Milloin lapsi ekan kerran hoitoon?

  • Viestiketjun aloittaja Mami89
  • Ensimmäinen viesti
Mami89
Elikkä, milloin olisi "hyvä" ikä viedä lapsi mummmolaan hoitoon? Kannattaisiko olla ensimmäinen yö yhdessä vauvani kanssa yökylässä? Mitä kannattaa ottaa huomioon?

Millaisia kokemuksia teillä on pienen lapsen hoitoon viemisestä? :)

Vielä en raaskisi hoitoon viedä, mutta kohta varmasti aika koittaa kun mummolla jo niin kova halu :) :D
 
Ammattilainen
En oo koskaan jättänyt alle 1-vuotiasta, koska olen imettänyt niin pitkään. Enkä kyl jättäis vaik en imetäiskään, ellei olei pakko esim sairaalareissun, yliväsymyksen tai vastaavan takia. Mummon halun takia ei kannata jättää, jos susta itsestäsi tuntuu ettet halua. Mummo voi kai hoitaa mielin määrin päivällä / illalla, jos haluaa ja sä tarvit omaa aikaa, mut ei ole pakko olla yön yli erossa äidistä.
 
g
Esikoinen oli 1v ja toka 8kk. Oli oltu paljon mummolassa päivisin (olivat olleet myös muutamia tunteja ilman mua siellä), mutta yöksi ne jäi kyllä ihan itsekseen enkä ollut mukana. Hyvin meni.
 
Ammattilainen
Alkuperäinen kirjoittaja mami89:
Millä tavalla mummolaan yöksi vieminen aiheuttaa lapselleni traumoja? Sielläkin vähintään yhtä rakastava hoitaja...
Se on tätä palstahuumoria, you know. Älä ota kaikkia kommentteja vakavasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mami89:
Millä tavalla mummolaan yöksi vieminen aiheuttaa lapselleni traumoja? Sielläkin vähintään yhtä rakastava hoitaja...
Sä et ole siellä lapsesi saatavilla 24/7, olkoon mummo miten rakastava tahansa, se ei koskaan korvaa äidinRAKKAUTTA. Ja siitä lapsesi ei saa jäädä hetkeksikään paitsi, vai onko omat mielihalut tärkeämpiä, kuin lapsen turvallinen ja tasapainoinen kehitys?
 
kiki
Ekan kerran ihan vain parin tunnin hoidossa oli noin kuukauden ikäisenä. Yökylään uskalsin jättää n 9kk vanhana, kun tytölle oli löytynyt jo pari varmaa ruokaa, joita mummu uskalsi antaa =)
 
:)
Meillä oli yökylässä 2v ensimmäisen kerran. Johtui ehkä siitä että oli kotona sinne saakka ja imetin tiiviisti lastani. Kun imetys jäi niin raaskin antaa mummolaan yöksikin :)
 
Ekan kerran oli 1v9kk iässä. Ja jopa 2 yötä putkeen. Lähdettiin reissuun miehen kanssa.

Sitä enne kyllä oltiin yövytty koko porukalla useita kertoja mummolassa. Joten oli sillain helppo jättää. Nyt on vajaa 3v ja on ollut useita kertoja yksin mummolassa.
 
Voi huoh
Miksei ihmiset voi ite ajatella näitä, tähän on niin monta vastausta... Ja ainoa oikea on se että viet silloin kun susta siltä tuntuu.
Turha kuunnella näitä "ei koskaan, sitten ku lapsi on 5v, yms"
Ite vein sillon kun musta siltä tuntu ja en kadu vaikka tyttö ei ollukaan mikään 3v =)
 
mami89
En ota vakavasti! ;)


Mielestäni vaan lapsen elämään kuuluu mummot ja ukit. Myös siellä yökyläilyt, itse ainakin muistelen hyvällä mielellä ja lämmöllä mummola reissuja! Mukava oli täältä kaupungista lähteä maalle muutamaksi yöksi <3 Ja sehän se on sitä turvallista ja tasapainoista kehitystä! :)

 
Meillä oli mummin luona eka kertaa yökylässä 5 viikon vanhana minun synnytyksen jälkeisen ahdistuksen/masennuksen vuoksi. Oli kyllä liian aikaisin nyt jälkeenpäin ajateltuna, en voisi kuvitellakaan että enää tekisin noin mutta silloin se tuntui järkevältä ratkaisulta oman jaksamisen kannalta.

Siinä 8-9kk ikäisenä huomasin että poika oikeasti alkoi nauttia mummilassa olosta joten omalla kohdallani se olis ehkä hyvä ikä jättää hoitoon jos ei enää imetä siinä vaiheessa. Jotkut haluaa taas jättää vasta isompia lapsia, jokainen tyylillään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mami89:
En ota vakavasti! ;)


Mielestäni vaan lapsen elämään kuuluu mummot ja ukit. Myös siellä yökyläilyt, itse ainakin muistelen hyvällä mielellä ja lämmöllä mummola reissuja! Mukava oli täältä kaupungista lähteä maalle muutamaksi yöksi <3 Ja sehän se on sitä turvallista ja tasapainoista kehitystä! :)
Järkyttävää luettavaa.
 
