MIKSI ihmiset ei osaa pukea lapsiaan juhliin??

köyhä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 01:27 Emilyn kirjoitti:
Jaa en tiedä mitä on köyhyys? (joku nokkela vieras kommentoi) Olen asunut 15 vuotta kaksion kokoisessa omakotitalossa viisihenkisessä perheessä, jossa äiti työkyvyttömänä (sairaspäivärahaa tms) ja isä pienipalkkaisena duunarina.

Muistan tosi hyvin jostain seiskaluokalta, kun historian maikka piti itsenäisyyspäiväjuhlien puhetta tunnilla, että kuinka häntä ärsyttää se, että nuoret eivät arvosta juhlia ja pukeudu niihin muutoin kuin farkkuihin tms. No, mulla ei ollut farkkujakaan. Lintsasin juhlista.

Tiedän ihan hemmetin hyvin, mitä on köyhyys (ja se köyhyys, että rahaa viinaan löytyy aina) ja siitä lapsilisästä en minä ole koskaan saanut vähääkään osaani. Kun muutin pois kotoa, meni vähän aikaa kunnes vanhemmat päättivät antaa sen lapsilisän elämiseeni.

Rahalla ei onnea osteta, mutta mun lasten ei tarvitse ikinä kulkea rikkinäisissä, virttyneissä vaatteissa ja juhliin saavat kauniit vaatteet päälleen. Samaa mieltä on mieskin, vaikkei hänellä ihan yhtä rääsyiset olot ole olleetkaan mutta on kuitenkin ihanaa huomata, kuinka hän tytöstä huolehtii ja haluaa, että on siistit vaatteet ja tulee olemaan sellaisia perustavaroita, kuten polkupyörä.

Ei tartte onneksi enää kärsiä köyhyydestä, kun on kouluja käynyt (mulla vielä jatko-opinnot edessä, mutta tästä hoitoalalta töitä onneksi löytää jo nyt opiskelijana) ja töitä tehnyt ja tekee.
niin ja sitten tuossa edellisessä lainauksessa minun komnettiin sanoit, ettet ymmärrä ettei ole varaa jne. joillain ei vain ole ja minun aiempi kirjoitus oli täyttä totta!!! edelleen puntaroin kumpaa pidän tärkeämpänä ruokaa vai vaatteita joita kerran ehkä käytetään... \|O saakeli, eläkääpä "rikkaat" minun elämää vuosi niin kysytään sitten uudestaan.....en haluaisi olla pihi, mutta jos rahat ei muuten riitä elämiseen niin se on kuule pakko!!!!
 
viirufan
Itse oon samaa asiaa miettiny työn kannalta, mistä ap kirjoitti. Lasten kaa ollaan aina kevätjuhlia harjoiteltu pitkään, askarreltu koristeita ym. ja se on lapsille tosi tärkeä juttu. Kyllä me "pk:n tädit" ainakin mun työyhteisössä pukeudutaan siististi juhliin, ehkäpä kevyt ehostuskin. Me koetaan, et pukeutumisella ollaan esimerkkejä ja kunnioitetaan juhlan luonnetta.

Jokaisella on toki oma tyylinsä ja näkemyksensä siististi pukeutumisesta, mutta mustakin lapsille saisi opettaa etikettiä jo pienestä pitäen. keneltä se on pois??
 
No mä taas osaan pukea lapset juhliin kauniisti, värkkään niiden hiuksiakin yleensä tuntikausia juhliin. Mutta itse sitten vakiona vedänkin mustat farkut ja tavallisen paidan päälleni ja harjaan vaan tukkani ja oon valmis. Mulla ei edes ole juhlavaatteita :whistle:
 
Kyllä meillä ainaskin on niillä juhlavaatteilla käyttöä, syntymäpäiviäkin on varman paritkymmenet ja muut juhlat päälle. No pojalle juhlavaatteiksi meillä kelpaa sammarit/suorathousut ja kauluspaita ja tytölle mekko. Itse en ole vielä ollut lastenjuhlissa jossa joku olisi pukeutunut epäsiististi tai nuhruisesti, mutta ehkä täälläpäin lapset vaan halutaan pukea siististi. Niin savossa päin ;)
 
Mä oon ihmetellyt sitä samaa. Mielestäni juhliin pukeudutaan juhlavaatteisiin. Vaikka ei lasten juhliin pukua ja valkoista paitaa laitetakkaan, niin vaatetus eroaa normaalista arkivaatteesta.

