MIKSI hommasitte lapsia noin nuorina?

monistakin syistä.
-nyt oli hyvä sauma lapselle
-oma keho palautuu nopeammin
-keski-iän kriisi hoituu nätimmin kun saa keskittyä enemmän itseensä lapsien sijaan
-nuorena jaksan vielä yövalvomisia
-lapsen isovanhemmat jaksavat osallistua lapsen elämään kun ovat nuorempia
 
MiisuKisu harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2005 klo 15:46 NeitiNasu kirjoitti:
Ota päähän mikä? Se että hommasin lapsen nuorena? Ei niin sitten missään määrin.
ja hah! ite vasta vähän aikaa sitten vonguit mitäs nyt-palstalla, miten kamalaa on kun joutuu olemaan tytön kanssa kotona ja hoitamaan sitä. on niin rankkaa ja kurjaa ja kamalaa... oli niiiiiin ihanaa olla lomalla miehen kanssa ILMAN lasta :kieh: :kieh: :kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2005 klo 17:09 MiisuKisu harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2005 klo 15:46 NeitiNasu kirjoitti:
Ota päähän mikä? Se että hommasin lapsen nuorena? Ei niin sitten missään määrin.
ja hah! ite vasta vähän aikaa sitten vonguit mitäs nyt-palstalla, miten kamalaa on kun joutuu olemaan tytön kanssa kotona ja hoitamaan sitä. on niin rankkaa ja kurjaa ja kamalaa... oli niiiiiin ihanaa olla lomalla miehen kanssa ILMAN lasta :kieh: :kieh: :kieh:
välillähän ei tietenkään saa olla miehen kanssa kahdestaan ja siitä ei missään nimessä saa nauttia..... ja väsymystäkään ei saa tuntea, se on laitonta..
 
Mamseli86
meille poika oli vahinko mutta toivottu sellanen... :)
ja peesaan sitä että ite jaksaa paremmin, isovamhemmat jaksavat, palautuminen on nopeampaa ja sit jos haluaa niin saa tehtyä sen iltatähen isompien sisarusten kiusaksi :D :D :D
vanhuuden iloa tulee tuosta iltatähestä :whistle: :whistle:
 
