MIKSI ihmiset ei osaa pukea lapsiaan juhliin??

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 09:07 köyhä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 01:27 Emilyn kirjoitti:
Jaa en tiedä mitä on köyhyys? (joku nokkela vieras kommentoi) Olen asunut 15 vuotta kaksion kokoisessa omakotitalossa viisihenkisessä perheessä, jossa äiti työkyvyttömänä (sairaspäivärahaa tms) ja isä pienipalkkaisena duunarina.

Muistan tosi hyvin jostain seiskaluokalta, kun historian maikka piti itsenäisyyspäiväjuhlien puhetta tunnilla, että kuinka häntä ärsyttää se, että nuoret eivät arvosta juhlia ja pukeudu niihin muutoin kuin farkkuihin tms. No, mulla ei ollut farkkujakaan. Lintsasin juhlista.

Tiedän ihan hemmetin hyvin, mitä on köyhyys (ja se köyhyys, että rahaa viinaan löytyy aina) ja siitä lapsilisästä en minä ole koskaan saanut vähääkään osaani. Kun muutin pois kotoa, meni vähän aikaa kunnes vanhemmat päättivät antaa sen lapsilisän elämiseeni.

Rahalla ei onnea osteta, mutta mun lasten ei tarvitse ikinä kulkea rikkinäisissä, virttyneissä vaatteissa ja juhliin saavat kauniit vaatteet päälleen. Samaa mieltä on mieskin, vaikkei hänellä ihan yhtä rääsyiset olot ole olleetkaan mutta on kuitenkin ihanaa huomata, kuinka hän tytöstä huolehtii ja haluaa, että on siistit vaatteet ja tulee olemaan sellaisia perustavaroita, kuten polkupyörä.

Ei tartte onneksi enää kärsiä köyhyydestä, kun on kouluja käynyt (mulla vielä jatko-opinnot edessä, mutta tästä hoitoalalta töitä onneksi löytää jo nyt opiskelijana) ja töitä tehnyt ja tekee.
niin ja sitten tuossa edellisessä lainauksessa minun komnettiin sanoit, ettet ymmärrä ettei ole varaa jne. joillain ei vain ole ja minun aiempi kirjoitus oli täyttä totta!!! edelleen puntaroin kumpaa pidän tärkeämpänä ruokaa vai vaatteita joita kerran ehkä käytetään... \|O saakeli, eläkääpä "rikkaat" minun elämää vuosi niin kysytään sitten uudestaan.....en haluaisi olla pihi, mutta jos rahat ei muuten riitä elämiseen niin se on kuule pakko!!!!
No, minä ainakin uskoisin ymmärtäväni sinua :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 02:18 Josjosjos kirjoitti:
"Sieltä voi saada, mutta jos..." Josjosjos!! Voitte jossitella ihan niin paljon kuin sielu sietää, mutta tuollaisesta saa aina selityksen maun suuhunsa. Jos rahat ovat niin tiukilla ettei ole varaa muuhun kuin ruokaan, oletteko harkinneet esim. ruoka-avussa käymistä? Tai sossussa? En nyt sano että kaikkien pitäisi elää yhteiskunnan varoilla, mutta köyhille nuo apukeinot on tarkoitettu. Näyttäkää minulle sossu, joka kieltää avustuksen lapsen juhlavaatteisiin tai Pelastusarmeijan työntekijä, joka ei myönnä köyhälle lapsiperheelle ruokaa..!
Kerrrohan sää mulle missäs sellanen sossu on joka juhlavaatteisiin rahaa antaa! muutan oitis sellaselle alueelle. Mun kokemukseni mukaan niistä saa vaan perustoimeentuloon tukea ja ne juhlavaatteet ei mun mielestäni siihen kuulu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 10:31 PahaSilmä kirjoitti:
Pojalla on yleensä juhlissa farkut ja puvunpaita. Lasten puvunpaidat vaan on niin typerän näköisiä, leveitä ja hihat liian lyhyet. Et jos haluu, et se näyttää hyvältä sen pojan päällä, niin se pitää olla liian pieni paita, josta on hihoja vähän kääritty, ettei näe, kuinka lyhyet ne hihat on.

Nyt kun se on 8 kaupoista löytyy jo jotain, mutta pienenpänä oli tosi vaikea löytää mitään. kaikki poikien juhla-asut, mitä oon niiden päällä nähnyt, on ollut yököttäviä, kuvottavia, hyi oksu, empä lainais semmosia mun pojalle.

Ja ne tyttöjen prinsessamekot... :x Ällöttävät vaaleenpunaset, eikö mitään kunnon värejä saa edes käyttää? Ja miksi ne on niin hirveän mallisisa muutenkin? Onko tarkotus, että lapsi näyttää läskiltä vai mitä ihmettä? :x
Kyllä niitä kivoja juhlavaatteita löytyy pojillekin kun viitsii hakea...

