Miksi vanhemmat eivät voi opettaa lapsilleen

  • Viestiketjun aloittaja Wieruus
  • Ensimmäinen viesti
-*-*-*-
Itse olen kuvitellut että tuo on opettajien vastuulla. Siis kouluissa.

Kun itse olin pieni, niin ei omat (eikä kaikkien muidenkaan) vanhemmat edes ollut siellä juhlissa, joten miten vanhemmat muka voisi kontrolloida lapsia?

Meillä tosin oli pienessä kyläkoulussa sellaiset tyranniopettajat että kyllä pysyttiin hiljaa ja paikoillaan kuin patsaat koko juhlien ajan :D
 
"hmh"
Itse olen kuvitellut että tuo on opettajien vastuulla. Siis kouluissa.

Kun itse olin pieni, niin ei omat (eikä kaikkien muidenkaan) vanhemmat edes ollut siellä juhlissa, joten miten vanhemmat muka voisi kontrolloida lapsia?

Meillä tosin oli pienessä kyläkoulussa sellaiset tyranniopettajat että kyllä pysyttiin hiljaa ja paikoillaan kuin patsaat koko juhlien ajan :D
Olet varmaan niitä joiden mielestä sinun lapsiesi komentaminen ja vahtiminen kuuluu isäntäväelle, jos olette kylässä jossain? Ja kaupantädille, jos olette kaupassa. ja...
 
"pinni"
Kun ei ne aikuisetkaan osaa käyttäytyä. Viime vuonna todistin koulun kevätjuhlassa tapahtumaa, jossa 4. luokkalaisten esityksessä oli mukana poika jolla oli lievä S-vika. Pojan vuorosanojen jälkeen lähes koko katsoma rupesi nauramaan, kun se ässä suhahteli, vuorosanoissa itsessää ei ollut mitään hauskaa tai naurettavaa. Kyllä kävi sääliksi poika parkaa ja hävetti miten huonosti aikuiset ihmiset käyttäytyy.
 
alle 30v.
Minä olen alle 30v. Ja minun lapset tottelevat kun sanon. Tai lähdetään pois välillä. Ovat olleet aina hiljaa paikoillaan. Kolme lasta joiden ikä nyt 9, 6, 3, Mutta nämä yli 40vuotiaiden lapset juoksee ja huutaa ja mammat vaan istuu. En jaksa kieltää oli vastaus, kun sanoin nätisti että voisko olla hiljempaa. No minä sit sanoin että minä rupean huutaa kun sinun lapsi esiintyy. No mamma suuttu ja lapset lähti tätin kanssa vähäksi aikaa käytävälle. Että ei se ikä ratkase kaikkee. Vaan kasvatus tyyli. Ja missä lapset oppii kun mamma älypuhelinta näplää ja isä kanssa tai puhuu juhlissakin koko ajan vieressä olevan kanssa jostain jääkiekosta.
 
aikuisista
Aikuisista valitan minäkin.
Viimevuonna koulun joulujuhlissa minun taakseni istui mummo joka keksikin laittaa oman käsilaukkunsa roikkumaan minun selkänojastani sillai osittain poikittain,
tietenkään mitään kysymättä.
Aikansa roplasi minun selkääni ja minä sanoin hänelle että anteeksi mutta älä kokoajan koske selkääni ja ota käsilaukkusi pois siitä sillä hihna oikeasti painaa minua
(siinä oli sellainen lukko solki mikä lie joka jäi siis kivasti siihen minun selkääni painamaan) :(
Ei kun en minä saa muuallekaan laukkuani.
Ehdotin että laittaa lattialle kuten muutkin tai pitää sylissä ei,
ei hän voinut omaa arvo veskaansa laittaa lattialle ja sylissäkään ei voinut pitää,
ei tämä voi sinua häiritä jos minun laukkuni nyt tässä ja taas aletaan roplaamaan.
Sanoin vielä kaksi kertaa kun se hihna painaa, vaan ei niin ei.
Aloin sitten tahallani hiluttamaan laukkua koko juhlan ajan pois ja se tippui varmaan sen 8 kertaa :D (tiedä oli rumasti tehty)
ja mummo roplaa taas ja valittaa kuinka hänen laukun pitää saada olla siinä ja kuinka se nyt ei voi minua haitata kun HÄNEN LAUKKUNSA ei voi häiritä.
Kun juhla ohitse alkoi mummo minua sättimään kuinka oli törkeä vahaa ikäpolvea kohtaa :O
 