KKK
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja mami89:
En ota vakavasti! ;)


Mielestäni vaan lapsen elämään kuuluu mummot ja ukit. Myös siellä yökyläilyt, itse ainakin muistelen hyvällä mielellä ja lämmöllä mummola reissuja! Mukava oli täältä kaupungista lähteä maalle muutamaksi yöksi <3 Ja sehän se on sitä turvallista ja tasapainoista kehitystä! :)
Järkyttävää luettavaa.
Niin sinun jutut onkin.
 
q
Alkuperäinen kirjoittaja mami89:
En ota vakavasti! ;)


Mielestäni vaan lapsen elämään kuuluu mummot ja ukit. Myös siellä yökyläilyt, itse ainakin muistelen hyvällä mielellä ja lämmöllä mummola reissuja! Mukava oli täältä kaupungista lähteä maalle muutamaksi yöksi <3 Ja sehän se on sitä turvallista ja tasapainoista kehitystä! :)
kuuluu kyllä ja onhan niitä lapsuuden kesiä mukava muistella kun sai olla mummon ja ukin luona, mutta et sä varmaan sitä muista jos oot siellä ollu joskus puolen vuoden iässä, joten tuskin sunkaan lapsi osaa arvostaa jos itä että pääsee vauvana hoitoon mummulle :) En siis tiedä minkäikäisestä lapsesat on kyse tapauksessasi, mutta pisti vaan silmään teksti...
 
rv 38
Parin viikon päästä LA ja ekat "treffit" aviomieheni kanssa meillä on sovittu syyskuun alulle. Mennää konserttiin ja syömään miehen kanssa kaksisteen ja pieni, silloin n.1kk, jää kotiin ja äitini tulee hoitamaan. Varmasti tekee hyvää päästä miehen kans romanttiselle illalle kaksisteen. Parisuhde on kumminkin se nro.1, niinkuin kuuluukin olla.
(poikkeuksena toki väkivaltaiset suhteet,jos puoliso satuttaa lapsia pitää lähteä lätkimään!!)
Mutta siis hyvänä suhde pysyy kun sitä jaksaa hoitaa, eikä lapsi saa tulla suhteen väliin, siksi on mielestäni tärkeää ottaa yhteistä aikaa pariskuntakin säännöllisesti.Vauvalle siitä ei ole haittaa, päinvastoin, onnelliset vanhemmat ovat turvallisia kasvattajia!
 
Ihan pian mami
No näinpä juuri! Jos äidillä ei ole aikaa itselle ja parisuhteelle niin helposti äiti väsyy ja se äidin oma onnellisuus jää sivuseikaksi. Ja mielestäni vanhempien jaksaminen ja onnellisuus vaikuttaa hirveäasti siihen miten jaksaa antaa rakkauttaan ja huomiotaan pienokaiselleen. Ei ole sama asia olla aina paikalla kuin aina läsnä.

En sano että joka viikonloppu kannattaisi olla menossa ja lapset hoidossa jne. Mutta kyllä itse pidän tärkeänä tukiverkkona isovanhempia, setiä ja tätejä meidän tulevan perheen jaksamisen kannalta. Yöksi itse jättäisin sitten, kun esim. mummon tuoksut on jo pienelle tuttuja ja mummollakin on hyvä fiilis lapsen hoitoon ottamisesta.

Meillä ensin tutustutaan lähipiiriin ja sitten pikkuhiljaa pidennetään hoitoaikoja. Kyllä sen sitten itse tietää kun lapsen voi jättää hoitoon ja kuinka pitkäksi ajaksi. Ja mielelläni "opetan" lapseni tarpeeksi ajoissa olemaan hoidossa tutussa ympäristössä (esim. mummola) ennen kuin tulee se pakollinen hoitoon jättämisen hetki ja hoitoon jäämisestä tuleekin ongelma kun ei lapsi ole koskaan oppinut olemaan ilman vanhempiaan. Lapsen ehdoilla kun mennään niin voi muuten olla että jää reissut ja muut tekemättä kun ei lapsi ehdi niin nopeasti sopeutumaan ja kun lapsen oma tahtokin jo pistää hanttiin. Hyvänä vinkkinä antaisin sen että on todella hyvä jos hoitaja voi tulla pienokaisen kotiin hoitamaan, sillä oma koti on täynnä tuttuja tuoksuja ja turvallisuuden tunnetta. Helpottaa hoitajankin hommia kun saa nukuttaa pienokaisen omaan sänkyynsä, kokemuksesta tiedän ;). Jos hoitaja ei pääse lapsen kotiin, niin unilelut ja omat petivaatteet tuo turvallisuuden tunnetta.

Enkä paheksu yhtään niitä, jotka ovat joutuneet jättämään vauvansa jo kovin pienenä yöksi hoitoon esimerkiksi masennuksen tai väsymyksen vuoksi. Kyllä vanhempana täytyy muistaa hengähtää ja pitää huolta myös omasta hyvinvoinnistaan! Perheen onnellisuus on kamalan tärkeää lapsen kehityksen kannalta, siispä siihen kannattaa panostaa.
 

Yhteistyössä