Miksi joulu aina yllättää köyhät?

  • Viestiketjun aloittaja "yllätys"
  • Ensimmäinen viesti
mä...
[QUOTE="aito ammattivalittaja";30454006]Ainahan sitä nämä tukien puollustajat sanovat että köyhät pysyvät tyytyväisinä eivätkä ala rettelöimään kun niille maksetaan tukia. Mä kyllä voisin mielelläni asua aitojen takana ja hankkia vaikka henkivartijan kunhan tuollainen köyhien hyysäminen lopetettaisiin.[/QUOTE]

Miten ajattelit saavasi ruokaa, kun kaikki toimivat tavallasi? Sulkeutuvat aitojen taakse eivätkä poistu kotoa, jotteivät tule ryöstetyksi. Myös miehesi joutuisi lopettamaan yrityksensä, jottei tarvitsisi poistua kotoa.

Eiku sori, kyseessähän olit vain sinä ja sinun maailmasi. Siinä ei edes lapsesi tai miehesi saati muut läheisesi merkitse mitään. Heidät voidaan syöttää leijonille.
 
noh.
Kohtuulliset lämmitysmenot:


Asunnon pinta-ala (m²) kerrotaan
1,27 eurolla I lämmitysryhmään kuuluvissa kunnissa
1,40 eurolla II lämmitysryhmään kuuluvissa kunnissa
1,55 eurolla III lämmitysryhmään kuuluvissa kunnissa

* Asunnon sijaintikunnan mukainen lämmitysryhmä on määritelty valtioneuvoston asetuksessa.

Kuntien jako lämmitysryhmiin perustuu lämmityskustannusten suuruuteen Suomessa. Etelä-Suomen kunnat ja Ahvenanmaa kuuluvat I lämmitysryhmään,
Keski-Suomen kunnat kuuluvat II lämmitysryhmään
ja Pohjois-Suomen kunnat, joissa lämmittäminen on kalleinta, kuuluvat III lämmitysryhmään.
Tutkailin tätä lämmitysasiaa ja huomasin että asumistukihakemuksessa menoista kysytään yhtiövastiketta, vesimaksua sekä "erillisiä lämmityskustannuksia". Itse olen tähän "erilliset lämmityskustannukset" kohtaan merkinnyt "ei". Luulin, että se olisi tarkoittanut sitä, että jos minä maksan taloyhtiölle erikseen lämmityskustannuksista, että sen summan olisin voinut kelaan ilmoittaa. Onkohan nyt kuitenkin niin, että minun olisi siihen pitänyt ruksata "kyllä"? Osaako kukaan sanoa? Minulla siis sähkölämmitys eli maksan lämmityksen aina omasta pussista sähkölaskun yhteydessä (ei ole mitään taloyhtiön lämmitystä). Tuosta tuliskin jo taas jonkinmoinen lisä jos 1,27€ katsotaan kohtuulliseksi lämmityskustannukseksi täällä per neliö.
 
"aito ammattivalittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30454018:
Miten ajattelit saavasi ruokaa, kun kaikki toimivat tavallasi? Sulkeutuvat aitojen taakse eivätkä poistu kotoa, jotteivät tule ryöstetyksi. Myös miehesi joutuisi lopettamaan yrityksensä, jottei tarvitsisi poistua kotoa.

Eiku sori, kyseessähän olit vain sinä ja sinun maailmasi. Siinä ei edes lapsesi tai miehesi saati muut läheisesi merkitse mitään. Heidät voidaan syöttää leijonille.
Eihän muissakaan maissa joissa ei makseta toimeentulotukea ole kovia rähinöitä.
 
sossu
Tutkailin tätä lämmitysasiaa ja huomasin että asumistukihakemuksessa menoista kysytään yhtiövastiketta, vesimaksua sekä "erillisiä lämmityskustannuksia". Itse olen tähän "erilliset lämmityskustannukset" kohtaan merkinnyt "ei". Luulin, että se olisi tarkoittanut sitä, että jos minä maksan taloyhtiölle erikseen lämmityskustannuksista, että sen summan olisin voinut kelaan ilmoittaa. Onkohan nyt kuitenkin niin, että minun olisi siihen pitänyt ruksata "kyllä"? Osaako kukaan sanoa? Minulla siis sähkölämmitys eli maksan lämmityksen aina omasta pussista sähkölaskun yhteydessä (ei ole mitään taloyhtiön lämmitystä). Tuosta tuliskin jo taas jonkinmoinen lisä jos 1,27€ katsotaan kohtuulliseksi lämmityskustannukseksi täällä per neliö.
Soita kelaan ja kysäise. :) Kyllä se musta tarkottaa ihan yleisesti lämmityskuluja jos ne ei kuulu vastikkeeseen
 
