhöpöä?
 
Nyt oli kyllä ihan pakko tulla kommentoimaan tähän.

Sinä siis olet ateisti. Aiotko kasvattaa lapsesi sen mukaisesti? Pimittää häneltä kaikki uskonnolliset asiat? Haluatko että hän kuulee sanan "jeesus" ensimmäisen kerran elämässään yläasteella? Entä, miten hänen tulevalla työpaikallaan reakoidaan, kun hän ei tiedä mikä on raamattu?

Aiotko tosiaan sulkea kaikki nämä asiat pois lapseltasi, vain sen vuoksi että SINÄ olet ateisti? Ymmärrän sen ettette elä kotona uskonnollisesti, mutta miksi ihmeessä lapsi ei voi koulussa/päiväkodissa olla kuten muutkin, oppia samoja asioita? Ei uskonnollisia asioita opeteta sen takia että lapset tulisivat uskoon ja alkaisivat palvoa jeesusta tai jumalaa. Uskonnolliset asiat, liittyvät myös tietämykseen. Mikäli et anna lapsesi opiskella ja osallistua uskonnollisiin asioihin, miten hän voi koskaan tietää mitä ovat jehovat, muslimit, tai ortodoksit?

Mitä jos lapsesi ei haluakkaan kasvaessaan olla ateisti? Jos hän haluaa rippikouluun, ja kirkkohäät? Aiotko evätä häneltä rippikoulun, vaikka hän itse sitä haluaisikin? Entä, jätätkö menemättä lapsesi häihin, jos ne vietetään kirkossa?

Tässä sinulle asioita pohdittavaksi. Miksi et vain antaisi lapsen olla päiväkodissa ja koulussa kuten muutkin, ja sen mukaisesti itse valita oman tiensä, ja sen missä viihtyy ja miten? Täytyykö lapsi alunalkujaan opettaa siihen ettei ole jumalaa, ja että kaikki kirkollinen on ihan höpöhöpöä?
Elämänkatsomustieto opettaa nuo aivan hyvin. Sen sijaan onko oikein että lapsi ei käy uskonnon tai et:n opetuksessa oman uskontonsa vuoksi ja uskonnon osalta on kotiopetuksessa?
 
Näin juuri. ei siellä uskontotunnilla mitään kauheuksia opeteta vaan etiikkaa, uskonnontuntemusta ja tunnistamista sekä uskontoja. Ei rukoilla eikä pidetä mitään käännytyskoulua. Hienoa kuulla, että teillä on opetuksesta positiivisia kokemuksia.
Eikö sitten riittäisi kaikille yhteinen elämänkatsomustiedon opetus? Miksi käyttää resursseja erilliseen tunnuksettomaan uskonnonopetukseen ja jakaa oppilaat erilleen uskonnon vuoksi. Esimerkiksi luterilaiset ja ortodoksitkin ovat erillään, miksi näin?
 
Nyt oli kyllä ihan pakko tulla kommentoimaan tähän.

Sinä siis olet ateisti. Aiotko kasvattaa lapsesi sen mukaisesti? Pimittää häneltä kaikki uskonnolliset asiat? Haluatko että hän kuulee sanan "jeesus" ensimmäisen kerran elämässään yläasteella? Entä, miten hänen tulevalla työpaikallaan reakoidaan, kun hän ei tiedä mikä on raamattu?

Aiotko tosiaan sulkea kaikki nämä asiat pois lapseltasi, vain sen vuoksi että SINÄ olet ateisti? Ymmärrän sen ettette elä kotona uskonnollisesti, mutta miksi ihmeessä lapsi ei voi koulussa/päiväkodissa olla kuten muutkin, oppia samoja asioita? Ei uskonnollisia asioita opeteta sen takia että lapset tulisivat uskoon ja alkaisivat palvoa jeesusta tai jumalaa. Uskonnolliset asiat, liittyvät myös tietämykseen. Mikäli et anna lapsesi opiskella ja osallistua uskonnollisiin asioihin, miten hän voi koskaan tietää mitä ovat jehovat, muslimit, tai ortodoksit?