Paras tai oikeastaan pahin mihin olen törmännyt on alakoulun joulujuhlassa yhdellä pojalla oli kaljamainos punainen t-paita :eek:
 
vierilija
Täällä päin harvalla pojalla ala-asteen juhlissa on suoria housuja. Farkut yleensä ja mun poikani laittaa kauluspaidan lisäksi.
Oudoksuen vähän katsotaan niitä joilla kovin on hienoa. Tytöillä sitten onkin hameet päällä. Näin täällä.
En mä pakota kyllä koulun juhliin laittaan poikaani mitään suoria housuja. Muut juhlat on sitten erikseen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:05 Lentokala kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:00 Taare kirjoitti:
mun mielipide taas on että juuri noihin kevätjuhliin sun muihin ei laiteta päälle niitä ykkösiä, vaan ne jätetään sukujuhliin tms isompiin tapahtumiin
Tästä tuli mieleen, että meillä on ainakin niin vähän sukujuhlia yms. että jäisivät ykköset tosi vähälle käytölle, ellei niitä käytettäis "vaatimattomammissakin" hiluissa.

Myös leffareissuilla, ravintolassa käydessä, kavereiden synttäreillä jne.
Ihan sama tilanne meillä.
Kyllä me ainaskin juhlavaatteet tuommoisiin juhliin laitetaan yms. Jos ei juhlavaatteita niin ainaskin vois vähän parempaa lastensa päälle laittaa! Mua ottaa niin päähän nähdä lapsia resu-vaatteissa juhlis yms tilaisuuksis. Pitäähän sitä alkaa jo lapsille opettaa juhlapukeutumista, että sitten aikuisena osaavat pukeutua juhliin yms tilaisuuksiin oikein. Noh mie oon tämmönen vaatefriikki... :) :)
 
Aina pukeudutaan tilaisuuteen sopivalla tavalla. jos kevätjuhla on sisäjuhla, jossa sali koristeltu ja laitettu niin sehän on selvä että sinne pukeudutaan paremmin. jos taas kevätjuhla on makkaranpaisto/ulkoilutapahtuma niin eihän sellaiseen panna ykkösiä päälle. turhaan täällä on siitä kiistelty pannaanko pihajuhliin mekkoa ja sisäjuhliin tuulipukua!!! Meidän muksuilla kevätjuhla tällä viikolla ja kyllä sinne on tarkoitus tytölle laittaa mekko ja pojalle siisti paita ja housut. ei gollareita. Olen itse joutunut pettymään vieraitten pukeutumisen suhteen kun rippijuhliin ja ristiäisiin tullaan lenkkareissa ja verkkaireissa...noloa vieraalle ja juhlan järjestäjälle. aina se siisti pukeutuminenkaan ei ole rahasta kiinni. Itse köyhästä lapsuudenkodista, mutta silti kevätjuhliin ja muihin pippaloihin löytyi jotakin siistiä päälle. Samoin nykyisin, jos ei ole varaa itsellä ostaa lapsille/itselleen juhlavaatteita niin yritetään saada tuttavilta lainaan ja aina on jotakin siistiä saatu =) Muistan myös hyvin oman eskaristapääsyjuhlan vuonna -85. Ensin on ulkoilutapahtuma, jonka jälkeen laitettiin ykköstä päälle ja meille eskareille oli lakitus ja todistustenjako. Mieleenpainuva ja iso juhla pienelle ihmiselle, kunnioitetaan sitä siis tämän vuoden eskareidenkin kohdalla =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:00 Taare kirjoitti:
mun mielipide taas on että juuri noihin kevätjuhliin sun muihin ei laiteta päälle niitä ykkösiä, vaan ne jätetään sukujuhliin tms isompiin tapahtumiin
Samaa mieltä. Meillä oli pojalla kevätjuhlassa päällä farkut ja kauluspaita ja itselläni ihan normaalit(toki siistit) vaatteet ja mielestäni tämä on ihan riittävä varustus
 
mä inhoon koulun ja päiväkodin juhlia..pitäs olla jotain hienompaa päällä ja mielekkään laittas muksuille mutta kun ne juhlat on ulkona....ja illalla...en mä haluu että muksut palelee ja likaa ittensä....
 
