Minkä ihmeen vuoksi ihmiset asuvat maaseudulla?

  • Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti
Ja maalla oppii tekemään kaikenlaisia tarvittavia töitä.

Veikkaanpa vaan, että jos (tai kun) tämä yhteiskunta sortuu ja palataan 100 vuotta takaisin tai vaikka 50 vuotta, niin kyllä maalla asuneet sopeutuu paljon helpommin kuin kaupungissa ikänsä asuneet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maalaismimmi:
Miksi niin monet kaupunkilaiset tulevat viikonlopuksi/ loman ajaksi maalle? Kauhea liikenne kaupungista pois päin koko perjantai-illan, samoin kaupunkiin päin sunnuntaina. Olen aina ihmetellyt, miksi nämä samat ihmiset, jotka tulevat aina itsekin tänne maalle, ihmettelevät, miten me voimme asua täällä, siis myös ne maanantait, tiistait, keskiviikot, torstait ja perjantaiaamut! ;)
Ne menee maalle virkistäytymään. Puhdas ilma, luonto, ne imee luonnon positiivista energiaa itseensä ja tuntevat sen jälkeen olonsa taas energisemmäksi, virkeämmäksi, vähemmän stressaantuneeksi. Olenko aivan väärässä? :)
 
...ja monille valinta on myös raha-kysymys...
Esim. tämäkin pieni omakotitalo suurine tontteineen maksoi huomattavasti vähemmän kuin esim. Helsingin keskustasta kerrostalo-yksiö.
Plus sitten ettei ole enää "vuokrakuluja" vaan ostat taloa koko ajan itsellesi ja lapsillesi.
Ja saat tehdä talossasi ja tontillasi ihan mitä itse haluat.

Makuasiathan ovat kuin perse...jokaisella on omansa!! :)
 
tekisin mitä vaan jos saisin asua maalla. kaikilla ei ole asiat sillä tolalla että se olisi mahdollista. ei yksinkertaisesti vielä mahdollista. :( alkää nyt maalaiset niin kovasti kaupunkia parjatko minä parjaan täällä teidän puolesta kun kaupallisuus on joka saakelin nurkan takana. tulen aina haaveilemaan mummon mökistä ilman kaupungin väkinäistä oleilua. olkaa onnellisia kun teilla on edes iki oma asunto ja mummonne naapurissa (katsomassa kun kirmaatte alasti niityllänne) että alko ottaa päähän. :(
 
päätön
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Maalaismimmi:
Miksi niin monet kaupunkilaiset tulevat viikonlopuksi/ loman ajaksi maalle? Kauhea liikenne kaupungista pois päin koko perjantai-illan, samoin kaupunkiin päin sunnuntaina. Olen aina ihmetellyt, miksi nämä samat ihmiset, jotka tulevat aina itsekin tänne maalle, ihmettelevät, miten me voimme asua täällä, siis myös ne maanantait, tiistait, keskiviikot, torstait ja perjantaiaamut! ;)
No mä en tule maalle lomien ajaksikaan. Kun ei ole autoa. Mutta voisin asua maalla, jos siellä olisi toimiva julkinen liikenne sekä työ ja palvelut lähellä. Oikeastaan en tarvitsisi niitä töitäkään, mutta kauppaan yms pitäisi julkisilla tai kohtuumatkan kävellen päästä.
mitäs maaseutua se enää olis jos nuo palvelut vieressä olis :whistle:
 
miehen kotipaikalla asustellaan. Mä en oo ihan vielä sinut tän maalla asumisen kanssa, oon kaupunkilaistyttö alunperin. Välillä ottaa niin pirusti päähän kun kauppaankin on matkaa 26km, näillä bensan hinnoilla ei paljon naurata. Juu me tarvitaan tulevaisuudessa verorahoilla kustannettua koulukyytiä, sama matka sinnekin.
Näin keväällä kaipaan kaupungista erityisesti sitä että pääsisi pyörällä ajelemaan ASFALTTIteitä, pitkiä lenkkejä. Nii ja että pääsis lenkille muuallekin kun maantien laitaa edestakaisin...
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
mitäs maaseutua se enää olis jos nuo palvelut vieressä olis :whistle:
No siksi mä en maalla asukaan :D Voidakseni asua maalla, mun pitäisi hankkia sekä auto että ajokortti. Molemmat maksaa, auton ylläpito maksaa ja bensa maksaa. Joten ei se maalla asuminen ehkä sittenkään niin kauhean paljon halvemmaksi tule kuin kaupungissakaan, vaikkei asuntovelkaa mulla tarvitsisi maalla asuessani ollakaan.