MiisuKisu harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2005 klo 17:13 Äiskäpäiskä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2005 klo 17:09 MiisuKisu harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2005 klo 15:46 NeitiNasu kirjoitti:
Ota päähän mikä? Se että hommasin lapsen nuorena? Ei niin sitten missään määrin.
ja hah! ite vasta vähän aikaa sitten vonguit mitäs nyt-palstalla, miten kamalaa on kun joutuu olemaan tytön kanssa kotona ja hoitamaan sitä. on niin rankkaa ja kurjaa ja kamalaa... oli niiiiiin ihanaa olla lomalla miehen kanssa ILMAN lasta :kieh: :kieh: :kieh:
välillähän ei tietenkään saa olla miehen kanssa kahdestaan ja siitä ei missään nimessä saa nauttia..... ja väsymystäkään ei saa tuntea, se on laitonta..
en puhunut siitä ettei sais haluta viettää kahdenkeskistä aikaa. NeitiNasu vain urputti monen sivun verran sitä, miten lapsi on rasittava jne. ei voineet muutkaan palstalla silloin olleet olla huomaamatta, että katuu lapsen tekemistä. ja kun joku mamseli86 sanoi, että jos lapsen tekee teininä, pystyy tekemään vielä iltatähden. onnistuu se lapsensa vaikkapa 25-vuotiaanakin ensimmäistä kertaa saaneelta. te vain yritätte saada asiat näyttämään siltä, että lapset täytyy tehdä teininä, eikä silloin kun ne oikeasti on tarkoitettu tehtäväksi. ja kehuitte, että teinivanhempien vanhemmat on vielä niin vireitä, että jaksavat hoitaa lasta. ensinnäkin: a) lapsen hoitaminen on vanhempien tehtävä, olivat isovanhemmat sitten minkä ikäisiä tahansa b) kun itse olen esim 25v. oma äitini on vasta 47v. eli ei todellakaan mikään ikäloppu. ja silloin minullakin on rahkeita hoitaa omaa lastani enkä sälytä vastuuta isovanhemmille. en nyt sano että 25v. on jokin maaginen raja, käytän vain esimerkkinä.
On sinällään hyvä, että teidän teinivanhempien omat vanhemmat on vielä niin voimissaan kuin kuvailitte. vastuu lapsesta on sitten kuitenkin heillä, kun teillä ei ensin ole rahaa, sitten ei ruokaa, ja sitten pitää vielä lähteä kouluunkin että edes joskus johonkin ammattiin vaikka pääsis ja pystyisi sen oman lapsensa kasvattamaan ihan itse. sitten kun olette imeneet vanhemmistanne kaikki mehut, näyttävät he tosiaan vajaa 50-vuotiaana ikälopuilta kun ovat saaneet niska limassa eteenne raataa. silloin esimerkiksi minun vanhempani saavat nauttia isovanhemmuudesta vailla huolta meidän pärjäämisestämme, ja ennen kaikkea, ilman valvoitteita ja vastuuta. ja ei vahinkoja voi sattua jos ei raskaakis halua. on ehkäisyä vaikka minkälaista, ja jos mikään ei sovi, niin olkaa sitten vaikka jalat ristissä kunnes olette kypsiä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2005 klo 19:00 MiisuKisu harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2005 klo 17:13 Äiskäpäiskä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2005 klo 17:09 MiisuKisu harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2005 klo 15:46 NeitiNasu kirjoitti:
Ota päähän mikä? Se että hommasin lapsen nuorena? Ei niin sitten missään määrin.
ja hah! ite vasta vähän aikaa sitten vonguit mitäs nyt-palstalla, miten kamalaa on kun joutuu olemaan tytön kanssa kotona ja hoitamaan sitä. on niin rankkaa ja kurjaa ja kamalaa... oli niiiiiin ihanaa olla lomalla miehen kanssa ILMAN lasta :kieh: :kieh: :kieh:
välillähän ei tietenkään saa olla miehen kanssa kahdestaan ja siitä ei missään nimessä saa nauttia..... ja väsymystäkään ei saa tuntea, se on laitonta..
en puhunut siitä ettei sais haluta viettää kahdenkeskistä aikaa. NeitiNasu vain urputti monen sivun verran sitä, miten lapsi on rasittava jne. ei voineet muutkaan palstalla silloin olleet olla huomaamatta, että katuu lapsen tekemistä. ja kun joku mamseli86 sanoi, että jos lapsen tekee teininä, pystyy tekemään vielä iltatähden. onnistuu se lapsensa vaikkapa 25-vuotiaanakin ensimmäistä kertaa saaneelta. te vain yritätte saada asiat näyttämään siltä, että lapset täytyy tehdä teininä, eikä silloin kun ne oikeasti on tarkoitettu tehtäväksi. ja kehuitte, että teinivanhempien vanhemmat on vielä niin vireitä, että jaksavat hoitaa lasta. ensinnäkin: a) lapsen hoitaminen on vanhempien tehtävä, olivat isovanhemmat sitten minkä ikäisiä tahansa b) kun itse olen esim 25v. oma äitini on vasta 47v. eli ei todellakaan mikään ikäloppu. ja silloin minullakin on rahkeita hoitaa omaa lastani enkä sälytä vastuuta isovanhemmille. en nyt sano että 25v. on jokin maaginen raja, käytän vain esimerkkinä.
On sinällään hyvä, että teidän teinivanhempien omat vanhemmat on vielä niin voimissaan kuin kuvailitte. vastuu lapsesta on sitten kuitenkin heillä, kun teillä ei ensin ole rahaa, sitten ei ruokaa, ja sitten pitää vielä lähteä kouluunkin että edes joskus johonkin ammattiin vaikka pääsis ja pystyisi sen oman lapsensa kasvattamaan ihan itse. sitten kun olette imeneet vanhemmistanne kaikki mehut, näyttävät he tosiaan vajaa 50-vuotiaana ikälopuilta kun ovat saaneet niska limassa eteenne raataa. silloin esimerkiksi minun vanhempani saavat nauttia isovanhemmuudesta vailla huolta meidän pärjäämisestämme, ja ennen kaikkea, ilman valvoitteita ja vastuuta. ja ei vahinkoja voi sattua jos ei raskaakis halua. on ehkäisyä vaikka minkälaista, ja jos mikään ei sovi, niin olkaa sitten vaikka jalat ristissä kunnes olette kypsiä.
:D :D :D sulla taitaa tosiaan olla jotain nuoria äitejä vastaan :D

