Miksi annatte lapsille 3 nimeä??

  • Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Jos on monia nimiä jotka välttämättä haluaa antaa niin miksei.
Meillä on minulla sekä kaikilla lapsilla(myös masu-asukilla sitten) vaan yksi nimi, miehellä kaksi. On mun mielestä kiva näin, mut en tosiaan tunne ketään muuta jolla olisi vain yksi nimi.
On helppoa kun ei tarvii koskaan erikseen selvittää mikä on kutsumanimi, ja kun meidän lapsilla on selkeät mutta myös kansainvälisesti selkeät nimet valittu niin se yksi riittää:)
 
??
Kannattaisi miettiä ihan käytännön asioita myös. Mahtuuko koko nimistö samalle viivalle kun esimerkiksi täytetään virallisia papereita kuten hakupapereita, todistuksia sun muita. Itselläni on pitkä etunimi ja sukunimi kanssa ja jo niiden kanssa ollut ongelmia kun on täytellyt kelan lappuja tai ihan tavallisia lehtitilauskaavakkeita.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Esikon nimi on Jessica Sara Aurora ja siihen vielä mun lyhyt sukunimi perään,niin ei tuo niin pitkältä kuulosta.
Tälle kakkosellekin tulee tietty kolme nimeä =)
Kauniit nimet Sara ja Aurora pilattu Jessicalla.
 
Kun lapsellemme nimeä mietittiin, olimme suhteellisen köyhiä opiskelijoita. Ajattelimme, että vaikka köyhiä olemme, niin nimissä ei säästellä vaan annetaan koko rahalla. Kolme nimeä ja ei mitenkään tavattoman pitkiä. Kaksi kaksitavuista ja viimeinen on kolmetavuinen. Sukunimi on myös kolmetavuinen ja 8-kirjaiminen. Ei mahdoton yhtälö. Enemmän ihmettelen niitä nimikummallisuuksia, missä kai tavoitellaan sitä, ettei toisilla ole samaa nimeä, mutta siinäkään ei nykyään voi onnistua, koska niin moni etsii niitä uniikkeja. Mielestäni nimessä on myös tärkeää se, että sen saa lausuttua helposti ja komennuksen tai kiellon yhteydessä ei viitsisi lausua nimeä puolta tuntia.

No, minä olisin antanut vain kaksi nimeä, koska meidän suvussa niin on ollut tapana, mutta taivuin miehen tahtoon tässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin kun mulla on ulkomaalainen ukko, eikä hänen maassaan ole tapana antaa kolmea nimeä eikä Suomessakaan perinteisesti anneta kuin kaksi, niin emme anna mekään. En näe mitään järkevää syytä sille miksi tämä nimimuoti on mennyt sellaiseksi, että kolme nimeä olisi oltava. Sillä muotia se on -eikä paljon muuta.
Mullakin on ulkomaalainen ukko, jonka kotimaassa suurimmalla osalla on vain yksi etunimi, mutta silti meidän lapsilla on kolme etunimeä. Mitä se siipan ulkomaalaisuus tähän asiaan vaikuttaa, mä oon suomalainen ja asumme Suomessa :D

Mitä tuohon perinteeseen tulee, niin näen töissä joka päivä wanhojen ihmisten tietoja, 1900-luvun alusta asti, ja todella monella on kolme etunimeä. Ovatpa vielä näitä merkitysnimiä (Lahja Oma Toivottu, Uljas Urho Usko) tai vierasperäisiä nimiä suomalaisen sukunimen kera (Blondina esimerkiksi :) ) joita tällä palstallakin kovasti kammoksutaan ja pidetään nykyajan muotijuttuna :whistle:
 
syd
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Koska nimet on kauniita =) Ja jos ne on oikeen pitkiä, niin sehän on jo pieni runo :D
Näin minäkin ajattelen. :) Äidilläni on kolme nimeä ja olen aina ajatelut, että omat lapseni saavat myös kolme nimeö. NImet vain ovat kauniita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja piita-75:
samoin voisi kysyä, miksi joku antaa lapselleen vain yhden nimen, tai miksi antaa lapselle 2 nimeä?

No, meillä on esikolla 3 etunimeä ja kuopuksella 2 etunimeä. Ihan sen perusteella nimet valittiin, mitkä tuntui hyviltä. Saahan aikuinenkin vaihdettua vaikka kaikki etunimensä jos siltä joskus tuntuu.
Tätä on hyvä peesailla. Kuka sitä on sanomaan, mikä on juuri se oikea määrä nimiä lapselle. Meillä esikoisella kaksi nimeä ja seuraavilla kolme, ihan sen takia että juuri ne nimet oli meidän mielestä hyvät. :)
 
Rakkaalla lapsella on monta nimeä :D
Ei vaan...kaksi on kuulostanu niin tökerölle jotenkin, että on ollut pakko laittaa sellainen "välinimi" :D ja sitten on rimmannut :heart:
Kaikilla neljällä on kolme nimeä meillä...
 
Turkilmas
Meillä on esikoisella kaksi nimeä, johon toiseen nimeen on sisällytetty isänsä nimi. Kuopuksen nimen kanssa oli sitten ongelmia. Etunimi on pitkähkö ja toka nimi lyhyt. Sen lyhyen kaveriksi piti saada toinen lyhyt jotta päästiin tasapainoon :). Ja kolmas nimi oli samalla suvussa kulkeva, eli molemmilla pojilla on nyt samalla tavalla perinteitä nimessään.
 

Yhteistyössä