Miksi minulle ei myönnetty luottokorttia?!

  • Viestiketjun aloittaja Loukkaavaa
  • Ensimmäinen viesti
"a.p"
Aikoinaan meidän isäntä sai myös luottokorttihakemuksesta hylkäävän päätöksen. Perusteluina oli ikä (26v) ja asumismuoto (vuokra silloin). Haettiin Visaa, eikä sitä ole sen jälkeen meille haettu. Ajateltiin suunnilleen niin, että pitäkööt tunkkinsa :D

No, sittemmin luottokortit ovat kyllä ujuttautuneet taloudenhoitoomme, mutta Visaa ei ole eikä tule.
En periaatteessa edes tarvinnut koko masteria siihen, mutta ajattelin että otan sitten samalla jos vaikka joskus ulkomailla tarvitisikin. Otin pienimmän luottorajan mitä voi ottaa, koska en tosiaan sitä toistaiseksi tarvitse.

Nyt en periaatteesta mitään helvetin debitkortteja halua tilata, kuten lapussa suosittelivat. Ei kiinnosta koko pankki jos eivät keksi hemmetin hyvää selitystä tälle.

Olen varmaan tiukkapipoinen, mutta kieltämättä tuntui tosi loukkaavalta.
 
[QUOTE="a.p";27308051]En periaatteessa edes tarvinnut koko masteria siihen, mutta ajattelin että otan sitten samalla jos vaikka joskus ulkomailla tarvitisikin. Otin pienimmän luottorajan mitä voi ottaa, koska en tosiaan sitä toistaiseksi tarvitse.

Nyt en periaatteesta mitään helvetin debitkortteja halua tilata, kuten lapussa suosittelivat. Ei kiinnosta koko pankki jos eivät keksi hemmetin hyvää selitystä tälle.

Olen varmaan tiukkapipoinen, mutta kieltämättä tuntui tosi loukkaavalta.
[/QUOTE]

Minäkin vaihdan pankkia tämän hylätyn luottokorttihakemuksen vuoksi.
 
[QUOTE="a.p";27308031]Tähän suositeltiin, että hakija olisi yli 20v. Olen 24v.[/QUOTE]

Oorrait, eli ei ihan pieleen mun muistelut menny :)

Sinuna ehkä kysyisin pankista suoraan, et mikähän hylkäävään päätökseen on vaikuttanut? Tietäisi ainakin sitten, kannattaako edes yrittää anoa luottokorttia mistään muualta (jos sen todellakin haluaa, ja kokee tarpeelliseksi), kun on pankin näkemys asiasta selvillä.

Itse taisin hakea aikoinaan S-ryhmän credit/debit-korttia (olin töissä ko. ketjussa ollut jo vuosia), ja hylsypäätös tuli juurikin iän perusteella. En ole sen jälkeen luottoa hakenutkaan, ilmankin on pärjännyt.
 
"a.p"
Syynä varmaankin sun taloudenhallinta, mm. pikavipit.

Ap, sulla voi olla syy esim. muut lainat.
Ainoa laina mitä meillä on, on autolaina. Sekin on miehen nimissä, joten minulla ei ole lainoja omissa nimissänikään. Tilimme on yhteinen, voisivatko ihmetellä mieheni maksamaa lainaa, kun ruksasin "ei lainaa" ja ajatella minun yrittävän huijata?! Tämä on ainoa mikä tulee mieleen? :D
Ruksasin, koska tuntui hassulta laittaa mieheni lainaa joka ei ole minun nimissä sinne.
Emme itse edes maksa tällä hetkellä tätä lainaa, koska miehellä ja isällään on sopimus yhteisestä käyttöautosta työjuttujen takia.
 
"vieras"
Aina on kaikki maksettu takaisin eikä ole koskaan ollut mitään maksuhäiriötä.
Ehkäpä pikavipit katsotaan automaattisesti negatiiviseksi asiaksi rahankäytössä, samaan tapaan kuin luottokorttien käyttövarat lasketaan lainaksi, kun ollaan uutta lainaa ottamassa. Muistan kun iloisesti kertoilit pikavippien ottamisestasi, etkä silloin nähnyt asiassa mitään mahdollista haittaa.
 
#Kannattaa lukea tarkkaan läpi korttiehdot ja kortin myöntämiseen vaikuttavat tekijät. Siellä voi olla jokin ikä-, tulo-, kokonaisvelka tms. rajoitus. Joissakin myös asumisaika nykyisessä asunnossa ja työsuhteen toisraiseksi voimassaolovaatimus, esim. pitää olla vähintään vuosi asunut nykyisessä asunnossa ja olla ollut toistaiseksi voimassaoleva työsopimus. Jos kaikki nämä kunnossa, soita pankkiisi ja kysy. Kyllä heillä joku syy täytyy olla...
 
