Millainen jouluaatto teillä on?

  • Viestiketjun aloittaja "aito ammattivalittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"aito ammattivalittaja"
Meillä aamulla mies vie pienet paketit lapsemme kummitädille, omalle kummitädilleen ja tuttavaperheelle. Me pojan kanssa kotona katsomme joulupukin kuumaa linjaa. Sitten laitan ruokia esille ja anoppi ja appi plus minä,mies ja poika syömme klo 13. Sitten klo 15 tulee joulupukki ja muori. Ilta menee sitten kahvien merkeissä ja lapsi availee lahjoja ja leikkii niillä. Millaista teillä on?
 
Tänä vuonna aatto on hyvin pitkälle seuraavanlainen: aamulla veli miehineen ja mun äitini saapuvat kukonlaulun aikaan auttamaan viimehetken ruokavalmisteluissa, mies, tyttö ja mun isäni lähtee hakemaan mun mummoani joulunviettoon. Vieraat on kutsuttu meille joulurauhan julistukseksi eli puoliltapäivin meillä on talossa parisenkymmentä perheenjäsentä. Siinä katsellaan joulurauhan julistus ja syödään samalla joulupuuroa, juodaan glögiä sekä syödään pipareita. Luultavasti siinä kahden maissa osa vieraista lähtee jatkamaan joulunviettoon muualle, mutta jää meitä siltikin 18 henkeä paikanpäälle :) Sillä porukalla sitten vietetään aikaa yhdessä, lauletaan ja seurustellaan, kunnes aletaan suunnata hautausmaiden kautta joulukirkkoon. Voi olla että joku jää tekemään jo illallisvalmisteluja/lämmityksiä.
Sitten kun tullaan kirkosta kotiin, laitetaan kiireenvilkkaa viimeiset ruokailuvalmistelut käyntiin yhdessä ja siirrytään nauttimaan hyvästä ruuasta ja seurasta. Ruokailun jälkeen lauleskellaan taas ja jäädään odottamaan pukkia ja lahjoja. Lahjojen jälkeen syödään jälkkäriä ja ihaillaan touhuavia lapsia. Pikkuhiljaa osa vieraista lähtee omiin koteihinsa ja lapset siirtyvät nukkumaan. Mun sisko ja veli perheineen on jäämässä meille ainakin yöksi, samoin kuin äitini ja isäni sekä mummoni eli aikuisten kesken varmaan jatketaan aatonviettoa pikkutunneille :) Ja seuraavana päivänä talo täyteen taas :D

Kauhee kun tuli stressaavan kuuloinen kirjoitus, mutta kun kaikille on jo tuttu paikkansa käsikirjoituksessa, niin kaikki sujuu leikiten ja hyvällä mielellä :)
 
  • Tykkää
Reactions: HippuTAR
"nansku"
Miten te voitte jo tietää joulun aikataulut noin tarkkaan? ;)

Mä en ainakaan yhtään vielä tiedä, en edes tiedä ollaanko oman perheen kesken vai tuleeko esim. appiukko meille kuten viime vuonna. No sen ainakin tiedän, et tytärpuoli viettää joulua äitinsä luona.

Mutta niin. Varmaan leppoistasti vietellään. Aamulla herätään kuten normaalistikin vapaapäivinä, eli ehkä n 9-10 maissa. Sit lasten kanssa telkkaria, ehkä alan valmistelemaan ruokahommia siinä, herättelemään miestä jossain vaiheessa. Lahjat on "pukki" ehkä jo tuonut kuusen alla yön aikana, tai sitten pyydetään siskon mies käymään pukin vaatteissa tuomaan lahjasäkit takaovelle, niin että lapset näkee pukin mut ei varmaan sisälle pukki ehdi tulemaan tällä kertaa. :D

Meillä on avoimet ovet, joten tiedä vaikka jotain miehen perhettä meille tulis joulua viettämään. En kyllä usko, kun kaikilla tuntuu olevan omat rutiinit, lapsettomat käyvät vanhempiensa luona ja lapselliset haluaa olla oman perheen kesken. Mun veli on yleensä kutsunut kaikki heille, joten mun vanhemmat ja sisko (jolla ei vielä lapsia) menevät varmasti sinne. Voihan se olla että me kutsutaan niitä täälläkin käymään jos niille jää aikaa mut sisko on ainakin viime jouluina lähtenyt sit aattoiltana miehensä kanssa appivanhempiensa luokse, joten enpä usko et siskoni ainakaan meille ehtii.

Siinä sit tosiaan päivän mittaan katsellaan telkkaria ja tehdään ruokaa. Syömisen jälkeen on sit lahjojen avaamisen aika. Eli alkuillasta. Sen tarkempaa en nyt kyllä millään pysty aikatauluttamaan. :)

Joulupäivänä ja Tapaninpäivänä sit varmaan lähdetään liikkeelle, käydään ehkä isomummeja moikkaamassa, vanhempiemme luona jne. Eipä siitäkään ole tarkempaa mietintää vielä suoritettu. Saa nähdä. Leppoistasti pitää ottaa, ei joulun kuulu olla mitään pakkosuoritusta.
 
