Miksi suurperheillä olisi erityisen tiukkaa?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja pisti silmään aloituksesta:
Miten asutaan "vähän maalla"? Entä voiko asua "paljon maalla"? :D
Heh.. tarkoitin ilmaisulla sitä, että aika usein asuntojen hinnat vaihtelevat sen mukaan sijaitseeko se kaupungista 10km vai 30km päässä :)
Viisas ihminen :D. Entä kun sieltä vähän maalta joutuu kaksi aikuista ihmistä ja mahdollisesti isompia koululaisia kulkemaan kaupungissa omin kustannuksin töissä, harrastamassa ym. Säästöä? Ekologista? Hintataso 30 km säteelläkin on usein huima, täytyisi tavoitella jotain 50 km + etäisyyttä, että suurta eroa näkyisi asumiskustannuksissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Mun mielestä tämä on sellainen asia, että vain suurperheellinen voi oikeasti ottaa asiaan kantaa. Tai voihan sitä ottaa kantaa, vaikkei asioista oikein tiedäkään.
oon kans sitä mieltä, et vain suurperheellinen tietä asian oikean laidan
 
Surde74
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Surde74:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Ajatellaan nyt vaikkapa vähintään neljää lasta ja enemmänkin.. Jokaisesta lapsestahan saa lapsilisän ja sekin vain kasvaa mitä useampi lapsi on. Lapsilisä varmastikin riittää lapsen ruokakuluihin, myös pitkälti vaatteisiinkin. Monia vaatteita varmasti voi kierrättää isoilta sisaruksilta pienemmille (esim. talvitakkeja) Eikä niitä uusia vaatteita tarvii olla koko ajan ostelemassa.

Ainoa mikä ero mahdollisesti on, niin asumiskulut. Toisaalta jos asuu vähän maalla tai pienemmässä kaupungissa, vanhempia isoja taloja saa hyvinkin halvalla.
Sanoo yhden lapsen äiti. Mietipä nyt, jos lapsia on 4, ja heistä kaksi päivähoitoikäistä, niin pelkkiin päivähoitomaksuihin menee reilu 400 euroa. Mikäli perheen äiti on kotiäiti, ja useamman vuoden äitiyslomalla/hoitovapaalla, niin nekään tulot päätä huimaa.

Meille riittää nämä kaksi lasta. Jos nyt tulisi kolmas lapsi, pitäisi hankkia isompi asunto ja auto, ja taas olisin hoitovapaalla pienillä tuloilla. Liian tiukalle menisi sekä taloudellisesti että voimavarojen suhteen.
Sulla ei valitettavasti ole tiimarinvihko ajantasalla :whistle:
No toi oli vaan villi arvaus, ei ainakaan kahta lasta enempää ole ja nekin varmasti pieniä.
 
Ehkä suurperhe, jossa ainakin toinen vanhempi on keskituloinen pärjää ihan ok sillä palkalla ja lapsilisillä. Eli ne riittävät ruokaan, asumiseen ja muuhun tarpeelliseenkin. Mutta jos ei perintöjä tai suurta palkkaa ole, niin ihan varmasti on tiukkaa. Siinä missä yhden kahden lapsen kanssa voi jotain extraa tehdä esim. käydä huvipuistossa tai ravintolassa syömässä, saati matkustaa hotellilomilla, niin suurperheessä niihin menee kohtuuttomasti paljon enemmin rahaa ja lapsilisät ei niihin menoihin riitä alkuunkaan. Eli säästäväisellä elämäntyylillä pärjää kyllä (eli on tiukkaa), mutta leveilyihin ei ole varaa.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Poikia3 - miten yhteen koululaiseen uppoaa n.400e kuussa :eek:
no helposti.
me miehen kanssa asuisimme kaksiossa jos meitä olisi 2.
Nyt lapset tarvitsevat yhteisen huoneen. kaksioita täällä saa jopa 100 000 eurolla. Mutta kolmio maksaa jo 150 000.
lasten osuus ylimääräisestä huoneesta tekee jo 100-150 euroa. sähkö, vesi, ym. maksaa hirvittävän paljon ja mitä enemmä ihmisiä, sitä enemmän käy pesukone ja astianpesukone. sitä enemmän suihkutellaan.

ruoka 100 euroa.
vaatteet sukset harrastusvälineet itse harrastukset. sikakalliita kaikki kaupungeissa.
400 euroa koululaiseen on kuule naurettava summa ja pihtailla pitää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Surde74:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Surde74:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Sulla ei valitettavasti ole tiimarinvihko ajantasalla :whistle:
No toi oli vaan villi arvaus, ei ainakaan kahta lasta enempää ole ja nekin varmasti pieniä.

