MIKSI LAPSI SAA JUOSTA JUNASSA TAI LETSIKASSA EDESTAKASIN?

  • Viestiketjun aloittaja kyselen vain
  • Ensimmäinen viesti
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja myös matkustaja:
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Mä matkustelen aika paljon lentokoneessa, noita juoksentelevia lapsia olen nähnyt useampiakin, vaan yksikään ei vielä ole ärsyttänyt eikä hermoille käynyt. Terveet taaperot vaan ovat eläväisiä, se on fakta.
Ihmisiä on myös aika monenlaisia. Terveet taaperot pitää myös opettaa olemaan paikoillaan ja rauhallisia. Sääntöjen noudattaminen on hyvä opettaa tilanteessa, jossa muutkin ihmiset ovat rauhallisa ja paikoillaan.
Jos näitä säähtöjä ei opeta, on aika vaikeaa perustella lapselle missään tilanteessa - liikenteessä, koulussa, arvokkaissa kirkkotilanteissa, työturvallisuudessa aikuisena jne sääntöjen noudattamisen ja yhteisten pelisääntöjen noudattamista. Valitettavasti näiden "vapaasti ja kehittävästi, ilman asetettuja rajoja" kasvattavien vanhempien lapsista on jo liian paljon huonoja kokemuksia yhteiskunnassa.
Terveet taaperot pitää opettaa olemaan paikoillaan ja rauhallisia...? Onko sinulla itselläsi sellaista? Oletko koskaan koettanut lentää esimerkiksi 10 tunnin lentoa eläväisen lapsen kanssa niin, että hän istuu hiljaa sylissäsi? Suorastaan hauskaa.
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikä kumma siinä on että nykyajan äidit eivät opeta lapsilleen yksinkertaisimpia käytöstapoja? takana istuvia kurkitaan istuinten välisestä raosta, käsiä ja päätäkin työnnetään siitä raosta..
Herranjestas sentään, että ihan kurkitaan kanssamatkustajia? Löysää toki pipoasi, niin elämä on valtavan paljon helpompaa ; )
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja aamukasteen raikastama etana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No sen takia, kun eihän Nico-Petteriä tai Jenna-Jasminia saa kieltää. Koska siitä voi tulla traumoja, kun opetetaan käytöstapoja!
peesaan
Vastaa säkin toksi tuohon kysymykseen, että oletko yrittänyt istuttaa taaperoa 10 tunniksi hiljaa syliisi. Vai sunko taapero osaa näin tehdä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kokenut lentäjä:
Musta olisi kiva jos vanhemmat valitsisivat jonkun toisen paikan opettaa käytöstapoja lapsilleen kuin se täpötäysi kone. Oikeasti mun mielestä lentokone on juuri se paikka, jossa lapsikin voisi vaikka saada hieman enemmän periksikin kuin normaalisti, kunhan sopu säilyy kaikkien kesken. Lentomatkat ovat niin häviävän pieni osa lapsen elämää, että varmasti niitä käytöstapoja ja vanhemman periksiantamattomuutta voi opetella pääasiassa muualla..
Missäköhän pullossa olet kasvanut, jos et tiedä, että kaikki eivät lennä vain kerran vuodessa Kanarialle?
Joidenkin lasten elämään nyt vaan, ikävä kyllä, matkustelu kuuluu.
Ja, ikävä kyllä, sitä lasta on kasvatettava muuallakin kuin kotona.

Piti vielä sanoa, että itse en lähtisi ikinä lomalle lentämällä pienen lapsen kanssa, koska se ei todellakaan ole silloin mitään lomaa kenellekään (lapsikaan ei siitä isompana mitään muista), enkä ymmärrä, miten jonkun Thaimaan matka on niin tärkeä, että se pitää ajoittaa juuri siihen pahimpaan aikaan lapselle.
Mutta joo, ihmisiä on erilaisia. Minä lennän vain pakolliset reissut.
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Ööö:
Alkuperäinen kirjoittaja kokenut lentäjä:
Musta olisi kiva jos vanhemmat valitsisivat jonkun toisen paikan opettaa käytöstapoja lapsilleen kuin se täpötäysi kone. Oikeasti mun mielestä lentokone on juuri se paikka, jossa lapsikin voisi vaikka saada hieman enemmän periksikin kuin normaalisti, kunhan sopu säilyy kaikkien kesken. Lentomatkat ovat niin häviävän pieni osa lapsen elämää, että varmasti niitä käytöstapoja ja vanhemman periksiantamattomuutta voi opetella pääasiassa muualla..
Missäköhän pullossa olet kasvanut, jos et tiedä, että kaikki eivät lennä vain kerran vuodessa Kanarialle?
Joidenkin lasten elämään nyt vaan, ikävä kyllä, matkustelu kuuluu.
Ja, ikävä kyllä, sitä lasta on kasvatettava muuallakin kuin kotona.