jos nyt ruvetaan pilkkuja #&%£$!*, niin en puhunut mitään tuosta iltätähdestä, todellakaan aikomukseni ei ole hankkia sellaista.

enkä sanonut myöskään että isovanhemmat hoitavat lastamme, sanoin että he jaksavat osallistua lapsen elämään. Siinä on vissi ero!!

ja kuka väittää että teiniäideillä ei ole ruokaa tai rahaa kasvattaa lasta?! sillä lapsella on luultavasti myös isä joka kantaa kortensa kekoon (joo joo, yh äitejä löytyy, mutta löytyy niitä vanhemmistakin äideistä) ja tietääkseni myös teiniäidit saavat äitiyspäivärahaa.

kuka määrittelee että milloin lapset on tarkotettu "tehtäväksi"??????
 
MiisuKisu harmaana
edesvastuutonta on hankkia lapsi alaikäisenä, tai juuri täysi-ikäisenä, työttömänä ja koulutuksettomana nuorena. mites sitten jos joudutte joskus omillenne, vaikka täällä nyt moni kehuukin että on mies ja lapsi ja talo, ja että mies käy töissä. entäs jos pitäisikin selvitä omillaan? voihan sitä olla, ettette koskaan eroa, mutta entä jos mies joutuu vaikkapa työttömäksi? tai jotain muuta tapahtuu? mihin työpaikkaan luulette menevänne ilman koulutusta? vai tuskin aiotte sit elää työttömyyskorvauksilla??? sinne kouluun tuskin houkuttaa ainakaan yh:na lähteä, tulot eivät ole mitkään hehkeät...
mut tehkää miten tykkäätte \|O \|O \|O
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2005 klo 19:29 MiisuKisu harmaana kirjoitti:
edesvastuutonta on hankkia lapsi alaikäisenä, tai juuri täysi-ikäisenä, työttömänä ja koulutuksettomana nuorena. mites sitten jos joudutte joskus omillenne, vaikka täällä nyt moni kehuukin että on mies ja lapsi ja talo, ja että mies käy töissä. entäs jos pitäisikin selvitä omillaan? voihan sitä olla, ettette koskaan eroa, mutta entä jos mies joutuu vaikkapa työttömäksi? tai jotain muuta tapahtuu? mihin työpaikkaan luulette menevänne ilman koulutusta? vai tuskin aiotte sit elää työttömyyskorvauksilla??? sinne kouluun tuskin houkuttaa ainakaan yh:na lähteä, tulot eivät ole mitkään hehkeät...
mut tehkää miten tykkäätte \|O \|O \|O
hyvin koulutetuille ihmisillekö ei voi sattua mitään? työttömyys ja sairaudet pysyvät poissa kunhan vaan on hyvä koulutus?? jos nyt vaikka menisit omalle palstallesi pätemään, tämä on alle 20-vuotiaiden palsta.
 
Voi luoja taas se alko. :D :LOL:

Miten jotkut haluaakin aina käsittää asiat niin päin helvettiä ja ottaa päänvaivaa muiden jutuista. Ei mene jakeluun ei.