Mitä jos lapsesi ei haluakkaan kasvaessaan olla ateisti? Jos hän haluaa rippikouluun, ja kirkkohäät? Aiotko evätä häneltä rippikoulun, vaikka hän itse sitä haluaisikin? Entä, jätätkö menemättä lapsesi häihin, jos ne vietetään kirkossa?

Tässä sinulle asioita pohdittavaksi. Miksi et vain antaisi lapsen olla päiväkodissa ja koulussa kuten muutkin, ja sen mukaisesti itse valita oman tiensä, ja sen missä viihtyy ja miten? Täytyykö lapsi alunalkujaan opettaa siihen ettei ole jumalaa, ja että kaikki kirkollinen on ihan höpöhöpöä?
Kaikki nuo voi tehdä myöhemminkin, ainoa asia minkä voi evätä on valinnanvapaus, ja sehän lähtee lapsikasteessa.
 
Jesiika
Pupuna kirjoitti:Oi, ihaana, loma! Me4 itse olen kytte4illyt Intian matkaa (Goalle pe4e4sis aika edullisesti) mutta ei oo toistaseks matkaseuraa. :( Toivottavasti juuri avoitunut (siis ei toi taida olla oikee sana mutta avoliittoon ryhtynytte4 tarkotan :D) kaverini le4htis edes ens vuoden puolella, ymme4rre4n ettei heti muuttopuuhien keskelte4 ve4ltte4me4tte4 jaksa/oo rahaa. No, me4 le4htisin vaikka misse4 tilanteessa mut oonki te4llanen he4te4housu. Mun oma poikayste4ve4 ei takuulla pe4e4se sohvalta ylf6s, se ei vaan niin tykke4e4 matkailusta. Ja se valittaa ku just oltiin Euroopan reilille4 (no on kese4-heine4kuusta jo kauan mun mieleste4!) ettei heti jaksa. Me4 jaksaisin :DKommentoin aika harvoin sun blogiin ja ylipe4e4nse4 kaikkiin blogeihin joita kytte4ilen, mutta sanon nyt ette4 sun blogisi on ollut yksi suosikeistani jo en edes tiede4 montako vuotta. 3? Ja oma tyylini on sellanen rokki/fiftari/gootillinen eli ei kylle4 samanlainen kun sun ollenkaan, mutta silti aina palaan ihastelemaan tyylie4si ja lukemaan kuulumisiasi. Pite4ke4e4 oikein hauska matka! :)
 
Jang
Receiving a mention in the NYT is a great way to get your name out there -- but more iopnrtamtly, the superb quality of the writing you do every week on LOST. It is a very well developed show, and it has received its best critic and "advocate" in the person of Nikki Stafford!!
 
uskomaton
[QUOTE="madame";25182286]mikä ihme sua vaivaa? luuletko että lapsesi menee pilalle tuollaisesta?? ite en oo uskiovainen mutta aina ovat saaneet osallistua.Ja lasten ollessa pieniä kävin jopa seurakunnan kerhossa, joo oli siellä vähän jeesusjuttua,mutta jos oli vaikka joku kertomus niin yleensä siinä oli hyvä opetus tarinan lomassa.

Mä en voi käsittää näitä uskonnon kiihkoilioita en puolesta enkä vastaan. mites sit hei jos sun lapsesi sanoo sulle muutaman vuoden päästä että äiti minä uskon jumalaan ja haluan kuulla hänestä,mitä sitten teet? kiellätkö lastasi uskomasta? eikö sekin ole väärin?

Ja oletko antanut lapsesi uskoa joulupukkiin? jos olet miksi? häntäkään ei ole olemassa.[/QUOTE]

Meillä ei ole lapsille opetettu joulupukkia, ei jeesusta, ei muhamedia eikä mitään muutakaan niistä tuhansista uskoista mitä maailmalta löytyy. Meillä moraaliarvot opetataan ilman satuja, varsinkin ilman satuja joita jotkut ihmiset uskovat todeksi kun tästä todellisuudesta löytyy aivan hyvin esimerkkejä.