Itse otin vaunut tai rattaat mukaan jossa 5piste vyöt jossa PAKKO istua paikoillaan ja siihen hoito laukku josta saan antaa uuden lelun sekä erillinen pieni eväsboksi josta voi antaa esim. Rusinoita pieniä piparin paloja. Yms.. Sitten vaunut niin että kasvot lavalle päin. Itse jäin aina rivin päähän että sain liuettua tarpeen vaatiessa. Näin lapsi ja taapero myös oppii pienestä pitäen että on paikkoja missä istutaan ja pitää olla rauhassa. Nyt vanhemmiten esim reilu 2 vuotias jaksaa istua n. 45 min jo paikoillaan joka on mielestäni hyvin. Ja sitä saa jo huijattua että mikäs sieltä lavalta nyt tulee yms. Toki on paikkoja esim. Kaupassa käynti että meillä istutaan kärryssä heti alusta asti eikä päästä pois ennen kuin autossa.

Ja tähän alku peräiseen keskustelun aiheeseen että olen ihan samaa mieltä että miksi ne aikuiset pelkäävät asettaa julkisilla paikoilla rajoja lapsille! Eihän ne lapset voi osata jos niiltä ei vaadi. Itse olen tullut äidiksi n.19 vuotiaana ja nyt jo 3 lapsen äiti ja kyllä, olen jokaiselta lapselta vaatinut niin kylässä kuin julkisilla paikoilla käyttäytymistä pienestä pitäen. Ja eivät ole rikki menneet.
 
"vierailija"
[QUOTE="pinni";29327365]Kun ei ne aikuisetkaan osaa käyttäytyä. Viime vuonna todistin koulun kevätjuhlassa tapahtumaa, jossa 4. luokkalaisten esityksessä oli mukana poika jolla oli lievä S-vika. Pojan vuorosanojen jälkeen lähes koko katsoma rupesi nauramaan, kun se ässä suhahteli, vuorosanoissa itsessää ei ollut mitään hauskaa tai naurettavaa. Kyllä kävi sääliksi poika parkaa ja hävetti miten huonosti aikuiset ihmiset käyttäytyy.[/QUOTE]

Voisiko olla niin, että kaikki eivät tienneet pojan S-viasta, vaan luulivat sen kuuluvan esitykseen?
 
vierass
että kun ollaan joulujuhlassa vaikka koululla tai päiväkodilla tai ihan missä vain missä toiset esittävät jotain. Niin silloi ollaan hiljaa, kun toiset esiintyvät.

Silloin
EI juosta ympäri salia päättöminä.
EI puhuta esiintyjien päälle.
EI muutenkaan häiritä.
No miten he voisivat opettaa sen lapselleen, kun eivät osaa sitä itsekkään tai osaavat ehkä olla juoksematta päättöminä, mutta nuo muut ovat usealle vanhemmallekin vieraita juttuja, ainakin sen jälkeen, kun oman lapsen esitys on ohi.

Yksissä päiväkodin juhlissa paria aikuista pyydettiin olemaan hiljaa, että muut kuulisivat jotain esityksistä, kun nämä omien lastensa esitysten jälkeen rupesivat juttelmaan omia asioitaan keskenään ihan normaaliin ääneen.

Minä taas olen viettänyt muutamat juhlat lähes kokonaan juhlasalin viereisellä käytävällä sen hetkimmäisen nuorimman kanssa, kun paikallaan pitäminen olisi tuottanut enemmän melua. Lapsen sisaruksen esityksen aikaan on sitten oltu katsomassa juhlasalin puolella.
 
-*-*-*-
[QUOTE="hmh";29327361]Olet varmaan niitä joiden mielestä sinun lapsiesi komentaminen ja vahtiminen kuuluu isäntäväelle, jos olette kylässä jossain? Ja kaupantädille, jos olette kaupassa. ja...[/QUOTE]

Olen juu sitä mieltä että vahtiminen kuuluu isäntäväelle jos vanhemmat eivät ole edes paikalla.
 
sattumaa varmaan
Näin minäkin toimisin, mutta nämä nuoremmat vanhemmat eivä näin toimi. Ja nyt osoitan sormella nimenomaan nuoria vanhempia ( alle 30vuotiaita), koska suurimmaksi osaksi nämä "huligaanit" olivat heidän.
Kyllä, tiedän asian koska silmissäni ei ole vikaa.
Ahaa meillä taas tuntuu olevan juuri vanhempien äitien lapset tuollaisia, eivät jostain syystä katso lastensa perään.
En kyllä silti menisi osoittelemaan vanhempia äitejä noin yleisesti kuten sinä teet... Lapsellista.
 
