Millainen mummo aiot itse aikanasi olla? Osteletko lapsenlapsille haalareita ja otatko yökylään vai

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Jos joskus lapsenlapsia saan, aion olla sellainen "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" -mummo. Riippuu siis ihan tyttärestäni ja miniästäni, millainen mummo musta tulee.
 
  • Tykkää
Reactions: Sanna80
Sekä että. Eiväthän nuo sulje pois toisiaan? Minun äitini ainakin onnistuu toteuttamaan hyvin molempia puolia. Asuu tosin toisella paikkakunnalla, joten kuukausittain emme näe, mutta aina pyydettäessä on tullut tänne / olemme voineet viedä lapsen hänen luokseen.
 
mä olen jo manalan majoilla Valhallassa siinä vaiheessa, kun tuo vesseli ryhtyy niihin puuhiin... hypoteettisesti ajatellen haluaisin ehdottomasti olla osallistuva mummo, joka hemmottelee lapsenlapset pilalle, lahjoo, ottaa yökylään ja kaikkea mahdollista ja mahdotonta =)
 
"vieras"
Ihan varmasti hössötän, ostelen, neulon kaikkea kivaa ja paapon niitä :) Uskoisin ottavani mielelläni myös yökylään. Tietysti riippuu siitä, olenko itse hyväkuntoinen ja terve.
 
"äiti"
Se aika ei ehkä enää niin kaukana, haluan ottaa yökylään ja lomareissuille mukaan, siis jos se sopii lapsen vanhemmille.
Tottakai voi ostaa joskus sen haalarin tai jotain muuta vaatetta, mutta mieluummin antaisin aikaa. Itselläni kun ei isovanhempia koskaan ole ollut ja omien lasten isovanhemmat ovat aina olleet niin kiireisiä.
 
Jos oma vointi ja kunto on hyvä niin uskoisin olevani juurikin sellainen paapoja-mummo :) Ostan kaikenlaista mitä kaupassa milloinkin vastaan tulee ja otan yökylään mielelläni :) ja toivon saavani nähdä heitä useinkin :)
Mutta...siihen nyt on suhteellisen runsaasti vielä aikaa =)
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";24919722]Ihan varmasti hössötän, ostelen, neulon kaikkea kivaa ja paapon niitä :) Uskoisin ottavani mielelläni myös yökylään. Tietysti riippuu siitä, olenko itse hyväkuntoinen ja terve.[/QUOTE]
Varaudu kuitenkin siihen, että lapsesi ottaa puolison, joka ei voi sietää hössöttäviä mummoja ja jonka mielestä mummon maku toppapuvuissa sun muissa on aivan totaalisen väärä. Mahdollisesti sellainenkin, jonka mielestä lapsi voi olla yön mummolassa vasta 12-vuoden iässä (= 1 ikävuosi per 1 tunti vieraalla hoidossa).
 
"jep"
Minusta kyllä riippuu myös pojasta/vävystä, eikä vain lapsen äidistä.

Toivon, että on puolin ja toisin sellaiset välit, että niin poikani ja tyttäreni kuin heidän puolisonsakin uskaltavat ja osaavat hyvässä hengessä pyytää apua kun tarvitsevat, ja että olen sellaisissa voimissa, että pystyn sitä antamaan.

Mielelläni autan taloudellisesti, jos pystyn, vaikka toiveiden mukaisia vaatteita ostelemalla, ja mielelläni hoidan lapsia ja otan vaikka yökyläänkin. Mutta tietenkin jos kokisin olevani hyväksikäytetty, siis niin että ostatettaisiin kalliit vermeet minulla, ja rahat laitettaisiin vanhempien huvituksiin, pistäisin kyllä rajan. Hoitoavun suhteen vähän omien voimien mukaan - jos vanhemmat olisivat jotenkin huonoissa voimissa, ja itse jaksaisin, mielelläni koettaisin olla läheinen isoäiti joka hoitaa, mutta toki jos alkaisin itse väsyä, ilmoittaisin toivon mukaan ajoissa siitä.
 
"äiti"
[QUOTE="vieras";24919673]onko sulla enemmän sellainen asenne, että kun nyt saat omat lapset hoidettua, niin sen jälkeen keskityt itseesi? :)[/QUOTE]

Voimien mukaan hoidan, niin paljon kuin mahdollista. Työtilannekin tietysti vaikuttaa. Ostan jos on varaa kaikkea tarpeellista..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24919695:
Jos joskus lapsenlapsia saan, aion olla sellainen "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" -mummo. Riippuu siis ihan tyttärestäni ja miniästäni, millainen mummo musta tulee.
Eikö poikasi ja tyttäresi mies vaikuta yhtään tuohon mummouteen?
 
Keittiönoita
[QUOTE="jep";24919766]Minusta kyllä riippuu myös pojasta/vävystä, eikä vain lapsen äidistä.

Toivon, että on puolin ja toisin sellaiset välit, että niin poikani ja tyttäreni kuin heidän puolisonsakin uskaltavat ja osaavat hyvässä hengessä pyytää apua kun tarvitsevat, ja että olen sellaisissa voimissa, että pystyn sitä antamaan.

