Miksi helsinkiläiset hermostuvat jos käyttää sanaa Hesa?

Näin
[QUOTE="rrr";29380103]Joo, mäkään en oikein tajua tuota. Jotenkin kauhean kulunut "öhöhöhöhöh vähäks junttii"-klisee.[/QUOTE]

Miksei voi vaan sanoa että Helsinki? Eihän muistakaan kaupungeista käytetä lempinimiä. Lappeenranta, Rovaniemi, seinäjoki...vielä pidempiä mutta sanotaan sellaisinaan. Miksi pitää vääntää väkisin että Hesa?
 
vierasssss
Mä en tarjua, miks Tampereella ihmettelevät kun juttelen Tamppiosta.

Kuopiolaiset hermostuivat kun puhuin tuttavallisesti Kupasta?

Mikset tajuttu asemalla kun pyysin lippua Lappikseen tai kun soitin hotelliketjuun ja olisin halunnut hotellin Hämyyn?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29380116:
Miksei voi vaan sanoa että Helsinki? Eihän muistakaan kaupungeista käytetä lempinimiä. Lappeenranta, Rovaniemi, seinäjoki...vielä pidempiä mutta sanotaan sellaisinaan. Miksi pitää vääntää väkisin että Hesa?
Rovaniemeä moni kutsuu Rolloksi tai Roiksi.
 
"rrr"
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29380116:
Miksei voi vaan sanoa että Helsinki? Eihän muistakaan kaupungeista käytetä lempinimiä. Lappeenranta, Rovaniemi, seinäjoki...vielä pidempiä mutta sanotaan sellaisinaan. Miksi pitää vääntää väkisin että Hesa?
Vähän heikko selitys kun yleensä "ei saa sanoa Hesa"-ihmiset jatkavat että sopivia nimityksiä on Helsinki ja Stadi, joista jälkimmäinen on lempinimi myös.

Ja varmaan joillain muillakin kaupungeilla on lempinimiä.
 
  • Tykkää
Reactions: Data
Toi on sana jota on käytetty todella kauan ei siitä niin vain voi luopua, tosin mä sanon nykykään Helsinkiä keskustaksi, harvemmin pitää kaupunki nimeltä mainita. Mut empä ole kuullut, että Hesa sana olisi jotenkin väärä, ennen se oli ulkopaikkakuntalaisten käyttämä nimitys ja Helsinkiläiset taas sanoivat Stadi. Enää ei taideta sanoa Stadi??
 
Näin
[QUOTE="rrr";29380137]Vähän heikko selitys kun yleensä "ei saa sanoa Hesa"-ihmiset jatkavat että sopivia nimityksiä on Helsinki ja Stadi, joista jälkimmäinen on lempinimi myös.

Ja varmaan joillain muillakin kaupungeilla on lempinimiä.[/QUOTE]

Minä en koskaan käytä sanaa stadi eikä käytä juuri kukaan muukaan tuntemani ihminen ellei jostain syystä halua korostaa puhuvansa stadin slangia.
Helsinki riittää mainiosti.
 
Näin
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29380144:
tosin mä sanon nykykään Helsinkiä keskustaksi, harvemmin pitää kaupunki nimeltä mainita. ??
Näinhän se menee. Oli hauska kun autoilin Myyrmäessä ja siellä lukee että keskusta. Käännyin sinnepäin kun kuvittelin että se tarkoittaa Hgin keskustaa eikä Myyrmäen keskustaa :D väärä suunta siis.
 
  • Tykkää
Reactions: Vätti Räsynyt
"rrr"
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29380140:
Kyllä se aika hölmöltä kuulostaisi jos minä helsinkiläinen sanoisin että lähden Roihin. Kukaan helsinkiläinen tuskin edes tajuaisi ;)
Paikkakunnalla jos kutsutaan joksikin, se on minusta eri asia ja ihan ok.
Itse asiassa ainakin keksin ainakin toisenkin kolmetavuisen kaikkien tietämän ("=iso") suomalaiskaupungin josta melko yleisesti käytetään lempinimeä myös ulkopaikkakuntalaisten toimesta. :)

Manse!
 
ei kannata välittää
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29380100:
Kuka muka hermostuu? Juntilta se kuulostaa, mutta mitä sitten.
Tämä kun he on niin paljon parempi ja juntittomampia olevinaan :D Pitäähän siitä meteliä pitää, että muut kutsuu väärin ja juntisti.
 
