Miksi joulu aina yllättää köyhät?

  • Viestiketjun aloittaja "yllätys"
  • Ensimmäinen viesti
"yllätys"
Palstalla sen huomaa kun marraskuu tulee aletaan kyselemään mistä saisi avustuksia yms. Miten se on joka vuosi niin vaikeaa alkaa säästämään jo tammikuusta alkaen jouluun?
 
....
Miten rikkaat voi olla joka vuosi yhtä tyhmiä... Ei se joulu köyhää yllätä, mutta kun köyhällä ei ole varaa säästää sen enempää tammikuussa kuin joulukuussa, daa. Tyhjästä on paha nyhjästä, vaikka olisi kuinka ajoissa. Niitä rahareikiä ehtii tulla vuoden mittaan aika monia ennenkuin päästään jouluun; ylimääräinen lääkärikäynti, hammaslääkärireissu, pesukone hajoaa, talvikenkiin tulee reikä jne.
 
hatturotta
Miten köyhä voi olla noin tyhmä? Jos vuoden tai yli kestänyt tilanne niin miten olisi joku kurssi? Miksi ettei voi hankkia joulupukin pukua ja tehdä aattona muutaman keikan, täälläpäin nuo pukit ottaa 50-75 joten jos 2-4 keikkaa heittää on varmaan pukinvaate investointi ja vähän palkkaa tullut
 
-.-
Miten köyhä voi olla noin tyhmä? Jos vuoden tai yli kestänyt tilanne niin miten olisi joku kurssi? Miksi ettei voi hankkia joulupukin pukua ja tehdä aattona muutaman keikan, täälläpäin nuo pukit ottaa 50-75 joten jos 2-4 keikkaa heittää on varmaan pukinvaate investointi ja vähän palkkaa tullut
Niin että yh-äiti jättäisi lapsensa kotiin siksi aikaa kun lähtee pukiksi aattoiltana?

Tai että syöpäsairas lähtisi tarpomaan pukin tamineissa ympäri kylää?

Että mua risoo kun ajatellaan että köyhä on aina työtä pakoileva lusmu. Köyhyys voi tulla myös melko yllättäen juuri sairastumisen myötä.

Mulla on varaa järjestää joulu koska elän aina säästeliäästi, mutta kyllä mulla silti riittää ymmärrys että kaikilla ei ole varaa säästää sitä vähääkään.
 
....
Miten köyhä voi olla noin tyhmä? Jos vuoden tai yli kestänyt tilanne niin miten olisi joku kurssi? Miksi ettei voi hankkia joulupukin pukua ja tehdä aattona muutaman keikan, täälläpäin nuo pukit ottaa 50-75 joten jos 2-4 keikkaa heittää on varmaan pukinvaate investointi ja vähän palkkaa tullut
Luuletko että kaikki on köyhiä omasta halustaan? pönttö. Ihminen voi olla esim.pitkään sairas, kelan tuet ei silloin paljon naurata. Lähe itse jollain skolioosiselällä pukkeilemaan jouluaattona, voi jeesus. Onko se oikeasti sulta pois jos joku sellaiselle ihmiselle haluaa jotain jouluna lahjoittaa, ettei sen tarvi tuolla sairaana esittää pukkia jouluaattona ja maksaa siitä lystistä vielä verot. Köyhät kyykkyyn niin, maksimoidaan kurjuus.
 