Esim. http://www.riihipeikko.fi/kesamallisto.html
 
mä vaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 10:31 PahaSilmä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 10:23 mä vaan kirjoitti:
Tuohon ei oo varaa tai ei kannata ostaa 1-2 kertaa käytettävää.
* Me vaihdellaan tai siis lainaillaan ystävien kesken just näitä juhlakamppeita*
Kait jokainen nyt jonkun toisen lapsiperheen tuntee? Jos vaikka mekko on yhden juhlan kesto noin 1-2 tuntia lainassa, niin ei siitä ainakaan meidän kesken mitään rahoja oteta.
Suostuuko sun lapset pukemaan jonkun toisen vaatteita? mun lapset ei suostu.
Mun lapset on kasvatettu niin että ne laittaa päälleen sitä mitä sanotaan. Piste.

Ja ei meillä ole kyllä käytössä ollut "pellepukuja" tai vaaleanpunaisia mekkoja.
Nyt eilen päiväkodin kevätjuhlassa, pojalla oli vaaleat farkut ja kauluspaita (mun ompelema) ja tytöllä kirkkaan punainen kokomekko jossa päälimekkona (essuna) marimekon valkopohjaista kukkakuvioitua kangasta (mun ompelema)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 10:12 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 08:58 mmmmmmmmmm kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 01:27 Emilyn kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 00:54 jne kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 00:49 HokkusPokkusCox kirjoitti:
Se, kuinka juhlaan pukeudutaan kertoo paljon siitä kuinka korkealle juhlan arvostaa. Minulle lasten juhlat ovat tähtihetkiä kuten lapsillekkin ja ilmanmuuta meillä on juhlavaatteet yllä!
Meidän tytöt innoissaan suunnittelevat jo paljon ennen juhlaa mitä päällensä laittavat. Peilin edessä kikatellaan ja ihmetellään kuinka "tämäkin vielä viime vuonna sopi ja nyt ei enää" ja vaihdellaan asusteita siskon kanssa. Kampaukset ovat kanssa tärkeitä ja niitäkin veivataan innolla ennen juhlaanlähtöä. Minusta on hienoa mennä katsomaan lasten esityksiä ja kuuntelemaan lauluja ja lapsista on tärkeää muistaa myös opettajaa kukkasin :D Jos oman lapsen juhlaa ei noteeraa niin korkealle että viitsii nähdä vaivaa pukeutumisen suhteen niin kenenkä juhla se sitten on tärkeämpi ja pukeutumisen arvoinen????
Jos ei ole rahaa,se ei tarkoita etteikö arvostaisi jotain juhlaa.
Jaa en tiedä mitä on köyhyys? (joku nokkela vieras kommentoi) Olen asunut 15 vuotta kaksion kokoisessa omakotitalossa viisihenkisessä perheessä, jossa äiti työkyvyttömänä (sairaspäivärahaa tms) ja isä pienipalkkaisena duunarina.

Muistan tosi hyvin jostain seiskaluokalta, kun historian maikka piti itsenäisyyspäiväjuhlien puhetta tunnilla, että kuinka häntä ärsyttää se, että nuoret eivät arvosta juhlia ja pukeudu niihin muutoin kuin farkkuihin tms. No, mulla ei ollut farkkujakaan. Lintsasin juhlista.

Tiedän ihan hemmetin hyvin, mitä on köyhyys (ja se köyhyys, että rahaa viinaan löytyy aina) ja siitä lapsilisästä en minä ole koskaan saanut vähääkään osaani. Kun muutin pois kotoa, meni vähän aikaa kunnes vanhemmat päättivät antaa sen lapsilisän elämiseeni.

Rahalla ei onnea osteta, mutta mun lasten ei tarvitse ikinä kulkea rikkinäisissä, virttyneissä vaatteissa ja juhliin saavat kauniit vaatteet päälleen. Samaa mieltä on mieskin, vaikkei hänellä ihan yhtä rääsyiset olot ole olleetkaan mutta on kuitenkin ihanaa huomata, kuinka hän tytöstä huolehtii ja haluaa, että on siistit vaatteet ja tulee olemaan sellaisia perustavaroita, kuten polkupyörä.