 
No me asutaan tällä hetkellä kaupungissa ja hyvä näin. Tällä hetkellä mikään muu vaihtoehto ei tulisi kysymykseen. Ja silti löytyy metsää ja luontoa ja keinuja pihasta ja hiekkalaatiukkoa ja yhteisöllisyyttä (muistakin kun oman suvun jäsenistä, eli meidän talojen asukkaat on suhteellisen yhteisöllistä porukkaa), osaamista ehkä sellaisissa asioissa mitä maalla asuvat ei osaa, mutta mitä sielä on ennen osattu.

Mutta ei siitä mitään tulis jos kaikki tunkis kaupunkiin =) Hyvä vaan että porukka tykkää asua vähän kaikkialla. Maaseutu on muutenkin paikoittain aikalailla autioitunut jo nyt ja kuinka mahtaa tulevaisuudessa käydä?
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Maalaismimmi:
Miksi niin monet kaupunkilaiset tulevat viikonlopuksi/ loman ajaksi maalle? Kauhea liikenne kaupungista pois päin koko perjantai-illan, samoin kaupunkiin päin sunnuntaina. Olen aina ihmetellyt, miksi nämä samat ihmiset, jotka tulevat aina itsekin tänne maalle, ihmettelevät, miten me voimme asua täällä, siis myös ne maanantait, tiistait, keskiviikot, torstait ja perjantaiaamut! ;)
:LOL: Niinpä! Ja ajavat joko 30km/h tai 130 km/h ja ovat lomalla. Ajavat nutrsin lauantai- tai sunnuntaiaamuna varttia vaille seitsemän, kun MINÄ kerrankin saisin nukkua. Tai ryyppäävät elokuisena yönä ja mölisevät, sillä ovat lomalla ja MINUN pitää nousta aamulla normaaliarkeen ja laittaa lapset kouluun. :kieh:

Vaan vaihtelu kai virkistää... naapurin vaihto piristäisi minun mieltäni.
 
Juu...toi on totta...
Ei tämä maalla asuminen (ainakaan meillä) yhtään sen halvempaa ole kuin missään muuallakaan.
Mutta jos tota asiaa miettii niin itse varmasti käyttäisin paljon rahaa "turhuuksiin" jos asuisin kaupungissa.
Täällä tulee tarkkaan mietittyä mitä esim. kaupasta ostaa kun siellä ei joka päivä käydä.
Samaten kaupungissa olisi houkutukset lähellä,että niihin menisi helposti meikäläisen rahat.
Leffateatterit,keilahallit,pikaruokapaikat,vaatekaupat ym. kaikki tuollainen "turhanpäiväinen"...
Meillä on noita vain nyt silloin tällöin ja niistä on tullutkin semmoisia "hemmottelu"-juttuja.
Eli joskus jos satutaan saamaan lapsenvahtia niin lähdetään miehen kanssa esim. keilaamaan ja syömään ravintolaan. :)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
:LOL: Niinpä! Ja ajavat joko 30km/h tai 130 km/h ja ovat lomalla. Ajavat nutrsin lauantai- tai sunnuntaiaamuna varttia vaille seitsemän, kun MINÄ kerrankin saisin nukkua. Tai ryyppäävät elokuisena yönä ja mölisevät, sillä ovat lomalla ja MINUN pitää nousta aamulla normaaliarkeen ja laittaa lapset kouluun. :kieh:

Vaan vaihtelu kai virkistää... naapurin vaihto piristäisi minun mieltäni.
Ööö... mutta eikös siellä maalla asumisen yksi syy ole just rauhallisuus ja se, ettei ole naapureita lähellä? :whistle: :D Mistä ne naapurit nyt yks kaks siihen likelle tulivat? ;)

 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ööö... mutta eikös siellä maalla asumisen yksi syy ole just rauhallisuus ja se, ettei ole naapureita lähellä? :whistle: :D Mistä ne naapurit nyt yks kaks siihen likelle tulivat? ;)
Kaupungistapa tietenkin! Kesäasukas on pahin vihulainen. Oikeasti tuossa toisella puolen on äärettömän harmiton, mukava kesäasukaspariskunta, mutta toisella puolella oleileva on ihana, kuin tulehtunut peräpukama.