  • Tykkää
Reactions: nokkimus
juu juu
Sulla on elämässä menny aina kaikki hyvin, ole onnellinen siitä. Mutta älä väheksy ihmisiä joilla elämä ei ole mennyt suunnitelmien mukaan.
Ei ole mennyt ja olen tehnyt sen eteen töitä että olen saavuttanut sen mitä olen.
Mutta valitettavasti edelleen tiedän joitain joita oli mm työkkärin kursseilla tai työtoiminnassa että he ei vaan jaksa ja viitsi tehdä mitään kun heti maristaan kuinka menee asumistuki ja kuinka se tuki ja kuinka ei sitten soskusta saa.
Valitettavaa mutta totta suurin osa on elämäntapa työttömiä jotka on tottuneet hakemaan luukulta ne avustukset ja märisemään kuinka helppoa se sinulla kun on rahaa.
Saman verran olisi mahdollisuus tienata monellakin näillä joita tiedän,
yhdellä jopa koerkeampi koulutus kuin minulla mutta kun sitten ei jää vapaa-aikaa jne.
Ja en kylve edelleenkään rahassa mutta helpottavampaa se on itse ne tienata kuin juosta vuoronperään eri luukuilla kerjuulla,
samalla kuitenkin kerrytän eläkettänikin ;)
Mutta hienoa jos toisille on se vapaa-aika tärkeämpi.
Ja en nyt halua leimata että kaikki olisi samanlaisia mutta onhan näitä nähty kuinka vapaa-ajallaan pystyy toimimaan ja juoksentelemaan pitkin kyliä mutta heppoisessa helpossa edes lyhennetyssä työpäivässä ei voi olla kun on niin kipeä ja makea kun sattuu ja kolottaa.
Ja joulu on yleensä näille se kulta aika kun se märinä aletaan jos vaikka joltakin jotain liikenisi.
Kyllä laitan lapsille joulupuu keräykseen mutta elämäntapa työttömyyttä en näe kannustaa.
 
"Miii"
Hirveetä stressiä ottaa toiset joulusta. Jos niin kiretää on ni tilatkaa vaikka jostain Hobby Hallista tai Net anttilasta osamaksulla.

Me ostetaan muksulle pari kalliimpaa lahjaa, ei mitään krääsää, jouluruokiin menee about 100e, kinkku saadaan joka joulu miehen työpaikalta. Ei tuu kallis joulu, ei oo hössötystä :D Muutamalle aikuiselle ostetaan arvat, se on siinä.
 
"hmmmmm"
Rahaakin tärkeämpää on ymmärrys ja viisaus. Jos sitä ei ole, tulee ihmisestä tyhmä. Kun tyhmällä ihmisellä vielä on rahaa, hänestä tulee kuin tämä aloittaja. Kun tämä asenne kerrotaan parilla miljoonalla, syntyy kokoomuksen ja persujen äänestäjät. No, aikaisemmin tästä ilmiöstä syntyi natsismi. Silkasta tyhmyydestä ja ymmärtämättömyydestä ja inhimillisen rakastamisen kyvyttömyydestä. Ymmärrys tässä tärkein. Hyvää joulun odotusta silti kaikille!
 
PS.
[QUOTE="hmmmmm";30449205]Rahaakin tärkeämpää on ymmärrys ja viisaus. Jos sitä ei ole, tulee ihmisestä tyhmä. Kun tyhmällä ihmisellä vielä on rahaa, hänestä tulee kuin tämä aloittaja. Kun tämä asenne kerrotaan parilla miljoonalla, syntyy kokoomuksen ja persujen äänestäjät. No, aikaisemmin tästä ilmiöstä syntyi natsismi. Silkasta tyhmyydestä ja ymmärtämättömyydestä ja inhimillisen rakastamisen kyvyttömyydestä. Ymmärrys tässä tärkein. Hyvää joulun odotusta silti kaikille![/QUOTE]

Laitat kokoomuksen ja perussuomalaiset samaan kategoriaan ovat kyllä niinkuin yö ja päivä ei millään pahalla.
 
"huoh"
Suomessa ei ole yhtään oikeasti köyhää. Ei yhtään. Kenenkään ei tarvitse nähdä nälkää tai olla asunnoton, ikinä jos edes yrittää hoitaa asiansa jotenkin. Ei varsinkaan lapsiperheiden tai yksinhuoltajien, sosiaalinen turvaverkko on yksi maailman vahvimmista ja sen varassa monet palstailevat laajakaistayhteyksillä lämpimistä asunnoistaan käsit päivät pitkät tälläkin palstalla.

Vähävaraisia ja asiansa sössineitä on, köyhiä ei.