Ei tartte onneksi enää kärsiä köyhyydestä, kun on kouluja käynyt (mulla vielä jatko-opinnot edessä, mutta tästä hoitoalalta töitä onneksi löytää jo nyt opiskelijana) ja töitä tehnyt ja tekee.
se lapsilisä ei kuulu sun käyttöös. vaan päivittäiseen arjen pyörittämiseen. sitä ei kuulu silti käyttää turhuuteen tai säästää lapsen tilille. ja mietin tota kommenttia että vanhemmat päättivät se antaa käyttöösi. siis muutitko alaikäsenä pois kotoa ja sait sen rahan itselles. vai vaaditko kaikilta vuosilta sen rahan jälkikäteen käyttöös. sä oot outo.
Tohon sen verran, että kyllä vanhemmilla on varaa ostella mäyräkoiria mut pennut kulkee ryysyissä. Luojan kiitos mäyräkoiran hinta nousee normaalille tasolle!!!!!!!
Nyt kyllä yleistät aika rankasti tollo!
 
Gluteus maximus
Me kun käydään ja joudutaan käymään vuoden aikana useissa juhlissa/erittäin juhlallisissa tilaisuuksissa, niin meillä lapsilla on kyllä juhlavaatteita (ehkä jopa enemmän kuin niitä arkisia) Ja minusta pikkupoika puvussa on niin hirveän söpön näköinen. Itse en voi sietää mitään ripsumekkoja, mutta yksinkertaisia eriäätin siistejä, tyylikkäitä mekkoja olen löytänyt kirpputoreiltakin tytölle (ja kyllä puen 9kk ikäisen mekkoon aina kun mahdollista) Olen myös käyttänyt tuota kaksplussan kirpputori-osiota ja ostanut monet puvut ja kengät pojalle sieltä. Viimeksikin maksoi n. 15 euroa postikuluineen paita?housut+kengät. Eli eiköhän yhden 15 euroa nyt nipistä mistä vaan, vaikka lasten karkkipäivästä, jos muusta sitten ei voi rahaa säästää!
 
Kai minunkin täytyy jotenkin kommentoida, meni kylllä ketjun lukiessa aikaa. Itseäni ei ole ikinä häirinnyt muiden juhliin pukeutuminen, enemmän olen keskittynyt muihin asioihin, kuten millainen tunnelma on, onko muksuilla mukavaa, jännittääkö niitä. Jne, ehdin jopa olemaan ystävällinen toisten lapsille ( vaatetuksista huolimatta). Mutta kiva tapahan se on laittaa jotain hienompaa, kyllä poikanikin on nauttinut hommasta (alennuksesta jotain ostettu säännöllisesti). Mutta joku vaihe lapsella tai luonne voi olla, että todellakin haluaa pukeutua rennompiin. Onko se sitten lapsen kunnioittamista tapella ja itkettää häntä, varsinkaan sen takia, että aikuiset ihmiset katsovat pahalla. :/
 
höh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 10:31 PahaSilmä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 10:23 mä vaan kirjoitti:
Tuohon ei oo varaa tai ei kannata ostaa 1-2 kertaa käytettävää.
* Me vaihdellaan tai siis lainaillaan ystävien kesken just näitä juhlakamppeita*
Kait jokainen nyt jonkun toisen lapsiperheen tuntee? Jos vaikka mekko on yhden juhlan kesto noin 1-2 tuntia lainassa, niin ei siitä ainakaan meidän kesken mitään rahoja oteta.
Suostuuko sun lapset pukemaan jonkun toisen vaatteita? mun lapset ei suostu.

Pojalla on yleensä juhlissa farkut ja puvunpaita. Lasten puvunpaidat vaan on niin typerän näköisiä, leveitä ja hihat liian lyhyet. Et jos haluu, et se näyttää hyvältä sen pojan päällä, niin se pitää olla liian pieni paita, josta on hihoja vähän kääritty, ettei näe, kuinka lyhyet ne hihat on.

Nyt kun se on 8 kaupoista löytyy jo jotain, mutta pienenpänä oli tosi vaikea löytää mitään. kaikki poikien juhla-asut, mitä oon niiden päällä nähnyt, on ollut yököttäviä, kuvottavia, hyi oksu, empä lainais semmosia mun pojalle.

Ja ne tyttöjen prinsessamekot... :x Ällöttävät vaaleenpunaset, eikö mitään kunnon värejä saa edes käyttää? Ja miksi ne on niin hirveän mallisisa muutenkin? Onko tarkotus, että lapsi näyttää läskiltä vai mitä ihmettä? :x
Kait tässä oli pointtina kirjoittajalla se että ei aina tarvita rahaa, jos sun ei suostu pistämään toisten vaatteita päälle niin teillä on varmaan sitten varaa ostaa niitä parempia tai huonompia vaatteita =)
Mut jos on oikeesti köyhä niin kyllä varmaan pistää
 
Juhlija
Jo vuosien ajan olen työni ja lasteni kautta ollut mukana päiväkerhon, päiväkodin ja koulun kevätjuhlissa. Yhteenvetona sanoisin, että lasten pukeutuminen ei ainkaan täällä kerro vanhempien käytettävissä olevista rahoista vaan asenteesta. Asun taajamassa, jonka väestöstä hyvin suuri osa on erittäin hyväpalkkaisessa teollisuustyössä. Näin pienellä paikkakunnalla ihmisten "varallisuus" tiedetään aika hyvin.