Kyllä, taisin todella hieman mankua lapseni rasittavuutta joka tietysti tarkoittaa sitä että kadun loppuelämäni sitä että olen lapsen mennyt tekemään. Näinhän se menee. Samoin kuin jos sanon että mieheni ei tee tarpeeksi kotitöitä se tarkoittaa että kadun koskaan häneen tutustuneeni. Ja äitini jakelee liikaa neuvoja: voi kumpa en olisi koskaan syntynyt!! :LOL:

Miisukisu rukka, ota se herne sieltä nenusta pois. (muuten pinsetit on aika hyvä apu, taitaa olla melko syvässä)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2005 klo 16:02 Äiskäpäiskä kirjoitti:
monistakin syistä.
-nyt oli hyvä sauma lapselle
-oma keho palautuu nopeammin
-keski-iän kriisi hoituu nätimmin kun saa keskittyä enemmän itseensä lapsien sijaan
-nuorena jaksan vielä yövalvomisia
-lapsen isovanhemmat jaksavat osallistua lapsen elämään kun ovat nuorempia
peesaan....mut ei tapella... :D :D
 
mantariini
"hommasin" on ensinnäkin väärä sana...SAIN ja HALUSIN lapsen eikä mun tarvii sitä kellekää selitellä miks...Tai siis SAIMME JA HALUSIMME.
Joillakin se biologinen kello alkaa tikittää sit ku on liian myöhäistä, me haluttiin lapsi nuorena. Mieluummin mä nyt teen lapset ja sit joskus elän omaa elämää...turha kenenkään tulla sanoon ettenkö ois nuoruuttani saanu elää ihan täysillä. Todellakin tunnen et oon eläny ihan tarpeeks nuoruutta ja en yhtään sitä teinipaskaa kaipaa. Ja tiedän, että olen maailman paras äiti vaik oonki 20w ja poika maaliskuussa 3v. Ja on mulla kertoo hyviä esimerkkejä miksi ei kannata tehdä lapsia suunnilleen kolmekymppisenä... Tosin mun mielestä on ihan sama minkä ikäisenä lapset tekee, jokainen on valmis vanhemuuteen sillon ku on...jotkut ei koskaan, jotkut alle parikymppisinä ja jotkut kolme-neljäkymppisinä..

Niin mikä tässä nyt se ongelma olikaan?
 
mantariini
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2005 klo 01:13 mantariini kirjoitti:
"hommasin" on ensinnäkin väärä sana...SAIN ja HALUSIN lapsen eikä mun tarvii sitä kellekää selitellä miks...Tai siis SAIMME JA HALUSIMME.
Joillakin se biologinen kello alkaa tikittää sit ku on liian myöhäistä, me haluttiin lapsi nuorena. Mieluummin mä nyt teen lapset ja sit joskus elän omaa elämää...turha kenenkään tulla sanoon ettenkö ois nuoruuttani saanu elää ihan täysillä. Todellakin tunnen et oon eläny ihan tarpeeks nuoruutta ja en yhtään sitä teinipaskaa kaipaa. Ja tiedän, että olen maailman paras äiti vaik oonki 20w ja poika maaliskuussa 3v. Ja on mulla kertoo hyviä esimerkkejä miksi ei kannata tehdä lapsia suunnilleen kolmekymppisenä... Tosin mun mielestä on ihan sama minkä ikäisenä lapset tekee, jokainen on valmis vanhemuuteen sillon ku on...jotkut ei koskaan, jotkut alle parikymppisinä ja jotkut kolme-neljäkymppisinä..