PahaSilmä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 10:10 minni hiiri kirjoitti:
:x Miksköhän sitten pojille laitetaan hyvin usein juhliin verkkarit tai college-housut ja lenkkarit ja samojen perheiden tytskille viiimeisen päälle hienot varustukset hiuspinneistä kenkiin asti....... :(
Koska poikien juhla-asut on naurettavia ja rumia. Pellenpukuja, #&%?$!*ä isoja housuja ja ällöttäviä paitoja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 08:58 mmmmmmmmmm kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 01:27 Emilyn kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 00:54 jne kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 00:49 HokkusPokkusCox kirjoitti:
Se, kuinka juhlaan pukeudutaan kertoo paljon siitä kuinka korkealle juhlan arvostaa. Minulle lasten juhlat ovat tähtihetkiä kuten lapsillekkin ja ilmanmuuta meillä on juhlavaatteet yllä!
Meidän tytöt innoissaan suunnittelevat jo paljon ennen juhlaa mitä päällensä laittavat. Peilin edessä kikatellaan ja ihmetellään kuinka "tämäkin vielä viime vuonna sopi ja nyt ei enää" ja vaihdellaan asusteita siskon kanssa. Kampaukset ovat kanssa tärkeitä ja niitäkin veivataan innolla ennen juhlaanlähtöä. Minusta on hienoa mennä katsomaan lasten esityksiä ja kuuntelemaan lauluja ja lapsista on tärkeää muistaa myös opettajaa kukkasin :D Jos oman lapsen juhlaa ei noteeraa niin korkealle että viitsii nähdä vaivaa pukeutumisen suhteen niin kenenkä juhla se sitten on tärkeämpi ja pukeutumisen arvoinen????
Jos ei ole rahaa,se ei tarkoita etteikö arvostaisi jotain juhlaa.
Jaa en tiedä mitä on köyhyys? (joku nokkela vieras kommentoi) Olen asunut 15 vuotta kaksion kokoisessa omakotitalossa viisihenkisessä perheessä, jossa äiti työkyvyttömänä (sairaspäivärahaa tms) ja isä pienipalkkaisena duunarina.

Muistan tosi hyvin jostain seiskaluokalta, kun historian maikka piti itsenäisyyspäiväjuhlien puhetta tunnilla, että kuinka häntä ärsyttää se, että nuoret eivät arvosta juhlia ja pukeudu niihin muutoin kuin farkkuihin tms. No, mulla ei ollut farkkujakaan. Lintsasin juhlista.

Tiedän ihan hemmetin hyvin, mitä on köyhyys (ja se köyhyys, että rahaa viinaan löytyy aina) ja siitä lapsilisästä en minä ole koskaan saanut vähääkään osaani. Kun muutin pois kotoa, meni vähän aikaa kunnes vanhemmat päättivät antaa sen lapsilisän elämiseeni.

Rahalla ei onnea osteta, mutta mun lasten ei tarvitse ikinä kulkea rikkinäisissä, virttyneissä vaatteissa ja juhliin saavat kauniit vaatteet päälleen. Samaa mieltä on mieskin, vaikkei hänellä ihan yhtä rääsyiset olot ole olleetkaan mutta on kuitenkin ihanaa huomata, kuinka hän tytöstä huolehtii ja haluaa, että on siistit vaatteet ja tulee olemaan sellaisia perustavaroita, kuten polkupyörä.

Ei tartte onneksi enää kärsiä köyhyydestä, kun on kouluja käynyt (mulla vielä jatko-opinnot edessä, mutta tästä hoitoalalta töitä onneksi löytää jo nyt opiskelijana) ja töitä tehnyt ja tekee.
se lapsilisä ei kuulu sun käyttöös. vaan päivittäiseen arjen pyörittämiseen. sitä ei kuulu silti käyttää turhuuteen tai säästää lapsen tilille. ja mietin tota kommenttia että vanhemmat päättivät se antaa käyttöösi. siis muutitko alaikäsenä pois kotoa ja sait sen rahan itselles. vai vaaditko kaikilta vuosilta sen rahan jälkikäteen käyttöös. sä oot outo.
Tohon sen verran, että kyllä vanhemmilla on varaa ostella mäyräkoiria mut pennut kulkee ryysyissä. Luojan kiitos mäyräkoiran hinta nousee normaalille tasolle!!!!!!!
 
Mä aikanaan ihmettelin esikoisen eskarin päätöksen jälkeen samaa-tai oikeammin sitä, miksi _aikuiset_ ei kunnioita lapselle tärkeää juhlaa yhtään, vaan tulivat paikalle mitä kirjavimmissa varusteissa! Tilaisuus kuitenkin on lapselle ainutkertainen ja ainakin meidän eskarilainen olis saanu kohtauksen, jos ei olis saanu pukeutua juhlatamineisiin.
Mun mielestä siis kyse on siitä, ettei pidetä tärkeänä asiaa, joka on lasten juttu, ne kun on vaan lapsia...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 10:10 minni hiiri kirjoitti:
:x Miksköhän sitten pojille laitetaan hyvin usein juhliin verkkarit tai college-housut ja lenkkarit ja samojen perheiden tytskille viiimeisen päälle hienot varustukset hiuspinneistä kenkiin asti....... :(
Joo mä oon tätä ihmetelly myös. :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:05 Lentokala kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:00 Taare kirjoitti:
mun mielipide taas on että juuri noihin kevätjuhliin sun muihin ei laiteta päälle niitä ykkösiä, vaan ne jätetään sukujuhliin tms isompiin tapahtumiin
Tästä tuli mieleen, että meillä on ainakin niin vähän sukujuhlia yms. että jäisivät ykköset tosi vähälle käytölle, ellei niitä käytettäis "vaatimattomammissakin" hiluissa.