Minut kasvatettiin herran pelkoon ja kirjaimelliseen helvettiin uskoen, ja sellasta hyväksikäyttöä mä en voi hyväksyä 2000 luvun teknologisesti kehittyneessä maassa.
Ystäväpiiriini kuuluu kyllä monien uskontokuntien edustajia, rakkaita minulle vaikka uskoisivatkin satuolentoihin, aivan kuten lapsenikin jos sellaiseen päätyvät.
 
ateistiperheestä
Mun mielestä on aika hauskaa tämä aikuisten ihmisten jeesustelu siitä, saadaanko me ateistit juhlia samoja juhlia kuin kristityt, pitäisikö meidän saada pyhälisiä jne. :D
Sama kun mietittäisiin saako työttömät juhlia vappua tai ketkä saa syödä Runebergin torttua. Mun mielestäni nämä juhlapäivät on kulttuurisidonnaisia, ne kuuluu suomalaiseen kulttuuriin.

Meille joulu on perheen ja läheisten juhlaa, valoa ja tunnelmaa pimeään talveen. Pääsiäinen on kevään ja lasten juhlaa koristeineen, rairuohoineen, tipuineen ja suklaamunineen. Ja kyllä niitä oikeus on viettää meilläkin ihan omalla tavallamme.
Jos pyhälisät evättäisiin kristinuskoon kuulumattomilta, niin äkkiäkös sinne kirkkoon liittyisi kaikki vuorotyön tekijät ihan vaan taloudellisista syistä -sekö sitten olisi teidän kristittyjen mielestä hyvä juttu? Eikö olisi teillekin parempi, että siihen uskontoonne kuuluu ihmisiä jotka sitä uskoa myös tunnustaa ja ehkä myös jotain sen eteen tekee ja vie niitä asioita eteenpäin?

Päiväkodissa meillä on ollut periaate, että lapset eivät osallistu uskonnollisiin tapahtumiin, sen enempää niitä ei ole eritelty mutta itse käsitän näiksi kirkkoonmenot ja rukoiluhommat, itse opetustahan ei pitäisi ollakaan. Seurakunnan järjestämiä tapahtumia en erikseen ole kieltänyt, olettaen ettei ne uskontoa aina välttämättä sisälläkkään. Tuollaiseen ap:n kertomaan joulupolkuun lapsi olisi voinut ehkä mennäkin. Kotona ollaan puhuttu uskonnosta vähän kuin satuna, joihin toiset uskoo enemmän ja toiset vähemmän. Lasten kasvaessa ymmärtävät asiat sitten paremmin, mutta päiväkoti-ikäisenä menköön vielä sadusta. Koulussa lapset osallistuu ET-opetukseen, näin ollen kaikesta uskonnollisesta jää pois ja tästä on kyllä opettaja huolehtinut todella kiitettävästi.

Suvivirren kieltäminen on kyllä minunkin mielestäni jo liian pitkälle menty, ei sitä jeesusta ja vapahtajaa kuitenkaan tarvitse lapsilta salata niin etteivät saisi koko aiheesta kuulla mitään..
 
moderniäiti
Että mua sitten ärsyttää ihmiset jotka nostaa itsensä muiden yläpuolelle. Itse en harjoita uskontoja mutta lapsena kävin päiväkodin jutuissa ja koulussa uskonnon tunneilla eikä se ole pilannut mun elämää. Jehovat ja kaikki muut himouskovaiset tai uskottomat ovat aina olleet ylimielisiä ja niitä täydellisiä. koulussakin tunneilla puhuttiin kaikista uskonnoista eikä vain yhdestä. Minusta on pikkusieluista jos ei osaa kuunnella muiden tarjoamia tarinoita eikä olla avoin kaikille asioille. Ajattele se niin että lapsi saa yleissivistystä eikä eri uskonnot tule hänelle yllätyksenä kun on isompi. Ja jos sinulla ei ole mitään tärkeämpää kun vaahdota johtajalle siitä ettet ole uskossa niin hanki harrastus. VOI JEESUS KRISTUS PERKELE
 

Yhteistyössä