Vaikka lapsi kävisi kerran kuukaudessa mummolassa ulkomailla tms. niin silti se parin tunnin lento verrattuna normaaliarkeen on siltikin minusta vielä "häviävän pieni osa elämää". Toki käytöstapoja pitää koneessakin opettaa, mutta ei jollekin 1-vuotiaalle kuitenkaan.
 
Peuhu
Meillä ei ole lapset tosiaan saaneet juoksennella koskaan koneessa. Musta on tärkeää et pienellekin lapselle puhutaan siitä että siellä pitää istua tosi paljon ja sit otetaan viihdykettä mukaan esim. nalle, pienet piirrustusvälineet evästä ym. Meillä on aika hyvin näillä pysytty paikallaan pidemmilläkin lennoilla. Muutaman kerran on sit käyty tekemässä "retki" muualle koneeseen. Vaikka omat lapset ei juoksentele niin ymmärrän ettei kaikki lapset ole samanlaisia ja malta pysyä paikoillaan vaikka kuina yrittäisi ja heille musta pitäisi suoda se vapaus liikkua koneessa, jos ei ole myrskyisisä ilma niin ei oikeasti niin vaarallistakaan ole kuin joku tuolla väitti.
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Meillä ei ole lapset tosiaan saaneet juoksennella koskaan koneessa. Musta on tärkeää et pienellekin lapselle puhutaan siitä että siellä pitää istua tosi paljon ja sit otetaan viihdykettä mukaan esim. nalle, pienet piirrustusvälineet evästä ym. Meillä on aika hyvin näillä pysytty paikallaan pidemmilläkin lennoilla. Muutaman kerran on sit käyty tekemässä "retki" muualle koneeseen. Vaikka omat lapset ei juoksentele niin ymmärrän ettei kaikki lapset ole samanlaisia ja malta pysyä paikoillaan vaikka kuina yrittäisi ja heille musta pitäisi suoda se vapaus liikkua koneessa, jos ei ole myrskyisisä ilma niin ei oikeasti niin vaarallistakaan ole kuin joku tuolla väitti.
Tämä on hyvä pointti. Lapset vaan on erilaisia. Joku lapsi viihtyy pitkään hiljaa katsellen kirjaa ja toinen on vilkkaampi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Vaikka lapsi kävisi kerran kuukaudessa mummolassa ulkomailla tms. niin silti se parin tunnin lento verrattuna normaaliarkeen on siltikin minusta vielä "häviävän pieni osa elämää". Toki käytöstapoja pitää koneessakin opettaa, mutta ei jollekin 1-vuotiaalle kuitenkaan.
Esimerkkisi perusteella yhdenkään lapsen ei tarvitse osata käyttäytyä lääkärissä, hammaslääkärissä, tai neuvolassakaan, koska ne ovat "häviävän pieni osa elämää".

 
kokenut lentäjä
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Ööö:
Alkuperäinen kirjoittaja kokenut lentäjä:
Musta olisi kiva jos vanhemmat valitsisivat jonkun toisen paikan opettaa käytöstapoja lapsilleen kuin se täpötäysi kone. Oikeasti mun mielestä lentokone on juuri se paikka, jossa lapsikin voisi vaikka saada hieman enemmän periksikin kuin normaalisti, kunhan sopu säilyy kaikkien kesken. Lentomatkat ovat niin häviävän pieni osa lapsen elämää, että varmasti niitä käytöstapoja ja vanhemman periksiantamattomuutta voi opetella pääasiassa muualla..
Missäköhän pullossa olet kasvanut, jos et tiedä, että kaikki eivät lennä vain kerran vuodessa Kanarialle?
Joidenkin lasten elämään nyt vaan, ikävä kyllä, matkustelu kuuluu.
Ja, ikävä kyllä, sitä lasta on kasvatettava muuallakin kuin kotona.
Vaikka lapsi lentäisi kerran kuukaudessa, siltikin kyse on ihan pienestä ajasta. Eikös ne käytöstavat opeteta pääasiassa arkielämässä?

