Miksi minulle ei myönnetty luottokorttia?!

  • Viestiketjun aloittaja Loukkaavaa
  • Ensimmäinen viesti
"a.p"
Mäkään en saanut luottokorttia. Ikää 28v, luottotiedot kunnossa, ei pikavippejä (eikä muitakaan luottoja), velaton omistusasunto, säästötilillä reilut säästöt + käyttötilit... Mutta olen hoitovapaalla ja teen vain satunnaisesti töitä! Että näin. Kyllä naureskeli pankkivirkailijakin, mutta minkäs teet... :D Enpä oo koskaan luottokortteja tarvinnut, mutta kun ilmanen olisi ollut (nykyiset kortit maksullisia), niin ajattelin säästää nekin rahat. Pitänee kysästä muiden pankkien suhtautumista asiaan!
No just! :D Mikä pankki?

Kylläpäs hyviä asiakkaita kohdellaan ala-arvoisesti. Aivan kuin olisit joku joka ei raha-asioitaan pysty hallitsemaan. :D
 
[QUOTE="a.p";27308641]Vastasivatko, laitoin itse juuri viestiä sitä kautta. Oli aika vaikeaa kirjoittaa se asiallisesti, mutta onnistuin ilman ikävää sävyä. :D Haluan ensin tietää jos olen vain itse ruksannut sinne jotain hölmöä, ennen kuin alan riehumaan. Se olisi melko noloa, mutta mieluiten syy olisi vain sellainen.[/QUOTE]

Eivät ole vielä vastanneet mitään.
 
"eräs"
Mun hakemus yhdessä paikassa hylättiin myös, koska olin opiskelija. Yliopisto-opiskelijathan saivat (ainakin silloin) kortin, jos oli 60 opintoviikkoa suoritettuna. Yksi kaveri sai silloin sillä perusteella. Tämä oli tyyliin kymmenen vuotta sitten. Kyseinen kaveri ei muuten ole vieläkään valmistunut... No siis mulla oli silloin jo maisterintutkinto taskussa mutta olin uudestaan yliopistossa hankkimassa lisäpätevyyksiä. Mutta mulla ei ollut nyt sitten sitä 60 opintoviikkoa vielä siinä vaiheessa kasassa - eikä ollut tarkoitus tehdäkään kuin 35 opintoviikkoa (opettajan pätevyys). Tilillä oli rahaa noin 10 000 euroa ja kaikki luottotiedot kunnossa. Menin saman pankin toiseen konttoriin suivaantuneena liian virkaintoisesta pankkivirkailijasta ja tässä toisessa konttorissa virkailija oikeasti tajusi, että todellakin "ansaitsen" sen luottokortin, joten muistaakseni itse sitten keksi laittaa mulle sinne jonkun vakityön tai vastaavan, että pääsi järjestelmässä eteenpäin.
Mutta siis ihan absurdeja syitä joskus olla saamatta, kuten esim. just toi, että opiskelijalle annetaan kortti, koska valmituminen lähenee, mutta jo valmistuneelle ei sitten annetakaan! :)
 
"Vieras"
Eipä tuosta kannata nokkiinsa ottaa. :) Päätökset tehdään ihan selkeällä sabloonalla, ei niissä mitään henkilökohtaista ole. On aika karua ajatella, että samalle ihmiselle voidaan antaa hurjan iso asuntolaina vakuuksia vastaan, mutta ei 800 euron vakuudetonta lainaa. Mutta liiketoimintaahan se on ja tappioiden minimointia.

Ehdottomat kriteerit kortille ovat vaadittu ikä, moitteettomat luottotiedot ja säännölliset tulot. Pysyvä eläke on säännöllinen tulo, joten se kelpaa kyllä. Hoitovapaalla ollessa ei ole säännöllisiä tuloja, joten silloin korttia ei siis myönnetä.

Noiden kriteerein jälkeen sitten katsotaan, ettei ole aiemmin pankille tullut lainanmaksut myöhässä, siitä tulee myös hylkypäätös.

Sitten katsotaan sitä maksukykyä. Siis paljonko tienaat, ja paljonko sulla oletettavasti menee rahaa asumiseen ja lasten elättämiseen jne. Samoilla tiedoilla lapseton voi saada kortin ja parin lapsen vanhempi ei.

Luottopäätöksiä ei monestakaan pankista perustella asiakkaalle. Eihän se kysyminen tietenkään ota jos ei annakaan, jos se tieto tuntuu niin tärkeältä. Mutta eihän se kielteinen päätös tarkoita mitään pahaa tai väärää, ainoastaan sitä, että ko. luotto on pankin mielestä liian iso riski.
 