IhQ
Just mietin että minnekkähän ollaan tänä jouluna menossa...vai yritetäänkö olla vaan kotona. Kerran sitä yritettiin mutta tuli tylsää ja mentiin sitten kuitenkin anoppilaan jonne tuli muutakin miehen sukua. Tarkoitus olis viettää aatto ilman tietokoneita. Jonkun joululeffan vois katsoa mutten kannata telkan tölläämistä muutenkaan "juhlapäivinä" kun päätarkoitus olis se yhdessäolo.
 
Keittiönoita
Viimeiset 30 vuotta on ollut sukujoulu, johon on osallistuneet mun vanhemmat, siskoni perheineen, siskoni appivanhemmat ja mun perheeni. Aikaa on kulunut ja ihmisiä poistunut tästä elämästä, lapset kasvaneet ja tullut tyttö/poikaystäviä ja lasten avio- ja avopuolisoita. Mutta isommalla porukalla ollaan aina vietetty.

Tämä joulu tulee olemaan ihan erilainen. Suku on kasvanut. Enää ei mahduta saman päydän ääreen eikä asuta enää niin lähekkäin, että pihan poikki voisi kiikuttaa höyryäviä laatikoita. Sukujoulu vietetään nyt kauempana, väkeä on enemmän ja kovin monet joulut järjestäneenä päätin armahtaa tuoreen äidin ainakin siltä osin, että minä ja mun lapseni perheineen emme osallistu. Kamala työ ja vaiva hänelle silti jää muun suvun joulukestitykseen. Meillä on lisäksi tätä karvaista sakkia eikä kellään ole autoa eikä ajokorttiakaan, joten koirien ja kissojenkin vuoksi on ihan järkevää, että emme osallistu kauempana olevaan jouluun (josta pitäisi jollain ilveellä jouluaattoiltana piipahtaa välillä kotosalla viemässä koirat ulos). Joten päätimme siis viettää joulua meillä ihan vaan omalla porukalla.

Sen verran olen jo sopinut, että aattoaamuna esikoinen ruokkii kissansa ja saapuu puolisonsa ja koiransa kanssa meille. Lämmitän joulusaunan ja kuusen koristelun jälkeen voivat mennä saunaan. Sitten yhdessä laitetaan jouluruuat viittä vaille valmiiksi, lähdetään koirien kanssa päivälenkille, tullaan kotiin ja aletaan syömään. Siinä vierähtää tunti poikineen. Päivällisen jälkeen avataan lahjat, juodaan glögiä ja jutellaan mukavia. Lopuksi lähdetään ainakin esikoisen kanssa käymään pyhällä paikalla, koirat varmaan otetaan mukaan, niin tulee iltalenkki tehtyä samalla. Puolenyön maissa nuoripari hurauttaa taksilla kotiin (koiruli jää tänne), kuopus menee varmaan tietsikalle pelaamaan ja minä karvakorvien keskelle sänkyyn lukemaan kirjaa ja syömään suklaata.
 
[QUOTE="nansku";30388741]Miten te voitte jo tietää joulun aikataulut noin tarkkaan? ;)[/QUOTE]

Niin monivuotinen traditio, että tietää jo vuotta aiemmin, miten seuraava joulu menee :D Ei vaan, ei kaikki selity tuollakaan, mutta sillä kohtaa kun joukossa on mukana monta itsenäistä perhettä kahdesta suvusta, niin jonkinlainen aikataulutus on pakko olla matkassa mukana tai muuten ensin joudutaan odottelemaan valmiiden ruokien kanssa osaa porukasta saapuvaksi ja kiireisimpien pitäisi olla jo reissun päällä ja ja ja... Ihan oman talouden kesken juhliessa tilanne varmaan olisi vähän toinen, mutta kun on otettava niin monta liikkuvaa osaa huomioon, niin sähellykseksi se menee ilman aikatauluja :) olen ajatellut niin, että kun aikataulustressi on koettu etukäteen, niin eipähän tarvi sitten enää aattona panikoida että miten kaikki menee :D
 
HMMMM
Meilläkin menee samalla kaavalla suunnilleen joka vuosi, joten ei tarvi miettiä.

Aamulla herätään 8-9 maissa, katsellaan pukin kuumaa linjaa ja syödään aamupuurot. Valmistaudutaan iltaa varten, meillä kun on tapana jouluna pukeutua hieman paremmin illalliselle. Syödään joku pikkulounas ( pari viime vuotta menty subille syömään :D ) ja sitten klo. 14-15 matka hautuumaalle. Sen jälkeen ajellaan minun äidilleni, johon tulee muutakin perhettä. Siellä syödään jouluateria siinä klo. 16-17 maissa. Aterian jälkeen availlaan lahjat ja sit loppuilta kahvitellaan, lapset leikkii lahjoillaan jne.
 
HippuTAR
ilarian joulu kuulostaa ihanalta. Voi kun vielä kerran sais kokea sukujoulun :'(
Lapsena muutaman kerran olin mummolassa jouluna ja sielä oli kaikki mummon lapset puolisoinenn ja lapsenlapset. Mutta mun äitiä ei kylläkään siis. Nautin kyllä äitinkin työnä vietetyistä jouluista.