Haluat varmaankin kärjistää tämän sanomani, mutta mun pointti on vain se, etten ole nähnyt erityisen huonosti käyttäytyviä lapsia koneessa vaikka juoksentelevia näenkin. Ja tämä saa siis mielestäni jatkua. Toisekseen, jos lapsella onkin huono päivä eikä jaksa istua paikallaan, niin mieluummin vaikka juoksentelee kuin karjuu kurkku suorana..


 
kokenut lentäjä
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Ööö:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Vaikka lapsi kävisi kerran kuukaudessa mummolassa ulkomailla tms. niin silti se parin tunnin lento verrattuna normaaliarkeen on siltikin minusta vielä "häviävän pieni osa elämää". Toki käytöstapoja pitää koneessakin opettaa, mutta ei jollekin 1-vuotiaalle kuitenkaan.
Esimerkkisi perusteella yhdenkään lapsen ei tarvitse osata käyttäytyä lääkärissä, hammaslääkärissä, tai neuvolassakaan, koska ne ovat "häviävän pieni osa elämää".

Älähän nyt kärjistele joka juttua. Näissä on hyviä pointteja mun mielestä. Jokainen juokseva lapsi (eikä edes suurin osa) ole huonosti kasvatettuja lapsia. Vaan ihan tavallisia lapsia.
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Ööö:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Vaikka lapsi kävisi kerran kuukaudessa mummolassa ulkomailla tms. niin silti se parin tunnin lento verrattuna normaaliarkeen on siltikin minusta vielä "häviävän pieni osa elämää". Toki käytöstapoja pitää koneessakin opettaa, mutta ei jollekin 1-vuotiaalle kuitenkaan.
Esimerkkisi perusteella yhdenkään lapsen ei tarvitse osata käyttäytyä lääkärissä, hammaslääkärissä, tai neuvolassakaan, koska ne ovat "häviävän pieni osa elämää".

No ei vielä 1-vuotiaana kovinkaan hyvin. Jos lapsi kiukkuaa esim. lääkärissä niin ei se minusta kauhea asia ole sekään. Itse kun sen nostit esille, että jotkut lapset matkustavat jatkuvasti, sitä lähinnä ihmettelin ja halusin kommentoida, että ei se nyt jokapäiväistä sentään kenelläkään ole.
 
Kokenut lentäjä:
Voisit itse perustella juttusi paremmin, niin niistä ei ihan niin hyvin hyppäisi silmille mielipiteen viimeistelemättömyys.

Kun oikein päkerrän, niin ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat. Mutta päkerrähän sinä puolestasi myös, ja yritä ymmärtää, että tapakasvatus kuuluu asiaan myös kodin ulkopuolella, ja että lapselle periksi antaminen erikoistilanteessa saattaa kostautua myöhemmin.

:)
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Ööö:
Alkuperäinen kirjoittaja kokenut lentäjä:
Minä lennän vain pakolliset reissut.
Ja minä huomaan miksi se onkin parasta, että lennät vain pakolliset matkat... :) Jos lasten yleinen tottelemattomuus häiritsee sinua noin paljon, niin kannattaa noin yleensäkin välttää kaikkia paikoja, joissa niihin voi törmätä. :D Ja muistathan rautakurin omillesi!
 
Lentokoneessa ei saa juosta, junassa (lastenosastolla, ic-junassa siis) todellakin saavat. Junassa juoksemisesta ei ole mitään vaaraa, lähinnä rajoitetaan sit jos alkaa mennä liian villiksi, ja jokainen joka lasten vaunuun tulee, tietää millaista se on. Lentokoneessa taas on suositeltavaa että matkan aikanakin turvavyöt päällä, joten näin on tehty, välillä voi käydä jaloittelemassa jos on pitkä lento.
 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Ööö:
Alkuperäinen kirjoittaja kokenut lentäjä:
Minä lennän vain pakolliset reissut.
Ja minä huomaan miksi se onkin parasta, että lennät vain pakolliset matkat... :) Jos lasten yleinen tottelemattomuus häiritsee sinua noin paljon, niin kannattaa noin yleensäkin välttää kaikkia paikoja, joissa niihin voi törmätä. :D Ja muistathan rautakurin omillesi!
Ikävä kyllä niitä tilanteita ei pysty välttämään.

Minusta on outoa, että ihmiset puolustelevat mieluummin lapselle periksi antamista ja tottelemattomuutta, kuin tapojen opetusta ja tottelevaisuutta.
 
kokenut lentäjä
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Ööö:
Kokenut lentäjä:
Voisit itse perustella juttusi paremmin, niin niistä ei ihan niin hyvin hyppäisi silmille mielipiteen viimeistelemättömyys.