Voi olla, että äiti pukee tytölleen kevätjuhlaan sievän puseron ja hameen sekä lenkkikengät, koska hänen mielestään on tuhlausta ostaa tytölle juhlakenkiä tai sandaaleja, koska tyttö kuitenkin pitää enimmäkseen lenkkareita. Sen sijaan itselleen hän ostaa kesäksi erivärisiä ja -tyylisiä tanssikenkiä useammatkin lavatanssikautta varten...

Me emme ole mitenkään suurituloinen perhe. Meillä ei ole varaa mm. baari-iltoihin, kaljaan, viinaan, tupakkaan, moottorikelkkaan, purjeveneeseen, kakkosautoon tai viikottaisiin ravintolaruokailuihin. Meillä on silti varaa pukea lapset tilanteeseen sopivalla tavalla. Esikoulun kevätjuhlaan poika laittaa suorat tummat puuvillahousut (7.95?), kauluspaidan (12?), puuvillaneuleisen sliparin (2,5?)viime syksynä alesta ostetut sandaalit (9?) ja isoveljen vanhan solmion tai rusetin. Sandaalit jatkavat heti arkikäytössä ja pian myös puuvillahousut. Paljonkohan makavat viikon tupakat tai mäyrikset?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 11:24 Juhlija kirjoitti:
Jo vuosien ajan olen työni ja lasteni kautta ollut mukana päiväkerhon, päiväkodin ja koulun kevätjuhlissa. Yhteenvetona sanoisin, että lasten pukeutuminen ei ainkaan täällä kerro vanhempien käytettävissä olevista rahoista vaan asenteesta. Asun taajamassa, jonka väestöstä hyvin suuri osa on erittäin hyväpalkkaisessa teollisuustyössä. Näin pienellä paikkakunnalla ihmisten "varallisuus" tiedetään aika hyvin.

Voi olla, että äiti pukee tytölleen kevätjuhlaan sievän puseron ja hameen sekä lenkkikengät, koska hänen mielestään on tuhlausta ostaa tytölle juhlakenkiä tai sandaaleja, koska tyttö kuitenkin pitää enimmäkseen lenkkareita. Sen sijaan itselleen hän ostaa kesäksi erivärisiä ja -tyylisiä tanssikenkiä useammatkin lavatanssikautta varten...

Me emme ole mitenkään suurituloinen perhe. Meillä ei ole varaa mm. baari-iltoihin, kaljaan, viinaan, tupakkaan, moottorikelkkaan, purjeveneeseen, kakkosautoon tai viikottaisiin ravintolaruokailuihin. Meillä on silti varaa pukea lapset tilanteeseen sopivalla tavalla. Esikoulun kevätjuhlaan poika laittaa suorat tummat puuvillahousut (7.95?), kauluspaidan (12?), puuvillaneuleisen sliparin (2,5?)viime syksynä alesta ostetut sandaalit (9?) ja isoveljen vanhan solmion tai rusetin. Sandaalit jatkavat heti arkikäytössä ja pian myös puuvillahousut. Paljonkohan makavat viikon tupakat tai mäyrikset?
Mikä teitä ihmisiä vaivaa?!? Mistä te vedätte sen johtopäätöksen, että vähävaraiset vanhemmat käyttävät ennemmin rahansa kaljaan tai tupakkaan kuin lasten juhlatamineisiin?! Varmasti moni vähävaraisita jättää ne kaljat ja tupakatkin sinne kaupan hyllylle, mutta mikä siinä on niin vaikeaa olla ymmärtämättä sitä asiaa ja tehdä noin raakoja yleistyksiä..? Raivostuttaa tuo asenne: jos ei varaa lasten juhlavaatteisiin, niin silloin ne rahat menevät automaattisesti kaljaan tmv. Pikkuisen kannattaa sinunkin laajentaa tuota maailmankatsomustasi, voi vielä olla avuksi vaikka tässä elämässä!!!!!!! :headwall: :headwall:
 
Vieras tollo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 11:32 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 11:24 Juhlija kirjoitti:
Jo vuosien ajan olen työni ja lasteni kautta ollut mukana päiväkerhon, päiväkodin ja koulun kevätjuhlissa. Yhteenvetona sanoisin, että lasten pukeutuminen ei ainkaan täällä kerro vanhempien käytettävissä olevista rahoista vaan asenteesta. Asun taajamassa, jonka väestöstä hyvin suuri osa on erittäin hyväpalkkaisessa teollisuustyössä. Näin pienellä paikkakunnalla ihmisten "varallisuus" tiedetään aika hyvin.