Meitä on moneksi
Toimeentulotukea saa niin, että asumiskustannusten, sähkön, veden ja sairausmenojen jälkeen jää käteen yksinäisellä noin 470e, pariskunnalla 700e ja lapsista lisää 250-350e/kpl. Jos ei noista summista saa itselleen ostettua ruokaa, niin Se On Oma Vika. Ei tartte olla pää perseessä ymmärtääkseen, että 470 euroa kuussa riittää kyllä ruokaan, jos sitä ei tuhlaa johonkin turhuuteen mieluummin. Selitä toki mihin pakolliseen se muka kuluu, jos ei ruokaan enää riitä. En odota vastaustasi henkeä pidättäen, koska en kertakaan ole tällaisissa keskusteluissa sitä saanut.

Ruoan puutteessa on AINA, AINA kyse elämänhallinnan puutteesta, ei rahan vähyydestä.
...Paitsi jos ei ota toimeentulotukea ollenkaan vaan elää säästöillään. Itse olen sellainen. En ole ruuan puutteessa, koska ymmärrän että peruselintarvikkeita kannattaa ostaa ja etenkin silloin kun ovat tarjouksessa. Viinakset, oluet, tupakka ja karkit eivät kuulu ostamiini asioihin paitsi suklaa silloin kun on tarjouksessa. On myös tärkeää pitää painonsa normaalina niin ruokaa ei mene äärettömästi. Tuntuu että jos ottaisin toimeentulotukea niin ruhtinaallisesti sillä eläisin. Summat ovat siinä niin korkeat että on tosiaan oma vika jos ihminen ei saa tuota rahaa riittämään normaaliin elämiseen.
 
viaras
Tämä on niin totta. Surullisinta on, jos ja kun apuun tarkoitetut rahat eivät mene oikeaan osoitteeseen. Törkeää, että nykyisin ohjenuorana on, että apumahdollisuudestakaan ei saa kertoa, vaan sitä täytyy jokaisen osata ja pystyä pyytämään. Siinä juuri ne heikoimmat jäävät jalkoihin.

Eli parannettavaa järjestelmästä löytyy, vaikka Suomessa asiat ovatkin maailmanmittakaavassa hyvin, ja köyhyyskin voi omilla valinnoilla ja yhteiskunnan avulla jäädä hetkelliseksi. Verorahat yhteiseen hyvään tulisi käyttää tehokkaammin ja paremmin.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
"Kaalimato"
[QUOTE="...";30453834]Joo, firma täällä onkin helppo perustaa jos kukkarossa on 0€ ja on pankille valmiiksi 5000€ velkaa opintolainan muodossa .. :D Jos olet koulutukseltasi vaikka kosmetologi, niin kyllä sulla täytyy olla välineet ja mömmöt millä alat sitä hommaa tekemään. Eikä ne ole ilmaisia eikä ne kaikille tipu taivaasta tukien turvin.

Kyllä hyvinvointiyhteiskunnassa (jollaiseksi Suomi itseään mainostaa) tulisi olla töitä sitä haluaville. Ja en tarkoita että juuri SINUN pitäisi ne paikat repiä omasta selkänahastasi, vaan pitäisi keksiä järjestelmiä joiden kautta itsensä työllistäminen olisi nykyistä huomattavasti mahdollisempaa ja työntekijöiden palkkaaminen helpompaa.

Kauhea kuinka katkeria ihmiset viittii olla.[/QUOTE]

Kyllä Finnvera antaa lainaa kun firman perustat. Mutta toki se pitää maksaa takaisin. Mutta jos sitä et voi tehdä ja firma ei kannata, ei sinulla ole osaamista. Ja kun sinulla ei ole osaamista, niin ajattelet että se on yhteiskunnan vika? Tai että olet opiskellut ammatin joka ei tuota ja sekin on yhteiskunnan (=minun) vika? Tuo ajattelumalli, että "en tarkoita että juuri SINUN pitäisi..." kuvastaa hyvin tuollaisten idioottien asennetta. Aina se on joku yksittäinen ihminen, joka on firman perustanut ja sen pitäisi työllistää. Ei ole oikeasti olemassa mitään universaalia "jotain" joka jumalan kädellään hallitsee ja antaa työpaikkoja. Ja koska sellaista ei ole olemassa, et voi ulkoistaa omaa työllistymistäsi sille. Tuo "pitäisi keksi järjestelmä" on juuri se ajattelutapa, että on olemassa joku jumala joka antaa töitä.

