minkä ikäinen lapsi mielestänne tarvitsee oman huoneen vai tarvitseeko?

  • Viestiketjun aloittaja "ansku"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Me asumme 50-luvulla rakennetussa perheasunnossa. Pohjapiirroksesta löytyy olohuone, kirjasto, eteishalli, palvelijanhuone, minimaalinen keittiö ja makuuhuone.

Meillä kaikkien elämänlaatu parani parempien yöunien myötä kun lapsi pääsi omaan huoneeseensa nukkumaan 1 v 3 kk ikäisenä. Lapsen huone on lapsen oma paikka, jonne voi jättää junaradan viikoksi, majan kuukaudeksi, kotileikin päiviksi. Ei niitä ehkä yhteiseen makkariin tai olkkariin niin vain tulisi annettua maastoutua.
 
"vieras"
Viimeistään vanhemman lapsen mennessä kouluun laitamme molemmille lapsille omat huoneet. Nyt 3v ja 5v lapset nukkuvat samassa huoneessa ja heillä on yhteinen erillinen leikkihuone.
 
Meillä aina vähän vaihtelee nää huoneet ja huonekaverit, vähän miten lapset tykkää. Tällä hetkellä 14-, 11-, 10- ja 2-vuotiailla on omat huoneet, 5v nukkuu meidän makkarissa koska kun oli omassa/sisaruksen kanssa samassa huoneessa tuli lähes joka yö vanhempien sänkyyn pyörimään ja potkimaan (oli kätevämpi kantaa kaverin oma sänky meidän makkariin).
Varsinaista lastenhuonetta meillä ei nyt olekaan vaan lelut on yläkerran aulassa ja olohuoneessa.
 
sisaruksen kanssa huoneen jakamisesta: vastaan, ettei koskaan- ainakaan silloin kuin huoneen jakaa samaa sukupuolta oleva lapsi. Olen koko lapsuuteni(ihan siihen asti että muutin pois kotoa) jakanut huoneen pikkusiskoni kanssa. Eikä se minua häirinnyt millään tavalla.

Vanhempien kanssa lapsi voi nukkua niin pitkään samassa huoneessa, kun se tuntuu lapsesta ja vanhemmistakin hyvältä. Meillä tyttö siirtyi omaan huoneeseen 8kk iässä.
 
"viima"
itse olin 10v kun sain oman huoneen. siskoni oli silloin 14v.

eli varsinkin joslapset on samaa sukupuolta niin ei mitään kiirettä. meit oli 3siskoa samas huonees todella kauan. olisinko kouluun mennyt niin vanhin sai oman huoneen. eli oli silloin 15v.
 
[QUOTE="viima";25829369]itse olin 10v kun sain oman huoneen. siskoni oli silloin 14v.

eli varsinkin joslapset on samaa sukupuolta niin ei mitään kiirettä. meit oli 3siskoa samas huonees todella kauan. olisinko kouluun mennyt niin vanhin sai oman huoneen. eli oli silloin 15v.[/QUOTE]

Riippuu niin lapsista, meillä pojat (nyt 14v ja 11v) jakoivat ennen huoneen mutta siitä ei vaan tullut mitään kun tappelivat 24/7. Nyt kun ovat omissa huoneissaan niin välit veljeksillä mainiot.
 
....
Meitä oli 4 lasta ja kahdessa pienehkössä lastenhuoneessa. Ja hyvin pärjättiin kerrossängyissä ihan aikuisiksi saakka.
Mutta ne makkarit olivat enemmänkin vain makuuhuoneita, ei myö siellä päivällä hirveämmin hengailtu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys;25827739:
Näinpä, ja kyllä isommat lapset jo haluavat ja kaipaavat omaa rauhaa ja reviiriä, ihan niin kuin me aikuisetkin. Meillä on taloa valitessa katsottu että molemmille lapsille on omat huoneet. Meille se oli selviö. Lasten pois muuttaessa toisesta huoneesta tulee kotitoimisto ja toisesta vierashuone. Simppeliä. Oman tilan ei edes tarvitse olla iso, mutta sellaisen jokainen lapsi ja nuori ansaitsee.
Kyllä meilläkin on oma tila kummallakin isommalla:toisella toinen puoli huonetta ja toisella toinen.
 
