MIKSI hommasitte lapsia noin nuorina?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2005 klo 18:30 Ronja kirjoitti:
Mutta ei minun mielestä nuorien äitien tarvitse alkaa selittelemään omaa äitiyttään Epäkypsää käytöstä tälläinen!
en mä ainakaan pysty pitämään suutani kiinni jos joku tulee tahallaan tänne aukomaan ja leikkimään kaikki tietävää. jotkut nielee kaiken paskan mitä suuhun tungetaan mutta minä en. olen sitten varmaankin tod. huono äiti.
 
Monet nuoret äidit tuovat esiin näkökulman, jonka mukaan elämä alkaa "uudelleen" nuorempana. Siis lapset lentävät pesästä ja vanhemmat ovat vasta nelikymppisiä.
Totta toinen puoli. Ensinnäkin lapsesta huolehtiminen jatkuu jollain tasolla läpi elämän. Sitten tulevat tietenkin/toivottavasti lapsenlapset. Tuossa vaiheessa suurella osalla on asuntolainaa, autolainaa ja työpaikka. Siitä ei niin vaan lähdetä esimerkiksi kesäisille reili- ja festarireissuille (Nämä nyt vaan esimerkkeinä. Kaikki eivät halua lähteä ikinä).
My point? Se, että vapaa elämä nelikymppisenä on aivan eri asia kuin vapaa elämä kaksikymppisenä jolloin yhteiskunta ei ole vielä kytkenyt kahleita niin tiukasti.
Itse suosittelen nauttimaan nuoruudesta ja hankkimaan lapsia vasta 20 paremmalla puolella. Miksi joillekin on niin vaikeaa odottaa muutama vuosi jolloin monet asiat (koulutus, työpaikka, kantava parisuhde, taloudellinen tilanne) ovat erittäin todennäköisesti paremmalla tolalla?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2005 klo 22:44 Tirppa kirjoitti:
Monet nuoret äidit tuovat esiin näkökulman, jonka mukaan elämä alkaa "uudelleen" nuorempana. Siis lapset lentävät pesästä ja vanhemmat ovat vasta nelikymppisiä.
Totta toinen puoli. Ensinnäkin lapsesta huolehtiminen jatkuu jollain tasolla läpi elämän. Sitten tulevat tietenkin/toivottavasti lapsenlapset. Tuossa vaiheessa suurella osalla on asuntolainaa, autolainaa ja työpaikka. Siitä ei niin vaan lähdetä esimerkiksi kesäisille reili- ja festarireissuille (Nämä nyt vaan esimerkkeinä. Kaikki eivät halua lähteä ikinä).
My point? Se, että vapaa elämä nelikymppisenä on aivan eri asia kuin vapaa elämä kaksikymppisenä jolloin yhteiskunta ei ole vielä kytkenyt kahleita niin tiukasti.
Itse suosittelen nauttimaan nuoruudesta ja hankkimaan lapsia vasta 20 paremmalla puolella. Miksi joillekin on niin vaikeaa odottaa muutama vuosi jolloin monet asiat (koulutus, työpaikka, kantava parisuhde, taloudellinen tilanne) ovat erittäin todennäköisesti paremmalla tolalla?
Ei se ole vaikeaa ei. Jotkut eivät vain näe tarvetta, eikä ole syytä miksi odottaa. Simppeli juttu kuin mikä. ;)

 
Minä olen 19..ja aion hankkia lapsen nyt enkä vuoden tai kahen päästä!!!
miksi?
koska tunnen että olen valmis,ja tiedän olevani! Jos tämä mulla ois ollu vaa joku vauva kuume niin en kai mä sentää yli vuotta ois kuumeillu! Me yritetään miehen kanssa tosissaan! käytän ovis testejä,syön foolihappoa,juon greippi mehua ollaan otettu kaikki maholliset keinot käyttöön! miksi en hankkisi lapsia nyt? meillä molemmilla on työpaikat,oma kämppä(jonka mieheni ja minä omistetaan) niin että näin..
 