Meidän joulu menee varmaan jotakuinkin niin että herätetään joskus kasin pintaan, kattellaan telkkaria ja keitetään/syödään riisipuuroa. Ehkäpä sit käydään pihalla, ainaki jos on lunta, ehkä käydään haudoilla. Joskus kahden-kolmen mais mennään saunaan, viiden-kuuden kieppeillä on sit jouluateria. Lahjojen jako ja loppuilta meneeki sit niitten paris ja suklaata mussuttaen. Lapset saa valvoa niin kauan ku hereillä pysyvät.
 
Aina se menee jokseenkin samallalailla riippumatta siitä ollaanko kotona vai maalla. Aamulla herätään kun jaksetaan ja syyään aamupalaa. Lounaaksi riisipuuro ja mä lähden perinteiselle kuorokeikalle. Silläaikaa loppuperhe lämmittelee ruokia jne ja mun palattua katetaan pöytää jne. Syödään jouluateria ja loppuilta öllöttelyä lahjojen kera. Pukki käy aina vähän vaihdellen ajankohtaa. Kotona oli sen 24v aina ja iankaikkisesti kellonlyömä aatto ja sitä edelsi armoton puunaus yms nii että aatonaattona me riideltii väsyneinä siivoamisesta jne. Sain niin tarpeekseni että omaankotiin lähtiessä luotiin oma kuvio ja tyyli viettää joulua. Ne elementit ovat mukana kyllä kyllä,muttA riippuen joulusta systeemejä muutellaan. Maalla kuviossa on joulusauna jossainkohtaa, kotona ei oo ku suihku.
 
"kolmen lapsen äiti"
Joulukuun työvuoro listat vasta suunnitteilla, mutta oletus että ole aattona aamuvuoron töissä, kuudesta kahteen. Varmaan kolmen maissa syödään, sitten hautausmaan ja kirkossa pidettävän lapsiperheiden jouluhartauden jälkeen menemme miehen siskon luo viettämään aattoiltaa, jonne tulee paljon sukua ja joulupukki.
 
Mitä helvettiä? Aikataulu jouluaatoksi? Ja vielä melkein kaksi kuukautta ennen joulua.
Niin no, yleensä jos jotain etukäteen suunniteltua aktiviteettia on miettimässä, niin sitten varmaan tarvii vähän aikataulutustakin pohtia. Missä kohtaa ehtii valmistaa ruuat tarjoilukuntoon, miten mahdolliset vieraat liikkuvat, mihin aikaan tilataan pukki käymään. Tietysti jos haluaa kaiken menevän omalla painollaan, niin mitä sitä turhaan suunnittelemaan, tai jos on matkaamassa valmiiseen pöytään. Mä sanoisin olevani jo tässä kohtaa kaulaani myöten pississä, jos mulla ei olisi suunnitelmia ja luonnoksia vaikkapa tarjottavista ruuista (etenkin siitä, mitä kukakin valmistaa, minkälaisia määriä yms. yms.), tarvittavista hankinnoista, pohdittavista kyydeistä yms. Mutta toisaalta, mä rakastan suunnittelua ja aloitankin sen mielelläni todella hyvissä ajoin :)
 
moekoe harmaana
Meillä on kaikki vielä ihan auki, voi olla, että ollaan kyläilemässä pk-seudulla, yksi lähipiiriin kuuluva ei elä enää kauaa ja on esittänyt toiveen, että olis kiva viettää joulu vielä yhdessä. Mutta eipä tiedetä elääkö silloin, saako mies vapaata ja kaikkea muutakin vielä.

Mutta syöden, lautapelejä pelaillen ja paikalla olevasta seurasta nauttien mennään.
 
vieras...
Joulu alkaa aatonaattona illalla joulusaunalla. Voi olla, että käymme aatonaattona mun vanhempien luona koristelemassa kuusta, se homma kun on vanhemmista kivempaa lasten kanssa ja meidän 3v on helpoiten saatavilla :D

Aattoaamu(päivä) löhötään kotona, jossain vaiheessa klo 11-17 pistäydytään tunti pari miehen äidin luona. Puoleksi päiväksi on yleensä menty, nyt pitää huomioida vauvan (11kk) päikkärit ja niitä ei vielä lokakuussa kannata arvailla. Klo 18-> syödään ja ihmetellään lahjoja mun vanhempien luona. Jouluhartaus olisi ulkona klo 13, mennään jos on kiva keli eikä haittaa vauvan unia. Molemmat mummolat on vartin ajomatkan päässä.

Joulupäivänä mennään perinteen mukaan mun mummon luo (sinne ajeleekin pari tuntia) ja siellä tapaan myös sisarukset perheineen.

Aika sama kaava on ollut "aina" eli 14v. Joulukirkko on vaihtunut lyhyempään ja ulkona pidettävään hartauteen ja kerran jätetty kokonaan lapsen päikkäreiden takia väliin.
 

Yhteistyössä