[QUOTE="vieras";27308070]Olisiko sinusta tuo pikavippiasia järkeenkäypä syy hylätä, vai siitäkö pahastuit, ettei syytä selitetty?[/QUOTE]

En ymmärrä miksi satunnainen pikavippi tarkoittaisi sitä, ettei ole raha-asiat kunnossa. Lisäksi minusta tuntuu myös loukkaavalta se, että tiedän, että pienituloisempia, joille on myönnetty luottokortti. Muutenkin vaikuttaa naurettavan holhoavalta menolta, että ihmisiltä, joilla ei ole koskaan ollut luottotietohäiriötä hylätään luottokortti, joka ikinen sentti on aina maksettu joka ikiseen postimyyntiyritykseen ja muihin mistä on tilattu. Oma tilini loppuu ainakin tuosta pankista.
 
[QUOTE="vieras";27308091]Ehkäpä pikavipit katsotaan automaattisesti negatiiviseksi asiaksi rahankäytössä, samaan tapaan kuin luottokorttien käyttövarat lasketaan lainaksi, kun ollaan uutta lainaa ottamassa. Muistan kun iloisesti kertoilit pikavippien ottamisestasi, etkä silloin nähnyt asiassa mitään mahdollista haittaa.[/QUOTE]

Ei tämä mikään iso juttu ole, mutta viimeinen asia oli tuossa pankissa. Muutenkin on kauhean huono pankki, uskoisin, että toisesta pankista saa luottokortinkin heti ilman tuollaista holhousta.

Toisekseen mitään syytä ei kerrottu siihen, ettei luottokorttia myönnetty, minulla ei edes ole kovin pikavippiä ja tuossakin pankissa on tili ollut jo 7 vuotta (siinä on 7 vuotta liikaa).
 
soita ja kysy
Mä soitin pankkiin kun mun visa korttia ei uusittu pankin vaihdon yhteydessä. Sain sieltä ihan suoraan syyn ei ne nikotellu sitä lukea koneelta. Ihmettelin et miks sitä ei voi siihen kirjeeseen laittaa.
 
"vieras"
En ymmärrä miksi satunnainen pikavippi tarkoittaisi sitä, ettei ole raha-asiat kunnossa. Lisäksi minusta tuntuu myös loukkaavalta se, että tiedän, että pienituloisempia, joille on myönnetty luottokortti. Muutenkin vaikuttaa naurettavan holhoavalta menolta, että ihmisiltä, joilla ei ole koskaan ollut luottotietohäiriötä hylätään luottokortti, joka ikinen sentti on aina maksettu joka ikiseen postimyyntiyritykseen ja muihin mistä on tilattu. Oma tilini loppuu ainakin tuosta pankista.
Ota nyt ensin selvää, että saat tilin toisesta pankista. Pankkien ei ole pakko hyväksyä sinua asiakkaakseen, jos sinulla on jo tili jossain. Tili on ihmisen perusoikeus, mutta pankit voivat valikoida asiakkaansa, jos peruspalvelu on jostain saatuna. En usko, että sinulla on vaikeuksia saada tiliä johonkin uuteen pankkiin, mutta varmista nyt kuitenkin. Ei se luottokortti sieltäkään varmuudella irtoa.
 
[QUOTE="vieras";27308121]Ota nyt ensin selvää, että saat tilin toisesta pankista. Pankkien ei ole pakko hyväksyä sinua asiakkaakseen, jos sinulla on jo tili jossain. Tili on ihmisen perusoikeus, mutta pankit voivat valikoida asiakkaansa, jos peruspalvelu on jostain saatuna. En usko, että sinulla on vaikeuksia saada tiliä johonkin uuteen pankkiin, mutta varmista nyt kuitenkin. Ei se luottokortti sieltäkään varmuudella irtoa.[/QUOTE]

Väität siis tosissasi, etten minä saisi enää edes tiliä? Kai se on sitten työttömäksi alettava, eihän minulla sitten ole edes enää pankkitiliä minne rahaa saisi.
 
"vieras"
Tiedättekö voiko sellainen vaikuttaa, että jos pelaa näitä uhkapelejä ja rahaa liikkuu sellaisten tilien välillä? Ja kenties on tehnyt vaikka itsekin väliaikaisia sulkuja pelitiliinsä? Minä en ole sellaisia pelannut, mutta tuli mieleen, että näkyykö sellainen rahaliikenne pankille ja näyttäytyy epäluotettavana?
 
"a.p"
Voinko kysyä tätä pankista sähköpostilla tai tuolta pankin viestipalvelusta?
Me kyllä vaihdamme pankkia jos ei löydy jotain mielettömän hyvää selitystä tälle, tunnen itseni jotenkin rikolliseksi.