Ronja
No, mutta kyllä minäkin jos joku tulisi nyt minulle sanomaan että mitä teet noin nuorena lapsia sanoisin takaisin. Mutta tälläisella palstalla jossa varmasti osa tahallaan ärsyttää nuoria äitejä yms.. Täällä on meno, kun ala-asteella.... Kannattaisi vähän miettiä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2005 klo 11:11 vieras kirjoitti:
Minä olen 19..ja aion hankkia lapsen nyt enkä vuoden tai kahen päästä!!!
miksi?
koska tunnen että olen valmis,ja tiedän olevani! Jos tämä mulla ois ollu vaa joku vauva kuume niin en kai mä sentää yli vuotta ois kuumeillu! Me yritetään miehen kanssa tosissaan! käytän ovis testejä,syön foolihappoa,juon greippi mehua ollaan otettu kaikki maholliset keinot käyttöön! miksi en hankkisi lapsia nyt? meillä molemmilla on työpaikat,oma kämppä(jonka mieheni ja minä omistetaan) niin että näin..
Monet vauvakuumeilevat vuosia ja taas vuosia, jopa yläasteelta alkaen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2005 klo 22:44 Tirppa kirjoitti:
Monet nuoret äidit tuovat esiin näkökulman, jonka mukaan elämä alkaa "uudelleen" nuorempana. Siis lapset lentävät pesästä ja vanhemmat ovat vasta nelikymppisiä.
Totta toinen puoli. Ensinnäkin lapsesta huolehtiminen jatkuu jollain tasolla läpi elämän. Sitten tulevat tietenkin/toivottavasti lapsenlapset. Tuossa vaiheessa suurella osalla on asuntolainaa, autolainaa ja työpaikka. Siitä ei niin vaan lähdetä esimerkiksi kesäisille reili- ja festarireissuille (Nämä nyt vaan esimerkkeinä. Kaikki eivät halua lähteä ikinä).
My point? Se, että vapaa elämä nelikymppisenä on aivan eri asia kuin vapaa elämä kaksikymppisenä jolloin yhteiskunta ei ole vielä kytkenyt kahleita niin tiukasti.
Itse suosittelen nauttimaan nuoruudesta ja hankkimaan lapsia vasta 20 paremmalla puolella. Miksi joillekin on niin vaikeaa odottaa muutama vuosi jolloin monet asiat (koulutus, työpaikka, kantava parisuhde, taloudellinen tilanne) ovat erittäin todennäköisesti paremmalla tolalla?
kantava parisuhde on ja pysyy, sitä on koeteltu. taloudellinen tilanne, tästä oon tehny selkoa, miehelläni on vakiduuni ja itse palaan entiseen työhöni kun lapset ovat isompia. aloitin kutakuinkin 12 vuotiaana ton "nuoruuden elämisen" ja ehdin tehdä kaiken minkä halusin, ehkä vähän liikaakin. jos katostaan vaikka mun äitiä joka just ehti täyttää 20 ku sai esikoisensa, se on pärjänny hiton yvin pelkästä lukiopohjalta ja silläkin on vakituinen kolmivuorotyö josta se nostaa ihan kivaa liksaa. se on vieläkin nuori ja mun isän kanssa ne on käyny moottoripyörällä festareilla ja kiertämässä eruooppaa nyt ku niiden lapset on isoja, ja niillä on siihen RAHAA. miks pitäis parikymppisenä yöpyä paskoilla leirintäalueilla tai junassa, kun on reilaamassa, kun sen saman asian voi tehdä nelikymppisenä ja tyylillä! siinä sulle yks näkökulma. näitä elämys-asioita voi katsos tehdä vanhempanakin ilman että tarvitsee käsriä suoranaisesta köyhyydestä. ja tää ei nyt oo yleistys, sanon vaan että mulla ei ikinä ois ollu varaa kaks vuotta sit te lähteä minnekkään.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2005 klo 22:44 Tirppa kirjoitti:
Monet nuoret äidit tuovat esiin näkökulman, jonka mukaan elämä alkaa "uudelleen" nuorempana. Siis lapset lentävät pesästä ja vanhemmat ovat vasta nelikymppisiä.
Totta toinen puoli. Ensinnäkin lapsesta huolehtiminen jatkuu jollain tasolla läpi elämän. Sitten tulevat tietenkin/toivottavasti lapsenlapset. Tuossa vaiheessa suurella osalla on asuntolainaa, autolainaa ja työpaikka. Siitä ei niin vaan lähdetä esimerkiksi kesäisille reili- ja festarireissuille (Nämä nyt vaan esimerkkeinä. Kaikki eivät halua lähteä ikinä).
My point? Se, että vapaa elämä nelikymppisenä on aivan eri asia kuin vapaa elämä kaksikymppisenä jolloin yhteiskunta ei ole vielä kytkenyt kahleita niin tiukasti.
Itse suosittelen nauttimaan nuoruudesta ja hankkimaan lapsia vasta 20 paremmalla puolella. Miksi joillekin on niin vaikeaa odottaa muutama vuosi jolloin monet asiat (koulutus, työpaikka, kantava parisuhde, taloudellinen tilanne) ovat erittäin todennäköisesti paremmalla tolalla?
kun minä sanon että keski-iässä saa enemmän vapautta jos tekee lapset nuorempana niin tarkoitan sillä sitä, että ei tarvitse olla odottamassa koululaista kotiin, tehdä lapsille ruokaa, pestä jatkuvasti pyykkiä ja tiskiä jne. Siis saan olla vapaammin. Tottakai lapsista on huolta koko elämän ja se huoli tuplaantuu kun tulee lapsenlapsia, mutta ainakaan ei tarvitse olla täydessä vastuussa muista kuin itsestään.
 