vanhanaikainen äiti
olen 12.v ja 15.v sisarusten äiti ja toinen tahtoisi oman huoneen mutta olemma rivitalossa eikä täällä ole kuin 2 makuuhuonetta joten siskokset nukkuvat samassa huoneessa :l 1.v valittaa koko ajan että sisko ärsyttää ja että koti on liian pieni.Hän ei tahdo vaate ostoksille ellei vaatteista ole puute,hän on ostanut omilla rahoillaan omat puhelimet pienestä asti.Nyt hän toivoo vain omaa huonetta mutta se sisältyisi muuton.Hän toivoisi omakotitalon jossa olisi 2 kerrosta,mutta se kävisi kalliiksi,muutenkin kun minulla ja miehelläni on sopivan kokoinen palkka työstä.Pitäisi olla meilkeimpä joku sosiaaliviranomainen että saataisiin sekin talo pystyssä.Nykyinen talo pysyy kunnossa ja muutkin asiat,mutta se nuorimman vonkuuminen ei lakkaa ja se alkaa ottaa päähän.Mitä tehdä??
 
"Äiti kolmelle"
Meillä esikoinen sai nyt oman huoneen. Täyttää 9v tänä vuonna. Aiemmin on jakanut yhden suuren huoneen kahden pienemmän siskonsa kanssa.
Nyt kyllä huomaa selvästi miten tärkeä oli tuo oma tila, oma rauha ja mahdollisuus vetäytyä kaikessa rauhassa omaan soppeen.
Se on ollut tärkeää kavereitten kanssa kun ovat halunneet viettää aikaa rauhassa ilman että pikkusiskot häiritsee.
Se on ollut tärkeää niinä hetkinä kun äiti ja iskä ärsyttää ja tarvii kiukuspäissään painua rauhottumaan hetkeksi :D
Ja tyttö on saanut oman huoneen myötä myös lisää vastuuta sekä vapauksia..
Huone täytyy siivota ITSE ja YKSIN. Autan toki lattianpesussa jne. mutta tavarat täytyy itse pitää järjestyksessä ja imurointi on myös tytön vastuulla. Aiemmin ei tälläisiä voitu täysin vaatia kun huoneessa sotki lähinnä pienemmät siskot.
Vapauksina on tullut myös se että saa viikonloppu iltaisin valvoa pidempään kuin pienemmät. Aiemmin sekin oli mahdotonta kun pikkusiskot olisivat nousseet ylös myös. Ja samalla tavalla sitten esikoisella on mahdollisuus rauhassa nukkua viikonloppuisin pidempään kun pikkusiskot eivät herätessään herätä myös häntä :)
eli ihan tälläisissäkin asioissa on selvästi hyötyä omasta huoneesta :)

Meillä on talossa huone jokaiselle tytölle :) Eli kun pienemmät kasvavat tuosta tuonne kouluikään niin saavat hekin omat huoneet jos haluavat. Vielä eivät edes halua. :)

Ei se minusta ole niinkään sellainen trendi juttu :D Vaan jos siihen on mahdollisuus niin miksi ei? Ei siitä haittaa ole. Mutta ei siitäkään haittaa varmasti ole jos huone pitää jakaa toisen kanssa.
Jos meille tulee lisää lapsia vielä niin silloin yhdestä isosta makuuhuoneesta jaetaan 2 pienempää huonetta. Jolloin kaikki saavat oman soppensa kuitenkin :)
Talo kun ostettiin niin ei ajateltu huonemäärää lasten määrällä. Varsinkaan kun ei koettu edes että lapsiluku olisi vielä täynnä.

Kuitenkin arvostan sitä että lapsilla, varsinkin teini-iässä, on mahdollisuus siihen omaan rauhaan. Ei minusta sellaista ainakaan sillä verukkeella tarvitse evätä että se olisi muka muotihömpötystä tms.
Jos talossa ei ole tilaa niin sitten ei ole - tuskin se lapsi siitä 'kieroon kasvaa', mutta jos on mahdollisuus niin kyllä se varmasti on tärkeää sille lapsellekin. Jo sen siivousvastuun ottaminenkin! Ja erityisesti se yksityisyys.
 
Ei siis olisi tarvinneet omaa huonetta, esikoinen sai oman huoneen kun muutettiin isompaan. ja kuopus muutti samaan huoneeseen siskonsa kanssa kun nukkui yönsä hyvin, tutti ja tuttipullo oli jätetty pois. isosiskon pyynnöstä siirrettiin lapset samaan huoneeseen. on kyl ollu hyvä päätös. nyt 3 ja 5v ja lvat kuin paita ja peppu. :) :heart:
 
"noo"
Tarkoitatko omalla omaa erotuksena vanhemmista vai sisaruksista?
Vanhempien makkarista jossain vaiheessa pois, oikea hetki riippuu lapsesta ja vanhemmista.
Sisarusten kanssa voi jakaa huoneen vaikka aina, mutta jos omalle huoneelle on mahdollisuus, niin ajattelisin, että joskus 8-10-vuotiaana se alkaa kiinnostaa.
 
