Miksi sairaanhoitajat ja lähihoitajat valittaa jatkuvasti työn raskaudesta

  • Viestiketjun aloittaja miten voi olla
  • Ensimmäinen viesti
sh-m
Vituttaa ääliöt. netistä lukee ääliöiden mielipiteet, töissä joutuu arvostaa heidän oman elämänsä asiantuntijauutta ja työvuoro kuluu sit siihen kun aasit osaa nostaa itse sängynpäätyä. ja heillä pitäs olla vielä oikeus mielipiteeseen siitä että mikä on riittävä palkka. "tos o lagenula, hoida ite"
 
"niin"
Hoitoalan työ on siksi niin rankkaa, kun sitä ei arvosteta. Jatkuvasti saa kuulla miten hoitajat ovat tyhmiä ja päätyneet hoitoalalle vain siksi, kun eivät ole muuallekaan päässeet. Ja että palkka on ihan sopiva/liiallinen siihen nähden, että "hoitajat vain istuvat kahvihuoneessa kaiken aikaa".
Todellisuus on kuitenkin täysin päinvastainen, joten voitte kuvitella miltä tätä työtä tuntuu tehdä.
 
ääshooo
Mua ei rassaa fyysinen kuormitus, huono palkka tai paskat työvuorot, vaikka ne kaikki on todellisuutta. Mua rassaa eniten se, että pitäs aina olla käytettävissä, vapaallakin. Meidän osaston työ on melko spesifiä ja varahenkilöstöstä ei juurikaan ole apua. Niinpä varsinkin lyhyet sairauslomat paikataan tuplavuoroilla ja soitellaan vapaalla olijoille kotiin. Viikonloput on pahimpia. Kun joku sairastuu, niin rivisairaaanhoitaja koittaa epätoivoissaan soitella oman työn ohessa ihmisiä töihin ja jos ei saa ketään, niin tekee sitten yövuoron iltavuoron perään. Tuskin missään muussa työssä on tällaista, ainakaan tällä "korvauksella". Ikää kohta 40v ja alanvaihto edessä.
 
en arvosta
Saatte huonot hoitsut ihan itse katsoa peiliin jos teidän upeaa ammattianne ei arvosteta!!! Tuollaisia kanoja jotka rutisee ja narisee, tekevät työnsä huonosti, juoruavat ja ravaavat tupakkatauolla. Kyllä näitä tapauksia riittää ihan pilvin pimein, ei niistä turhaan puhuta! Sitten nää rutisijajuoruakat vielä pilaa niiden hyvien hoitsujen työilmapiirin. Ovet paukkuu ja ties mitä. Potilaat oman onnensa nojassa, tapahtuu hoitovirheitä ja potilaita kuolee, näistä ei edes puhuta!!!! niin kauan kuin ammattitaito on näin surkeaa eräillä niin ei pidä palkkojakaan nostaa. Kanoille jyviä, se riittäköön.

Oikeesti, tosi törkeetä puhua noin alentavasti mummoista ja papoista. Hyi helvetti, ei todellakaan nosta mun arvostusta tuollaset puheet!
 
Sh
Olen aloittanut työt ekan kerran sairaalassa lähihoitajana 10v sitten. Nyt olen sh ja työ on tässä ajassa mennyt ihan hulluksi! Jos sillon 10v sittenkin oli kiire... Näinä vuosina homma on muuttunut paljon pahemmaksi. Mt-puoli on ajettu alas, mikä näkyy meillä tk:ssa. Joka päivä on väkivallan uhkaa, jopa väkivaltaa... Henkilökuntaa on vähennetty, potilaat on entistä raskaampia hoitaa niin henkisesti kuin fyysisestikin. Erikoissh oli vielä muutama vuosi sitten paljon leppoisampaa, nyt vähennetään sieltäkin.

Mietin koko ajan alanvaihtoa ja olen vakavissani miettinyt hakeutumista vaikkapa kaupankassalle jos en muuta keksi.
 