Köyhyys ei ole sitä, ettei ole varaa vuokrapukkiin, notkuvaan herkkupöytään, viimeisimpään tekniikkaleegosettiin janipetterille ja legofriends-prinsessalinnaan janicajessicalle. Köyhyys on aivan saatanan kaukana siitä.
 
noh.
[QUOTE="huoh";30449339]Suomessa ei ole yhtään oikeasti köyhää. Ei yhtään. Kenenkään ei tarvitse nähdä nälkää tai olla asunnoton, ikinä jos edes yrittää hoitaa asiansa jotenkin. Ei varsinkaan lapsiperheiden tai yksinhuoltajien, sosiaalinen turvaverkko on yksi maailman vahvimmista ja sen varassa monet palstailevat laajakaistayhteyksillä lämpimistä asunnoistaan käsit päivät pitkät tälläkin palstalla.

Vähävaraisia ja asiansa sössineitä on, köyhiä ei.

Köyhyys ei ole sitä, ettei ole varaa vuokrapukkiin, notkuvaan herkkupöytään, viimeisimpään tekniikkaleegosettiin janipetterille ja legofriends-prinsessalinnaan janicajessicalle. Köyhyys on aivan saatanan kaukana siitä.[/QUOTE]

Älä puhu paskaa. Asunto mulla on pään päällä ja nälkää en usein näe. Mutta mun ruoka on erittäin ravinneköyhää. Ja aivan varmasti olen köyhä.
 
Minä jouduin vuosi sitten työttömäksi kun firman sopimukset meni muualle. Oli töissä aliurakointifirmassa jossa tein urakoimallemme firmalle ns paperityöt (otin työt vastaan, jaoin työntekijöille sekä lopuksi kuittasin ne pois sekä laskutin). Kun kyseisen firman sopimukset menivät muualle, niin minun työni loppui. Täällä ei ole töitä, ei ole koulutuksia eikä myöskään työkkärin kursseja. Jokaiseen työpaikkailmoitukseen on lähes 300 hakijaa. Jokaisen mahdolliseen paikkaan mitä vaan vähänkään osaisin tehdä (terveydellisiä rajoitteita minulla eie ole) 100km säteellä olen hakemukset aina laittanut, muttei ole tärpännyt. Muutaman kerran olen haastattelussa ollut.
Kelaa ja sossu sekä työkkäri ovat 35km päässä. Sossuun en ole edes aikaa saanut kun puhelimeen eikä sähköpostiin kukaan vastaa. Olen kyllä koulutettu, lapset ovat jo omillaan pärjääviä, minulla on auto millä pääsen kulkemaan joten mitään estettä ei ole esim vuorotuyölle tai viikonlopputyöllä jne. Töitä vaan yksinkertaisesti ei ole tässä maassa.
Kaikki mitä tulee, menee pakollisiin menoihin. joululahjoja olen ostanut mm operaattorin myymälästä kuukausimaksulla sekä kirpputorilta jne. Joulu ruuat onkin sitten se ongelmakohta. Ne ovat kalliita vaikka teen kaiken itse silti raaka-aineet maksaa. MLL lahjoittaa jouluisin 50€ ruokalahjakortin, mutta silla ei paljon nykyaikana saa. Kinkun.

Ollappa rikas jolla on töitä. Lähtisin heti jonnekin lämpimään jouluksi ja ottaisin aikuisen ja teinin lapseni mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
"huoh"
Älä puhu paskaa. Asunto mulla on pään päällä ja nälkää en usein näe. Mutta mun ruoka on erittäin ravinneköyhää. Ja aivan varmasti olen köyhä.
Katso ympärillesi jos olet kotonasi. Millä sä surffailet tällä palstalla?

Sä et ole köyhä. Sä et ole varmaan köyhää ihmistä koskaan nähnytkään. Veikkaan että olet tyypillinen suomalainen uus"köyhä" jonka mielestä kaikki on päättäjien vika, sekin että sinulla ei ole rahaa käytettävissäsi niin paljon kuin itse haluaisit. Oma perse pysyy tiukasti penkissä ja energiaa ei oman tilanteen oikeaan parantamiseen ihan oikeilla muutoksilla käytetä mutta valitusta lähtee näppäimistöltä yhteiskunnan tuilla kustannetulta laajakaistayhteydeltä tuubin täydeltä.
 