Suomessa aloittava yrittäjä saa Finnveralta lainaa ja jopa ilmaista starttirahaa kuukausittain valtion kassasta. Törkeän hyvä lähtökohta siis perustaa yritys. Ei muualla maailmassa saa tuollaisia lähtökohtia, vaan jokainen köyhä rahoittaa nappikauppansa itse.
 
höpö höpö
[QUOTE="Kaalimato";30454527]Kyllä Finnvera antaa lainaa kun firman perustat. Mutta toki se pitää maksaa takaisin. Mutta jos sitä et voi tehdä ja firma ei kannata, ei sinulla ole osaamista. Ja kun sinulla ei ole osaamista, niin ajattelet että se on yhteiskunnan vika? Tai että olet opiskellut ammatin joka ei tuota ja sekin on yhteiskunnan (=minun) vika? Tuo ajattelumalli, että "en tarkoita että juuri SINUN pitäisi..." kuvastaa hyvin tuollaisten idioottien asennetta. Aina se on joku yksittäinen ihminen, joka on firman perustanut ja sen pitäisi työllistää. Ei ole oikeasti olemassa mitään universaalia "jotain" joka jumalan kädellään hallitsee ja antaa työpaikkoja. Ja koska sellaista ei ole olemassa, et voi ulkoistaa omaa työllistymistäsi sille. Tuo "pitäisi keksi järjestelmä" on juuri se ajattelutapa, että on olemassa joku jumala joka antaa töitä.

Suomessa aloittava yrittäjä saa Finnveralta lainaa ja jopa ilmaista starttirahaa kuukausittain valtion kassasta. Törkeän hyvä lähtökohta siis perustaa yritys. Ei muualla maailmassa saa tuollaisia lähtökohtia, vaan jokainen köyhä rahoittaa nappikauppansa itse.[/QUOTE]

Puutun viimeisen lauseeseen. Nimenomaanhan nykyään on paljon järjestöjä jotka lainaavat kehitysmaihin rahaa jotta siellä saavat yrityksen käyntiin ja kehitysmaalaiset maksavat lainan takaisin sitten kun on bisnes alkanut pyörimään.
 
"Kaalimato"
Alkuperäinen kirjoittaja höpö höpö;30454594:
Puutun viimeisen lauseeseen. Nimenomaanhan nykyään on paljon järjestöjä jotka lainaavat kehitysmaihin rahaa jotta siellä saavat yrityksen käyntiin ja kehitysmaalaiset maksavat lainan takaisin sitten kun on bisnes alkanut pyörimään.
Juu, no se ei ollut kirjoituksen pointti...
 
[QUOTE="Kaalimato";30454601]Juu, no se ei ollut kirjoituksen pointti...[/QUOTE]

Yrityksen perustamiseen tarvitaan toimiva liikeidea.
Jos sitä ei ole, niin kaikki investoinnit menevät hukkaan.

Työtön ei tosta vaan voi perustaa yritystä, koska silla sekunnilla hän lakkaa olemasta työtön ja parhaimmillaan vaihtaa työmarkkinatuen starttirahaan.

Jos yritys on jotain muuta kuin seksipuhelin, niin siin vaaditaan alan osaamista, varastotilaa ja pääomaa. Joista mitään ei polkaista tyhjästä.
 
Nohhhhh
Niin tätä mäkin mietin.
Suomessa ei ole köyhiä,
Mutta on köyhyysrajan alapuolella eläviä,
niin mikä sitten näille köyhyysrajan alapuolella eläville olis sopiva termi?
Pummi, jos ei halua tehdä töitä. Sairas jos on työn estävä sairaus tai sit holtiton jos ei vaan osaa rahankäyttöä vaikka duuni löytyisi. Yhtä noista ryhmistä pitää tukea, toista opettaa ja kolmannelta taholta leikkaisin tukia.
 
"Kaalimato"
Yrityksen perustamiseen tarvitaan toimiva liikeidea.
Jos sitä ei ole, niin kaikki investoinnit menevät hukkaan.

Työtön ei tosta vaan voi perustaa yritystä, koska silla sekunnilla hän lakkaa olemasta työtön ja parhaimmillaan vaihtaa työmarkkinatuen starttirahaan.