"Hömelö"
Mä oon huomannu saman lastenteatterissa. Ihan älyttömän ärsyttävää kun lapset saa jorista ja huutaa kovaan ääneen eikä vanhemmat yritä yhtään hillitä sitä, vaan parhaimmillaan itsekin pälättää niin ettei muutkaan täyden lipun hinnan maksaneet kuule mitään mitä lavalla tapahtuu. Kerran yks muksu pelkäs ja huus täyttä kurkkua että pelottaa, äiti lähetään, ja lavalla esiintyjätkin yritti rauhotella lasta, eikä äiti tajunnu kuin vasta ehkä 10-15 minuutin kuluttua poistua lapsensa kanssa. Kaikilta muiltakin meni se esityksen alku tästä hyvästä pitkälti ohi. Ärsyttävää!!! Jos lapsi pelkää niin pakkoko sitä on siellä huudattaa?!?
 
"huhhuh"
Eli vaikka kuinka yritän ja pidän lapseni hyvässä kurissa niin osoitat meitä nuoria äitejä? Voi kiitos. Alanpa minäkin kaivamaan mummoäitien vikoja, niitäkin on. En vain ole toistaiseksi jaksanut nähdä vaivaa kerttomalla mitä kaikkea paskaa yleensä vanhemmat (yli 30v) äidit tekevät/jättävät tekemättä.

Minusta aika asiaton kommentti...

Turha kai yrittää kun kuuluu kuitenkin tähän syyllisten porukkaan jotka haluat niputtaa iän mukaan.
 
Wieruus
[QUOTE="huhhuh";29327658]Eli vaikka kuinka yritän ja pidän lapseni hyvässä kurissa niin osoitat meitä nuoria äitejä? Voi kiitos. Alanpa minäkin kaivamaan mummoäitien vikoja, niitäkin on. En vain ole toistaiseksi jaksanut nähdä vaivaa kerttomalla mitä kaikkea paskaa yleensä vanhemmat (yli 30v) äidit tekevät/jättävät tekemättä.

Minusta aika asiaton kommentti...

Turha kai yrittää kun kuuluu kuitenkin tähän syyllisten porukkaan jotka haluat niputtaa iän mukaan.[/QUOTE]Kun luit pidemmälle varmaankin huomasit erään kommenttini aiheeseen liittyen? Yleistin vain tätä tilaisuutta kohtaan nuoria vanhempia.
=)
 
kfkfkf
Varmaan siksi eivät opeta, kun on tällaisia aikuisiakin |O

Lapsella on yks kaveri, jonka perhe tulee joulujuhlaan varmaan 5 hengen voimin, KOKO juhlan ajan höpöttelevät niin, ettei vieressäolijat pysty keskittymään esitykseen.
 
"xxx"
Entäpä yksinhuoltaja-vanhempi. Oma vanhempi lapsesi esiintyy seuraavaksi, pikkusisarus ei malta olla enää paikoillaan. Onko oikein vanhempaa sisarusta kohtaan poistua salista, pienemmän kanssa? Esitykset on niille lapsille tosi tärkeitä ja varmaan tulee sille toiselle suru, jos vanhempi ei olekaan katsomassa?

Aikuisten pitäisi osata käyttäytyä ko. tilanteissa ja tietysti lastenkin. Mutta niitä asioita pitäisi punnita sen toisenkin kannalta.. Pyrkiä viihdyttämään ja käydä hetki välissä muualla, mutta kait sen oman toisen lapsen esityksen voi katsoa, vaikka nuorempi konttaisikin vieressä ja lähteä sitten pois?

Aina ei ole mahdollista saada sitä toista vanhempaa mukaan, eikä meillä olleet isovanhemmat tms. tervetulleita juhlaan. Mitä siinä sitten pitäisi tehdä? Itse ymmärrän ihan hyvin, että aina ei voi poistua. Tahallinen huono käytös on asia erikseen, jos ei poistu edes sen oman lapsen esityksen jälkeen.

PS. En ole yksinhuoltaja, ja olen tarpeen vaatiessa poistunut, kun on ollut se toinenkin vanhempi mukana. Mutta eipä sitäkään hyvällä katsottu, kun taapero 1.5v selasi kirkossa hiljakseen kirjaa eräissä hääjuhlissa..
 