MiisuKisu harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2005 klo 11:57 niinaemo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2005 klo 19:29 MiisuKisu harmaana kirjoitti:
edesvastuutonta on hankkia lapsi alaikäisenä, tai juuri täysi-ikäisenä, työttömänä ja koulutuksettomana nuorena. mites sitten jos joudutte joskus omillenne, vaikka täällä nyt moni kehuukin että on mies ja lapsi ja talo, ja että mies käy töissä. entäs jos pitäisikin selvitä omillaan? voihan sitä olla, ettette koskaan eroa, mutta entä jos mies joutuu vaikkapa työttömäksi? tai jotain muuta tapahtuu? mihin työpaikkaan luulette menevänne ilman koulutusta? vai tuskin aiotte sit elää työttömyyskorvauksilla??? sinne kouluun tuskin houkuttaa ainakaan yh:na lähteä, tulot eivät ole mitkään hehkeät...
mut tehkää miten tykkäätte \|O \|O \|O
Voi herranjestas... Voihan sitä vaikka kuinka vanha äitikin menettään työnsä, miehensä ja vaikka jalkansakin... Mitäs sitä sen enempää uudelleenkloulutukseen tekee vanhemman mieli lähtä?? Käsittämätöntä, että ihmiset tämmösiä oikeesti ajattelevat. Tuo koulutus taitaa olla vissiin aika keskeinen juttu anakin tämän viestin perusteella. Entä jos on yli vaikka sen 25 ja ilman koulutusta, onko sitten silti järkevämpää hankkia lapsia, koska on "vanhempi"? Entä jos on 35 ja ilman ammattia, onko silloin sitten epäkelpo vai sopiva? Entä jos on vaikka 19, ammatin omaava ja töissäkin alalla ehtinyt olla ja vielä vaikkapa naimisissa oleva, olisikohan semmoinen ihminen kelpo äidiksi? Eiköhän ole jokaisen oma asia milloin haluaa lapsia ja millon on siihen valmis koulutuksesta tai iästä huolimatta...
jos sulla ois yhtään älliä päässä, niin oisit tajunnut että pointtini on se, että opiskelut ensin ja lapset sitten. ettei katsos tarvitsis lähteä mihinkään koulutukseen sitten jos ei miehen varoilla herroiks enää elelläkään (niinku teistä monet tekee...) ja mitä pitempi on tauko peruskoulun jälkeen, yhä vaikeampi sinne kouluun on lähteä. onko se sitten niin, että te vahingossa ajaudutte tohon tilanteeseen ja sitten yritätte vakuuttaa sitä halunneenne? että eletään tuilla ja venytetään senttejä?!?! vai ettekö ole päässeet mihinkään kouluun? siis te jotka ette ole opiskelleet, moni täällä kuitenkin on.
 
epunäiskä
kuuleppas nyt miisukisu..mä oon ollut pitkään hiljaa ja en oo pahemmin kommentoinu tätä keskustelua mutta sun asenteesi alkaa ottaa pikkuhiljaa päähän
mikä sä olet sanomaan että me miehen varoilla eletään ja mikä olet sanomaan myöskään sen että harva jaksaa enää lähteä kouluun. saatikka sitten että me ollaan muka vahingossa tultu raskaaksi ja yritetään täällä nyt selitellä kuinka ollaan valmiita ja jne...
eiköhän me ite tiedetä miten meidän asiat on ilman sun puuttumista asiaan. SINÄ olet viimenen ihminen kertomaan että me muka ollaan haluttu lapsia, kun eiköhän me ihan itse tiedetä mitä me ollaan haluttu! sä tuut tänne kertomaan omia mielipiteitäsi niinkuin ne olisivat meidän, tyyliin "kyllä se niin on että te ette oikeasti halunnu lapsia mutta..."
Mikä sun ongelma oikeestaan edes on? Onko sun elämäntehtävä mollata täällä nuoria äitejä? Ja saanko ihan mielenkiinnosta kysyä että mikäköhän se neidin oma ikä on?
 