ääshooo
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29198251:
onhan se raskasta. varsinkin kun se työilmapiiri naisvaltaisella työpaikalla on sitä mitä on. mutta ei kai se valittamalla parane. jokainenhan on itse sen ammatin valinnut, ja jos ei kiinnosta tai jaksa, aina voi vaihtaa ammattia
Osin toki näinkin, mutta hoitoalan on lähiaikoina pakko uudistua ja muuttua jotenkin haluttavammaksi. Hoitajia jää lähivuosina suuri määrä eläkkeelle ja väestö vanhenee hurja tahtia. Eli hoitoalan työ tulee lisääntymään reilusti! Jotain on pakko tehdä hoidon turvaamiseksi jatkossakin. Epäkohtiin saa ja pitääkin puuttua!
 
en arvosta
Vituttaa ääliöt. netistä lukee ääliöiden mielipiteet, töissä joutuu arvostaa heidän oman elämänsä asiantuntijauutta ja työvuoro kuluu sit siihen kun aasit osaa nostaa itse sängynpäätyä. ja heillä pitäs olla vielä oikeus mielipiteeseen siitä että mikä on riittävä palkka. "tos o lagenula, hoida ite"
Tässä hyvä esimerkki miksi hoitajia ei arvosteta! Tällasiin epäkohtiin pitääkin puuttua. Asenne on jo niin syvältä ja näkee ettei paljon äo päätä pakota eikä taida olla koulutuksestakaan apua kun alalle hakeutuu nämä ruputyypit joilla on luonnevika eikä onnistu edes kirjoittaminen. Huoh.
 
....
Eräs tuttavani on töissä eräässä vanhainkodissa, hän ihmetteli kovaan ääneen hoitajien taukoja.
Samaan aikaan mummot viruu siellä pedeissään märissä vaipoissa..kun hoitajat pitää 40 minuutin kahvitaukoja ja juoruilee asiakkaistaan.
 
"yyhoo"
Itsekin valmistunut -98 ja siitä asti hoitoalalla ollut ja kyllähän se on tosiasia, että homma on muuttunut siinäkin ajassa jo hirmuisesti ja koko ajan mennään "hullumpaan suuntaan". Itse olen tällä hetkellä kotihoidossa ja pääsen varmaan hieman "vähemmällä" (ainakin fyysisesti), kuin esim. tk:n vuodeosaston hoitaja, mutta sen reippaan puolentoista vuoden aikan, mitä olen tässä ollut, niin meilläkin on homma muuttunut aikamoisesti jo siinä ajassa. Koko ajan tulee paineita esim. kotisairaanhoidon puolelta ottaa lisää heidän töitään (haavanhoitoja, jotka usein aikaavieviä, näytteenottoja, lääkejaot ja muuten lääkitysasiat jne., paitsi tietysti i.m. injektiot joita ei vielä toistaiseksi saada pistää jne.) + tietysti kaikki uudet säännöt kaiken maailman paperihommista, jotka syö sitten sitä aikaa niiltä asikkailta. Se tässä harmittaa eniten, että tosiaan ei ole aina aikaa sille ihmiselle niin paljon, kun haluaisi ja toisinaan ei ehditä kuin tyyliin läkkeet heittämään suuhun ja sanomaan heippa. Koko ajan asiakkaita tulee lisää, mutta kaupunki ei anna lupaa lisähoitajien palkkamiseen, vaan sitten niitä ruukahuippuja koitetaan tarvittaessa järjestellä omalla porukalla ja sen tietää, että se on sitten jostain toisesta kohtaa pois. Välillä esim. viikonloppuisin ja iltaisin mennään, kun päättömät kanat ja siitä kärsii sekä hoitajat, että asiakkaat. Ja talvikin on taas tulossa, eikä matkat muutu yhtään helpommaksi - päinvastoin, joten ylitöitä on luvassa entistä enemmän, jos ei noihin kiireisimpiin vuoroihin saada lisää väkeä. Mä en ainakaan aja henkeni kaupalla tuolla liukkailla, vaan sitten saa mennä ylitöiksi surutta, vaikka niistä aina napistaankin, että niitä ei sais tulla.

Ammatinvalinta kysymyksiähän nämä, mutta kyllä hoitajat on se porukka joita kyllä prässätään vaikka maailman tappiin, jos ei ne mitään älähdä tai välillä itseääkin puolusta. Hoitoala on usein kutsumus, mutta ei sekään oikeuta silti toisia tahoja käyttämään sitä törkeästi hyväkseen hoitajien hyvinvoinnin uhalla.
 
qqqqqq
En ole hoitaja mutta tiedän, että työvoimaa ei palkata tarpeeksi sinnekään. Kärsiviä vanhuksia on mutta heitä ei saisi pysähtyä hoitamaan kuin sen ihan välttämättömimmän.
 