Ja ettei totuus unohtuisi, olen kolmannen ja neljännen polven helsinkiläisiä alkujani. Eli saan kritisoida sekä maalaisia, että kaupunkilaisia, lähiöihmisetkään eivät ole turvassa minulta.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Kaupungistapa tietenkin! Kesäasukas on pahin vihulainen. Oikeasti tuossa toisella puolen on äärettömän harmiton, mukava kesäasukaspariskunta, mutta toisella puolella oleileva on ihana, kuin tulehtunut peräpukama.
Siis maallakin on sittenkin naapurit lähellä =) Systeri muuten osti vuosi sitten kaksi vierekkäistä mökkiä. Sitten kuuli, että jos toiselle puolelle tonttia joku rakentaa mökin, kaavan mukaan tie vedetään systerin tontin kautta. Joten systeri osti senkin metsätontin pois. Pari kuukautta myöhemmin osti vielä sen takana olevan niemen. Toisella puolella onkin sitten jotain luonnonsuojeltua aluetta, mihin ei - ainakaan näillä näkymin - rakennuslupia saa.

 
MelkeinVantaalainen
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii:
Alkuperäinen kirjoittaja Aksun ja Veeran äiti:
Maalla asutaan ja julkinen liikenne kulkee tunnin välein 300 METRIN päästä. Viemäriverkko löytyy ja toisella meistä auto käytössä. Kerho,eskari ja ala-aste löytyvät n. 2km päästä.

On oma iso piha eikä kukaan kyttää tekemisiä. Lapset saa juosta ja telmiä huoletta eikä tartte koko ajan varoa,että millon ne jää auton alle.
Aivan ihanan puu lämmitteisen saunan jälkeen voit mennä kesällä vaikka pyyhkeisilläs ulos nauttimaan kylmän kaljan...RAITTIISEEN ilmaan kuunnellen lintujen laulua.

Lapsia ei välttämättä tarvitse viedä puistoihin vaan pihasta löytyy keinut,hiekkalaatikko,leikkimökki,jätti-trampoliini,polkupyörät,mönkkärit...
Hepoissa ja lampaissa on pienille nähtävää ja ihmeteltävää ja nekin löytyvät n. 1km päästä.

Riittääkö tuo kertomaan miksi ainakaan me ei kaivata kaupunkiin muuta kuin ruoka-ostoksille.
Voiko ihminen elämältään tämän enempää toivoa... B)
Hei,
meillä täällä Helsingissä on melkein samanlaista, raitis ilma ja lintujen laulu, metsä humisee tuossa taustalla. Julkiset kulkevat tosin peräti 500 m päästä, eikä meillä ole mönkkäreitä (eikä tule!). Hepat, lampaat, lehmät ja muut on kuitenkin 3,5 km päässä... :whistle:
nin, ei kaikki asu jossain kerrostaloissa kaupungissakaan. näin myös meillä täällä helsingissä, jokimaisemat vieressä ja linnut laulaa sekä kaikki palvelut on lähellä parinkilometrin säteellä =)
 
JONSERED Karhunkantaja

Eihän tämä ihan peräkorpea ole, vaikka maalaiskunnassa asutaan. =) Tarkoitus on tuosta ostella ensin tämä puoli tietä kirkolle saakka ja sitten toinen puoli tietä ja julistaa alue itsenäiseksi styrankoratiaksi.

Ja meneehän se raja aina jossain, rajanaapurit tuppaavat asumaan juuri siinä rajan tuntumassa. =)
 
Minä
Asutaan vielä taajamassa, mutta suunnitelmissa on muutto maalle. Meillä on pienimuotoista kennel-toimintaa ja kissa, joka ei ikinä oppinut sisäkissaksi. Eipähän tarvitse jännittää naapurien sanomisia, kun painuu korpeen elukkamääränsä kanssa.

Lisäksi täällä taajamassa on sanaton sopimus siitä, että pihapiirin täytyy olla yliluonnollisen siisti. Maalla saa rikkaruohot rehottaa.

Yksi iso tekijä on se, että maalla ei tarvitse lapselle koko ajan mainita "älä mene sinne, se on naapurin tonttia. Ollaan ihan vaan tässä omalla pihalla".
 