Voi olla, että äiti pukee tytölleen kevätjuhlaan sievän puseron ja hameen sekä lenkkikengät, koska hänen mielestään on tuhlausta ostaa tytölle juhlakenkiä tai sandaaleja, koska tyttö kuitenkin pitää enimmäkseen lenkkareita. Sen sijaan itselleen hän ostaa kesäksi erivärisiä ja -tyylisiä tanssikenkiä useammatkin lavatanssikautta varten...

Me emme ole mitenkään suurituloinen perhe. Meillä ei ole varaa mm. baari-iltoihin, kaljaan, viinaan, tupakkaan, moottorikelkkaan, purjeveneeseen, kakkosautoon tai viikottaisiin ravintolaruokailuihin. Meillä on silti varaa pukea lapset tilanteeseen sopivalla tavalla. Esikoulun kevätjuhlaan poika laittaa suorat tummat puuvillahousut (7.95?), kauluspaidan (12?), puuvillaneuleisen sliparin (2,5?)viime syksynä alesta ostetut sandaalit (9?) ja isoveljen vanhan solmion tai rusetin. Sandaalit jatkavat heti arkikäytössä ja pian myös puuvillahousut. Paljonkohan makavat viikon tupakat tai mäyrikset?
Mikä teitä ihmisiä vaivaa?!? Mistä te vedätte sen johtopäätöksen, että vähävaraiset vanhemmat käyttävät ennemmin rahansa kaljaan tai tupakkaan kuin lasten juhlatamineisiin?! Varmasti moni vähävaraisita jättää ne kaljat ja tupakatkin sinne kaupan hyllylle, mutta mikä siinä on niin vaikeaa olla ymmärtämättä sitä asiaa ja tehdä noin raakoja yleistyksiä..? Raivostuttaa tuo asenne: jos ei varaa lasten juhlavaatteisiin, niin silloin ne rahat menevät automaattisesti kaljaan tmv. Pikkuisen kannattaa sinunkin laajentaa tuota maailmankatsomustasi, voi vielä olla avuksi vaikka tässä elämässä!!!!!!! :headwall: :headwall:
No eihän se tarvi ku markettien kauppajonossa katsoa, että mitä siihen ostoskärryyn lastataan. Ja sitä kuka niitä kärryjä työntää...
 
noo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 21:58 vieras kirjoitti:
Taas sai äimistellä tätä asiaa. Eihän se mulle kuulu tai mun elämään juuri vaikuta, mutta silti ajattelin kysästä täältä muiden mielipiteitä... Olimme esikoulun päätösjuhlassa, jossa annetaan todistus, lakitetaan ja kukitetaan eskarit ja muutenkin tilaisuus oli arvokas ja kaunis. Osalla lapsista oli collegehousut ja esim. Spider-man T-paitoja. :eek: Noin puolella oli ihan ykköset yllä, osalla normaalia siistimmät tavalliset vaatteet ja osalla ihan räjähtäneet "tarhakamppeet". Kyseessä oli iltatilaisuus. Vanhempien pukeutuminen oli todella kirjavaa myös. Huppareita ja resuja farkkuja... Osalla ykköset kuitenkin. Mielipiteitä. :/
Meillä ei ole rahaa pukeutua kovin kummoisesti! Pitäisikö meidän sitten sanoa lapsille, että me ei voida mennä vaan pitää jäädä kotiin?
 
Juhlija
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 11:32 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 11:24 Juhlija kirjoitti:
Jo vuosien ajan olen työni ja lasteni kautta ollut mukana päiväkerhon, päiväkodin ja koulun kevätjuhlissa. Yhteenvetona sanoisin, että lasten pukeutuminen ei ainkaan täällä kerro vanhempien käytettävissä olevista rahoista vaan asenteesta. Asun taajamassa, jonka väestöstä hyvin suuri osa on erittäin hyväpalkkaisessa teollisuustyössä. Näin pienellä paikkakunnalla ihmisten "varallisuus" tiedetään aika hyvin.

Voi olla, että äiti pukee tytölleen kevätjuhlaan sievän puseron ja hameen sekä lenkkikengät, koska hänen mielestään on tuhlausta ostaa tytölle juhlakenkiä tai sandaaleja, koska tyttö kuitenkin pitää enimmäkseen lenkkareita. Sen sijaan itselleen hän ostaa kesäksi erivärisiä ja -tyylisiä tanssikenkiä useammatkin lavatanssikautta varten...