Ei saatana
[QUOTE="huoh";30449339]Suomessa ei ole yhtään oikeasti köyhää. Ei yhtään. Kenenkään ei tarvitse nähdä nälkää tai olla asunnoton, ikinä jos edes yrittää hoitaa asiansa jotenkin. Ei varsinkaan lapsiperheiden tai yksinhuoltajien, sosiaalinen turvaverkko on yksi maailman vahvimmista ja sen varassa monet palstailevat laajakaistayhteyksillä lämpimistä asunnoistaan käsit päivät pitkät tälläkin palstalla.

Vähävaraisia ja asiansa sössineitä on, köyhiä ei.

Köyhyys ei ole sitä, ettei ole varaa vuokrapukkiin, notkuvaan herkkupöytään, viimeisimpään tekniikkaleegosettiin janipetterille ja legofriends-prinsessalinnaan janicajessicalle. Köyhyys on aivan saatanan kaukana siitä.[/QUOTE]

Suomessa on noin 10000 asunnotonta eli herää todellisuuteen!
 
vieras f
Suomessa on noin 10000 asunnotonta eli herää todellisuuteen!
Miksi ja missäpäin Suomea he ovat asunnottomia? Minäkin voin toki muuttaa kalliiden asuntohintojen kasvukeskukseen, ryypätä niin paljon että työpaikka, terveys ja mielenterveys menevät ja sitä myötä asunto lähte alta ja tulla sitten rääkymään että olen asunnoton. No fucking wonder.
 
noh.
[QUOTE="huoh";30449371]Katso ympärillesi jos olet kotonasi. Millä sä surffailet tällä palstalla?

Sä et ole köyhä. Sä et ole varmaan köyhää ihmistä koskaan nähnytkään. Veikkaan että olet tyypillinen suomalainen uus"köyhä" jonka mielestä kaikki on päättäjien vika, sekin että sinulla ei ole rahaa käytettävissäsi niin paljon kuin itse haluaisit. Oma perse pysyy tiukasti penkissä ja energiaa ei oman tilanteen oikeaan parantamiseen ihan oikeilla muutoksilla käytetä mutta valitusta lähtee näppäimistöltä yhteiskunnan tuilla kustannetulta laajakaistayhteydeltä tuubin täydeltä.[/QUOTE]

Tota...? Siis jos mulla on 5 vuotta sitten ollut varaa ostaa tämä laite millä nyt surffailen netissä, en missään nimessä voi olla köyhä nyt? Toki voin myös sen nettiyhteyden katkaista, mutta mun taloudellinen tilanne ei hirveesti alle 10€/kk nettimaksun karsinnalla parane ja se hankaloittaisi aika helvetisti mun elämää kun muutenkin netin kautta yritän niitä lisätuloja saada. Ja en ole syyllistänyt päättäjiä enkä ole syyllistämässäkään, että veikkauksesi meni vähän persiilleen, sorry.
 
"huoh"
Tota...? Siis jos mulla on 5 vuotta sitten ollut varaa ostaa tämä laite millä nyt surffailen netissä, en missään nimessä voi olla köyhä nyt? Toki voin myös sen nettiyhteyden katkaista, mutta mun taloudellinen tilanne ei hirveesti alle 10€/kk nettimaksun karsinnalla parane ja se hankaloittaisi aika helvetisti mun elämää kun muutenkin netin kautta yritän niitä lisätuloja saada. Ja en ole syyllistänyt päättäjiä enkä ole syyllistämässäkään, että veikkauksesi meni vähän persiilleen, sorry.
Sä et ole köyhä. Ja vaikka menisi persiilleen niin veikkaan ettet ole koskaan elämässäsi oikeasti köyhää ihmistä nähnytkään.
 
noh.
[QUOTE="huoh";30449409]Sä et ole köyhä. Ja vaikka menisi persiilleen niin veikkaan ettet ole koskaan elämässäsi oikeasti köyhää ihmistä nähnytkään.[/QUOTE]

No sinähän se paras olet sen määrittelemään. Ja olen kyllä elämäni aikana sellaisilla slummialueilla matkustanut Afrikassa ja Aasiassa että olen kyllä nähnyt aika montakin köyhää ihmistä. Nää jutut on kato aina vähän suhteellisia. En mäkään köyhä olisi jos jonnekin savimajaan Afrikkaan muuttaisin, mutta Suomessa mä olen köyhä.
 

Yhteistyössä