Kettukarkki
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
me asumme kaupungissa, on rauhallista ja ulko-ovesta pääsee metsään kävelemään. lapselle ei tarvitse ostaa mitään tiettyä että ei hävetä mennä ulos. rantaakaan ei ole kamala matka, sinne pääsee kävellen ;)

Ihan kuin meillä. Kun tästä keittiön ikkunasta kattelen pihalle, niin pelkkkää metsää näkyy. Talvella, kun ei ole lehteä puussa, niin näkyy vilaus järvestäkin. Onneksi on vielä pikkukaupunkeja, joita ei ole rakennettu täpösen täyteen :D
 
Joku sanoi provosoivasti,että hänen mielestään tylsät landet asuu maalla.
Nooh,ehkä minäkin voin sanoa samaan tyyliin,että minun mielestäni kaupungissa asuvat kaikki nämä uusavuttomat jotka eivät osaa sitten yhtään mitään. Ruoat ostetaan valmiina eineksinä tai käydään ulkona syömässä,sähkökatkos kun tulee niin johan on maailman loppu kun ei voikaan käyttää galleriaa tai googlea saati sitten miten sen pizzan käikäleen nyt lämmittäisi kun ei ole mikro käytössä ym,ym.

Turhan provosti kirjoitan mutta kun kaikki ei aina ole ihan noin yksiselitteistä,että "kaupunkilaiset ja maalaiset".
Mä tiedän monta kaupunkilaista joilla on ihan perus maalaisjärki tallella ja käytössä. Ja sitten on näitä jotka eivät ole ehkä ihan niin "fiksuja".
Sama se pätee myös toisinkinpäin...

Ei asioita voi tollai yleistää...
Jokaisella on omat lähtökohtansa ja haaveensa...mielipiteensä ja tilanteensa.
Käsittääkseni kaikki me ihmisiä ollaan...ja ihmiset on (luojan kiitos) kaikki erilaisia. :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aksun ja Veeran äiti:
Joku sanoi provosoivasti,että hänen mielestään tylsät landet asuu maalla.
Nooh,ehkä minäkin voin sanoa samaan tyyliin,että minun mielestäni kaupungissa asuvat kaikki nämä uusavuttomat jotka eivät osaa sitten yhtään mitään. Ruoat ostetaan valmiina eineksinä tai käydään ulkona syömässä,sähkökatkos kun tulee niin johan on maailman loppu kun ei voikaan käyttää galleriaa tai googlea saati sitten miten sen pizzan käikäleen nyt lämmittäisi kun ei ole mikro käytössä ym,ym.
:|

En osaa määritellä sanoiksi sitä ajatusta joka tulee tylsästä ja nössöstä...

Mutta

Eineksiä meillä ei osteta!
Laadukkaissa rafloissa käydään kyllä pari kertaa viikossa syömässä, ihana nauttia jotain sellaista mitä ei todellakaan osais itse tehdä yhtä hyvin. Kasvisruoalla elellään ja osa syömisistä tulee omalta pihalta. Mikroruokaa meillä enää paljoo syödä, siinä kyllä lämmittää eilisen ruoan mikä on ollut jääkaapissa.

Sähkökatkokset eivät tuota ongelmia, nautimme kynttilänvalosta ja lapset nauttivat, kun heille kerromme omakeksimiä satuja..

En omista autoa enkä ajokorttia. En halua tukea yksityisautoilua ja ajaisin varmaan kolareita, jos kortti olisi. Helsingissä maksaa 1.28-1.60 euroa matkortissa oleva päivän saldo jolla saa matkustaa junalla/metrolla/ratikalla/lautalla/bussilla niin paljon kuin haluaa koko päivän, eli tulee todella edulliseksi ja on helppo kulkea paikasta toiseen, vaunuilla pääsee ilmaiseksi!

Minulle ystävät ovat elämän suola ja sokeri. Meillä lamppaa kyllä väkeä joka päivä ja mekin vieraillaan muiden luona ja tavataan bilettämässä, korkeasaaressa jne.. Ystäviä on todella paljon ja se on suuri rikkaus. Myös lapsilla on paljon ystäviä. helsingissä on sen verran ihmisiä, että tutustuu helposti ihmisiin ja erilaisiin..

Meidän omakotitalon pihalla on leikkimökki, liukumäki, keinut, tramppa, hiekkis... mutta ihanaa on seikkailla ilmaseks rattaiden kanssa pitkin pääkaupunkiseutua eri leikkipuistoissa, missä on eri vempaimia ja lapset ystävystyy muiden lasten kanssa, kun me aikuiset myös toisiimme.. leikkipuistoissa on kesäisin myös ilmainen ruokailu..