Me emme ole mitenkään suurituloinen perhe. Meillä ei ole varaa mm. baari-iltoihin, kaljaan, viinaan, tupakkaan, moottorikelkkaan, purjeveneeseen, kakkosautoon tai viikottaisiin ravintolaruokailuihin. Meillä on silti varaa pukea lapset tilanteeseen sopivalla tavalla. Esikoulun kevätjuhlaan poika laittaa suorat tummat puuvillahousut (7.95?), kauluspaidan (12?), puuvillaneuleisen sliparin (2,5?)viime syksynä alesta ostetut sandaalit (9?) ja isoveljen vanhan solmion tai rusetin. Sandaalit jatkavat heti arkikäytössä ja pian myös puuvillahousut. Paljonkohan makavat viikon tupakat tai mäyrikset?
Mikä teitä ihmisiä vaivaa?!? Mistä te vedätte sen johtopäätöksen, että vähävaraiset vanhemmat käyttävät ennemmin rahansa kaljaan tai tupakkaan kuin lasten juhlatamineisiin?! Varmasti moni vähävaraisita jättää ne kaljat ja tupakatkin sinne kaupan hyllylle, mutta mikä siinä on niin vaikeaa olla ymmärtämättä sitä asiaa ja tehdä noin raakoja yleistyksiä..? Raivostuttaa tuo asenne: jos ei varaa lasten juhlavaatteisiin, niin silloin ne rahat menevät automaattisesti kaljaan tmv. Pikkuisen kannattaa sinunkin laajentaa tuota maailmankatsomustasi, voi vielä olla avuksi vaikka tässä elämässä!!!!!!! :headwall: :headwall:
Maailmankatsomukseni on avara. Luepa tarkemmin se, mitä kirjoitin. Me olemme yleensä täällä se joukon vähävaraisin perhe, emmekä osta mäyräkoiria tai tupakkaa, mutta puemme lapsemme asiallisesti: urheilukentälle verkkareihin ja juhliin juhlavan siististi!
 
Meillä on tänään päiväkerhoon tutustuminen.
Oliskohan munkin pitäny kattella perheelle ykköset päälle, et kelpuutetaan viedä poikaa tutustumaan kerhoon?

Mä en toisten pukeutumisesta välitä, mut kyllä jos oikein juhlatilaisuus on niin puetaan kyllä parhaat päälle kaikille. Mut arkena ainakun jonnekin lähdetään niin on kyllä koko perheellä puhtaat ja siistit vaatteet, jopa kauppareissuilla :)
 
Samaan on tullut kiinnitettyä huomiota. Mun mielestä lasten tärkeimmät juhlat ovat nimenomaan koulun päättäjäiset - muuthan on aikuisten juhlia. Noissa lapset on nimenomaan pääosassa ja kyllä sen tietävätkin. Jos on vähävarainen ja siitä johtuu gollege pukeutuminen niin eikö voisi yhden lötkärihousujen tilalle ostaa suoria housuja/farkkuja ym siistimpiä. Ei ne maksaa lötkäreitä enempää. Ja todellakin kirppareilta tekee hyviä löytyjä. Mutta jos kaapista ei löydy kuin lötkärit niin olis kohteliasta pistää edes puhtaat päälle. Eikä siten, että ketsuppia ja rapaa on vaatteet täynnä.

Tosin ei ne aikuisetkaan osaa noihin pukeutua. Farkut ja siisti paita on jo ihan tarpeeksi siisti vaatetus, mutta osa tuli raksavaatteissa saliin istumaan. Hieman voisi kunnioitusta aikuiset osoittaa lasten juhlaa kohtaan. Tuskin oman työpaikkansa juhliinkaan menevät raksavaatteissa.
 