Ap:n perheestä taitaa löytyä sinun, minun ja meidänlapset. Eli lapsia on useampi, mutta niin on vanhempiakin eli elättäjiä useampi.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Poikia3 - miten yhteen koululaiseen uppoaa n.400e kuussa :eek:
no helposti.
me miehen kanssa asuisimme kaksiossa jos meitä olisi 2.
Nyt lapset tarvitsevat yhteisen huoneen. kaksioita täällä saa jopa 100 000 eurolla. Mutta kolmio maksaa jo 150 000.
lasten osuus ylimääräisestä huoneesta tekee jo 100-150 euroa. sähkö, vesi, ym. maksaa hirvittävän paljon ja mitä enemmä ihmisiä, sitä enemmän käy pesukone ja astianpesukone. sitä enemmän suihkutellaan.

ruoka 100 euroa.
vaatteet sukset harrastusvälineet itse harrastukset. sikakalliita kaikki kaupungeissa.
400 euroa koululaiseen on kuule naurettava summa ja pihtailla pitää.
jos joskus aikoo matkustaa, lapset maksavat lähes saman hinnan kuin aikuiset.
lasten vakuutukset ovat kalliita.
ym
ym ym
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Poikia3 - miten yhteen koululaiseen uppoaa n.400e kuussa :eek:
jospa ne käy golffaamassa jossain herrasmies clubilla joka toinen päivä :LOL: meil 2 koululaista ja löytyy monia harrastuksia ja vaatteetkin ostetaan uutena aina ja eihän heille kelpaa ne tavaratalon vaatteet MUTTA en siltikään saa yhteen menemään 400 euroa kuussa....
tyhmä. ei ole kyse vaatteista ja harrastuksista vaan elämisestä. suihku, ruoka, asunto, vesi, lämpö. sikakalliita, tyhmyri.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mama the Strange:
Mulla menee yhteen lapseen varmaan n 100 euroa kuussa. Miten voi mennä 500 euroa pieneen lapseen...huh.
Sulla ei varmaan ole lapset päivähoidossa, nuo päivähoitoikäiset menevät näin, mulla toinen onneks jo eskarissa, joten päivähoitomaksu yhteensä 401 euroa

Nää nyt sitten per lapsi:

päivähoito 200 euroa
asuminen 200 euroa
ruoka + hygienia 100 euroa
ja loppu satanen kuluu vakuutuksiin, vaatteisiin, kenkiin, harrastusvälineisiin, harrastuksiin. Esim. uimakoulu on ollut keväältä 100 euroa, talvikenkiin meni n. 60 euroa, päiväkotitossuihinkin 20 euroa, lenkkareihin 30 euroa jne. jne. Musta tuntuu, että usein ihmiset ei oikeesti laske kuluja mitä lapseen menee!
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja Mama the Strange:
Mulla menee yhteen lapseen varmaan n 100 euroa kuussa. Miten voi mennä 500 euroa pieneen lapseen...huh.
Sulla ei varmaan ole lapset päivähoidossa, nuo päivähoitoikäiset menevät näin, mulla toinen onneks jo eskarissa, joten päivähoitomaksu yhteensä 401 euroa

Nää nyt sitten per lapsi:

päivähoito 200 euroa
asuminen 200 euroa
ruoka + hygienia 100 euroa
ja loppu satanen kuluu vakuutuksiin, vaatteisiin, kenkiin, harrastusvälineisiin, harrastuksiin. Esim. uimakoulu on ollut keväältä 100 euroa, talvikenkiin meni n. 60 euroa, päiväkotitossuihinkin 20 euroa, lenkkareihin 30 euroa jne. jne. Musta tuntuu, että usein ihmiset ei oikeesti laske kuluja mitä lapseen menee!
He laskevat kai jotain reimatekkejä vaan noihin kuluihin ja lenkkareita ja korkeintaan ruoan.
Unohtavat sen kalleimman eli asumisen ja päivähoidon.

lisäksi koululaiset ovat painavampia kuin leikki-ikäiset ja jos kaatuuu uusilla farkuilla, ne ovat polvista puhki heti. ja ei meillä ainakaan tyttö halua laittaa paikattuja kouluun.
 