Niin mikä tässä nyt se ongelma olikaan?
juu ja ei todellakaan ota päähän, ei sit tippakaa...pääsen käymään ulkona kavereiden kanssa ja mies myös...meillä lapsi hoidetaan yhdessä, ei sillee et mä en ikinä pääsis mihinkää..ja se kotona oleminen ja lapsesta huolehtiminen ei ole mitään pakkopullaa kummalekaa meistä, päinvastoin.. Ehkä saattaa sellasia päähän ottaa joilla ei oo miestä (ja harvoissa tapauksissa naista) jotka ois apuna...
 
miepä sanon
suomessa on ihan liian hyvä sosiaaliturva. Lapsia voi tehdä ja yhteiskunta elättää.
Mitenhän olis jos joutuisitte lapsenne ihan oikeasti itse elättämään. Käymään töissä yms. Ja isovanhempia ei olisi hoitamassa jotta pääsette "hoitamaan parisuhdetta" ja "hankkimaan virikkeitä elämään kaljatuoppi kourassa".
Olen sitä meiltä että lapsia pitäisi tehdä vain jos on minkäänmoiset mahdollisuudet ITSE elättää ne lapsensa
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2005 klo 13:02 miepä sanon kirjoitti:
suomessa on ihan liian hyvä sosiaaliturva. Lapsia voi tehdä ja yhteiskunta elättää.
Mitenhän olis jos joutuisitte lapsenne ihan oikeasti itse elättämään. Käymään töissä yms. Ja isovanhempia ei olisi hoitamassa jotta pääsette "hoitamaan parisuhdetta" ja "hankkimaan virikkeitä elämään kaljatuoppi kourassa".
Olen sitä meiltä että lapsia pitäisi tehdä vain jos on minkäänmoiset mahdollisuudet ITSE elättää ne lapsensa
Ai herranjestas, täähän oli huisin viisas ja järkevä kommentti! Ihan oikeesti, eikö teillä oo muuta tekemistä kun käydä täällä arvostelemassa teidän mielestä niin kelvottomia nuoria äitejä? Ei jaksais tällästä p***an jauhamista, ja sitä nää tälläset kommentit todellakin on! \|O
 
yks vihanen 20v äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2005 klo 13:02 miepä sanon kirjoitti:
suomessa on ihan liian hyvä sosiaaliturva. Lapsia voi tehdä ja yhteiskunta elättää.
Mitenhän olis jos joutuisitte lapsenne ihan oikeasti itse elättämään. Käymään töissä yms. Ja isovanhempia ei olisi hoitamassa jotta pääsette "hoitamaan parisuhdetta" ja "hankkimaan virikkeitä elämään kaljatuoppi kourassa".
Olen sitä meiltä että lapsia pitäisi tehdä vain jos on minkäänmoiset mahdollisuudet ITSE elättää ne lapsensa
ja mä olen sitä mieltä,että tollaset tyypit, jotka tulee tahalleen ärsyttämään ja aukomaan ja purkamaan omaa paskaa oloaan näille äiti palstoille vois vaikka hirttää aamunkoitteessa :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
Onnea!!
ja muille sanoisin että turha pahoittaa mieltänsä tämmösistä viesteistä =)
 
niina84
pakko kyllä itsekkin kommentoida...minä oon tienny aina et haluan lapset nuorena,esikoinen syntyi kun olin 18 (viikon päästä synnytyksestä kylläkin 19)en pidä itseäni ihan teiniäitinä,mut nuorena äitinä kummiski.. ja mulla on AMMATTI eli kerkesin käydä amiksen ennen neitin syntymää..nyt ootan toista ja la ois 5.7 ja oon vielä 20 kun pikkukakkosen pitäis syntyä ja sen jälkeenki kerkiäis hommata vielä monta ammattia ja AJATELKAA me ei olla miehen kans käyty missään muualla ilman neitiä ku kaupassa ja joskus vaateostoksilla..eikä tosiaankaan tuupata tyttöä mummulaan hoitoon siksi aikaa..tänäänki mummu soitti ja pyysi et voisko neiti tulla mummulle vähäksi aikaa..ja sillä välin käytiin ostaan mulle mammahousut..eiköhän se oo jokaisen oma asia millon lapsia halutaan ja niitä ei hommata vaan niitä saadaan.. :heart: ja kyllä mun mieleatä sellaisella ihmisellä jonka pitää tänne tulla haukkumaan muita äitejä, niin täytyy olla jotaki p*skaa korvien välissä..siinä saa taas miettiä sopiiko tollanen lasten kasvattajaksi..laps raukkoja :(
 
