Miksi avaatte yleisen WC:n oven juuri pesemällänne kädellä?

"sisko"
Oletteko ajatellut mitä vahinkoa käsidesi elimistöönne aiheuttaa??? Työkamuni kävi tarkisttuamassa maksa-arvonsa, ja nehän oli aikalailla koholla. Kun mitää selittävää syytä löytynyt, päädyttiin että käsidesi imeytynyt vereen ja nostattanut maksa-arvot. Itsellänikin jotkut käsidesit aiheuttavat käsien ihon hilseilyä ja kynnet aivan valkoiset. Joten taitaapa parinkymmenvuoden kuluttua olla ruuhkaa maksansiirto jonossa?? kerrattain koettelin polliiseja, ku jouduin töistä tullessa puhallusratsiaan. Sanoin" olen hoitoalalla ja koko päivän lutrannu käsidesiä, joten siinä vika jos mittari värähtää." Polliisit katto ihimeessään, ja kertoivat etteivät ole koskaan kuulleet asiasta. Mittari ei värähtänyt.
 
Sitä vessanovenkahvaa enemmän minua kyllä ällöttää vessan vetonuppi/ painike.
Sitä painan usein käsipaperilla, tuhlausta tiedän. Mutta se silti ällöttää minua.:x

Pesen kyllä käteni sen jälkeen tietenkin, vaikka ne sitten vessasta poistuessani
kahvasta saastuisivatkin. En ole kuitenkaan kovin pöpökammoinen. .mutta minukin
sietokykyni ylitti joskus ulkomailla, kun näin miten baarissa tiskattiin laseja. Niitä
huljautetiin sellaisessa pienessä astiassa, jossa lillui limaisen näköistä vettä, sitten
hulajutettiin toisessa yhtä limaisen näköisessä vedessä. Astioita huljautellut nainen
tarkasteli kyllä kutakin lasia niitä huljauteltuaan ja jos niissä oli tahra, sylkäisi hän
sormeensa ja hinkkasi tahraa pois.:x
 
LLM
[QUOTE="sisko";24646532]Oletteko ajatellut mitä vahinkoa käsidesi elimistöönne aiheuttaa??? Työkamuni kävi tarkisttuamassa maksa-arvonsa, ja nehän oli aikalailla koholla. Kun mitää selittävää syytä löytynyt, päädyttiin että käsidesi imeytynyt vereen ja nostattanut maksa-arvot. Itsellänikin jotkut käsidesit aiheuttavat käsien ihon hilseilyä ja kynnet aivan valkoiset. Joten taitaapa parinkymmenvuoden kuluttua olla ruuhkaa maksansiirto jonossa?? kerrattain koettelin polliiseja, ku jouduin töistä tullessa puhallusratsiaan. Sanoin" olen hoitoalalla ja koko päivän lutrannu käsidesiä, joten siinä vika jos mittari värähtää." Polliisit katto ihimeessään, ja kertoivat etteivät ole koskaan kuulleet asiasta. Mittari ei värähtänyt.[/QUOTE]

Terveyskeskuksessa ja sairaalassa on pakko käyttää käsidesiä. Joillakin potilailla on tarttuva tauti.
 
"vieras"
Toi jatkuva käsidesissä uiminen ei ainakaan paranna vastustuskykyä bakteereja vastaan. Sit ku tulee jokin possuflunssapöpö, niin alkaa nää käsidesin lotraajat kaatumaan. Ja se ei tarkota sitä, että itse oisin joku epähygieeninen ääripää ko. tyypille.
 
minä,
Yle:
Allergioiden määrä on nelinkertaistunut 40 vuodessa. Tutkijoiden mielestä allergioita voisi vähentää välttämällä liiallista hygieniaa.

Suomen Akatemian uuden tutkimuksen mukaan allergiat ovat yleistyneet korkean hygienian myötä. Suomessa esiintyy tutkimuksen mukaan neljä kertaa enemmän allergiaa kuin Venäjän puolella Karjalassa.

Tutkijoiden mukaan Venäjän puoleisen Karjalan vedessä sekä kodeista otetuissa pölynäytteissä oli huomattavasti enemmän mikrobeja kuin Suomen puoleisessa Karjalassa ja suomalaiskodeissa.

Mikrobit muokkaavat ihmisen immuunijärjestelmää ja antavat suojaa allergiaa vastaan. Tutkijoiden mukaan yhtenä ratkaisuna allergioiden vähentämiseksi olisi liiallisen hygienian välttäminen etenkin lapsiperheissä.