Surde74
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja Mama the Strange:
Mulla menee yhteen lapseen varmaan n 100 euroa kuussa. Miten voi mennä 500 euroa pieneen lapseen...huh.
Sulla ei varmaan ole lapset päivähoidossa, nuo päivähoitoikäiset menevät näin, mulla toinen onneks jo eskarissa, joten päivähoitomaksu yhteensä 401 euroa

Nää nyt sitten per lapsi:

päivähoito 200 euroa
asuminen 200 euroa
ruoka + hygienia 100 euroa
ja loppu satanen kuluu vakuutuksiin, vaatteisiin, kenkiin, harrastusvälineisiin, harrastuksiin. Esim. uimakoulu on ollut keväältä 100 euroa, talvikenkiin meni n. 60 euroa, päiväkotitossuihinkin 20 euroa, lenkkareihin 30 euroa jne. jne. Musta tuntuu, että usein ihmiset ei oikeesti laske kuluja mitä lapseen menee!
He laskevat kai jotain reimatekkejä vaan noihin kuluihin ja lenkkareita ja korkeintaan ruoan.
Unohtavat sen kalleimman eli asumisen ja päivähoidon.

lisäksi koululaiset ovat painavampia kuin leikki-ikäiset ja jos kaatuuu uusilla farkuilla, ne ovat polvista puhki heti. ja ei meillä ainakaan tyttö halua laittaa paikattuja kouluun.
Eikä mukaan lasketa äidin tulon menetyksiä äitiyslomista ja hoitovapaista...Ei sekään ole ilmasita lystiä olla pois työelämästä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja Mama the Strange:
Mulla menee yhteen lapseen varmaan n 100 euroa kuussa. Miten voi mennä 500 euroa pieneen lapseen...huh.
Sulla ei varmaan ole lapset päivähoidossa, nuo päivähoitoikäiset menevät näin, mulla toinen onneks jo eskarissa, joten päivähoitomaksu yhteensä 401 euroa

Nää nyt sitten per lapsi:

päivähoito 200 euroa
asuminen 200 euroa
ruoka + hygienia 100 euroa
ja loppu satanen kuluu vakuutuksiin, vaatteisiin, kenkiin, harrastusvälineisiin, harrastuksiin. Esim. uimakoulu on ollut keväältä 100 euroa, talvikenkiin meni n. 60 euroa, päiväkotitossuihinkin 20 euroa, lenkkareihin 30 euroa jne. jne. Musta tuntuu, että usein ihmiset ei oikeesti laske kuluja mitä lapseen menee!
He laskevat kai jotain reimatekkejä vaan noihin kuluihin ja lenkkareita ja korkeintaan ruoan.
Unohtavat sen kalleimman eli asumisen ja päivähoidon.

lisäksi koululaiset ovat painavampia kuin leikki-ikäiset ja jos kaatuuu uusilla farkuilla, ne ovat polvista puhki heti. ja ei meillä ainakaan tyttö halua laittaa paikattuja kouluun.
Totta, ja ainakin mun koululaiseni venyy sellaista tahtia, että koko ajan saa olla ostamassa uusia kenkiä ja vaatteita. Nyt sen kengän numero on 41 - 42, eli suurin tässä taloudessa!
 
Jaa-a... No kyllä me silti mietitään haaveissa olevaa kolmatta lasta jo ihan taloudelliseltakin pohjalta ja siitä syystä ollaan jo haudattu ajatus neljännestä. Ei sillä, sopu sijaa antaa ja jos halua riittää niin kyllähän se kolmonenkin aikakin sen vauva/taaperoajan yli pärjää tässä kolmiossa. Ja kun edellisten tavaroita on niin hyvin jäljellä ettei oikeastaan mitään tarvitsisi ensimmäisnä vuosina hankkia niin eiköhän tuossa pärjättäisi ihan kivasti.