"make"
Suomessa on Jacobstad, Brahestad ja Kristinestad, tuttavammin Pietarsaari, Raahe ja Kristiinankaupunki. Helsingin ruotsinkielisen vastineen perusteella, Helsingfors, kaupunkia voisi stadin sijaan alkaa kutsumaan Forssaksi.
 
....
Mutta Slangissa on Stadi ja muuten se on Helsinki. En ymmärrä mistä esim. Roi tulee, Tai Rollo - se on toffee, toki ymmärrän nuo mutta siis mistä moiset lempparit tulee. Hesa on vain vakiintunut kaupungin lempinimeksi Helsingin työssäkäyntialueen ulkopuolella, ja istuu kuin peräpukama. Eli Todettakoon siis että Helsinkiläisten omassa murteessa Stadi on Stadi, mutta omaan korvaan särähtää kun joku lähtee Hesaan, eikö se nyt vaan vois olla Helsinki. Murteet on rikkaus ja vaalitaan niitä. Niin ja toisaalta, Espoolaisena en lähde Hesaan, vaan ytimeen, isolle kirkolle, stadiin tmv. käytettä ilmaisu riippuu täysin lauseen kontekstista...jo lähdössä radalle niin ytimeen, paremmin syömään niin isolle kirkolle...Ostoksille stadiin, esimerkit vain omaa sanan käyttöäni. Jokainen olkoot aidosti oma itsensä, koska lainavaatteet paistaa läpi ja antaa todella tökerön vaikutelman, ehkä siksi pidämme sitä junttina jos joku tilaa Stoben (tuoppi) sijasta baarissa Stogen (Juna) ja kovistelee kanta-asujaa steissin nakkikopilla termein 'Jos et koht lähe Spåraa ni dokaan sua röökiin!'...hymyilyttää hieman, ei se juntti ole, ehkä vähän daiju ja jostain pöndeltä ;) Ainiin tästälähin minäkään en lähde enää Turkuun vaan Veepeeärrään, eli tuttavallisemmin Viralliseen Persereikään... :D Teretulemast Hesaan, vai olikse sittenkin Heseen ;)
 
Hermostuu? Ai miten niin? Hesa tää on mulle ollut aina, -ja stadi. Täällä kättärillä syntynyt ja ikäni asunut hesalainen, - stadilainen. Jos joku hermostuu, niin ne maalaisjuntit jotka tänne ovat tunkeutuneet ja luulevat olevansa niitä STADILAISIA.
Hesa on mukava mesta.
 
  • Tykkää
Reactions: Data
Hesa on Hesa
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29380116:
Miksei voi vaan sanoa että Helsinki? Eihän muistakaan kaupungeista käytetä lempinimiä. Lappeenranta, Rovaniemi, seinäjoki...vielä pidempiä mutta sanotaan sellaisinaan. Miksi pitää vääntää väkisin että Hesa?
Hesa kuulostaa rennommalta paikalta kuin Helsinki, jossa vivahtaa hienostelun maku. Siinä mun selitys.
 
logiikka kadoksissa?
Miksi Helsinkiä ei saisi sanoa Hesaksi vaan Helsingiksi? Ovathan stadilaiset itse kovia vääntämään joka sanalle lyhennetyn version. Ja se jos mikä kuulostaa täysin idiootilta. Mutta ehkä se jotenkin ottaa ylpeyden päälle jos ulkopaikkakuntalainen kutsuu heidän upeaa kaupunkiaan lempinimellä ;)
 

Yhteistyössä