Tutkimus oli osa Suomen Akatemian Mikrobit ja ihminen -tutkimusohjelmaa.
 
mulla on tapana jokapäivä kotona pestä koko wc ja lisäksi ovenkahvat. mulla on kokoajan wc:n puhdistaja esillä.
mulla on 3 ja 4v pojat jotka käy omatoimisesti veskissä ja siinä saattaa roiskua. siksi puunaan.
eikä mulla oo ovi kun raeollaan kun käyn pissalla :)

mutta kaupoissa, töissä jne en avaa ovee puhtaalla kädellä, vaan joko otan paperin tai kun niitä ei työpaikan vessassa yleensä ole niin se ovi aukee myös tuolla kyynärpäällä.
 
[QUOTE="vieras";24646627]Toi jatkuva käsidesissä uiminen ei ainakaan paranna vastustuskykyä bakteereja vastaan. Sit ku tulee jokin possuflunssapöpö, niin alkaa nää käsidesin lotraajat kaatumaan. Ja se ei tarkota sitä, että itse oisin joku epähygieeninen ääripää ko. tyypille.[/QUOTE]

Ei, on olemassa vain käsidesissä uivat ihmiset ja ne, jotka kourii paljasta paskaa käsissään ja suttaa sitä joka paikkaan.

Se on joko tai!
 
  • Tykkää
Reactions: kojootti
minä,
Onko muiden kuin terveydenhuollon ammattilaisten tarpeen käyttää näitä desinfiointiaineita, infektiolääkäri Jukka Lumio?

- Ei ole, ei edes influenssaa tai sikainfluenssaa vastaan. Kukaan asiantuntija ei suosita käsidesejä kotitalouksiin, sillä ne eivät korvaa saippuapesua. Jos käsissä on likaa, mikrobit eivät kuole käsidesin avulla. Vain saippuapesu poistaa lian.

- Parasta on pestä kädet niin kuin äiti opetti: saippualla.

- Sairaaloissakin pestään yleensä kädet ensin saippualla ja vedellä, ja vasta sitten käsiin hierotaan perusteellisesti desinfektioainetta.

Käsidesinfiointiaineita kuitenkin markkinoidaan nyt ahkerasti?

- Jos minulla olisi yritys, joka valmistaisi tällaisia tuotteita, ja huomaisin markkinaraon, totta kai minäkin markkinoisin.

Onko desinfiointiaineiden tehosta tutkimuksia?

- On. Arvostetun amerikkalaisen lääketieteellisen lehden Clinical Infectious Diseasin julkaisemassa vertailussa käsiin laitettiin influenssavirusta. Tehokkaimmaksi todettiin saippuapesu.

- Suomessa käsien saippuapesun on todettu päiväkodeissa vähentävän hengitystieinfektioita ja ripuleita jopa liki kolmanneksen.

Onko käsidesille milloinkaan tarvetta?

- Vain korkeintaan matkoilla, joilla ei ole tarpeeksi usein mahdollista päästä pesemään käsiään vedellä ja saippualla esimerkiksi ennen ruokailua.

- Silti matkoillakin kannattaa pestä kädet saippualla ja vedellä aina, kun mahdollista. Saippuapesu kannattaa korvata käsidesillä vain silloin tällöin.

Entä onko kotona käsidesi tarpeen missään tilanteessa?

- Ei. Toivon, että kotitaloudet turvautuvat desinfiointinesteiden sijaan saippua- ja vesipesuun.

Jos käyttää jatkuvasti käsidesiä, heikentyykö elimistön puolustusjärjestelmä ja lisääntyvätkö allergiat?

- On vaikea sanoa, mitä liiallinen mikrobittomuus ehkä aiheuttaa. Joka tapauksessa käsidesien käyttö kotitalouksissa on hyödytöntä. Siitä ei ole terveysetua.

- Monet bakteerit pystyvät kehittämään vastustuskykyään desinfektioaineita vastaan samoin kuin antibiootteja vastaan.

- Käsien bakteerit ovat voittopuoleisesti ihmiselle hyödyllisiä. Jos desinfiointiaineita käytetään laajalti esimerkiksi kodin siivoamiseenkin, se muuttaa mikrobikantaa.

- Teoria on, että jos lapsena sairastaa vain vähän influenssoja, puolustuskyky suuntautuu muun puuhan puutteessa esimerkiksi siitepölyä tai huonepölyä vastaan, mikä ilmenee allergioina. Nuorten allergisuus on lisääntynyt hygieenisissä maissa.