MiisuKisu harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2005 klo 17:22 epunäiskä kirjoitti:
kuuleppas nyt miisukisu..mä oon ollut pitkään hiljaa ja en oo pahemmin kommentoinu tätä keskustelua mutta sun asenteesi alkaa ottaa pikkuhiljaa päähän
mikä sä olet sanomaan että me miehen varoilla eletään ja mikä olet sanomaan myöskään sen että harva jaksaa enää lähteä kouluun. saatikka sitten että me ollaan muka vahingossa tultu raskaaksi ja yritetään täällä nyt selitellä kuinka ollaan valmiita ja jne...
eiköhän me ite tiedetä miten meidän asiat on ilman sun puuttumista asiaan. SINÄ olet viimenen ihminen kertomaan että me muka ollaan haluttu lapsia, kun eiköhän me ihan itse tiedetä mitä me ollaan haluttu! sä tuut tänne kertomaan omia mielipiteitäsi niinkuin ne olisivat meidän, tyyliin "kyllä se niin on että te ette oikeasti halunnu lapsia mutta..."
Mikä sun ongelma oikeestaan edes on? Onko sun elämäntehtävä mollata täällä nuoria äitejä? Ja saanko ihan mielenkiinnosta kysyä että mikäköhän se neidin oma ikä on?
\|O \|O \|O
 
epunäiskä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2005 klo 17:32 MiisuKisu harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2005 klo 17:24 epunäiskä kirjoitti:
etkö sä tajua mitä sä luet, vai ymmärrätkö sä tahaltes väärin???
no mä kysynkin nyt sulta että mikä se sun ongelma oikein on ja ootko sä itekkään ylittäny sitä murrosikää???
 
MiisuKisu harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2005 klo 17:34 epunäiskä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2005 klo 17:32 MiisuKisu harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2005 klo 17:24 epunäiskä kirjoitti:
etkö sä tajua mitä sä luet, vai ymmärrätkö sä tahaltes väärin???
no mä kysynkin nyt sulta että mikä se sun ongelma oikein on ja ootko sä itekkään ylittäny sitä murrosikää???
:headwall: :attn: \|O
 
epunäiskä
:headwall: :headwall: :headwall: :attn: :attn: :x :headwall: :headwall: ja siinä sulle vielä varmuuden vuoks kun tykkäät noista niin hirveesti. hauskaa loppuelämää.
 
MiisuKisu harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2005 klo 17:36 epunäiskä kirjoitti:
vai häirihteekö sua tosissaan niin paljon äidit jotka on tehny lapset ennen opiskeluja että sä nostatat verenpainettas elämäntehtävänä?
itse sä näytät tekevän elohopeamillimetriennätystä :D lukisit mun tekstejä vähän tarkemmin ennen kuin alat kiehua. säkään et varmaan kuitenkaan mikään pelkkä peruskoululainen ole pohjakoulutukseltas???
 
epunäiskä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2005 klo 17:42 MiisuKisu harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2005 klo 17:36 epunäiskä kirjoitti:
vai häirihteekö sua tosissaan niin paljon äidit jotka on tehny lapset ennen opiskeluja että sä nostatat verenpainettas elämäntehtävänä?
itse sä näytät tekevän elohopeamillimetriennätystä :D lukisit mun tekstejä vähän tarkemmin ennen kuin alat kiehua. säkään et varmaan kuitenkaan mikään pelkkä peruskoululainen ole pohjakoulutukseltas???
no mä ihan säästän kuule näitä mun paineita ihan sillä että en jaksa lukee koko ketjua alusta loppuun. mut mä en nyt jaksa jatkaa tätä enää, jotenka toivottavasti sä hyväksyt sen että ihmiset iästä riippumatta tekee omat valintansa joihin sä et voi vaikutta mitenkään. typerää käytöstä vauhkota täällä ja kertoa omia mielipiteitä ainoina oikeina.
 