Kun oikein päkerrän, niin ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat. Mutta päkerrähän sinä puolestasi myös, ja yritä ymmärtää, että tapakasvatus kuuluu asiaan myös kodin ulkopuolella, ja että lapselle periksi antaminen erikoistilanteessa saattaa kostautua myöhemmin.

:)
Haluaisin kysyä, miksi tuollaisella hyökkäävällä asenteella puhut?

Mullahan on selkeä mielipide, mutta sinähän kärjistätä joka tekstin. Missä olen sanonut, ettei tapakasvatus kuuluisi kodin ulkopuolelle? Sanoinpahan vain että se kuuluu arkeen ja että ehkä joskus voi kanssamatkustajien mukavuuden kannalta (jota itsekin ajat takaa) antaa vaikka hieman lapselle periksi sen sijaan, että aiheuttaa suurta häiriötä.

Mielestäni lastenkasvatuksen ei tarvitse olla mustavalkoista, kai tähän nyt voi yhtyä yksi jos toinenkin vanhempi..? Niin ainakin olin kuvitellut. Ja että lapsikin voi varmasti oppia hyvät tavat, vaikka vanhempi joskus joustaisi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Ööö:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Ööö:
Alkuperäinen kirjoittaja kokenut lentäjä:
Minä lennän vain pakolliset reissut.
Ja minä huomaan miksi se onkin parasta, että lennät vain pakolliset matkat... :) Jos lasten yleinen tottelemattomuus häiritsee sinua noin paljon, niin kannattaa noin yleensäkin välttää kaikkia paikoja, joissa niihin voi törmätä. :D Ja muistathan rautakurin omillesi!
Ikävä kyllä niitä tilanteita ei pysty välttämään.

Minusta on outoa, että ihmiset puolustelevat mieluummin lapselle periksi antamista ja tottelemattomuutta, kuin tapojen opetusta ja tottelevaisuutta.

Tässä oli kyseessä vain erityistilanteen käsittely ja tähän keskusteluunkin päädyttiin tuosta esimerkistä, missä äiti kertoi, että lapsi oli itkenyt neljä tuntia putkeen koneessa. Neljän tunnin huutokonsertti on sinusta parempi kuin se, että äiti hieman joustaa?
 
kokenut lentäjä
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Ööö:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Vaikka lapsi kävisi kerran kuukaudessa mummolassa ulkomailla tms. niin silti se parin tunnin lento verrattuna normaaliarkeen on siltikin minusta vielä "häviävän pieni osa elämää". Toki käytöstapoja pitää koneessakin opettaa, mutta ei jollekin 1-vuotiaalle kuitenkaan.
Esimerkkisi perusteella yhdenkään lapsen ei tarvitse osata käyttäytyä lääkärissä, hammaslääkärissä, tai neuvolassakaan, koska ne ovat "häviävän pieni osa elämää".
Näissä tilanteissa ei ole 200 matkustajaa ympättynä samaan, pieneen tilaan, jossa sitä lapsen huutoa ei pääse pakoon.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Mun mielesta on toisten ihmisten huomioonottamista, ettei anna lasten juosta lentokoneessa.
Ja myös se, ettei itketä lasta koneessa 'kasvatuksen' nimissä..

Voihan sille lapselle keksia tekemista siina istumapaikallakin.
Kun on pitkä lento, se ei aina riitä ihan koko aikaa. Ja kyllä lapsenkin on siinä kuin aikuisenkin nuostava pitkällä lennolla välillä kävelemään.. Ja lapsihan useimmin juoksee..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Mun mielesta on toisten ihmisten huomioonottamista, ettei anna lasten juosta lentokoneessa.
Ja myös se, ettei itketä lasta koneessa 'kasvatuksen' nimissä..

Voihan sille lapselle keksia tekemista siina istumapaikallakin.
Kun on pitkä lento, se ei aina riitä ihan koko aikaa. Ja kyllä lapsenkin on siinä kuin aikuisenkin nuostava pitkällä lennolla välillä kävelemään.. Ja lapsihan useimmin juoksee..

Olen lentanyt pitkiakin lentoja kolmen lapsen kanssa, eivatka ole juosseet pitkin konetta. Ja kylla, yksi on erittain rauhallinen, mutta kaksi muuta hyvin vilkkaita. Tietysti vaatii viitseliaisyytta keksia lapsille mielenkiintoista tekemista koko matkan ajaksi.

 

Yhteistyössä