Korkeasaari on lähes ilmainen ja siellä tulee viihdyttyä paljon,, on paljon museoita missä lapsetkin viihtyy.. eri kirjastoja missä on eri tunnelma.. suomenlinnassa on kiva käydä jne.. siis aivan tajuttomasti ihania paikkoja ja tekemistä..

joka päivä on kyllä jotain tapahtumaa täällä ja osa maksuttomia..

rakastan kulttuuria.. leffoja, teatteria, näyttelyitä, konsertteja, oopperaa..

nautin shoppailusta, oli se sitten pelkkää ´ikkunaostoksien tekemistä´ tai 8:lla kirpparilla käymistä tai vuittonin liikkeessä shoppailua..

nautin siitä, että saa olla kaupungilla anonyyminä. landella aika usein on sitä meininkiä, että kaikki tuntee toisensa ja toistensa asiat.. ihana käydä apteekissakin niin, ettei se apteekkari Pirkko heti mene juoruamaan koko kylälle, että siellä se Marketta osti vaan raskaustestiä..

rakastan kauniita rakennuksia ja niitä helsingissä on yllättävän paljon.. maisemia... joista pidän..

on sen verran erilaisia ihmisiä, ettei lapset katso suu auki sormia osoittaen kun vastaan tulee tummaihoinen, punkkari tai pussaileva homopari.. ihmiset ovat hyvin suvaitsevasia..

kaupungista saa kaiken mitä tarvitsee oli kyse erikoisruoasta tai ihan mistä tahansa... esim mun serkku sai vasta vähän aikaa sitten maaseutunsa kaupasta soijakaakaota, kun mä täällä kaupungissa olen juonut sitä iäsyyden..

on hyvät palvelut, erikoiskouluja (esim ranskalaista, ruotsalaista, steineriä), lastenklinikkaa jne...

Listaa voisi jatkaa loputtomiin...

Mutta on näkemistä, kokemista, aistimista... silti myös luonto on lähellä ja sellaiset ei pinnalliset asiat..

Eli mielestäni landella asuu sellaset jotka eivät kaipaa sellaista ´elämää´. he saavat kiksinsä, kun ovat himassa kutomassa sukkaa tai lähimetsässä keräämässä sieniä... samoja asioita mä voin tehdä täällä kaupungissa, mutta myös paljon muutakin...

Asumme rauhallisella ja lapsiystävällisellä omakotitaloalueella, missä kuuluu lintujen laulua, pihalla on keskyt oravat, puput ja fasaanit.. ihmiset moikkaavat toisiaan ja täällä on ihana olla :) eikä betonilähiöitä ole lähimaillakaan...
 
anni*
maalla asun minäkin mielestäni, ammattina maanviljelijä, mutta asfaltoitu tie menee aivan vierestä, naapuriin alle 100m. lähin kauppa, pankki, koulu, päiväkoti jopa vaatekauppa löytyy 2km päästä. Ei täällä varsinais-suomessa taida muillakaan maalaisilla olla kauhian pitkä matka palveluihin tai naapuriin. omaa rauhaa löytyy silti, iso ihana piha, lapsilla kavereita aivan lähellä, tosin julkiset ei kulje, autoi pitää olla, kunnallinen viemäri löytyy,
En tiedä mitä vielä vaatisin-oikeasti!!!
 
Joo en tosiaan tiedä tai ymmärrä miksi ihmiset asuvat maalla :D

Itse asutaan kaupungissa eikä mua sais kirveelläkään sivistyksen ulottumattomiin, tarpomaan tiettömiä taipaleita.
Itse tykkään liikkua ihmisten ilmoilla, käydä tapahtumissa ja ravintoloissa, nauttia leffoista, teatterista, palveluista, jne.
Luomuruuan viljelijäksi musta ei olisi, käyn mieluummin Stockan Herkussa ;)
 
Kröhöm...
Mä en kudo sukkaa tai sen paremmin mitään muutakaan. Enkä myöskään kerää sieniä koska en pidä niistä... :p

Tätä mä just nimittäin tarkoitin,että ei voi yleistää ja sanoa,että kaupunkilaiset tekee noin ja maalaiset noin. Koska ihmiset ja lähtökohdat ja tilanteet ovat erilaisia.

Livahti vähän tämä keskustelu sivuraiteille...koska alunperin kysyttiin,että miksi ihmiset haluavat asua maalla jne.
Mutta aina kun puhutaan maalaisista ja kaupunkilaisista niin aina joku välkky keksii muuttaa asian kinasteluksi,että "meidän asuinpaikka onkin paljon parempi kuin teidän"...täällähän on sentään sitä ja sitä...

Ei tälläisia asioita voi verrata keskenään kun kaikki tykkää eri asioista...asuu sitten missä hyvänsä!! :eek:
 

Yhteistyössä