"jep"
Tuohon, kenen vastuulla lapset ovat - toki se esiintyvä lapsi on opettajien ohjauksessa esityksen ajan, mutta ei kai kukaan oleta, että opettaja/päiväkodin hoitajat kantaisivat vastuun niistä itselleen tuntemattomista sisaruksistakin juhlan ajan? Oletan, että jos lapseni on edessä esiintymässä ja minä katsomossa, opettaja puuttuu käytökseen sen esityksen ajan. Tai jos lasten ryhmät/luokat istuvat eri paikassa kuin vanhemmat. Mutta lapset, jotka ovat fyysisesti kanssani juhlassa, olipa kyse heidän tai sisaruksen juhlista, ovat minun vastuullani. Tietenkin. En nyt tajua, mikä kohta tuossa oli epäselvä?

Ymmärrän, että on yksinhuoltajia ja poikkeustilanteita ja poikkeuksen poikkeustilanteita. Esikoiseni päiväkodissa oli taannoin sellainen hiljaisuutta vaativa juhla, johon en itse töiden takia päässyt osallistumaan, mutta lapselle oli tärkeä juttu, että isä pääsi. Emme olisi vanhempina menneet takuuseen lapsen alle 3-vuotiaan pikkuveljen käytöksestä, joten isä vei pienemmän juhlan ajaksi isovanhemmalle hoitoon ja meni esikoisen kanssa kahdestaan juhliin. Toki lapsi voi yllättää käytöksellään suuntaan ja toiseen, mutta jos ongelmana on, että on yksinhuoltaja, ja isovanhemmat eivät saa tulla juhlaan, pienempi voisi olla isovanhemman kanssa juhlan ajan. Jos siis on kyse sen ikäisestä, ettei vielä ymmärrä, esim. alle 2-3 -vuotiaasta. Sen ikäinen ei ehkä mene rikki siitä, ettei pääse isosisaruksen joulujuhlaesitystä katsomaan.
 
"vierastus"
[QUOTE="xxx";29327769]Entäpä yksinhuoltaja-vanhempi. Oma vanhempi lapsesi esiintyy seuraavaksi, pikkusisarus ei malta olla enää paikoillaan. Onko oikein vanhempaa sisarusta kohtaan poistua salista, pienemmän kanssa? Esitykset on niille lapsille tosi tärkeitä ja varmaan tulee sille toiselle suru, jos vanhempi ei olekaan katsomassa?

Aikuisten pitäisi osata käyttäytyä ko. tilanteissa ja tietysti lastenkin. Mutta niitä asioita pitäisi punnita sen toisenkin kannalta.. Pyrkiä viihdyttämään ja käydä hetki välissä muualla, mutta kait sen oman toisen lapsen esityksen voi katsoa, vaikka nuorempi konttaisikin vieressä ja lähteä sitten pois?

Aina ei ole mahdollista saada sitä toista vanhempaa mukaan, eikä meillä olleet isovanhemmat tms. tervetulleita juhlaan. Mitä siinä sitten pitäisi tehdä? Itse ymmärrän ihan hyvin, että aina ei voi poistua. Tahallinen huono käytös on asia erikseen, jos ei poistu edes sen oman lapsen esityksen jälkeen.

PS. En ole yksinhuoltaja, ja olen tarpeen vaatiessa poistunut, kun on ollut se toinenkin vanhempi mukana. Mutta eipä sitäkään hyvällä katsottu, kun taapero 1.5v selasi kirkossa hiljakseen kirjaa eräissä hääjuhlissa..[/QUOTE]
Isovanhemmat voisi hoitaa pikkusisarusta kotona, ei sitä tarvii mukana raahata jos ei edes esityksiä seuraa.
 
"vieras."
[QUOTE="xxx";29327769]Entäpä yksinhuoltaja-vanhempi. Oma vanhempi lapsesi esiintyy seuraavaksi, pikkusisarus ei malta olla enää paikoillaan. Onko oikein vanhempaa sisarusta kohtaan poistua salista, pienemmän kanssa? Esitykset on niille lapsille tosi tärkeitä ja varmaan tulee sille toiselle suru, jos vanhempi ei olekaan katsomassa?

Aikuisten pitäisi osata käyttäytyä ko. tilanteissa ja tietysti lastenkin. Mutta niitä asioita pitäisi punnita sen toisenkin kannalta.. Pyrkiä viihdyttämään ja käydä hetki välissä muualla, mutta kait sen oman toisen lapsen esityksen voi katsoa, vaikka nuorempi konttaisikin vieressä ja lähteä sitten pois?

Aina ei ole mahdollista saada sitä toista vanhempaa mukaan, eikä meillä olleet isovanhemmat tms. tervetulleita juhlaan. Mitä siinä sitten pitäisi tehdä? Itse ymmärrän ihan hyvin, että aina ei voi poistua. Tahallinen huono käytös on asia erikseen, jos ei poistu edes sen oman lapsen esityksen jälkeen.