Myös leffareissuilla, ravintolassa käydessä, kavereiden synttäreillä jne.
Hei meillä ihan sama juttu jäisivät juhla vaatteet kappiin käyttämättöminä jos niitä sukujuhlia jäisi odotelee.
Sitäpaitsi ne kevät juhlat on lapselle suuri tapahtuma meillä ainakin on jo monta päivää puhuttu juhlista.Vaikka itselle onkin lähinnä rasittava velvollisuus niin ei tulisi mieleenkään pilata lasten "suurta" juhlaa.(meillä se on aamulla 8.00 ja osuu viikon ainoalle vapaa päivälle ei hirveesti huvita herätä mut pakko kai sitä on)
Meillä poitsu kysyi että saako hän laittaa auto kravaatin kevät juhliin eli meillä ainakin lapset tykkää pukeutua hienosti ja neitihän menisi hiekkalaatikollekin juhlamekossa jos sais.
 
Mä vaihdan lapselle aika herkästi siistimpää päälle, en nyt ehkä kauppareissuille, mutta melkein joka paikkaan muualle. Juhlamekot on sitten varattu isompiin ja virallisempiin juhliin, mutta johonkin kevätjuhlaan voisin kyllä sellaisen laittaa myös. Ei mua ihan hirveästi häiritse mitä muilla on päällä, mutta itselläni on se periaate että puetaan jotain arkirytkyjä siistimpää jos tilaisuus on.
 
mä vaan
Tuohon ei oo varaa tai ei kannata ostaa 1-2 kertaa käytettävää.
* Me vaihdellaan tai siis lainaillaan ystävien kesken just näitä juhlakamppeita*
Kait jokainen nyt jonkun toisen lapsiperheen tuntee? Jos vaikka mekko on yhden juhlan kesto noin 1-2 tuntia lainassa, niin ei siitä ainakaan meidän kesken mitään rahoja oteta.
 
Meillä ykköset laitetaan vaan häihin ym tollasiin hiemopiin, mutta siististi ja nätisti ei-arkivaatteisiin, muttei hienoimpiinkaan pukeudutaan myös tarhan juhliin yms.
arki-vaatteet arki käyttöön.
 
elämä opettaa
Täällä on kummallisen musta-valkoista porukkaa eli muka lapset kulkee joko ryysyissä tai "ykköset" (mitä ne sitte onkaan?) päällä ja mitään siltä väliltä ei ole!
 
PahaSilmä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 10:23 mä vaan kirjoitti:
Tuohon ei oo varaa tai ei kannata ostaa 1-2 kertaa käytettävää.
* Me vaihdellaan tai siis lainaillaan ystävien kesken just näitä juhlakamppeita*
Kait jokainen nyt jonkun toisen lapsiperheen tuntee? Jos vaikka mekko on yhden juhlan kesto noin 1-2 tuntia lainassa, niin ei siitä ainakaan meidän kesken mitään rahoja oteta.
Suostuuko sun lapset pukemaan jonkun toisen vaatteita? mun lapset ei suostu.

Pojalla on yleensä juhlissa farkut ja puvunpaita. Lasten puvunpaidat vaan on niin typerän näköisiä, leveitä ja hihat liian lyhyet. Et jos haluu, et se näyttää hyvältä sen pojan päällä, niin se pitää olla liian pieni paita, josta on hihoja vähän kääritty, ettei näe, kuinka lyhyet ne hihat on.

Nyt kun se on 8 kaupoista löytyy jo jotain, mutta pienenpänä oli tosi vaikea löytää mitään. kaikki poikien juhla-asut, mitä oon niiden päällä nähnyt, on ollut yököttäviä, kuvottavia, hyi oksu, empä lainais semmosia mun pojalle.