mielestäni
Meillä tarve selkeä nyt 6v- ja 7v. veljeksillä. On tärkeää, että voivat ottaa myös omaa aikaa, olla ihan omassa rauhassa (etenkin koululainen hakeutuu omaan rauhaan) eikä tarvi koko ajan leikkiä ja olla sen toisen kanssa. Ihana seurata kuinka osaavat hakeutua omaan rauhaan esim. lukemaan akuja ja sitten puolen tunnin-tunnin päästä taas leikit maistuu. Jos vaan mahdollisuus on niin jokainen lapsi tarvitsee oman rauhallisen tilan, voihan sen jakaa sermillä tms. jos ei huoneet riitä, mutta jokaisella lapsella on oikeus omaan rauhaan!!! Myös illalla uni tulee helpommin omassa rauhassa.
 
"Sari"
Meidän ekaluokkalainen tyttö ei ole vielä halunnut omaa huonetta, vaan haluaa olla mielummin 5 v pikkuveljen kanssa samassa huoneessa. Lapset eivät uskalla nukkua yksin, vaan saavat toisistaan turvaa. Tietävät kyllä, että saavat omat huoneet heti, kun tahtovat. Esikoinen ehti nukkua 2 vuotiaasta asti vajaat pari vuotta yksin, kun kuopus oli vielä vanhempien makkarissa.

Joskus ala-asteella taidettiin muuttaa siskon kanssa eri huoneisiin. Omilla kavereilla oli kova polte omaan huoneeseen viimeistään teini-ikäisenä. Yhdelle tehtiin oma huone vaatekomerosta, toinen perhe teki teineille omat kopperot autotallin puolelta.
 
Meillä 11 vuotiaalla tytöllä oma huone ollut 6 vuotiaasta asti, kun muutettiin omakotitaloon. 4 ja 5 vuotiailla pojilla on yhteinen huone, jossa olleet noin vuoden ikäisestä asti kumpinkin. 10kk ikäinen tyttö nukkuu vielä meidän vanhempien kanssa. Ei mitenkään tarkkaa aikataulua ole siirtää tyttöä omaan huoneeseen nukkumaan.
 
"minä vaan"
itselläni on viisi lasta asun isossa talossa jossa on vähän huoneita kaksi poikaani ovat aina samassa huoneessa paitsi isällään tyttärelläni aina oma huone. Uuden avioliittoni jälkeen minulla on kaksi tytärtä jotka ovat olleet samassa huoneessaan 9vuotta joten nyt kun Muut lähtevät opiskelemaan
 
"nanna"
Meillä kaksi vanhinta sai omat huoneet 6-v. ja 4-v. kun talo valmistui. Heidän huoneet on yläkerrassa. Omia eivät oikeastaan tarvitse vieläkään, koska yläkerran aulassa on leikki- ja pelitila, joten oleilevat siinä yksin, yhdessä tai kavereiden kanssa. Läksyt tekevät alakerrassa, keittiössä.
2v8kk siirtyi omaan huoneseen 1v3kk iässä kun tuplat syntyivät, eikä kaikki viisi mahduttu meijän makkariin ja yöt oli levottomia. Tuplilla yhteinen huone, jonne siirtyivät meijän makkarista 9,5kk iässä. Pienimmillä ei oo lupa mennä yläkertaan (paitsi valvonnassa) ja heidän leikit on joko pojan huoneessa tai tuplien huoneessa.
 
5+2+lemmikit
Mun mielestä omat huoneet tulee silloin todella tärkeiksi kun lapsesta alkaa tulla teini, eli 10+ eteenpäin. Tällä elämänkokemuksella en laittaisi omaan huoneeseen alle kouluikäistä jos hänellä on toinen alle kouluikäinen sisarus, lapset viihtyvät yhdessä ja tuo turvaa kun on kaveri (riippuu toki varmaan lapsesta)

Meillä omat huoneet on 17v, 15v ja 14v. Samassa huoneessa vielä 5 ja 7v (toinen tyttö, toinen poika) huone kyllä iso ja siinä erikseen vaatehuone, joka meillä on leluhuoneena (ei siellä mahdu leikkimään mutta leluja mahtuu paljon) Nämä pienimmät viihtyy hyvin yhdessä, eivätkä halua oma huonetta. Se saataisiin järjestettyä, mutta ehkä helpommin sitten kun tuolta vanhimmasta päästä teinit lähteet armeijaan tai jatko-opiskeluihin...
 

Yhteistyössä