PS. En ole yksinhuoltaja, ja olen tarpeen vaatiessa poistunut, kun on ollut se toinenkin vanhempi mukana. Mutta eipä sitäkään hyvällä katsottu, kun taapero 1.5v selasi kirkossa hiljakseen kirjaa eräissä hääjuhlissa..[/QUOTE]

Näinpä juuri. Mulla ei ole hoitajaa pienimmälle, kun on isompien joulujuhla eli jos tahdon mennä, tulee 1v9kk mukaan myös. On erittäin vilkas, mutta "kiltti", ei viihdy paikoillaan muttei toisaalta kilju, hypi, revi mitään tms. Olen katsonut omien lasteni esitykset ja mieluummin päästänyt pienen kävelemään käytävälle kuin pitänyt väkisin sylissä (= takuuvarma huuto, vaikka kuinka syöttäisi rusinaa tai piparia). Ei ole ollut ainoa eikä aiheuttanut mitään hämminkiä. Ensi vuonna istuu jo pidempään paikoillaan ja sitä seuraavana koko joulujuhlan ajan.

Lapsillani on käytöstavat kohdillaan ja heitä kehutaan valtavasti siitä hyvästä :) Aika aikaansa kutakin, sano..
 
"vieras."
[QUOTE="vierastus";29327938]Isovanhemmat voisi hoitaa pikkusisarusta kotona, ei sitä tarvii mukana raahata jos ei edes esityksiä seuraa.[/QUOTE]

Juu, tokihan kaikilla on lasta hoitavia isovanhempia? :D :D Ihanan naiivia!
 
54654654
[QUOTE="vierastus";29327938]Isovanhemmat voisi hoitaa pikkusisarusta kotona, ei sitä tarvii mukana raahata jos ei edes esityksiä seuraa.[/QUOTE]

Meillä ei edes ole vielä lapsia, ja jo nyt on 3 näistä isovanhemmista kuollut ja viimeinenkin on alkoholisti. Että hyvähän se on sanoa että isovanhemmille hoitoon :rolleyes:
 
"vierastus"
[QUOTE="vieras.";29327953]Juu, tokihan kaikilla on lasta hoitavia isovanhempia? :D :D Ihanan naiivia![/QUOTE]
Tuossa lainaamassani tekstissä oli ongelmana, ettei isovanhemmat olleet tervetulleita juhlaan. Se tuskin olisi ongelma, jos ei isovanhempia olisi apuna?!
 
joooooh
Näin minäkin toimisin, mutta nämä nuoremmat vanhemmat eivä näin toimi. Ja nyt osoitan sormella nimenomaan nuoria vanhempia ( alle 30vuotiaita), koska suurimmaksi osaksi nämä "huligaanit" olivat heidän.
Kyllä, tiedän asian koska silmissäni ei ole vikaa.
niin paitsi että älä yleistä.olen alle 30v äiti ja lapseni piti eilen 8vuotissynttärit kotona enkä ole eläissään nähnyt niin sikamaista touhua lapsilta,oma lapseni oli aivan ihmeissään kavereiden käytöksestä.
 
Eipä kai se niin vakavaa ookkaan, jos siellä jossain salin perällä taapero yksinään ja HILJAA kuljelskelisikin, tai vaikka vähän leikkisikin.
Tässä taisi nyt olla ennemmin kyse niistä jotka siellä meluaa ja ihan oikeesti häiritsee sitä esitystä. En minäkään pitäis siitä, että en kuule mitään ja jatkuvasti jonkun muun muksu hilluu siinä.
Monelle tuntuu olevan todella vaikeeta komentaa sitä lasta kun ympärillä on paljon ihmisiä. Ja usein se myös menee niihin tyhjänpäiväsiin uhkailuihin ja kohta se lapsi kirmaa kuitenkin siellä, tai vähintäänkin muuten häiriköi.
Meillä lapset kyllä tasan istuu ja kuuntelee, kuopus kun oli pienempi, niin jotain naposteltavaa otin esim. mukaan. Ja ei, ei ole mikään syy päästä riekkumaan, kun muutkin saa. Jokaisessa perheessä on omat säännöt ja meillä ne on nämä. Toisten tekemää työtä kunnioitetaan, eli tässä tapauksessa sitä esitystä ja me ollaan vieraina sillä, käyttäydytään sen mukaan!
Vitsi kun rupes ihan oikeesti ärsyttää nyt :D
 

Yhteistyössä