Jos yritys on jotain muuta kuin seksipuhelin, niin siin vaaditaan alan osaamista, varastotilaa ja pääomaa. Joista mitään ei polkaista tyhjästä.
Tästähän olen juuri puhunut. PITÄÄ olla osaamista ja toimiva liikeidea. Jos sitä ei vain ole, ei ole oikein vaatia rahaa niiltä kellä se on.
 
"Pirjo"
Nelihenkinen perhe, toinen vanhemmista pienipalkkaisella alalla, toinen sairastui pysyvästi muutama vuosi sittten tuloina pienin sairasraha, työhistoriaa pienipalkkaisella alalla noin 8 vuotta. Nyt on molemmilta nuorilta lapsilisät loppu. Ei ole oikeutta asumistukeen, toimeentulotukeen tai muuhunkaan. Kaupungin vuokra-asunto, auto muodostavat suurimmat menot. Kuussa jää noin 350 laskujen maksun jälkeen. Meillä on koulutusta takana ammattikorkeakoulu, yo-tutkinto. Kummankaan vanhemmat ei ole voineet auttaa eli siis antaa rahaa. Me ollaan oltu ahkeria ja eletty oikein. Sittenkin tuntuu että ollaan tehty jotain väärin kun rahaa ei jää tuon enempää, ei voi säästää. Joulun laittaminen on vaikeaa.
 
[QUOTE="aito ammattivalittaja";30454085]Eihän muissakaan maissa joissa ei makseta toimeentulotukea ole kovia rähinöitä.[/QUOTE]

Mutta ryöstöjä ja asuntomurtoja sekä muuta rikollisuutta kyllä on. Niissä maissa myös ihmiskauppiaille on hyvät markkinat.
 
Voe mahooton
Miten haukkua ja pilkata?

Jos sulla on kesken matkan pyörästä puhjennut kumi ja ohikulkija pysähtyy ja sanoo, että kannattaa ostaa sellanen paketti jossa on paikkoja ja pitää sitä aina mukana niin saa kumin korjattua kesken matkan. Niin alatko huutamaan tälle ihmiselle, että pitää huolensa omista asioista ja onhan siinä hyvä huudella neuvoja, kun on mukana paikat ja pumput...perkele.
Ihan hillitöntä :´D. Kyllä. Kyllä mä voisin jopa huutaakin jos ainoa, mitä se ohikulkija tekee vaikka olis paikat ja pumput mukana on kommentti että olisi sullakin hyvä olla samanlaiset... Se on yksinkertaisesti ihan puhdasta vittuilua.
 
hankkiva mamma
No ehän oo yllättäny vielä kertaakaan.
Aina se tulloo ja mukava niin. Ikkee en oo appuu pyytäny ja köyhäpä oon Suomen mittapuun mukkaan.

Emppaatiakin, niin son kaikille ilimasta. Toisin ku esim.kulta ja timangit. köyhälle kallista mutta kaikkiille saman hintasta.
Ittehhän oon säästäväinen kun on pakko, niin pihien pihi että ihan lempinimenki ovat siitä vääntnneet. Mutta minkäs teet kun joka meno ja penni on laskettava ( ei vain centti).

Hyvvää joulun odotusta kaikille paitti ap:lle ;)
No vitsi vitsi, ap:llekin.
 
"Realisti"
[QUOTE="Pirjo";30456777]Nelihenkinen perhe, toinen vanhemmista pienipalkkaisella alalla, toinen sairastui pysyvästi muutama vuosi sittten tuloina pienin sairasraha, työhistoriaa pienipalkkaisella alalla noin 8 vuotta. Nyt on molemmilta nuorilta lapsilisät loppu. Ei ole oikeutta asumistukeen, toimeentulotukeen tai muuhunkaan. Kaupungin vuokra-asunto, auto muodostavat suurimmat menot. Kuussa jää noin 350 laskujen maksun jälkeen. Meillä on koulutusta takana ammattikorkeakoulu, yo-tutkinto. Kummankaan vanhemmat ei ole voineet auttaa eli siis antaa rahaa. Me ollaan oltu ahkeria ja eletty oikein. Sittenkin tuntuu että ollaan tehty jotain väärin kun rahaa ei jää tuon enempää, ei voi säästää. Joulun laittaminen on vaikeaa.[/QUOTE]

Missä se ahkeruus ja "oikein eläminen" näkyy, jos toisella ei ole mitään koulutusta (ylioppilastutkintoa ei voi pitää "koulutuksena"), ja toinen on vain jonkin pienipalkkaisen amk-tutkinnon suorittanut? Kumpikaan ei ole edennyt urallaan, ja yhä asutaan kaupungilla vuokralla. Kyllä tuo melko minimiyrittämiseltä kuulostaa, ei todellakaan miltään ahkeruudelta. Ahkera olisi opiskellut, edennyt urallaan, hankkinut omistusasunnon, jne jne. Tehän olette vain.. olleet. Ikää kuitenkin lienee jo 4-kympin yli, jos kerran lapset on yli lapsilisäiän. Teillä olisi ollut siis noin 20-25 VUOTTA aikaa ns. tehdä parempaa elämää!