"a.p"
[QUOTE="Vieras";27308799]Eipä tuosta kannata nokkiinsa ottaa. :) Päätökset tehdään ihan selkeällä sabloonalla, ei niissä mitään henkilökohtaista ole. On aika karua ajatella, että samalle ihmiselle voidaan antaa hurjan iso asuntolaina vakuuksia vastaan, mutta ei 800 euron vakuudetonta lainaa. Mutta liiketoimintaahan se on ja tappioiden minimointia.

Ehdottomat kriteerit kortille ovat vaadittu ikä, moitteettomat luottotiedot ja säännölliset tulot. Pysyvä eläke on säännöllinen tulo, joten se kelpaa kyllä. Hoitovapaalla ollessa ei ole säännöllisiä tuloja, joten silloin korttia ei siis myönnetä.

Noiden kriteerein jälkeen sitten katsotaan, ettei ole aiemmin pankille tullut lainanmaksut myöhässä, siitä tulee myös hylkypäätös.

Sitten katsotaan sitä maksukykyä. Siis paljonko tienaat, ja paljonko sulla oletettavasti menee rahaa asumiseen ja lasten elättämiseen jne. Samoilla tiedoilla lapseton voi saada kortin ja parin lapsen vanhempi ei.

Luottopäätöksiä ei monestakaan pankista perustella asiakkaalle. Eihän se kysyminen tietenkään ota jos ei annakaan, jos se tieto tuntuu niin tärkeältä. Mutta eihän se kielteinen päätös tarkoita mitään pahaa tai väärää, ainoastaan sitä, että ko. luotto on pankin mielestä liian iso riski.[/QUOTE]

No tuohan siinä juuri loukkaakin, että MINÄ olisin liian iso riski?! Miten ihmeessä voisin olla pankille riski? Vaihdetaan sitten vain pankkia kokonaan ja keskitetään muualle, otamme muutaman vuoden päästä asuntolainan jostain muualta, maksetaan mieluummin sitten toiselle pankille lainakorkoja. ;)
Mutta olenhan minä iso riski. :D
 
ehheh
[QUOTE="a.p";27308809]No tuohan siinä juuri loukkaakin, että MINÄ olisin liian iso riski?! Miten ihmeessä voisin olla pankille riski? Vaihdetaan sitten vain pankkia kokonaan ja keskitetään muualle, otamme muutaman vuoden päästä asuntolainan jostain muualta, maksetaan mieluummin sitten toiselle pankille lainakorkoja. ;)
Mutta olenhan minä iso riski. :D[/QUOTE]

Huoh. Justhan tuo lainaamasi henkilö sanoi, ettei siinä ole mitään henkilökohtaista. On ne tietyt luottokriteerit ja sinä et niitä täytä.
 
"Vieras"
Minulla ei kohta ole mitään tiliä, kun tuosta paskapankista poistan tilini. Jo ennestään surkea verkkopankki on nykyään niin surkea, ettei siellä käynnin jälkeen toimi enää internetin kirjanmerkit.
Yksikään pankki ei halua asiakkaaseen niitä, joilla tili on joka kuukausi lähellä nollaa ja tuloista on paljon pieniä tapahtumia. Tällaiset asiakkaat ovat pankille tappiollisia, vaikka heiltä peritäänkin korkeimmat palvelumaksut. Tästä syystähän tehtiin ihan laki, että jokaisella on kansalaisoikeus pankkitiliin.

Voit ihan vapaasti vaihtaa pankkia, jos siltä tuntuu. Mutta en oikein ymmärrä tuota uhmakkuuttasi, sillä siellä paskapankissa ollaan vastavuoroisesti ihan yhtä iloisia lähdöstäsi.
 
ehheh
[QUOTE="a.p";27308838]Mutta mitä en täytä?! Sehän tässä olisi kiva kuulla, että mitä kriteeriä en nyt täytä. Eli onko kyse vain virheestä. :)[/QUOTE]

Täykö siis kaikki yllä luetellut kriteerit?
Onhan niitä paljonkin, ei saa muuttaa liian usein, ei nettirahapelimenoja tililtä, ei liikaa Veikkauskortilta tulleita siiirtoja, ei pikavippejä...

Vakituinen asunto, vakituinen työ, avioliitto, varallisuutta, hyvin hoidettua lainaa, omistajajäsenyys pankissa, pitkä ja keskitetty asiakkuus nyt ainakin on etuja.
 