Mielelläni autan taloudellisesti, jos pystyn, vaikka toiveiden mukaisia vaatteita ostelemalla, ja mielelläni hoidan lapsia ja otan vaikka yökyläänkin. Mutta tietenkin jos kokisin olevani hyväksikäytetty, siis niin että ostatettaisiin kalliit vermeet minulla, ja rahat laitettaisiin vanhempien huvituksiin, pistäisin kyllä rajan. Hoitoavun suhteen vähän omien voimien mukaan - jos vanhemmat olisivat jotenkin huonoissa voimissa, ja itse jaksaisin, mielelläni koettaisin olla läheinen isoäiti joka hoitaa, mutta toki jos alkaisin itse väsyä, ilmoittaisin toivon mukaan ajoissa siitä.[/QUOTE]
Noh, harvemmin miehet saavat päättää, millaisissa vaatteissa heidän lapsensa kulkevat. Yleensäkin lasten kohdalla - edelleenkin - naiset päättävät asioista. Tunnen oman poikani sen verran hyvin, että voisin ostaa ihan millaisen toppapuvun haluan lapsenlapselleni ja poikani olisi valintaani tyytyväinen. Hänen tuleva vaimonsa voisi kuitenkin olla eri mieltä. On äitejä, joille kelpaa vain juuri täåmän syksyn muoti ja merkki. Mikään anopin tekemä uniikki puku ei tule kyseeseenkään. Mun poikani ihan varmasti tulee antamaan kaikki tällaiset asiat periksi vaimolleen...koska pojalleni mitkään tecit ja muut tuskin tulevat merkitsemään koskaan yhtään mitään. Ei pukeudu itsekään muodin mukaan...on ekologinen kuluttaja ja nyt pian 20 veenä se pukeutuu samoihin väreihin ja kuoseihin kuin 15 vuotta sitten. Vaatteet on tolle jannulle vain ilmaston sanelema pakko eikä se seuraa muotia ja minkä värinen toppapuku pitäisi vuonna 2020 olla jollan 2-vuuotiaalla. Joten elämäni naiset tulevat kyllä päättämään, millaisia vaatteita lapsenlapseni aikanaan käyttävät.

*muoks* Korjaus 5 eikä 15 vuotta sitten :LOL:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Toivon mukaan sellainen joka saa lapsenlasta kylään ja yöhoitoon, voi ostella vaatteita ja leluja, ehkä kustantaa harrastuksia ja käydä tarpeenmukaan lasta hoitamassa jne.

Jos meille lapsenlapsia tulee, olen se äidinäiti joten miniää ei tarvi pelätä. Toivon että suhde tyttäriin säilyy hyvänä. Kuitenkin noissakin vaikuttaa se keskinäinen suhde. Eli jos nuori pari pitää itsestäänselvyytenä että isovanhempien kuuluu kustantaa kaikki lasten vaatteet ja tavarat sekä toimia jatkuvasti päivystävänä päivä/yöhoitolana sekin on omiaan viemään sitä iloa olla auttamassa.
 
"vieras"
Kai mä nyt suhteellisen hyvä mummo olen ollut. Mulla on neljä lapsenlasta, rakastan niitä kaikkia tosi paljon ja yhtä paljon jokaista. Hoidankin, melkein joka viikko hoidan niitä.
Haalareita en ostele, enkä muutakaan, mulla ei ole varaa. Ruokaa ja rakkautta ja meillä saa aina, mun lapset, lasten puolisot, lapsenlapset, rahaakin antaisin jos vaan olisi. Vaan kun ei ole.
 
Ostan sita mita lapsenlapsi tarvitsee - jos ei aiti tykkaa niin sen voi jattaa sitten meille ja lapsenlapsi kayttaa sita meilla ollessaan. Mutta ei ole tahan paivaan asti tullut tilannetta jossa lapsen aiti olisi jostain ostoksestani motkottanut. Muutenkin ostan lapsenlapselle mita haluan - toki kuitenkin maalaisjarkea kayttaen. Koulu maksetaan lapsenlapselle silla se oli molempien vanhempien toive. Ja yokylassa on - useasti. Ja aina meilla jos aiti on toissa ja tarvitsee hoitoapua.

Eli - hemmottelen ja hoidan, silla perusajatuksella etta mika on lapsen parhaaksi. Eika kitinoita ole viela tullut vanhemmilta.

ja unohdin sanoa etta lapsenlapsi matkustelee myos meidan kanssa sopivissa kohteissa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Osallistuva jos suinkin mahdollista, mutta en liian innokas tai ahdistava.
Lapseni saa päättää itse millainen on minun osani hänen ja mahdollisen lapsensa elämässä. Ja myöhemmin tietenkin lapsenlapsi päättää.

Noista haalariostoista ym tuli mieleen, että jos mulla olisi mahdollista isovanhempana auttaa jälkikasvuani antaisin mielummin rahana kuin tavarana.
Mukava olisi myös viedä lastenlasta matkoille niinkuin itse olen päässyt isovanhempieni kanssa. :)
 
.,.,.
mä aion olla molempia, ostelen mikäli varaa on ja otan hoitoon, kun itsellä ei ole menoja.

olen itse 40-50vuotias varmaan kun mummoksi tulen, joten olen vielä työelämässäkin mukana.
tahdon kyllä nauttia myös omasta vapaa-ajastani, enkä omistautua pelkästään lapsenlapsilleni.
 

Yhteistyössä