Tiina Ellilä

Aamulehti
 
LLM
Eikö nyt ollut kyse julkisissa vessoissa käyminen ja sen jälkeen syöminen kahvilassa? Käytän töissä käsdesiä. Kotona sitä ei tarvitse. Ja jos ei ole tietoa käsihygienistä työelämässä niin haistakoon kukkasen.
 
northern soul
Avaan siksi, kun se nyt vaan on helpointa ja en ole popokammoinen. Lisaksi lahmin myos pysaytysnappeja, liukuportaiden kaiteita, ostoskarryjen kahvoja ja pankkiautomaatteja paljain kasin. Enka valttamatta edes muista pesta kasia kotiin paastyani.
 
"vieras"
Björnin elämää ois kiva seurata päivän ajan (todennäkösesti ei yhtään pitempään). Millaista on elää ja toimia yhteiskunnassa, jossa jokainen tekee kaiken aivan väärin? Samalla vois seurata sekä björnin että kanssamatkustajan verenpaineita...
 
[QUOTE="vieras";24646840]Björnin elämää ois kiva seurata päivän ajan (todennäkösesti ei yhtään pitempään). Millaista on elää ja toimia yhteiskunnassa, jossa jokainen tekee kaiken aivan väärin? Samalla vois seurata sekä björnin että kanssamatkustajan verenpaineita...[/QUOTE]

Aihetta monekin ammattialan opinnäytetyöhön :D
 
"vieras"
Avaan siksi, kun se nyt vaan on helpointa ja en ole popokammoinen. Lisaksi lahmin myos pysaytysnappeja, liukuportaiden kaiteita, ostoskarryjen kahvoja ja pankkiautomaatteja paljain kasin. Enka valttamatta edes muista pesta kasia kotiin paastyani.
Peesi. Lisään vielä, että en ole ikinä pessyt käsiäni kotiin tullessa, elleivät ole näkyvästi likaiset.

Kipeänä en ole oikeastaan koskaan, allergioita ei ole. Lapset ovat myös erittäin terveitä vaikka kaverinsa tuntuvat olevan vähän väliä kipeinä.
 
"Anne"
[QUOTE="vieras";24646871]Peesi. Lisään vielä, että en ole ikinä pessyt käsiäni kotiin tullessa, elleivät ole näkyvästi likaiset.

Kipeänä en ole oikeastaan koskaan, allergioita ei ole. Lapset ovat myös erittäin terveitä vaikka kaverinsa tuntuvat olevan vähän väliä kipeinä.[/QUOTE]

Pestään kädet kotiin tultaessa jos ollaan oltu hiekkalaatikolla/viety roskia/tms. Kaupasta tultaessa on melko turha pestä käsiä, sitten laittaa kamat kaappiin ja plus miinus nolla. Periaatteessa siis aina kun käy jääkaapilla, pitäisi pestä myös kädet.
Ei sairasteta juuri ikinä eikä ole allergioita.
 
En yleensä avaakaan yleisen wc:n ovea juuri pesemälläni kädellä.

Ja kun tulen kotiin, pesen aina ihan ekana kädet. Ennen syömistä pyrin pesemään kädet tai ottamaan desiä (siis jos syön muualla kuin kotona).
 
"vieras"
Minä en pese käsiäni kun paskalla käynnin kälkeen ja luonnollisesti suihkussa. Tottakai avaan vessan oven kahvasta, siksihän se siinä on. Samaten painan hissin nappuloita, vessan vetonappia, pelikoneita, jne.......

Oikeesti tuntuu monella olevan tälläkin palstalle melkosen hysteerinen meno. Naurattaa ja säälittää, pikkasen.
 
[QUOTE="sisko";24646532]Oletteko ajatellut mitä vahinkoa käsidesi elimistöönne aiheuttaa??? Työkamuni kävi tarkisttuamassa maksa-arvonsa, ja nehän oli aikalailla koholla. Kun mitää selittävää syytä löytynyt, päädyttiin että käsidesi imeytynyt vereen ja nostattanut maksa-arvot. [/QUOTE]
Kyllä, käsidesi imeytyy vereen, siksi me hoitsut olemmekin koko ajan pienessä kännissä ja meillä on hysteerisen hihittelevän hauskaa töissä :xmas:
 
  • Tykkää
Reactions: Lilii lisänimetön

Yhteistyössä