Miksi itsetehty on muka halpaa ja keino säästää rahaa?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
JÄin miettimään tuosta häälahja -ketjusta, kun siellä joku toteaa jotain sellaista.

Olen itse tuossa kutonut ihan omalle vauvalle sellaista torkkupeittoa vaunuihin/rattaisiin. Juuri eilen miehelle totesin, että ei tämä ainakaan halvaksi tule. 30 euroa on mennyt lankoihin ja vielä menee ehkä 5e. Plus sitten se tehdyn työn määrä. Eli 35 euron peitto. Kyllä sillä hinnalla olisin toki jo ostanutkin peiton vauvalle.

Eli itsetehty ei suinkaan aina ole mikään HALPA plus vielä työ päälle.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Takapiru:
Eihän se aina ole, mutta varmasti monissa tapauksissa. Jos esimerkiksi löytää alennuksesta kivaa lankaa josta kutoo pipon, tumput ja sukat pääsee halvemmalla kuin ostaa kaupasta uutena.
Tätäkään en täysin allerkijoita. Kyllä saa käydä tsäkä, että löytää kivan langan halvalla ja sitten vielä työ päälle. Juuri ostin tytölle alesta pipon ja sormikkaan 3 eurolla. Seppäslästä siis.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Takapiru:
Eihän se aina ole, mutta varmasti monissa tapauksissa. Jos esimerkiksi löytää alennuksesta kivaa lankaa josta kutoo pipon, tumput ja sukat pääsee halvemmalla kuin ostaa kaupasta uutena.
Totta. Silmänsa kannattaa pitää auki.
Mutta aika halpaa lankaa pitää olla että 2euron pipon korvaa..!
 
Riippuuhan se materiaaleista, että minkä verran tulee hintaa.

Jäi kyllä minullakin tekemättä, kun löysin aivan upean neuletakin ohjeen, ja pikainen selvitys kertoi, että takin langoille olisi tullut hintaa 125 euroa :/

Mutta kuinka isoa peittoa sintä teet vauvalle, ja mistä langoista? Minusta tuo 35 euroa kuulostaa aika paljolta vauvanpeittoon, jos et nyt jostain silkkivillasta tai silkistä ole tekemässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Takapiru:
Eihän se aina ole, mutta varmasti monissa tapauksissa. Jos esimerkiksi löytää alennuksesta kivaa lankaa josta kutoo pipon, tumput ja sukat pääsee halvemmalla kuin ostaa kaupasta uutena.
Tätäkään en täysin allerkijoita. Kyllä saa käydä tsäkä, että löytää kivan langan halvalla ja sitten vielä työ päälle. Juuri ostin tytölle alesta pipon ja sormikkaan 3 eurolla. Seppäslästä siis.
Mä taas kun hukkasin piponi, oon ihan järkyttynyt mitä ne maksaa! Yhden pipon hinnalla sain 3 kerää lankaa, josta tein 2*pipon ja 2*tumput. Enkä mä sitä työtä lähtis hinnoitteleen jos sen tekee siksi että se on kivaa. Hampaat irvessä jos kutoo ihan säästömielessä niin varmasti tuntuu turhalta puuhalta..
 
vieras
Mä en oo koskaan ymmärtänyt tuota itsetehdyn arvostusta.. Saatiin häälahjaksi itsetehty ja varmaan tunteja ja taas tunteja maalattu posliiniastiasto, jota emme todellakaan käytä! Eli tekijälle varmasti tosi arvokas, mutta meille täysin arvoton.
 
Alkuperäinen kirjoittaja gissa:
tää on totta, huomasin kun tein joulukortteja itse, tuli maksamaan triplasti!
tähän piti kommentoida että itse ostin sekä lidlistä että tiimarista sellaset askartelu pakkaukset, tiimarin paketti tuli kalliimmaksi, mutta lidlin maksoi 4,50? ja sai kortteja vaikka kuinka paljon ja askartelu tavaraa jäi vaikka muille jakaa..tiimarin paketti oli saman hintanen mutta sisälsi noin yhden neljäsosan lidlin paketista
 
Mulle kans tuli mieleen että itse tehty taso akvaariolle tukipuista ja pintalevyistä alkaen maksoi jotain 50 ?. Kaupasta jos tuon kokoista ja näköistä hakisi niin hintaa tulisi aika hulppeesti, ei varmaan edes löytyisi noihin mittoihin.
 
Mä ostin 5e:lla lankaa, joista olen jo neulonut vauvalle housut ja paidan, ja lankaa on vielä melkein puolet jäljellä! Löysin siis lankaa 1e/kerä, ostin kolme ruskeaa ja kaksi vihreää kerää :) Joskus käy tuuri... Enkä tosiaan ole laskenut työlle hintaa, siinähän se menee samalla, kun kattoo telkkaria, esim! Tietysti puikot maksoi aika huimasti lisää siihen, mutta niitä en laske tähän, koska ne on ikuisia, ja niitä varmasti tulee vielä käytettyä myöhemminkin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Riippuu mitä tekee. Mä tein arkkupöydän kun ne huonekaluliikkeissä olis maksaneet maltaita. Omatekemälle hintaa tuli... en mä enää edes muista kuinka vähän, mutta vähän.
just tuossa laskeskeltiin että jos tekis lapsille puiset "arkku" lelulaatikot ni tulee miljuuna kertaa halvemmaks ku kaupasta, ja en todella mieti mitä menee työhön koska tulee meidän käyttöön ja sillä säästetään jo paljon.
 