"Esko"
Mitä olen läheltä saanut töissä seurata niin hoitajat valittavat milloin mistäkin, eivätkä keskity työntekoon. Suuri osa vain esittää kiireistä, ja ylimääräisellä energiallaan keskittyvät valittamiseen kaikesta mahdollisesta. He välttävät vastuuta, ja kaatavat kaikki helpotkin hommat lääkäreille. Töistä pitää päästä kotiin minuutilleen sovittuun aikaan, eikä tästä jousteta. Lääkärit tekevät sitten pitkää päivää hoitajienkin puolesta. Onpa meillä väärinkohdellut hoitajat suomessa :) Mun puolesta hoitajien palkoista voisi siirtää 25% lääkäreille.
 
valitettavasti
Alkuperäinen kirjoittaja ääshooo;29198280:
Osin toki näinkin, mutta hoitoalan on lähiaikoina pakko uudistua ja muuttua jotenkin haluttavammaksi. Hoitajia jää lähivuosina suuri määrä eläkkeelle ja väestö vanhenee hurja tahtia. Eli hoitoalan työ tulee lisääntymään reilusti! Jotain on pakko tehdä hoidon turvaamiseksi jatkossakin. Epäkohtiin saa ja pitääkin puuttua!
Totta tämä, mutta pelkään vaan, että ne uudistukset hoidetaan tulevaisuudessa tuomalla ulkomaista halpatyövoimaa.. Sillähän se ongelma ratkaistaan, tosin laadusta ja turvallisuudesta voidaan olla montaa mieltä. Johan tämä suuntaus on nähtävissä..
 
potilss
Just.. Ikävä vain narisijoiden vuoksi arvostus hoitoalaa kohtaan ei ainkaan parane. Palkkaa huudetaan lisää mutta tehtäviä on liikaa? Alimiehitystä on useilla aloilla nykypvänä ja sh:n peruspalkka on huipputasoa nykyään jos verrataan niihin kaikista veemäisimpiin aloihin. Esim.rakennus- ja metallialalla palkat ovat naurettavat vaik aina löytyy poikkeuksia.
Lähipiiristä tuntemistani ns duunaripareista naisen palkka on suurempi hoitsuna eikä työtä voi fyysiseltä rasittavuudelta edes verrata asennushommiin ym. :D vaihtakee toki alaa.. Sopii kokeilla.
Tiedän toki hoitsuja, joita arvostan suuresti. Ovat tietoisia eduistaan ja tietävät etteivät ole ainoita pienipalkkaisia, niitähä ovat kaikki kun vertaa parempiin liksoihin. Oma valinta ja asenne ratkaisee.
Toivottavasti saisi puhdistettua hoitoalaa. Nyt siellä pesii niin väsynyttä ja kitkerää porukkaa. Työnkuvat toki vaihtelee mutta elämä on. Ei ne jätehuollon kaveritkaan ilolla siivoile toisten jälkiä kun heitellään roskat ylitäyden astian viereen. Kun ei raaskita tilata tyhjennyksiä useammin.. Heitto vaan es.
Ikäväkseni olen saanut seurailla kir.vuodeosastoilla menoa. Pari yökköä riehuu käytävillä vuoronss alussa kiirettä vaikkei muuta ole kuin lääkkeen jako. Sitten mennään koppiin kahville ja nettiin.. Joku erehtyy kelloo pimpauttaan nii suureen ääneen "taas saa juosta koko yön". Tulee toki liikuntaa kun käy anelemassa kipulääkettä itse kävellen ettei vaan häiritse arvoisaa hoitajaa. :D Verraten toinen alansa ammattilainen pyörii yön tarkistellen huoneita ja jos huomaa hereillä olevan nii jopa on het kysymässä tarviiko juotavaa tai onko kipuja. Ääripäitä nuo mutta totta.. Osa hoitajista ei todellakaan ole oikealla alalla ja toiv.palkkaus ajaa nämä mädät pois tiuskimasta.
 
"wenla"
Miksi muuten hoitsut on naisia ja miehet aina kirurgeja ja lääkäreitä? Pitäisikö myös erikoistuville lääkäreille asettaa jonkinlaiset naiskiintiöt, koska selvästi nykyinen systeemi syrjii naisia.
 
