Milloin teidän tytöillä alkoi murrosikä?

  • Viestiketjun aloittaja Tytöstä huolissaan
  • Ensimmäinen viesti
12v tytön äiti.
mulla itelläni on tyttö 12 v ja kehitys sillä mallilla että pienet rinnan alut noin 2 cm kasvaneet, hän käyttää rintsikoita ja kainalokarvoja on ja niitä hän on saanut luvan ajella. Alapään karvoitus on runsasta ei kuitenkaan vielä kuin aikuisella mutta lähes. On kyllä jännä miten eri aikaan lapset kehittyy omalle lapselle nämä rinnat alkoi kasvaa n. vuosi sitten ja karvoitus ala päähän alkoi kasvaa tytön olessa 9vuotias. Tytön parhaalla kaverilla joka on saman ikäinen kuin oma lapseni taas oli jo 8 vuotiaana A kuppi ja 9 vuotiaana alapään karvoitus jo kuin aikuisella!! Näin ne lapset kehittyy...
 
delfiina
9v. alko murros ikä, vaik oon nyt 10-12 nii et menkat tuli sillo, kiukuttelin potkin lattialle kiroilin. ja tuli finnei kasvoo ja kainalost tuli hikee ja kaikkee muut mahollist.
 
rebsuliini
hei mä oon 10 ja mun rinnat on kasvanu hitaasti ja muil mun kavereil on isommat ku mul. ja mul alko 2kk takaperin kuukautiset onks se normaalii? iha oikeesti.. toisil mun kavereil on ollu pelkkä valkovuoto. mut ,mul ei ollu koko valko vuotoo? onko se okei
 
Meillä 11 vuotias on kyl välillä aika mahdoton :) Huutaa, kiljuu, osoittaa mieltään ja hetkessä taantuu ihan 5 tasolle jos ei jotain saa periks. Ja sit yhtäkkiä onki taas ihan normaali tyttö :D En tiiä, millane hän kotonansa äiteen tykönä on, mut eiköhän hää iha samanlaine sielläki ole.
 
Nelly2000
nii onks muil alkanut murrosikä ku oon 10v tyttö täytän 2 viikon pääst 11. monella meijän luokkalaisella on ;P mulla on selässä finni ja takapuolessa ... ja tukkakin on rasvoittunut vähän puolen vuoden aikana joten vastatkaa mulle-!!!!
 
tsrst
Itse aina kavahdan kun joku neuvoo että kysy milloin äidilläsi alkoi menkat, siitä voit päätellä milloin itselläsi alkaa... Kun omalla äidilläni alkoi 13-vuotiaana, niin oli muuten itselleni kaamea järkytys kun omat menkat alkoikin jo 10-vuotiaana. Sen ikäisenä ainakin itse ajattelin niin mustavalkoisesti, että jos sanotaan että näin se menee niin sitten sitä myös olettaa asian menevän niin. Ja kolme vuotta esiteininä on hurjan pitkä aika! Kyllä sitä sitten tuli itkettyä menkkojen alkua, äidillekään en uskaltanut mitään sanoa vaan salaa kävin näpistämässä häneltä terveyssiteitä ja rukoilin ettei äiti huomaa... Kun olin liian "aikaisessa"!
 
muksu vai nuori
Hei! olen 12.v tyttö ja mul on kasvanu rinnat jonkun verran. Haittaako joskäyttää rintaliivejä liian aikaissin? käytän 65a.
ja sitten vielä ku mitä eroa on valkovuodolla ja menkoilla?
 
