Millaiset kengät n. 9-10 kk?

Toisessa ketjussa aiheesta jo kyselin, mutta en ole saanut vastauksia, joten koitan tälläkin... Eli meillä ei oo mitään kenkiä nyt meijän 9,5 kk vauvalle ja pitäis jotkut ostaa, niin minkähänlaiset kannattaa hommata? Siis neiti kävelee (ainakin sisällä ) tukea vasten, joten ulkonakin tod. näk. jotain sellaista saattaisi koittaa. Pitääkö niitten olla jotkut ensiaskelkengät vai mimmoset? Vai kantsisko ostaa jo suoraan talvikengät, kun kelit on jo niin viileet, ettei jäis pariin käyttökertaan jotkut syksykengät? Neitillä ollu varpaat ihan kylmät, kun parina päivänä ollaan käyty rataslenkillä+puistossa yht. vajaa tunti, ja jaloissa ollu sukkikset+sukat+tumppu/fleecesukat+2 villasukat!

Entä "pitääkö" nyt ostaa jotkut huippukalliit kengät, vaikka ei ite vielä kävelekään vai kun sitten tod. näk. voi joutua ostamaan talvella vielä toiset uudet kengät, jos jalka niin kasvaa ja jos silloin osaisi kävellä, niin panostaa vasta sitten kunnon kenkiin?

Ja mikä se oli se "sääntö", että paljonko siellä kengässä piti jalan lisäks olla sitä ylimäärästä, että ne on oikeen kokoset ne kengät?

Kiitti, jos joku viittii vastata!
 
Jos ei kävele ilman tukea niin mun mielestä riittää vaikka semmoset lämpöiset töppöset. Meillä on reimatecin samantyyliset mitkä äp-pakkauksessakin on, ne ainaki pitää tuulta ja kosteutta paremmin ku äp:n töppöset ja on varmana lämpimämmät vaunuvauvalle ku mitkään kengät ikinä.

Ostaisin kengät vasta ku oikeasti kävelee ULKONA. Sisällähän kenkiä ei tarvi, paras olis kävellä avojaloin.

Ja toisaalta - vauvan raajat on usein kylmät vaikka mitä olis päällä.. nimimerkillä esikoisen 2,5-v. kädet on aina kylmät ulkoa tullessa vaikka olis mitä päällä.
 
mulla on 8kk neidille syyskengät kun löysin alesta.eli ovat nahkaiset ensiaskelkengät.
jokainen tietty itse ratkaisee mitä lapselleen ostaa mutta mun mielestä ekat kengät kannattaa olla tosi hyvät että jalka on hyvässä asennossa kun opettelevat kävelemään.varsinkin kun ulkona ottavat haparoivia askeleita niin tukevuus on tärkeä.
esikoisella oli eka nahkaiset nauhakengät ja sit kuoman talvikengät.

kuopukselle olen siis ostanut syyskengät mutta näyttää siltä että talvikengätkin pakko lähtee ostamaan kun nousee ja kävelee puita pitkin sisällä.

mä olen esikoisen kohdalla satsannut aina hyviin coretex talvikenkiin ja kesällä sandaaleihin ja lenkkareihin.muut kengät on sit ollu balleriinaa tm.s muutaman euron huvittelukenkiä.
 
Joo, siis ulkokengistä nimenomaan oli kysymys. En tietenkään pidä lapsella kenkiä sisällä, kun ei aikuistekaan niitä pidä (paitsi juhlissa). Ja jostain olen lukenut, että käveleminen kehittyis parhaiten/luonnollisimmin, jos saa avojaloin tai ainakin ilman kenkiä olla.

Entä osaako joku siis tuohon kokoasiaan vielä vastata, että miten paljon jalan lisäks kengässä pitää olla tilaa, että se on oikeen kokonen? 1,5 cm vai miten?
 
meillä 10kk ikänen tyttö ja ei vielä kans ole kenkiä. Sisällä harjottelee jo ilman tukea seisomista ja ulkona on töppösissä esim. hiekkiksellä tukea vasten kovasti nyt ruvennut seisomaan, niin kylläkai se on nyt vaan ne kengät jo ostettava. Samaa vaan pohdin kuin ap. Ostaako syys vai suoraan talvikengät? Talvikengät kun kuitenkin ovat järeämmät, niin voipi olla melkoista taistelua että antaapi olla jalassa tyttö ne. Toisaalta syyskenkiä kerkiää pitää ehkä sen 1 1/2kk. ompas tää vaikeeta... :eek:

nii ja mun mielestä se menee just niin että 1cm käyntivaraa plus 0,5cm kasvuvaraa. eli n. puoltoista senttiä ylimäärästä.
 
Huomasin että aika hankala tunnustella niitä varpaita kengän läpi, kannattaa ottaa lapsi kauppaan ja mitata sillä jalkamittarilla koko. Sitten lähteä sovittamaan sopivaa kenkää. Poijalle löytyi vasta kolmannesta kaupasta sopiva malli ja koko.
 
Kannattaa piirtää pahville lapsen jalasta malli, sitä on helpompi sovittaa kuin lapsen jalkaa. Tai kannattaa varmaan tehdä niin, että sovittaa eka sitä ja jos koko/malli näyttää oikealta, niin sitten sovittaa myös lapsen jalkaan.

Itse olen käyttänyt vielä vähän käytettyjä ensiaskelkenkiä (saatu tutuilta) tms. ulkona kun ei vielä kävele ollenkaan..
 

Yhteistyössä