"vieras."
[QUOTE="wenla";29594530]Miksi muuten hoitsut on naisia ja miehet aina kirurgeja ja lääkäreitä? Pitäisikö myös erikoistuville lääkäreille asettaa jonkinlaiset naiskiintiöt, koska selvästi nykyinen systeemi syrjii naisia.[/QUOTE]

Uskon, että on persoonasta kiinni haluaako hakeutua kirurgiksi, ei sukupuolesta. Periaatteessa tasa-arvokiintiöt on esim. politiikassa ihan hyvä asia, mutta en kyllä kannata niitä ammateissa. Etenkään sellaisissa, joihin täytyy oikeasti olla kunnianhimoa.
 
suhteelista
Just.. Ikävä vain narisijoiden vuoksi arvostus hoitoalaa kohtaan ei ainkaan parane. Palkkaa huudetaan lisää mutta tehtäviä on liikaa? Alimiehitystä on useilla aloilla nykypvänä ja sh:n peruspalkka on huipputasoa nykyään jos verrataan niihin kaikista veemäisimpiin aloihin. Esim.rakennus- ja metallialalla palkat ovat naurettavat vaik aina löytyy poikkeuksia.
Lähipiiristä tuntemistani ns duunaripareista naisen palkka on suurempi hoitsuna eikä työtä voi fyysiseltä rasittavuudelta edes verrata asennushommiin ym. :D vaihtakee toki alaa.. Sopii kokeilla.
Tiedän toki hoitsuja, joita arvostan suuresti. Ovat tietoisia eduistaan ja tietävät etteivät ole ainoita pienipalkkaisia, niitähä ovat kaikki kun vertaa parempiin liksoihin. Oma valinta ja asenne ratkaisee.
Toivottavasti saisi puhdistettua hoitoalaa. Nyt siellä pesii niin väsynyttä ja kitkerää porukkaa. Työnkuvat toki vaihtelee mutta elämä on. Ei ne jätehuollon kaveritkaan ilolla siivoile toisten jälkiä kun heitellään roskat ylitäyden astian viereen. Kun ei raaskita tilata tyhjennyksiä useammin.. Heitto vaan es.
Ikäväkseni olen saanut seurailla kir.vuodeosastoilla menoa. Pari yökköä riehuu käytävillä vuoronss alussa kiirettä vaikkei muuta ole kuin lääkkeen jako. Sitten mennään koppiin kahville ja nettiin.. Joku erehtyy kelloo pimpauttaan nii suureen ääneen "taas saa juosta koko yön". Tulee toki liikuntaa kun käy anelemassa kipulääkettä itse kävellen ettei vaan häiritse arvoisaa hoitajaa. :D Verraten toinen alansa ammattilainen pyörii yön tarkistellen huoneita ja jos huomaa hereillä olevan nii jopa on het kysymässä tarviiko juotavaa tai onko kipuja. Ääripäitä nuo mutta totta.. Osa hoitajista ei todellakaan ole oikealla alalla ja toiv.palkkaus ajaa nämä mädät pois tiuskimasta.
Mieheni metallialalla saa ainakin reilusti parempaa palkkaa. Samoin työkavereilla on miehiä raksalla, putkarina, roskakuskina jne ja vertailtu on, että reilusti parempaa palkkaa saavat. Välillä naurattaa nää iltasanomien sun muiden palkkalistat. Niiden mukaan saan samaa palkkaa kuin puistotyöntekijä, en todellakaan hoitajan palkkaa. Veikkaan, että aika moni muukaan hoitaja ei saa niitä palkkoja.

Olen pahoillani huonoista kokemuksistasi sairaalassa. Itsekkin olen joskus potilaana saanut nähdä huonoja hoitajia ja myös työkavereissa niihin välillä törmää. Kuitenkin on hyvä muistaa, että ei siellä tietokoneella istuessa aina surffailla huvikseen netissä. Itsekkin juon teetä koneen äärellä, mutta hoidan raporttien yms kirjauksia, laskutuksia sun muuta. Ja joo, joskus käväisen facessa tai sähköpostilla niin kuin monella muullakin alalla tehdään. Tosin olen onnekseni työpaikassa jossa siihen on välillä aikaa, tiedän että monessä ei ole.
 
Daa a
[QUOTE="wenla";29594530]Miksi muuten hoitsut on naisia ja miehet aina kirurgeja ja lääkäreitä? Pitäisikö myös erikoistuville lääkäreille asettaa jonkinlaiset naiskiintiöt, koska selvästi nykyinen systeemi syrjii naisia.[/QUOTE]

Millä vuosituhannella elät? Sairaalat on täynnä naispuolisia lääkäreitä, kirurgeja...

Oman sektionikin teki 2 naiskirurgia (toinen erikoistumassa k.o alaan, valmis kirurgi muuten), kaverini on lääkäri (nainen) jne...
 

Yhteistyössä