Mutta kun niillä lapsilla on se hassu tapa kasvaa ja sitä mukaa ne menot vaan lisääntyvät. Jossain vaiheessa tulee sitten väistämäti niitä isompiakin kuluja.
 
Peuhu
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja Mama the Strange:
Mulla menee yhteen lapseen varmaan n 100 euroa kuussa. Miten voi mennä 500 euroa pieneen lapseen...huh.
Sulla ei varmaan ole lapset päivähoidossa, nuo päivähoitoikäiset menevät näin, mulla toinen onneks jo eskarissa, joten päivähoitomaksu yhteensä 401 euroa

Nää nyt sitten per lapsi:

päivähoito 200 euroa
asuminen 200 euroa
ruoka + hygienia 100 euroa
ja loppu satanen kuluu vakuutuksiin, vaatteisiin, kenkiin, harrastusvälineisiin, harrastuksiin. Esim. uimakoulu on ollut keväältä 100 euroa, talvikenkiin meni n. 60 euroa, päiväkotitossuihinkin 20 euroa, lenkkareihin 30 euroa jne. jne. Musta tuntuu, että usein ihmiset ei oikeesti laske kuluja mitä lapseen menee!

Täytyy sanoa että teillä käytetään rahaa hövelisti , asumiskustannuksita lasketaa kolmelle lapselle yht:n. 25% asuumiskustannuksista eli ei jaeta tasan aikuiset ja lapset (aikuistenhan pitää asua jokatapauksessa). Vakuutukset ei ole pakollisia Uimaan voi opetta lapset itsekin mut jos haluaa uimakouluun se on vain sen kerta meno ei jatkuva. PÄIVÄKOTITOSSUIHIN 20? , en yhtään ihmettele et teillä menee rahaa, totuushan on se että lapsiin saa menemään vaikka miten paljon rahaa jos haluaa mutta huomattavsti pienemmällä selviää kuin te.

Päivähoito maksut tulee tulojen mukaan jos on suuret tulot on myös suuret päivähoitomaksut jotka nekin loppuu kouluikään mennessä eli montaa vuotta niitä ei tarvitse maksaa.

Mä ainakin oikeesti lasken mitä meidän lapsiin menee kuussa ja voin kertoa että en pääse lähellekään sun summaa.
 
maria
Alkuperäinen kirjoittaja kysyn vaan:
Entäs jos on hankitttu lapsia, joita on vara elättää mutta kas kummaa, käynkin niin että se ahdinko tulee monien vuosien päästä.....työttömyys,sairaus yms.
Lukematta koko ketjua, kommentoin vain tähän..

Kun niiden, joilla haaveissa suurperhe pitäisi ymmärtää olla hankkimatta sitä isoa perhettä, kun joskus sit voi sattua jotain ja ei ole varaa välttämättä edes tarpeellisiin hankintoihin..
Jotenkin välillä tuntuu, että ihmiset on ihan liian kapeakatseisia.

Tällä hetkellä esim meidän perheessä..
Seitsemäs lapsi tulossa ja ihan hyvin mennään eteenpäin. Ei ole tiukkaa, ainakaan toistaiseksi. Mies yksin töissä ja mä lasten kanssa kotona 0?/kk.
Lapsilisät tietty tulee, mut mulle ei muuta.. Miehen palkalla eletään ja maksetaan omaa kotia.

Ja tasan tiedän, mitä kommenttia tulemme kuulemaan ihmisiltä lapsiluvusta ja suurperhe-haaveesta.. SITTEN JOS joskus sattuu jotain mikä pudottaa perheemme nykyiset tulot rajusti alas ja joudumme tiukoille rahallisesti..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja Mama the Strange:
Mulla menee yhteen lapseen varmaan n 100 euroa kuussa. Miten voi mennä 500 euroa pieneen lapseen...huh.
Sulla ei varmaan ole lapset päivähoidossa, nuo päivähoitoikäiset menevät näin, mulla toinen onneks jo eskarissa, joten päivähoitomaksu yhteensä 401 euroa

Nää nyt sitten per lapsi:

päivähoito 200 euroa
asuminen 200 euroa
ruoka + hygienia 100 euroa
ja loppu satanen kuluu vakuutuksiin, vaatteisiin, kenkiin, harrastusvälineisiin, harrastuksiin. Esim. uimakoulu on ollut keväältä 100 euroa, talvikenkiin meni n. 60 euroa, päiväkotitossuihinkin 20 euroa, lenkkareihin 30 euroa jne. jne. Musta tuntuu, että usein ihmiset ei oikeesti laske kuluja mitä lapseen menee!