Toivon, että syy olisi niinkin hyvä, että ruksasin jonkin kohdan väärin tai hassusti.
 
[QUOTE="vieras";27308121]Ota nyt ensin selvää, että saat tilin toisesta pankista. Pankkien ei ole pakko hyväksyä sinua asiakkaakseen, jos sinulla on jo tili jossain. Tili on ihmisen perusoikeus, mutta pankit voivat valikoida asiakkaansa, jos peruspalvelu on jostain saatuna. En usko, että sinulla on vaikeuksia saada tiliä johonkin uuteen pankkiin, mutta varmista nyt kuitenkin. Ei se luottokortti sieltäkään varmuudella irtoa.[/QUOTE]

Unohtui mainita, minulla on nytkin kaksi tiliä, kun toista en pääse lopettamaan, kyseinen pankki on satojen kilometrien päässä enkä ole sitä tiliä käyttänyt kuuteen vuoteen, kun 7 vuotta sitten hävisi verkkopankkitunnukset ja ne olisi pitänyt käydä tietyssä pankkikonttorissa uusimassa. Sen jälkeen käytin pari kertaa Visa Electron -korttia tuolta tililtä, viimeksi siis 2006. En saa edelleenkään tuota tiliä lopetettua kuin ainoastaan siellä tietyssä konttorissa.
 
justjust
[QUOTE="vieras";27308121]Ota nyt ensin selvää, että saat tilin toisesta pankista. Pankkien ei ole pakko hyväksyä sinua asiakkaakseen, jos sinulla on jo tili jossain. Tili on ihmisen perusoikeus, mutta pankit voivat valikoida asiakkaansa, jos peruspalvelu on jostain saatuna. En usko, että sinulla on vaikeuksia saada tiliä johonkin uuteen pankkiin, mutta varmista nyt kuitenkin. Ei se luottokortti sieltäkään varmuudella irtoa.[/QUOTE]

Haloo! Mikä pankki tahansa ottaa kyllä asiakkaakseen työssä käyvän ihmisen, jolla luottotiedot kunnossa! Ihme pelottelua!
 
"vieras"
Väität siis tosissasi, etten minä saisi enää edes tiliä? Kai se on sitten työttömäksi alettava, eihän minulla sitten ole edes enää pankkitiliä minne rahaa saisi.
Onhan se ihan yleistä tietoa, että pankin ei ole pakko ottaa ihmistä asiakkaakseen, jollei tämä ole sellainen asiakas, jonka pankki tahtoo. Menitkö sinä nyt jo irtisanomaan sen entisen tilisi? Otatko sinä ollenkaan asioista selkoa edeltäkäsin? Ne pikavipitkin otit, vaikket olisi tarvinut, kun oli niin kiva, kun olikin rahaa yhtäkkiä vähän aikaisemmin...
 
"a.p"
Vastasiko AP siihen että onko aiempia maksuhäiriömerkintöjä??
No ei ainakaan minun tietääkseni?! :D Ei kai niitä voi tietämättään olla?
Joskus varmaan jonkun laskun myöhässä maksanut kun posti töpeksinyt, sekä kerran unohdin itse sen pöydälle. Voiko tällainen vaikuttaa?

Olisikin surkuhupaisaa, että se kolmen euron pöydälle unohdettu lasku toisi maksuhäiriömerkinnän. Ei kai!?

Tilillä satoja euroja, mutta se 3e. :D
 
[QUOTE="vieras";27308172]Onhan se ihan yleistä tietoa, että pankin ei ole pakko ottaa ihmistä asiakkaakseen, jollei tämä ole sellainen asiakas, jonka pankki tahtoo. Menitkö sinä nyt jo irtisanomaan sen entisen tilisi? Otatko sinä ollenkaan asioista selkoa edeltäkäsin? Ne pikavipitkin otit, vaikket olisi tarvinut, kun oli niin kiva, kun olikin rahaa yhtäkkiä vähän aikaisemmin...[/QUOTE]

En voi irtisanoa entistä tiliä ennen kuin on uusi hankittu. Mitäpä sinäkään tiedät minun pikavipeistäni. Olen ottanut mm. pikavipin siksi, kun ei ollut rahaa takuuvuokraan.
 
"vieras"
Muistan aikanani pohtineeni Visan hankkimista. Olin silloin yliopisto-opiskelija ja lähdössä vaihtoon ulkomaille. Lisäksi tuleva työtilanne oli erittäin epävarma alalla. Kuulin silloin jostain, että kortin saa, jos opintoviikkoja olisi 100. Eli, hankin sen, kun en välttämättä olisi sitä enää parin vuoden päästä saanut! Opintoviikkomäärä tosiaan tarkistettiin. Että monenmoisia sääntöjä.
 

Yhteistyössä