Niinkö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 12:00 Noo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 21:58 vieras kirjoitti:
Taas sai äimistellä tätä asiaa. Eihän se mulle kuulu tai mun elämään juuri vaikuta, mutta silti ajattelin kysästä täältä muiden mielipiteitä... Olimme esikoulun päätösjuhlassa, jossa annetaan todistus, lakitetaan ja kukitetaan eskarit ja muutenkin tilaisuus oli arvokas ja kaunis. Osalla lapsista oli collegehousut ja esim. Spider-man T-paitoja. :eek: Noin puolella oli ihan ykköset yllä, osalla normaalia siistimmät tavalliset vaatteet ja osalla ihan räjähtäneet "tarhakamppeet". Kyseessä oli iltatilaisuus. Vanhempien pukeutuminen oli todella kirjavaa myös. Huppareita ja resuja farkkuja... Osalla ykköset kuitenkin. Mielipiteitä. :/
Meillä ei ole rahaa pukeutua kovin kummoisesti! Pitäisikö meidän sitten sanoa lapsille, että me ei voida mennä vaan pitää jäädä kotiin?
Vastausta odotin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 13:06 Niinkö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 12:00 Noo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 21:58 vieras kirjoitti:
Taas sai äimistellä tätä asiaa. Eihän se mulle kuulu tai mun elämään juuri vaikuta, mutta silti ajattelin kysästä täältä muiden mielipiteitä... Olimme esikoulun päätösjuhlassa, jossa annetaan todistus, lakitetaan ja kukitetaan eskarit ja muutenkin tilaisuus oli arvokas ja kaunis. Osalla lapsista oli collegehousut ja esim. Spider-man T-paitoja. :eek: Noin puolella oli ihan ykköset yllä, osalla normaalia siistimmät tavalliset vaatteet ja osalla ihan räjähtäneet "tarhakamppeet". Kyseessä oli iltatilaisuus. Vanhempien pukeutuminen oli todella kirjavaa myös. Huppareita ja resuja farkkuja... Osalla ykköset kuitenkin. Mielipiteitä. :/
Meillä ei ole rahaa pukeutua kovin kummoisesti! Pitäisikö meidän sitten sanoa lapsille, että me ei voida mennä vaan pitää jäädä kotiin?
Vastausta odotin.
Mä vastasin ;) Yhden gollarin tilalle voi hankkia siistimmät housut. Ja pestä vaatteet vaikka rahaa ei olisikaan.
 
Niinkö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 13:19 siveydensipuli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 13:06 Niinkö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 12:00 Noo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 21:58 vieras kirjoitti:
Taas sai äimistellä tätä asiaa. Eihän se mulle kuulu tai mun elämään juuri vaikuta, mutta silti ajattelin kysästä täältä muiden mielipiteitä... Olimme esikoulun päätösjuhlassa, jossa annetaan todistus, lakitetaan ja kukitetaan eskarit ja muutenkin tilaisuus oli arvokas ja kaunis. Osalla lapsista oli collegehousut ja esim. Spider-man T-paitoja. :eek: Noin puolella oli ihan ykköset yllä, osalla normaalia siistimmät tavalliset vaatteet ja osalla ihan räjähtäneet "tarhakamppeet". Kyseessä oli iltatilaisuus. Vanhempien pukeutuminen oli todella kirjavaa myös. Huppareita ja resuja farkkuja... Osalla ykköset kuitenkin. Mielipiteitä. :/
Meillä ei ole rahaa pukeutua kovin kummoisesti! Pitäisikö meidän sitten sanoa lapsille, että me ei voida mennä vaan pitää jäädä kotiin?
Vastausta odotin.
Mä vastasin ;) Yhden gollarin tilalle voi hankkia siistimmät housut. Ja pestä vaatteet vaikka rahaa ei olisikaan.
En jaksa lukea edellisiä viestejä, mutta jäin miettimään, että mitä tarkalleenottaen sitten pitäisi olla päällä, että voi osallistua juhliin?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 13:22 Niinkö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 13:19 siveydensipuli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 13:06 Niinkö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 12:00 Noo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 21:58 vieras kirjoitti:
Taas sai äimistellä tätä asiaa. Eihän se mulle kuulu tai mun elämään juuri vaikuta, mutta silti ajattelin kysästä täältä muiden mielipiteitä... Olimme esikoulun päätösjuhlassa, jossa annetaan todistus, lakitetaan ja kukitetaan eskarit ja muutenkin tilaisuus oli arvokas ja kaunis. Osalla lapsista oli collegehousut ja esim. Spider-man T-paitoja. :eek: Noin puolella oli ihan ykköset yllä, osalla normaalia siistimmät tavalliset vaatteet ja osalla ihan räjähtäneet "tarhakamppeet". Kyseessä oli iltatilaisuus. Vanhempien pukeutuminen oli todella kirjavaa myös. Huppareita ja resuja farkkuja... Osalla ykköset kuitenkin. Mielipiteitä. :/
Meillä ei ole rahaa pukeutua kovin kummoisesti! Pitäisikö meidän sitten sanoa lapsille, että me ei voida mennä vaan pitää jäädä kotiin?
Vastausta odotin.
Mä vastasin ;) Yhden gollarin tilalle voi hankkia siistimmät housut. Ja pestä vaatteet vaikka rahaa ei olisikaan.
En jaksa lukea edellisiä viestejä, mutta jäin miettimään, että mitä tarkalleenottaen sitten pitäisi olla päällä, että voi osallistua juhliin?
ihan vaikka farkut ja puhdas paita. Se on jo paljon se. Jotkut pukee ihan ykkösiä, mutta yleisilmeeltään siisti vaatteet on ok. Mutta mä en laske verkkahousuja siisteiksi vaatteiksi - juhliin.
 