"a.p"
Hmm tuo "tili lähellä nollaa" mietityttää. Meillä usein tili melkein tyhjillään loppukuusta kun tapana nostaa ylimääräiset käteisnä jo aikaisin. Siis ruokarahat ja sellaiset jotka jäävät muuten laskujen jälkeen. Ylimääräiset olemme laittaneet asuntosäästötilille.
Olisiko siis sittenkin kannattanut pitää käyttörahat tilillä eikä säästää myöskään, vaan pitää tilillä koko ajan pari satkua ettei näytettäisi varattomilta?

Siis voi olla että käteistä on vielä seuraavan palkan tullen useita satasia, mutta tilillä ne eivät näy ja ne tilinkin ylijäämät on laitettu asuntosäästöön. Yleensä laitamme 200e/kk mutta aina välillä enemmän.
 
"a.p"
Täykö siis kaikki yllä luetellut kriteerit?
Onhan niitä paljonkin, ei saa muuttaa liian usein, ei nettirahapelimenoja tililtä, ei liikaa Veikkauskortilta tulleita siiirtoja, ei pikavippejä...

Vakituinen asunto, vakituinen työ, avioliitto, varallisuutta, hyvin hoidettua lainaa, omistajajäsenyys pankissa, pitkä ja keskitetty asiakkuus nyt ainakin on etuja.
No voi luoja, joskus kolme kertaa vuodessa saatan lotota netin kautta. Ei kai ne nyt voi sitäkin katsoa kieroon?! :O
Täytyykin tästälähin ostaa käteisellä lotto jos sellaisen raapustan.
Täytetään nuo kaikki kriteerit. :)
 
"a.p"
Ja olemme muuttaneet nyt viiden vuoden aikana kahdesti, koska aluksi muutimme kolmioon kahdestaan ja sen jälkeen 6h+keittiölliseen asuntoon. Eli halusimme isomman asunnon. Onko sekin nyt huono juttu?
 
"Vieras"
[QUOTE="a.p";27308809]No tuohan siinä juuri loukkaakin, että MINÄ olisin liian iso riski?! Miten ihmeessä voisin olla pankille riski? Vaihdetaan sitten vain pankkia kokonaan ja keskitetään muualle, otamme muutaman vuoden päästä asuntolainan jostain muualta, maksetaan mieluummin sitten toiselle pankille lainakorkoja. ;)
Mutta olenhan minä iso riski. :D[/QUOTE]

Luottokortti on aina sitä, että rahoituslaitos antaa vakuudetonta luottoa asiakkaalle. Vakuudettoman luoton antaminen on aina riski, ymmärräthän sen? Ja jos asiakkaan maksukyky ja/tai -halukkuus on liian matala, niin silloin kyseinen asiakas on liian iso riski. Maksukyvyn määrittämiseen taas on olemassa omat matemaattiset kaavansa, joissa käytettävissä olevien tulojen pitää olla luottosummaan nähden riittävän isot.

Todennäköisimmin pankki, joka myöntää löysemmin luottoja, kohtaa myös enemmän luottotappioita. Jos siis onnistuisit saamaan löysemmältä luotottajalta kortin ja ottaisit sieltä asuntolainankin, joutuisit maksamaan siitä lainasta isomman koron. Maksavat asiakkaathan ne luottotappiotkin maksavat korkeampina lainan kuluina. Mutta eihän sitä pankkia tarvitse järjellä valita, voi sen tehdä tunteellakin. ;)

Yleensä se luottokortti kyllä myönnetään vähän helpommin pitkäaikaiselle asiakkaalle kuin ihan uudelle. Että parasta onnea vain siihen pankinvaihtoon.

Vakuudellinen asuntoluotto on sellainen, että siinä pankki ei oikein voi millään hävitä. Siksi niissä on helppo kuluttajan ihan kilpailuttaa pankkia. Mutta ihan kaikissa jutuissa ihan kaikki asiakkaat eivät ole pankille edes välttämättä toivottuja asiakkaita, ei vaikka ei olisi maksuhäiriöitäkään. Sekin voi tuntua kurjalta asialta, mutta siinäkään ei ole mitään henkilökohtaista vaan sekin on silkkaa liiketoimintaa.
 