Mur
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2005 klo 13:02 miepä sanon kirjoitti:
suomessa on ihan liian hyvä sosiaaliturva. Lapsia voi tehdä ja yhteiskunta elättää.
Mitenhän olis jos joutuisitte lapsenne ihan oikeasti itse elättämään. Käymään töissä yms. Ja isovanhempia ei olisi hoitamassa jotta pääsette "hoitamaan parisuhdetta" ja "hankkimaan virikkeitä elämään kaljatuoppi kourassa".
Olen sitä meiltä että lapsia pitäisi tehdä vain jos on minkäänmoiset mahdollisuudet ITSE elättää ne lapsensa
Ja vanhemmatko äidit eivät käy hoitamassa parisuhdettaan?
Niin, no, eipä meillä nuorilla voi edes parisuhdetta olla, niin mitäs sitä sitten hoitamaankaan.

Lapsen elättämiseen tarvitaan myös aivot, oletko kuullut sellaisista? Sinä vaan taisit myöhästyä jonosta kun niitä jaettiin, harmi, niitä ei enää saa mistään.
 
En halua kääntää keskustelua nuori äiti vastaan vanha äiti taistoksi, mutta haluaisin esittää alkuperäiselle kysyjälle vastakysymyksiä.

Eli miksi ei nuorena äidiksi? Miksi vanhemmat äidit silloin äidiksi, kun ovat äideiksi tulleet? Miksi nuoret äidit eivät saisi haluta kahdenkeskistä aikaa miehensä kanssa, kun se, että "normaali-ikäisten" äitien lapsia viedään hoitoon ja yökylään, on normaalia ja jopa suotavaa? Miksi nuori äiti ei saa olla väsynyt ja sanoa sitä? Miksi nuori äiti ei saa pyytää apua ja vastaanottaa sitä tarjottaessa? Miksi nuori ei saisi tehdä lapsia? Miksi, miksi ja miksi???

Voisin väittää, että nuoren äidin on huomattavasti vaikeampaa selvitä yhteiskunnassa ihan vain edeltä mainittujen seikkojen vuoksi. Miksi sitten niin monet haluavat lapsensa nuorena? Nii-in, siinäpä pohtimista. Kaikista ikäluokista löytyy esim. monenlaista sosiaaliluokkaa, eli miksi kohdistaa kyselyt juuri nuoriin äiteihin?

Hatunnosto kaikille äideille. :flower: Vanhemmuus on kovaa työtä, iästä riippumatta!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2005 klo 13:02 miepä sanon kirjoitti:
suomessa on ihan liian hyvä sosiaaliturva. Lapsia voi tehdä ja yhteiskunta elättää.
Mitenhän olis jos joutuisitte lapsenne ihan oikeasti itse elättämään. Käymään töissä yms. Ja isovanhempia ei olisi hoitamassa jotta pääsette "hoitamaan parisuhdetta" ja "hankkimaan virikkeitä elämään kaljatuoppi kourassa".
Olen sitä meiltä että lapsia pitäisi tehdä vain jos on minkäänmoiset mahdollisuudet ITSE elättää ne lapsensa
:LOL: :LOL: :LOL:
taas näitä...
 
vanhus
Oli kuin oli mutta on outoa että ihmiset kuvittelee olevansa kypsiä vanhemmuuteen joskus 15 v kun ei ole vielä lupaa muutenkaan päättää monista omaa elämää koskevista asioista vaan tarvitaan vanhempien nimi paperiin.
Mutta kun se nykyajan elämä onkin niiden kokemusten ja elämysten hankintaa ja koetaan että on hieno elämys hankkia lapsi. Vaikka jos oikeutta tulkitaan niin täysi-ikäistä miestä saa syyttää lapseensekaantumisesta jos jonkun 15 v kanssa makaa.
 

Yhteistyössä