"vieras"
Itse aina kavahdan kun joku neuvoo että kysy milloin äidilläsi alkoi menkat, siitä voit päätellä milloin itselläsi alkaa... Kun omalla äidilläni alkoi 13-vuotiaana, niin oli muuten itselleni kaamea järkytys kun omat menkat alkoikin jo 10-vuotiaana. Sen ikäisenä ainakin itse ajattelin niin mustavalkoisesti, että jos sanotaan että näin se menee niin sitten sitä myös olettaa asian menevän niin. Ja kolme vuotta esiteininä on hurjan pitkä aika! Kyllä sitä sitten tuli itkettyä menkkojen alkua, äidillekään en uskaltanut mitään sanoa vaan salaa kävin näpistämässä häneltä terveyssiteitä ja rukoilin ettei äiti huomaa... Kun olin liian "aikaisessa"!
Peesi tähän, mut mä en uskaltanut näpistää siteitä vaan elelin ilman... :D
 
436788
Mitä ihme 12-vuotiaita täällä pyörii,eikö Demi oo niitä varten?
Tyttö oli 9v kun välillä oli just tuollasta esimurkkuilun kiukuttelua ja itkuherkkyyttä yms. Joskus 10v alkoi hiki haista, tulla ekat finnit ja hiukset rasvoittua. 11,5v alkoi menkat.
 
sinäminä
no ittellä muistaa ku alko menkat 5 lk että mulla on nyt 6 lasta 4 tyttöö ja 2 poikaa niin vanhin tyttö on 13v ja menkat hänellä alka 11 v ja toinen nuorempi tyttö on 12 ja sillä alkpo menkat just äskön!
 
"Kamu"
Moikka! Oon 9v. Tyttö, ja mietin vaan että onko murros ikä tulossa? Kainalo-karvoja, pimppi-karvoja, pari finniä, yms. Myös hirvee meikki into, hiusyenlaitto into, shoppailemisen into ja vaate kaappi on joka päivä kollattava perin pohjin... melkein joka päivä raivokohtauksia, ja sotkunen huone. Rinnat on alkanu kasvaa, ja alkaa jo huolestuttaa. Haluaisin jonkinlaista vastausta tähän, onko tämä normaalia... onneks valkovuoto ei oo alkanu. :3
 
"minna"
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjokaonhuolissaan;28660774:
oon 14 eikä mitään murrosiän merkkejä muuta kun pienet nännin nipukat. onks normaalii? :/
Ihan normaalia on. Samaan tahtiin taisin itse aikoinani kehittyä, kuukautiset alkoivat joskus 15-vuotiaana, mutta olivat pitkään tosi epäsäännölliset. Rintojen kehityskin otti aikansa, vasta n. 18-vuotiaana alkoi olla jotain liiviin pujotettavaa. Ihan hyvänmuotoinen nainen minusta lopulta kasvoi, ja lapsiakin olen saanut, joten ei liene hätää sinullakaan. :)

Jos nyt kuitenkin vuoden sisällä ei mitään ala tapahtua, käy juttele koulun terveydenhoitajan kanssa. Tai miksei jo nyt, jos asia sinua kovasti vaivaa.
 
Pinki Phy
Moikka! Oon 11 vuotias tyttö, ja mulla alkaa olla paineita murrosiän suhteen. Karvoja on alkanut kasvaa, pojat kiinnostaa, leikit on menny ohi, finnejä on tullu, mitä nyt niitä muita on? Pitää laittaa hiuksia, meikata, laittaa kynsi lakkaa ja silleen... hiukset rasvaantuu melki joka päuvä ja väsyttää koulun jälkeen. Onko tää normaalia?
 
Tyttönen 12v
Mä oon 12v (tyttö) ja mulla on karvoja alapäässä iha sikana ja rinnat on isommat ku äidillä:/ Kuukautiset ei ole alkanut mutta Valkovuotoa on Ollu. Just joku 14v sano että sillä ei oo mitään. Oonko joku ongelmallinen ,,äidit ja naiset auttakaa :'(
 
11v. tyttönen
Oon 11. Mulla on jonkin verran rinnat kasvanu ja kainalokarvoja kasvanu. Hiki haisee kamalalle ja 2 vuotta sitte aloin käyttää dödöä. Samaan aikaan finnejä oli hirveesti, mutta nytten ne on hävinny. Ei oo menkat alkanu. Mulla ois kysymyksiä valkovuodosta. Mistä sen huomaa? Kuinka usein vuotoa tulee? Milloin valkovuoto alkaa? Kiitti jos autatte!
 

Yhteistyössä