"a.p"
[QUOTE="Vieras";27308877]Luottokortti on aina sitä, että rahoituslaitos antaa vakuudetonta luottoa asiakkaalle. Vakuudettoman luoton antaminen on aina riski, ymmärräthän sen? Ja jos asiakkaan maksukyky ja/tai -halukkuus on liian matala, niin silloin kyseinen asiakas on liian iso riski. Maksukyvyn määrittämiseen taas on olemassa omat matemaattiset kaavansa, joissa käytettävissä olevien tulojen pitää olla luottosummaan nähden riittävän isot.

Todennäköisimmin pankki, joka myöntää löysemmin luottoja, kohtaa myös enemmän luottotappioita. Jos siis onnistuisit saamaan löysemmältä luotottajalta kortin ja ottaisit sieltä asuntolainankin, joutuisit maksamaan siitä lainasta isomman koron. Maksavat asiakkaathan ne luottotappiotkin maksavat korkeampina lainan kuluina. Mutta eihän sitä pankkia tarvitse järjellä valita, voi sen tehdä tunteellakin. ;)

Yleensä se luottokortti kyllä myönnetään vähän helpommin pitkäaikaiselle asiakkaalle kuin ihan uudelle. Että parasta onnea vain siihen pankinvaihtoon.

Vakuudellinen asuntoluotto on sellainen, että siinä pankki ei oikein voi millään hävitä. Siksi niissä on helppo kuluttajan ihan kilpailuttaa pankkia. Mutta ihan kaikissa jutuissa ihan kaikki asiakkaat eivät ole pankille edes välttämättä toivottuja asiakkaita, ei vaikka ei olisi maksuhäiriöitäkään. Sekin voi tuntua kurjalta asialta, mutta siinäkään ei ole mitään henkilökohtaista vaan sekin on silkkaa liiketoimintaa.[/QUOTE]
Siis en ole hakemassa toiselta pankilta luottokorttia, en vain halua kanniskella satoja euroja pankkiin joka kohtelee minua kuin epävakaata ihmistä. :)
Haluan pankkiin jossa minua kohdellaan ansaitsemallani tavalla.
 
"Vieras"
Voin spekuloida.
Bruttotulot 1800 € / kk
Nettotulot tuosta esim. 1440 € / kk?
Asumisoikeusasunto eli maksat siitä korkeahkoa kuukausittaista vastiketta? Sun osuus asumiskuluista esim. 400 € / kk?
Elämiseen 1000 €/kk?
elätetäänkö tuosta vielä lapsiakin?
Montako prosenttia kortin maksimiluoton minimierä olisi asumiskulujen jälkeen käytettävissä olevista kuukausituloistasi?
 
"a.p"
[QUOTE="Vieras";27308899]Voin spekuloida.
Bruttotulot 1800 € / kk
Nettotulot tuosta esim. 1440 € / kk?
Asumisoikeusasunto eli maksat siitä korkeahkoa kuukausittaista vastiketta? Sun osuus asumiskuluista esim. 400 € / kk?
Elämiseen 1000 €/kk?
elätetäänkö tuosta vielä lapsiakin?
Montako prosenttia kortin maksimiluoton minimierä olisi asumiskulujen jälkeen käytettävissä olevista kuukausituloistasi?[/QUOTE]

Ehkä minua hämää se, että mieheni tienaa kolminkertaisesti ja olisi tuo asuminen varmasti kallista jos molemmat tienaisimme näin vähän. Silti kyllä pystyisimme hyvin maksamaan.
Autovelka on siis ainoa laina.
 
"Vieras"
[QUOTE="a.p";27308885]Siis en ole hakemassa toiselta pankilta luottokorttia, en vain halua kanniskella satoja euroja pankkiin joka kohtelee minua kuin epävakaata ihmistä. :)
Haluan pankkiin jossa minua kohdellaan ansaitsemallani tavalla.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä koet, että sinuun suhtaudutaan kuin epävakaaseen ihmiseen? :D Siis ihan oikeasti... Se on matematiikkaan perustuva arvio luottoriskistäsi. Siis kai tuo on jotain läppää? Jos ihan oikeasti et pysty erottamaan häpeän ja alemmuuden tunteitasi erillään arvoneutraalista luottopäätöksestä, niin sulla sitten ihan oikeasti voi olla persoonallisuushäiriö... Mutta sittenkin, vaikka sulla olisikin persoonallisuushäiriö tai mikä tahansa muu diagnoosi, niin ne eivät vaikuta luottopäätöksen myöntämiseen.

Toi viimeinen lauseesi on kyllä sekin hieman persoonallisuushäiriöisen ihmisen repliikki, vähän sellaista narsistivetoista...
 

Yhteistyössä