Täytyy sanoa että teillä käytetään rahaa hövelisti , asumiskustannuksita lasketaa kolmelle lapselle yht:n. 25% asuumiskustannuksista eli ei jaeta tasan aikuiset ja lapset (aikuistenhan pitää asua jokatapauksessa). Vakuutukset ei ole pakollisia Uimaan voi opetta lapset itsekin mut jos haluaa uimakouluun se on vain sen kerta meno ei jatkuva. PÄIVÄKOTITOSSUIHIN 20? , en yhtään ihmettele et teillä menee rahaa, totuushan on se että lapsiin saa menemään vaikka miten paljon rahaa jos haluaa mutta huomattavsti pienemmällä selviää kuin te.

Päivähoito maksut tulee tulojen mukaan jos on suuret tulot on myös suuret päivähoitomaksut jotka nekin loppuu kouluikään mennessä eli montaa vuotta niitä ei tarvitse maksaa.

Mä ainakin oikeesti lasken mitä meidän lapsiin menee kuussa ja voin kertoa että en pääse lähellekään sun summaa.

Oonko mä kertonut sulle mitä meidän asumiskustannukset on? Meidän asumiseen menee pelkästään lainaan 1300 euroa kuussa, päälle yhtiövastike ja sähkölämmitys. Jos asuttaisiin vuokralla tässä samalla alueella samankokoisessa asunnossa ( n. 95 neliötä, maksettaisiin vuokraa 1300 eurosta ylöspäin). Oikeusministeriön elatusmaksuohjeen mukaan kolme-lapsisessa perheessä hyväksytään asumiskustannukseksi 16 % per lapsi, asumiskustannukset tosin kohtuullistetaan, minkä itsekin olen tehnyt, eli tuo 200 euroa on tosiaankin kohtuullisesti!

Ja hyvät tossut maksaa, itse asiassa, olen tänä talvena ostanut halvat, jotka hajosivat viikossa, nämäkin nahkaiset tossut. Joten hain uudet tilalle - laadukkaat nahkatossut, jotka kestävät! Eli halvalla ei saa hyvää. Ja jääpä noista tossuista vielä kuopuksellekin.

Ja totta, uimaan voi opettaa itsekin. Mutta uiko sun 6 v jo 50 metriä selkää ja vatsallaan? Katsos minä arvostan sitä, että lapseni oppii uimaan, se on paras henkivakuutus, joka on olemassa. Poikani on jo kolmannessa uimakoulussa, ja sorry vaan, jatkaa tuota harrastuksenaan varmasti eteenpäin, eli seuraavaksi on vuorossa vesirallit, uimataito sen kun paranaa. Ja meidän kuopus aloittaa syksyllä vesipeuhulla, jotta osaa kuunnella, kun pääsee 5-vuotiaana uimakouluun, ja käy sitten varmasti useamman uimakoulun parantaakseen uimataitoaan.

Jollekin riittää, että lapsi räpiköi uimataidoksi, meillä ihan oikeasti osataan uida!
Ja isompana uinti on yksi halvimmista harrastuksista, esikko harrastaa sitä seurassa, toki sekin maksaa, muttei ollenkaan sellaisia summia, kuin esim. jääkiekko!

Ja niistä päivähoitomaksuista, kahden keskituloisen vanhemman perhe maksaa jo täydet päivähoitomaksut, joten se niistä suurista tuloista. Meillä on ihan hyvät tulot, mutta likikään kaikilla täyden päivähoitomaksun maksavista ei näin ole!

Ja meillä ei todellakaan käytetä rahaa hövelisti, tässä on takana miehen työttömyyttä ja lomautuksia, kaikki säästörahat ovat menneet, ja uusia rahoja pitää kerätä kasaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
[quote="Mama the Strange"Vakuutukset ei ole pakollisia Uimaan voi opetta lapset itsekin mut jos haluaa uimakouluun se on vain sen kerta meno ei jatkuva.