minä täällä taas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2005 klo 17:45 epunäiskä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2005 klo 17:42 MiisuKisu harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2005 klo 17:36 epunäiskä kirjoitti:
vai häirihteekö sua tosissaan niin paljon äidit jotka on tehny lapset ennen opiskeluja että sä nostatat verenpainettas elämäntehtävänä?
itse sä näytät tekevän elohopeamillimetriennätystä :D lukisit mun tekstejä vähän tarkemmin ennen kuin alat kiehua. säkään et varmaan kuitenkaan mikään pelkkä peruskoululainen ole pohjakoulutukseltas???
no mä ihan säästän kuule näitä mun paineita ihan sillä että en jaksa lukee koko ketjua alusta loppuun. mut mä en nyt jaksa jatkaa tätä enää, jotenka toivottavasti sä hyväksyt sen että ihmiset iästä riippumatta tekee omat valintansa joihin sä et voi vaikutta mitenkään. typerää käytöstä vauhkota täällä ja kertoa omia mielipiteitä ainoina oikeina.
no etpä sinäkään näytä minun mielipiteistäni piittaavan (=ajattelet, että olet itse oikeassa) ja lukisit ketjun ensin, ennen kuin alat syyttä suotta syyttelemään!!!
 
minä täällä taas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2005 klo 17:51 minä täällä taas kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2005 klo 17:45 epunäiskä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2005 klo 17:42 MiisuKisu harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2005 klo 17:36 epunäiskä kirjoitti:
vai häirihteekö sua tosissaan niin paljon äidit jotka on tehny lapset ennen opiskeluja että sä nostatat verenpainettas elämäntehtävänä?
itse sä näytät tekevän elohopeamillimetriennätystä :D lukisit mun tekstejä vähän tarkemmin ennen kuin alat kiehua. säkään et varmaan kuitenkaan mikään pelkkä peruskoululainen ole pohjakoulutukseltas???
no mä ihan säästän kuule näitä mun paineita ihan sillä että en jaksa lukee koko ketjua alusta loppuun. mut mä en nyt jaksa jatkaa tätä enää, jotenka toivottavasti sä hyväksyt sen että ihmiset iästä riippumatta tekee omat valintansa joihin sä et voi vaikutta mitenkään. typerää käytöstä vauhkota täällä ja kertoa omia mielipiteitä ainoina oikeina.
no etpä sinäkään näytä minun mielipiteistäni piittaavan (=ajattelet, että olet itse oikeassa) ja lukisit ketjun ensin, ennen kuin alat syyttä suotta syyttelemään!!!
siis olen MiisuKisu harmaana
 
On se sitten mahtavaa että on elämä jollekin niin mustavalkoista, ettei ole telkkaritkaan olleet mustavalkoisempia ennen aikaan. Kerran kotiäiti on aina kotäiti, kerran nuori äiti on aina nuori äiti, ja muuksi ei muutu vaikka voissa paistaisi. Näin se menee. Miisukisu on meitä niiiiiin paljon vanhempi, että melkein kannattaa jo uskoa. :whistle: :D
 
niinpä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2005 klo 13:09 Loora kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2005 klo 11:11 vieras kirjoitti:
Minä olen 19..ja aion hankkia lapsen nyt enkä vuoden tai kahen päästä!!!
miksi?
koska tunnen että olen valmis,ja tiedän olevani! Jos tämä mulla ois ollu vaa joku vauva kuume niin en kai mä sentää yli vuotta ois kuumeillu! Me yritetään miehen kanssa tosissaan! käytän ovis testejä,syön foolihappoa,juon greippi mehua ollaan otettu kaikki maholliset keinot käyttöön! miksi en hankkisi lapsia nyt? meillä molemmilla on työpaikat,oma kämppä(jonka mieheni ja minä omistetaan) niin että näin..
Monet vauvakuumeilevat vuosia ja taas vuosia, jopa yläasteelta alkaen.
tytöillä on luonnostaan se hoivailuvietti. Nukeilla leikitään jne....
Mutta eri juttu leikkiä vauvakuumetta ja ihan oikeasti sitoutua huolehtimaan toisesta ihmisestä pitkääääääääääään.
Kannattaa hoivaviettiä toteuttaa ensin hoitamalla toisen lapsia ja katsomalla mitä se lapsen kansa oleminen on. Ei kun jonkun sukulaistädin koliikkivauva viikonlopuksi hoitoon (ja muita ei saa hälyyttää apuun kuin viimeisessä hädässä) uhmaikäinen
Ei lapsia saa tehdä pelkän vauvakuumeen vuoksi ja ihania kokemuksia saadakseen!!
 

Yhteistyössä