Gluteus maximus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 13:00 siveydensipuli kirjoitti:
Samaan on tullut kiinnitettyä huomiota. Mun mielestä lasten tärkeimmät juhlat ovat nimenomaan koulun päättäjäiset - muuthan on aikuisten juhlia. Noissa lapset on nimenomaan pääosassa ja kyllä sen tietävätkin. Jos on vähävarainen ja siitä johtuu gollege pukeutuminen niin eikö voisi yhden lötkärihousujen tilalle ostaa suoria housuja/farkkuja ym siistimpiä. Ei ne maksaa lötkäreitä enempää. Ja todellakin kirppareilta tekee hyviä löytyjä. Mutta jos kaapista ei löydy kuin lötkärit niin olis kohteliasta pistää edes puhtaat päälle. Eikä siten, että ketsuppia ja rapaa on vaatteet täynnä.

Tosin ei ne aikuisetkaan osaa noihin pukeutua. Farkut ja siisti paita on jo ihan tarpeeksi siisti vaatetus, mutta osa tuli raksavaatteissa saliin istumaan. Hieman voisi kunnioitusta aikuiset osoittaa lasten juhlaa kohtaan. Tuskin oman työpaikkansa juhliinkaan menevät raksavaatteissa.
Niin olisi kyllä erittäin sopivaa laittaa edes ne puhtaat vaatteet lapsille päälle jos ei juhlavaatteita löydy. Tiedän kyllä, että lapset sotkevat ja yleensä ovat jo likaisia ennen kuin autoon pääsevät, mutta minulla on aina mukana puhtaat varavaatteet (vaikka ne lötkärit) ja ne voi sitten äkkiä vaihtaa.
 
Niinkö
Itselleni muuten riittää, kun vaatteet ovat siistit. Eli ehyet ja puhtaat. Kaikilla ei ole yksinkertaisesti varaa ostaa juhlavaatteita. Ei sen takia saa lapsia kuitenkan syrjiä eli asettaa eri asemaan yms. (en tiedä onko tässä ketjussa ollut sellaista ilmapiiriä, mutta sanompahan nyt näin kuitenkin). Kyllä esim. alkoholistien lastenkin täytyy saada juhliinsa osallistua, vaikka vanhemmat olisivat laittaneet kaikki rahansa pöntöstä alas.

Eihän nuo vaatteet ole ennenkään ihmistä tehneet =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:04 Piika-äiti kirjoitti:
Minustakaan päiväkodin/kerhon/koulun juhlat eivät ole erityisen tärkeät ja en osaa nähdä itseäni sen takia puunaamassa tenavia. Sen katson, että vaatteet on puhtaat, paljon muuta en ole jaksanut vuosien varrella ajatella.

Yleensä ne juhlat ovat vielä jotenkin kauhean vaikeaan aikaan ja sinne on muutenkin melkein mahdoton ennättää ajoissa.

Piika-äiti
Siis miten niin ei ole tärkeät? Jos ne ei ole tärkeät sinulle, niin ne ovat varmasti tärkeät lapsille. Meillä oli eilen kerhon kevätjuhlat ja kyllä niitä odotettiin ja ihan juhlavaatteet puettiin. Pukeutuminenhan on kunnioitusta kyseistä tapahtumaa kohtaan ja on tärkeää opettaa sellainen kunnioitus lapsille. Vähämpä arvostat lapsesi panosta eskariin, kerhoon tai kouluun, tai niiden opettajien panosta lapseesi. Huh, huh sanon minä.
 
Kivasti voi pukea muttei tarvitse liian "virallinen" olla.Esim. poika laittaa ekan luokan kevätjuhlaan siistit kangashousut,lyhythihaisen kauluspaidan ja mageat tennarit.Häät yms virallisemmat juhlat on tietty erikseen,mutta ei kevätjuhla musta niin virallinen ole että siellä pitäisi olla puku päällä....
 
Niinkö
Olisihan se mukavaa, jos voisikin pukeutua juhlavaatteisiin. Jouduin valehtelemaan viimeksi isompiin juhliin mennessämme, ettemme kerenneet käydä kotona vaihtamassa juhlavaatteita, vaikka oikeasti olimme kyllä ihan ykkösissämme :ashamed: Ei vain ollut mistä laittaa parempaa. En sitten tiedä kumpi olisi ollut pienempi loukkaus juhlan kohdetta kohtaan. Olla hiljaa vai sanoa, ettemme kerenneet (vai olla menemättä?). Eihän siitä kukaan itsekkään nauti, kun ei ole rahaa ostaa mitä haluaisi.
 

Yhteistyössä