Mun mielestä elämä on silloin tiukkaa, jos ei rahat riitä laittaa lapsia uimakouluun vaan heidät pitää opettaa itse uimaan. Uimakoulut ovat kuitenkin halpoja harrastuksia. Toki ne eivät ole jatkuvia vuodesta toiseen, mutta vastaavia harrasteita tulee muitakin vuosien varrella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Vakuutukset ei ole pakollisia Uimaan voi opetta lapset itsekin mut jos haluaa uimakouluun se on vain sen kerta meno ei jatkuva.


Mun mielestä elämä on silloin tiukkaa, jos ei rahat riitä laittaa lapsia uimakouluun vaan heidät pitää opettaa itse uimaan. Uimakoulut ovat kuitenkin halpoja harrastuksia. Toki ne eivät ole jatkuvia vuodesta toiseen, mutta vastaavia harrasteita tulee muitakin vuosien varrella.
Samoilla linjoilla. Eli haluan perheen elintason olevan kuitenkin sitä luokkaa että lapsille olisi mahdollista tarjota jotain harrastuksia eikä tuo uimakoulu todellakaan siitä kalleimmasta päätä. Hyvä ja todella hyödyllinen harrastus.

ja muutenkin siis toivon ettei tarvi ihan kädestä suuhun elää, että välillä on varaa tehdä jotain kivaakin ja vaikka vähän matkustella sekä laittaa jotain säästöön. Niin ettei mene koko budjetti sekaisin johonkin pesukoneen hajoamiseen.

Tottakai sitä pärjää hyvinkin pienellä, mutta...
 
äiti
onneks olen tehnyt lapseni rakkaudesta ja vaikka tiukkaa tekee, oon ollu valmis luopuu paljosta jotta olen perheeni saanu .
Eikä mun napaa onneks kaivele vieläkään vaikkei kukaan ymmärtäs suurperheen menoja .
Ja nämä jotka kovasti pohtii olematta suurperheen äiti/isä vois olla suoraan sanottuna hiljaa kun eivät tiedä selvästi asiasta...
 
kahden lapsen äiti
Meillä on lapsia vaan kaksi, mutta rahaa menee siltikin huimia summia erityisruokavalioiden vuoksi, sekä lääkäri- ja lääkekuluihin. Ymmärrän täysin että vaikkapa kuuden lapsen kanssa olisi aivan hukassa rahallisesti jos kaikki tulisivat yhtä kalliiksi kuin nuo kaksi.

Luulisi että jos on yksikin lapsi niin sitä tajuaa että ei se lapsilisä tosiaankaan riitä sen lapsen elatukseen. Ja tosiaan mitä isompi lapsi niin sitä kalliimmaksi tulee... vaatteita ei enää löydy kirppareilta samalla tavalla, harrastukset maksavat, ruokaa kuluu enemmän jne.
 
inkeri
Alkuperäinen kirjoittaja kahden lapsen äiti:
Meillä on lapsia vaan kaksi, mutta rahaa menee siltikin huimia summia erityisruokavalioiden vuoksi, sekä lääkäri- ja lääkekuluihin. Ymmärrän täysin että vaikkapa kuuden lapsen kanssa olisi aivan hukassa rahallisesti jos kaikki tulisivat yhtä kalliiksi kuin nuo kaksi.

Luulisi että jos on yksikin lapsi niin sitä tajuaa että ei se lapsilisä tosiaankaan riitä sen lapsen elatukseen. Ja tosiaan mitä isompi lapsi niin sitä kalliimmaksi tulee... vaatteita ei enää löydy kirppareilta samalla tavalla, harrastukset maksavat, ruokaa kuluu enemmän jne.
totta. eikä auta vaikka monesti kierrän kirpparit päivittäin jotta löytäsin halvemmalla joten on pakko luovuttaa. Ja ainako se pitää käytettyä olla kaiken jos on lapsia enemmän? :eek: että kun on yksi lapsi voi sen pukea uusiin vaatteisiin,viedä kalliisiin harrastuksiin ja ostaa kaikki mitä haluaa?


 

Yhteistyössä