Tässä näkyy se tyypillinen köyhä ajatusmaailma - tehdään melko lailla minimi, ja sitten pidetään sitä vielä hirveänä uurastuksena ja parhaansa tekemisenä. Ihan niinkuin se 30 kiloa ylipainoinen, joka kävelee kerran viikossa kilometrin kauppamatkan ja väittää kyllä harrastavansa ahkerasti liikuntaa ja minkäs teet kun ei vain laihdu vaikka parhaansa yrittää.
 
mä...
[QUOTE="Realisti";30460021]Missä se ahkeruus ja "oikein eläminen" näkyy, jos toisella ei ole mitään koulutusta (ylioppilastutkintoa ei voi pitää "koulutuksena"), ja toinen on vain jonkin pienipalkkaisen amk-tutkinnon suorittanut? Kumpikaan ei ole edennyt urallaan, ja yhä asutaan kaupungilla vuokralla. Kyllä tuo melko minimiyrittämiseltä kuulostaa, ei todellakaan miltään ahkeruudelta. Ahkera olisi opiskellut, edennyt urallaan, hankkinut omistusasunnon, jne jne. Tehän olette vain.. olleet. Ikää kuitenkin lienee jo 4-kympin yli, jos kerran lapset on yli lapsilisäiän. Teillä olisi ollut siis noin 20-25 VUOTTA aikaa ns. tehdä parempaa elämää![/QUOTE]

Tämä on aika ilkeästi kirjoitettu. Vaikka olen samaa mieltä, ettei opiskelua pidä jättää yo-paperien varaan niin ei tuo lainaamasi teksti vaikuta laiskottelulta. Eivät kaikki voi edetä urallaan huipulle, niitä huippupaikkoja ei vain ole tarpeeksi siihen. Ei tämä maailma pyörisi, jos lähtökohtaisesti perusduunareita pidettäisiin laiskoina vain siksi, etteivät päässeet tai halunneet johtajan pallille. Itse kouluttaudun parhaillaan duunarista esimiestehtäviin, vastuuta on todella paljon enemmän, mutta fyysisesti ei niin rankkaa. En pärjäisi tulevaisuuden työssäni, jos minulla ei olisi ahkeria ja tehokkaita alaisia.
 
"Realisti"
Jos yli nelikymppisillä ihmisillä on vain ylioppilastutkinto ja toisella pienipalkkainen amk-tutkinto, uralla ei ole edetty mihinkään eikä lisäkoulutuksia yms. myöskään ilmeisesti hankittu, niin ei sitä nyt parhaalla tahdollakaan voi ahkeruudeksi sanoa. Joo, työmuurahaisia tarvitaan toki, mutta ei ne työmuurahaiset sitten voi ihmetellä että kuinkas tässä ollaan köyhiä. Tottakai ovat köyhiä, jos ei ole juuri koulutusta ja töissäkin on jumittu vuosikymmeniksi samaan pienipalkkaiseen hommaan! Se nyt vaan on totta, ei siinä hissuttelu asiaa muuta. Jos arvostaa helppoutta niin ok, sitten jumittuu siihen samaan, mutta jos arvostaisi sen sijaan hyvää toimeentuloa, niin silloin PITÄÄ TEHDÄ JOTAIN! Eikä vain jäädä "paskahommiin" ja sitten ihmetellä 20 vuoden päästä että ohhoh, eipäs rikastuttukaan itsestään.
 
"hmmm"
Ollappa rikas jolla on töitä. Lähtisin heti jonnekin lämpimään jouluksi ja ottaisin aikuisen ja teinin lapseni mukaan.
No jaa, mulla on kyllä töitä vaikka kuinka paljon (teen n. 50-60 tuntista työviikkoa koska olen sivutoiminen yrittäjä). Jonnekin lämpimään ei todellakaan voida lähteä vaikka varaa olisi, hyvä jos saan jouluna edes pyhäpäivät vapaaksi. Välillä oikeasti kadehdin työttömiä kun heillä on niin paljon aikaa perheelle.
 

Yhteistyössä