PS
ostin jauhoja 46 senttiä/ kilo, sokeri maksaa alle euron kilo, iso rasia munia pari euroa, hiiva 15 senttiä, leivontamargariini alle euron, kardemumma ja suola jotain päälle... tein puolen litran pullataikinan ja sain 28 maukasta pullaa. Tunnin työ toki ja sähköä kului, mutta silti luulen että tuli halvemmaksi kuin valmiit ja ainakin parempia olivat jos ei muuta :).
 
Alkuperäinen kirjoittaja PS:
ostin jauhoja 46 senttiä/ kilo, sokeri maksaa alle euron kilo, iso rasia munia pari euroa, hiiva 15 senttiä, leivontamargariini alle euron, kardemumma ja suola jotain päälle... tein puolen litran pullataikinan ja sain 28 maukasta pullaa. Tunnin työ toki ja sähköä kului, mutta silti luulen että tuli halvemmaksi kuin valmiit ja ainakin parempia olivat jos ei muuta :).
No ehkä jotkut peruspullat ovat huokeita.
Mutta vaikka piirakat tai kakut, joihin uppoaa ns. erikoisia aineita. Maksaahan ne toki leipomossakin.
 
Se on, jos sulla on kotona valmiiksi jostakin muusta ylijääneitä aineksia tai olet saanut ainekset ilmaiseksi.

Muuten käsitöiden tekeminen on prkln kallista nykyisin. Kankaat ja langat maksaa maltaita. :kieh: + sitten siihen työhön tarvittava aika.

Jotka pitää sitä keinona säästää, eivät tee itse. B)
 
PS
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja PS:
ostin jauhoja 46 senttiä/ kilo, sokeri maksaa alle euron kilo, iso rasia munia pari euroa, hiiva 15 senttiä, leivontamargariini alle euron, kardemumma ja suola jotain päälle... tein puolen litran pullataikinan ja sain 28 maukasta pullaa. Tunnin työ toki ja sähköä kului, mutta silti luulen että tuli halvemmaksi kuin valmiit ja ainakin parempia olivat jos ei muuta :).
No ehkä jotkut peruspullat ovat huokeita.
Mutta vaikka piirakat tai kakut, joihin uppoaa ns. erikoisia aineita. Maksaahan ne toki leipomossakin.
Meidän perusperhe tykkää peruspullasta :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja siperia:
Riippuuhan se materiaaleista, että minkä verran tulee hintaa.

Jäi kyllä minullakin tekemättä, kun löysin aivan upean neuletakin ohjeen, ja pikainen selvitys kertoi, että takin langoille olisi tullut hintaa 125 euroa :/

Mutta kuinka isoa peittoa sintä teet vauvalle, ja mistä langoista? Minusta tuo 35 euroa kuulostaa aika paljolta vauvanpeittoon, jos et nyt jostain silkkivillasta tai silkistä ole tekemässä.
Ihan sellaista ns. normikokoista. 100 silmukkaa ja korkeutta tulee suunnilleen yhtä paljon kuin leveyttä. Aika lailla varmaan metri kertaa metri toi peitto.

Ja lanka maksaa sen peruskerän verran eli 5 euroo kerältä. Mamba on toi langan nimi eikä mitään ihmeellistä hienostelulankaa, sellaista tavallista paksua lankaa.
 
Moni tekee käsitöitä harrastuksenaan -ei työkseen -joten oudoksuttaa ajatus että tekisin jotain ja laskisin sille erikseen hinnan jossa ottaisin huomioon materiaalit ja hinnoittelisin oman aikani, varsinkin jos kyseinen tekele tulee omaan käyttöön. Mikäli käsitöitä tekee ja myy elääkseen niin silloin tietenkin eri asia -vaan silloin on sille omalle ajallekin oma "hinnoittelu" koska se on periaatteessa työaikaa.

Materiaalien hinta vaihtelee suuresti ja toisinaan netin kautta löytää varsin upeita ja laadukkaita lankoja pilkkahintaan. Toisekseen neuloessa ja virkatessa langanmenekkiin vaikuttaa mm. oma käsiala. Toinen voi saada kulumaan samanlaiseen työhön paljon enemmän lankaa kuin toinen -kannattaa myös tehdä se mallitilkku niin voi vähän jo siitä päätellä riittääkö ohjeen mukainen määrä vai ei.

=)
 
oho
minusta kotiaskareet on mukavia ja saanpahan todellakin mieleistä ja laadukasta. Ei minusta voi verrata, itsetehtyjä sukkia, tarjoustalon vastaaviin tai saarioisten kiusausta omatekemään.
 

Yhteistyössä