Ja ne tyttöjen prinsessamekot... :x Ällöttävät vaaleenpunaset, eikö mitään kunnon värejä saa edes käyttää? Ja miksi ne on niin hirveän mallisisa muutenkin? Onko tarkotus, että lapsi näyttää läskiltä vai mitä ihmettä? :x
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:08 mutsi kirjoitti:
Juhliin pukeudutaan juhlan mukaan. Ihmetyttää useinkin tämä lasten pukeminen. Usein vanhemmat on puunanneet itsensä viimeisen päälle ja ykköset päällä ja lapset verkkareissa tai tyyliin farkut korkeintaan (minusta farkut ei ole juhlahousut!) Varsinkin tälvella n'kee lapsilla usein college-housuja juhlissa, koska lapsilla haalarit ulkovaatetuksena! Onko se niin vaikeaa laittaa siistit vatteet lapsille, vaikka haalarin alle? Kirpputorilta saa edullisia juhlavaatteita. Sieltä minäkin olen niiitä ostanut!
saa jos saa.ei läheskään aina löydä juuri sellaista juhla- tai muuta vaatetta, kuin tarvis. joillakin paikkakunnilla on vain yksi ainut kirpputori, joten siellä ei sitten sitä valikoimaakaan ole kovin paljon.

mitä tulee lasten pukeutumiseen juhliin, niin tottakai juhliin pukeudutaan asianmukaisesti, MUTTA on perheitä, joilla ei yksinkertaisesti ole varaa laittaa rahaa lasten juhlavaatteisiin.jos ootte huomanneet niin lasten vaatteet ovat aivan hirveissä hinnoissa. ei voi vähävaraista perhettä velvoittaa ostamaan juhlavaatteita YHDEN juhlan vuoksi. voi olla myöskin ettei ole sitten mahdollista vaatteiden jatkokäyttäjää eli ei voi kierrättää niitä juhlavaatteita perheen sisällä jatkossa. esikoinen voi poika ja seuraavat ovatkin tyttö(jä), tai toisin päin.
pitää ottaa sekin huomioon että on paikkakuntia joilla ei ole kuin ehkä yksi vaateliike ja sitten jossakin s-marketissa tms. on jonkun verran lasten vaatetta. kyllä tulee juhlavaatteille hintaa jos 100-200 km:n päästä pitää lähteä hakemaan vaatetta yhteen juhlaan. sitten jos tietää että kesän aikana on muita juhlia tulossa (häitä rippijuhlia, ristiäisiä, syntymäpäiviä), voi ehkä satsata vähän enemmän vaatteisiinkin.

nimim. ei vähävarainen äiti, jolla jo isot lapset
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 10:20 iipa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:05 Lentokala kirjoitti:
\Tästä tuli mieleen, että meillä on ainakin niin vähän sukujuhlia yms. että jäisivät ykköset tosi vähälle käytölle, ellei niitä käytettäis "vaatimattomammissakin" hiluissa.

Myös leffareissuilla, ravintolassa käydessä, kavereiden synttäreillä jne.
Hei meillä ihan sama juttu jäisivät juhla vaatteet kappiin käyttämättöminä jos niitä sukujuhlia jäisi odotelee.
Sitäpaitsi ne kevät juhlat on lapselle suuri tapahtuma meillä ainakin on jo monta päivää puhuttu juhlista.Vaikka itselle onkin lähinnä rasittava velvollisuus niin ei tulisi mieleenkään pilata lasten "suurta" juhlaa.(meillä se on aamulla 8.00 ja osuu viikon ainoalle vapaa päivälle ei hirveesti huvita herätä mut pakko kai sitä on)
Meillä poitsu kysyi että saako hän laittaa auto kravaatin kevät juhliin eli meillä ainakin lapset tykkää pukeutua hienosti ja neitihän menisi hiekkalaatikollekin juhlamekossa jos sais.
Meillä sama juttu. Varsinkin tytöt saa käyttää mekkojan miltei aina kun tahtoo, koska pieneksi nbe kuitenkin jää, mihin niitä säästelee! POika nyt on senverran römyävämpää sorttia, että tummat housut on vaan juhlavampaan käyttöön, mutta kauluspaitaa käyttää hänkin ihan kyläreissuillakin -ja sitten seuraavana päivänä koulussa farkkujen kanssa, ettei tarvi miltei puhdasta paitaa pestä. Kauluspaita ja tummat housut sitten tarpeenmukaan asustetaan pikkutakilla, liivillä tai solmiolla, mutta kauluspaitoja ja tummia housuja ilman asusteita käytetään kyllä pienemmissäkin tilaisuuksissa.

Mitä tulee juhlavaatteiden hintaan, niin ainakin tytöille saa kirpparilta alle 5 eurolla upeita juhlamekkoja ja alle 10 eurolla saa H&M:n KappAhallin yms. aletangoista, joten ei ole kyllä kenelläkään rahasta kiinni!
 

Yhteistyössä